KOVÁCS J. ATTILA "MENS SANA IN CORPORE SANO" |
Az alábbiakban a
tanulmány két meghökkentő megállapítására szeretnék
reflektálni: a közösségi hovatartozás és a tanulás
vonatkozásában.
-----A közösségi hovatartozás kérdésében
az adatok ténylegesek, megdöbbentőek: "Rendkívül
kritikus az a tény, hogy a felnőtt lakosság 76,1%-ának nincs
közösségi hovatartozása, közösségélménye,
közösségtudata (25. ábra). A közösséghez tartozás
alacsony száma felveti a civil szféra rendkívül gyenge
jelenlétét a társadalomban. ... "A közösségbe
tartozás rendkívül alacsony száma mellett további
figyelmeztető adat, hogy a valahová tartozók 64%-a is pusztán
egyetlen csoportnak, közösségnek a tagja." Egy
kívülálló (tanár, orvos, mérnök, tisztviselő stb.) a
jelen adatok hiányában talán elnézőbben értékelne, kb.
50%-os több (négy-öt) közösségben való részvételt
feltételezne. Az izolált, közösségektől elzárt
életformák kiterjedtségének okai igen szerteágazóak
lehetnek, tükröződhetnek benne lelki, nemzeti, etnikai,
diszkriminációs illetve hosszantartó marginális,
"gyepűelvi" hatások. Mindezeken túl azonban a
bezárkózás, a bizalmatlanság, a félelem, a szerveződések
hiánya vagy gyengesége többnyire az elnyomás alatti
helyzetekre, gazdasági pangásra, centralizált társadalmi
berendezkedésekre, diktatúrákra vezethető vissza. Ezekből
viszont bőven jutott Szombathely polgárainak is a
"vasfüggöny közelsége", a tervgazdálkodás és
Európa megosztottsága révén. A diktatúra idején a
társadalmi csoportosulások is felülről lefelé szerveződtek
(pl. Hazafias Népfront), küldetésük volt, a hatalom érdekeit
szolgálták. Az emberek lelki egyensúlya csak a család és az
egyház keretében volt biztosítva, az egyes szakmai
csoportosulások (sport, zene) is könnyen a hatalom vonzásába
kerültek. Az, hogy a félelem, a bizalmatlanság mennyire
ellensége a decentralizált, nyílt társadalmi életformának,
jól szemlélteti a státusztörvény helyzete egyes határon
túli közösségekben. Bár a törvényt a magyar parlament nagy
többséggel megszavazta, egyes határon túli régiókban
(Vajdaság, Erdély) az emberek még kivárnak, vonakodnak
kiváltani a magyar igazolványt, mert félnek a helyi
hatalomtól (van olyan polgármester, aki a munkahelyük
megszüntetését jósolja nekik).
-----A rendszerváltás után, az eltelt évtizedben
térségünkre is jellemző volt a nagy gazdasági-társadalmi
átalakulás, mely különösen a tulajdonviszonyok
átrendeződése miatt számos elméleti-gyakorlati problémát
hozott elő. Az időszakra a régi hatalmi pozíciók részbeni
átmentése, más (civil) szektorokba való befektetése, illetve
a hagyományos polgári értékrend (család, egyház)
megerősödése és csak harmadsorban a nyílt társadalmi
csoportosulásokban való részvétel a jellemző. Ettől
eltekintve évről évre alakultak meg a nem-kormányzati
társadalmi szervezetek (NGO), és véleményüket, pozitív
álláspontjukat is egyre gyakrabban lehet hallani. Utalhatunk
itt a március 8-án felavatott Őrségi Nemzeti Park előzetes,
sok vihart kavart civil mozgalmaira, a Rába-menti
kavicskitermelések ágazati és civil érdekképviseletére, a
szombathelyi "benzinkúti" népszavazás, a
bevásárlóközpontok építése, a főtéri foghíj
beépítése, az úthálózati hatástanulmányok társadalmi,
közösségi visszhangjára, az 56-osok állásfoglalásaira, a
Föld Napja, a környezet- és természetvédelmi napok
rendezvényeire, a színház és az egyetem kérdéseiben
történt sajátos egyéni és társadalmi állásfoglalásokra,
alapítványi kezdeményezésekre stb. Természetesen nem célunk
a szombathelyi civil szervezetek bemutatása, de hogy léteznek a
mindennapjainkban, a tudomány világában, sőt a határon
átnyúló kapcsolatokban is, hogy működésük egyre jobban
átfogja a társadalom nagyobb részét, az tagadhatatlan. A
probléma jelenleg inkább a függetlenségük megőrzésében, a
politikai pártoktól való távolságtartásban, a gazdasági
érdekeltségek hatástalanításában, az alkotó, művészi,
közéleti tevékenység vonzóbbá tételében nyilvánul meg.
