DR. SZÉLL KÁLMÁN AMI AZ ADATOK MÖGÖTT VAN |
Gorhbrand berlini
sebészprofesszortól hallottam, hogy a statisztika olyan,
mint a bikini, az érdekességekre rámutat, de a lényeget
eltakarja. Ez a hasonlat jutott eszembe, amikor a szerzők
tudományos tárgyilagossággal megírt tanulmányát olvastam.
Az értekezésnek már a témaválasztása is jó, hiszen a
közösségek egyik legfontosabb és legkevésbé vizsgált
(egyúttal nehezen vizsgálható) jellemzőjét, a
mentálhigiénés helyzetet próbálta górcső alá venni. Az
apró részletekig precíz munka voltaképpen tükröt tart
elénk, amelyben megszemlélhetjük magunkat, s részben rajtunk
áll, hogy a tükörképet találónak vagy rossznak,
valóságosnak vagy valóságidegennek ítéljük-e meg. A
szerzők kiértékelésére inkább az óvatos visszafogottság
jellemző, ám a dolgozat eredményei és tanulságai
önmagukért beszélnek. Bár igen sok információt közölnek,
a munka még ennél is több kérdést vet fel. Ám ez nem
hiányossága, sokkal inkább a dolog természetéből adódik.
-----A sok kérdés felsorolása lehetetlen volna, s
legtöbbjére valószínűleg a szerzők sem tudnának
válaszolni. Nyitott kérdés, hogy történt-e másutt hasonló
(esetleg azonos) kérdéseket felölelő felmérés. Ha igen,
érdekes összehasonlító adatok birtokába kerülhetnénk, s
megválaszolható lenne a kérdés, hogy Szombathely vajon egy
átlagos magyar város képét mutatja, vagy egyben-másban
eltér az országos képtől, s ha igen, miben? Érdekes volna a
szombathelyi képet más volt ún. szocialista országgal és a
nyugati jóléti államok viszonyaival is összevetni, mert
mentálhigiénés helyzetünkön minden bizonnyal bélyeget
hagyott a 40 éves diktatúra. Izgalmas kérdés az is, hogy mi
változott és milyen irányban a rendszerváltozás után.
NÉHÁNY MEGJEGYZÉS A MUNKÁHOZ
A Szombathelyre települtek
alacsony számának magyarázatában én feltétlenül felvetném
az egyetem hiányát. A legtöbb fizikai és szellemi
foglalkozást ugyanis ki tudja a város lakossága is állítani.
Főleg az oktatási intézmények, a bíróság, a hadsereg és a
kórház azok a munkahelyek, ahova az ország más vidékeiről
is várhatók emberek. Az egyetem ezt a lehetőséget még
inkább emelné. Egyébiránt nem hinném, hogy e téren a nem
egyetemi városok közt nagy különbségek lennének, hiszen az
egész országra jellemző egyfajta lokálpatriotizmus és
röghözkötöttség, a szokásokon kívül a lakáscserék
nehézsége is gátló tényezőként jelentkezik. (Amerikában
sokszor és rendkívül rugalmasan, többszáz kilométeres
távlatokban is gyakran váltanak az emberek lakó- és
munkahelyet.) A monarchia ideje alatt is nagyobb volt a mozgás,
mert az állami tisztviselők, bírók, katonatisztek,
színészek, de részben a tanárok is rendszeresen
cserélődtek.
-----Már a késői Kádár-korszakra is jellemző volt
a túlmunka, s a főmunkahelyen kívüli jövedelemszerző
tevékenység. Erre szinte rá van a lakosság kényszerítve. Ha
nem is a kényszer erejével, kisebb arányban a nyugat-európai
országokban is létezik ilyen. Ám ott a szabadidős
tevékenység gazdagabb és tömegesebb, amit valószínűleg a
magasabb életszínvonal szavatol. Rendkívül rossznak ítélem
a szabadidő-eltöltés csaknem 22%-ában leírt
"semmittevést". A lelki egészség egyik
fenntartója s egyben jellemzője éppen a szabadidő
eltöltésének mikéntje és a sport.
-----Az egészségügyi adatoknál láthatók talán
leginkább a felmérés korlátai. Önmagában nem sokat mond, ha
valaki "egyszer megfordul" az orvosnál. Jó volna
tudni, hogy a 28% "tartósan, rendszeresen
visszatérő" beteg vajon szervi vagy ún. funkcionális
(mentális?) betegség miatt állt-e kezelés alatt, s az
egészségügyi problémákkal küzdő "több, mint
egyharmad" válaszoló is melyik előbbi kategóriába
tartozik. Megdöbbentő a "szenvedélybetegségekben
érintettek" 31,5%-os aránya. A felmérésből kitűnt,
hogy a szombathelyi lakosság is az egészséget tartja a
legfőbb értéknek. (Magyar nyelvünk páratlan módon
érzékelteti, hogy akkor "egész" az ember, ha
nem beteg.) Az a gyanúm, hogy az alkotó művészet mindig is
kevesek értéke volt, s bizonyos jóléthez volt kötve.
(Emlékezhetünk a Képtár építésének bírálatára.)
MIÉRT NEHÉZ A MEGÍTÉLÉS?
