TÓTH LILI ANNA A
HALLGATÁS CSAPDÁI |
Nemrégiben indult meg
Szombathelyen az Iseum újrakutatása, és a 2001-es ásatások
új leleteket és eredményeket hoztak. A szentély homlokzati
feliratának (2. sor) lehetséges olvasata a legújabb
elképzelés szerint, amint Sosztarits Ottó régész, a kutatás
vezetője mondja: Pro salute Savariensium. Vagyis: "A
savariaiak üdvéért, jólétéért, boldogulásáért".
Több a latinban a salus, mint a mi "egészség"
szavunk, vagyis testi és lelki egészséget is jelent. Vagy
ahogy az egyre terjedő szemlélet kötőjellel érzékelteti a
szó tartalmát: egész-ség, de mondhatnánk így is:
boldogulás. A mítoszok mindig akkor támadnak fel, amikor
szükség van rájuk. Ennek a mai Szombathelynek, úgy tűnik:
épp most, vissza kell nyúlnia (megint - mint az 50-es években,
az Iseum első modern kori megépítésekor, csak most másfajta
lefojtottságok, szorongatottságok miatt) az ó-egyiptomi
istennő kultuszához, rekonstruálnia kell az Iseumot,
újraépíteni valamit, mert szükség van rá.
-----Ízisznek gyógyító és varázserőt is
tulajdonítottak mindig; jelképezi az újjászületést, a
képességet a megújulásra. Érdemes megfogalmazni a reményt -
aztán tenni is a valóra válásáért -, hogy 2005-re, amire
felépül az új szentély, pozitív irányban változik a város
mentális képe is. Azt gondolom, nemcsak tudni kell a savariai
Ízisz-kultuszról, hanem hinni is lehet benne. Az
identitás-erősítés és az idegenforgalmi vonzerő
növelésének célja mellett nem elhanyagolható vonása ennek
az újraépítésnek, hogy megidéz és megtisztel egy olyan
lényegiséget, amelyre ez az ősi istennő vigyáz: a test, a
lélek és a szellem egységét és boldogulását. Ez a jövő
felé tekintés, a bizakodás egyik alapja lehet - a magasabb
erő nyújtotta védelem -, szemben a tapasztalható és a
felmérés során is kimutatott, relatíve jelen idejű
egzisztenciális félelmekkel és a betegségekkel.
-----Akik most nevetnek, nézzenek körül: a
felvilágosult, modern ember, a technika csúcsai között, a hit
felé fordul, az égre néz, és mint a felmérés mutatja, a
problémakezelési módszerek között az imádkozást sorolja
elő. Mert hova is fordulhatna?
-----A fölmérésben kirajzolódó életszemlélet és
életmód egy szomorú társadalom képét mutatja, amely - az
önmagukért beszélő tények (adatok) mellett -
ellentmondásaiban fedi fel magát leginkább. Romantikus
szófordulattal élve: mintha ez a táj a monomániák kertje
volna, hallgatásaival önmagát lefojtó (következésképpen
kívülről, felülről is jobban lefojtható) zárt társadalom.
Engem ez a zártság döbbent meg leginkább. Bár nyilván más
nézőpontokból is lehet vizsgálni, én legszembetűnőbbeknek
a "hallgatás csapdái"-t találtam.
A HALLGATÁS CSAPDÁI
Ellentmondásosnak tűnhet hallgatásról beszélni ott, ahol épp az "alapsokaság" sikeres megkérdezéséről, megnyilatkoz(tat)ásáról van szó - egy hagyományos szociológiai módszerrel történt 1005 fős mintavételről, amely Szombathely felnőtt, 18-60 év közötti (50 145 fős) lakosságát reprezentálja. Pedig a "zárt társadalom"-ra jellemző elforduló, bezárkózó, végeredményben hallgatást jelentő kommunikációs magatartás már a kiindulópontnál megragadható.
A MEGKÉRDEZETTSÉGHEZ VALÓ KOMMUNIKÁCIÓS VISZONY
Az 1800 fős címlistából
247 megkérdezhető személy esett ki, életvitelszerűen máshol
tartózkodás, elköltözés, haláleset miatt, 340
egyértelműen visszautasította a válaszadást, 206 pedig a
felkeresési értesítésekre egyszerűen nem reagált, nem
tartózkodott otthon - nyomós indokkal vagy anélküli figyelmen
kívül hagyta vagy lényegtelennek tartotta a felmérést, de
végül is kikerülte a válaszadást. Vagyis: 546 személy esett
ki mindjárt az elején. A mintaként megcélzott csoport
egyharmada a "némán maradás" igényével, a
"jobb meg nem kérdezettnek lenni" vélelmével
passzív pozícióban maradt.
-----Aktivizálható volt viszont a mintacsoportnak
kicsivel több mint a fele - amiről a tanulmányt közlő
szakemberek azt mondják: "hasonló nagyságrendű és
jellegű szociológiai vizsgálatok eredményessége tükrében
ez jó lekérdezési arányt jelent". Vagyis: átlagosnak,
szokásosnak mondható, ha az emberek fele megszólítható, és
bevonható egy közösségi akcióba. A kérdezők nyilván
megadták a tájékoztatást a mentálhigiénés
állapotfelmérés végső céljáról - ti. "a megoldások
keresése" -, vagyis a kommunikációs elzárkózás egyben
az együttműködés visszautasítását is jelenti, ebben az
esetben egyharmad részről, már a kiindulásnál.
-----Maradt tehát a célzott mintacsoportból 1005 fő.
Aktivitásuk és önkéntességük tiszteletben tartása mellett
figyelembe kell venni azt a tényt, hogy a felmérés
(jellemzően) anonimitást ígért, vagyis a névtelenség
takarója lehetővé tette (volna) az őszinte válaszadást.