-----A tanulás terén a tanulmány
megállapítja, hogy a "megkérdezettek 45%-a valamilyen
aktív tanulmányt folytat", valamint a munkaerő-piaci
jellemzőinél azt, hogy "a megkérdezettek 40%-a szellemi
foglalkozásúként dolgozik". Úgy érezzük, hogy a
felmérés ezen megállapításai egyrészt igazolják a hajdan
"a Nyugat királynőjének" nevezett város
hagyományos kulturális beállítottságát, ugyanakkor igen
fontos alapot jelentenek a "tudás alapú társadalom"
kialakításában, fejlődésében. Többek véleménye szerint a
Dunántúlon, Pécs után, Szombathely kulturális adottságai
még mindig igen vonzóak: fejlett köz- és felsőoktatás,
tudomány, művészet, közművelődés, sport jellemzik. Mindez
kedvezően kihat a foglalkoztatottak egészére, a társadalom
fogadókészségére, a város fejlődésére. Ma a város fiatal
korosztályának 40%-a folytathatja tanulmányait a
felsőoktatásban, szemben az egy évtizeddel ezelőtti 7-8%-kal.
Bár a szombathelyi Berzsenyi Dániel Főiskolát nem
nyilvánították politikai döntés révén univerzitásszá,
folyamatban van kari szerveződése, egyetemi szakok működése,
tudományos-doktori képzések indítása, regionális
szerepköréből adódóan pedig állandóan szélesedik
képzési struktúrája. A főiskola mellett a Pécsi
Tudományegyetemhez tartozó Egészségügyi Főiskolai Kar, a
Hittudományi Főiskola, illetve a Markusovszky kórház egyetemi
klinikái tág teret kínálnak nemcsak a tanulási folyamat
bővítésének, de az egészségnevelési szempontok fokozottabb
és célzottabb beépülésének az oktatási-nevelési
struktúrákba. Így a tanulás (felsőoktatás) terén a
folyamatban levő mentálhigiénés speciális kollégiumi
képzést érdemes lenne általános alapképzésekbe illeszteni,
az egészségnevelés alapjait több szakon és több tantárgy
keretében is bővíteni. Kétségtelen, hogy mozgásszegény
életmóddal, helytelen táplálkozási szokásokkal, fokozódó
stresszhatások közepette nem lehet új, egészséges
társadalmat építeni. A lélek és a test harmóniáját
érdemes megcélozni: "Mens sana in corpore sano". Az
oktatóknak-nevelőknek minden szinten többet kell tenniük a
környezeti nevelésért, a természetmegőrzés szemléletének
bevezetéséért, a szabadidőnek jobb, főleg a szabadban való
megszervezéséért, a lelki egészségvédelemért, a
természetismeret, a biogazdálkodás, a bioturizmus
meghonosításáért, a hagyományos gazdálkodás formáinak
ismertetéséért, élő környezetünk védelméért.
Nemzeti-nyelvi függetlenségünk megőrzéséért, az európai
csatlakozás feladatait csak lelki egészségben, az
iskolázottság, a kreativitás fokozásával tudjuk
megvalósítani.