Arisztotelész óta szabály, hogy amivel foglalkozunk, azt először definiálnunk kell. Márpedig a mentálhigiéné (a továbbiakban MH) nehezen (és csak körülményesen) definiálható, magyarra nehezen fordítható fogalom. A néha előbukkanó "lelki egészség" nem a legszerencsésebb kifejezés, hiszen a "lelki betegség" is a MH fogalomköréhez tartozik. Kifejezőbb talán a "lelki egészségállapot", mely az ember egyfajta beállítódása, tudati töltése, pszichés helyzete. A lelki egészség kiegyensúlyozott személyiségállapot. Ugyanakkor a MH egy interdiszciplináris (multidiszciplináris) tudományt is jelent, amely a MH kutatásán kívül a lelki egészség megőrzésére, a kóros állapotok megelőzésére törekszik ("MH-mozgalom"). A MH a pszichológia, pszichiátria, szociológia, magatartás-tudomány, általános orvoslás stb. határterületén helyezkedik el. Ám nem csak az egyén, hanem a társadalom, az etnikum (Berzsenyi többször is emlegeti a "nemzet lelkét"), sőt a munkahely MH-jéről is beszélhetünk. A MH tulajdonképpen analóg a testi higiénével. A MH zavarai kihatnak a szomatikus állapotra, a szomatikus betegségek pedig szinte mindig lelki betegséget is okoznak (ép testben ép lélek!). Erre kitűnő bizonyíték Szolzsenyicin "Rákosztály" című műve.
A KÖZÉLETISÉG VÁLSÁGA
A közéletiség
népszerűtlenségét alighanem a közélet zajlása, illetve a
közéletben dolgozók viselkedése (tisztelet a kivételeknek)
váltja ki, s ez annál inkább szomorú, mert az egypárti
diktatúra alatt a többpártrendszer előnyeiről álmodoztunk.
Ám az elmúlt 12 évben a pártok együttműködésének olykor
még nyomát sem találtuk, sajnos a pártérdek igen gyakran
megelőzte az ország (a város) érdekeit, az ellenfél
ellenséggé változott, akinek lejáratása oly veszélyes
méreteket öltött, hogy ez már a demokráciát veszélyezteti.
Nem a más (ellentétes vagy jobbnak látszó) nézettel (vagyis
az alternatívával) van a bajom, hanem azzal, hogy a másik
lehetőséget nem pusztán kevésbé jónak, hanem
abszurdnak, tudománytalannak, ártónak, rossznak címkézik, a
politikusokat pedig emberi voltukban sértik, jószándékukat
kérdőjelezik meg, így az állampolgárt teljesen megzavarják.
Minden politikusról sztereotip módon elterjedt az a hír, hogy
mesés vagyonra tett szert, amit lopott, s az állampolgár
többnyire egyéni ízlése vagy rokonszenve alapján csatlakozik
valahova. Ez nem a szakmai értékelésen múlik. Ma
elérhetetlen messzeségbe került gróf Klebelsberg Kunó
felfogása, miszerint: "A napi és pártpolitika tőlünk
teljesen távol áll; nem azt keressük, ami elválaszt..."
A pártok ellentéte a lakosságra is áttevődött. Némi
túlzással a politikai érdeklődésűek fele a konzervatív
jobbközép pártok mellé állva a szocioliberális tábort
tartja rossznak, akár bűnözőnek, míg a másik fele ezt
fordítva látja. A személyiségvédelem elvétől vezérelve
még a tettét már be is ismerő, de még nem elítélt
bűnözőt az újságok csak kezdőbetűkkel hozzák, képén az
arcot elmossák, de a politikai ellenfelet név szerint,
nyíltan, szinte naponta vádolják, becsmérlik, melyet
ellentámadás, de a legenyhébb esetben is tagadás, a vád
visszautasítása követ. Mármost, ha a vád igaz, akkor a
tagadással a politikus hazudik, ha nem igaz (rágalom) akkor
(jogosan) tagad. Az igazság - ha egyáltalán kideríthető -
csak később bizonyosodik meg, így a (bizonytalan) hazugság
tömeges méretben vonult be a közélet mindennapjaiba. A
magánember személyiségjogait nem szabad megkérdőjelezni, de
a politikust szabad rágalmazni, sérteni, gyanúsítani, őt
tolvajnak, hazugnak, "csúsztatónak" vagy
"lenyúlónak" stb. címkézni. Mindez nem kedvez a
demokráciának, s végül olyan parlamentet eredményez, amely
nem tudhatja maga mögött a választók támogatását.
(Egyfajta MH pillanatfelvétel pl. az is, hogy hányan mennek el
szavazni.)
-----A lakosság egyszerűen nem, vagy rosszul
tanulja meg a közéletet, jobbára a tömegtájékoztatás
negativisztikus, kritikus attitűdjét veszi át. Ez az oka
annak, hogy a választások után szinte nyomban kívülálló
ellendrukkernek érzi magát, hogy a következő választáson
megint valami ellen és ne mellett szavazzon. Nemeskürty joggal
írta több mint két évtizede, hogy: "Nem szabad úgy
tennünk, mintha a történelem mellettünk, vagy mögöttünk
folyna el, és nekünk csak annyi közünk lenne hozzá, hogy
megmerítjük benne a lábunkat. Saját történelmünket mi
magunk alakítjuk, vezetők és vezetettek".
