MÓROCZ ZSOLT
BOLDOG ISTHWAN KYRAL
                             
                      Szent István
alakját kockázatos megközelíteni. Lényét a vallási
szentség mellett a nemzeti érzés szakralitása övezi, lévén
ő a vitathatatlanul legnagyobb magyar államférfi. Históriai
tudatunkban hasonló helyen áll - az origó ponton -, mint
Jézus a katolicizmus történetében. A nehézségeket fokozza,
hogy a kora középkori személyiség nem hozható közös
nevezőre napjaink individuumával. Alapvető különbség, akár
államférfiról, akár katedrálist építő művészről van
szó, hogy az alkotó szinte tökéletesen eggyé válik
művével, beleolvad alkotásába. Vannak a történelem
évezredeinek személytelen osztályai, ilyenek a jobbágyok,
majd később a proletárok, akiknek összessége ad egyetlen
jól kirajzolódó arcot, egyénenként azonban bizonyos
időtávlatból megkülönböztethetetlenek. Szent István
személyisége ellenben határozott vonásokat mutat. (Amikor
személyiségről beszélek, a szót a Nicolai Hartmann-i
meghatározásban használom: a személyiség azon jegyek
összessége, ami a többiektől elválaszt, egyénivé tesz.
Árnyalatnyi, ám döntő eltérésekről van szó.)
Az ember legfontosabb jellemzői állandóak. Fajunk az őskori
kezdetektől fogva alig változott. Leroi-Gourhan azt állítja,
a homo sapiens felbukkanása óta úgy viselkedik, mint ma élő
leszármazottai. A humán-etológia képviselői - Lorenztől
Morrison át Csányi Vilmosig - még tovább mennek. Amellett
érvelnek (és meggyőzően bizonyítják), hogy a territoriális
agressziót, továbbá a dominanciasorrend iránti olthatatlan
hajlamunkat az állatvilágból hoztuk magunkkal.
                      A hatalom és a
politika - mondja Csányi - ezen ősi magatartásminták alapján
működik. Tágabb témánkra vonatkoztatva kézenfekvő a
párhuzam: a rangsor (a dominanciarend) a törzsi társadalom
bomlását követően a hűbéri láncban kristályosodik ki; a
territórium pedig az ország, a megye, a falu, a házat övező
kerített földterület lesz, melyet a közösség és a
közösséget szimbolikusan megjelenítő személyek birtokolnak
a királytól a családfőig. A képlet természetesen
bonyolultabb, de ez most nem érinti témánk lényegét.
                      A Leroi-Gourhan
említette azonosság (a filozófusok által hirdetett nembeli
lényeg) és a humánetológiai gyökerek mellett döntő az
időkeret, az adott történelmi kor, amely meghatározza a
személyt. Azt kell szemügyre venni, hogy az időhorizonton
milyen jelképekben, eszmékben, szervezetekben jelenik meg az
általános emberi lényeg, a lét megélésének lehetősége. A
kor jellegzetes tudattartalmaival milyen kapcsolatba kerül az
egyén, egyáltalán személyiséggé válik-e? Miként
formálódik benne pszichés valósággá a létezés evilági
és transzcendens élménye, az identitás kollektív és egyéni
érzése.
                      Hősünk
Vajkként (Waic) születve különleges környezetbe került.
Olyan családba érkezett, ahol - Otto kifejezésével élve -
erőteljesen jelen volt a numinozitás. (Rudolf Otto numinózusnak
nevezi azt a racionalitáson, fogalmi megközelítésen kívül
eső vallási, metafizikai megismerést, amely szakrális
élményként élhető meg. Egyértelműen amellett foglal
állást, hogy létezik "valamiféle numinózus
hangoltság." Erről azonban csaknem lehetetlen beszélni,
mivel a nyelv minden normális emberi tapasztalaton túlit
kénytelen olyan szavakba öltöztetni, amelyek a normális
tapasztalatból származnak. (Utóbbi megállapítás Eliadétől
ered, aki a problémát úgy oldja meg, hogy átveszi a
különböző vallások szakrális szókészletét.) A szent, a
numinózus felbukkan minden vallásban: a héber qádós, a
görög hagiosz, a latin sacer, a magyar egy (id, ügy, igy, egy
= szent) ezt fedi. A szó adott, tartalmát azonban, mint minden
a személyiség számára meghatározóét, csak átélni lehet.
Nem véletlenül hangsúlyozom a személyiség szerepét.
Az átlag ugyanis ritkán válik a hartmanni értelemben
személyiséggé. Az ő vallása a rutin és a megszokás,
a vallási formák mechanikus, nem pedig élményszerű
megélése, akár pogány, akár keresztény hitről van szó. A
vallásnak megvannak a maga emeletei: más szinten fogadta be a
szakralitást Szent Ágoston, Echardt mester, Keresztes Szent
János, Teilhard de Chardin, és megint más szinten a
Parasztbiblia történeteinek hallgatósága. Nem ugyanazt az
üzenetet közvetítik a hatásvadász gipsz Szűz Máriák, mint
a gótika magas művészetének madonnái. Röviden: nem azonos a
mögöttük álló hit. A ma embere képtelen átérezni - azaz
megérteni - a középkor világának vallásosságát. Már a
barokk elszakadt ettől az érzülettől, bár éppen az
ellenreformáció állítja kultusza középpontjába hazánkban
Szent István alakját. (Ettől kezdve lesz az egyik
legkedveltebb keresztnév az István. Számos oltárt szentelnek
az uralkodó tiszteletére.) A szent király egyéniségét
azonban eltorzítja a vallási hevület. István nem az az
égreforduló tekintetű, könnyes szemű aggastyán, aki a
teátrális oltárképeken megjelenik. Kereszt és kard,
szentség és erő jobban jellemzi, mint az utolsó pillanatok
kétségbeesése, amikor Mária oltalmába ajánlja az országot.
