MISZLIVETZ FERENC KÉTSZER
KÉT VÁROS MESÉJE, |
Legalább két Szombathely
van. Az egyikben barátaim élnek, akikkel többnyire együtt
dolgozom. A legmegbízhatóbb, legkedvesebb, legtehetségesebb
emberek, akikkel összekötött a sors; bár több országban,
több városban éltem, kicsiben és nagyban, ha a haza emberi
közösséget jelent, ez a szűkebb hazám (Szombathelyhez
számítom Kőszeget is, magamban Kőszeg-Szombathelynek hívom;
ez természetesen nem közigazgatási, csak
kulturális-tudományos összevonás. Nekem fontos, egy kicsit
tágabb, szebb, érdekesebb otthon.)
-----Ha csak barátaim rokonait, az ő barátaikat
figyelem, ugyanazt látom: tisztesség, munkaszeretet,
megbízhatóság, kulturált élet, tisztes gyarapodás,
finomodó ízlésvilág. A civil kapcsolatoknak ezt a
szövevényét nem itatja át gyűlölködés, nem hasogatják
érzelmi-ideológiai szélsőségek. A józan mérlegelés, a
tisztességes szándék és a kemény munka világa ez, csöppnyi
iróniával és meglehetős távolságtartással elegyítve. A
kőszeg-szombathelyi civil társadalmat alkotó jogászok,
orvosok, tanárok, professzorok, kereskedők és üzletemberek,
művészek, zenészek, írók és hivatalnokok életvilága a
művelt európai középosztályok értékrendjén nyugszik. És
a mélyén rejteget valamit, ami hozzáadott értéke lehetne az
európai társadalomnak, feltéve, ha lesz európai társadalom:
az autentikus közép-európaiságot.
-----A probléma ugyanakkor éppen ebben a
rejtegetésben, rejtőzködésben van. Nem mintha nem mutatkozna
igény és jel a kinyílásra, a feltárulkozásra, múlt és
jövő összekapcsolására, egy új, poszt-nemzeti komplex
kultúra felvirágoztatására. Nyugat-Pannóniában
megerősödött a pannon életeszmény, a burgenlandi
értelmiségiek egyenesen pannon tudatról és identitásról
beszélnek. Pannónia, mint közös történelmi-kulturális
tér, az ókori Római Birodalomtól a posztmodern, puha Európai
Birodalomig nyúló kontinuum. Egymást átjáró nyelvek,
békésen egymásba ékelődött nemzetek, népcsoportok közös
értelmezési tartománya: minél történelmibbnek állítják
be, minél több, mélyebb gyökerét fedezik fel, annál inkább
jövőorientált fogalom: a lehetőségek birodalma, a
tervezésé, az újításé. A Savaria Történelmi Karnevál, a
római lakomák hagyományának sikeres felélesztése ennek az
életigenlésnek a jele. Egy szebb, gazdagabb, csillogóbb,
gazdag múlttal megrakottabb, nyitottabb életé. Csakhogy ez a
vízió nem vált még alkotó energiává, legalábbis az
itt-ott mutatkozó energiák még nem érték el az
önfenntartáshoz szükséges kritikus értéket.
Nyugat-Pannónia még nem csodálkozott rá önmagára: sem
Szombathelyen, sem máshol a régióban. Még inkább
rejtőzködik. A kérdés: miért?
VAN MODERNIZÁCIÓ
Szombathely ma Tescótól Tescóig ér. Ha Kőszeg felé keresnénk egérutat a bevásárlóközpontok labirintusából, az ormótlan METRO-tömb látványa látomásként kísért legalább Gencsapátiig. Enyhébb megfogalmazásban: Szombathely a bevásárlóközpontok között még mindig a legparkosítottabb. Van tehát modernizáció, de még nem találkozott a pannon-közép-európai kulturális örökséggel és a civil társadalom kifinomultabb ízlésvilágával. Pedig a randevú kívánatos és lehetséges. Csak tenni kell érte.
A HOSSZÚ PIROS, ÜRES SZOMBAT DÉLUTÁNOKON
A város határán - Győr
felől jövet dinamikus, büszke metropoliszt sejtet a
bekötőutak új, szövevényes rendszere. A megvilágított
útrendszer a '90-es évek elejének sötétségével szemben
erőt és prosperitást sugároz. A városközpont felé haladva
azonban gyorsan megtörik a lendület, ha már átjutottunk a
harmadik időtlenségbe vesző piroson. Kongó szombat
délutánokon, vasárnap délelőttökön különösen hosszúak
ezek a piros lámpák, amikor legfeljebb, ha néhány biciklista
vagy hétvégi vezető poroszkál az úton. Szombathely nem
lüktet. Pedig ha valami jó van a városi életben, az a
lüktetés, a sajátos ritmus, ami az ott élők életéből,
intézményeiből, szokásaiból, kultúrájából árad.
