PETE GYÖRGY BELSŐ MEGÚJULÁST! |
25 éve élek Szombathelyen
irodalmárként, szerkesztőként. Sokat és sokfelé járok, és
úgy érzem, van valamelyes ismeretem, tapasztalatom
Szombathelyről, a szombathelyi társadalomról. Megismertem
sokféle embert: öregeket, fiatalokat, tanárokat,
hivatalnokokat, írókat, művészeket, mesterembereket,
csodabogarakat, otthonosan mozogtam főhivatalokban és a
kiskocsmákban is, ott ülhettem a régi VAOSZ törzsasztalánál
teljesjogú tagként, vagyis néven szólít sokszáz ember a
belvárosban vagy a Derkovits lakótelep utcáin. Nevüket
sokszor nem is tudom, de arcukat látva biztos lehetek benne,
hogy valahol, valamikor, talán többször is, találkoztunk,
beszélgettünk.
-----Az a kép, amely az egzakt felmérésből
előtűnik, adataival, tényeivel nem, hanem egyes
megállapításaival, konklúzióival lepett meg némileg. Úgy
is mondhatnám, "derűs" optimizmusával. Hiszen ha a
dolgok olyan egyszerűek volnának!
EGY GONDOLATKÍSÉRLET
Feltételezem ugyanis, ha a
végkonklúzió alapján javasolt - egyébként szükséges és
hasznos - intézkedések végbemennének, és azt követően
ugyanezen, vagy hasonló mintán a vizsgálatot újra
elvégeznék, nagyon elképzelhető, hogy a mentálhigiénés
állapot romlását regisztrálnák a szakemberek.
-----Hiszen ha kedvező változások történnek a civil
szférában, ha erősödik a közösségi kezdeményezőerő,
attól még nem biztos, hogy többen mennek el fogorvoshoz és
pszichiáterhez. Az, hogy még jobban megerősítik - nagyon
helyesen - a segítő szervezeteket, humán szolgáltatásokat,
ezzel csupán - József Attilával szólva - "finomul a
kín". A magasabb tudásszintű, munkakultúrájú, sokkal
magasabb jövedelmű nyugati társadalmak mentális problémái
nem kevesebbek, sőt számosabbak mint a miéink. Tehát
bármilyen helyes is a törekvés a tanulásra, a magasabb
jövedelmet biztosító munkahelyekre, a lélek csupán ettől
még nem gyógyul. A "jobb közérzet" lehet, hogy
kimutatható lesz, de nem biztos, hogy kevesebb lesz a felbomló
és veszélyeztetett család. Egészen biztos, hogy az
értékpreferenciák sem rendeződnek át lényegesen, sőt
valószínűleg még jobban megerősödik az anyagi, vagyoni
dominancia. Lehet, hogy kevesebb lesz az alullévők száma,
de nőni fog a mentális torzulások aránya.
-----Folytathatnám, de minek? Látható, hogy a
rendszer elemeinek kölcsönhatásai nem egy, hanem sok irányba
mutatnak. S az is nyilvánvaló, hogy ezen édeskeveset lehet
változtatni "felülről". Megoldás pedig nem csupán
felülről nem lehetséges, de "alulról" sem, hiszen
egy félrenevelt, manipulált, értéktudatában megromlott
tömeg hogyan tudná azt, hogy mit és hogyan lehet sorsán
jobbítani?
A PARADOXÁLIS ELLENTMONDÁS
Közelítsük meg a
problémát először az általánosság síkján. Jogos az ilyen
kiindulás, hiszen mindaz a gond, baj, mely modern világunkat
mentálisan emészti-rágja, egyetemes jellegű, legalábbis a
nyugati típusú és ahhoz hasonló fejlett ipari
civilizációkban. Természetesen mindenütt nagy erővel
törekednek a bajok orvoslására is, s igen nagy anyagi
lehetőségek birtokában. Hozzánk képest sokkal
kiterjedtebben, hatékonyabban. Ám kérdés, hogy valóban
hatékonyabbak-e? Hiszen e mentális bajok sehol sem
gyógyíthatók tüneti kezeléssel, s egyelőre még kísérlet
sem látszik a problémák gyökereinek feltárására és
radikális orvoslására. (Kivétel lehet az egyházak, valamint
bizonyos rendszerkritikus válságfilozófiákból táplálkozó
mozgalmak tevékenysége.)
