BRENNER VILMOS TÖRTÉNELMI DEFICITEK |
Valahányszor
szülővárosomban, Szombathelyen járok, az az érzésem, hogy
kissé a múltba is jöttem. Nem a saját múltamat értem ezen -
noha avval is, érthető okokból, lépten-nyomon találkozom -
hanem a múlttal egyáltalán. Mintha itt a múlt némely
vonatkozásban tovább élne, mint másutt, mintha a társadalmi
fejlődés, változás itt lassabban haladna előre, mint
valamivel nyugatabbra, mondjuk például Ausztriában. Más
szóval mondva az a megfigyelésem, hogy szülővárosom
társadalmának belső dinamizmusa, változások iránti
hajlandósága relatíve alacsony. Ez a megfigyelés,
feltételezve, hogy összességében helytálló, pozitívan
és negatívan is értékelhető. A lassúbb, megfontoltabb
fejlődés során a tévutak könnyebben elkerülhetők, mint a
viharos előretörések idején. Ugyanakkor azonban fennáll
annak veszélye is, hogy egy egész város társadalma
egyszerűen elmarad az általános, a globális fejlődés
mögött, hogy nem halad a korral, hogy időt is, teret is
veszít.
-----A mai szombathelyi társadalom egyik jellemző
tulajdonsága erős zártsága, kötöttsége, kissé félős
befelé fordulása. Ehhez a témához, érdekes módon, a
tanulmány szerzői részletesen nem nyúltak, noha szerintem
szoros összefüggésben áll a cikk célkitűzésével. A magam
részéről nem konzervativizmust látok ebben a szociális
magatartásban, hanem mély, legtöbbször keserves történelmi
élmények hatásait, melyek reflexekké váltak. A család az
értékrendszer súlypontjává válik. A család az egyetlen
biztos támaszpont, reá épül mindaz a struktúra, mely a
város lakóinak életét, életminőségét és boldogságát
meghatározza. Ezt a tényt a tanulmány jól érzékelteti. De
nem beszél arról, hogy ezen gondolatmenet végén egy inkább
passzív mentalitású, a XXI. évszázadba csak lassan,
óvatosan belépő társadalom képe áll.
De így van ez tényleg? Ilyen a szombathelyi társadalom
mentális képe a XXI. század hajnalán? Lássunk ellenérvet
is!
-----Előttem fekszik a "Deutsches Institut für
Wirtschaftsforschung" szemelvénye, melyben az áll, hogy az
EU-ba belépni kívánó közép-európai országokban a
computer-, ill. software-szakma jelentősége még elég
csekély. Kivételt egyedül Magyarország képez, írja
az idézett cikk, minthogy ez az ország nemzetközi
viszonylatban is versenyképes elektronikai kapacitásokkal
rendelkezik. Ezt a hírt megtoldhatnám még egy másik,
ugyancsak friss információval. Az amerikai érdekeltségű,
singapore-i székhelyű Flextronics cég Sárváron bővíti
kapacitásait, aminek következtében megtörténhet, hogy Vas
megyében létesül a magyar "Silicon Valley"!
-----Magyarország pozíciója az elektronikai
szakterületen kiválónak mondható, sok tekintetben
haladottabbnak, mint a gazdag Ausztria megfelelő iparága,
kutatói szintje. Az pedig köztudomású, hogy a modern
elektronika olyan élenjáró iparág, mely a jelenkor technikai
és gazdasági fejlődésének motorjaként működik.
-----De hogyan egyeztethető össze mindez a fent
említett megfigyelésekkel? Hogyan lehet, hogy az
élenjáró technika nem ragadja magával az ezt a technikát
produkáló társadalmat? És főként: hogyan lehetséges, hogy
ez a technika nem teremt gyors ütemben széles jólétet?
-----Az itt vázolt ellentétek szerintem erős
hatással vannak városunk mentálhigiéniai állapotára. Az a
tény, hogy az ugyanazon munkáért kapott bér - igényes,
modern munkáról van szó - a szomszéd Ausztriában, esetleg
ugyanazon cégnél, a többszöröse a Szombathelyen elérhető
bérnek, mentális sérüléseket kell, hogy okozzon. Ez az
állapot nem maradhat meg tartós formában - videant
consules!
