HORVÁTH SÁNDOR |
A HAGYOMÁNYOS KULTÚRA JELEI GRÁFIK IMRE ETNOSZEMIOTIKAI MUNKÁSSÁGÁRÓL |
          
A kutatók alapvetően elfogadják a jeltudománynak azt a
hármas felosztását, amelyet Charles MORRIS a két
világháború között fogalmazott meg: a szemantika a
jelek jelentésével, a szintaktika a jelek
összetételével, szerveződésével, a pragmatika pedig
a jelhasználattal foglalkozik.
A szemiotika a kultúra, a társadalom kutatásában
körülbelül olyan távlatot nyitott, mint amilyent a kémiában
az atomok felfedezése. Általa rendszerbe lehet foglalni
bizonyos alapvető kérdéseket: ezzel a kultúra szerkezetének
a jellemzőire világíthatunk majd rá. Ehhez persze még nagyon
az út elején járunk. Ugyanakkor azt sem szabad elfelejtenünk,
hogy a Mengyelejev-féle rendszer csak nagyon kis eleme a kémiai
kutatásoknak - mondhatni nagyon kicsinyke segédeszköze. Azóta
az atomokat is további részecskékre bontotta a tudomány, s az
ismeretek elmélyülésével egyre plasztikusabb képet
alkothatunk az anyag szerkezetéről és lényegéről.
Véleményem szerint a módszeres szemiotikai vizsgálatoknak
ilyen szerepe lehet a kultúra vizsgálatában. Az "elemi
részecskék" meg- és felismerése nyomán majd tovább
kell lépniük a társadalomkutatóknak. Ehhez persze nem csupán
elvi megállapításokra, elméleti kutatásokra van szükség a
jeltudományt illetően, hanem minél több konkrét
vizsgálattal kell a logikai, elméleti vázat megtölteni.
Ma is igaz VOIGT Vilmosnak a 70-es évek végén tett
megállapítása, miszerint: "a magyar társadalmi
szemiotikának egyik legfontosabb vonása az, hogy különböző
művészeti rendszerek összehasonlító kutatását kívánja
végezni".2 Ez azonban csupán egy szelete annak
a gazdag anyagnak, amely szemiotikai elemzésre vár. Éppen
ezért különösen üdvözlendő az a kötet, amelyről
szólunk. A kötet dr. GRÁFIK Imre szemiotikai tanulmányainak
gyűjteménye angol nyelven. (GRÁFIK Imre: Sign in Culture and
Tradition. Szombathely, Savaria University Press, 1998. 259 old.)
Gráfik Imre eddig publikált szemiotikai tanulmányai három
témakört érintenek: a) a tulajdonjelek vizsgálatát, b) a
tér vizsgálatát, c) a népi kultúra tárgyi világának
vizsgálatát. A szerző maga csoportosította tanulmányait e
három témakör szerint az 1992-ben Debrecenben megjelent
gyűjteményes kötetében,3 s így alkotta meg a
három nagyfejezet címét: I. Szó helyett jel, II. A tér
jelentései, III. Tárgyak üzenete. (Zárójelben megjegyezzük,
hogy Voigt Vilmos az 1992-es kötet ismertetésében fogalmazta
meg azt a kívánságát, hogy "egy külön, a nemzetközi
fórumok számára készített, idegen nyelvű kötetből is
tájékozódhasson az érdeklődő".4 Íme, a
kötet kézbevehető, s ez nem kicsi dolog, hiszen a
társadalomkutatásaink eredményei javarészt (magyar) nyelvünk
börtönébe zárva, rejtve maradnak a világ nagyobbik fele
számára.
A fejezetcímekből is kitűnik, hogy Gráfik a népi kultúrán
belül a mindennapi élet szemiotikáját vizsgálja. Ennek
egyik-másik elemével foglalkozott e tudomány: így például
külön irodalma van az építészetszemiotikának.5 A
mindennapok vizsgálata eleve feltételezi, hogy nem a
különösségekre, valamint az eltérésekre esik a hangsúly a
kultúra kutatásában. Ezáltal a kultúra teljes szerkezetével
vázolható lesz, és nem az egzotikumra, a különösségre, a
sajátosságok keresésére és kimutatására esik a hangsúly.
