Vas megye középkori plébániahálózata
fehér folt az egyébként sem eléggé kutatott
középkori magyar egyháztörténet térképén.
Ennek egyik oka az 1334. évi pápai tizedjegyzék vonatkozó
részének hiánya, így a megye középkori
egyházairól még ebbõl - az országosan
viszonylag jól ismert - korszakból sem rendelkezünk
átfogó képpel. Talán éppen ennek a hiánynak
tulajdonítható, hogy ebbe az irányba nem is folytak
jelentõsebb történeti kutatások. A Vas megyei
templomok mûemléki és régészeti kutatásai
viszont közismerten jelentõs eredményeket mutattak fel
az elmúlt évtizedekben, a feltárt emlékek azonban
- a történeti adatok hiányában - szinte légüres
térben állnak.
Az alábbiakban egy több éve folyó - elsõsorban
írott forrásokra és terepbejárásokra
támaszkodó - kutatómunka eredményeibõl
teszünk közzé egy válogatást. Az itt bemutatásra
kerülõ templomok közös jellemzõje, hogy nem
érték meg a 17-18. századi katolikus restaurációt,
az egyház nagy (újjá)építési
korszakát, hanem nagyrészt már a középkor
végén, ill. az újkor elején feldúlták
õket, vagy funkciójukat vesztve elenyésztek (a korabeli
források ezeket a romokat nevezik pusztaszentegyháznak
vagy pusztatemplomnak). Válogatásunk elsõdleges
szempontja az volt, hogy olyan templomokra vonatkozó adatokat tegyünk
közzé, amelyek azonosítása nem - vagy csak tévesen
- történt meg. Ugyanakkor arra is rá szeretnénk
világítani, hogy éppen ezek az elpusztult templomok
nyújthatnak támpontot a megye középkori plébánia-
és településhálózatának rekonstruálásához
és korszakolásához.
1371-ben Béri János fiai, Péter és Imre tulajdonukba
vették a Vas megyei Dorog nevû földet.1 Egy évvel
késõbb XI. Gergely pápától engedélyt
kaptak, hogy a birtokon Mindenszentek tiszteletére templomot építhessenek,
és egyúttal anyaegyházuktól, Mindszenttõl
elszakadhassanak.2 Az eset eléggé furcsának tûnik,
mert az a tény, hogy egy Mindenszentek-plébániából
kiváló új egyház titulusa szintén Mindenszentek
legyen, több mint szokatlan. 1373 decemberében azonban Kálmán
gyõri püspök, tudomásul véve a pápai
engedélyt, már arról rendelkezik, hogy a Bériek
által állított plébánost neki mutassák
be.3
A templom mellett kiépülõ falu egészen II. Szulejmán
1532. évi hadjáratáig Egyházasdorog néven
létezett, azóta elpusztult településként
tartjuk számon. Felmerül a kérdés, hol volt ez
a falu?
A Vas megyei földrajzi nevek gyûjtése során a
Dorog hegy és Dorog alja neveket Bérbaltavár
határában írták le.4 A szombathelyi
egyházmegye 1972. évi sematizmusának összeállítója
is úgy tudta, hogy Egyházasdorog Olaszfa, Csehi és
Kisbér között feküdt.5
Amikor az elpusztult település keresésébe fogtunk,
azt tapasztaltuk, hogy a terület meglehetõsen "szûkös",
nehezen képzelhetõ el, hogy egy ilyen kis birtok képes
lehetett egy plébánia eltartására. Arról
a pontról, ahol az Oszkóból Bérbaltavárra
vezetõ országút a dombtetõre ér, jól
látható a csehimindszenti és a bérbaltavári
templom; ebben a képzeletbeli háromszögben kell elhelyezni
Egyházasdorog falut és templomát.
Bér birtok 1358-as határjárása tartalmazza
azokat a dûlõneveket és azonosítási pontokat,
amelyek elegendõek ahhoz, hogy meghatározzuk Egyházasdorog
templomának helyét.6 A Bábaharasztja,
Dorogpatak és Rakottya elnevezések máig
élnek, ezek azonosítása után egyetlen hely
van, ahol a templom megépülhetett: a kisbéri domb. Itt,
a hajdani Egyházasdorog majd Hegyhátkisbér falu temetõjének
közepén máig áll egy épület.
Egyházasdorog falut a 16. századi összeírások
egyszer sem említik, így valószínû, hogy
a török hadjárat után nem telepítették
be újra. Kisbér viszont újra benépesült,
és telepesei használatba vették a hajdani Egyházasdorog
romos templomát és a körülötte elhelyezkedõ
temetõt. 1698-ban Kazó már kisbérinek nevezte
az épületet, és így írta le: "...a templom
kb. három stádiumra fekszik a falun kívül északra.
Régi katolikusok építették Szent Fülöp
és Jakab apostolok tiszteletére. Valami látható
a szétesõ falakból, a boltíves szentélybõl
és a félig csonka toronyból. Erdei rémekkel
teli erdõben van..."7
Vagyis Egyházasdorog temploma nem pusztult el, hanem mint Kisbér
falu temploma, új - Szent Fülöp és Jakab - titulussal
került újra egyházi használatba a 18. században.
