KAPITÁNY ÁGNES - KAPITÁNY GÁBOR
JÓZSA
PÉTER ÉS A KULTURÁLIS
BLOKKOK KUTATÁSA
Hommage a Józsa Péter
--------------------
-----Műveiben megfogalmazott azután olyan
gondolatokat is, amelyek mint alapgondolatok épültek be a
művelődésszociológiába. Ilyen tétele volt az, amellyel a
szórakoztatást alacsonyabb rendűnek bélyegző elitizmus és
az abban az időben ennek ellenében feltörekvő (a
szórakoztató kultúra és a magaskultúra közti
értékhatárokat elmosó) kulturális relativizmus végletei
között (Vitányi Ivánnal és másokkal együtt) megfogalmazza
azt a ma is olyannyira aktuális álláspontot, hogy a
szórakoztatás nem alacsonyabb rendű, de más; és a
különbség lényegét azon a nagyon plasztikus módon
formulázza, hogy míg a szórakoztató műfajok kikapcsolják
a szubjektum belső centrumát, addig a műalkotások bekapcsolják
a személyiséget.
-----Egy tőle származó, és saját
munkáinkban később felhasznált kategóriáról szeretnénk
még néhány szót szólni: a "kulturális blokkok"
fogalmáról. Ennek alábbi definícióját adja
"Kulturális blokkok Budapesten" (Népművelési
Intézet, Bp. 1972) című művében: "A kulturális
fogyasztás terén hasonló beállítottságú egyénekből
álló és önmagukat a kommunikáció különböző formái
révén szinte szervesen fenntartó sokaságok "szorosan
összefügg az általános mentalitással, az értékrendszerrel,
az életfelfogással, az erkölcsi nézetekkel". A
"kulturális blokkot" elhatárolja a
"szubkultúra" fogalmától is, amennyiben az egy
"blokkhoz" tartozók csak kulturális fogyasztásukban
közösek, míg a szubkultúrák tagjai egész életmódjukban.
Józsa felsorolja a "kulturális blokkhoz" tartozás
megállapításának olyan kritériumait is, mint: az
időmérleg, a munkavállalás (a "munkamegosztásban"
betöltött hely), az ember "világa", a
tájékozottság, az értékképzet, a motiváció, az
összetettség, a mozgékonyság, az ítélőképesség, a
feldolgozási mód. A kulturális blokkhoz tartozás
leglényegesebb meghatározói között kiemeli, hogy: a) az
adott kulturális blokkhoz tartozik egy elvárás, hogy a
műveknek milyen élményt "kell" nyújtaniuk; b) a
tájékozottság, a műveltség, az ismeretek egy típusa; c) a
forma felismerésének képessége (miért, mitől
"szép" valami). (Mint erről még szó lesz, az így
felfogott "kulturális blokk" kategória nagyon
termékenynek bizonyult az empíriában, saját kutatásainkban
úgy találtuk, hogy igen jól magyarázza a társadalom számos
jelenségét, ízlésütközéseit, és számos egyéb
intolerancia forrásának is bizonyul.)
-----Miként más műveiben, a kulturális
blokkokról szóló vizsgálatai során is számos olyan fontos
észrevételt tesz Józsa Péter, amelyek nála csak mintegy
mellékes részeredmények, ám a további kutatásokban akár
alapkövekül is szolgálhatnak. Ilyen például az a
megállapítása, hogy a kultúra (a műveltség) növekedése
gyakorta egyúttal a kulturális rugalmatlanság növekedését
is jelenti, amit az magyaráz, hogy a műveltség erősíti a
normatudatot, a formák pedig mindig gátakat is jelentenek a
tőlük független lehetőségek irányában. Hasonlóképp
érdekes eredménye Józsa befogadásvizsgálatainak, hogy a
legtöbb pozitív és negatív választást (vagyis a legtöbb
motivációt) a műalkotások jövőre vonatkozó elemei
mozgósítják. Már 1972-ben észreveszi azt az azóta
elhatalmasodott tendenciát, hogy a fogyasztás privatizálódott
és passzivizálódott; a giccs terjedésének egyik fő
okaként a magánélet és a közélet elválását nevezi
meg, és számos egyéb, máig fontos megállapítást tesz.
-----Egy ponton a befogadás három
alaptípusával foglalkozik, elkülönítve egymástól a) azt a
befogadót, aki közvetlenül (sztoriként) és alapvetően
emocionálisan éli át a befogadottakat; b) azt, aki a művekben
a sors, a jellem, az indíték mozgatórugóit keresi; és c)
azt, aki az átérzés, átgondolás teljességére törekszik.
