SZABÓ T. ATTILA A VASI EMBERRŐL |
A tanulmány anyagát
közvetlen környezetemmel is rögtön megbeszéltük:
feleségemmel és egy éppen nálunk vendégeskedő egykori
szombathelyi munkatársammal - aki Zala megyéből került
Szombathelyre és véletlenül benne is volt a szombathelyi
mintában.
-----Mivel nagy annak a veszélye, hogy a napi munka el
fog sodorni, és a hozzászólásra vonatkozó megtisztelő
felkérés könnyen teherré válik, szeretnék a feltett
kérdésekre az első olvasás hatása alatt, inkább
ösztönösen, mint tudományos alapossággal válaszolni.
Egyrészt azért, mert "kétszer ad, ki gyorsan ad",
másrészt azért, mert így könnyebb vállalni az egyéni
megérzés őszinteségéből fakadó tévedéseket és hibákat.
-----Bevezetőben el kell mondanom, hogy 45
(többségében kolozsvári, kisebb részben szatmári)
kisebbségi év után kerültem 1987-ben Szombathelyre, és a
várost, a megyét második otthonomnak tekintem. Tehát elfogult
vagyok. Konfliktusaim sohasem a szombathelyi, a vasi emberekkel
voltak, hanem a magamfajta "gyüttmentekkel". Ennek
egyik oka lehet, hogy az itteni ember - tapasztalataim szerint -
kerüli a nyílt konfliktushelyzetet ... inkább
"sumákol" (ezt a szót itt hallottam először,
korábban nem is ismertem).
-----Lássuk tehát a feltett kérdéseket:
-----1. Milyen a szombathelyi, a Vas megyei ember?
-----2. Milyen rugókra mozdul?
-----3. Mi köti gúzsba?
-----4. Milyen általános vonásai vannak jellemének,
viselkedésének?
-----5. Milyen mély gyökerűek lehetnek ezek?
-----6. Miben lehetne általánosítani?
-----7. Mit lehetne jobban/jobbá tenni?
-----"Kapásból" megfogalmazott, és részben
a fentebbi "közvélemény-kutatás" révén
ellenőrzött feleleteim a következők:
-----1. Milyen a szombathelyi, a Vas megyei ember, az
általam ismert vidékek (Veszprém, Szatmár, Kolozsvár,
Székelyföld) embereivel összehasonlítva? Itt is, mint
mindenütt, nagyon nagy az egyéni szórás, de általában
segítőkészebb, megbízhatóbb, de zárkózottabb és
gyanakvóbb emberekkel találkoztam itt, mint általában.
Egyéni tapasztalataim jól egyeznek a felmérés
eredményeivel... nehezen szoktam meg pl. azt, hogy itt alig
lehet ismeretlenekkel kedélyesen elbeszélgetni úgy, mint
például akárcsak Veszprémben is... Sokat kiránduló ember
lévén értetlenül állok abbéli tapasztalatom előtt is, hogy
az osztrák hegyekben kijár az erdei ösvényen az ismeretlennek
a kedélyes "Grüss Gott", Erdélyben hasonló
helyzetben természetes a "Jó napot ... Adjon Isten",
a "Doamne ajuta" vagy a "Drum/Noroc bun"
(Segítsen Isten, Szerencsés utat) és szász vidéken is volt a
"Guten...". Azt hiszem, többen is bolondnak néztek
viszont a Kőszegi-hegyekben azért, mert rendszeresen
ráköszöntem fiatalabbra, öregebbre azzal a reménnyel, hogy
talán megszokják. Bár világos volt számomra: egy fecske nem
tavasz.
-----2. Milyen rugókra mozdul a vasi ember? Azt hiszem,
itt is, mint mindenütt: "érdekrugókra". Csak mivel
számítóbb az általam ismert átlagnál, jobban számon tartja
az érdekeit, mint az érzelmeit. Viszont az őszinteséget és
szeretetet minden vasi szomszédom, munkatársam önzetlenül
viszonozta... kiváló emberi kapcsolatokat lehetett (lassan)
kiépíteni.
-----3. Mi köti gúzsba? A gyanakvás és az irigység.
Érzésem szerint mindkét tulajdonság az amúgy is magas magyar
átlagon felüli... és ez nagyon sok rossznak a forrása.
-----4. Erre sem a felmérés alapján (hiszen a
felmérés nem erre keresett választ), sem egyéni
tapasztalataim alapján nem tudok válaszolni, de a kérdés
nagyon érdekes, mert a megkülönböztető bélyegek
érezhetők, és nagyon izgalmas kérdése a jövőnek, hogy
ebből mennyi a (ma is zajló) etnogenezis során szerzett
"genetikai hajlam", és mennyi a "történelmi
pofonok és mosolyok" társadalmi-kulturális öröksége.
Ezt tisztábban látni országosan is sürgető volna a mostani
európai sorsfordító időkben. Egyébként nem lesz
összehasonlítási alapunk 10, 25, 50 vagy éppen száz év
múltán. És nem tudnak unokáink sem válaszolni majd a
következő kérdésre, jelesen, hogy...
