A restaurátormûhelybõl
látszik igazán, hogy egy mûtárgy, esetünkben
egy oltárkép milyen kiszolgáltatott. Amint az alkotó
kezébõl kikerül, környezete határozza meg
további sorsát. A tárgyi, fizikai hatások kiszámíthatók,
az idõ, a matéria természetes tulajdonságai
törvényszerûen teszik dolgukat. Ám az emberi környezet
még oly becses mûkincs életében is számtalan
drámai, néha humoros vagy érthetetlen megpróbáltatásoknak
okozója.
A Zala megyében fekvõ, a Szombathelyi Egyházmegyéhez
tartozó Nova község katolikus templomában áll
egy mellékoltáron Dorffmaister István jeles festménye,
a Szent Péter és Szent Pál elfogatását
ábrázoló oltárkép.
1779. augusztus 10-én kelt az a német nyelvû írásos
szerzõdés, amely a nagy egyház-, templom- és
városépítõ Szily János püspök
és Stephan Dorffmaister akadémiai festõ közt
köttetett. A tízpontos szerzõdés nyolcadik pontja:
"in der mittlern Kupl auf Seitten des Evangely d. H. Kreutz Altar, auf
die Epistels Seitten der H. Petri, und Pauli."
Az oltárkép, korának ízlése szerint,
mozgalmas barokk ikonográfia. A két szent apostol egymáshoz
hajolva az égre tekint, kezük bilincsben, a bilincs kötelét
és láncait két martalóc tartja. Mögöttük
egy másik ifjú az S.P.Q.R. (Senatus populo que Romano - A
római szenátus és a nép) táblával,
amely az akkori római birodalom hatalmát jelképezi.
Az elõtérben egy izmos ács(?) Péter durván
ácsolt keresztjét készíti elõ, mellette
a földön a kulcsok és Pál attribútuma: a
piros palást és a kard. A fõalakok felett két
gyermekangyal lebeg, és itt kezdõdik a tragikomédia.
De elõbb térjünk vissza az 1779-es évhez, amikor
a festõ a megbízásnak eleget téve ott ült
vagy állt az üres vászon elõtt, tépelõdött,
keresve a festõi megoldást, másutt könnyedén,
rutinszerûen, magabiztosan alakította a kompozíciót,
míg úgy látta, kész; a két vértanúszent,
a mellékalakok, az elfogatáshoz illõ drámai
felhõk - de a két angyal nélkül! Így is
maradt a kép a templomban 133 éven át.
Nem tudni, ki, és nem tudható meg már soha, hogy miért,
1912-ben a képre két iszonyú ronda angyalkát
festett.
|
|
|
|
A festmény feszítõkeretének hátoldalán
található egy felragasztott vasúti szállítójegy,
amely szerint a szombathelyi vasútállomásról
Bak vasútállomásra küldték a minden bizonnyal
nem eredeti vakkeretet. Ekkor történhetett az oltárkép
"restaurálása", vagyis számtalan szakszerûtlen
javítás(?), kittelés, átfestés, új
vakkeretre szegezés. E munkáról írás,
restaurátor munkanapló nem maradt fenn, de a beavatkozást
egyértelmû jelek tanúsítják. Ekkor kerülhetett
rá a képre a két angyal is. Vajon az akkori megbízó,
vagy a hívek, talán a túlbuzgó "restaurátor"
felelõs a szigorú restaurátoretikai szabály
megszegéséért, miszerint az eredetin változtatni
nem szabad. Hogy milyen a két angyal, ítélje meg az
olvasó, de hogy Dorffmaister akarva sem tudott volna a novai templom
gyönyörû együttesébe, oltárképre
ilyen csúfságot festeni, az biztos.
Eléggé edzett vagyok értékes festmények
pusztulásának látványában, de amikor
1993 nyarán elhívott Novára Molnár János
plébános úr - ma már a szombathelyi Olad városrész
plébánosa - az oltárkép helyreállítását
megbeszélni, megdöbbentem a kép láttán.2
Egyrészt a már említett két angyaltól,
másrészt a kép általános állapotától.
A festmény az említetteken kívül is öregedett,
sérült és szennyezõdött.
|
|
|
|
Szmrecsányi Mária 1935-ben kelt, A novai templom és
falképei címû tanulmányában ezt írja:
"Péter és Pál oltárának képe
szintén Dorffmeister alkotása. A képnek színei
azonban annyira tönkrementek és elsötétültek,
hogy az egyes alakok már alig kivehetõk, csak itt-ott tûnik
fel egy-egy zöld vagy piros színfolt..." (Itt jegyzem meg,
hogy az írásban elõforduló névváltozat
- Dorffmeister - nem véletlen, a festõ maga is váltakozva,
e-vel vagy a-val írta nevét.)
Ezek után az oltár felett éveken át szivárgott
be az esõvíz egy törött ablakon át, és
a lemállott nedves vakolatot a festmény vászna gyûjtötte
fel. Egy szemtanútól tudom, hogy még néhány
évvel elõtte (Molnár plébános úr
ott-tartózkodása elõtt) zsákszerûen kidomborodott
a kép alsó része, amitõl aztán a vászon
alsó 20-30 centiméteres sávja teljesen elrothadt.
A lúgos kémhatású homokmassza, a hanyagság,
az akkori társadalmi légkör (közöny?, politika?)
a végsõ pusztulásig juttatta ezt a becses mûvet.
