DR. MOLNÁR REZSŐ TÖBB BIZALOM KELLENE |
Egy vasi kis faluban,
Csörötneken születtem, de 1972 óta élek Szombathelyen, így
közvetlen tapasztalataim is már 30 évre nyúlnak vissza a
szombathelyi "polgárokról", miközben magam is lassan
szombathelyi polgárrá váltam, válok.
-----Mit is gondolok én a polgárról?
-----A polgár lakóhelyén tulajdonos,
nem albérlő. Mindent a "jó gazda", a tulajdonos
gondosságával tesz, mert szereti otthonát, lakóhelyét. Hosszú
távra tervez. Bizonyos felelősséget érez nemcsak a
maga családjáért, annak boldogulásáért, hanem az őt
körülvevő társadalomért, ehhez viszont szüksége van
minimális anyagi biztonságra (Szombathely lakóinak
80%-a a létminimum körül él!), és a felelősségteljes
gondolkodáshoz az iskolázottság bizonyos szintjére, a
műveltség lehetőségeinek megszerzésére. Olyan ember, akinek
helyes önértékelése, kellő önbecsülése van, mert alapjogait
(lakás, munkahely, művelődés) senki nem kérdőjelezheti meg,
nem csorbíthatja, és aki ezért kötelességeit minden
irányban önként teljesíti. A polgár attól válik igazán
polgárrá, hogy anyagi és politikai értelemben is biztonságban
érzi magát, emelt fővel járhat.
-----Ehhez képest milyen szerintem (illetve a
tanulmány szerint) a szombathelyi polgár?
-----A szombathelyi polgár igényes, becsvágyó
(rátarti), büszke szombathelyi mivoltára, de rendkívül
tartózkodó, befelé forduló, magányos, középszerűségre
törekvő, nehezen befogadó. Igazolják ezt a tanulmány azon
megállapításai, hogy a megkérdezettek 38,4%-a valamilyen
formában egyedülállóként él; hogy a felnőtt
lakosság 76,1%-ának nincs közösségi hovatartozása,
közösségélménye, közösségtudata; hogy a "maguk
módján" vallásosak aránya 58,2%; hogy rendkívül
jellemző a bajba jutottaknál az "egyedül oldom
meg" problémamegoldó magatartás. Az elszigetelődést
és a bizalom hiányát mutatja, hogy a mintegy ezer
megkérdezettből csak 73(!) hívná a szomszédot
segítségül, ha bajban van (ez azt hiszem, az egész
magyarságra jellemző, nemcsak Szombathelyre), pedig a szomszéd
mindig méterekre, a barát vagy családtag esetleg többszáz
kilométerre található.
-----Ennek az alapvetően tartózkodó, befelé forduló
- "ki köszönjön előre?" - magatartásnak,
zártságnak a gyökerei valószínűleg évszázadokra nyúlnak
vissza, de legalább 100 évre bizonyosan.
-----Gondolom ezt abból a tényből is, hogy ha jól
tudom, Trianon után, amikor a pozsonyi egyetemet Szombathelyre
akarták telepíteni, a város akkori vezetői azt mondták,
"ne zavarjátok köreink", nemet mondtak, állítólag
azért, mert attól tartottak, hogy a sok fiatal duhaj medikus
zajongása megzavarja majd a város békés éjszakai
nyugalmát.*
-----A következőkben megpróbálom a tanulmány egyes
fejezeteit követve kifejteni észrevételeimet, gondolataimat:
-----Az iskolázottság vonatkozásában
megállapítható, hogy Szombathelyen magas a középfokú
végzettségűek aránya. A megkérdezettek több mint 40%-a
szellemi foglalkozású, de csak 19%-a diplomás, ebből
következik, hogy a szellemi állomány 50%-a középfokú
végzettséggel látja el munkáját.
