SZILÁGYI ISTVÁN BECSUKOM AZ AJTÓT |
Valószínűleg tényleg
ilyen a város képe, nincs okunk a felmérés és a
következtetések igazságában kételkedni. Aki hosszú ideje
itt él, ha nem is minden vonatkozásban, de maga is
megtapasztalja a tényleges helyzetet. Mi ennek a valós oka?
Tudományos választ erre nem adhatok, csak szubjektív
megjegyzéseim vannak a kérdés margójára.
-----Évtizedek óta a társadalom, a helyi
társadalmak önvédelmi képességeinek lerombolása folyik. Ne
gondolja azonban senki, hogy csak Keleten, Nyugaton talán még
inkább. A történelemből örökölt reflexek ugyan egykor
kegyetlenek is lehettek, de nem vitás, hogy a közösség
érdekeit szolgálták, s a többséget védték a helyi
normákkal kiegyezni nem képes egyénekkel, kisebb csoportokkal
szemben. Elvben nem így kellene működnie a demokráciának is?
Hiszen a választások eredményei állítólag a többség
akaratát tükrözik. Tudjuk azonban, s tapasztalhatjuk is, hogy a
modern választások mögött igen is kisebbségek állnak, s
igyekeznek szemfényvesztéssel átmenetileg maguk mellé
állítani a látszólagos többséget. Akik aztán csalódnak, s
menedéknek hiszik a másik oldalt. Hogy azután abban is
csalódhassanak.
-----A rendszerváltás a társadalmat
felkészületlenül érte, s aki minderre ráeszmél, az becsukja
maga mögött a lakása ajtaját (ha van neki). Ez a
látszólagos kivonulás atomizálja a társadalom józanabb
részét. Szervezkedni persze elvben lehetne, de egyrészt a
középút a harsány külvilágban nem elég imponáló,
másrészt kész sémák vannak arra, hogy rögtön
megbélyegezzék azokat, akik egy közösség közösen vallott
értékei és érdekei képviseletét felvállalják. Ehhez
társul, hogy a hasonlók sem hisznek többé egymásnak, meg az
is, hogy a "nép" örök helyezkedő, hajlamos tegnapi
önmagát is megtagadni. Úgy tűnik, ez a jó, mert a káoszban
élő ember manipulálható a legjobban.
-----Bárki mondhatja erre, hogy hiszen ez az egész
országban lényegében ugyanúgy van, mi magyarázza hát az
eltéréseket? Szombathelyen kétségtelenül már több, mint
egy évszázada érzékelhető valami rossz beidegzés, ami a
másik eredményeit nehezen tudja elfogadni. Zavarja, s
leginkább magától távol akarja tudni a nála bizonyos
értelemben többeket. Igazából ebben az értelemben
elutasító a társadalom, ami ugyan befogadja az érkezőt,
legyen az személy, vagy bármilyen friss gondolat, de
mentalitása változatlanul a bezáródás marad. Én is ezt
örököltem. A történelem pedig nem feledtette, hanem
erősítette ezt az alapállást.
-----Gyermekkoromban dr. Gyuk Béla sebész főorvos és
baráti köre, talán öt-hat fő a déli misére járt a
ferencesekhez. A mise végeztével átmentek az Aréna
sörkertbe, megittak egy korsóval, vagy pohárral, majd
hazamentek elfogyasztani a vasárnapi ebédet. Ezt a szokást az
események hamarosan megtörték, s nem véletlen, hogy a kert is
átváltozott, ma óvoda áll a közepén. Szolnokon ezzel
szemben például az ötvenes évek végén, amikor nyári
gyakorlati időmet töltöttem ott, a Hotel Tisza kerthelyisége
még hétköznapokon is csaknem megtelt, s elegánsan öltözött
emberek élőzene mellett szórakoztak. De hozhatnék példaként
délebbre fekvő városokat is, ahol a mai napig kedveltek ezek a
kiülők. A hozzánk képest mediterrán életvitel mellett a
különbséget az is okozhatta, hogy azokkal szemben Szombathely
egy többszörösen megbélyegzett város volt, ami az élet
minden területén érződött. Az idegenben való
munkavállalás kényszere miatt a város fokozatosan el is
szegényedett, ha a látszat - az elődök kemény küzdelmében
létrehozott infrastruktúra révén - sokáig el is fedte a
tényleges folyamatot.