Az 1756-os Batthyány-féle kánoni vizitáció
már Baltavár filiájaként említi, és
még 1857-ben is ez volt a község temploma. Bérbaltavárt
és Hegyhátkisbért 1935-ben egyesítették,
a mai község kisbéri részén álló
templom a századforduló táján épülhetett,
de megtartotta a Szent Fülöp és Jakab titulust.8 A ma
már valószínûleg csak alapjaiban középkori
Mindenszentek-templom jelenleg ravatalozóként mûködik
a falun kívüli temetõben.
Itt érdemes talán egy pillantást vetni a Csipkerektõl
Nagytilajig elhelyezkedõ falvak középkori egyházszervezetére.
A területen az elsõ templomok még a falvakon kívül,
feltehetõen a "terrá"-nak nevezett nagyobb birtokegységek
legalkalmasabb helyein épültek meg. Az elsõ ide vonatkozó
oklevelekben a terra Cheh és a terra Pogh birtokokon
álló templomokról történik említés.
Köbölkúti János 1288-ban eladta Miklós comesnek
Cheh nevû birtokát; az oklevél elmondja, hogy
az eladott birtokon Szent Márton tiszteletére szentelt egyház
áll.9 Pogh birtokon 1314-ben említik elõször
a Mindenszentek egyházat, de ugyanez a templom 1342-ben már
mint a Cheh terrá-n álló egyház szerepel.10
Minden bizonnyal az Anjou-kor gazdasági prosperitásának
köszönhetõ, hogy a területen egyre-másra épültek
a templomok: 1342-ben Széplakon, 1359-ben Martonfán, 1373-ban
Dorogon találkozunk - feltehetõen újonnan épült
- templommal.11 Csipkereknek viszont nem volt temploma a középkorban.
A több birtok templomaként is említett Mindenszentek-egyház
kétségkívül azonos a mai csehimindszenti templommal,
de hol állt Cheh birtok Szent Márton-temploma? Megítélésünk
szerint ez nem más, mint Nagytilaj 14. századinak tartott
és eddig csak 1407-es oklevélbõl ismert temploma,12
amely szintén a török pusztításnak esett
áldozatul. Egy 1690-ben készült összeírásban
szerepel Nagytilaj romos temploma.13 Kazó István
hét évvel késõbbi leírása szerint:
a falutól három stádiumra nyugatra, az erdõben
feküdt; régi katolikusok építették Szent
Márton Tours-i püspök tiszteletére; keletre néz,
szét van dúlva, kivehetõ még boltíves
szentélye és már-már összedõlõ
falai.14
A bokodi egyház kérdése Vas megye középkori
egyháztörténetének máig megoldatlan rejtélye.
Nevével 1325-ben találkozunk elõször, amikor
Sebestyén nevû papja a "bokodi fõesperes" címet
viselte.15
A középkori Vas vármegye egyházszervezetének
felépítése meglehetõsen talányos kérdés,
már csak azért is, mivel sem a korai Karakó, sem a
feltehetõen késõbbi Vasvár megyéjének
területén nem találkozunk fõesperessel a középkor
folyamán. Egyes szerzõk úgy vélik, hogy a vasvári
káptalan prépostja gyakorolta a megye területén
a fõesperesi jogokat, ennek azonban okleveles bizonyítékai
mindeddig nem kerültek elõ.16
Mûködtek viszont a 14. század folyamán bokodi,
hetyei, Répce- és Gyöngyös-melléki valamint
belmurai fõesperesek, és a vasvári prépost
is kinevezte magát egy oklevél erejéig fõesperesnek.17
Ugyanakkor a vasi egyházjogi kérdésekkel vagy maga
a püspök foglalkozott, vagy az õ nevében a soproni,
rábaközi és pápai fõesperesek intézkedtek.
A bokodi és hetyei fõesperességek talán a megszûnt
karakói megyeszervezet egyházi maradványai lehettek.
A bokodi fõesperessel, illetve a falu plébánosával
csak egy-egy alkalommal találkozunk az oklevelekben, de mivel a
két említés között több mint egy évszázad
telt el, tartósan mûködõ egyházról
beszélhetünk. A 16. századtól viszont már
nem hallunk róla.18
Izsákfa mellett máig létezik Bokod puszta,
feltételezhetõ, hogy ugyanitt volt a középkori
falu is. Templomáról semmi közelebbit nem tudunk (így
patrocíniumát sem ismerjük), a 17. századi vizitációk
és összeírások sem tudnak létezésérõl.
Azonosítását már csak régészeti
kutatásoktól remélhetjük.
1342-ben Kálmán gyõri püspök a gyõri
káptalan kanonokjaival egyetértésben 19 plébánia
és három filiális egyház dézsmanegyedét
engedte át a vasvári káptalannak. Az oklevélben
a templomok felsorolásánál elsõ helyen áll
az egerközi Szent Péter-templom. Mivel ilyen falu ma nincs
Vas megyében, és neve a Csánki-féle történeti
földrajzban sem szerepel, a kutatók nagyvonalúan a mai
Egervölgy községgel vagy az egykori Árokköz
(szentpéterrel) (ma Hegyhátszentpéter) azonosították.
Pedig Egervölgy csak Mária Terézia idejében települt,
Árokköz pedig hasonló neve és templomának
azonos patrocíniuma ellenére sem hozható kapcsolatba
Egerközzel.