-----A felmérésből az is kiderül, hogy egy
generációnyi idő alatt a képzettségi szint egy minőségi,
illetve végzettségi fokkal magasabb szintre helyeződött. Ez
azt is jelenti, hogy nagyon sok az ún. elsőgenerációs
értelmiségi, aki "nem ingyen kapta a
műveltségét" (Kassák), hanem többnyire "maga
csinálta ember" (self-made man) (anyagi javak tekintetében
is a nulláról indult), és aki ezért életérzésében,
mentalitásában igen nagy mértékben különbözik a
többgenerációs értelmiségi családokból származó
társaitól. Sokkal sérülékenyebb, többnyire kevesebb az
önbizalma, más az életvitele, de ennek elemzése külön
tanulmány tárgya lehetne.
-----A lakosság képzettségi szintjének növekedése
mindenképpen örvendetes, mert a magasabb iskolázottságú
embereknek az élet minden területén (krízishelyzet stb...)
jobb a problémamegoldó képessége, kevesebb közöttük a
depressziós, és ritkább az önpusztításra való hajlam.
-----Az iskolázottság terén a jövő egyre inkább a
nőké, ezt a tanulmány bizonyos adatai is alátámasztják, de
ezt mutatja az az általános tendencia is, hogy az elmúlt
évtizedekben először a pedagógus pálya nőiesedett el, majd
az orvosi, jogászi, és ma már az olyan hagyományosan férfias
szakmáknál, mint az állatorvosi is, a végzősök 70-80%-a
nő.
-----A középszerűségre törekvés - az azzal való
elégedettség - következménye, hogy sajnálatosan alacsony az
"elit értelmiség" aránya, kevés a tudományos
fokozattal bíró kutató-oktató Szombathelyen (ezen a ponton
azért most bizonyos elmozdulás tapasztalható a Főiskolán
pozitív irányba, egyetemi szakok indultak; a Markusovszky
kórházban viszont leépülés mutatkozik). Kevés, illetve
talán nincs is országosan ismert kiugróan tehetséges
politikusunk, és égető a színháznak mint értelmiségi
műhelynek a hiánya.
-----Egyértelműen a biztonságra törekvést jellemzi,
hogy a lakások között a tulajdoni hányad aránya
magas, a megkérdezetteknek csak 8%-a lakik bérleményben. Ez
azt is jelzi, hogy életcél a saját lakás vagy ház
Magyarországon, mert többnyire csak egy élet munkájával
(vagy azzal sem) lehet megszerezni.
-----A magyar ember "az én házam: az én
váram" mentén gondolkodik, és erősen lokálpatrióta,
nehezen költözik még egyik megyéből a másikba is, nem úgy,
mint a gazdag USÁ-ban, ahol az átlagpolgár 5 évente
4-5000 km-rel arrébb talál munkát és otthont, és ahol a
nyugdíjasok gyakran lakókocsiban élnek ("mobil
home"), nyáron valamelyik északi államban, télen
Floridában.
-----Ez a lelki és konkrét röghözkötöttség
meggyőződésem szerint következmény, nem pedig szabadon
választott cél, mégpedig a rendkívül alacsony jövedelem
következménye, kényszere. A tanulmányból ugyanis
megállapítható, hogy Szombathely felnőtt lakosságának
50%-a létminimumon vagy az alatt él! Sőt a létminimum
feletti kategóriába további 29%-a tartozik a lakosságnak így
a létminimum-közeli lét gyakorlatilag 80%-ban(!) jellemző
Szombathely lakosságára. Meggyőződésem, hogy ez minden
bajok: magány, zárkózottság, feszültség, rossz egészség,
rossz közérzet gyökere. Mert ha alapvető gond még a
"rezsi" kifizetése is, akkor nehéz jókedvűen
barátkozni, társaságba menni, nem létező utazástól
feltöltődni, élményt meríteni stb. (Nagyon igaz az a német
közmondás, hogy a pénz magában nem boldogít, de megnyugtatja
az idegeket.)