-----A régi rendszerben a diktatúra gondosan
megszervezett és megrendezett szereposztásban
látszatdemokráciát tartott fenn. Lényegében parlament
nélkül működő parlamenti demokráciánkban a tetszetősen,
reprezentatíve összeválogatott parlament csak megszavazta a
pártvezetés kívánságait. Az emberek mindent
"pártunknak és államunknak" köszönhettek. Ez
egyfajta paternalizmust, gyámállapotot alakított ki, ahol a
társadalom tagjai a jóságos párttól és államtól mintegy
passzívan függtek. Sajnos ez a gyámállami szemlélet
ma is szélesen elterjedt, a lakosok mindent fentről várnak, s
ez nekik mintegy kijár. A gyámsorban nevelt,
"kiskorú" lakosság nagyrésze képtelen szerepet
cserélni, a kötelességekhez felnőni, s azt megérteni, hogy
az állam az ő munkájukból (adójukból) létezhet csupán, s
csak bevételeik határáig lehet gondoskodó.
-----Ezen korántsem kimerített országos közéleti
kép miatt nyilván a szombathelyi lakosság sincs érdekelve,
hogy a közéletben részt vállaljon, annak folyását
kívülállóként szemléli és bírálja. Ezen túlmenően
sajnálatos, hogy ma az ország legalább két nagy
szekértáborra oszlik, ami családokat, barátokat képes
megosztani, s amelyek közül egyik sem győzhet, mert csak a
nevető harmadik (az idealizált múlt visszasírása)
profitálhat belőle. Márpedig a politikailag és
gazdaságilag egyaránt megbukott rendszerbe nincs visszaút,
csakis előrefele lehet menekülni.
-----Erkölcsi és MH-és, - ha nem is feltétlenül
jogi - kára van annak, ha a lakosság azt éli meg, hogy egyesek
a politikai közéletben, valódi vagy látszat pálfordulásuk
után úgy folytatják közéleti tevékenységüket, hogy
múltjukkal nem vetnek nyilvánosan számot. Rendezetlen
múltra nem lehet jövőt építeni. Egyedül a bűnök,
tévedések feltárása, megbánása (és nem szőnyeg alá
söprése!) a megbocsátás és kiengesztelődés feltétele. A
politikusoknak ugyanis önmagát kell hitelesen adnia, szemben a
színésszel, aki munkája során meggyőzően, rendre idegen
szerepeket játszik.
ELIDEGENEDÉS, MINT MENTÁLHIGIÉNÉS ÁRTALOM
A rendszerváltozástól
részben függetlenül, a mai társadalom egyik jellemzője az
atomizáltság, elmagányosodás, elidegenedés. Ám a civil
szerveződéseket a diktatúra lerombolta, kis részüket a
"szocialista" rendszerhez lojálisokkal váltotta fel,
amikben az emberek gyakran "társadalmi munkában"
vettek részt, és nemritkán - csakúgy mint a közéletben és
a munkahelyeken - az elvárt szerepeket játszották el. A
rendszerváltozás után a régi civil szerveződéseket főleg a
régi tagok, régi módon újították fel. Ám közben a világ
haladt, s a fiatalok elmaradtak, a hagyományok megszakadtak, a
korábbi kötődések fellazultak, egy-egy új formációban
pedig nemritkán hamar elolvadt a kezdeti lelkesedés. (Számos
szervezet - köztük csak találomra említem a hajdan
virágzóan gazdag cserkészetet - nagyon nehezen talál magára
- ennek sok oka van -, egyes szervezetek a tagok idős kora miatt
is halálra vannak ítélve.) Egy bázeli orvosprofesszor
ismerősöm lakásához közel egy pinceklubba jár, ahol fizikai
munkásokkal és értelmiségiekkel vegyesen közösen
gyakorolják a harci dobolást, majd korabeli öltözetekben
részt vesznek a felvonulásokban, s különböző dobokon
művészi fokon cifrázzák a közös és szóló dobpergést.
Közös megmozdulásokon is részt vesznek. Nagyon sok hasonló
virágzó civil szerveződés működik még Svájcban. Nálunk
az ilyen, kedvvel végzett közösségi életet szinte el sem
lehetne képzelni. Pedig a civil szerveződések életképes,
derűs kollektívákat tartanak fenn, amelyek egyben
ellensúlyát is képezik a pártoknak, amelyeknek szerepe -
éppen a civil szerveződések hiányában - napjainkban
túlságosan felértékelődött. A civil szerveződések
(beleértve az egyháziakat is) a közösségi élet keretei,
amelyek közös célt, szórakozást és biztonságérzést is
adnak tagjaiknak.
-----Napjainkban a letűnt diktatúrában sokszor
hangoztatott kollektivitás, úgy tűnik, ellenkezőjébe csapott
át, amit a liberális demokrácia individualizmusa is
alátámasztani látszik, ám az igazat megvallva, ebben szerepet
játszik a televízió is, amely nem ritkán egyedüli
szellemi tápláléka az egyéneknek, mely úgyszólván magához
láncolja a mai embert, aki nem kíván más társaságot.