-----A paradoxális ellentmondás - ma is, mint Dickens
idején -, hogy az a materialista, globalista, de legalábbis
liberális demokrácia és az alapját képező tőkeuralom
degradálja tömegemberré, fogyasztóvá az egyént, amelyik
másik kezével alamizsnát oszt, árvák könnyeit törli,
szociális hálót sző, ingyenkonyhákat állít fel,
menhelyeket szaporít, lelki tanácsadással bíbelődik. Egy
bölcs francia aforizma szerint a házasság véd- és
dacszövetség olyan bajok elhárítására, elviselésére,
melyek házasság nélkül nem lennének. A
materialista-tőkeuralmi rendszerek, amióta megszülettek,
azokat a devianciákat, mentális problémákat akarják
orvosolni, amelyeket ők hoztak létre. Ez álszent prüdéria.
Úgy tüntetik fel, úgy akarják elfogadtatni velünk, mintha ez
az állapot nem belőlük, tőlük eredne, származna, s
orvosolható lenne anélkül, hogy valódi okaival
szembenéznénk. Ez persze érthető, mert ezeknek a
rendszereknek pénze is van bőven, hogy a maguk lumpeneit,
deviánsait, lelkibetegeit etessék, gyógyítsák,
segélyezzék. A felül lévő többségi társadalom rossz
lelkiismerete mindezt legitimálja. Azt ugyanis szemérmesen nem
elemzik, hogy a jóléti társadalom haszonélvezői is,
erkölcsi-mentális szinten, eredendően betegek, mert a tőke
logikája, a pénzszerzés vágya őket is kollektív rablóvá
zülleszti. Hiszen ha érvényesülne az egyenlő munkáért
egyenlő bért klasszikus elve, ugyan miért jönne a multi-
vagy nem multinacionális tőke a fejletlenebb világba? Azért
jön, mert ugyanazon a gépen, ugyanazt a teljesítményt és
minőséget a jóléti társadalmak átlagos munkabérének
töredékéért végezteti - végeztetheti el. Így
természetesen saját extraprofitjából telik a saját
társadalmi békéje fenntartására. És szegénypolitikára.
-----A jelenlegi jóléti társadalmak válságban
vannak, hiszen kettészakították a világot. Szegényekre, ez a
többség, és relatíve gazdagokra, ez a kisebbség. A
világrend ebben a formában fenn nem tartható, rövidesen át
kell hogy alakuljon. A nagy görög filozófus, Platon már az
ókorban Az állam című művében az athéni
demokráciából, annak mentális elzülléséből,
korrumpálódásából világosan levezeti az utat a
zsarnokságig. Hamvas Béla Patmosz című művében
ugyanezt a korrumpálódást mutatja be az egyén
vonatkozásában. Jelenleg, túl két, XX. századi zsarnok
birodalom bukásán, a harmadik van talán születőben? De a
bukását ez sem kerülhetné el. Platon említett művében az
igazságosság megléte vagy hiánya alapján vizsgálta az
államformákat és polgárait, vagyis erkölcsi alapon. Hamvas
Béla ugyancsak. Sőt, mivel idealisták voltak, isteni alapon. A
jó társadalom ma sem lehet el szilárd erkölcsi és
idealisztikus alapok nélkül. Ezt is sokan látták, látják.
Gondoljunk csak Berzsenyi soraira: "minden ország támasza,
talpköve / A tiszta erkölcs, melly ha megvész...". De
akarják-e azok, akiken múlik, ezt a visszatérést az
alapokhoz? Nem. Ezért a válság elmélyül, s ebből a
szempontból - bármennyire is nélkülözhetetlen és fontos
- önmagában nem elegendő a szociális háló, a
pszichológia, a társadalmi gondoskodás.
-----Nem küzdhet és nem is küzd ez a mai uralkodó
világrend, amelyhez mi is felsorakoztunk, hatékonyan például
a drogok ellen, hiszen az ebből befolyó irdatlan pénzösszegek
fehérre mosva a tőzsdén a labilis világgazdaságot
finanszírozzák. A múlt századi szesztilalom csak az amerikai
maffiát szülte, a következetesen végigvitt drogtilalom a neki
alárendelt prostitúcióval, szerencsejátékokkal s általában
a bűnözéssel világgazdasági válságot is szülhet. Az
Interpol adatai szerint a világ tőkeállományának 25-30%-a ma
már ilyen eredetű. Ekkora tőke ellen senki sem tud és mer
harcolni. Csápjaival ez a tőke nemcsak a gazdaságban, hanem
azon keresztül a politikában is megkerülhetetlen.
-----A fenti általános meggondolások
figyelembevételével közelítsük meg most az egyedi, konkrét
témát. Térjünk vissza a felmérés tényeihez, adataihoz.