Ez a három típus nagyjából megfeleltethető annak a három
típusnak, annak a három kulturális blokknak, amelyeket a
kilencvenes években saját vizsgálatainkban különítettünk
el. Immár több évtizede tanárként is működvén azt
tapasztaljuk, hogy az ember továbblétezésének egyik - a
tanárnak mindenképpen örömet okozó - formája az, amikor az
ember gondolatai valaki másnak a munkáiban továbbgyűrűznek.
Úgy gondoljuk tehát, Józsa Péter előtti tanítványi
tisztelgésünknek is azzal tudunk most leginkább formát adni,
ha a továbbiakban röviden ismertetjük a tőle kapott
indíttatásban gyökerező, az ő kategóriáját használó
saját kutatásaink eredményeit. Reméljük, hogy ha neki
magának mutathatnánk be ezeket az eredményeket, elégedett,
barátságos mosolyainak egyikével fogadná.
KULTURÁLIS BLOKKOK
-----
-----Az egyes kulturális-műveltségi blokkok
egymástól való idegensége sok mindenben érzékelhető.
Párválasztásban, barátságok, rokon- és ellenszenvek
kialakulásában, szomszédsági viszonyok jó vagy rossz
voltában az esetek jelentős részében ugyanúgy szerepet
játszik az ebből a szempontból eltérő kultúra, mint ahogy
sokszor egyes intézmények működését is kudarcokkal,
feszültségekkel terhessé teszi, hogy képviselőik
egyértelmű elutasítással, értetlenséggel viszonyulnak
azokhoz a - más kultúrájú - emberekhez, akikkel kapcsolatba
kerülnek (kezelhetetlennek tekintve őket, kultúrálatlanságnak
bélyegezve a más kultúrát.2) A legtöbb,
ezen az alapon keletkező ütközés az ízlésben és az
életvitel megítélésében kerül felszínre.
-----A különbségek és ütközések alapja
végül is az, hogy az egyes kulturális blokkokhoz sorolható
embereknek igen eltérő a világhoz való viszonyuk; döntően
ez az, aminek alapján egyik vagy másik kulturális blokk
sajátosságait mutatják. A világhoz való viszony
különbségei egyrészt helyzetiek (ennyiben kapcsolódnak a
szűkebb értelemben vett szociális meghatározókhoz),
másrészt az egyén tudati szerkezetének (pszichológiai
alkatának, tudásanyagának, értékrendszerének stb.) is
függvényei. Lényegében annak mértékét fejezik ki, hogy az
ember mennyire érzi magát sorsa urának. A) Az elitkultúrára
az jellemző, hogy az idesorolható ember azt érzi, hogy tőle
(is) függ a világ, illetve a Nagy Egész sorsának alakulása
(a Nagy Egész absztrakt fogalmába itt a tágabb társadalmi
mező bármely köre behelyettesíthető: a közösség, a
nemzet, a civilizált világ, az emberiség stb.); az egyén úgy
érzi, hogy döntéseivel, alkotásával, példájával
befolyásolni képes e nagyobb egész alakulását, ezt érdemes
tennie, és többnyire hivatásának is tekinti. Ebből
következően az elitkultúrát - a művészet, tudomány,
filozófia, nagypolitika kérdései és alakítása körül
szerveződő kultúrát - alapvetően az (általa átlátni
vélt) Egész foglalkoztatja. Amiről e kultúra
képviselője gondolkodik, amivel foglalkozik, az - ha
részkérdés is - általában kapcsolatban van az
"Egésszel": az Emberrel, a Társadalommal, az
Élettel, az Erkölccsel, a Művészettel, a Tudománnyal, a
Politikával; az Emberiség vagy a Nemzet sorsával.3
Az Egészre fordított figyelmen kívül fontos eleme ennek a
kultúrának az ezzel szorosan összefüggő világalakító
attitűd és az egyéni alkotás, az egyéni
teljesítmény, az egyéni szuverenitás értékelése. B)
Egészen másról van szó a közép kultúrájában.
