PADOS ZSOLT VISSZAÁLLÍTANI A HARMÓNIÁT |
Nagy lelkesedéssel
tanulmányoztam e lap hasábjain a városunk felnőtt
lakosságának mentálhigiénés állapotát feltérképező és
értékelő kutatásról készült dolgozatot. Elismerésre
méltó önkormányzatunk ezen kezdeményezése, amellyel olyan
tudományos igényű munka született, amely jó alapja lehet
lakosságunk lelki egészségfejlesztésének.
-----Nevelőként az emberi lélekkel foglalkozom, és
humán segítőként sokszor látom az élet árnyékos oldalát.
Ezért közelről érint és érdekel a kutatás nyomán
feltárult kép.
-----Idézetek a tanulmányból: "...a
megkérdezettek 38,4%-a valamilyen formában egyedülállóként
él." "...tömb jellegű lakáskörülmények között
58%-a él" "Rendkívül kritikus az a tény, hogy a
felnőtt lakosság 76,1%-ának nincs közösségi hovatartozása,
közösségélménye, közösségtudata."
-----Az adatok az urbanizált tömeg izolációját
bizonyítják. Korunk emberét a túlzott individualizációra
való törekvés jellemzi. Kiveszőben vannak a
"kollektívák", a közösségek, a nagycsaládok, ahol
az egyén megélhette a társas lét lényegét, keretet kapott
(elvárások, normák) mindennapi életéhez. A mai ember az
önmegvalósítás, az önérvényesítés felé tör, és lassan
elveszti kötődéseit, ragaszkodását, megmaradási vágyát
valamilyen kapcsolati keretben. Ritka az érdek nélküli baráti
társaság, amelyben az embert saját magáért fogadják el, és
beszélgetnek vele hosszabb-rövidebb időt. Azt tapasztalom,
hogy a családokban is egyre kevesebbet beszélnek egymással a
családtagok. Nemcsak a növekvő számú egyedül élő lett
magányos, hanem a családban élő gyerek, vagy a valamelyik
perifériára került szülő is.
-----Találó szimbólumai a mai embernek azok a mai
építőművészetre oly jellemző épületek, amelyeket üvegek
borítanak, vagy teljesen lezárt beton létesítmények. Ezek
lehetetlenné teszik az épületbe való betekintést, a
kapcsolatteremtést a bent lévővel. Jellemző az életidegen
anyagok használata: üveg, fém, beton a természetes fa, tégla
helyett. (A ház az emberi személyiséget jelképezi egyes ősi
szimbólumrendszerekben.)
-----A magány és elidegenedés körülményei között
egyre ritkábban fellelhető "árucikk" a szeretet.
Pedig Erich Fromm szerint a kozmikus egységbe (harmónia
magammal, minden emberrel, a világmindenséggel, Istennel) csak
a szeretet által juthatunk be (sajnos sokszor csak
pillanatokra). Az ember elkülönülésének iszonyatos
frusztrációját csak a szeretetben, a másikkal való lelki és
szellemi egyesülésében enyhítheti.
-----Véleményem szerint a léleknek olyan éltető
erő az igaz szeretet, mint a testnek a táplálék. Aki nem
kapja meg, éhezik és megbetegszik. Találó az utcákon
látható nagyplakát, amelyen a "szeretetéhség"
felirat, valamint egy olyan süteményszív van, melybe
beleharaptak. Azt tapasztalom, hogy a szeretettelenség, a
gyűlölet következménye, hogy egyre többen fordulnak
drogokhoz, lesznek lelki betegek, születnek az emberi
devianciák, az abúzusok, az aberrációk. A szeretet és
elfogadás a gyógyír az agresszióra és az intoleranciára.
-----További idézetek: "A megkérdezettek
jelentős többsége tévénézéssel tölti idejét, az 55 év
felettiek 82%-a gyakran néz televíziót, de a 18-24 éves
korosztályban is meghaladja a gyakori tévénézők aránya a
65%-ot." "A fiatal korosztályban magas (28%) az
elektronikus játékkal foglalkozók számaránya..."
"Az értékhierarchiában az egészség jelenik meg
elsőként a válaszadók körében. Ezt követi a család és a
szeretet, majd a gyermek." "Előkelő helyet foglal el
az értékrendszerben a pénz..." "Külön figyelmet
érdemel, hogy a rangsorolásban nagyon alacsony értéket kap az
alkotás, a művészet és a közélet."
-----Közhely, hogy a mai világ értékválságot él
át. Sajnos úgy tapasztalom, hogy az emberek egyre növekvő
része nem képes kellően tájékozódni. A gyorsuló
társadalmi folyamatok, a technika és technológia alig
követhető változásai erősen frusztrált, kétségbeesett,
tanácstalan embert eredményeznek. Társadalmunk
teljesítményelvű, értéknorma-követést kíván meg, olyan
versenyt, amelyben egyre kevesebben tudnak állva maradni, és ez
növeli a társadalom anómiás tüneteit.
