BRENNER JÓZSEF TESTI-LELKI EGYSÉG |
Évekkel ezelőtt az egyik
szombathelyi középiskolában a diák azzal a közmondással
fejezte be dolgozatát, hogy "ép testben ép lélek".
A tanár kérdőjelet tett utána: "hol a lélek?"
megjegyzéssel. Úgy gondolom, kérdőjel nincs. A
legmateriálisabb vizsgálódások alkalmával is számot kell
vetni azzal, hogy az ember testi-lelki egység, bár az utóbbit
tetszés szerint szellemiségnek is mondhatjuk. A mai
gyógyításban tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy
mennyire függvénye a gyógyulás a lelki beállítottságnak.
Ugyanígy a lelki beállítottságtól függ az ember
megelégedettsége és boldogsága. Nevezhetnénk ezt egyszerűen
"pozitív életszemléletnek". Sok függ attól, hogy
az életet és környezetünket milyen perspektívából
nézzük.
-----Az egyház a lelki egészség megőrzésére és
visszaszerzésére törekszik küldetésénél fogva. Aránylag
kevés adatot találtam - érthető okokból - a vallásos
életnek a mentálhigiénés állapotra való hatásáról.
Korrekt adat, hogy a megkérdezettek 16,4%-a gyakorolja a
vallását. Ez annyit jelent, hogy a plébániai közösség
15-16%-a heti rendszerességgel részt vesz a közösségi
istentiszteleteken. Ezekről mondhatjuk el, hogy igénybe veszik
a lelki vezetést, lelki konfliktusaikat vallásuk keretei
között igyekeznek megoldani, lelkipásztori tanácsot kérnek.
-----Nehezebb felmérni azok számát, akik csak
alkalmanként foglalkoznak lelki dolgaikkal. Hozzávetőlegesen
35% azok aránya, akik a nagyobb ünnepeken látogatják a
templomot, évenként kétszer, háromszor. A közösséggel
akkor kerülnek kapcsolatba, ha valami szolgáltatásra van
szükségük. Vagyis általában családi események
(keresztelés, temetés, vagy gyermekekkel kapcsolatos vallási
esemény) alkalmával. Az egyházi házasságkötések kis száma
azt is mutatja, hogy az emberek nem bíznak meg sem saját
magukban, sem a kiválasztott párjukban, ennek következtében
nem vállalják a kizárólagos, visszavonhatatlan döntést.
-----A lelki segélynyújtás és tanácsadás szokásos
egyházi keretei a következők:
-----Rendszeres beszélgetések a házasságra
készülőkkel.
-----Megbeszélés azokkal, akik újszülött gyermekeik
nevelését kezdik.
-----Rendszeres látogatások a plébániához tartozó
betegellátó intézetekben. Kötetlenül segítséget nyújtunk
a lelki problémákkal küszködőknek. A legkritikusabb
területen tevékenykedem, a pszichiátrián. Személyes
tapasztalatom, hogy a szenvedélybetegeknél lelki
beszélgetéssel és tanácsadással kevés eredményt lehet
elérni.
-----"A pszichokultúra" című fejezetben a
következő megállapítás szerepel: "Az egyházi
szereplőktől alapvetően a mindennapi problémákkal
kapcsolatos beszélgetéseket várják a javaslattevők." Az
embereknek általában nincs idejük a kommunikációra, vagy ha
el is jutnak a másik személyig, a rendelkezésükre álló
szűkös időre hivatkoznak. Az öregek és egyedülállók
igénye, hogy élethelyzetüket, betegségüket, a velük
történt eseményeket másokkal közöljék. Legtöbb esetben
elégséges az, hogy az egyházi szereplő időt szán az
előadottak meghallgatására. Van egy olyan réteg, akik
problémáikkal keresik fel az egyházi személyt. Ezeknek a
problémáknak egy része megoldhatatlan. Minden esetben a
probléma megoldását keresik, ritkán jut eszükbe, hogy azt a
problémát, amit nem lehet megoldani, azt kezelni kell.