Ehhez képest a sok helyen ellentmondásos adatok arra utalnak,
hogy a válaszadók az anonimitás lehetőségét megragadva sem
beszélnek mindig nyíltan valós helyzetükről. A hallgatások
valószínűleg nem szándékosak, hanem a külső körülmények
tisztázatlansága és a belső rendezetlenségek táplálják
őket. Feltűnik ez a család, a munka, a jövedelemviszonyok, a
szabadidő-eltöltés, az én-kép, közérzet területén,
vagyis a mindennapi élet sarokköveinél mindenütt fellelhető
az (el)hallgatás vagy "átfogalmazás" jelensége. Az
elszigeteltség életformáit a kommunikáció hiánya jellemzi,
a saját értékrend, a társadalmi helyzet, a siker
kérdéseiben egyaránt.
AMIRŐL A TANULMÁNY HALLGAT: AZ INDIVIDUALIZÁLÓDÁS JEGYEI
Kimagasló a "nőtlen,
hajadon, egyedül él", illetve a "házas,
házastárssal él" kategóriákra adott válaszok száma -
olvashatjuk a tanulmányban, s ebből a szerzők azt a
következtetést vonják le, hogy "Szombathely felnőtt
lakossága a hagyományos értékrend alapján éli meg társas
kapcsolatait." Ezután következik két olyan adat, ami
viszont legalábbis a hagyományos értékrend és a hagyományos
életforma megvalósulása közötti eltolódásra utal. Majdnem
húsz százalék a hagyományostól eltérő együttélési
formák aránya és majdnem negyven százaléka a
megkérdezetteknek valamilyen formában egyedül él. Lehet, hogy
tévedek, és ezt a két számot nem lehet összeadni, de ha
mégis: a megkérdezettek majdnem hatvan (57,9) százaléka,
vagyis több mint a fele "extra" a felnőtt
társadalomra vonatkoztatható, hagyományosan házassággal
jellemezhető életformához képest. Tehát a megkérdezettek
kisebb része reprezentálja az úgynevezett hagyományos
értékrendet és az ennek megfelelően megvalósított
életformát, a nagyobbik része az
"egyedülvalóság", a "másság" irányába
tér el. Ha a két számot nem lehet összeadni, mert a nagyobb
rész magába foglalja a kisebbet, akkor is jelentős rész
(majdnem a mintacsoport fele) magányos. Ez a nagyszámú
"egyedülvalóság" a hagyományos magánélet
válságát jelenti, és tükrözi részben a terjedő
individuális értékrendet, részben pedig az
individualizálódással jellemezhető, egymástól
elszigetelődő (kényszerű vagy választott) életformák
terjedését. (A Magyarországon jelenlévő trendet például
Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor is szemléletesen leírják
könyveikben.) Nincsenek helyi adatok a jelenség
mélységeiről, de a következő tényezők állhatnak a
hagyományostól eltérő életformák mögött:
-----I. A hagyományos (családi) életrendtől az
individualizáció irányába mutat:
-----1. a házasság nélküli együttélés,
-----2. az együttélés nélküli házasság,
-----3. a közös háztartásban megélt elvált
állapot,
-----4. a házasságon belüli
"egyedülvalóság".
-----II. Magányos életformák:
-----1. Tudatosan választott "szingli"
életforma, ahol az individualizáció értékrend alapú,
-----2. Kényszer-elszigetelődés, ahol az
individualizáció következmény. Közösség nélküli,
"kibeszélés-lehetőségek" nélküli, végső soron
kommunikációhiányos életformák, tartós vagy átmeneti
helyzetek ezek. Lássuk őket részletesebben.
-----I. Ahogy az individualizálódás a családi
életbe beköszönt:
-----1. Terjed a házasság nélküli együttélés. A
változtathatóságot tartja fenn: az ideiglenesség, átmeneti
jelleg mellett a tartós kapcsolatokra is mind jellemzőbbé
válik a szemlélet: ha nem jó a partner, le kell/lehet
cserélni. Tükrözi az előző generációk házasságainak
kudarcát, amennyiben az össze nem házasodás az állami
jóváhagyás, a jogi garancia (minthogy nincs is)
nélkülözhetőségét jelenti, illetve a csalódást a papíron
is megpecsételt kapcsolatokban. Jellemző a házasságok utáni
második tartós kapcsolat(ok)ra (amelyek hivatalosan nem
léteznek, legalábbis jogszerűen nehezen kezelhetők),
óvatosságból nem kötnek házasságot. (Talán itt lehet
megjegyezni, hogy az individualizáció jegye az is, amikor a
házasságkötésnél már a válásra gondolnak, és egyre
gyakrabban szerződésben fektetik le, ki milyen anyagi javakat
hozott.)
-----2. Az együttélés nélküli házasságok mindig
valamilyen nehézséget takarnak:
------ különélés a más településen vagy
külföldön vállalt munka miatt (mint valós ok);
------ vannak, akik a válás helyett a különélést
választják, egy olyan munka vállalásával, ami tartósan a
távolba köti az egyik felet. Ez egyfajta átmeneti
kapcsolatrendezési mód, és a zárt társadalom adott szűkebb
köre számára jobban elfogadható magyarázat. A családi kört
is mentesíti (konfliktuskerülés) a válás lélektani
drámáinak megélésétől, stresszektől, félelmektől,
ugyanakkor nem kell mindennap hazugságban élni, csak alkalmilag
kell vállalni a kényes szituációt (valódi ok elhallgatása).
(Itt is tetten érhető az értékrend és az életforma közti
eltolódás.)
-----3. A társas magányban élők sajátos átmeneti
kategóriáját képezik az "egyedülállók"-nak.
Tehát a magányos életformák közé is lehetne sorolni a
közös lakásban megélt elvált állapotot, amikor anyagi
okokból lehetetlen megoldani a két háztartás létesítését
(ma egy lakás árából nem lehet venni két kisebbet). A másik
típus a gyerekek miatti együttmaradás, ami a "nyitott
házasság" helyett az "elvált összezártság"
csapdáját kínálja a két félnek és a külső kapcsolatoknak
is.