Kisvárosnak kisvárosi a lüktetése, lehet finom, visszafogott,
vagy ódon és romantikus. Középvárosnak illik
erőteljesebbnek lenni, a nagyváros dübörög. Kis- és
középvárosokban azért jó élni, mert az ember nincs
kiszolgáltatva az állandó zakatolásnak, gyakrabban lehetnek
meghitt pillanatai, nyugodtan sétálhat egyet a parkban vagy a
tóparton, anélkül, hogy a világ végére kellene autóznia,
vagy át kellene törnie ezer közlekedési akadályon.
Létrehozhatja és élvezheti saját társadalmi és kulturális
tereit.
-----De a süket csend lebontja az életörömöt és az
alkotókedvet. A túlzott befeléfordulás a bizalmatlanság és
az örömtelenség jele.
-----Nemrég Nyugat-Magyarországon vendégszerepelt
Alberto barátom, a Kanári-szigetekről Pestre költözött
zenész. Megígértem, hogy megmutatom neki a régiót.
Kőszegről indultunk, Burgenlandon át Léka és Szalónak után
érkeztünk Szombathelyre, szombat délután. A városközponthoz
érve Alberto riadt tekintettel kérdezte: "Feri, hol vannak
innen az emberek?"
-----Az emberek Szombathelyen rejtőzködő életet
élnek, ami minden, csak nem csábító a kultúra számára. Ha
a tagadhatatlanul létező értékek rejtve maradnak, nem
vonzanak más értékeket, nem fognak sokasodni, kristályosodni.
Ahhoz, hogy ritmusára találjon a város és vele a régió, át
kellene állítani a lámpákat. A külsőket és a belsőket
egyaránt. A közlekedés, az autóké, az embereké, az
információké felpezsdülne. Megindulna az egészségesebb
vérkeringés, ha a felismerés önreflexió terméke volna,
belülről fakadna.
-----A kultúra egyelőre még mint fájó hiány van
jelen legerőteljesebben a helyi köztudatban. Magas a mindennapi
élet kultúrája, az anyagi kultúra, a viselkedéskultúra.
Híresek a táncversenyek és a Szombathelyi Szimfonikusok.
Azonban a kultúra ezer és millió szállal összefonódó
folyamat, mindenhol, mindenben ott van, állandóan ad magából
és állandóan táplálékot keres.
-----Perez-Diaz, az európai civil társadalom
teoretikusa figyelmeztet, és kérdez: a modern civil társadalom
nem védi meg lelkünket, egyszerűen csak lehetőséget ad és
feltételeket teremt a szabad együttélés számára. Nehéz
helyzetekben az individuumoknak új intézményeket kell
felállítanunk. Ma ilyen nehéz helyzetek sokaságát
produkálja a globalizáció és az európai integráció.
Kérdés, megvan-e a kritikus tömege az egyéneknek, amelyek
megfelelő kompetenciával és diszpozícióval rendelkeznek a
bővítés előtti Európában?
-----Európa nagy része már kitermelte a civil
kompetenciával rendelkező egyének kritikus tömegét.
Nyugat-Dunántúl még nem teljesen. Passzivitásból aktív
közéletiségbe a kultúra újfajta mobilizálásával kerülhet
a régió. A nehéz helyzetek már produkáltak új
intézményeket és új gondolatokat. Létezik egy látens civil
társadalom is. A különféle 'közegek' vagy 'közéleti terek'
egymásra hatása, interakciója azonban még lassú,
szinergiájuk még nem bontakozott ki. A nyilvános viták,
fórumok, a sértő szándék nélküli kemény kritika és a
tükörbe nézés képességének gyakorlása talán segíthetnek
a felgyorsulásban. Amiben természetesen a pénznek és a
technikának is van szerepe. De a közhiedelemmel szemben
alárendelt. Egyrészt azért, mert van belőlük elég, a
hozzájuk férés feltételei azonban még hiányosak: vannak új
intézményi keretek, de a régiek (és főként a hozzájuk
tartozó régi mentalitás) blokkolják őket; vannak új
ötletek és fontos régiek (az egyetem, a színház, és
általában a "magaskultúra" ügye), de
megvalósításukat, sőt még komolyan veendő programmá
érésüket is már-már az öncsúfolásig lassítja a
közszereplők rosszul értelmezett, túlságosan egyénire
sikeredett vagy túlságosan rövid távú
"érdekeinek" kibékíthetetlensége.