-----Egy 1998-ban publikált kutatás szerint
(Csoboth-Kopp-Szedmák: Fiatalok lelki veszélyeztetettsége) a
fiatalok magatartászavarainak fő kiváltója az unalom. Az
unalommal szorosan összefügg az életcélok hiánya, az egyén
nem kellően kiforrott értékrendszere.
-----A világot ki nem ismerő, összezavarodott embert
a szellemi, erkölcsi és más alapvető emberi értékek
devalválódása egzisztenciális vákuumba szorítja. A
médiából áramló, egyre pusztítóbb "szellemi
szemét", a fogyasztókat és a választópolgárokat
manipuláló, sokszor a demagógiáig elmenő, indulatokat keltő
cikkek, műsorok nagy szellemi és lelki károkat okoznak a
passzív befogadónak (aki válogatás és szűrés nélkül
fogadja be az információkat). A félelmet, szorongást keltő
negativizmus - amely már nemcsak országunk közéletére, de az
egyes ember mindennapjaira is jellemző - a lelkileg
sebezhetőbbeket még mélyebbre, a nihilizmusba taszítja.
-----A fogyasztás agresszív reklámozása elősegíti
az immár társadalmi szintű hedonizmus pozitív értékként
való elfogadását.
-----E szellemi ínségben, a matéria vonzásában
egyre több ember betegszik meg az igazi cél és értelem
nélküli hajszában (noogén neurózis - FRANKL, 1968). Pedig a
szellemi táplálék fenntartja a lelki-szellemi harmóniát és
egészséget. (Buda B.)
-----Érdemes megvizsgálni röviden a tanítás
helyzetét, amely hivatott lenne az egész személyiséget
(észlelést, emlékezetet, gondolkodást, érzelmeket, akaratot,
idegrendszert, fizikai erőnlétet stb.) olyan helyzetbe hozni,
hogy alkalmas legyen az aktív alkalmazkodásra, képes legyen a
változó körülményekhez való igazodásra, a saját
képességeinek kiteljesítésére, a fejlődésre. A mai
iskolák nagy része erre a komplex feladatra már nem
vállalkozik. Az oktatás elsődlegességét hirdeti, amely
döntően az értelem működtetésén keresztül, az
ismeretnyújtásra koncentrál. Elmarad a tudatos,
célorientált, az általános emberi értékek
interiorizációját célzó tevékenység: a nevelés. Az
iskolának azt a nevelési eszményt kellene képviselnie, amely
tartalmazza az ember lényegéről, fejlődéséről,
fejlesztéséről, helyéről szóló tanítások átadásának
igényét is.
-----Tudom, hogy a mai nagy ismeretanyag és a
különböző értékrendszerek vetélkedése mellett ez a
feladat nem könnyű, de törekedni kell rá. Ha nem
valósítható meg, az iskoláknak akkor is letisztult nevelési
célokkal és eszményekkel kellene rendelkezniük ahhoz, hogy
megfelelően érett személyiségű gyermekek kerüljenek ki
falaik közül. Nevelni csak integráló emberkép
megvalósítása irányában lehet - miként Rókusfalvy Pál
mondja. A mai gyerek az alapiskolákban a tanárjával együtt
belefullad a részletekbe, és teljesen összezavarodik. Kapjon
alapokat, és tanítsák meg tanulni, hogy a fejlődésével
fokozatosan egyre mélyebbre ássa magát a tanításokban.
-----Azt tapasztalom, hogy a mai iskola mindent megtesz
azért, hogy a gyerekek ne szeressenek iskolába járni; nem
veszi eléggé figyelembe a gyermekkori sajátosságokat (a
játék igénye, a figyelem terhelhetősége, fokozott igény a
mozgásra stb.), nem tolerálja kellőképpen az átlagostól
való eltérést (értelemben, viselkedésben, adottságokban), a
gyereket egyre inkább tanulógépnek nézi. Motiváció
hiányában - bármilyen módszerrel is oktatunk - csak kevés
marad meg a tanulókban. Nincs idő a gyerekekre, erőteljes a
hajsza a tananyag "leadásáért". Így nem kell
csodálkoznunk azon, hogy egyre több tanulási zavarral, majd
viselkedési és magatartászavarral küzdő gyermekkel
találkozunk. A gyermekek mentálhigiénéje is nagyon fontos
lenne, de erről az iskolákban kevés szó esik.
-----További idézetek: "Az általános emberi
értékeket (tolerancia, elfogadás, érzelemgazdagság,
intellektuális képesség) kiegyenlítetten nagy mértékben
tekintik jellemzőnek önmagukra a megkérdezettek." "A
sikerességre vonatkozó önképek rendkívül sok ellentmondást
tartalmaznak a kutatás többi adatához viszonyítva."
"Kimondható, hogy a megkérdezettek legtöbben passzív
módon várják a segítséget a környezet felől."