-----4. A házasságokon belüli
"egyedülvalóságot" végképp nem lehet mérni. Ez a
mentálisan egyik legveszélyeztetettebb csoport, ahol
megoldatlan (és kifelé eltitkolt) konfliktusok mérgezik a
levegőt. Az egyik - önzőbb - fél éli világát, a másik
kénytelen-kelletlen elviseli, mert nem tud változtatni a
helyzetén, és kialakít magának valamilyen
"csendestársi" létformát. A hallgatás itt a
megoldhatatlanság tudatából fakad, a tartós válságban élő
ember problémái gyakran a családon kívüli szűkebb körben
sem ismertek. (A mentálhigiénés felmérésben külön
kategóriát lehetne nyitni a "szerető" státuszt
betöltőknek, a "hajadon", "nőtlen",
"házas" stb. kategóriák mellett, de a "zárt
társadalom" erről valószínűleg névtelenül sem
nyilatkozna.)
-----II. Individualizmus vagy elszigetelődés -
közösség nélküli élet:
-----1. Az egyedülállók egyik típusa, aki tudatosan
választja a "szingli" életformát. Az önállóság,
függetlenség terjedő ideája mellett figyelembe kell venni,
hogy az "én" előtérbe kerülését a versenyben
való megfelelési kényszer (is) hozta. Nincs idő a tartalmas
kapcsolatokra. (Lásd mobiltelefonon létrehozott és fenntartott
- gyakran a "mellékállású" szeretőt
"megszervező" - "SMS-szerelem", mint a kor
jellegzetessége. Létező jelenség az
"internet-szerelem" is, de az e-mail-kapcsolatok
kevésbé gyakoriak, mert a számítógépes felszereltség
nagyobb anyagi beruházást igényel. Lényegesen kevesebb
embernek van internet-hozzáférése, míg mobiltelefonja szinte
mindenkinek, már a gyerekeknek is. A mobiltelefon a látszólag
széles kapcsolati hálózat fenntartásának eszköze,
valójában a közösség nélküli élet kelléke, épp mert azt
az illúziót kelti, hogy egy-két mondatos szerteágazó
kommunikációval a közösség nélkülözhető.)
-----Jellemző a másik emberért való
felelősségvállalás hiánya, ami eredeztethető a válások
magas számából - öröklődő tanulságképpen vagy egyéni
adottságok, intolerancia, rossz döntések sorozatának
eredményeképp. Tény, hogy ma már átértékelődtek a
korábban negatív felhanggal csengő megnevezések, mint
"agglegény", "öreglány". Ma már szinte
kikoptak a szókincsünkből ezek a jellegzetesen a hagyományos
értékrendhez tartozó szavak, a társadalom nem minősíti az
illető személyeket ilyen élesen. Sőt, nem használatosak,
legfeljebb hivatalosan, a semleges "nőtlen",
"hajadon" kifejezések sem. Divat a "szingli"
- nemcsak mint kifejezés, mint életforma is. A single
szó az angolból jött egy életforma megjelölésére, az
átvétel után nem a magányosságot, hanem a szabadságot
jelenti.
-----2. Nem annyira individuálisnak, mint inkább
kényszer-elszigetelődésnek lehet nevezni azok életformáit,
akik rákényszerülnek a magányra (bár kétségtelen, hogy
következményében ez az élet is individuális, hiszen erre
muszáj berendezkedni) - haláleset vagy válás után, amikor a
másik fél marad (általában a nő a gyerekekkel) a régi
közös lakásban, és a magány, a lakhatás kérdése
átmenetileg látszik rendezetlennek. A rendezhető esetek
mellett sokan kerülnek utcára, ők azok, akiknek lakcímük
sincs, akikről a kérdőív is szükségképpen hallgat, hiszen
rá sem kerülhettek a címlistára. Ebbe a kategóriába
tartoznak azok is, akik gyermekükkel vagy szülőjükkel élnek
együtt, mégis egyedül, valódi társ nélkül, egyedül
vállalva az anyagi felelősséget is a létfenntartásért.
-----Egyre több tehát a "speciális
élethelyzetű" ember, akik mentálisan nincsenek
felkészülve, kiképezve a "változó világra", mert
az állandósághoz, a változatlansághoz, a
változtathatatlansághoz szoktak.
GENERÁCIÓVÁLTÁS - ÉRTÉKRENDVÁLTÁS
Ahol együttélés van, ott
2-4 fő él egy háztartásban, ez az egy-két gyerekes
családmodell képét őrzi - tudjuk meg a tanulmányból,
párhuzamban azzal, hogy lényegesen csökkent a
többgenerációs családban élők száma (26,5%-ról 11%-ra),
szintén az individualizálódó életformák terjedésének
sodrában. A nagycsaládhoz képest az apa-anya-gyerekek szűk
családmag is individuális, amennyiben jobban képviseli az
egyéni érdekeket, az önállóságot és a függetlenséget. A
többgenerációs életformák előnyei (gondozás-gondoskodás,
egymás segítése - fizikai erővel és mentálisan is) helyett
a konfliktusok kerültek előtérbe. Sokszor menekülés a
generációkat különválasztó megoldás, az egyik motívuma a
függetlenedésnek.
-----Az anyagi és társadalmi függetlenedés egy
másik rugója a "státuszváltás" lehetősége.