Az oltárkép ezek után azonnal bekerült a Szombathelyi
Képtár restaurátormûhelyébe. A nyilvánvalóan
szakszerûtlen átfestéseket, a két angyal hiteltelenségét,
a lepusztult mû állapotát immár a kötelezõ
feltárással, vizsgálatokkal és dokumentációval
igazoltam. A színesfénykép-felvételek, a részletes
állapotleírás mellett az oltárkép esetében
további bizonyító erejû vizsgálat az
ultraviola-megvilágítás, illetve az infravörös
rétegvizsgálat és fényképezés.
Ezek egyértelmûen igazolták, hogy Dorffmaister nem
festett a képre angyalokat, továbbá kimutatható
volt minden más átfestés, kitömõ kittelés
és változtatás.
|
|
|
|
Az egész templom, így az oltárkép is mûemléki
felügyelet alatt áll. A festmény helyreállítása
csak az Országos Mûemlékvédelmi Hivatal (OMH)
engedélyével történhetett. A munkaterv részletes
elkészítésében különös szerepet
kapott a két angyal sorsa. Mi legyen velük? Egyfelõl
áll az OMH szigorú szabályrendszere, másfelõl
a megrendelõ-tulajdonos egyházközség, tehát
a hívõk és a restaurátori etika.
Nos, a döntés nem nélkülözi a humort. Molnár
plébános úr így tolmácsolta a hívõk,
mondhatni a tulajdonosok véleményét: 1912 óta
így függött a kép a templomban, a legöregebb
novai is angyalokat látott a képen. Ha most költenek
a helyreállításra, és utána még
angyalok sem lesznek rajta, hát mi lesz?
Az OMH határozata, egyben hatósági elõírása
a fentieket figyelembe véve így szólt: "...a dokumentációban
rögzített javaslatokat elfogadjuk azzal a módosítással,
hogy a kép oromcsoportját változatlanul kell hagyni,
lebontani nem szabad." (Az oromcsoport alatt a két angyalt kell
érteni.)
Nos, már most mit tegyen a restaurátor? Mondhatom, ez a feladat
szinte kalandos fordulatával gyakorlatom eddigi legkedvesebb élményével
ajándékozott meg. Analógiákat kerestem, hasonló
dorffmaisteri alakokat. Kutakodásom során eljutottam Dobri
Máriához, az Egyházmegyei Könyvtár õréhez,
aki emlékeztetett arra, hogy a püspöki palota Sala Terrena
termében a mennyezeten "nyüzsögnek" a Dorffmaister-puttóangyalok.
Nyolc-tíz angyalfigurát fényképeztünk
a mennyezetrõl. Ezek fejtartását, láb- és
kézmozdulatát, arcocskájuk báját felhasználva,
összeoperálva, de az oltárkép angyalainak méreteit,
helyét, mozdulatait megtartva, "dorffmaisteresítettem" a
két figurát a csúfságok eltávolítása
után. Az eredményt a mellékelt fotó mutatja.
Az eljárást részletes dokumentáció rögzíti
az utókor számára, nem tagadva a kompromisszumos megoldást.
Az oltárkép helyreállítása e kivételes
megoldáson túl már a megszokott munkafolyamatok alkalmazásával
folytatódott. Új feszítõkeret (vakkeret) készült
a szuvas, gyenge helyett, a kép alsó részén
elpusztult vászon helyére hasonló szálirányú
lenvászon-foltbeültetés került. Az egész
képet hátoldali újravászonozással (dublírozással)
kellett megerõsíteni, miközben a nedvességtõl
penészes alapozóréteget vákuumasztalon viaszgyanta
emulzióval konzerváltam. Ezek után a vegyszeres tisztítás,
az eredeti színek kiszabadítása a két évszázados
gyertyakorom és porréteg alól, és a már
említett átfestések eltávolítása
következett.
Nem mindennapi feladat volt az alsó képrész teljesen
elpusztult részleteinek "kitalálása", rekonstruálása.
Ebben segített, hogy a vörös színû palástból
legalább színmintányi darabka, a kardból pedig
a markolat és egy ujjnyi darabka felismerhetõen megmaradt.3
Dorffmaister minden festményére ráírta nevét
és az évszámot. Szinte bizonyos hogy ezen a képen
is rajta volt valaha, de pontosan az az alsó sáv pusztult
el, ahol gyakorlata szerint a szignó állt.
Egy ilyen mentés a restaurátor életében mindig
nagy élmény, alkalom az egyedi problémák megoldására,
szakmai konzultációkkal, a felelõsség megosztásával,
de sok egyéni leleménnyel. Mindezek gyümölcse,
hogy Nova szép templomában - amely arról nevezetes,
hogy a falképeket, freskókat és díszítõ
elemeket mind egy kéz, egy mûhely alkotta - a Szent Péter
és Szent Pál elfogatása címû oltárkép
remélhetõleg most már sokáig gyönyörködteti
az odalátogatókat. Munkám akkor igazán örömteli,
ha a szemlélõ semmit sem sejt abból - hacsak a jelen
beszámolót el nem olvassa -, milyen kálváriája
volt a képnek.
1. Az oltárkép címe: Szent Péter-Szent Pál
elfogatása (1779). Olaj, vászon, 220 x 110 cm
2. A helyreállítás költségeit a novai
plébánia viselte.
3. Az oltárkép restaurálása 1993. június
8-tól augusztus 23-ig tartott.