-----Amióta Szombathelyen dolgozom és töltöm életem
jelentős részét, tehát 1992 óta, a színház ügye az első
számú közügyek között van terítéken. Színházbarátok
körei jöttek létre, amelyek ahelyett, hogy összefogtak volna
a közös ügyért, egymás kompetenciáját vonták kétségbe;
az egymást váltó önkormányzatok tűzték napirendre, s
bukott el többször az ellenzéki vétón:
"Megakadályozzuk, csak hogy ne sikerüljön a másik
oldalnak! Majd mi felépítjük!" A helyi civil társadalom,
a közéleti értelmiségiek ilyenkor tarthatnák a tükröt,
segíthetnének a közjó és saját felelősségük
megértésében a helyi politikusoknak. Igen, ha lennének
megfelelő helyi fórumaik, bátor sajtójuk,
felelősségérzetük és leginkább önbizalmuk a
szerepvállaláshoz. Önbizalom nélkül nincs másokba, a helyi,
városi, munkahelyi közösségbe vetett bizalom sem, és akkor
nincs, ami mozgásba hozná a társadalmi tőkét, a kapcsolatok
és értékek rendszerét. A szunnyadó társadalmi tőke és a
lappangó civil társadalom nem képes vonzani a pénztőkét és
a kulturális vállalkozókat. És akkor marad a hosszú piros
és a nehézkes, de végső soron mégis negatív összegű
játék. A biztos kudarcba vetett hit, a sikertelenség politikai
gazdaságtana, az "ugye megmondtam előre, hogy ebből nem
lesz semmi"-féle hervasztó sztereotípiák. Ha a
szombathelyiek mélyen elgondolkoznának azon, miért van ilyen
kevés és csapnivaló szállodájuk (egy-két panzió nem
csinál nyarat), valamit megértenének magukról mint
közösségről. Hogy egyénenként akármilyen kedves,
segítőkész, kulturált emberek mint közösség nem nyitottak,
nem befogadóak, és ez a nyitja a sikertelenségüknek. Nem
érzi azt a külföldről érkező professzor, az író vagy a
színész, de még az öt évre ideköltöző egyetemista sem,
hogy itt számítanak rá, fontos az ittléte, szeretnék, ha itt
jól érezné magát.
-----Van egy szomorú statisztikám. Pályakezdő
koromban 10 hónapot töltöttem ösztöndíjjal a Sussexi
Egyetemen. Brightonban laktam, egy Szombathely léptékű angol
középvárosban. A munka utáni társadalmi életből legalább
annyit tanultam, mint a könyvtárban vagy az intézeti
szemináriumokon. Az emberek felhajtás nélküli partikat
rendeznek, vagy egyszerű vacsorákat adnak, ahol
észrevétlenül kicserélik a nézeteiket, új gondolatokat
formálnak, a kollégák megismerik egymást, munkakapcsolatok
és emberi szövetségek szövődnek. A 10 hónap alatt
Brightonban többen hívtak meg magukhoz, mint 10 év alatt
Szombathelyen. Ha az emberek nem tudnak egymás természetes
közegében mozogni, mindig takargatni fognak valamit a többiek
elől, vagy legalábbis ezt a benyomást keltik. A szombathelyiek
nem nagyon ismerik a nyitott, spontán társadalmiság örömeit
és előnyeit, ezért nem is igen tudnak viszonyulni annak
fogalmához. Nem a hagyományos baráti asztaltársaságokra,
vagy szűk szakmai/munkahelyi közösségekre gondolok. Az újat,
az ismeretlent megragadó, megforgató pillanatokra és
helyzetekre. A másra való rácsodálkozásra. Ami nélkül
nincs új tudás, nincs bizalom. A társadalmi és kapcsolati
tőke kölcsönösség és nyitottság híján amortizálódik,
vagy üres lehetőség marad. Sussex második alma máteremmé
vált, ma már diákjaim és fiatal kollégáim szerzik ott
egyetemi fokozataikat. Ha Szombathely az európai városok
élvonalába akar tartozni - ahová való -, Kőszeggel karöltve
fel kell készülnie fiatal vendégprofesszorok, külföldi
diákok fogadására, művészek, értelmiségiek
itt-tartására, vagy még inkább idevonzására. Nem papíron,
és határozatokban, mert papírforma szerint adottak a
feltételek. A lelkekben és a fejekben. Ez olyan valami, amiről
nem szavazni, hanem amit csinálni kell.