-----5. ... milyen mély gyökerűek lehetnek a
vasi/szombathelyi ember általános viselkedésbeli vonásai?
Alapos a gyanúm, hogy igen mélyek. Már honfoglaló királyaink
sem a barátságos és hiszékeny törzsek embereit küldhették
a gyöpűk védelmére. Az "osztrák sógor" se
jutalommal fizethette meg a hiszékenységet. A reformáció
körüli huzavonák is ezen a vidéken voltak talán a
legvér(m)esebbek... bár egy kis erőszakért Erdélyben sem
mentek a szomszédba... "Tordai Törvények" ide vagy
oda. A török ugyan kevesebbet zaklatott errefelé, de a kisebb
fenyegetettség kisebb összefogást igényelt.
-----Az alapvető okot mégis abban látom, amit nagyon
távoli közelítéssel a magyarok örök
"labanc/kuruc" dilemmájának lehetne nevezni. Ezt
Vasban a "telik az idő, fogy a becsület" szólásban
vélem tetten érni: folyamatosan rá volt szorítva az itteni
ember, hogy egyéni érdekből olyasmit tegyen, ami
"becsületfogyasztó". Csoda hát, ha kerülte a
társaságot...? Aligha járunk messze az igazságtól, amikor
feltételezzük, hogy a "kicsinyes kommunista
képmutatás" és a Vasfüggöny éppen ide hulló ráncai
ezeket a (felmérésben is tetten érhető) negatívumokat
végletesen kihangsúlyozták. No és a soknemzetiségű falvak
sem éppen az általános barátkozás tündérkertjei. Csoda
hát, hogy a vasi ember nem
"vendégjáró/vendégváró"?
-----6. Miben lehetne általánosítani? Egy
felmérésből, egy kérdőívből, egy-egy élettöredék
személyes tapasztalataiból biztos, hogy semmiben nem lehet és
nem is szabad. Itt is érvényes a szabály: a csoporton belüli
egyéni változatosság mértéke jócskán meghaladja a
csoportok közötti átlagos változatosság mértékét.
-----7. Mit lehetne jobban/jobbá tenni? Nem sokat, de
azt is csak akkor érdemes, ha egyszerre sokan próbálják.
Ugyancsak Szombathelyen tanultam azt az egyébként közhelynek
számító mondást, hogy "öreg lovat nem lehet új
mutatványra tanítani". Ez a népesség pedig hagyományait
tekintve a legmélyebb gyökerű a magyar nyelvterületen. Az
egytagú falunevek (Sé, Vép, Kám, Ip stb.) alapján az sem
lepne meg, ha egykor kiderülne, hogy valamelyik egyszótagú
("kínai") beszédtechnikát őrző hun
népmaradvánnyal is rokonítható. De ez annyira minden alapot
nélkülöző, "fellegjáró feltételezés", hogy
tessék úgy tekinteni: nincs is ide írva!
-----8. Mit mondhatnánk még... így, kapásból?
Talán azt, hogy ha marad ez a kevésgyermekes (egyke/egyse)
családmodell - de reméljük: nem marad -, akkor a kóros
jelenségek nemhogy gyengülnének, de erősödni is fognak.
Ugyanis ez a modell nem azért veszélyes elsősorban, mert
"fogy a nemzet" - hiszen még a lettekhez,
litvánokhoz, észtekhez, finnekhez képest jócskán volna
miből fogynia... nem is beszélve a "perispóra"
tartalékairól. Az egykés társadalom igazi veszélye nem a
csökkenő szaporulat, hanem a növekvő önzés, a
forrásmegosztási technikák családon belüli
elsajátításának hiánya. A "nekem ez mind ingyen
jár" magatartás! "Ami az enyém, ahhoz semmi közöd
... de ami a tied, az nekem is kell". A "ha nincs
nekem, neked se legyen" gondolata. Az "anyámtól
mindent, anyámnak semmit" gyakorlata. A nagyszülőkről
már nem is beszélve ... éppen a felmérés alapján. Olyan
érzések ezek, hogy aki nem érezte, el sem tudja képzelni a
közösséget romboló erejét. Az igazi veszélyt Vasban - és
másutt - ilyen irányból látom leselkedni.
-----Ha már az eredményesség szóba került: a
felmérés se mérte valójában sehol az
"eredményességet", csak a "sikerességet".
Pedig a kettő olyan viszonyban van egymással, mint az
"érték" és az "ár" - mint a silány, de
drága cucc és az értékálló tartós holmi. Mint a pazarlás
és a takarékosság.
-----Az egyéni eredmények gazdagabbá teszik a
közösségeket is.
-----Az egyéni sikerek többnyire csak irigyebbé.
-----Amikor a műszer (az ember) önmagát méri, nagyon
gondosan kell "tárázni", azaz esetünkben: nagyon
érzékenyre kell csiszolni a kérdőívet.
-----Végezetül: az önromboló magatartásformákat
magunk is gyakoroljuk - mikor ezeket a sorokat írom, nemsokára
hajnalodik. Ma éjjel sem lesz meg a négy óra alvás. És akkor
még hol volt a művészet? És hol a családi/baráti
kapcsolatok ápolása?