Rendkívüli lehetőségei folytán audiovizuálisan szinte
ágyhoz hozza a világ legtávolabbi tájait, népeit s
információs tömege (ezáltal nevelő, szemléletalakító
képessége) folytán egyik meghatározó tényezője
napjainknak. A nézők legtöbbjét maga alá gyűri a
rendszeresen nézett csatorna szemlélete (intellektuális
csapda). Különösen veszélyessé válhat, ha manipulálják.
Sajnos, áldozatul esik neki a családi élet jelentős része
(közös asztal, beszélgetések, családi játékok, családi
nevelés, asztaltársaságok, kártyapartik stb.). A tévé
műsoraival - akarva, nem akarva - nevel, alakít, ízlést
formál stb. A számítógép, mint kifejezetten
magányosan űzhető tömeges munka- és szórakozási eszköz,
ma már nélkülözhetetlen tartozéka életünknek. A maroktelefon
ugyan szinte éjjel-nappali és bárholi elérhetőséget,
személyek közti összeköttetést biztosít, de paradox módon
használata éppen a személyes találkozásokat teszi
feleslegessé. A közkedvelt ún. walkman izoláló
hatása közismert. A mai technikalizált életben (kórház,
robotok, munkahelyek, közlekedési eszközök stb.) a humán
szféra (irodalom, művészetek, zene stb.) háttérbe látszik
szorulni, aminek egyenes következménye az érzelmi
elsivárodás. Pusztán az életszínvonal emelkedése is
fokozza az elszigetelődést, hisz a nagyobb lakások, a
könnyebb fűtés miatt a család minden tagja külön szobában
éli életét, külön tv-t néz, külön gépkocsiban utazik
stb.
-----A múlt század második felében egész életünk
alapvetően megváltozott. Megváltozott a közlekedés, mások a
bevásárlási szokások, könnyebbé vált a háztartások
munkája, ugyanakkor az ember általában kiszolgáltatottabbá
vált, főleg az energiahordozóknak, villany, gáz, víz- és
csatornaellátásnak, közlekedésnek stb. Míg a két háború
között a szombathelyiek hétvégeken hátizsákkal
családostól tömegesen rajzottak ki kirándulni, ma ez a hobby
gyakorlatilag jelentéktelenné vált. Igaz, több évtizeden át
Kőszegre csak határsáv-engedéllyel lehetett elmenni, a
természetjárás infrastruktúrája sem alakult ki, ugyanakkor
az emberek jórésze gépkocsira szállt át. De pl. Ausztriában
a gyalogos természetjárás az iskoláktól a nyugdíjasokig ma
is igen népszerű és államilag is segített tömeghobbi.
Mindezen változások hatásai a MH területén is megjelennek.
A MÚLT FÉL SZÁZAD TÖRTÉNELMÉNEKMENTÁLIS ÁLLAPOTUNKRA GYAKOROLT HATÁSAI
Ne feledjük, hogy a két
világháború összesen tíz éve, a közben folyamatosan
elszenvedett háborús nélkülözés, emberveszteségek, a
Tanácsköztársaság, a trianoni békediktátum okozta
országcsonkítás, majd a bombázások, a holocaust, a háború
utáni újjáépítés során végigkínlódott nyomorúság
önmagában mélységesen kihatott a MH-re. Az orosz megszállók
által exportált forradalom egycsapásra változtatta meg az
ország mentális helyzetét. Igen sok nyugatra menekült magyar
maradt kint, amelyekhez - főleg 56-ban - tömeges emigráció
társult. Népcsoportokat telepítettek ki és be etnikai alapon
az országból. Számos ember került fogságba,
"malenkij" robotra, politikai fogolyként börtönbe,
internáló táborba, kitelepítésre, de a többieknek is -
túlélésük érdekében - szellemileg gúzsba kötve kellett
élniük. Minden ember - később a párt leghűbb tagjai is - ki
voltak szolgáltatva a törvénytelenségeknek, önkénynek
(csengőfrász), s meg kellett ismernünk a koncepciós perek
fogalmát. Az eleve hívőkön kívül mások is - a hatalomtól
remélt biztonságért - idővel "behódoltak", s ez
megosztottságot eredményezett a társadalomban. A látszatból
csatlakozóknak is együtt kellett üvölteni a farkasokkal, még
akkor is, ha mindenkinek megvolt a saját kompromisszumhatára.
Sajnos maga a Nyugat is (a római pápát sem kivéve) elismerte
és értékelte Kádár "gulyáskommunizmusát", a
"legvidámabb barakk" voltunkat, amely liberálisabb
gyakorlata miatt még dicséreteket is kapott az ún.
"szabad világtól". Ám főleg az értelmiségiek
nehezen élték meg és dolgozták fel, hogy szinte minden, ami
korábban szent volt, egyszeriben értéktelenné, üldözötté
vált. Az elnyomás egyik célpontja (a MH egyik legállandóbb
tényezője) a reakciósnak kikiáltott vallás volt, miközben
az alkotmány álszent módon szabad vallásgyakorlatot
szavatolt. A valláserkölcsöt pótolni hivatott
"szocialista etika" mindvégig csak ígéret maradt.