Vagyis nemcsak a fiatalok önálló életébe való
"beleszólást" lehet elkerülni így, de ez az útja a
társadalmi beskatulyázástól való elszakadásnak, egy új
státusz elérésének is. A hagyományos értékrendben fontos
volt, hogy valaki milyen háttérből jön, "jó családból
való"-e, kinek a fia/lánya. Az individualista
értékrendben ennek eltörpül a jelentősége (bár az
előítéletes, zárt társadalomban ugyanennyire meghatározó
is lehet adott esetben), az válik fontossá, az egyén mit tud,
mire képes. Környezetéből kiszakadva önmaga mércéjévé
válik, társadalmi előmenetelét nem az határozza meg, hogy
honnan jött (bár a hozott jobb anyagi kondíciók
természetesen jobb startot jelentenek), hanem hogy ő miképpen
tud magasabb iskolai végzettséget szerezni, és helyt állni a
munka piacán, pozíciót szerezni a (vállalkozói) világban,
és azt megtartani hosszú távon. A felmérés ezt megerősítve
két szociokulturális háttérre vonatkozó momentummal szolgál
a képzettséget illetően: az új generáció egy minőségi
szinttel feljebb lépett, kiegyenlítettebb a nők és férfiak
aránya, illetve fél mondattal utal a nők társadalmi
szerepének megváltozására (ami egyébként a hagyományos
családok válságának egyik legvastagabb gyökere).
ÉRTÉKVÁLSÁG: HONNAN HOVÁ?
A hagyományos értékrendből lassan kifelé fordul, az individualizálódás jegyeit viseli magán a társadalom, de nem kifejezetten az individualizáció irányába tart, hiszen a tanulmány is a régi értékrendbe való kapaszkodást tükrözi. Az új jelenségekkel való birkózás, a régi értékek feladása a gyakorlatban, ugyanakkor hozzájuk mint ismertekhez, megszokottakhoz és beváltakhoz való eszmei ragaszkodás - máskor azok meghaladása -, olyan válságot eredményez, amely az egyik legfőbb erénnyé a külső körülményekhez való "alkalmazkodást" teszi. (Ezért nem Bánk bán, hanem Biberach a népszerű hős ma a fiatalok körében.) A válaszokból kiderül: az értékhierarchiában az egészség, a család töltik be a vezető szerepet. Akinek nincs, az vágyik rá, akinek van, akármilyen is, ragaszkodik hozzá, a legszélsőségesebb megoldásokat kitalálva és élve meg a fenntartásáért. Mert nincs más tükör, nincs más vonatkozási pont, a "zárt társadalom"-ban" élők mindennapi életében legfeljebb egy külső közösség kap helyet, a barátok száma az életkor előrehaladtával drasztikusan csökken. Az egészség előtérbe helyezése a "túlélés" feltétele, a családhoz való ragaszkodás a hagyományos értékrendhez való vonzódást jelenti, ami ütközik az egyedülvalók magas számával - s ez meghasonlást jelent a vallott érték és a gyakorlat között.
A TÚLÉLÉSRE JÁTSZÓ ÉLETVITEL
Az önmegvalósítás, a
munka, a siker, az elismerés alacsony rangú az
értékhierarchiában, derül ki a felmérésből. Ebből már
következik, hogy a társadalmi helyzet megítélése sem
alapkérdés a megkérdezettek számára: 50 százalékuk adott
semleges választ, ez nyilván nem az "előrehaladók"
tábora. A boldogság és a siker meglepő százalékainak
magyarázatát is adja, ha megnézzük a jövedelemviszonyokat.
Eszerint a lakosság 80 százaléka a létminimumhoz közeli havi
összegből él. Vagyis a lakosság nagy része a
létfenntartásával van elfoglalva - ebben éli meg magát
sikeresnek (64,2%), ebben érzi magát boldognak (53%) - annak
ellenére, hogy a válaszadók 30 százalékánál hiányzik a
vidámság, kiegyensúlyozottság, tettrekészség érzése, és
azzal párhuzamosan, hogy 40 százalékuknál viszont jellemző a
fáradtság, a feszültség és a lelkesedés hiánya. Ez a lét
a jelképes Maslow-féle szükséglet-piramis alsó szintjén
valósul meg. (Maslow ezeket a törvényszerűségeket, a
fogyasztói társadalom jellemzőiből következő
általánosításokat már 1966-ban leírta, amikor még nálunk
az egyenlősdi és az irányított "közmegelégedés"
terült el a felszínen, és nem is nagyon bukkantak elő a
különbözőségek a rendszerváltásig - akkor meg aztán a
szélsőségek is. Ez negyven év nivellált élet után
sokkszerűen érte a társadalmat, amely nem tudja igazán
kezelni a 10-12 év alatt kialakult polarizációt.)
-----Az egymásra épülő szükségletek piramisának
legalsó szintjén zajlik tehát az az élet, amelyről a
felmérés nagy része szól. A társadalom legszélesebb rétege
a létszükségletek (lakás, ennivaló, öltözék)
kielégítéséért vívott mindennapi harcával van elfoglalva,
illetve a biztonság megteremtése, a jövő elemi biztosítása
a cél. S mivel ez minden erőt, energiát felemészt, a
többségnél szóba se jön a közösségi elismerés vagy
megbecsülés vágya, ami a szükséglet-piramis egy következő
szintjét jelenthetné (ez megint az elszigetelődést, a
kommunikációhiányt húzza alá). Az önmegvalósítás
lecsúszik a sikeres napi regeneráció, a fizikai és szellemi
erők újrateremtésének szintjére, nincsenek pluszenergiák,
csak ami a napi feladatok ellátásához kell. Már az öröm és
megelégedettség forrása, ha sikerül elkerülni a
betegségeket, melyek akadályoznák ezt az alap-élet-harcot. A
felmérés "semmittevés: 21,6%" eredménye mögött
könnyen lehet, hogy az áll: ilyenkor egyszerűen pihennek az
emberek. Mindez akkor is valószínű lehet, ha a szám (a
megkérdezettek 50 százaléka él létminimumon vagy alatta,
illetve összességében 80 százaléka ahhoz közel) kissé
magasnak tűnik.