-----Nehezen hihető, hogy ilyen "tömegesen
szegények" a szombathelyiek (80%!). Ez a szám bizonyára
azért egy kicsit túlzó (torzít), mivel ha a jövedelmükről
kérdezik az embereket, szinte mindig és mindenki kevesebbet
vall be, így van ez az egész világon, de következik ez a
magyaros, panaszkodós pesszimizmusból is. "A legvidámabb
barakk" idején, a Kádár-korszakban, a 70-es években
járta a mondás, hogy a magyar munkás 2500 Ft-ot keres, ebből
1200 Ft-ot élelmiszerre, 1000 Ft-ot lakásrezsire és 1000 Ft-ot
ruházkodásra és szórakozásra költ. Úgy gondolom, hogy most
is többet költ az emberek nagy része, mint amennyit bevall.
-----Munkahelyi közérzetükkel leginkább a
vállalkozók elégedettek. Ennek oka minden bizonnyal az, hogy
nincs főnök! Mert a közérzetet igen nagy mértékben a
munkahelyi légkör határozza meg. Hiszen naponta legalább 8
órát a munkahelyen töltünk. Az alacsonyabb jövedelmet kissé
kompenzálhatná a jó vezető által megteremtett jó munkahelyi
légkör. A fáradtság, a feszültség, a vidámság és a
kiegyensúlyozottság hiánya sok esetben a munkahelyi
igazságtalanságokból és a munkahely rossz légköréből
fakad. A vezetőképzést a Bibliára kellene alapozni, mind a 4
evangéliumban, különböző módon, de benne van: "Azt
tegyétek az emberekkel, amit akarjátok, hogy veletek is
cselekedjenek." És ki akarna magának rosszat?
-----A kérdőív szerint a válaszadók
megközelítőleg 5%-a él rendszeresen altatóval és
nyugtatóval. Szerintem ez a szám lényegesen magasabb lehet,
mivel a betegséget, "a gyógyszerre szorulást"
tapasztalataim szerint sokan szégyenként és a gyengeség
jeleként élik meg, és ezért eltitkolják. Jó okuk is van
rá, mivel jelenleg a munkaerőpiacon a fiatal, vasegészségű,
derűs, céltudatos, gátlástalanul sikerhajszoló
"áru"-nak van keletje.
-----A szabadidős tevékenységek közül a
megkérdezettek többsége tévénézéssel tölti
idejét. (55 év felettiek 82%-a, 18-24 évesek 65%-a.) A
szombathelyi polgár többnyire adminisztratív munkát végez;
ül a hivatalban az íróasztala mögött, hazaautózik (25,4%),
jobb esetben hazakerékpározik (34,6%), bőségesen
megvacsorázik, mert a munkahelyén délben csak szendvicset
evett, rég megszűnt már az üzemi (hivatali) konyha, leül a
tv elé a fotelbe, benyomja a távirányító gombját, és ül
(bóbiskol) éjfélig a készülék előtt. Nehezen alszik el,
rosszul alszik, reggel fáradtan, feszülten ébred, és
kezdődik újra a körforgás. Ez több szempontból is
rendkívül rossz. Először is a mozgáshiány - mint a
keringési- és mozgásszervi megbetegedések fő kiváltója -
miatt, másrészt magányossá tesz, izolál, leszoktat a
beszélgetésről, az ilyen tv-nézésnek drogszerű hatása van
tulajdonképpen.
-----A sport csak a legfiatalabb
korosztályoknál játszik fontos szerepet, pedig a sport
(csapatjáték) közösségteremtő, gyógyír a
mozgáshiányra, ezért megelőzi a leggyakoribb krónikus
betegségeket és nem utolsósorban örömforrás. A homo
ludens: boldog.
-----A város egészségügyi ellátása, mint az
országé is, nagyon sok gonddal - köztük a pénztelenséggel -
küzd. Ezt feltétlen negatívan befolyásolja, hogy a
rendszerváltozásnak - remélhetőleg csak átmenetileg - egyik
nagy vesztese az orvostársadalom (és az egész egészségügy).