Közben olyan, a pártállam által deklarált új értékek
jelentek meg, amelyek idegenek voltak a magyar néptől. Ezek
érdekében megváltozott a nevelés-oktatás iránya és
tartalma. Az addig szentnek tartott magántulajdont
államosították, egészen a kis műhelyekig,
kiskereskedésekig, cséplőgépekig elvették a vagyonokat. A
parasztságot tsz-ekbe hajtották, ami megváltoztatta a falu
arculatát, szerkezetét, életmódját, hagyományait, s az
agitációk során ritka járás volt, ahol nem történt
öngyilkosság. Az 56-os forradalom és szabadságharc egyfajta
össznépi katarzis volt, ám a véres leszámolás nem maradt
el. A szocializmusban a lakosság együtt élt a folyamatos
hazugsággal és félelemmel. Megingott az erkölcs,
eluralkodott az opportunizmus. Mindez mérhetetlen károkat
okozott a lelki egészségben. Idővel az így támadt
mentális sebek stigmákat okoztak, a kóros reflexek
állandósultak, neurózisok keletkeztek, és maradandó lelki
"hegek" alakultak ki. Ugyanakkor egyfajta adaptáció
jelei is mutatkoztak, mert az ember a mentális betegséggel is
megtanul együtt élni, a kialakult "rokkantságot"
elfogadni, személyiségét az új követelményekhez alkalmazni,
ami egyfajta konformizmust eredményez. "Szellemi
ellenanyagokat" is képes a lélek termelni.
-----Általános kívánalomra az azonos nyelvet
beszélő Németország egyesülése 12 évvel ezelőtt
megtörtént ugyan, de a volt NDK elkülönülése ma is gondot
okoz. Nem csak gazdasági lemaradásról, hanem mentális
(mentalitási, szemléleti) különbségekről is beszámolnak.
Úgy tűnik, hogy szinte egy generációnak kell felváltódnia,
hogy a szellemi egymásratalálás is bekövetkezzen. Mert a
rendszerváltozás is hatással volt lelki egészségünkre.
Újabb értékrendváltozás szele csapta meg a polgárokat, s
néhány olyan behatással is konfrontálódtak, ami azelőtt
ismeretlen volt (pl. munkanélküliség, létbizonytalanság).
Új károsító tényezők bukkantak fel, a kapitalizmus
visszásságai és ellentmondásai. A fel nem tárt, igazában
fel nem dolgozott múlt betokolt gennyes tályogként azóta is
folyamatosan mérgez. Részben ezért, a múlt rendszer
kísértésével, régi reflexeivel is változatlanul együtt
kell élnünk. Már említettem a sokak által vallott
gyámállami szerepet, de folytathatnám még a nem ritkán ma is
visszaköszönő anomáliákat. A valláserkölcs ezer éven át
egyfajta általánosan elfogadott, de legalábbis gyakorolt
iránytű, a MH fenntartója volt. Ma a szabadosság, a
pluralizmus és relativizmus fellazította ezt a normarendszert,
helyette új értékrendek keletkeznek, s ezek nem is
egységesek. A "másság" elismerése egyfajta
értékegyenlőséghez vezetett, sőt a kisebbségi másság
helyenként akár kivételezett helyzetbe került. Mindez
mentális állapotunkra is kihat. Ettől talán nem egészen
független az "ifjúság lázadása", amelyhez
az öregebb generációk mintegy asszisztálnak. A tanulók
kétségtelenül nehéz helyzetben vannak, mert nagy a
teljesítményprés, a családok szétesőben, a válások
napirenden vannak, csökken a házasságkötési kedv, a szülők
az iskolától várják a nevelést, de az iskolának ma is
elsőszámú szívügye az oktatás, így az iskolai nevelés -
főleg a szülői támogatás hiányában - ineffektív. Ma már
senki nem ütközik meg azon, ha egy általános iskolás
természetesnek találja, hogy leül a zsúfolt autóbuszban, s
eszébe sem jut egy idős, rokkant embernek átadni a helyét. A
tanulók az iskolában fegyelmezhetetlenek, nem a diáknak, hanem
lassan a pedagógusnak kell retorziótól félnie. A korábban
szinte túlhangsúlyozott autoriter szemléletet mindenütt
felváltotta a partnerkapcsolat. Partner a szülő és gyerek, a
pedagógus és a tanuló, az orvos és a beteg, a hivatalnok és
ügyfél stb. Ám a munkahelyek zöme ma is fegyelemre,
hierarchiára és autoritásra épül. Ezért aztán a fiatalok
életbe való beilleszkedése gyakran mentális
megrázkódtatással jár, nemhiába nevezi a minden jóval
elárasztott mai fiatalokat egy angol szociológus (Elizabeth
Manners) vulnerábilis (sebezhető) generációnak.