PANASZKULTÚRA, SARCMENTALITÁS
Mindenki tudja, hogy havi
nettó 25-30 ezer forintból nem lehet megélni, legalábbis nem
"polgári" szinten. Kétségtelen, hogy van egy réteg,
amely valóban ebből tengeti az életét, de a felmérés nem
ezt a (szerintem szűkebb) réteget reprezentálja számaival.
Viszont megint számolhatunk az (el)hallgatás adatokba való
begyűrűztetésével. Mert nem lehet bevallani a valódi
jövedelmeket a magas adók miatt, ezért az adóhivatal felé
jelentett összegekkel kell megfeleltetni az itt adatként
bemondottakat. Hogy "stimmeljen". Ez az elhallgatás
akkor is működik, ha a kérdőív anonimitást ígér
("hátha mégse" - ez a félelem működteti). Vagyis
az emberek a végsőkig takargatnak, nehogy kiderüljön, mi van
a fülük mögött. Természetesen a kisemberekről van szó
(tehát kis csalásokról, sőt nem is csalásokról, csak
elhallgatásokról, vagy a kiskapuk megtalálásáról), akik
inkább vállalják a szegénység feltüntetését, mintsem
kockáztassák ténylegesen megszerzett jövedelmeik
bevallását, aminek egyértelmű és azonnali következménye
lenne az állami sarc.
-----A tanulmányban ellentmondás van a jövedelem és
a végzett munkaidő között, ez az önsajnáltatás
módszerének csapdája. Egyrészt arról panaszkodunk, hogy túl
keveset keresünk, másrészt - szintén a sajnáltatás
jegyében - eláruljuk, hogy túl sokat dolgozunk. A
megkérdezettek 50,4 százaléka dolgozik heti 40 órában,
pluszmunkát végez (heti 1-8 órát 19,2%, heti 9-16 órát
13,3%, heti több mint 16 órát 8,6%) a válaszadók majdnem
fele. Nem valószínű, hogy ennyi túlmunkát valóban az
éhbérért kell elvégezni, s akár a mintacsoport 80
százaléka, akár a helyi társadalom ilyen nagy része a
létminimum közelében élne. Ez az adat-összeférhetetlenség
sokkal inkább arról árulkodik, hogy van tehát itt egy réteg
- feltehetően a vállalkozóké -, akik próbálnak kitérni az
állami nyomás alól, amelyet az a magas adó formájában
terhel(ne) rájuk. A kisember ez ellen az elhallgatással és
önsajnáltatással védekezik.
-----"Panaszkultúra, sarcmentalitás" -
fogalmazza meg ugyanezt dr. Csepeli György
szociálpszichológus, aki szerint az évszázadok során alakult
ki ez a módszer a magyar emberben, mert a történelem során
füstadó, kapuadó, illetékbélyeg és más rafinált
eszközök révén próbálta az aktuális hatalom megcsapolni
vagyonkáját, vagy idegen népek vetettek rá kíméletlen
sarcot. Mindezen "kötelező beszolgáltatások" elől
úgy lehetett elmenekülni, hogy a kisember sajnáltatta magát,
panaszkodott: "Jaj, mi olyan szegények vagyuk, semmink
nincs, amiből adhatnánk." Közben meg az udvaron elásott
edényben még tartalék is volt, vagy titokban nevelték az
állatot, s Dezsőnek (a disznónak - lásd: Bacsó Péter A
tanú című filmje) a legalkalmasabb pillanatban kellett
meghalnia. Egyrészről tehát a panaszkodás, másrészről az
ügyeskedés jellemzi a magyar kisembert, a
törvényesség-törvénytelenség határán mozgó
jövedelemszerzésnek ma is kényszerű divatja van. Még menő
is - az egyén legfeljebb csak nagyon szűk körében - aki
"ügyes" vagy "ügyesebb", persze erről is
inkább hallgatunk.
-----Vannak társadalmak, ahol nem illik a
jövedelemviszonyokról beszélni vagy kérdezni, nálunk pedig -
bizonyos okok miatt és körökben - szokás "alább"
mondani a valóságnál. Az igazság az, hogy aki a mai
Magyarországon nem akar túl sokat adózni, jövedelmének a
minimálbért mondja (tavaly még a bruttó 40 ezret, idén
"már" az 50 ezret), és a többit, ha lehet,
elhallgatja. Már csak a jövedelemfüggő kedvezmények,
juttatások miatt is.
ÉLETVEZETÉSI ZÁRLATOK
A tény azonban valós
lehet: ha nem is minimális, de alacsony jövedelemmel bír a
lakosság jó része, s ez kiemelt rizikófaktornak számít
mentálhigiénés szempontból. Ez tükröződik az életmód, a
közérzet, a szabadidős tevékenység címszavak alatt kapott
eredményekben. 53,6 százalék boldog tehát, s ezt
szükségletei kielégítésének szintjén éli meg, azon,
ahová a rendszerváltás utáni, a mobilitásnak kedvező
időszakban sikerült beállnia. (Csepeli György a 90-es évek
közepén mért országos adatok elemzésekor a következőkkel
számol: a megkérdezettek 42,6 százaléka úszta meg a
rendszerváltást olyan értelemben, hogy nem lett se
vállalkozó, se munkanélküli. 32,2 százalék a passzív
vesztesek aránya - ezek azok az esetek, ahol a család legalább
egy tagja kiszorult a munkaerőpiacról, és nem is tudott
visszakerülni. A vesztes próbálkozók kategóriájába a
válaszadók 5,8 százaléka tartozik - ők nem áldozati
szerepben vannak, hiszen próbáltak alkalmazkodni, de nem
sikerült. A megkérdezettek 4 százaléka próbálkozott
olyannal, amihez nem értett, kényszervállalkozó lett a
megkérdezettek 6,3 százaléka. A sikeres vállalkozók aránya:
9 százalék. Ezek a felemelkedők történetei. A pozícióját
34 százalék őrizte meg, leszakadt 33 százalék. Az
elégedettségi mutatók között a megkérdezettek egyharmada
negatívan értékel, egyötöde elégedett, a többiek
ingadoznak.)