A TÖRTÉNELMI MEGHATÁROZOTTSÁG SZEREPE
Sajnálatos, hogy korábbi
időkből hasonló felmérés nem áll rendelkezésünkre, s
országos összehasonlító adatok tükrében sem lehet a
feltárt tényeket vizsgálni. Így csupán feltételezem, hogy
az időben fokozatosan romló állapotot, a romlás aktuális
fázisát rögzíti a jelen felmérés. Ezt a hipotézist
bízvást elfogadhatjuk, hiszen gazdaság, társadalom- és
politikatörténeti közhely, hogy Vas megyében a trianoni
csonkítás következményei, majd a totalitárius rendszerek
(vörösterror, deportálások), a világháborús pusztítások,
a tartós orosz megszállás, a határsávvá minősítés
nagyarányú roncsolásokat végzett a városi társadalom
szerkezetében. Ez egyrészt azt jelentette, hogy nagyszámú
népesség érkezett ide, elsősorban a hatalom szolgálatában,
másrészt nagyarányú elvándorlás is megfigyelhető a
beszűkült életlehetőségek következtében. Elsősorban
értelmiségiek érezhették joggal úgy, hogy nincs életterük
egy fegyveres erőszakszervezetekkel, besúgóikkal, élet-halál
ura oroszokkal telezsúfolt, megtizedelt, megfélemlített
polgárvárosban.
-----Az új hatalmi viszonyok gyökeresen átrendezték
a hagyományos társadalomszerkezetet, hiszen egy ateista,
materialista hatalom rendezkedett be egy katolikus püspöki
székhelyen s elűzte, megsemmisítette, feloszlatta nemcsak a
régi társadalmi hierarchiát és kapcsolatrendszereket, de a
civilszervezeteket, a pártokat, a sajtót, s minden múltban
gyökerező városi kultúréletet (könyvtárak
megsemmisítése, könyvmáglyák stb.). Ennek nyomán az
egzisztenciális kényszer az alkalmazkodás változatos formáit
alakította ki. Az új uralkodó elit csak részben, sokak
szerint kisrészben volt eredeti szombathelyi. Ilyen viszonyok
között a passzív rezisztencia nem volt lehetséges, tehát
fusztrációként kellett ezeket az időket megélni az
embereknek. Kétarcú, kétlelkű emberek lettek többségükben.
A kifelé alkalmazkodás kényszerét a befelé fordulás
szervesen egészítette ki: a család, az intimszféra
volt a mentális egyensúly megőrzésében a döntő.
-----A puha diktatúra időszakában megindult egy
részleges társadalmi rehabilitáció. A kétféle elit, az új,
hatalmi, és a hagyományos, polgári részleges összefonódása
is végbement. A fokozatosan javuló létfeltételek, a
hagyományos alkalmazkodóképesség és igényesség gyarapodó,
kiteljesedő társadalmat formált ki: a kispolgáriság
szocialisztikus formáját. (Kiskert, kocsi, családi ház,
nyaraló stb.) A rendszerváltás után a privatizációval
párhuzamosan megindult egy szűk újgazdag réteg kialakulása.
Jelentős társadalmi réteggé vált az előnyugdíjazások
nyomán a munkából kikerült katonák, rendőrök, hivatalnokok
stb. csoportja. Jelentős volt az elszegényedés, a
munkanélküliség és a munkakerülő életmód összefonódott,
a bűnözés új formái jelentek meg. (Drogok, szerencsejáték,
prostitúció stb.)
-----Nem csoda tehát, hanem nagyon természetes, hogy
az ezen történelmi okok nyomán végbement társadalmi
folyamatok sajátos lelkületűvé formálták az itt élő
embereket. Ahogy én látom, minden nehézségen úrrá lenni
tudó és akaró, kreatív, alkalmazkodó, ha kell ügyeskedő, a
munkától nem félő, a családot biztos háttérnek tartó és
kapcsolati tőkeként is használó, a jövőtől, kétlelkűen,
egyszerre félő és jót remélő a vasi ember, a szombathelyi
ember. Egyben önkizsákmányoló, deviáns, lázadozó és
állandóan bizalmatlan, csak magában bízó. Tehát erősen
individualista. Ugyanakkor az adatokból az is kitűnik, hogy a
családok eróziója még csak a kezdeténél tart, és a
személyiség lerombolódása is kismértékű. (Természetesen
viszonylagosan értve, hiszen a legkisebb arány is sajnálatos.)
