DR. KÖVÉR ISTVÁN GYENGÜLŐ
VONZERŐ, |
Mindenekelőtt annak az
örömömnek szeretnék kifejezést adni, hogy van ilyen anyag.
Hogy az önkormányzat meg akarja ismerni az általa vezetett
helyi társadalom lelki egészségének állapotát. Az pedig
külön öröm, hogy ezt nem belső titokként kívánja kezelni,
hanem lehetőséget teremt arra a Vasi Szemle
szerkesztőségével együttműködve, hogy minden érdeklődő
megismerje. Nem hallgathatom el ugyanakkor hiányérzetemet sem,
annak rögzítése mellett, hogy észrevételeim csak egy a
témában laikus olvasó reflexiói. Ezeket a rendszertelenül
felmerült gondolatokat is minden bántó szándék nélkül
vetem papírra.
-----Először is a teljességről. Nem kapunk
elfogadható magyarázatot arra, hogy miért a 18. és 60.
életév közötti korosztályt "célozza meg" a
vizsgálat. Arra még csak veszteget egy félmondatot, hogy a 14.
és 18. év közöttiekre készült már hasonló kutatás, de
kérdezhetjük, hogy a kívül rekedt korosztály nem tartozik
Szombathely lakosságához? Az önkormányzati állásfoglalás
erre a korosztályra szólt. De miért? A minta a 18. és 60.
életév közötti 50 145 főt reprezentálja, de nem a 83 705
fős teljes lakosságot. Annak csak 59,91%-át, tehát csak több
mint felét. A 14. és 1. év közöttiek hasonló
felméréséről hiányzik néhány összefoglaló mondat, ha nem
is lehetett valamely ok miatt a teljes anyagot közölni.
-----Így viszont már nem fedi a cím a tartalmat, mert
nem Szombathely mentálhigiénés képéről ad látleletet az
anyag, hanem legfeljebb csak a szombathelyi lakosság
többségének mentálhigiénés helyzetéről.
-----Az csak elírás lehet, hogy az 1800 fős
mintavételből 340 + 247 + 206 = 793 főnél volt sikertelen a
kérdőíves vizsgálat kísérlete. Akkor miként lehet sikeres
1005 főnél? A kettő együtt csak 1798 fő.
-----Ami az érdemi részt illeti, mindjárt a 3.
oldalon, a "Társadalmi fogadókészség" cím alatt
mondja ki Szombathelyről a legjellemzőbb véleményt,
nevezetesen azt, hogy Szombathelynek - mint lehetőséget
kínáló városnak - gyenge a vonzereje. Ez igaz! És ez a
vonzerő egyre gyengül.
-----Miért nincs vonzereje?
-----Mert sem adottságai, sem felkészültsége nem
vonzza az idegent. Szombathelynek nincsenek folyói, hegyei,
természeti kincsei, olyan műemlékei, amelyek vonzóvá
tennék, mint pl. a környezetében lévő Sopron, Győr,
Veszprém, Zalaegerszeg városokat, amelyek ha nem is az összes,
de egy-egy említett vonzerővel rendelkeznek.
-----Volt időszak, amikor ezt a hiányt Szombathelyen
igyekeztek fejlesztéssel pótolni. A XIX. és XX. század
fordulójára Szombathely Budapest után az ország második
legnagyobb vasúti csomópontjává épült ki. Ipart
telepítettek, pénzügyi és művelődési intézményeket
hoztak létre. Ezáltal Szombathely Nyugat-Dunántúl
természetes központjává vált.
-----Ezt Trianon lerombolta. Mire a sokkból felébredt
a nemzet és a város, és újra pótolta volna a veszteségeket,
jött a II. világháború, és az azt követő rendszer még
nagyobb pusztítást végzett anyagiakban és szellemiekben
egyaránt. Szombathelyt és környékét kalodába zárta. Nem
fejlesztett. Vas megye létszámarányosan is mindig kevesebb
költségvetési pénzösszeggel gazdálkodhatott, mint a keleti
országrész bármely megyéje, vagy akár néhány dunántúli
megye is.
-----A helyzet a rendszerváltozás után sem
változott, sőt egyre romlik. Ebbe a folyamatba enged
betekintést Danka Lajos országgyűlési képviselőnek a Vas
Népe 2002. IV. 21-i(?) számában megjelent
"Ellentmondásos támogatások" című cikke.
-----Eszerint 1993-2001 között Szabolcs-Szatmár-Bereg
megye 3 479 435 000 Ft, Vas megye viszont csak 387 243 000 Ft
állami támogatást kapott.
-----Vas megye támogatása most már csak alig több
mint egytizede a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyeinek. (Míg Vas
megye lakossága kb. 40%-a Szabolcs-Szatmár-Bereg megye
lélekszámának.)