                      Az Otto által
leírt "szakrális empátia" Vajk családjában nem
pusztán kulturálisan kódolt, hanem - Dümmerth Dezső
olvasatában - pszichogenetikusan is. (A szerző nem használja
ezt a kifejezést, de gondolatmenetéből logikusan következik.)
Otto az antik mitológiában és a nagy világvallásokban
vizsgálta a divinációt - egy jelenségben a szentség
felismerését -, így nem figyelhetett fel a legősibb,
totemisztikus világképben élők hasonló, talán még
különlegesebb képességeire. Biztosan tudjuk, léteztek
sámán nemzetségek, melyekben öröklődött az a transzcendens
képesség, amit Otto egy magasabb szinten numinozitásra
hangoltságnak keresztelt el. Az Árpádok valószínűleg
szakrális fejedelmekként uralkodtak népeik fölött. Többen
Álmostól, vagy még messzebbről eredeztetik a szakrális
fejedelmek sorát. Mások ellenben úgy vélik, Kurszán lehetett
a kende, az égi eredetű uralkodó, míg az Árpádok a
hadvezéri méltóságot töltötték be. Bartha Antal abból a
tényből, hogy a nyugati források nem ismerték Árpádot, arra
következtet: "Árpád talán szakrális kende lett, így
nemzetközi szereplése megszűnt." Az uralkodó
szakralitásába vetett pogány hit - erre közvetlen
bizonyítékunk van - István király uralkodásának végéig
élt.
                      
                      Vajk apja, Géza
a kereszténységben az isteni, égi kegyelem
közvetítőjét látta - írja Bogyay Tamás -, amire az
augsburgi vereség után megrendült, ősi istenében csalódott
magyarságnak szüksége volt. Géza neve (Decse, Gyeücsa, Győ)
Szegfű László szerint a "dév" és az
"iu(n)h" szavak összetételéből származik.
Jelentése, "akinek a keblében nagyhatalmú szellemős
lakik", "akit nagyhatalmú szellemős segít",
vagy a kevésbé meggyőző manysi párhuzam, az "élő
bálványos ember" lehet. Feleségét, Saroltot a szlávok
Beleknegini (Szépasszony) néven emlegették. A szépasszony
rontó és varázserővel bírt. Szegfű meggyőző példákkal
szolgál a magyar néprajzi anyagból a menyéttel (Sarolt
ótörökül Fehérmenyét) kapcsolatban, elmélete
bizonyításául. Vajk tehát egyértelműen misztikus,
numinózus légkörbe született, ahol megsápadt ugyan az ősi
világkép, de korántsem tűnt el annak lélekre sugárzó
hatása.
                      László Gyula
figyelt fel rá, hogy a szakirodalomban a pogányság többnyire
annyit jelent: nem keresztény. Valójában a pogány és a
keresztény világkép több azonosságot mutat, mint a
későbbi, felvilágosultnak nevezett tudatformák
bármelyikükkel. A pogány és a keresztény világnézet
alapvetően szakrális. Mindkettő égi, másként
transzcendens eredetű. Etikai értékeit ebből a
transzcendenciából származtatja. Az Árpádok Álmos
születésétől fogva - ma így mondanánk - határozott
küldetéstudattal rendelkeztek. Emesének - neve az ősanya
szót rejti (eme = anya) - "álmában isteni látomás
jelent meg sólyom képében, amely mintegy teherbe ejtette őt
és tudomására hozta, hogy méhéből forrás fakad, és
ágyékából dicső királyok származnak majd, de nem a saját
földjükön szaporodnak el." Anonymus, a tudósítás
szerzője később hozzáfűzi az elhangzottakhoz Álmos neve
kapcsán, hogy annak latin jelentése: szent. Ez lehet a
szokásos téves etimologizálás, de utalhat a Névtelen Jegyző
koráig fennmaradó pogány, szakrális csírára, amiként az egyház
és templom szó hordozta tartalom is ugyanazt a szent
építményt jelöli. Az Álmostól örökül kapott
küldetéstudat nyilván élénken élt a fejedelem
leszármazottaiban. Amint Emese álma előlegezte a
honfoglalást, úgy Sarolt és Géza látomása az új,
keresztény küldetéstudat kialakulását jelzi.
                      A numinozitás
iránti fogékonyság a szakrális kultúrkörben
elengedhetetlen, mert - ismét mai kifejezéssel élve - a
hatalmat legitimálja. Ez a két szülő álmában jut
kifejezésre. István kisebbik legendájából tudjuk, Gézának
"Istentől megjövendölt fia" született. "Tőled
származik a születendő fiú" - olvashatjuk a későbbi,
Hartvik-féle legendában -, aki "az Úrtól választott
királyok egyike lesz." A vízióban megjelenő ifjú
biztosította Gézát, utódja bevégzi az általa megkezdett
munkát: bevezeti népét a keresztény világba. Gézát azonban
ennél sokkal jobban foglalkoztatta a hatalom megtartásának és
kiterjesztésének kérdése. Vajkot a trónra szánta, nem
csupán a nomád törzsszövetség pajzsára. Előrelátóan
bekerítette Koppány országrészét. Útlezáró várakat
épített, a berény törzs harcosait telepítette a somogyi
vezérrel közös mezsgyére. Feleskette István hűségére a
törzsfőket. Békét kötött a Nyugattal, keresztény
térítőket kért. Hadseregét korszerűsítette, új
fegyverzettel látta el. Lányai a lengyel udvarba, a bolgár
trónörököshöz, a velencei dózséhoz, Aba Sámuelhoz
(valószínűleg a kabarok vezére lehetett) mentek nőül. Fia
számára megszerezte a császári házzal, azaz a nyugati világ
legnagyobb hatalmasságával rokonságban álló Gizella kezét.