A diktatúrában az anyagi és társadalmi megbecsülés terén
is az orvosok voltak a hierarchia csúcsán. Ugyanis az orvosra
mindenki (még a tanult vagy tanulatlan párttitkár is)
rászorult. (A 80-as években egy tanulmányban olvastam, hogy
míg az USÁ-ban a társadalmi megbecsülési hierarchia
csúcsán a bírák álltak, nálunk egyértelműen az orvosok.)
Ez a privilegizált helyzet a rendszerváltozással alapvetően
megváltozott. Jöttek a nagypénzű vállalkozók, gazdag
bankárok, menedzserek, akikkel legfeljebb egy szűk elit
főorvosi réteg képes "versenyezni".
-----Hiába van állítólag elegendő orvos, az
egészségügyi szolgáltatást leginkább jellemző szó az idegölő
várakozás. Várakozás a rendelőkben, várakozás a
kezelésekre, a műtétekre stb... A bankokban, ahol a pénz van,
részben számuk gyarapodása, részben jó szervezés
(sorszámosztás) révén minimálisra csökkent az
igénybevételükhöz szükséges idő. Az egészségügyben sem
magyarázza teljes mértékben a pénztelenség az időrablást,
mert egy kis szervezéssel, az ún. appointment rendszer
(az EU-ban, az USÁ-ban általános, telefonos bejelentkezés
alapján időpont megadása) bevezetésével nagyon rövid idő
alatt meg lehetne szüntetni, vagy csökkenteni lehetne.
Korábban ezt nem lehetett volna, de ma már a betegek,
betegjelöltek 90%-ának van telefonja. Ez a várakoztatás, az
objektíve szűk kapacitáson túl véleményem szerint a
rosszkedvű egészségügyi szolgáltató személyzet
arisztokratikus szabotázsa, és azok szenvedik el, akik
egyébként is a legkiszolgáltatottabbak, mert legfontosabb
értékük, az egészségük van veszélyben. (Természetesen itt
is vannak üdítő kivételek.)
-----Rendkívül kritikus az a tény, hogy a felnőtt
lakosság 76,1%-ának nincs közösségi hovatartozása,
közösségtudata, és hogy az életkor előrehaladásával
még jobban elmagányosodnak az emberek; a társas
összejövetelek megléte a 18-24 éves korosztályban megjelölt
60%-kal szemben az 55-59 éves korosztályban 16%-ra(!) csökken.
(Durván egyszerűsítve, nemcsak a sportolást hagyják abba az
idősebbek, hanem a barátkozást is.) ("Észrevétlenül,
akár a vének, eltávozott barátod és helyére ült a
csend", J.A.) A közösséghez tartozás alacsony száma
felveti a civil szféra rendkívül gyenge jelenlétét a helyi
társadalomban. Ennek a helyzetnek a kialakulásában
feltétlenül a 40 éves diktatúra is bűnös, amely
üldözött, tiltott minden polgári egyesülést, gátolta,
tiltotta, büntette az alulról kiinduló közösségteremtést,
mert alapvető életérzése a félelem volt, politikai
összeesküvést gyanított minden, az egypárt által nem
ellenőrzött egyesülésben.
-----Szombathelyen (Magyarországon) hiányzik a klub, a
pub, ez az angol szociális intézmény, amelyeknek
törzsközönsége elsősorban nem inni jár a kocsmába, hanem
találkozni, csevegni a barátokkal és különféle
szórakoztató játékokat játszani, esetleg énekelni,
zenélni.