AZ IZOLÁCIÓ KETTŐS ÉRTELMÉRŐL
A felmérésben számos helyen és az összegzésben is olvashattuk: az izolációt különösen jellemzőnek és károsnak ítéli a tanulmány. Én ezt egy kissé leegyszerűsítő álláspontnak érzem. A fentiekben megpróbáltam érzékeltetni, hogy ez az izolációra való hajlam történelmi okokra megy vissza és jelentős, pozitív szerepet is játszott abban, hogy a mentális helyzet Szombathelyen viszonylag kevesebb problémát vet fel, mint máshol. Kifejezetten pozitív szerepe volt abban is, hogy az egyén a legnehezebb időszakokat is sikeresen átvészelte, alkalmazkodni, boldogulni tudott. Magam is úgy látom azonban, hogy jelenleg tényleges akadálya a társadalom újjászerveződésének.
A NYILVÁNOSSÁGRÓL
A ma létező, működő kapcsolatok relatív fogyatékossága - a kapcsolatok kis száma, a kötődések viszonylag alacsony szintje - arra mutat, hogy a működő kapcsolatok jelentős része inkább baráti és/vagy érdekkapcsolat. Én úgy látom, nem a civil szerveződés kevés Szombathelyen - nézzük csak meg a Civil Címtár adatait -, hanem a városi közélet és a nyilvánosság nem elég fejlett. Az idősebbek még emlékeznek arra, hány társaságot, egyesületet, hány napi- és hetilapot és egyéb sajtóterméket tartott fenn a 30 ezres Szombathely. Ma lényegében a Vas Népe mellett nem létezik más hírforrás, csak a szombathelyi televízió és rádió. A nyilvánosság eme szerkezetén lehetne javítani, erre a Tér-Kép egykori sikere a példa, ámde megfelelő pénzügyi háttér nincs. Ennek hiánya eredményezte, hogy megbukott mind a Vasvármegye, mind a Vasi Magazin és más kísérlet, vagy csak vegetál. Úgy látszik, Szombathelyen jelenleg nincs olyan érdekcsoport, amelyiknek szüksége lenne alternatív sajtóra. Pedig még esély is lenne arra, hogy sikeres legyen egy új lap. Egy független városi újság létrehozása, megfinanszírozása nagyobb lépés lenne a városi közélet kiteljesítésében, mint bármi más civil mozgalom létrehozása. Sőt a sajtónyilvánosság szélesítése volna, lehetne a civil szféra megmozgatásának is leghatékonyabb serkentője.
A MŰVÉSZETEKRŐL
Nagyon jellemző, hogy a
megyeszékhelyek közül - az ígéretek ellenére - Szombathely
az, ahol nincs színházi társulat, és színházi épület
sincs több mint száz év óta. Az is jellemző, hogy nagyon
nagy erőfeszítéssel, azt mondhatjuk, árral szemben úszva
jött csak létre a 80-as években a Szombathelyi Képtár, s
hogy szavakon, ígéreteken túl eleddig nem sok történt
azért, hogy Szombathelyen egyetem létesüljön. Ennek okai
azonban sokfélék, így csupán felemlítem annak egyik
okaként, hogy miért aránytalanul kevés városunkban az
egyetemi végzettségű szakember, illetve miért áll olyan
helyen az irodalom és a művészet az értékválasztásban,
mint ahol áll.
-----Végezetül, úgy gondolom, hogy bár a világ
bajai tükröződnek a tanulmány, a felmérés tényeiben,
adataiban is, biztos, hogy a világ bajait nem a
"világ", hanem az emberek oldhatják meg. Megújulni
képes emberek, és azok közösségei. Megújulni csak
belülről lehet, akkor, ha az emberek ráébrednek arra, hogy
látszatvilágban látszatéletet élnek, ki vannak fosztva
erkölcsileg, hamis értékek rabszolgáivá alázták őket.
Ennek tudatosítása lehet feladata a ma érték- és
hagyománytisztelő emberének és minden ehhez elkötelezett
szervezetének, akár civil szervezet, akár nem.
-----Ami nem azt jelenti természetesen, hogy nem kell
megtennünk mindent a mentális helyzet jobbításáért a
mindenkori adott lehetőségek között Szombathelyen. A
tanulmány múlhatatlan érdeme, hogy eredményeivel szembesülve
ösztönzést kaphatunk a munkára, hiszen bármennyire is okot
adhat az aggodalomra, ugyanúgy adhat némi bizakodásra is.
Hiszen, visszatérve a szerzők egy figyelemre méltó
észrevételére: "A boldogság, mint közérzeti tényező
nem mutat összefüggést a jövedelmi helyzettel."
-----Még nem, és bizakodjunk, hogy nem is fog.