Ha Vas megye hét Szent Péterrõl elnevezett középkori
települését sorra vesszük, akkor mindössze
egyet nem lehet biztosan azonosítani, azt a Szentpéter nevû
prédiumot, amelyet 1465-ben a Békássy-birtokok között
sorolnak fel.19 Amikor ezt a települést keresni
kezdtük, egyértelmûvé vált, hogy valahol
a megye közepe táján, a Gyöngyös mentén
kellett elhelyezkednie. A kutatást, úgy a terepen, mint a
forrásokban, siker koronázta. A 16-17. századi birtokperekben
Pecöl határában elõször Egerköz,
majd Szentpéter, ill. Szentpéterfalva néven
tûnik fel egy terület. 1612-ben Farkas András elmondta,
hogy a Pusztaszentpéter nevû helyen "...máig
egy templom romjai láthatók."20 Ezek a maradványok,
melyeket terepbejáráson is sikerült azonosítani,
csak az elpusztult Egerköz falu plébániatemplomának
romjai lehettek. Az enyészet és a kõanyag kitermelése
miatt a 17. század végi vizitátorok Egerköz templomának
még az emlékével sem találkozhattak.
Ismeretes, hogy Pecölben 1456-ban a kapornaki apátság
építtetett templomot.21 Úgy látjuk,
hogy Egerköz hanyatlását Pecöl megerõsödése
hozhatta magával. A Szent Péter-templom a 16. század
elejéig biztosan létezett, hiszen dézsmanegyedéért
a vasvári és a gyõri káptalan még 1505-ben
is pereskedett.22
Mesteri és Tokorcs között a hajdani Batthyány-kastéllyal
szemben egy jelenleg is használt temetõ található.
A temetõ a régészeti feltárások tanúsága
szerint már a 11. század óta használatban van.
Az 1940-es években folytatott ásatások feltárták
itt egy római épület alapfalait is. Az ásatást
végzõ régész véleménye szerint
ez az épület a középkorban Inta falu plébániatemploma
volt.23
Inta temploma 1325-ben szerepel elõször okleveles forrásban,24
amennyiben azonban helyes a régész azonosítása,
sokkal régebbinek kell lennie, hiszen Könyves Kálmán
törvényei óta a keresztények csak templomok körül
temetkezhettek. A Keresztelõ Szent János tiszteletére
szentelt egyház 1550-ben még állt,25 tehát
nem az 1532. évi török hadjárat során, hanem
csak a Kemenesalja 17. századi feldúlásakor pusztulhatott
el. Ezt valószínûsíti a 17. századi vizitátor
Tokorcsról szóló leírása is: "...van
itt egy szétrombolt kis templom, melynek romjai és falmaradványai
még látszanak. A Keresztelõ Szent tiszteletére
állt, temetõje Inta helységben van."26
1758-ban Inta mint puszta egyházigazgatásilag Vásárosmiskéhez
tartozott. A vizitátor ekkor már csak annyit tapasztalt,
hogy "...itt egy elhagyott templom romjai láthatók."27
A 16. században Inta kétségtelenül a vidék
egyházi központja volt, hiszen Mesteri, Simonyi, Mihályfa
és Tokorcs mint filiák ide tartoztak. Az épületrõl
ennek ellenére semmit sem tudunk; egyike azoknak a "klasszikus"
pusztatemplomoknak, amelyek feltétlenül érdemesek a
régészeti feltárásra!
Napjainkban Jeli az emberek többsége számára
a híres arborétumot jelenti. A középkorban azonban
Jeli - vagy ahogyan a történelmi és népnyelvi
adatokban szerepel: Gyeli - a bejci és oszkói határ
között elterülõ hatalmas birtok volt. Történeti
kiterjedését jól mutatja az a tény, hogy a
középkori Jeli falu helyét a mai arborétumtól
légvonalban is több mint tíz kilométerre találjuk.
A ma is ismert Jeli-szentegyház-dûlõ-ben sikerült
meghatározni a Szûz Mária tiszteletére szentelt
egykori templom helyét, amely a kám-sárvári
országút egervölgyi elágazásától
kb. száz lépésre nyugatra található.
A barázdákban heverõ téglák, a szétszántott
temetõ csontjai és a vas-salakdarabok egyértelmûen
mutatják a középkori templom és falu helyét.
Jeli fontos egyházas hely volt, hiszen Kám falu már
1342-ben filiaként hozzá tartozott.28 Valószínû,
hogy az 1217-ben már prédiumként említett Jeli29
volt az elsõ templomos hely a környéken. Erre utal az
a megfigyelés is, hogy a körülötte elterülõ
falvakban Nyõgértõl Vasvárig sehol sem találunk
templomot a 14. századig, és Egyházasjelit is csak
1416-tól30 említik faluként az oklevelek.
1590-ben Jeli már puszta birtok volt. Feltehetõ, hogy az
1532-es török hadjáratban semmisült meg.31
Temploma többet nem épült újjá, sem a vizitációk,
sem az egyéb összeírások nem említik a
16-17. században.