Összegezve: jogi, külpolitikai, katonai, ideológiai
lépéseket tett az erős központi hatalom megteremtésére.
Fiát gondos nevelésben részesítette. Szűcs Jenő úgy
vélte, több puszta legendánál, hogy István "már
gyermekkorában ura volt az ars grammaticának", és a
kortárs uralkodókkal szemben "legalábbis tudott
olvasni."
                      A
felsoroltakból egyértelműen kiderül, Géza előrelátó
politikus és megfontolt apa volt. Ezek a jellemvonások
felbukkannak István király személyiségében is, nyilván a
szülői házból (és jurtából) hozta magával őket. Géza
és István egyéniségét a vallás választja el. A pogány
nagyúr politikai céljai eléréséhez látszatkereszténnyé
vált, míg István lelkét mélyen átjárta kora katolicizmusa.
Bogyay Tamás a lényegre tapintott, mikor ezt írta: Géza
"fia egy őserőtől duzzadó, de meghasonlott világot
talált maga körül, mely tudta ugyan, hogy az ember sorsa
össze van kapcsolva a természetfölötti világgal, de még nem
talált rá az útra, amelyen életerejét kifejtheti." A
későbbiekben a döntő hatást Adalbert gyakorolja az ifjú
Istvánra.
A bizánci rítusú keresztény Saroltról lesújtó
tudósításokat olvashatunk. A jámbor, (római)
katolikus krónikások nőideáljától igencsak messze esett a
nagyasszony energikus alakja. Az égi jelet azonban Emeséhez
hasonlóan megkapta: álmában megjelent "boldog
István(...) első vértanú(...) s így kezdett szólni hozzá:
Bízz az Úrban, asszony, s légy biztos, hogy fiút fogsz
szülni, akinek e nemzetségben először jár korona és
királyság, és az én nevemet ruházd reá." A
protomártírt ott láthatjuk a koronázási paláston szent
királyunk mellett. A történeti hűséghez azonban
hozzátartozik, hogy Szent István vértanú a passaui
püspökség védőszentje volt, ahonnan Gizellával nyilván
érkeztek térítőpapok a magyarok földjére. Saroltban a
beszámolók alapján felfedezhetünk valami fékezhetetlen,
már-már öncélú erőt. (Haragjában ölt, a tudósítások
szerint.) Ez a megszelídíthetetlen vadság válik
alkotóerővé Istvánban, amikor a keresztény elvekkel, nyugati
formákkal és gondolkodásmóddal társul.
                      Mielőtt azonban
szemügyre vennénk Szent István kereszténységét, vessünk
egy pillantást Vajk hajdani pogány hitére. István király
írmagostul pusztította ki lelkéből a pogányságot. A
mélylélektan azonban azt tanúsítja, ilyesmi lehetetlen. A
tudatból száműzhetünk ugyan rendkívüli erőfeszítéssel
bizonyos tartalmakat, ám a psziché teljességéből nem tűnnek
el, legfeljebb lesüllyednek a tudattalanba. A keresztény
szerzők számára, akik híradásaikat ránk hagyták, a
pogányság a káosszal, a zűrzavarral, a felgyújtott
templommal, a meggyalázott oltárral, az ördögi hangon
hujjogató apokaliptikus lovasokkal, bálványimádással,
vérrel, halállal, rettegéssel volt egyenlő.
                      A magyar
ősvallás azonban meglepő fejlettséget mutat, ha
elfogulatlanul vesszük szemügyre szórványos emlékeit.
Hoppál Mihály mutat rá, hogy az ősmagyar mitológia
alapvetően eltér a finnugortól, az obi-ugortól - és
természetesen a szlávokétól is: "A magyar mitológia
istenpanteonjának fő alakja a többféleképpen megnevezett
teremtő, az Isten vagy Úr.(...) A magyar néphit
természetfeletti lényeinek csoportját összevetve például a
szlávok, a latinok vagy a burjátok istenrendszereivel, azt
találjuk, hogy más népek mitológiáiban(...) az alsóbbrendű
istenségek népes csoportokat, családokat alkotnak, nem így a
magyaroknál!" Hoppál szerint ez fontos tipológiai
jellemző. Az elmondottak azt sejtetik, eleink az egyistenhit
közelébe kerültek már a honfoglalás előtt. Lélekhiedelmük
kettősségéről vannak bizonyítékaink. Megkülönböztették
a test- és az árnyéklelket. Előbbit a lélegzettel
azonosították, utóbbit szabadléleknek tartották. Ez a fejben
székelt, és bizonyos jelek arra mutatnak, hogy átjutott a
másvilágra, ahol a fordított világban a halott sorsa
folytatódott. Ha a szabadlélek "elkóborolt", a
táltosok jelképes koponyalékeléssel, trepanációval
igyekeztek visszacsalogatni gazdájához. 954-ben Bulcsú vezér
Cambrai falai alatt, rokona fejéért az egész hadjárat
zsákmányát ajánlotta váltságul, amiből Dienes István arra
következtet, hogy árnyéklelkét akarta a másvilágra
segíteni a megszerzett koponya segítségével.
                      Őseink
világképének időbeli rétegezettségét eddig nem sikerült
megnyugtatóan feltárni a szakembereknek. Annyit azonban
bizonyosra vehetünk: megtalálható benne a jó és a rossz
(Isten - ördög, fény - sötétség) princípiuma, továbbá a
világ hármas tagolása, a világfa (égig érő fa, életfa)
jelképében. Ha a mitológiát az emberi lélek örök
tartalmainak kivetítéseként határozzuk meg, akkor az életfa
felső, középső és alsó, azaz túlvilága sok rokon vonást
mutat a keresztény univerzummal (mennyország, evilág, pokol),
vagy a modern lélektan psziché-felfogásával (felettes én,
én , tudatalatti). A különbség látszólag a fejlettség
mértékéből adódik, bár lehetséges, hogy inkább a
nyelvből. Ugyanazokat az archetípusokat nevezi meg a mítosz
mágikus, a kereszténység vallásos és a tudomány száraz
nyelve. A lélek igényeinek a jelképek, a szimbolikus
kifejezések jobban megfelelnek, mint az elvont, vértelen
szakszavak, képletek.