-----A helyzet azóta stabilizálódott, a merev keretek
közül kitörési lehetőségek csak egyedi esetekben adódnak.
A helyi felmérés adatai szerint lehangoltság jellemez 25
százalékot, szomorúságot jelez 19 százalék, alkoholbeteg
6,8 százalék, drogfogyasztó 3,5 százalék, nyugtatóval,
altatóval él 5 százalék, öngyilkosságot kísérelt meg 2
százalék, a családok 19,5 százalékában jelenik meg
valamilyen szenvedélybetegség. Ha számolunk a szokásos
homlokzatvédő "alámondással", milyenek lehetnek
ezek a számok valójában?
-----Az önrombolás ilyen arányai a jelenlévő
kezeletlen feszültségekre utalnak, olyan vonalszakadásokra,
életvezetési zárlatokra, amelyekhez mindenekelőtt hozzá
kellene férni, hogy orvosolni lehessen. Hogy találja meg
emberét, segítőjét, akinek arra - akár kimondatlanul is -
szüksége van. A háziorvosnak körülbelül két perce van -
megélhetési "kártyaversenyben" összegyűjtött -
betegeire. (Keleten annál jobban megfizetik az orvost, minél
több egészséges ember tartozik a körzetébe.) Az az orvos,
amelyik felírja a nyugtatót, elbeszélget-e a pácienssel, hogy
menjen sétálni, biciklizzen, ússzon vagy fusson, hallgasson
zenét, kézimunkázzon, keressen barátot, szeretkezzen,
csináljon valami mást magával, hogy jobb legyen. A
rutinmondatok helyett (Hogy van? Köszönöm jól.), mutat-e
valóban érdeklődést megoldásokat keresve? A beszélgetés
jobbára már csak a pszichiátrián van, amikor valaki -
megdöbbentően sok fiatal - összeroppanva bekerül. Akkor
aztán a tűzoltás gyorsaságával próbálják kideríteni, mi
is történt ezzel az emberrel az egyformán reménytelenül
múló évek során.
-----Eric Berne az Emberi játszmák című könyvében
leírja, hogy milyen félrecsúszott kommunikáció alakítja ki
például az alkoholista beteg típusát, milyen mellémenő
üzenetezések vezetnek a párkapcsolatok tönkremenéséhez,
egymás életének pokollá tételéhez. Valamennyi zárlat
közös jellemzője, hogy a kapcsolatokban a felmerülő
kérdésekre, problémákra adott válaszok nem felelnek meg a
várakozásnak. A mondandó, a szándék nem talál célba,
félreértések adódnak, a reakciók és viszontreakciók - mint
a jó csehovi drámákban - elmennek egymás mellett. Vagy: ahogy
"süket sógorék" elbeszélnek egymás mellett a
tőmondataikkal, úgy vannak a mentálisan megzökkent emberek
küzdelmes mindennapjaikba bezárva.
A FELDARABOLÓDOTT IDŐ
Megdöbbenhetünk az adatok
láttán: 30,2 százalék soha nem sportol, 21,5 százalék soha
nem jár a természetbe. A létfenntartásért végzett
túlmunkák adatait ismerve ezen nem is lehet csodálkozni.
Hiszen, ha vannak is "lyukas órák", azok nem biztos,
hogy kellemesen tölthető szabadidővé állnak össze. Hiszen a
munka és a túlmunka mellett még ott vannak az egyéb
intéznivalók, az otthon, az iskola, óvoda (önállóan
közlekedni nem tudó gyereknél szállításának megoldása)...
A kényszerű ide-oda loholások között feldarabolódik az
idő, beoszthatatlanná válik a sport, kirándulás vagy egyéb
programok "luxusa". A létminimumhoz közeli lét
szintjén ugyanis annak számít minden ilyesmi, ünnepi alkalom
a szombat esti kimenő - ilyenkor pedig általában a
búfelejtés, a gondűzés, a felemelkedettség érzésének
illúziója a cél. (Ismeretes az a kocsmai vendég, aki
hétvégén mindenkinek fizet, miközben mindenki tudja róla,
hogy hétközben kuporgat.)
-----Az időt tehát a teendők, a muszáj-feladatok
strukturálják, s ha marad egy rés, akkor jön a televízió. A
megkérdezettek 65 százaléka kapcsolja be a tévét, hogy
"kikapcsolódjon", hogy napi küzdelmeit elfelejtse,
kiemelkedjen közegéből, és megnézze, mi van a világban.
Ezalatt elszigeteli magát a család többi tagjától (hacsak
nem együtt bámulják a tévét), a beszélgetés helyett
legfeljebb tőmondatokban válaszol a kérdésekre, az
érintkezés lényegtelen információk cseréjévé válik.
(Ettél? Ühüm. Mit nézel? Filmet.) Jellemző tévézési mód
az ide-odakapcsolgatás, aminek eredménye egy széttöredezett
világ képe, ami a bizonytalanságot erősíti. Ismerek olyan
családokat, ahol egyáltalán nem tartanak tévét (érdekes
módon ezek mindegyike háromgyermekes család), a gyerekek sok
közös tevékenységet végeznek a szüleikkel együtt, és
marad idő az egyéni foglalatosságokra is. Másutt a
televíziót már reggel bekapcsolják: az ébredéstől kezdve
nem egymásra, hanem a tévére figyelnek, beszélgetések
nincsenek. A tévéműsor szerkesztése pedig rafinált módon
valósággal odaszegezi a nézőt a képernyő elé: az
izgalmasnak ígért fordulatot csak a reklám,
időjárásjelentés és a napi hírek után nézhetjük meg
akár egy riport, akár egy film esetében. A hétvégi
"háttértelevíziózás" jelensége sem kedvez a
kapcsolatoknak, mert ha beszélgetnek is a családtagok,
egymásra csak úgy "mellesleg" figyelnek oda, olybá
tűnik, életünk párja vagy gyermekünk is ki- illetve
elkapcsolható, csendre inthető, a tévére hivatkozva
elhessegethető. Még mindig könnyebb a hírekbe burkolózni,
mint szembenézni a saját életünk kihívásaival.