Amikor 1272-ben Miske comes fiait IV. László király
parancsára régi birtokaikba beiktatták, ezek határvonala
az "egyház földje" mentén húzódott.32
Ez az egyház nem lehetett más, mint az a Mindenszentek-templom,
amelyet 1302-ben egy Gérce határában eladott birtokrészrõl
szóló oklevélben említenek.33 A
14-15. században ugyanitt már Mindszent faluról szólnak
az oklevelek,34 1487-ben pedig a Mindenszentek-templom papja
már Miske káplánjaként szerepel.35
Csánki Dezsõ, amikor a kemenesaljai Mindszent falut igyekezett
lokalizálni, úgy vélte, hogy a megszûnt település
"...hihetõleg Gércébe olvadt."36 Véleményünk
szerint Mindszent falu megtelepedésének folyamata megegyezik
a már említett példáinkkal, és szintén
tipikusnak mondható. Itt is az történt, ami Csehinél
vagy Potynál, a Miske-birtokon épült templom körül
megtelepülõ falu csak a 14. században kapta a Mindszent
nevet.
Mindszent késõbb nem Gércébe, hanem Miskébe
olvadt, így a 15. század végén már csak
miskei papokról hallunk. Ezt látszik igazolni a 17. századi
vizitáció is, Kazó itt "a helység vége
felé délrõl álló templom"-ról
ír.37
Ez a hegyháti templom a helytörténeti és régészeti
irodalomban ismeretlen. Elsõ okleveles adata 1271-bõl származik,
ekkor a Nádasd nemzetség tagjai Halogy és Tótlak
határjárásakor a Rábától indultak,
majd déli irányba tovább haladva egy égerfa
után elértek a Szent Lõrinc templomához
vezetõ útig. Ezután három jelentõs út
következett, a körmendi, majd a Királyút
és végül az Olaszút.38
A másik említés majd háromszáz évvel
késõbbi, még a török hódoltatás
kezdete elõttrõl, 1564-bõl való. Szigetvár
eleste (1566) elõtt török portyázók sem
igen jártak errefelé, a terület adóztatása
- a fennmaradt defter alapján - 1582-ben sikerült elõször
a hódítóknak. 1564-ben Erdõdy Péternek,
a közeli Körmend urának hegyháti birtokfoglalásai
ügyében kiszállt Ivánci László
királyi ember az alábbi határvonalat járta
be Marácon: a Rába átkelõje, égerfa,
"tekeres tölfa", Halogyharmada, Szent Lorincz templi locus,
végül az Olaszút és a Királyút.39
Lokalizációját megkönnyítik a részben
még élõ történeti helynevek (Himfa, Olaszút,
Királyút), illetve a forrásokból megbízhatóan
azonosítható helyek (Halogyharmada másként
Himfa).40 A határjárók mindkét esetben
a Rábától kiindulva déli irányba haladtak.
A 13. századi Szent Lõrinc-templom, illetve az 1564-ben említett
romok helyét a jelenlegi himfai horgásztó fölötti
dombon, a tó és a Himfai-patak által bezárt
háromszögben sejtjük. Terepbejárás során
a domboldalban mesterséges terepalakulatokat, árkolást
és régi út nyomvonalát figyeltük meg;
az erdõvel borított talaj téglatörmeléket
rejt.
A Hegyhát betelepülése szakaszosan történt.
Elõször a Rába-völgy árterébõl
kiemelkedõ teraszokon telepedtek meg a vasvári várjobbágyok,
õrök, várnépek, ill. hospesek. Ide sorolható
Csákány (Szent Péter), Gyarmat (talán Szent
Lambert) és Körmend (Szent Márton) temploma. Halogy
szintén egy "elsõ foglalás" nagyobb területét
foglalta magában. Erre utal a belõle kiváló
késõbbi birtokrész, "Himfölde másként
Halogyharmada" elnevezése is. A Nádasd nemzetség környéken
birtokos ágában a 13. században több Heym, Heimus
stb. nevû személyt is ismerünk, Himfölde ezek egyikének
birtokaként szakadhatott ki az õsi Halogy birtokból.41
(A késõbb kialakult falvaktól távol álló
templom Himföldéhez esett legközelebb.)
A 15. században azt látjuk, hogy a szomszédos Marácon
plébániatemplom áll, sõt plébánosai
is többször szerepelnek az oklevelekben, miközben szentlõrinci
vagy halogyi egyházról egyszer sem hallunk.42
A kultusztörténeti (a Szent Lõrinc és a Szent
Erzsébet patrocínium) és a településtörténeti
szempontok (a folyóparti és a völgy derekában
elhelyezkedõ település) egyaránt arra utalnak,
hogy Marác falu késõbbi település, mint
Halogy. A környék lakossága "kinõtte" az igen
régi, szûk "elsõ" halogyi templomot, és a népes
jobbágyfaluban, Marácon a falu földesurai, a Maráciak
valamikor a 14. század elején új plébániatemplomot
emeltek.
Talán már a 14-15. század folyamán befejezõdött
a temetkezés a Szent Lõrinc-templom körül, az eddigi
adatok és a régi kéziratos térképek
alapján az is feltételezhetõ, hogy a templom dombja
és környéke régóta beerdõsült,
és háborítatlan maradt az elmúlt évszázadok
során. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy
a romtemplomhoz se dûlõnév, se történeti
monda nem fûzõdik, annak ellenére, hogy az itteni lakosság
minden forrás szerint évszázadok óta kontinuus.