                      Az életfa -
egyetlenként kiemelve a mitológiai rendszerből -
világképrendező szerepében azonos a kereszténység, majd a
modern kor valóságfeltáró, valóságteremtő szándékával.
A valóságot, kár lenne áltatnunk magunkat, mi teremtjük, nem
készen kaptuk. A pogány magyar mitológiában létrejött
az a szakrális eredetű rend, ami biztonságot, eligazodást
nyújtott a benne hívőknek, választ adott az életüket
érintő alapvető kérdésekre. Magas színvonalára jellemző -
amint László Gyula beszél róla -, hogy a szakralitás
következő lépcsőfokán álló kereszténységtől alig marad
el. Pogány kori szókészletünkkel a Biblia csaknem
tökéletesen lefordítható. (Fordítás és értelmezés
természetesen nem azonos fogalmak, másként interpretálja
ugyanazokat a szavakat a X. és megint másként a XX. század.)
Az Isten, ördög, üdv, boldog, böjt, búcsú, hisz,
áld-átkoz, imád, ige, id, harang szó mind kereszténység
előtti. Jelentésük nyilván árnyalódott, gazdagodott, de
korántsem biztos, hogy lényeges tartalmi változáson estek
át.
                      
                      Isten a modern
pszichológia szerint mélymag-szimbólum, azaz Isten legbelső
lényegünk. A hangzatos mondat semmit sem old meg valójában,
hiszen - amint céloztam rá - Vajk és István Isten-képeit
vehetjük vizsgálat alá mindössze, Istenről nem tehetünk
kijelentéseket.
                      Az Árpádok
szakralitásának kutatásában Deér József, Dümmerth Dezső
és Klaniczay Gábor jutott a legmesszebbre, de ők sem tudták
megmondani az általánosságokon és az eurázsiai párhuzamokon
túl, hogy miféle Istenben hittek az Árpádok. Isten üres
fogalom, csak élményeink és gondolkodásunk teheti élővé. A
pogány és keresztény Isten között szempontunkból döntő
különbség az etika területén mutatkozik. Míg a pogány
szakrális fejedelem része az istenségnek, addig a
kereszténységben csupán Jézus az az ember, aki Isten fia is
egy személyben. A keleti istenkirályból hiányzik az égi
hatalom morális ellenpontja, mivel az uralkodó
többé-kevésbé azonos azzal, azt testesíti meg. Ezzel szemben
a kereszténységben kizárólag Jézus egy az Atyával, senki
más. Isten benne testesült meg egyetlen alkalommal. Az
Atya az ő szavain (az Újtestámentumon keresztül) nyilatkozott
meg. A Biblia értelmezése a kor függvénye ugyan, amint erről
esett már szó, azonban mindenkor etikai ellensúlyt képez az
uralkodói akarattal szemben, ha a király nem Krisztus
követője (a középkor nyelvén fogalmazva). Az európai
társadalom fejlődése itt gyökerezik, ebből a lelki
rétegből hajt ki a spirituális és gyakorlati, világi
hatalom. Molnár Tamás érvelése látszik tárgyunkat tekintve
a legelfogadhatóbbnak. A filozófus nem hatalommegosztásról
beszél, a világi és egyházi hatalom egyensúlyáról, hanem a
hatalom és szakralitás összekapcsolódásáról. A szentség -
summázva véleményét - meghatározza a hatalomgyakorlás
módját. A korai egyház, esetünkben a magyar, fölmutatott
meghatározó egyéniségeket és szentnek nevezte őket ugyan,
"de egyszersmind olyan államférfiak voltak, akik szilárd
koncepcióval rendelkeztek, akikben a hit által
ösztönzött(...) rendíthetetlen tettvágy élt." Szent
István személyisége a hatalmas műben, az országalapításban
jelenik meg. (Telitalálat Györffy György monográfiájának
címválasztása: István király és műve.)
                      A rend iránti
szilárd elkötelezettségét Vajk a pogány magyar világban
szívta magába. A pogány szakrális fejedelem hivatására
Deér József irányította a figyelmet. A fejedelem karizmája -
írta - kiterjedt birodalma népeire, ha azonban elbukott,
alattvalói elfordultak tőle. (Koppány veresége
valószínűleg azt jelenthette a pogányok számára, az
"Ég" Istvánt választotta fiául. Ez lehetett az
"ideológiai" háttere annak, hogy a szent király
uralma alatt nem tört ki pogánylázadás.) Az Árpádok
nemzetségében élt az égi, transzcendens eredet hagyománya,
függetlenül Kurszántól, bár Győrffy György úgy véli,
szakrális uralkodó Kurszán lehetett, míg Árpád gyula a
hadvezéri méltóságot tölthette be. Ebben a problémakörben
sűrű a homály. A kettős fejedelemség - megkockáztatom - nem
jelentett kettős hatalmat, hanem ugyanannak a hatalomnak szoros,
vallási (tehát szakrális) és végrehajtói (azaz evilági)
megnyilvánulása volt. Itt azonban még csírájában sem
létezhetett az a fajta hatalommegosztás, ami a pápaság és
császárság küzdelmében jelenik meg a középkori
Európában.
                      Számunkra az az
érdekes, hogy Vajk leendő pogány uralkodóként miként
élhette át önmaga égi eredetét, majd Istvánként hogyan
fogadta lelkébe a keresztény Istent. Az az Isten munkál
ugyanis személyiségünkben, amelyet belsőleg megélünk.