-----Most sincs másképp. Intézmények, főhivatalok,
vállalati és bankközpontok stb. lassan mind elhagyják a
térséget, velük együtt azok is, akik ezekben már
"polgári" bért tudhatnak magukénak. Itt marad a
munka és az alacsony bér. Iskolaváros vagyunk és
egészségügyi központ, az ismert bértáblával. Minek
örüljünk? S miért (miből) üljünk ki a Fő téri
teraszokra? Egyébként is ez jelentené az egykor azért
valahogy megvolt viszonyok újjáépítését? Nem hiszem. Akik
ott ülnek, csak uszadék a helyi társadalom felszínén, nem
mindig, de sajnos gyakran morális értelemben is. Az igazi
ifjúságot ezzel persze nem akarom elítélni, meg akarja magát
mutatni, mint mindig és mindenütt a világon. Mi annak idején
a Király utcában korzóztunk, ami ugyan nem volt ilyen
látványos, de hogy demokratikusabb volt, az biztos. 1990 óta
én csupán kétszer voltam Fő téri vendéglátó teraszon,
mindkét akalommal meghívtak. Ezután sem akarok kiülni,
bármennyire is ez az egyik célja a tér elgondolt
átépítésének. Párizsban, az Avenue des Champs Elysées
egyik teraszára valamikor kiültem. Igaz, fiatalabb voltam, s
nem is voltam egyedül. Néztük a várost és egymást,
órákig. Nem társadalmi életet éltünk, kívül voltunk azon,
s ez mindent mássá tett.
-----Ennél a témánál a hiányolt emberi kapcsolatok
miatt ragadtam le. Már a rómaiak is tudták, hogy leginkább a
hasonlók barátságát keressük. Ma, a "nyitott
társadalom" korában a közösségek többsége más
alapokon szerveződik, s úgy tűnik, a város sok lakója ezt
nem fogadja el, s ha tagja is valamilyen csoportosulásnak, az az
igazi belső énjét alig érinti. A kapcsolatok hiánya valóban
felértékeli a munkahelyet. Ezért olyan tragikus igazából a
munkanélküli sors, s nehéz a nyugdíjazás utáni időszak.
Egy értékrendi változás is most zajlik, ami szintén nem
kedvez a tényleges közösségeknek. Azonos nézetek helyett
azonos jövedelem az átrendeződés alapja, ami a régebbi
generáció önmagába vetett hitét is alaposan megingatta. A
jövedelmekről pedig eszembe jut egy régi elméletem: nem az a
baj, hogy valaki szegény, vagy gazdag; az a kérdés, hogy
szegényedik, vagy gazdagodik-e? Ha érzi, hogy minden nap -
jórészt a saját erőfeszítései révén - előre halad, eleve
optimistább lesz, anélkül esetleg, hogy az okot megfogalmazná
magának. Így van ez a várossal is. Mindenki érzi, hogy
Szombathely szegényedik, s ez lakóira is rányomja bélyegét.
-----Rendszertelen gondolatfoszlányaim végén
megkockáztatom, hogy azok, akik magukra csukták az ajtót,
minden védtelenségük ellenére, talán csak tudat alatt,
továbbvivői egy magjában emberibb társadalom - talán mindig
utópisztikus - eszméjének. Még a rendszerváltás előtt
jártam Rotterdamban, amikor el sem tudtuk képzelni, hogy
egyszer majd másfél mázsás biztonsági őrökbe fogunk otthon
is lépten-nyomon belebotlani. A viszonylagos belvárosban, nem a
kikötőnegyedben, egy félzártsorú épület döbbentett meg. A
nyerstégla fal összefestve, mert azt szabad (ilyen volt a Van
Gogh múzeum oldala is). A közel három méter magas tömör
kerítés felett szögesdróttoldás a betolakodók ellen. Szabad
a támadás lehetőségét valósként megélni, és szabadon
lehet minden ellen (de csak passzívan, egyénileg) védekezni
is. Tökéletes szabadság, ami alig jó valakinek.
-----Lányomnak azt mondták egyszer az
évfolyamtársai: Dóri, téged a szüleid nagyon régiesen
neveltek. Amire én csak azt válaszoltam: ne bánd, egyszer még
büszke lehetsz rá. S ezt komolyan gondoltam. Szeretem azokat a
fiatalokat, akik felállnak, ha a társaságukba érkező
idősebbet köszöntik, és nem szeretem azokat, akik csak a
menedzserképző, meg a "hogyan érvényesüljünk"
leckéit vették át. Én már csak ilyen vagyok. Nem csoda, hogy
ez az új világ is idegen a számomra. Becsukom az ajtót.