A kommunizmus egyik bűne a sokat emlegetett zsidó-keresztény
tízparancsolat mellőzése, pedig ennél bölcsebb társadalmi
együttélési normákat azóta sem fedeztek fel. A legtöbbet
sértett törvény a lopás és hazugság tilalma
volt, ám érdekes felfigyelni a még egyházi berkekben is
ritkán emlegetett tizedik parancs semmibevételére. Ez arról
szól, hogy más vagyonát ne kívánd, azaz ne irigykedj
másokra. Boldogtalanságunknak egyik oka, hogy az irigység a
társadalom általános tulajdonságává lépett előre, s a
következtében fellépő boldogtalanság is tipikus jelenség. A
kommunizmus is ezt az emberi érzést lovagolta meg, amikor
elvette a gazdagok vagyonát, a házakat, vállalkozásokat,
gyárakat, bányákat, hogy azokkal aztán a rossz gazda módján
bánjon (a házakat pl. elégtelenül gondozta, majd másnak
eladta), ám ez akkor sok embernek tetszett. Mert ha neki nincs,
másnak se legyen. (A salamoni ítéletben is a nem igazi
édesanyának tetszett a másik gyerek kettévágatása, csak
hogy a másiknak se legyen gyereke.) A Szovjetunióban is a
nagyfokú szegénység, lakás-, áru-, gépkocsi- stb. hiány
csak azáltal volt elviselhető, hogy az - a pártapparátcsikok
kivételével - mindenkit egyformán sújtott (igazságos
szegénység), s utazási, majd tv-nézési tilalom révén a
környezettől is el voltak zárva, így összehasonlítási
(vágyakozási) alapjuk sem volt. (A hazánkból hazatelepült
katona-hozzátartozókat, családtagokat először rendesen
valami távoli vidékre helyezték, hogy felejtsék az aránylag
kedvező magyar viszonyokat.) Valamicskét javuló
életszínvonaluk még némi boldogságra is adott okot, hisz
más híján csak saját múltukkal tudták magukat összevetni. Ma
is lépten-nyomon és szívesen vájkálnak az emberek a mások
zsebében, s már annak puszta gondolata is, hogy a másiknak
többje van, irigységet, ellenséges érzést vált ki, ami
boldogtalanságot szül. Márpedig az ember önnevelésének
egyik legszebb, de legnehezebb eredménye az, ha tiszteletben
tudjuk tartani - akár örülni is tudunk - más vagyonának.
(Nem beszélek itt a jogtalanul, tisztességtelenül szerzett
vagyonokról.)
TÖMEGTÁJÉKOZTATÁS-FÜGGŐ MENTÁLIS ÁLLAPOTUNK
Mentális állapotunk egyik fő befolyásolója a média. A legtöbb újság nem derűs, bár nem érdektelen olvasmány, mint ahogy a tv-csatornákon bemutatott filmek zöme is, sajnos, kulturális értéket alig nyújtó alkotás, amelyekben sok az erőszak, és az emberek intim szférájába tartozó, ízléstelen szex-jelenet. Nem vitás, hogy ezek hátrányosak az ifjúság lelki nevelésére. A gyorsan pergő, egymással csak lazán összefüggő videoklipek megannyi sorozatlövésként bombázzák az agykérget, nem beszélve az erőszakosan tolakodó reklámokról, amelyeket megtekinteni kényszerül az, aki a műsort tovább kívánja nézni. Az olvasóért (nézőért) versenyben lévő újságok és tv-adók fő szerkesztési elve a tömegek igényének kielégítése, az érdekességek, ellentétek, botrányok bemutatása, ha kell álhírek alapján. Dominálnak a negatív hírek. Ezek eredménye a MH-ben is lemérhető, s előbb főleg a neurotikus reakciókban, majd az elközönyösödésben nyilvánul meg. Az önmagában hasznos információkat rendesen egyéni vagy csoportérdeket tükröző kommentárral, vagy észrevétlenül csomagolt befolyásoló trükkökkel egészítik ki. A tömegtájékoztatás hallatlan vélemény- és közérzetalakító hatása felmérhetetlen. Hogy a diktatúrák tömegbázist tudtak maguknak teremteni, azt jelentős részben a tömegpropagandának, az "agymosásnak" köszönhették. Az ún. szocialista újságok érdemi mondanivaló hiányában vezércikkben hívták fel a figyelmet pl. az aratásra, betakarításra, bűncselekményeket jószerével nem közöltek, manipulálták az olvasót, a tv-ben egyre csak győztünk, mind újabb és újabb eredményeket értünk el (folyton csapásokat mértünk az ellenségre és az imperializmusra), de legalábbis megmagyarázták, hogy "elvtársak, ezt így kell látni". Ma ehelyett veszekedés, aberrációk, bűnügyek, politikai lejáratás, elbizonytalanítás és reklámáradat van napirenden. Kevés a szép és lelkesítő műsor. Balsorstól terhes történelmünk (csak a múlt században Trianon, államforma-változtatásaink, megszállóink, háborúk, gazdasági válságok stb.) mellett a rendszerváltozás utáni pesszimizmust is a tömegtájékoztatás sugallta akkor, amikor sokat szenvedett népünk kapaszkodókra vágyott, s irreális ábrándok után futott. Ha értünk is el valami eredményt, nem hagyták, hogy maradéktalanul örüljünk neki, mert azt a mindenkori más nézeten lévők kétkedve fogadták vagy lehurrogták (lásd legújabban a Nemzeti Színház körüli fanyalgást). A lakosság annyit hallja, hogy a létminimum alatt tengődik és szegény, hogy ebbe a siralmas helyzetbe beleéli magát és boldogtalanná válik.