                      Vajk,
láthattuk, mitikus légkörtől terhes világba született. Ha
969-ben látta meg a napvilágot, akkor Adalbert első
magyarországi látogatásakor 14-15 éves lehetett, vagyis
alaposan átitathatta a pogány hitvilág. Nyilván ismerte
családja eredetmondáját, ruháján viselte totemősét, a
turult. Gyermekkorában meséltek neki a fehér lóról, az égig
érő fáról, amit az orális hagyomány máig éltet
Belső-Ázsiában. "Amilyen gazdag az erre vonatkozó
mondavilág - írja Kiszely István -, olyan gazdagon jelenik meg
rajzban, fafaragásban, rátétmunkákban, domborműveken."
Vajk naponta találkozhatott ezekkel a szimbolikus munkákkal.
Ismét hangsúlyozom, a pogányság nem káosz és zűrzavar,
hanem rendezett világ a kozmosztól a hétköznapi szokásokig.
Annak kaotikus, aki nem ismeri a jelképrendszerét. Ne
feledjük, a világ és a lét érthetetlensége modern
jelenség, a vele társuló szorongással, neurózissal együtt.
                      Hősünk a hét
gyászmagyar valamelyikének énekmondása közben
eltűnődhetett népe hivatása és sorsa fölött. A
gyászmagyarokról tudjuk, hogy az augsburgi vereség után önmagukról
dalokat költve járták az országot. Az egyes szám első
személyű előadás a hősi ének jellemzője. Szegfű László
briliáns elemzéssel kimutatta a pannonhalmi
alapítólevélből, hogy István és Koppány küzdelméről
született "naiv eposz". Szerencsétlenségünkre a
keresztény uralkodó összeszedette a regösöket, szinte
tökéletesen kiirtotta a pogány epikus hagyományt. A nagy
vereség mellett az ifjú hallhatott a nagy győzelmekről,
legendás hősökről, Botondról és a többiekről.
Személyiségébe beépültek a pozitív példák, példaképek,
megteremtve az akaraterő érzelmi bázisát, amire később,
felnőttként szüksége lett. István lelkierejéről sokat
elmond, hogy az ezredforduló apokaliptikus próféciáit semmibe
véve tántoríthatatlanul haladt az útján. Ifjan talán
ülhetett pompás jurtájában a tűz mellett, ami az ősök
szellemét szimbolizálta, merenghetett hősi múltról,
bizonytalan jövőről, népe és maga küldetéséről. A jurta
a nomád világrendet tükrözte. Külön oldalon ültek a nők
és a férfiak, a háziak és a vendégek. Mindennek és
mindenkinek megvolt benne a valóságos és metafizikai helye.
Rácsszerkezetének szigorú geometrikus váza szintén a
megbonthatatlan, szükségszerű rend képzetét közvetítette,
akárcsak a tarsolylemezek díszítései, a nomádok hadrendje
(akadt vesztes kalandozó sereg, amelyik olyan fegyelmezetten
vonult vissza, hogy a német városlakók azt hitték, a magyarok
győztek). A mitikus rendről tanúskodtak a névadási,
házasodási, temetkezési szokások, színpompás viseletek.
Vajk a bőségbe született. Róluk, a vezető rétegről
írták a korabeli arab tudósítók, hogy szembetűnően
gazdagok, szép külsejűek, brokátban járnak, fegyvereik
arannyal-ezüsttel kivertek, gyönggyel kirakottak. Vajk még
tudhatta, miféle lelkeket hoz le a világfa tetejéről az a
nagy lélekmadár, ami (ma is) a rakamazi korongon látható. A
pogány világból számos értékes tulajdonságot hozott
magával a későbbi szent király. A rend iránti
elkötelezettséget, előrelátást, politikai érzéket,
fogékonyságot a numinózitás iránt,
államszervező-képességet. Értékeljük bármiként, a
tényen nem változtat, hogy a térség államalkotó népe az
Árpádok vezette magyarság lett. A Magyar Királyság keretein
belül őrizték meg a 20. századig identitásukat a horvátok,
vendek, szászok, itt született meg a modern szlovák nemzet.
                      A
kereszténység, ha nem is lélekváltás, mindenesetre a lélek
magasabb szintre emelkedése. "Megszelídülve hajtsd meg
fejed - mondta Remigius püspök a pogány Klodvignak, és
mondhatta volna Adalbert Vajknak -, imádd amit eddig
felgyújtottál, gyújtsd fel amit eddig imádtál!" István
tettei mindenképpen ennek a felszólításnak a fényében
értelmezhetők, függetlenül attól, elhangzott-e vagy sem.
Adalbert szenvedélyes, megalkuvást nem tűrő egyénisége
Bogyay Tamás szerint egész életére kihatóan meghatározta
István kereszténységét. Találkozásukkor a trónörökös
abba az "életkorba lépett, amikor kezd megszilárdulni
egyénisége, és a serdülő fiatal gyakran fanatikusan vágyva
az igazság és valamiféle értékrendszer után egyre
fogékonyabb lesz az iránt, ami új." A keresztény elvek
mellett nyilván Adalbert eltökéltsége, vágya a vértanúság
után, amiből szilárd hite és kérlelhetetlensége fakadt,
hathatott Vajkra, akinek apja csak hatalmi támaszt keresett a
kereszténységben. A kettős értékrend - biztosra vehetjük -
a kamasz uralkodójelöltben ellenérzést szült. Lélektanilag
innen eredhet pusztító indulata a pogánysággal szemben.