A klasszikus szemiotikával némelyek szembeállítják a
szimbolikus antropológia szemléletmódját, holott a kettő
egymást kiegészítő, sőt feltételező metodikája a
jel-szempontú kultúrakutatásnak. Míg a szemiotika valóban
elsősorban a jelről szól, addig a szimbolikus antropológia a
jelképet megkülönbözteti a jeltől, s azt mondja, hogy a
jelkép (azaz a szimbólum) a valóság mélyrétegeit - egyesek
szerint legmélyebb rétegeit! - tárja fel.6 Azon
lehet vitatkozni, hogy melyik irány a követendő, de a vita
fölösleges. Mindkettőre szükség van, s a kettőnek
elsősorban egymásra van szüksége.
A kötet szerzőjének viszonyulása viszont egyértelmű: a
népi kultúrában a tárgyak egyidejűleg jelként is
funkcionálnak, s ennek a bonyolult viszonyrendszernek a
feltárásához Gráfik Imre a közlés-, illetve az
információelméleti megközelítést választotta.
Kiindulópontnak tekinti, hogy a jelek a kultúrában nem
egymástól elszigeteltek, hanem - sőt, inkább! - szervezett,
szabályozott sorozatokban, azaz jelrendszereket alkotva hatnak,
antropomorfizálva fogalmazva: élnek.
A TULAJDONJELEKRŐL
          A tulajdonjegyekre a hazai néprajzkutatás már az
50-es években felfigyelt. FÉL,7 GUNDA és -
különösen - TÁRKÁNY-SZŰCS8 kutatásai
megteremtették e jelek rendszerbe foglalásának a
lehetőségét. Gráfik Imre többek között
információelméleti módszerekkel elemezte a tulajdont jelölő
jeleket. Kutatása mottójául Morristól kölcsönzött egy
mondatot, mely így szól: "A bonyolult és összetett
társadalmi viselkedés minden formája a kommunikáció
rendszerének meglétén és kiterjedésén alapszik, illetve
attól függ."9 Gráfik a szintaktikai elemzés
mellett a tulajdonjeleket szemantikai és pragmatikai
vizsgálatnak vetette alá kutatómunkájában; angol nyelvű
kötetében a tulajdonjeleket vizsgáló tanulmányok sorát az
utóbbi - a pragmatikai szempontú vizsgálat - vezeti be: a Tulajdonjelek
a kommunikációs helyzetben (Property Signs in the Communication
Situation) című írásával. Csak ezután lapozhatjuk fel A
családon belüli tulajdonjelek (Property Sign Examination
through Entropy Analysis), valamint a Betűjegyet
tartalmazó tulajdonjeleinkről (On Property Marks Containing
Letter ) című dolgozatokat.
Gráfik Imre entrópia-analízissel - az információelméletben
használt matematikai elemzéssel - a tulajdonjelek egy-egy
családon belüli használatánál arra volt kíváncsi, milyen
szabályok szerint változnak a családot jelölő jelek a
család tagjainál. Az entrópiáról tömören
megállapítható, hogy "az egy jelre eső átlagos
információ, illetve(...) a jelek átlagos eredetiségének
mértéke".10 Az entrópia lényege
érzékletesebben fejeződik ki, ha azt mondjuk, hogy "a kis
entrópiájú kultúrák (...) többek között éppen attól kis
entrópiájúak, hogy a jeleket nagyon eltérő gyakorisággal
használják. (...) Egyébként ez (...) összefügg a kis
entrópia egy másik összetevőjével, nevezetesen azzal, hogy
az egyes jelek használata nem független egymástól: a
közlemények egyik fele többségükben gyakran használt
jelekből áll."11
Ne gondoljuk azt, hogy a tulajdonjelek (égetett
jószágjegyek, hímzett, vésett - azaz rovott, rovással
készített tulajdonjelek) csupán az írásbeliséget
megelőző, illetőleg nélkülöző korszakhoz, tehát
társadalmunk régmúltjához tartoznak. Igaz, akkor ezek
használata csaknem - vagy éppen teljesen - kizárólagos volt.
Azonban még az 1970-es évek végén is éltek, használatban
voltak: például a házaknál megrendezett lakodalmak
alkalmával Vas megye több településén.