-----Az is jellemző, honnan nem kapcsolják el a
tévét: "a szemünkbe homokot szóró" műsoroktól.
Népszerűek a felemelkedés, konfliktuskezelés illúziójában
ringató szappanoperák, az agresszió kisütésére alkalmas
akciófilmek, a televíziós vetélkedők, ahol helyettünk
mérkőznek, a kötözködő riporterek műsorai, akik
helyettünk mondják ki, a sztárok műsorai, akik helyettünk
sikeresek. A média akarva-nem akarva a hatalmat szolgálja
"révetegséget" okozó műsorpolitikájával, amely
hallgat a valódi problémákról. A manipuláció arra megy ki,
hogy a "passzív massza" könnyebben kezelhető és
idomítható, mint a gondolkodó, kérdezni merő emberek
sokasága.
-----A felmérés szerint a fiatalok 28 százaléka
játszik elektronikus játékokkal. Ezek egy része az öncélú
rombolás ölés-panelekből álló programja. A szereplők
mutánsok, túlvilági hősök. A virtuális játékok másik
része ugyan a mindennapi életet modellálja, például a
klikkelgetéssel haza lehet vezetni a kávéházból otthonába
az emberi mozgást majdnem tökéletesen utánzó
"hőst", aki még vécére is el tud menni a
segítségünkkel, miközben az ajtó előtt bejárónő sepreget
kellemes gépzenére. A harci eszközök és formák
bűvöletében élő játékokban zene helyett zajok vannak.
Ezekben a játékokban nem lehet sikerre vinni valamilyen
folyamatot, tevékenységet. Legfeljebb győzni lehet a harcban.
És lehet, hogy ezek a gyerekek sehol máshol nem is fognak
"győzni": sem tanulmányi versenyben, sem
nyelvvizsgán, sem (meggörbült háttal, nyeszlett testtel)
valamilyen sportban. De még a kapcsolataikban sem, mert nem
tanulják meg, hogyan kommunikáljanak, nincs is mit mondani. S
amikor az ösztön belevezeti őket egy felnőttkori tartós
kapcsolatba, a szerelem múltán ott is újratermeli a
kommunikáció-képtelenséget, annak összes csapdáival.
-----Mindehhez képest az olvasás és zenehallgatás
érzelmeket gazdagító, fantáziamegmozgató, lélekgyógyító
dolog. Bár kétségtelenül "passzív" és
"elszigetelt" tevékenységeknek tűnnek, végső soron
épp hogy kapcsolatokban kamatoztathatók. Hosszan mesélhető
témát, élményt adnak, és azt a biztonságot, hogy amit az
ember el tud képzelni, azt meg is tudja valósítani. Ez a
tanulsága minden klasszikus regénynek, amiben végigvitt
életek, cselekmények vannak. Ezeket folyamatként lehet
végigélni, élvezni az olvasás során, szemben a
tévé-tallózással, ahol azt vadásszuk, mások milyen
sikeresek (vagy annak látszanak). Ez tény akkor is, ha a
megkérdezettek nem mondják - mert nem tudatosul, hogy ez
"lelki egészségmegőrző módszer". Hogy az olvasás
jó hatással van-e rájuk, úgy élik meg: szeretnek vagy nem
szeretnek olvasni. A megkérdezettek fele olvas szabadidejében.
-----A "pszichokultúra" részben azt írja a
tanulmány: "Az olvasás háttérbe szorul, mint lelki
egészségmegőrző módszer. Örvendetes, hogy a
televíziózást, a számítógép rendszeres használatát
kevesen említették." Nem említik, mert nem is lelki
egészségmegőrző módszerekként élik meg ezeket a
tevékenységeket, amelyek rendkívül észrevétlenül hatnak.
Az adatok bizonyítják, hogy sok ember él ezekkel a
szabadidejében (tévé: 65 százalék, számítógép: 28
százalék).
A KONZERVATÍV POLGÁRI ÉLET MINT IDEA
Összefoglalójában a
tanulmány azt írja, a szombathelyi lakosság "konzervatív
polgári életet" él. Szerintem ez legfeljebb
"idea". A konzervatív polgári élet az én szemem
előtt úgy lebeg, hogy a családok egzisztenciális
biztonságban, jólétben élnek, nem az elemi szükségleteik
kielégítésének szintjén, hanem a biztos alapok meglétének
tudatában, és valóban azokon az alapokon dolgoznak a
közösségi elismerésért, megbecsülésért - akár
társadalmi vagy kisebb közösségi plusz-feladatokat vállalva
-, és az önmegvalósításra is jut idő, energia. A pénz mint
eszköz, és nem mint cél szerepel az értékrendben. A család
összetartó, szeretetteljes, a gyerekeket nemcsak testileg,
hanem lelkileg és szellemileg is gondozzák, taníttatásukkal
képességeik szerint tudnak törődni, az irigylésre méltó
problémájuk: melyik házitanítótól vegyen különórát a
gyerek. A felnőttek társasági életet élnek, koncertekre,
színházba járnak, részt vesznek a kulturális programokon,
mert az sikk, sőt névjegyüket letéve jótékonykodnak is,
mert van miből. Tehát mindez egy bizonyos anyagi háttér
nélkül lehetetlen, itt pedig mi zömében a létminimum
körüli létekről, legalábbis a létfenntartással elfoglalt
sokaság életéről beszélünk. A felmérés alapján
kirajzolódó társadalomkép nagyobb részt a korábban
"népként" emlegetett, túléléssel elfoglalt
tömeget ábrázolja. A "polgár" a mai
szóhasználatban egy megszólítás. Átpolitizált fogalom, az
"elvtárs"-azás előtti időkre visszanyúló
nosztalgia, valamint egy jövőbeli idea általános alanyának
neve. Nincs hozzá megfelelő (a kulturáltságból és a
jólétből együttesen táplálkozó) világképe és
életmódja a tömegnek, csak egy szűk réteg létformájára
mutat rá nálunk. Tartok attól, hogy a közéletben megjelenő
- mennyiségében mondjuk a szombathelyi Művelődési és
Sportház színházbérletes közönségének számával
leírható - "polgárság" sem igazán polgári - vagy
a kulturális vagy a gazdasági hátterét illetően. A
színház- és hangversenylátogató közönség reprezentáló
része mellett megjelenő pár száz ember az igényeihez
ragaszkodó, nadrágszíját nem a kultúra, hanem az élet más
területein meghúzó hagyományos értelmiségi réteg lehet. A
klasszikus történelmi polgár ismerte a múltját, használta
annak tapasztalatait, és tervezni tudta a jövőjét.