A templomos helyet a korábbi irodalom tévesen lokalizálta,
a tévedés több mint száz évvel ezelõttre
nyúlik vissza, amikor Csánki Dezsõ történeti
földrajza Vasboldogasszonnyal azonosította.43 Újabban
Maksay Ferenc korrigálta a hibát, a 16. századi birtokviszonyokat
ábrázoló térképén nagyjából
megfelelõ helyre, Hegyhátszentjakab közelébe
került. Maksay a rovásadó-összeírás
faluról falura haladó rendszeres útvonalából
indult ki, ezek szerint pedig mindig Szentjakabbal együtt vették
jegyzékbe, másrészt pedig, mint a lábjegyzetekbõl
is kitûnik, felhasználta az újabb keletû földrajzinév-gyûjtések
adatait is. Így került Kerekboldogasszony Hegyhátszentjakab
területére, itt volt ugyanis a 18. századtól
adatolható Boldogasszonyfa major, mellyel okkal vélhette
azonosnak településünket a könyv térképmellékletének
készítõje.44
A patrocíniumos településnév (Boldogasszony =
Szûz Mária) önmagában kevésnek bizonyulna
templom feltételezéséhez; igaz, egyetlen ezt cáfoló
adatot sem ismerünk Vas megye területérõl, azaz
a hasonló típusú nevet viselõ településekrõl
elõbb-utóbb kideríthetõ, hogy az adott szentrõl
elnevezett templomuk meglétét okleveles adat is igazolja.
Kerekboldogasszony esetében az eddig ismert egyetlen adat 1463-ból
származik, ekkor az Õrség határjárása
során Kisrákostól keletre említenek egy utat,
amely "...ad ecclesiam Beate Marie Virginis, vulgo Kerek Boldogh Azzon
Eghazara" azaz a Szûz Mária-templomhoz, magyarul Kerekboldogasszony
egyházára vezet.45
Mivel az Õrség határai a 13. század óta
feltehetõen mit sem változtak, sõt a 15. századtól
ez már biztosra vehetõ, jól betájolható
az a körzet, ahol a templom állhatott. A terepbejárás
azonban eddig nem járt sikerrel, aminek egyik oka az lehet, hogy
a Magyarósdi-patak jobb partja, azaz Kerekboldogasszony-falva egykori
területe jelenleg Felsõjánosfa belterülete, így
részben beépített, a többi rész pedig
a kavicsos talaj miatt erõsen erodálódott. Néhány
dûlõnév ugyan gyanút ébreszthet, mint
pl. a Pap háza, de itt az erdõsültség
sem segít a romok meglelésében.
Kerekboldogasszony nevében a kerek-elõtag a szakirodalom
egyöntetû véleménye szerint a templom alakjára,
"kerek templomra" azaz rotundára utal. Ilyen megyénkben a
jáki Szent Jakab, a pápóci Szent Lõrinc és
a tótlaki (ma: Selo, Szlovénia) Szent Miklós-templom,
mindegyik legjelentõsebb és egyben leglátványosabb
mûemlékeink közé tartozik. Elpusztult rotundára
vonatkozó adatot Vas megye területérõl Kerekboldogasszonyon
kívül nem találtunk az írott forrásokban.
A Magyarósdi-patak és a Zala háromszögében,
a környék magaslati pontján álló, Szûz
Mária tiszteletére szentelt kis méretû körtemplom
lehetett talán az elsõ szakrális épülete
az itt megtelepedõ õröknek. A patak középsõ
szakasza táján emelték a 13. században a Szent
Jakab-templomot, melynek mindenkori patrónusai azonosak voltak a
rotunda patrónusaival. Kerekboldogasszony a kiterjedt rokonsággal
rendelkezõ hegyháti nemzetség, a Nádasdiak
egyik ágáé, a Telekesieké volt a 15. században.
Noha a késõbbiekben több zálogbirtokosról
is tudomásunk van, végül a szintén a Nádasd
nemzetséghez tartozó gersei Petõk voltak utolsó
ismert birtokosai.
Kerekboldogasszony esete nagyban hasonlít Halogyéhoz: a Zala
menti régi kisméretû templom helyett késõbb
a településhálózat telítõdése
során a patakvölgy középsõ szakaszán
új és nagyobb plébániatemplom épült.
Távolságuk mindössze 1-2 kilométer lehetett,
ami a régebbi templom háttérbe szorulását
jelentette. Kerekboldogasszonyi plébános ezért sem
szerepelhet már a 13. század közepétõl
megnövekvõ számú írott forrásokban.
A templom és a település végsõ pusztulását
egy török megtorló támadás, vagy a falu
megfutása okozhatta. A tizenöt éves háború
elsõ szakaszában sok hódolt falu megtagadta a töröknek
az adófizetést. Az 1590-es évekbõl fennmaradt
a székesfehérvári szandzsákbég egyik
levele, amely számos Zala menti falu között "Kerekbódokaszon"
népét is felszólítja az adó beszolgáltatására.