-----Hasonló a helyzet a kialakított régióknál is a
keletiek javára. 1999 és 2002 között az Észak-alföldi
Régió (Jász-Nagykun-Szolnok, Hajdú-Bihar,
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye) 16 129 500 000 Ft,
-----az Észak-magyarországi Régió (Heves, Nógrád,
Borsod-Abaúj-Zemplén megye) 12 798 500 000 Ft, míg
-----a Nyugat-dunántúli Régió (Győr-Moson-Sopron,
Vas, Zala megye) 4 250 400 000 Ft-ot kapott.
-----A Nyugat-dunántúli Régión belül is
hátrányban van Vas megye. (Ha az abszolút számokat nézzük.)
-----A támogatás mértékéből és abból a
tényből, hogy Szombathelynek a közigazgatás átszervezése
során semmiféle szerepet nem szántak, egyértelművé válik,
hogy a város vonzása egyre romlik, és e haladvány végpontja
az lesz, hogy teljesen leépül.
-----A rendszerváltozás előtt a szalonképes
lázadozókat is azzal szerelték le, hogy Szombathely is ipari
várossá vált 1945 után, de nem nehézipar, hanem csak
könnyűipar telepedett le benne. Az ország érdeke pedig a
nehézipar fejlesztését írja elő parancsolóan.
-----Az iparszerkezet változott a rendszerváltozás
után. Kérdés, hogy hoztak-e elegendő hasznot Szombathely
városának a multi cégek idetelepült egységei. Szombathelynek
nincs autópályája, ami akár a fővárosba, akár a szomszéd
megyeszékhelyekre, vagy külföldre gyors eljutást
biztosítana. A rendszerváltozás utáni útfelújítások és
útfejlesztések is inkább egy személy nevéhez köthetők,
mint koncepciókhoz.
-----Amíg Sopron, Győr, Veszprém, Zalaegerszeg
színházat épített, egyetemet létesített, ez Szombathelyen
elmaradt, erről itt csak beszéltek.
-----A rendszerváltozás e tekintetben sem hozta a
várt fordulatot. Sőt. A hivatalos szervek a huszárlaktanyában
való egyetemalapítás magánkezdeményezését - hogy finomak
legyünk - sem segítették az elvárható mértékben. Alig
jutott előbbre - ha előbbre jutott - a főiskola egyetemmé
válása is. Ugyanez a helyzet a színház ügyében is. A
híradások szerint a szükséges beruházások ellenére romlott
Nyugat-Dunántúl egykor leghíresebb kórháza, a Markusovszky
kórház tevékenysége. Megszűntek a pénzügyi központok. Egy
időre a Nyugat-Dunántúl vasúti forgalmát irányító
vasútigazgatóságot is Pécs alá rendelték, mára
hatáskörének 90%-át Budapestre központosították.
-----Egyetem és színház nélkül nem is lehet vonzó
a város, de még a lakosság megtartása is kérdéses így.
Elnevezésében még város, funkciójában még megyeszékhely,
de meddig? Városi szerepkörében is már csak mint mezőváros
értékelhető. Megyeszékhely pedig addig lesz, amíg el nem
törlik a megyéket a régiók felállításával.
*
A felmérés elég kurtán
bánik el a lakáskörülményekkel. A feszítő lakásgondok
oldására 1960 és 1990 között épült Derkovits- és Oladi
lakótelep egy proletár tömegszállást hozott létre és
konzervált. A túlnyomó többségében - hogy liftet ne kelljen
építeni - 5 szintes, átlag 50-55 m2-es, két
szobás lakások már két különnemű gyermek esetén is nagyon
szűkösek. Eleve csak két generáció, szülő és gyermek
együttlakására adnak lehetőséget. Csak a 3 szobás lakások
alkalmasak a gyermekekre felügyelő nagyszülőkkel mint
harmadik generációval az együttlakásra.
-----Hány, de hány problémára adott okot a
felügyeletet ellátó nagyszülő hiánya, ugyanakkor hány, de
hány konfliktus származott abból, hogy 60 m2-en
lakik együtt három generáció, és nincs lehetőség az
észrevétlen jelenlét megteremtésére...
-----Ami a szombathelyiek egészségi állapotát
illeti, figyelmet érdemelnek a következő, ritkán számba vett
tényezők, amelyek betegségtünetek kiváltói lehetnek: a
környezeti mérgek (gyomirtók, féregirtók, gyógyszerek,
konzerváló szerek), rádióhullámok,
rádiótelefon-állomások, ipari por, villamos távvezetékek
közelsége.
-----A tanulmány mellékletei számos hibát
tartalmaznak. A 4. ábra a jelölésekkel értelmezhetetlen. Az
5. ábra "létszáma" összesítésben nem teszi ki az
1005 főt. Kérdéses, hogy a vízszintes koordinátatengely
számai mit is jelentenek. A 8. ábra vízszintes tengelyén
négy-négy oszlopdiagram szerepel, de csak három
meghatározás.