-----Szerintem hiányzik városunk lakóinak tudatából
az a felismerés, hogy a széles körű, tartós jólét csak egy
rugalmas piacgazdaság és egy demokratikus, szociális
felelősségtől áthatott állam összjátékából
adódhat. Ebben a szisztémában a gazdasági életnek pontosan
körülírt feladata van: a jólét szaporítása. Az állam
feladata pedig elsősorban a "humán" területre terjed
ki, az egészségügytől az oktatásig, a munkavédelemtől a
belső biztonságig. Minden gazdasági tevékenység célja csak
az ember lehet, az emberben rejlő pozitív erők képesek
egyedül arra, hogy javítsák az élet és a környezet
viszonyait. Az embernek tehát tartósan fejlődnie kell,
szellemi és anyagi téren, de főként szociális
felelősségtudatában.
-----Hogy ennél a témakörnél Szombathely lakói
mentális deficiteket mutatnak, könnyen érthető. Oka a
főként az elmúlt évtizedek történelmével függ
össze. A mai 18 és 60 év közötti korcsoport többségében
nagyon is nyomós, negatív tapasztalatokkal rendelkezik, melyek
még ma is alapvetően meghatározzák pszichéjét,
mentálhigiéniai képét. A szovjet gyarmati uralom
évtizedeiről van itt szó, egy állítólagos szocializmus
"fényes" éveiről, melyekben szörnyű mentális
torzulásokat kellett a népnek elszenvednie. Ma is elterjedt
vélekedés, hogy a mindenkori hatalomnak csak bizalmatlanság
jár. Ez a berögződött történelmi tapasztalat azt
mondja, hogy a politika, bármilyen formában is, csak rosszat
akarhat az egyénnek. Mennyi idő lesz szükséges ahhoz, hogy a
társadalom kinője ezt a téveszmét?
-----De itt van mindjárt az új ellentmondás is. Mert
ez a közélettel, a "felsőbbséggel" szemben olyan
bizalmatlan társadalom ugyanakkor erre a felsőbbségre bízza a
jövő fejlődésének irányát és a jelen égető
problémáinak megoldását. Jelentős itt a tanulmány
megállapítása, mely a közösségekkel, a közületekkel való
kapcsolatokkal foglalkozik. Kétségtelen, hogy ezen a téren
hatalmas deficitekről van szó, melyek a társadalom
elzárkózásából keletkeznek. Ehhez a témakörhöz sorolnám
mindjárt az önkéntes szociális munka (öregek,
fogyatékosok, társadalmi szegélycsoportok) kérdését is.
Meggyőződésem, hogy egy mai társadalom mentális
állapotának mérésére mi sem alkalmasabb, mint ennek a
társadalomnak magatartása saját kevésbé szerencsés,
gyengébb teljesítőképességű tagjaival szemben. Ennél a
témánál derül ki a társadalom felelősségtudata,
humanitása. Itt még számadatokkal is lehet operálni. Mérjük
csak fel, hány huszonéves megy el például hétvégén
önként, fizetés nélkül a vöröskereszthez segítőnek,
gépkocsivezetőnek stb.?
-----A tanulmánynak az iskolázottságról közölt
adatai örvendetesek, éppúgy a férfiak és nők kiegyenlített
arányára vonatkozó megállapítások.
-----Hogy Szombathelynek mint lehetőséget kínáló
városnak mekkora a vonzóereje, azt szerintem csak más,
hasonló adottságú városokkal történt összehasonlítás
nyomán lehetne megállapítani. Minden más módszer hamis
következtetésekhez vezet.
-----Az együttélési szokások témájánál némi
hiányosságot vélek felfedezni. Ha a megkérdezettek 38,4%-a
egyedülállóként él - ez a számadat nagyon magas és
megfelel a nyugat-európai viszonyoknak -, akkor bajosan
képzelhető el, hogy a háztartásokra a 2-4 együttélő fő
jellemző. A kétgenerációs háztartások a jólét
emelkedésével lassacskán bizonyára megszűnnek majd.