Az esemény elõtt mindig volt rovásadó fizetõ
jobbágya a falunak, mostantól azonban végleg eltûnik
a különleges hangzású falunév az adóösszeírások
íveirõl. A pusztává vált falu helyén
nõtt erdõt a 18. században az õrségiek
kezdik újból kiirtani.46
A patrocíniumos nevet viselõ falu elsõ említése
viszonylag késõi, a 14. század végérõl
származik (1388: Szent Márton eleje praedium).47
Az õsi birtokot, ahol a templom állt, a Lugos patakról
Lugosnak nevezték. Az elsõ, bár közvetett adatok
Lugos possessióról a szentgotthárdi apátsággal
való szomszédságának köszönhetõen
viszonylag korai idõbõl, 1181-bõl valók.48
Lugos birtokból jöttek létre a késõbbiekben,
a faluburjánzás korában a -lugos utótagú
nevet viselõ falvak: Németlugos, Vásároslugos,
Alsó- és Felsõlugos. E terület plébániatemploma
volt a Rába feletti dombtetõn épített, a környéket
uraló Szent Márton-egyház, melynek romjai a hegyhátszentmártoni
temetõ területén ma is jól ismertek a helybeliek
elõtt. Az építmény régiségét
mutatja, hogy innen került elõ egy viszonylag nagy méretû,
félbetört Agnus Dei kaputimpanon, melyet a jáki építõmûhely
mûködésének korára, 1240 körülre
tesznek a mûvészettörténészek.49
Ha így van, akkor építtetõi a Gatal nemzetségbeli
Gergely és Gatal, vagy fiaik lehettek, akik ebben az idõben
Lugos birtokosai voltak. A nemzetség Vas megyében másutt
nem rendelkezett birtokokkal, nemzetségi monostoruk a szlavóniai
Körös megyében, Gatalócon épült fel
Szûz Mária tiszteletére.50
A 14. századtól az Ivánci család lépett
a Gatalok helyébe, õk építették fel
a Rábától távol, népes jobbágyfalujuk,
Ivánc közepén a Szent Miklós-plébániatemplomot,
melynek elsõ említése 1419-bõl való.
Plébánosairól is bõven van információnk
a 15. századból. A szentmártoni templom ekkor már
biztosan az ivánci filiája, az elõbbi papjáról
nincs egyetlen adatunk sem.51
Hasonlóan a halogyihoz és a kerekboldogasszony-falvaihoz
a szentmártoni templom is több fokozaton keresztül jutott
el a végsõ pusztuláshoz. A török hódítás
elõestéjén, az 1566-ot követõ években
elõbb harangjait lopták el a Maráciak és a
Csányiak, majd amikor kiégett a közvetlen szomszédságában
álló megerõdített Ivánczy-kastély,
biztosan romos állapotba került. Csak ezután érte
egy pusztító török portya 1582-ben, amely a földesúri
család elmenekülését, 1588-ban pedig a Lugos-völgy
falvainak teljes elnéptelenedését okozta. Szentmártont
még a 17. század elején is pusztafalunak mondják.52
A török elleni küzdelem állandó lázában
élõ szentpéteri kapitány, Csányi Bernát
az õriszentpéteri templomerõd kõbõl
rakott kapuközének megjavítását kívánta
elvégezni 1657-ben, ebben az ügyben többek között
ezt írta ekkor Batthyány Ádám dunántúli
fõkapitánynak: "...Iváncnál Pusztaszentmártonban
vagyon egy eldûlt puszta szentegyház, kinek soha semi hasznát
nem veszik, hanem csak héába vész el ... hadd hajtanám
reá az itt való Õrségi tartománt egy
avagy két fordulóra..."53
Kanizsa felszabadítása (1690) után készült
összeírások és egyházlátogatási
jegyzõkönyvek a tatárok gyújtogatásának
tulajdonítják a templom pusztulását, ezt azonban,
mint láttuk, nem kell szó szerint venni.54 A romokat
a 18. században már nem volt érdemes megmenteni, az
új földesúr, Sigray Károly báró
a használható építõanyagot beépíttette
a frissen helyreállított és bõvített
ivánci templomba.55
A romok már a múlt században felkeltették a
környék mûemlékeit lelkiismeretesen fürkészõ
Gózon Imre figyelmét. A szentgyörgyvölgyi református
néptanító a Mûemlékek Országos
Bizottságának küldött 1873. évi jelentésében
szûkszavúan megemlíti ("egy régebbi templom
alapjára találtam").56 Pataky László,
aki a negyvenes-ötvenes években kercaszomori lelkész
volt, az õrségi reformátusokról szóló,
nemrégiben megjelent könyvében kitér a templom
pusztulásának körülményeire is. Az iratok
tanúsága szerint a kis épület egészen
a 18. század végéig használatban volt, amikor
egy villámcsapás megrongálta, majd ezt követõen
köveit és tégláit az új templom építéséhez
használták fel.57
A kercai romok jelentõsége túlmutat a helytörténet
és a helyi egyháztörténet problémakörén.