-----Ma azok vannak többen, akik nem tudtak
"sikeresen" megbirkózni az új körülményekkel, és
perspektívájuk sincsen.
A családot mint összetartó erőt nevezik meg a
megkérdezettek, de hogy kihez fordulnának bizalommal, azt nem
tudják megmondani. Mindez nem a hagyományos értékrendet
mutatja, hanem annak súlyos válságát.
-----Hogy a hit, az ima elsők lehetnek a lelki
egészségvédelem terén - ez a vallásokhoz való, az ateista
időszak utáni visszafordulást is jelenti, vagy azok immár
nyílt vállalását, de azt is, hogy az emberek "passzív
módon várják a segítséget környezetük felől",
várják a csodát (ezért lehetnek ma népszerűek a
csodadoktorok és csodatévő módszerek, az azonnali siker
ígéretei - melyekért abból a "kevéskéből" is
mennyit költünk!). Mert ezek a szocreálban nevelkedett
nemzedékek nem tudták megtanulni - az adott, lehetőségek
nélküli helyzetben - a "magam életének, szerencséjének
vagyok a kovácsa" (vagy mondjuk így: a polgári
létfenntartás) módszertanát.
OLDÁS ÉS KÖTÉS
A tanulmány végén
felsorolt segítségnyújtási intézkedések megvalósítása
mellett - ami komoly és tiszteletre méltó program - az
iskolákban tanító pedagógusok kötelező továbbképzéseibe
is be lehetne illeszteni a szemléletük alakítását
előmozdító mentálhigiénés képzést - odáig menően, hogy
merjenek eltérni a tananyag mennyiségi bűvöletétől a
praktikus tudások, tanulás-tanítások,
információ-hozzáférési módok tanítása felé, tegyenek
lépéseket a tapasztalások és az élmények, a "kézzel
megcsinálhatóságok" irányába -, hogy ne termelje
tovább az iskola a frusztrált és szorongó, befelé forduló
fiatalok sokaságát, hanem onnan nyitott, kreatív, gondolkodó
emberek kerülhessenek ki. Továbbá hogy a következő
nemzedékek kilépjenek az "áldozati bárány"
szerepéből és a hallgatásból, és alkalmasak legyenek
véleménynyilvánításra, elképzeléseik kivitelezésére,
vagyis arra, hogy kézbe vegyék az életüket.
-----Valahogy hozzá kellene férni a zártság
lakatjaihoz: a félelmekhez, előítéletekhez és
bizalmatlanságokhoz - kommunikációs csatornákat nyitni, hogy
legyenek utak "lélektől lélekig". Az
intézményesített segítésképtelenségek mellett bemutatni a
valódi segítséglehetőségeket, figyelembe véve, hogy a zárt
társadalom az anonimitást kedveli. A humán szolgáltatások
rendszerének továbbépítésénél nagy szerepet szánnék a
meglévő kulturális intézményrendszernek, amely
"takarásába" vonhatná ezeket. (Kevésbé
"ciki" így az előítéletes zárt társadalomban,
hogy valaki "hova" jár - a környezettel a mai
Magyarországon elfogadtathatóbb egy kultúrházbeli önismereti
kör, mint pszichiáterhez járni csoportterápiára.)
-----Hogyan érhetők el, akik nem keresik fel önként
a mentál-szervizeket? A helyi mentálhigiéné
PR-stratégiájához tartozhatna a plakátokkal való
találkozás véletlenszerűségét kiküszöbölő, a
szórólapok igénytelenségén túlnövő tematizált lap:
mondjuk egy havonta megjelenő, bejáratásáig ingyenes (a
postaládákba bedobott), majd előfizethető, mentális
programokat kínáló pár oldalas újság, amely bemutatná a
városban elérhető segítéslehetőségeket, embereket,
szervezeteket, itteni sorsokat és sorsfordulókat, helyben
megvalósított pozitív életváltoztatásokat (és nem távoli,
elérhetetlen sikertörténeteket), eszközöket, technikákat,
tippeket nyújtana az életmód minőségi vonatkozásában. (A
hátsó reklámoldalakon már működő segítőszervezetek,
szakemberek hirdethetnék magukat, részben ebből tarthatná
fenn magát a lap, részben pályázati pénzekből.) A
kommunikációhiányos zárt társadalomban el kellene kezdeni
nyíltan beszélni arról, ami az egyszerű emberek számára
mentális szempontból lényeges, ami
"számukravalóan" túlmutat a létfenntartás
nyűgein, ami az egyéni (családi) boldogulás útjait
egyengeti.