Először saját lelkéből ölte ki a régi hit gyökereit. A
harcoló egyház István esetében az önmaga ellen harcoló
hívőt jelentette, a saját lelkéért viaskodó embert. A
kamaszkor egyértelműségigénye azonban nem járt együtt a
másokkal szembeni kegyetlenséggel. István a kor általános
szokásaihoz viszonyítva megbocsájtó, most azt mondanánk:
toleráns volt. (A kortárs Thietmartól a mai történészekig
elfogadott tény az iménti kijelentés.) István lelki alkata
sokban emlékeztet Szent Ágostonéhoz. A Vallomások szerzője
beszámol róla, mi zajlott le a pogányból kereszténnyé lett
pszichében. Természetesen nem arról van szó, hogy István
ismerte Ágoston munkásságát (bár egy 1093-as pannonhalmi
könyvjegyzék említi Sevillai Izidor Agustinus-kivonatát). A
filológiai bizonyítékok helyett a lélektaniak nyomnak többet
a mérlegen. Ágoston vallomásait olvasva szembeötlő, hogy a
püspök saját pozitívumait Istennek tulajdonítja, míg
személyisége negatívumait, bűneit önmagának.
                      
                      A továbbiakban
megkísérlem bizonyítani, hogy Szent István katolikus hite
évszázadokkal megelőzte koráét.
                      Az Ótestamentum
- Jung által elemzett - jóbi fordulata után a haragos,
kiszámíthatatlan Istent (Jahvét) az Emberfia, a Megváltó
követi. Duby az Ó- és Újtestamentum középkori
értelmezésével kapcsolatban fejti ki, hogy a két mű
közötti hasonlóságok keresése után a hangsúly fokozatosan
áthelyeződött az evangéliumokra, "tehát Krisztus
emberségére, egyfajta apostoli életszentségre, a
szegénységnek és könyörületességnek a korábbitól
eltérő felfogására." Szent István legendái jól
tükrözik ezt a felfogást, mégpedig a XII. századot
megelőzően, amikor a szertartások helyett (Lardreau szerint)
Jézus ember volta került a középpontba. (Mindez döntő
hatást gyakorolt a társadalom fejlődésére.) A Dobszay
László által említett új tudatforma megjelent az
építészetben is. Meszszire vezetne annak elemzése, hogy ez
miként változtatta meg a nomádok idő- és térfelfogását.
Az idő és tér képzete - állapítja meg Lorenz -, az időben
és térben történő mozgás tapasztalatából származik. A
nomádok, bár világképükben megkülönböztették az
evilágot a túlvilágtól, a létet - így az időt ugyancsak -
örökkévalónak hitték. Erre egyértelműen utalnak temetési
rítusaik. A világ keletkezése a mitikus messzeségbe veszett,
vége pedig nem látszott. Az időnek nem volt metafizikai
iránya. A kereszténységben mindez drámaian megváltozik. A
keresztény időnek határozott iránya van. A felfoghatatlan
végtelenből az Isten teremtette univerzum lesz. Az idő pedig a
bűnbeesés pillanatától a megváltás felé halad, hogy a
krisztusi ponton, tér és idő misztikus keresztjén
megszűnjön. Később a kereszthalál rendkívüli hatást
gyakorol a hajdani pogányok leszármazottaira, a frissen
megkeresztelt magyarok lelkében azonban nem hagy mély nyomokat.
Bóbiskolnak a templomban, ha ugyan eljárnak. Istvánnak
törvényt kell hoznia a misét kerülők és az istentiszteleten
alvók ellen. Visszakanyarodva a tér és idő problémájához,
megállapíthatjuk, hogy a pusztai ég alatt érzett
végtelenség eltűnik, majd a templomok szentélyének
jelképeiben bukkan fel ismét. A nomádoknak szinte fóbiájuk
volt a zárt térrel szemben, Spengler szerint a germán törzsek
sokáig ódzkodtak a fallal kerített római városoktól. Tér
és idő alapvetően új jelentést kap a keresztény tudatban.
                      Szent István
lelkében jó talajra hullottak a magvak, ahogy a pszichológus
mondaná, személyiségében interiorizálódtak az Írás
szavai. Katolikusnak és uralkodónak lenni egyet jelentett az
égi király, Krisztus követésével. Az elvek gyér
útravalónak bizonyultak volna a mély meggyőződés, a kétségek
nélküli hit híján. István tettei ebből a
megingathatatlan hitből eredtek. A csapások megtörték, de nem
téríthették le útjáról. Sem fia, a trónörökös halála,
sem népe pogány vonzalma, sem az ellene elkövetett merénylet
nem változtatott azon a belső bizonyosságon, amiből hite
táplálkozott. Bizonyos jelek inkább arra utalnak, a
megpróbáltatások fokozták eltökéltségét.
                      Ehhez a
tántoríthatatlan hithez elemi élmények vezethettek. Élete -
Dümmerth Dezsőtől kölcsönözve a kifejezést - szakrális
áldozatként beépült a sorsán túlmutató műbe. Az Istennel
való találkozás nem a középkor kiváltsága, bár önmagát
modernnek valló korunk kétkedve fogadja az erről szóló mai
híreket. Jung viszont azt állítja, Isten közvetlenül
átélhető lelki tény. Az élményből azonban többen -
csupán Gabriel Marcelre és Hamvasra hivatkozom -, azt a
következtetést vonták le, hogy az ember legbelső lényege
azonos Istennel. Jung óvatosabb, ő nem azonosítja az embert
Istennel (a mélymaggal), hanem azt mondja, ezen az úton lehet
megtapasztalni Isten létét. Témánk szempontjából mindez
azért lényeges, mert a pogány uralkodó szakrális
önazonosítása fundamentumában tér el a keresztény király
identifikációjától. Hősünkre nézve annyit
leszögezhetünk: István ellenségének tekintette Vajkot,
üldözte és irtotta mindazt, amiben egykor hitt. A keresztény
uralkodó esetében elképzelhetetlen, hogy az elragadtatás
legextatikusabb pillanatában, túllépve önmagán isteninek
képzelje gyarló emberi voltát. A katolikus vallás dogmái nem
engedik tévútra a legmisztikusabb lelket sem. A jelenség
azonban lélektanilag létezik. Jung így számol be saját
élménye alapján ennek lényegéről: "Amit szubjektíve
megtapasztaltam, abban biztos vagyok ugyan, ám annak
értelmezésében köteles vagyok minden elképzelhető
korlátozást magamra venni. Ennél fogva őrizkedtem attól,
hogy azonosítsam magam azzal, amit alanyként megéltem."