Elõször is a Szent Vencel-templom az egyik legkorábbi
említéssel bíró egyházas helyünk
Vas vármegye területén. 1208-ban Lindva föld (a
késõbbi felsõlendvai uradalom) határjárásakor
említik a templomot és az õrök Kurcite
nevû faluját ("...prima meta procedit a Sancto Vencezlao
... conterminatur terre ville speculatorum Kurcite").58
Kurcite azonosítható az õrségi Kerca faluval,
de a név ekkor még a Kiskerka szláv eredetû
középkori nevére, a Kercsicára utal. 1463-ban
ugyanitt az õrök és a felsõlendvai uradalom között
vonták meg a határt, ekkor a "Kurcite" már Kercha,
illetve Kyrchapathakya (Kercapatakja) alakban szerepel az oklevélben.
A határjárás állomásai a következõ
pontok voltak: Cherhegye (Karicsa hegy), Hatharwth (Határút),
majd prope ecclesiam Zenthwyzlo (Szent Viszló-egyház)
haladva Szabó György telke (ma Szabó hegy) következett.59
Az itt említett Szent Viszló titulus a csehek nemzeti szentjének,
Szent Vencelnek a középkori magyar névalakja. Késõbb
elõfordul Szent Vincló alakban is.
Mindkét határjárás idevonatkozó része
az Õrséghez tartozó Kerca és a felsõlendvai
uradalomhoz tartozó Szerdahely falvak közötti, ma is jól
ismert határokat írja le. A Szent Vencel-templom lokalizálása
sem jelenthet gondot, minden kercaszomori tudja, hogy a falutól
délre esõ dombtetõn elterülõ Pusztatemetõ
nevû helyen keresendõk az õsi templom romjai.
A templommal tehát elsõsorban régisége miatt
kell foglalkozni. Feltehetõen a 12. század végén
épült a határvidéken, az ún. gyepûelvén,
falukon kívüli, magában álló egyház
lehetett. A középkorban jelentõs egyházas hely
a belmurai fõesperesség keretében, a 16. században
4 jobbágytelke volt Kerca és Szomoróc birtokok között,
a templom alatt.60
A másik fontos szempont egy kutatástörténeti
probléma, a helytörténeti és a mûemléki
szakirodalom - mind a magyar, mind a szlovén - ugyanis tévesen
azonosítja templomunkat. Ivan Zelko szlovén történész
volt az elsõ, aki a domonkosfai (ma Domanjevci, Szlovénia)
templommal vette azonosnak a középkori források Szent
Vencel-templomát, s ennek alapján számos, meglehetõsen
tendenciózus következtetésre jutott.61 Vitapartnere,
az emigrációban élt Bogyay Tamás kimerítõ
tanulmányban cáfolta Zelko érveit, de a hazai levéltári
kutatások lehetõségétõl megfosztva õ
is átvette a téves azonosítást.62
1 | KÓTA Péter: Középkori oklevelek Vas megyei levéltárakban I. Regeszták a vasvári káptalan levéltárának okleveleirõl (1130) 1212-1526. Szombathely, 1997. (Vas megyei levéltári füzetek 8.) (Továbbiakban: KÓTA) 59. o. 150-151. sz. |
2 | KÓTA 59. o. 153. sz. |
3 | KÓTA 61. o. 157. sz. |
4 | Vas megye földrajzi nevei. Szerk.: BALOGH Lajos et alii. Szombathely, 1982. (Továbbiakban VMFN) 545. o. |
5 | A szombathelyi egyházmegye névtára. Schematismus dioecesis Sabariensis. Szombathely, 1972. (Továbbiakban: SCHEMATIZMUS) 92. o. |
6 | KÓTA 47. o. 120. sz. Teljes szövegét közli: HÁZI Jenõ: Vas megyei középkori oklevelek 7. közl. In: Vasi Szemle XXII (1968) 591-593. o. |
7 | Püspöki Levéltár Szombathely, Visitatio Kazóiana (Továbbiakban: KAZÓ) 666-667. o. |
8 | SCHEMATIZMUS 92. o. |
9 | ÁUÓ IX. 490. o. |
10 | Urkundenbuch des Burgenlandes I-IV. Bearb.: Hans Wagner - Irmtraut Lindeck-Pozza. Wien-Köln-Graz 1955-1985. (Továbbiakban: UB) III. 84-85. o. 163. sz. KÓTA 40-41. o. 92. sz. |
11 | mint 3. sz. |
12 | MÁLYUSZ Elemér: Zsigmondkori oklevéltár II/1. Bp. 1956. 5259. sz. |
13 | Urbaria et conscriptiones. Mûvészettörténeti adatok. 8. füzet. Bp. 1990. (A Magyar Tudományos Akadémia Mûvészettörténeti Kutatócsoportjának forráskiadványai) 191. o. |
14 | KAZÓ 664-666. o. |
15 | Hazai okmánytár I-VIII. Szerk.: PAUR I.-RÁTH K.-VÉGHELY D. Gyõr, Bp. 1865-1891. (Továbbiakban: HO) III. 80. o. |
16 | Die Obere Wart. Red.: Triber L. Oberwart, 1977. 117-162. o. |