A TÉRHASZNÁLATRÓL
          "Az udvar és a ház mozgásvilágá"-nak
megfigyelésére Gráfik Imre első ízben 1970-ben vállalkozott
a Vas megyei Magyarszombatfán. (A kötetben angolul: The
Motion Pattern of the Courtyard and the House.) Rendkívül
elgondolkodtató megállapításokat tett. Többek között azt,
hogy a lakóháznak csupán a harmadát használják
folyamatosan. Továbbá a mozgások számával, azok arányaival
kimutathatta, hogy "a megváltozott életkörülmények,
amennyiben azok radikális szakítást jelentenek a paraszti
gazdálkodás hagyományos formáival, egyrészt növelik a
funkció nélküli mozgások, üresjáratok számát, másrészt
egyfajta tétlenséget, ún. mozgáshiátust
eredményeznek."12
Szentendrei (Szentendrei-szigeti), berekböszörményi
(Hajdú-Bihar megye) - az utóbbi vizsgálat e kötetben: Tradition
and Signs of Vernacular Architecture - és más településen
végzett kutatásai is a tér szemiotikáját kutatják - hol
tágabb, hol szűkebb szempontok szerint. A Szentendrei-sziget
társadalmáról például a szociálpszichológia
mezőelméletét segítségül híva megállapítja, hogy nem
alkot kulturális, azaz néprajzi csoportot. Berekböszörmény
faluképét vizsgálva pedig az építészeti jelek
hatékonyságát, információs értékét elemezte a lakóházak
utcaképi megjelenését tartva szem előtt.
A TÁRGYAK VILÁGÁRÓL
          A jelek a népi kultúrában című dolgozat
(az angol gyűjteményben: The marked Object-universe: Marks
on the Object) a már említett 1992-es gyűjteményes
kötetben látott először napvilágot. Ebben az egyik
leggazdagabb, s talán a legegyértelműbben elkülönülő
jelcsoport általános jellemzőit foglalja össze: a
tulajdonjelekét, valamint a tulajdonjelek egy specializált,
önállóvá vált csoportját, a mesterjelekét. A mesterjeleket
véve górcső alá megállapítja, hogy több mesterjelből
címer lett. Ezzel ellentétes fejlődést tükröz Veszprém
megye - s talán hazánk - legnevezetesebb manufaktúrája, a
Herendi Porcelánmanufaktúra jegyének, a magyar koronás
címernek - a Kossuth-címernek - a használata. Kivételes
jelenség, hiszen az állami címert egyetlen cég sem
használhatja kizárólagos joggal. A herendi manufaktúra
kivétel.
Gráfik következő tanulmánya a XIX. század első feléből
származó makói, tehát mezővárosi örökösödési
inventárumok anyagára épült. (Material Culture in the
Mirror of Archival Sources) Tulajdonképpen nem csinált
mást, mint az inventáriumokat olvasva a
"legközönségesebb" dolgokra figyelt fel: összegezte
a tárgyakra - az anyagra, a formára, a méretre, a funkcióra,
a színre, a minősítésre és egyéb jegyekre vonatkozó
jelzőket. Eközben észrevette - miért is ne!?!, mondhatnánk
-, hogy más tárgyaknál viszont semmilyen minősítés sem
szerepel. Vagyis: az összeírt tárgyak halmaza "egyfajta
bináris oppozícióban rendezett".13 Emiatt
kiválóan elemezhető szemiotikai módszerrel. Végezetül
kijelenti: "Meggyőződésünk: fennáll annak a
lehetősége, hogy nagy mennyiségű inventárium, tárgyleltár,
eszköz-összeírás - a fentiekben kifejtett szerinti - bináris
oppozíción alapuló szemiotikai megkülönböztető jegyeinek
formális elemzése alapján értékre vonatkozó ismereteket
nyerjünk. Másként fogalmazva, nyelvileg kódolt mennyiségi
adatokat minőségre vonatkozóan dekódolhatunk."14
Az angol nyelvű kötet újdonsága a kiadvány utolsó, az
emlékező tárgyakról szóló tanulmánya (Remembering
Objects. Memoirs on the Objects: Gifts and Souvenirs). Az
ajándékok, emléktárgyak ajándékozása a kommunikációs
folyamat részeként elemezhető: az adó - tárgy - vevő
hármasában. Az ékes tárgyak a non-verbális kommunikáció
részeként maradandó kommunikációs produktumok. Három
csoportba sorolhatók az ajándék- és emléktárgyak: 1.