Rövidre fogva: a lélek nem azonos (teljességében) sem
Istennel, sem az atmannal (világlélekkel), sem a taóval, sem
az "Éggel". Szent István korából nézve, a Teremtő
megélhető léleklehetőségként Krisztus képében jelenik
meg, ehhez az ideálhoz kell felnőnie a keresztény
uralkodónak. Dobszay László úgy véli, az István alapította
püspökségekhez 20-30 fős kórus tartozott. A királynak volt
tehát alkalma - a zenén keresztül - lelkét Urához emelni.
Halálát követően éteri ének, egy Magnificat-antifona
született róla; de ne feledkezzünk meg a pogány regösök
néhány soráról sem, akik azért könyörögnek, hogy ne
siessen a szent király az ő halálukra. ("Ne siess, ne
siess uram szent István király, / az én halálomra. / Én sem
vagyok vadlövő vadad, / Hanem én is vagyok az Atyaistentől /
Hozzád követ." A csodafiúszarvasként megszólaló regös
arra enged következtetni, nem volt olyan egyértelmű folyamat a
pogányságból a kereszténységbe való átmenet, mint a
bezdézi tarsolylemez életfájából kinövő kereszt mutatja.)
                      
                      Bár adat nincs
rá, a hagyomány úgy tartja, Vajk járt Kölnben és
Bambergben. Az általa alapított esztergomi Szent Adalbert- és
a fehérvári Boldogasszony-székesegyház méreteiben (előbbi
hossza a becslések szerint 75 méter, utóbbié 78 méter
lehetett), pompájában nem maradhatott el a kölni Szent
Pantaleontól, vagy a Maria im Kapitol templomtól. Az Árpádok,
míg nem váltak szakrális uralkodókká, személyesen
ismerkedtek meg az őket körülvevő világgal. Taksony 947-ben
maga vezette Milánóba a tíz véka ezüst adóért érkező
hadat. Feltehetjük, István is megfordult olyan helyen, ahol
egy-egy dóm látványa lenyűgözte. Eltöprenghetett azon, mit
jelképeznek az oszlopfőkön, az apszisok külső falán
látható különös torzképek, nem evilági alakok. A lélek
miféle arcait jelenítik meg ezek a furcsa szobrok. Milyen
bűnökre, ördögi kísértésekre figyelmeztetnek a
szörnypofák, mi ellen kell védekeznie saját magának és
mitől kell óvnia népét. A jó és a rossz, az erény és a
bűn - filozófiai és szociálpszichológiai közhely - minden
korban azonosítás kérdése. Vajk tanácstalansága után
István számára a jót a katolicizmus értékei jelentették,
amint már utaltam rá, a rosszat pedig a pogányság. Az isteni
rend megszegőire lesújtott, de sohasem vívódás nélkül.
Cselekedeteinek alapja a hit, a személyes meggyőződés
volt. Szubjektumában a pogány világot felváltotta a
keresztény univerzum rendje: "Mivel mélyen átérzem, hogy
amit csak Isten akarata megteremtett, s nyilvánvaló eleve
elrendelése elrendezett - olvashatjuk az Intelmekben - mind a
kiterjedt égboltozaton, mind az egybefüggő földi tájakon,
azt törvény élteti és tartja fenn." Ennek az egyetemes
égi-földi rendnek a megbontója nem számíthatott irgalomra.
Nem véletlenül irányítja Imre herceg figyelmét többször az
"engedetlen parancsszegők" sorsára; majd a
megbocsájtásra. István köztudottan megbocsátó király
hírében állt. Thietmart szokás a kortársak közül idézni,
akinek fizikai fájdalmat okozott, ha a szászokon kívül
bárkiről jót kellett mondania. A merseburgi püspök ezt írta
Istvánról, mikor az ifjú uralkodó szabadon engedte
nagybátyja asszonyát: "Sohasem hallottam valakiről, aki
így kímélte volna a legyőzöttet." Győrffy György
óvatosan szétválasztva István valódi egyéniségét a
legendák szentjéétől, annak a meggyőződésének ad hangot,
hogy a kegyetlenségnek (Koppány felnégyelése, Tonuzaba élve
eltemetése) nincs karakterológiai értéke. A két eset
kapcsán valószínű a szülői befolyás, illetve Tonuzaba
sorsában Géza erőszakos térítését kell keresnünk. Géza -
Nagy Károlyhoz hasonlóan - nem válogatott az eszközökben.
Károlyt Alkuin rója meg, mert a szászokat karddal hajtja a
keresztvíz alá. "Krisztus nem azt mondja - feddi Európa
akkori leghatalmasabb urát -, hogy menjetek és kereszteljetek,
hanem azt, hogy menjetek, tanítsatok és kereszteljetek."
Dümmerth Dezső Szent István "doktorsága" kapcsán,
a cím kora középkori használatára utalva mondja, hogy az
csak a nagy egyházi tanítóknak (nem a csodás úton
gyógyítóknak) járt.
                      Visszatérve
István megbocsátó vonásához, szögezzük le, semmit sem
vonna le a király nagyságából, ha erős kézzel példát
statuált volna. Amikor élete alkonyán megvakíttatja Vazult,
nem a bosszúállás vezeti, sokkal inkább a belső
meggyőződés az isteni rend megbontójával szemben. Amennyiben
ebből a szempontból olvassuk az Intelmeket, lenyűgöző
bizonyossággal áll előttünk a szent király egyénisége.