A TERMÉK NEVE: SAVARIA. SAVARIA NEM VOLT, SAVARIA LESZ
Érdekes módon éppen
most, a világnak és benne Európának ebben a mai
felfordultságában van egy nagy lehetőség az
arculatváltásra. Az image-ok és interpretációk kulturális
világpiacán, de legalábbis az európai-közép-európai
alpiacon Nyugat-Dunántúl új termékkel jelentkezhet. Az
ezerszínű Pannónia mély gyökerű központját, Savariát
kínálhatja saját termékeként, de először ki kell még
találnia és magának kell kipróbálnia a terméket, ami már
nem lehet múzeumi tárgy, vagy macdonaldses, golfpályás
neo-közhelygyűjtemény. Sem a sikertelenség, sem a
befeléfordulás nem adható el többé ezen a piacon. Egy
milliónyi gyökerű új kultúra, amit Pannóniának, szűkebben
Savariának hívnak, azonban kelendő lehet.
-----Miért?
-----A globalizáció, a keleti bővítés és a világ
új-középori feltöredezettsége kedvez az identitások
újrafogalmazásának. Az identitásoknak ezen az újszerű és
nagyszabású zsibvásárán nagyok az esélyei SAVARIÁnak, az
éledező pannon identitástudat kőszeg-szombathelyi
kristályosodásának. Ezért az identitásért nem kell ölni,
sem háborúval fenyegetni, nem kell megvédeni vagy módosítani
a határokat. Elég benépesíteni a keretként már adott
társadalmi tereket, a nyilvánosság és a hálózatosodás új
és régi eszközeivel összekapcsolni, mozgásban tartani őket.
Kisugárzás és mágneses vonzerő nélkül ez lehetetlen. A
strukturált erőtér vonzásközpontot, várost feltételez.
Szombathelynek adottak az intézményei és az
infrastruktúrája, de nincs még mágneses vonzereje. Kőszeg
magával ragadja és lebilincseli az odaérkezőt, de
közintézmények terén Szombathelyre szorul, önmagában nincs
megtartóereje. Mindkettőnek szimbolikus és valóságos ereje
viszont a határ mentisége és az ebből fakadó lehetőségek.
A első poszt-jaltai évtized háborítatlan határátszelő
felhalmozásának köszönhetően a két városban és
környékükön egyértelműek az anyagi gyarapodás tünetei, s
ahogy a közbeeső települések növekszenek, a városok
határai kitolódnak, a csendes, békés összenövés
kikerülhetetlenné válik. A kultúra, a tudomány, az oktatás,
a szabadidő terén már történt is egy s más, amivel talán
mindenki tisztában is van, ennek a konzekvenciáit azonban még
nem sikerült levonni. József Attilával szólva néha sokáig
kell néznünk azt, amit egyszer csak meglátunk hirtelen.
-----Ne tessék azért ilyen csúnyán nézni rám,
tudom én, hogy két város van, és mindkettőnek megvannak a
maga feladatai. Fura módon a nagyobbnak és gazdagabbnak van
több. Kőszeg megőrizte autentikus középkori városi
jellegét, aurája van, történelmi kultúrája, amiből ha ki
is szakítottak szerves részeket, az visszagyógyítható és
talán továbbfejleszthető.
-----Szombathelyen sohasem fejeződött be igazán a
városiasodás, ami legmagasabb szinten talán a római provincia
korszakában lehetett. Bár a XIX-XX. század fordulóján az
urbanizáció ígéretesen felgyorsul, soha nem jön létre a
maga teljességében és visszavonhatatlanul a nyugat-európai
városfejlődésre jellemző független szellem, autonómia, a
városlakók lelki-szellemi azonosulása a városi lét
mikrokozmoszával, az egyre komplexebbé válás
szabadságélményével. Csak ezzel magyarázható, hogy Trianon
után Szombathely polgárai nem tettek meg mindent a pozsonyi
egyetem idetelepítéséért.* A kollektív szellemi
öncsonkításnak ez a lidérce azóta itt kísért, rajta ül a
lelkeken. Az Egyetem az összesűrített világmindenség,
mindennek a kutatása, befogadni akarása. Állandó szellemi
nyugtalanság, kiszámíthatatlanság, a felfogott világ
fogalmának kitágítási folyamata. Az ettől való
elzárkózás határozott lépés a leépülés, a bezárkózás
felé. Ebből a rémálomból csak igazi, közös ébredéssel
lehet szabadulni. Az üres deklarációk csak rontanak a
helyzeten és fokozzák az elfojtott kollektív szégyenérzetet.