Pozitívan értékelendő, hogy a bérleményben lakók
arányszáma alacsony, csak 8%.
-----A szellemi foglalkozásúak magas arányszáma azt
mutatja, hogy Szombathely lakóinak jelentős része a szolgáltatási
szektorban dolgozik. (Közigazgatás, egészségügy,
oktatás stb.) A diplomások magas aránya (19%!) félő, hogy
arra is mutat, hogy az említettek jelentős része nem a
képzettségének megfelelő, hanem annál alacsonyabb
munkakörben dolgozik.
-----Az átlagkeresetek kétségbe ejtően alacsonyak!
De hozzá kell tennem, hogy hiányoznak itt az ún.
árnyékgazdaság adatai, ha csak becslésszerűen is.
("Fusizás".) Ezen gazdasági, illetve jövedelmi
ág eredményei nélkül Szombathely nem létezhetne azon a
szinten, amelyen a valóságban van. Hogy az emberek
mentális állapotát kereseti viszonyaik döntően
befolyásolják, az köztudott. Hogy az utolsó években e téren
javulás állott be, az igaz, de sajnos még nem a kívánt,
illetve lehető mértékben, ezért az EU-szinthez lassabban
közeledik az ország, mint ahogyan várható lett volna. Meg
persze az EU is haladt közben előre.
-----A szombathelyi társadalom egyik mentális
negatívuma az egyének nagyfokú izolációja, a közéletben
passzív magatartása. Ez a jelenség a levitézlett pártállam
káros, de jóformán kiirthatatlan öröksége. Mert
kétségtelen, hogy az ún. szocializmus negyven éve alatt
rögződött bele a magyar ember mentalitásába, hogy
óvakodjék minden nyilvános véleménytől, hogy hallgasson,
magába fordulva. Így történt, hogy a szovjet mintájú
"szocializmus" a kinyilvánított cél, a társadalom
kollektivizálása helyett atomizálta az általa uralt
társadalmat! Mindezt félelemből tette, mert semmitől sem
tartott annyira, mint saját népétől. (Lásd ÁVH.) Ezt a
népet zárta aztán a rendszer még egy aknazárral erősített
szögesdrót mögé, hogy el ne menekülhessen kínzói
karmaiból. Elfelejthető ez a történelmi élmény?
-----A mentálhigiéniához tartozik az a mód, a
hangnem, melyen a társadalom tagjai érintkeznek egymással.
Ezen a téren bizony még sok kívánnivaló akad. A
társadalomban joggal vagy anélkül található agressziók
leépítéséről van itt szó, a toleranciáról. Ez a téma sem
speciálisan magyar, sem speciálisan szombathelyi, hanem
európai vagy akár világjelenség.
-----Ide tartozik éppúgy az udvariasság, az
előzékenység, de az a képesség is, melynek segítségével
kisebb-nagyobb kellemetlenségeket humorral tud az ember
elviselni. Egyáltalán: a nevetés hiányzik nekem nem egyszer
(de nem a röhögés!), az egymásra mosolygás, a barátságos,
kedves szó még az idegen felé is. Itt már inkább helyi
jelenségekről van szó.
-----A civilizált, ma úgy mondják: "civil"
társadalom fontos tulajdonsága, hogy tagjait erejükhöz
képest igyekszik terhelni anyagilag. A "szociális
piacgazdaság" lényege pedig az, hogy elismeri a piac
szerepét, de elvárja a társadalom szociális komponensének
tiszteletben tartását is. Szerintem ez a magyar társadalom
fejlődésének egyetlen elképzelhető jövőbeli iránya.
-----A kívánatos mentálhigiéniai állapot pedig
akkor állna elő, ha a társadalom képes volna arra, hogy aktivizálja
saját erejét, tehetségét a jobb életminőségért,
ugyanakkor azonban képes lenne humánus és szociális módon
leépíteni belső feszültségeit. Az erők
hatékonyságának örök fizikai törvénye, hogy surlódások
révén veszteséget szenvednek. A cél tehát az kell hogy
legyen, hogy ezeket a surlódásokat a lehető minimumra
csökkentse az érintett társadalom rendje.