17 | bokodi fõesperes: l. fentebb; hetyei: HO I. 109. o.; Répce- és Gyöngyös melléki: Anjou-kori okmánytár V. Szerk.: NAGY Imre. Bp. 1877. 406. o.; belmurai: CSÁNKI Dezsõ: Magyarország történeti földrajza a Hunyadiak korában II. Bp. 1894. (Továbbiakban: CSÁNKI) 726. o.; vasvári: KÓTA 54-55. o. 133. sz. |
18 | .....: Antonius plebanus de Bokud, Magyar Országos Levéltár (Továbbiakban: MOL) Diplomatikai Levéltár (Továbbiakban: DL) 102.485. |
19 | CSÁNKI II. 799. o.: predium Zenthpether. |
20 | Vas Megyei Levéltár (Továbbiakban: VaML) Vasvári káptalan iratai. Metales fasc. 10. nro. 2. 1612. |
21 | Zalai oklevéltár II. Szerk.: NAGY Imre, VÉGHELYI Dezsõ, NAGY Gyula. Bp. 1890. 550-551. o. |
22 | KÓTA 197. o. 605. sz. |
23 | HOLÉCZY Zoltán: Az intapusztai XI. századi Árpád-kori sírmezõ részleges feltárása. In: Vasi Szemle XVIII (1964) 421-427. o. |
24 | HO III. 80. o. |
25 | VaML Vasvári káptalan iratai. Káptalani jegyzõkönyvek 1550. 394. o. |
26 | KAZÓ 604-607. o. (a simonyi plébánia leírásánál) |
27 | Püspöki Levéltár Szombathely, Visitatio canonica Batthyaniana (továbbiakban: BATTHYANY) III. k. 732. o. |
28 | KÓTA 40-41. o. 92. sz. |
29 | UB I. 72-74. o. 105. sz. |
30 | CSÁNKI II. 752. |
31 | VaML Vasvári káptalan iratai. Káptalani jegyzõkönyvek 1550. 394. o. |
32 | HO. IV: 51. p. |
33 | Hazai oklevéltár 1234-1536. Szerk.: NAGY I.-DEÁK F.-NAGY GY. Bp. 1879. 179. o. |
34 | MOL DL 41.767. |
35 | MOL DL 50.004. |
36 | CSÁNKI II. 776. o. |
37 | KAZÓ 614-618. o. |
38 | UB II. 73. o. 99 sz. |
39 | VaML Vasvári káptalan iratai. Metales fasc. 4. nro. 18. |
40 | VMFN 473-474. o. BALOGH János: Kora Árpád-kori utak emléke Felsõmarác határában. In: Vasi Honismereti Közlemények 1994/2. 52-54. o. |
41 | KARÁCSONYI János: A magyar nemzetségek a XIV. század elején. Bp. 1900. 844-846. o. |
42 | MOL DL 44.116. |
43 | CSÁNKI II. 746. o. |
44 | Magyarország birtokviszonyai a 16. század közepén. II. Szerk.: MAKSAY Ferenc. Bp. 1990. 899. o. |
45 | A Balassa család levéltára 1193-1526. Szerk.: BORSA Iván. Bp. 1990. 125. o. 362. sz. |
46 | BENCZIK Gyula: "... iszony böntetis alatt hagyánk és parancsolánk ..." A fehérvári szandzsákbég hitlevele a Gyõrvár és Jánosháza környéki hódolt falvaknak az 1590-es években. In: Vasi Honismereti Közlemények 1991/2. sz. 72. o. |
47 | FEJÉR, Georgius: Codex diplomaticus ecclesiasticus ac civilis Buda, 1829-1844 X/8. köt. 216. o. |
48 | UB I. 31. o. 58. sz. |
49 | LAHU. Bp. 1988. 383. o. 327. sz. |
50 | CSÁNKI Dezsõ: Körösmegye a XV-ik században. Bp. 1893. 86. o. |
51 | MOL DL 103.480 (1419), 88.833 (1499). LUKCSICS Pál: A XV. századi pápák oklevelei I. köt. V. Márton pápa (1417-1431) Bp. 1931. 54. o. 41. sz. |
52 | HORVÁTH István: A hegyhátszentmártoni Ivánczy kastély története a 15-16. században. In: Vasi Honismereti Közlemények 1994/2. sz. 55-58. o. |
53 | MOL Batthyány cs. lt. Missiles 8901. |
54 | MOL U et C fasc. 29. nro. 1. 177-180. o.; KAZÓ 703-705. o. |
55 | BATTHYÁNY 1376-1410. o. |
56 | GÓZON Imre: Vas megye határában tett kirándulás. In: Archeológiai Értesítõ 1873. 305. o. |
57 | PATAKY László: Az Õrség múltja a kercaszomori református egyház történetének tükrében. Szombathely, 1990. 50-51. o. |
58 | UB I. 55-56. o. 83. sz. |
59 | BORSA 125. o. 362. sz. |
60 | MOL Mikrofilmtár 4315. doboz. A németújvári uradalom 1576. évi urbáriuma. |
61 | Ivan ZELKO: Domanjsevci. Murska Sobota, 1974. |
62 | BOGYAY, Tamás: Domanjevci - Domonkosfa. Eigenkirche eines slawischen Herrn oder Gotteshaus "westlicher Szekler"? In: Forschungen über Siebenbürgen und seine Nachbarn. Herausgeben von Kálmán BENDA et alia. München, 1987. A probléma részletes tárgyalása nem fér a jelen írás kereteibe, ide vonatkozó kutatásaink eredményét külön tanulmányban szeretnénk közzétenni. |