Gyakorlati tanácsokra van szükség, hogy miként lehet kezelni
a különböző problémákat.
-----Többször foglalkoztam a család és a környezet
hatásával az ifjúság fejlődésére. A felnőttek
műveltsége és viselkedése e kettő szerencsés vagy
szerencsétlen összetételétől függ. Különösen annak
felmérése érdekelne, hogy a lakótelepek milyen hatással
vannak az egyén mentálhigiénés fejlődésére. A
megkérdezettek legnagyobb része paneles, vagy nem paneles
lakótelepi házban lakik. Hosszú időn keresztül a falusi
környezetből városba költözött gyermekeket hátrányos
helyzetűnek tekintették zártabb életkörülményeik miatt.
Majd az a belátás kerekedett fölül, hogy a városi
iskolákban feltétlenül szükség van a környezetismeret
oktatására, a lakótelepeken felnövekvő gyermekek miatt.
Bizonyos mértékig ők is hátrányos helyzetben vannak.
-----A gyermekekben a legnagyobb igény az aktivitás.
Mint szoktuk mondani, ezt a négy fal között kell
kielégíteni. Az azon kívül lévő tér már közös, nem a
gyermeké. Ez ki is fejeződik a lakótelepi környezetben.
Sivár, gondozatlan. Ehhez még hozzájárul az a felfogás is,
hogy ami nem a gyermeké vagy a családé, arra nem kell
vigyázni. Lélektani probléma a rombolás, amit úgy is
felfoghatunk, mint egy negatív aktivitást.
-----Lakótelepi jelenség, hogy a fiatalok csoportosan
keresnek teret aktivitásuk kielégítésére. A közös ötletek
sok furcsaságot eredményeznek. Az aktivitás egyik formája az
erőpróba, ami rongálással vagy rombolással jár. Az alkotás
örömét élik meg azok a fiatalok, akik festékkel fújják be
legfőképp a frissen felújított falakat. Bármennyire is
sajátjának tekinti a fiatal az ilyen alkotást, világosan
kifejeződik e tettben más tulajdonának a semmibevétele.
-----Gyakori jelenség, hogy a járókelők - nemcsak
gyerekek - az utcán a legkülönbözőbb szemetjüket
"elegáns" ívben vagy a közterület valamelyik
zugába, vagy ha kertes ház adódik az út mellett, annak
kerítésén keresztül hajítják be. Gyakran tapasztalható az
is, hogy több gyermekkel megrakott autóból a város
leforgalmasabb utcáján csokipapírok repülnek ki, vagy éppen
a forgalomban haladó autók közé a családfő kilöki a még
égő cigarettát. Ezek ugyan sokkal kisebb rendetlenségek, mint
az, amikor valaki a senkiének tartott természetbe hányja ki
gondosan megtisztított autójából a szemetet. Mindez a
környezetvédelemhez tartozik. Ezt is tanítják egy idő óta.
-----Meg kellene és lehetne tanítani az alkotás
örömét. Az iskolákban a szakköri oktatásokon elsősorban a
divatos foglalkozásokat választják a szülők. Főleg arra
gondolnak, hogy ezeket a tanterven kívüli tárgyakat később
használni fogják gyermekeik. Kimagasló eredmény elérését
tűzik ki célul. Kevés a barkácsoló, kézimunkázó csoport,
a környezetalakítás.
-----Szükséges lenne az ifjúság érdeklődésének
hatékonyabb felkeltése a kultúra iránt. Életformák
megismerése, a kézművesség eredményeinek bemutatása, a
természettel való ismerkedés, üzemek bemutatása stb. A
legfontosabbat a végére hagytam, ami a múzeumok és időleges
kiállítások megtekintése lenne. Ilyenféle ismeretszerzésben
a sok is kevés.