-----Nem hagyhatom végül említés nélkül azt a
meggyőződésemet, hogy a szombathelyi, illetve az egész magyar
társadalom jelenlegi fejlődése jó irányba halad. Optimista
vagyok a jövőt illetően.
-----De még inkább meggyőződésem, hogy a mai
szombathelyiek vagy akár a legtöbb magyar ember tudatában
és lelkivilágában fontos és indokolt szerepet játszik a
csalódottság érzése. Itt most sem Trianont, sem a
második világháborút, rövid élettartamú területi
visszaszerzéseivel, sem az 1945 után ellopott demokratikus
kísérleteket, sem az országra kényszerített perverz,
diktatórikus, 1989-ig tartó rendszert nem kívánom
részletezni. Egyedül a rendszerváltozást követő időkre
gondolok.
-----Kétségkívül igaz, hogy az ún.
"Nyugat" nem tanúsított sem különösebb
megértést, sem anyagi támogatást nem nyújtott azon
országoknak, melyek 1989-ben végre felszabadultak az idegen
elnyomás alól. Különösen fájóvá tette ezt a helyzetet
az Európai Unióba való belépés témája. Egy átfogó
Marshall-terv helyett ígérgetések és kioktatások jöttek a
nyugati országokból, gyakran alig elviselhető formában.
Mindennek mentális hatása több mint negatív volt.
-----Főként azért, mert sértette és sérti az
érintettek emberi méltóságát, igazságérzetét és
politikai elvárásait. Itt egy egész nép, sőt egész
Közép-Európa, a joggal "szenvedő kontinens"-nek
nevezett térség kollektív sérelméről, csalódásáról van
szó. Ez a jogos, mert indokolt elkedvetlenedés Tallintól
Tiranáig ér!
Az igazságosságot hiányolom, nem mást.
-----Már J. B. Lacordaire francia filozófus
(1802-1861) megírta, hogy a szabadságon belül küzdeni kell az
igazságosságért is. Nyugat-Európa ezt 1945 óta, saját
határain belül, a gyakorlatban elég jól megoldotta a
szociális állam kiépítésével, a szabad piacgazdaság
párhuzamos védelmével. A ma divatos neoliberalizmus ezt ugyan
gyakran kétségbe vonja, de megszüntetni nem tudja, mindenféle
globalizáció ellenére sem.
A globalizáció egyik fontos elemével sajnos kontinensünk
irányítói adósai maradtak az európai népnek: az igazságosság,
a méltányosság globalizációjával. Sok mentális
vetülés, ferdülés, csomósodás elkerülhető lett volna, ha
az érintett közép-európai emberek megélték volna ezt az
igazságot. Szombathely lakossága magán viseli mindazt a
mentális jegyet, mely a százhúszmillió közép-európai ember
gondolkodásmódját meghatározza. Ha van is néhány apró
különbség, az az egyes közép-európai nemzetek
gondolkodásmódjából, történelmi fejlődéséből
adódhatott.
-----Mindezen tények felett keseregni, sajnos, semmit
sem visz előbbre. A gyógyulást a betegnek akarnia kell,
különben mi sem javul körülötte. Az egyénnek és az egész
társadalomnak törekednie kell az igazságos, a korrekt
közélet, a pozitív jellegű közösségek irányába. A
demokrácia mai legnagyobb veszélye nem valamiféle diktatúra,
hanem a bürokrácia, a korrupció, a bűnözés és a humánus,
szociális felelősségtudat hiánya. Ezek ellen kell küzdeni a
társadalmi béke érdekében. Ha ez sikerül, bizonyára javul
majd a társadalom kollektív közérzete, mentálhigiéniai
állapota. Ehhez kéri a szerző a Mindenható segítségét,
támogatását.
-----Graz, 2002. április 5.