-----A másik csapást, ami betetőzte az első okozta
károkat, közvetlenül az amerikai nehézbombázók mérték a
városra 1945. március 4-én, amikor lerombolták a színház
épületét.** Valójában a városi kultúra mély gyökerének
hiánya vezetett oda, hogy a mai napig folyik a "kell-e
színház Szombathelynek?"-vita.
-----Ha elővesszük a tükröt és mélyen magunkba
nézünk, megláthatjuk, hogy ez a két történet ugyanarról
szól, pontosabban ugyanannak a hiányáról. Ez a dolog pedig a
közép-európai civil társadalom a maga városi kultúrájával
és a teljes életet élni akaró szabad és független
individuummal a középpontjában. Ha Szombathely túl tud lépni
ezen a kettős traumán, Savaria vonzásközponttá válik, és
nem lesznek többé gondok a hotelekkel és a vendégszeretettel.
-----Szombathelynek akkor lesz egyeteme és színháza,
ha az itt élők azt tényleg akarják, és ezért hajlandók a
sarkukra állni. Ha a kőszeg-szombathelyi civil társadalom
megérti, hogy a sikertelenség sokáig bevált politikai
gazdaságtana helyett az építkezés kultúrájának korszaka
jött el, és hogy a megoldás kulcsa maga a civil társadalom.
AZ EKLER DEZSŐ TORNYA
1994 októberének végén,
a kőszegi Európa-ház avatása alkalmából rendezett izgalmas
vita másnapján, ahol írók, kritikusok, politikusok és
szociológusok beszélgettek Közép-Európáról, azon törtem a
fejem, hogyan lehetne a száraz, unalmas, bikkfanyelves
társadalomtudományos összejöveteleket mindig ilyen szellem-
és vérpezsdítően frissen tartani. Az jutott eszembe, hogy
kellene ide egy kávéház, ahová az éppen erre járók, a
sehova nem tartozók, a lézengő ritterek és vándorló zsidók
bármikor beülhetnek.
-----Ahol a szellem és nem a rang számít, ahol a
váratlanság és kiszámíthatatlanság az erény. Virág Lipót
után a Café Bloom nevet adtam az új szellemi szállásnak. A
következő év májusára nagy konferenciát terveztünk, ahol
az egyik állandó színhely a Café Bloom lett volna.
Elkezdtem helyiség után érdeklődni. A város akkori vezetőit
érdekelte a gondolat, elém tettek egy hatalmas könyvet, a
Művészetek Házának tervrajzaival. Úgy 3-4 éven belül lesz
ebből valami, mondták. A kelet-közép-európai fesztivál és
vele a Café Bloom a főiskola udvarán egy utolsó percben
bérelt hatalmas sörsátor alatt nyílt meg és tartott nyitva
pár napig. Akkor mozdult egyet a szunnyadó civil társadalom:
lettek ingyen asztalok és székek, fogasok és zongora - jöttek
ingyen a jazz-zenészek, a vállalkozók, a tudósok és az
írók. Valami megszületett. Mert benne volt a levegőben, hogy
szükség van rá, és mert sokan akarták. Azóta a virtuális
kávéház minden évben kinyit két hétre Kőszegen, hogy a
nyári egyetem idején fogadja vendégeit. Szombathelyen 7 évre
rá megnyílt a Művészetek Háza is, a mai Arts Café akár
Café Bloom is lehetne. De a virtualitásoknak ebben a
kavalkádjában, egy kultúrahiányos környezetben a kultúra
működő intézményeire van szükség, téglára, falra,
tetőre, székekre, asztalokra, meghitt sarkokra. Vallomások,
új álmok és új perspektívák új tereire. Ekler Dezső
megértette ezt, amikor a város főterére tornyot tervezett. Ki
kell lépni a szétfolyó, unalmas laposságok szerkezeteiből,
és fel kell venni egy új perspektívát. A széttekintés, a
messzelátás és a lepillantás perspektívájáét. Ha egy
városnak nincs tornya, kell tervezni és építeni egy tornyot.
Ha tegnapi gondolataink belénk szorulnak, holnap talán nem
kapunk levegőt. Most van holnap.
JEGYZETEK:
* A pozsonyi egyetem Szombathelyre telepítése szóba került, de komoly esély nem volt rá. A történet alapos feltárása: KATONA Attila: Az elszalasztott lehetőség? (Öt tételben az elmaradt 1921-es szombathelyi egyetemalapításról). In: Vasi Szemle, 2001. 5.sz. 594-614. (A szerk.)
** Szerzőnk az esemény jelképi voltát hangsúlyozza. Az 1945-ben lerombolt épületben korábban már évtizedek óta nem tartottak színielőadásokat. (A szerk.)