-----Az egyház sokkal nagyobb szerepet
vállalhatna (és talán kezd is vállalni) a
közösségteremtésben. A rendszerváltozást az egyház nagyon
rosszul élte meg. Szerintem úgy értelmezte, hogy visszakapta
elveszített hatalmát, és ahelyett, hogy szélesre tárta
volna, inkább becsukta a kapuit, gyanakodva, egyenként
méricskélve a visszatérőket. Holott annak kellett volna
örülnie, hogy sokan jönnek, kopogtatnak, olyanok, akik
félelem vagy agymosás (tévedés) miatt nem gyakorolták
hitüket, és gyermekeik vallási nevelését is elhanyagolták,
és most szeretnék mulasztásaikat pótolni. A tékozló fiú
tanát hirdetők nehezen akarták és akarják visszafogadni az
eltévedt bárányokat. Természetesen vannak ritka kivételek.
-----A szombathelyiek 76,4%-a római katolikus. A
katolikusokat a reformátusok és az evangélikusok gyakran
vádolják képmutatással (az igazság kegyes, mellébeszélő
elhallgatásával), mint a Nyíregyházáról érkezett
kálvinista főorvos tette legutóbb a Vas Népe hasábjain.
-----A megkérdezettek 54,1%-ának jövőbeni tervei
között szerepel a munkahely-változtatás, és ebből 40,2%
pályamódosításon is gondolkodik. Ez azt jelenti, hogy az
emberek fele "nincs a helyén". Ennek okai lehetnek az
alacsony jövedelem, a rossz munkahelyi közérzet, vagy a
magyaros csodavárás az új munkahelytől, valamint elinduláskor
a hibás pályaválasztás.
-----Végül: mit kellene tenni, hogy boldogabb legyen
legalább a jövő nemzedéke (a kis unokám)?
-----Tudatosan szaporítani, támogatni kell a civil
szerveződéseket. A sportnak óriási
közösségteremtő szerepe van, sportpályákat, automata
tekepályákat, uszodákat kell építeni. A vendéglátóipart,
a szórakozóhelyeket úgy kellene átalakítani, hogy ott ne
csak enni-inni lehessen.
-----Valamikor minden falusi kocsmához tartozott
legalább egy döngölt agyagos kuglipálya, minden vendéglőben
akadt néhány sakk-készlet és az elegánsabb biliárd rokona,
a rex-asztal sem hiányozhatott. A vendéglők különtermében
nemcsak konferenciákat, hanem baráti névnapot,
születésnapot, házassági évfordulót is lehessen rendezni.
Növelni kell a humán szolgáltatások, a szociális munkások
(falugondnokok), a pszichiáterek számát és munkájuk
ismertségét. Ki kellene terjeszteni a serdülők konzultációs
szolgálatát, pályaválasztási tanácsadását az egész
ifjúságra, hogy ne legyen annyi jelenlegi hivatásából,
munkahelyéről elvágyódó ember.
-----Az egészségügyet és az oktatást fel kell
zárkóztatni. A munkáltatóknál foglalkoztatott humánpolitikusokat
úgy kellene továbbképezni, munkakörüket úgy kellene
átalakítani, hogy ne csak a személyzeti anyag kezelése legyen
a feladatuk, hanem egyfajta munkahelyi (lelki)
elsősegélynyújtásra, a vezető és a beosztottak közötti
közvetítésre is alkalmasak, képesek legyenek.
-----Tudom, hogy mindezekhez pénzre, magasabb
jövedelmekre van szükség, de a fentiek egy része csak
más hozzáállást, jobb szervezést, a gondolkodás
átalakítását igényli.
-----Nagyobb bizalommal kellene közeledni a közvetlen
környezet (pl. szomszédok) iránt, hiszen minden normálisan
gondolkodó ember számára nyilvánvaló, hogy az
átlagpolgárnak nem a világot kell "megváltania",
hanem a közvetlen környezettel (család, munkahely, lakóhely,
város) való harmonikus, boldog együttélésre kellene
törekednie.
JEGYZETEK:
* Ez a történet legenda voltában is jellemző lehet. Vö.: KATONA Attila: Az elszalasztott lehetőség? (Öt tételben az elmaradt 1921-es szombathelyi egyetemalapításról). In: Vasi Szemle, 2001. 5.sz. 594-614. (A szerk.)