hivatkozással ellátott tárgyak, 2. feliratos, hivatkozás
nélküli tárgyak, 3. felirat nélküli tárgyak; ezeknek pedig
további altípusai vannak. Csak akkor értelmezhetjük azonban
őket, ha teljes információval rendelkezünk. Ellenkező
esetben csak lehetségesként fogalmazhatunk, s azt is
tulajdonképpen az imént idézett 2. és 3. nagy csoport
esetében. Különösen a népi díszítőművészet, a
népművészet körébe tartozó, tehát csak ornamentikával
díszített tárgyak esetében nem lehetséges a tárgyakról
utólagosan kideríteni: vajon emlék- vagy ajándéktárgynak
készültek-e.15
Mit lehet még egy rövid bemutatásba foglalni? Beszéljen
inkább maga a szerző, Gráfik Imre! "Kultúránk - legyen
az akár az egész emberiségé, egyes népeké, népcsoportoké,
kisebb-nagyobb közösségeké, egyéneké - a maga
hagyományaival és változó voltával együtt, valójában
kitörölhetetlen jele létünknek a világban. Ugyanekkor -
folytatja - a kultúra a maga konkrétságában, a rész- és
rétegkultúrákban, a különböző kiterjedésű kulturális
folyamatokban és jelenségekben, jelek és jelrendszerek
dinamikus összessége, rendszere."16 E tömör,
szakmai hitvallás mellett összefoglalóul megállapíthatjuk,
hogy Gráfik Imre etnoszemiotikai kutatásaiban a népi kultúra
rendszerét, annak meglétét és mibenlétét vizsgálja.
Különös hangsúlyt fektet arra, hogy a tárgyi kultúrában,
illetve a mindennapi életben meglévő jelrendszerekre
világítson rá. Azokra, amelyekkel napi kapcsolata volt az
adott közösség tagjainak, s emiatt a jelek életének
mélyrétegeibe pillanthatunk be általuk.
JEGYZETEK
1 VOIGT Vilmos: Bevezetés a szemiotikába. Bp., 1977. 6.
2 VOIGT 1977. 179.
3 GRÁFIK Imre: Jel és hagyomány. (Etnoszemiotikai tanulmányok.) Debrecen, 1992. (Folklór és etnográfia 59.)
4 VOIGT Vilmos: Gráfik Imre: Jel és hagyomány. Etnoszemiotikai tanulmányok. In: Életünk 1992/7. 777.
5 Az építészet szemiotikai vizsgálatának a lehetőségeiről lásd például: HAJNÓCZI Gábor: Szemiotikai perspektívák az építészetelméletben. In: Kultúra és szemiotika. (Tanulmánygyűjtemény.) Szerk.: Gráfik Imre-Voigt Vilmos. Bp., 1981. 377-380. A térhasználatról - Gráfik rövid elméleti bevezetőjével - Balázs Lajos és Tamkó Gyula tanulmányai: In: Kriza János Néprajzi Társaság Évkönyve 3. Kolozsvár, 1995. 107-134. (BALÁZS L.: Tér és térhasználat a csíkszentdomonkosi lakodalomban, 114-122., TANKÓ Gy.: A gyimesi udvarok, épületek és lakások berendezése, 123-134.)
6 Erről: HOPPÁL Mihály: A jelképkutatás történetéből. In: Jel-Kép 1989/4. 107.
7 FÉL Edit: Adatok a tulajdonjegyekhez. In: Néprajzi Értesítő 1940. 386-395.
8 TÁRKÁNY-SZŰCS Ernő: Régi vásárhelyi tulajdonjegyek. In: Index Ethnographicus 1958. 210-228., uő.: Körösfői "örökségek" tulajdonjegyei. In: Néprajzi Közlemények 1959. 47-50., uő.: A jószágok égetett tulajdonjegyei Magyarországon. In: Ethnographia 1965. 359-410., uő.: A jószágellenőrzés égetett jeleinek regionális rendszere Magyarországon. In: Népi kultúra - népi társadalom XIV. Bp., 1987. 103-157.
9 MORRIS, Ch. W.: Sign, Language and Behavior. New York, 1946. 216. - Lásd.: GRÁFIK Imre: Tulajdonjelek a kommunikációs helyzetben. In: Ethnographia 1976. 355.
10 ANDOR Csaba: Jel - kultúra - kommunikáció. (Interdiszciplináris szempontok a kultúrakutatásban.) Bp., 1980. 55.
11 ANDOR Csaba, 1980. 193.
12 GRÁFIK: Jel és hagyomány. Debrecen, 1992. 158.
13 GRÁFIK, 1992. 214.
14 GRÁFIK, 1992. 223.
15 A jól szerkesztett, világos, áttekinthető kötet apró hibája e tanulmányba csúszott be: az 1.3. tárgytípus egyik példája, a cserép-húsvéti tojás, amely Magyarszombatfán készült, 1936-os datálású, s nem 1836-os. (221. oldal). - Érdemes lett volna az NM és NF rövidítéseket is feloldani, hiszen csak a hazai szakma tudja ennek híján azonosítani azokat. NM = Néprajzi Múzeum, Budapest; NF = Néprajzi Osztály Fotótára (Savaria Múzeum).
16 GRÁFIK Imre: Jelünk a világban: kultúránk. Szombathely, 1995. 72. (Dissertationes Savarienses 6.)