A PÉNZ BOLDOGÍT?
Tény - s ezt a felmérés is igazolja -, hogy a boldogság és jövedelem nem feltétlenül haladnak párhuzamosan. Azt mondja a közmondás, hogy "a pénz nem boldogít". Ezzel a régi népi bölcsességgel egyetértek, ugyanakkor vallom, hogy bizonyos anyagi feltétel kell a boldogsághoz, mert az éhes, hajléktalan vagy fázó ember képtelen boldog lenni. Ám bizonyos jövedelem felett a pénzszerzés már öncéllá válik, már a szabadságot korlátozó tényező lehet, a pénzen szerzett vagyon birtoklója ellen támad, ezért a sok pénz több baj, mint boldogság forrása. Azonkívül a boldogság nagyon relatív is. Gyerekkoromra visszaemlékezve, a Horthy-rendszerben a magyar nép túlnyomó többsége sokkal szegényebb volt, mint ma, de nem biztos, hogy sokkal boldogtalanabb. A falusi ember esetleg a titokban termesztett kapadohányát pipázta, vagy cigarettát sodort. Nagy ritkán tellett egy ún. "családi sörre" (régen forgalmazott másfél literes világos sör). Fáradságos nehéz munkával, az egész család (és a gyermekek) bevonásával szinte önellátóként igen kevés pénzt tudott ruhára, lábbelire költeni. Emlékszem, a Gaugel cég többször is megkísérelte, hogy autóbuszjáratot indítson Gencsapátiból Szombathelyre, de az utasok pénzhiánya miatt ez mindig meghiúsult. A perenyei asszonyok a fejükön gyalog cipelték be a piaci árujukat Szombathelyre. Ma az ún. szegények zömének is telik cigarettára, coca-colára, fagylaltra, szinte általános a bicikli és a színes tv, a turkálóban és segélyszervezetekben igen sok jó ruhadarabhoz lehet jutni, létezik szociális segély, így nem kell rongyokban járni stb., vagyis másként szegények ma az emberek. Ám a maiak zöme a pénz mellett nem is keres (ismer) egyéb boldogságtényezőt, mint amilyen a kiegyensúlyozott családi élet, a megelégedett munka, a hobbi, a kulturált szórakozás, az emberbarát társadalmi viselkedés, s nem látják meg saját életük és a természet szép oldalait (hisz egy tavaszi virágnak, egy szép zeneműnek vagy könyvnek is lehet örülni), csak azt, amit a fogyasztói társadalom nyújthatna, de nekik nem adatik meg. Nagyrészt ezért boldogtalanok. S e kérdés kapcsán ökéntelenül Vörösmarty sorai kívánkoznak ide: "Mi az, mi embert boldoggá tehetne? / Kincs? hír? gyönyör? Legyen bár mint özön, / A telhetetlen elmerülhet benne, / S nem fogja tudni, hogy van szívöröm. / ... Ne nézz, ne nézz hát vágyid távolába, / Egész világ nem a mi birtokunk, / A mennyit a szív felfoghat magába, / Sajátunknak csak annyit mondhatunk."
HAZASZERETET, MINT MENTÁLHIGIÉNÉS TÉNYEZŐ
A mentálhigiénés
közérzetet a nemzettudat is befolyásolja. A hazaszeretet, a
nép szeretete nagyszerű dolog. Nem soviniszta módon, de senkit
nem bántó, magunkat senkinél sem különbnek (ám
alávalóbbnak sem) tartó szeretettel. A hazaszeretet a
közösségi tudat, a szolidaritás, testvériesség iskolája.
Fokozza az identitástudatot, biztonságot ad, mert
összetartozást feltételez. Ezt is elvette népünktől a
diktatúra, s internacionalizmussal pótolta. A hazaszeretethez
hozzátartozik a helyes történelemszemlélet is. Ám éppen ezt
vette el a Rákosi-korszak, amely szinte lenullázta múltunkat,
gyökértelenné tette nemzetünket. Csak apránként és az
idők folyamán fokozatosan sikerült egy-egy nagyságot
visszacsempészni. A sort Széchenyi zárta, aki bár Kossuth
szerint a legnagyobb magyar volt, de grófi mivolta
megbocsáthatatlannak tűnt. A magam részéről csak helyeselni
tudtam a millennium méltó megünneplését, az évezreden át
megkülönböztetett nemzeti szimbólumunknak, a Szent Koronának
parlamenti elhelyezését, amely nekünk mindig többet jelentett
egy szimpla koronánál, s legkevésbé tekinthető (a mamutcsont
és kőbalta melletti) múzeumi tárgynak. Csak szomorkodni
tudok, ha ma is olyan cinikus vagy nihilista megjegyzést hallok
vagy olvasok, hogy március 15-e már nem aktuális a mai
fiataloknak.