-----A társadalomban a fenti emberi értékek
ellenkezőjének terjedését élem meg: intolerancia, érzelmi
sivárság, az intellektuális tényezők erős hangsúlyozása
mellett, szakmákra, hobbikra beszűkült érdeklődés. A
pozitív értékek megtalálása komoly önismereti munkával,
tudatos tanulással lehetséges. A mai kor erőszakos, egoista,
törtető "embereszménye" (főleg a reklámok
vágybeteljesítő embere) a belső, lelki vizsgálatot és
munkát teljes mértékben elutasítja. Sikertelenségét
(boldogtalanságát) - amely főként saját magából fakad -
külső erőknek tulajdonítja. Pedig a "gnóthi
szeauton" (Ismerd meg önmagad!) delphi bölcsessége nem az
önmagáért történő önvizsgálatot, hanem azt a
tudatosítási folyamatot ajánlja az embernek, amellyel sorsát
saját kezébe veheti, és kemény munkával irányíthatja.
-----A lelki és szellemi tényezők negligálásának
jó példája a "modern" orvoslás, amely organikus
történésekre (belső testi folyamatok) és külső hatásokra
sarkítja a betegségek okait, és eszébe sem jut a belső,
lelki történésekkel, szellemi minőségekkel foglalkozni. A
gyógyszeres kezelés nem vonja be a beteget a gyógyulási
folyamatba, így tüneti kezelés történik, a betegség
később, újult erővel, máshol ismét jelentkezik.
-----Az általam kiragadott kérdéseket lényegieknek
vélem (globális, általános problémák ezek), de ha a lelki
egészség megszerzésének és fenntartásának tényezőit
vizsgáljuk, összetettebb kontextusba kell belehelyezkednünk.
Azt mondhatjuk, hogy lelki egészségünk: testi-lelki harmónia
önmagunkkal, a természettel, az emberekkel és az Istennel.
-----A problémákra megoldást kereső kisközösségi,
nagyközösségi és társadalmi szintű válaszok között nagy
értéket képviselnek például azok a civil kezdeményezések,
amelyek közös érdeklődési kör, hobbi megélésére, közös
célok megvalósítására szerveződnek. Ezekben olyan
elhivatott, értékteremtő munka folyik, amely nem csak a
résztvevő tagok, hanem az egész társadalom számára is
komoly haszonnal jár (itt elsőképpen nem gazdasági haszonról
van szó). Egyre több ember választ olyan utat, amely meghozza
számára a belső lelki békét, és környezetére is jó
hatással van. Az öntudatos ember már belső késztetésből
segít és teszi a hasznosat. Segítenek azok a társadalmi és
egyházi kezdeményezések, amelyek kiállnak az alapvető
értékek (család, erkölcs, vallás) mellett és
kezdeményezéseikkel erősítik azokat.
-----Megítélésem szerint megyénk és városunk is
jó úton halad, és reményeim szerint ellen tud állni a
negatív globalizációs hatásoknak (konzumkultúra).
Városunknak - a tanulmány bizonyítja - van igénye a
mentálhigiénés helyzet megismerésére és a problémákkal
való foglalkozásra. Jó, hogy térségünk egyre nagyobb
fontosságot tulajdonít a folyamatos tanulás kultúrájának, a
tudásnak, mely kiemelhet a szellemi kiszolgáltatottságból.
(Idézet a tanulmányból: "...egy generációnyi idő
alatt a képzettségi szint egy minőségi, illetve végzettségi
fokkal magasabb szintre helyeződött".) A
mentálhigiénés veszélyeztetettség szempontjából is
szerencsés, hogy megyénkben mérvadó a történelmi egyházak
szerepe, amelyek tiszta és bizonyított értékrendszert
közvetítve biztonságot és vigaszt nyújtanak. Városunk
erőteljesen fejlődő kulturális életével
"beépíthető" értéket teremtve segíti a pozitív
folyamatok erősítését.
-----A tanulmányban felvetett megoldási javaslatokkal
teljes mértékben egyetértek. Megjegyzem azonban, hogy - a
városunkban is, mint szerte e hazában - a legfontosabb
feladatnak a pszichológiai, mentálhigiénés kultúra
közvetítését látom a közösségek és az egyes ember felé.
Ezt a már működő intézmények még erőteljesebb
PR-stratégiájával, média-propagandájával lehetne
erősíteni.
-----Talán a legeslegfontosabbnak gondolom, hogy a
mindenkori tekintély, vagyis a hatalom fogalmazzon meg építő
(lelki és szellemi) célokat az ország emberének, és
következetesen képviselje is azokat. Ez lehet az egyik
legeredményesebb segítség a lelki egészség fejlesztésének
útján.
-----Segítsen nekünk gróf Széchenyi István
útmutatása: "Minden kifejlődés, erő, érték és
szerencse legmélyebb sarkalata a kiművelt emberfő. Benne
teljesedik ki az ember igazi személyiséggé."