                      
                      Mária alakja
mindenütt előtérbe került a nyugati egyházban, az anyaszentegyház
befogadó jellegét hangsúlyozva. Nyugat-Európában Szent
Bernát nyomán a XII. század közepétől terjed el a
Miasszonyunk elnevezés, a kor lélektani igényeinek
megfelelően. Mária a kezdetektől nagy tiszteletben állt a
bizánci egyházban, a kultusz nyugatra közvetítőjét többen
Magyarországban sejtik.
                      
                      István
trónját unokaöccsére, Péterre hagyta, országát azonban
Szűz Máriára. Felmerül a kérdés, miért nem valamelyik
harcos szentet választotta, vagy még inkább a
"kősziklát", Pétert, akire Jézus egyházát
építette, és az ifjú velenceinek patrónusa volt a mennyben.
Itt valami gyöngéd, valóban megbocsátó lelki vonást kell
keresnünk. Az Intelmekből szinte kiragyog, István milyen
szeretetteljesen tekintett fiára: "kis cselédem, puha
párnák lakója", szólítja meg; "szerelmetes fiam,
szívem édessége, sarjam jövő reménysége", mondja
odébb. Az embertársai iránt érzett aggodalom és szeretet
ugyanúgy személyiségének része lehetett, mint annak égi
mása.
                      Szűz Mária
szimbólumként magában rejti a nőt, az anyát és a
tisztaságot. Az anya archetípusa - állítja Jung - az anyagot
(mater-matéria), a megújulást (anyatermészet), az anyaszentegyházat,
valamint nekünk magyaroknak a hazát, az anyaföldet
jelenti lélektanilag, messze túl a tudatosságon, minden
okoskodáson. István király - úgy sejtem - a végítélet
haragos Krisztusával szemben ajánlotta Mária oltalmába a
magyarok országát. Európában a XII. században jelennek meg a
Köpenyes (Palástos) Máriák a falképeken. Jelentésük
világos: a világbíró Krisztushoz könyörögnek az utolsó
ítéletkor, védve a bűnös lelkeket. A gesztus, a köpeny
kitárása jelképes értékű. Középkori jogszokásban
gyökerezik: az asszonyok joga volt a bűnösöknek menedéket
adni köpenyük kitárásával; valamint az örökbefogadás, az
adaptáció szimbolikus mozdulata. A reflex, testi és pszichés
értelemben ősibb. Bizonyosan ösztönvilágunkban, pontosabban
az asszonyokéban gyökerezik. Jelentése századunkig
változatlan.
                      Azzal, hogy a
szent király nem pusztán a leendő sírhelye fölé emelt pazar
székesegyházat, nem csupán a győri és bihari püspökséget,
hanem egész országát Mária oltalmába ajánlotta, egy
ezredévre befolyásolta nemzeti alkatunkat. Ennek hordereje
cseppet sem törpül el az államalapítás grandiózus műve
mellett. A kegyes, igazságos és békés király nem csak a
jeruzsálemi zarándokutat nyitotta meg, nem csak zarándokházat
épített "Szent Péter küszöbénél", nem csak
ereklyéket szerzett Odilo apáttól, de olyan feminin erővel
oltotta be férfias, nomád harcosainak társadalmát, amely
nélkül nem vészeltük volna át a következő századok
már-már kivédhetetlen csapásait. A lélek női princípiuma,
a tűrés, a megőrzés, a megújulás, az újjászületés
képessége hiányában kipusztultunk volna. (Boldogasszony
anyánk - mondta Veres Péter - gyakorta hadseregeket pótolt.)
                      István király
soha nem veszített háborút. Rendkívül tehetséges szervező,
és eredményes diplomata volt. Kitűnő érzékkel választotta
meg munkatársait. Személyiségét - ma azt mondjuk - a
nyitottság jellemezte. Magához kérette az országán
áthaladó nevesebb zarándokokat. Így nyerte meg - például -
Gellértet fia nevelőjének.
                      Megbecsülte a
kortársi Európa. Iostaldus, Szent Odilo hagiográfusa - írja
Vajay Szabolcs -, a legnagyobb keresztény uralkodók egyikének
tartotta. A szent király - emeli ki Vajay - nem alávetett
reformátor, Cluny szolgai követője, hanem önálló szervező.
A király Urán kívül nem ismert el más hatalmat maga
fölött. Autonóm személyiségnek neveznénk napjainkban. A
léleknek ez az önállósága azonban a középkorban a mélyen
átélt szakralitásból eredt.
                      Istvántól
maradtak ránk személyes tárgyak. Kardja, sisakja, a Szent
Korona (a kutatás újabban az apostol-lemezeket hozzá
kapcsolja). Szép számú ereklyéje előtt, esetleg alkonyatkor
Esztergomban, a folyóra néző bástyán elmerenghetünk
jelentőségén. Felpillanthatunk a kigyúló csillagokra,
amelyek rá is szitálták sugaraikat, felidézhetjük alakját,
amint ott áll és talán azt várja, hogy felragyogjanak a
Szépasszony vásznának aranyfényei, vagy a fogyó hold
ezüstsarlóján, a Nagyboldogasszony ölében a kisdedet
keresi...
                      Mindez a
képzelet játéka. Ami bizonyos, hogy Szent István államot
alapított, lent, a Duna mentén, és hazát, fent, a magasban, a
mennyek országában, ahová - a legenda szavait idézve -, maga
is felvétetett.
                      Mórocz Zsolt esszéjét Garas Kálmán fényképeivel illusztráltuk, amelyek Tornay Endre András Kapu című művét ábrázolják. A Szent István király tiszteletére készült szobor Szentgotthárdon áll. (A szerk. megj.)