Minden nemzetnek van múltja, amelyből polgárai
töltekezhetnek, van identitása, amelyet vállalhatnak, vannak
eszményképei, példaképei, akikhez fordulhatnak. Ha ezt az
érzést elveszik az ifjúságtól, vagy - ami talán még
rosszabb - meg sem adják neki, az mentális veszteséget,
hiányt okoz. Ennek jó példája az 56-os forradalom, amelynek
jelentőségét külföldön sokkal többre becsülik, mint
idehaza, ahol azt 34 éven át átkozták, gyalázták. A
világtörténelemben példa nélkül álló módon a magyar
néptől elvették a forradalom dicsőségét, megrabolták
nemzettudatunkat, önbecsülésünket, s ami még szomorúbb,
sok helyen ma sem jelentőségének megfelelően oktatják. S
mindezt nem kívülről, hanem belülről cselekedték. A 48-as
forradalom és szabadságharc után, az elnyomás ellenére, a
nemzet őrizte és ápolta a 48-as hagyományokat, amelyek
később szinte misztifikálódtak, heroizálódtak (igaz, nem
volt kötelező az elnyomó hadsereget szeretni), a
Habsburg-uralom ellenére Kossuth teteme diadalmenetben tért
haza. Ám 56 után össznépi agymosás révén
bebizonyították, hogy ami tegnap még szép és lelkesítő
volt, az valójában egy reakciós csőcselék káros
ellenforradalma. Csodálkozunk, ha a társadalomban egyfajta
politikai skizofrénia jelei lelhetők fel? A minden fentről
jövővel szemben bizalmatlanná váló, saját tapasztalatában
is elbizonytalanított átlagember, és főleg a fiatal ezeket
képtelen feldolgozni, ám ez az eszmei zűrzavar nem egy esetben
egyenesen cinizmusba, általános hitetlenségbe, közönybe
torkollik. De említhetném Mindszenty József
hercegprímást is, akiben a nép a Rákosi-rendszerben
egyedülálló reménységet látott, akiért százezrek
lelkesedtek, aki szinte egyedül emelte fel szavát a
nagyhatalmak által is jóváhagyott népességcsere s a
kommunista önkény ellen, s elvei mentén szembeszegült a
diktatúrával, ám a börtönben és az amerikai követségen
eltöltött elnémított, önvédelemre képtelen időszaka alatt
reászórt rágalmak folytán a róla alkotott kép olyannyira
eltorzult, hogy ma még egyes egyházi emberek szemében sem
nyerte vissza régi fényét.
VAN-E KIÚT?
Íme a színes csokor, amelytől az egyes ember MH-s állapota eltérhet ugyan, de amely megítélésem szerint népünk (s városunk) MH-s helyzetét befolyásolta. Mentális egészségünk zavaraira tehát bőven van okunk. S akkor még nem említettem az emberi együttélés nehézségeit, a panelházak világát, az öncélú rombolást, rongálást, az országúti, közlekedési agressziót, a környezetrombolást, a bűncselekményeket, az öregek gettóját, a sportrendezvényekkel kapcsolatos randalírozást stb. A eredmény bizalomvesztés, az értékek - s főleg az erkölcs - devalvációja, bűnözés, népességfogyás, válások, abortuszok, önfeladó, hitetlen, önpusztító életmód, alkohol abúzus, kábítószerek stb. A MH-s kép bizony nem biztató, de nem is reménytelen. Nem vigasztaló, hogy a volt ún. szocialista államok is hasonló gondokkal küzdenek, sőt a kapitalista nyugati államokban is komoly MH-s válság észlelhető. Mi a megoldás? Az elmondottak tulajdonképpen maguk helyett beszélnek, s magukban hordják a terápia lehetőségét. A gyógyulásét, amely hosszú időt vesz igénybe, s amelynek csak a mentális betegség állandósulása (romlása) lehet az alternatívája, ám a gyógyulás nem történhet meg a MH-mozgalom és a mi saját aktív közreműködésünk nélkül. Talán egyedül a tömegtájékoztatásra kell a figyelmet külön is felhívni. A műsorokat (és az újságokat is) a szó szorosabb értelmében, tudományos megalapozottsággal kellene szerkeszteni, amelyben helyet kellene kapnia a közművelődésnek, a természet és általában a környezet védelmének, a testi és mentális egészségnek. Ne éljenek vissza azzal, hogy a mentális szemétnek nincs olyan látható nyoma, mint a háztartási hulladéknak, mert mindkettő takarításra szorul. A műsorokban dominálnia kellene a szépnek, jónak, igaznak, helyesnek. A lakosságot a derűs optimizmus irányába lehetne hangolni, hogy a sajtban ne csak a lyukat lássa. A tények mellett hangot kellene adni a lírának, a humán szférának. Kapja vissza a béke, az igazság, a szépség, a jóság és az erkölcs a rangját. A boldogság egyik titka, hogy képesek legyünk vágyainkat lehetőségeinkhez méretezni. Tudom, nem könnyű kívánalmak ezek, s megvalósításukra (mi magyarok) egyedül nem is vállalkozhatunk, de nem veszthetjük el reményünket. Az ember tragédiájában is a legkilátástalanabb pillanatban szólította fel az Úr Ádámot, hogy Ember küzdj (tegyél valamit az érdekedben) és bízva bízzál! Intelme ma időszerűbb, mint valaha!