Minden modern társadalomban ehhez a kulturális blokkhoz
tartozik a népesség legnagyobb része. Míg az elitkultúrát
az a tudat vagy illúzió hatja át, hogy a világegész
sorsának alakításában fontos szerepet játszik, a
"közép" élethelyzete ezt a hitet nem teszi
lehetővé. Eljutnak ugyan hozzá a világ információi, de
mivel a döntések többnyire nem az ő kezében vannak, így a
világot - helyesebben a világnak azon köreit, amelyek az ő
döntéseinek hatósugarán kívül esnek - végeredményben
áttekinthetetlennek, idegennek, esetenként félelmetesnek
látja, s legfőbb törekvésévé az válik, hogy maga körül zárt
egyértelműséget, áttekinthetőséget teremtsen. A jó és
szép legyen szép és jó, a rossz és rút legyen rút és
rossz, zavaró ellentmondások nélkül. Legyen meg az az
érzése, hogy ha a világ egészében áttekinthetetlen is, de
ami őt érinti belőle, azt tökéletesen átlátja,
egyértelműen meg tudja ítélni. Ha ez adva van, úgy a
"közép" képviselőjének is megvan a maga
biztonságérzete, alkalomadtán nagyobb is, mint az elitkultúra
képviselőjének biztonsága. A maga életterében ő is
aktívnak tudja magát, saját sorsa nagymértékben függ tőle;
s ha egyénként nem is, csoportként, az együttes hatás
szintjén önmagát éppenhogy ő is a világ fenntartójának, a
mindennapi élet működtetőjének tekinti. (Az, hogy az ő
csoportja a legnagyobb, önmagában is biztonságérzettel tölti
el: a legtöbben hasonlóképpen élik meg, hasonlóképpen
látják a világot, mint ő, tehát ha vannak is tőlük idegen
jelenségek, a lényeget illetően az élet az ő kultúrájuk
szerint eredményesen végigélhető.) E kulturális blokk
embereit nem az Egész alakítása, hanem a saját élet
biztonságára való törekvés mozgatja, ez határozza meg e
kultúratípus legfőbb jellegzetességeit. C) Ha a
"közép" kultúrája a biztonságra törekvés, a
stabilitásvédelem kultúrája, vannak a modern társadalmakban
szép számban olyanok is, akik számára a "közép"
biztonsága is elérhetetlennek látszik. E kultúrát
meghatározza az, hogy részesei helyzetükbe-zártak (illetve
annak tekintik magukat), belátható felemelkedési esélyük
nincs; látókörük így maga is behatárolt: véget ér
azoknál a határoknál, ameddig mindennapi életük
tevékenységei kiterjednek. E világot a mindennapi fizikai
létfenntartásért folytatott küzdelem (olykor a kemény
robotot jelentő fizikai munka) uralja, az élet többi
része is ennek függvénye. Az élet perspektívák nélküli,
nincsenek anyagi tartalékok sem: a cél az egyén fizikai
újratermelése, az ambíciókat, illetve a hosszabb
távra tervezést korlátozzák a lehetőségek, amelyek csak a
napról napra élést engedik meg. Az egyszerű testi
létfenntartásért folytatott erőfeszítések uralma azt is
jelenti, hogy a pihenés, a test feltöltődése és
élvezetei: a nagy alvások, nagy evések, nagy ivások, a
szex, a sport, a tánc, a kéz- és általában a testi
ügyesség játékai fontos eseménnyé válnak, vagy legalábbis
jelentős egyensúlyfenntartó szerepet játszanak az egyén
életében. A figyelem nagy mértékben a fizikum felé fordul:
(az alsó helyzetből való kiszakadást is többnyire a fizikai
képességek biztosíthatják).
-----A három kulturális blokk szemléleti
alapjainak eltéréseiből egyúttal az is következik, hogy
mindaz, ami az egyik kulturális blokk embere számára
természetes, az idegen, zavaró, sőt, ellenséges is lehet a
másik szemében. Ha a közép kultúráját a
biztonságtörekvés határozza meg, ez gyakran oda vezet, hogy a
"középkultúra" embere ellenségesnek, mert világa
megszokott biztonságát fenyegetőnek fogja érezni az
elitkultúra emberének folytonos újító törekvéseit, míg
amaz az áporodott állóvizet konzerváló nyárspolgárként
bélyegzi meg az ő világváltoztató erőfeszítéseinek
útjába álló "közép"-kultúra követőit. A
"közép"-kultúra biztonság-eszménye szempontjából
merő felelőtlenség (és a "civilizálatlanság"
jele), amikor az "alsó" helyzetűek kultúrájában
élők egy nap alatt elmulatják, illó élvezetekre költik
váratlanul nagyobb bevételüket is, ami viszont teljesen
természetes egy olyan kultúrában, ahol a jelen kényszerei
többnyire csak a valóságtól elrugaszkodó álmok formájában
hagynak teret a jövőnek, s ahol ebből adódóan a közvetlen
élvezet az egyetlen vágykielégülési forma.
-----Az alapattitűd különbségéből
származnak a szűkebb értelemben vett kultúrához való
viszony eltérései is. A) Az elitkultúra számára a
kulturális alkotások elsősorban a világ modellálói, a
problémák megküzdésének eszközei. Így nézik,
hallgatják a műalkotásokat, ilyen üzeneteket (mögöttes
tartalmakat, szimbolikus: a társadalomról, az Emberről, a
Történelemről, a nemzeti jellegről, az Erkölcsről, a
Művészetről, a Világtörvényekről szóló jelentéseket)
igyekeznek kiolvasni a műalkotásokból, de sokszor a nem-elit
kultúrák termékeiből, sőt, az élet különböző
jelenségeiből is. A dolgok és különösen a műalkotások formai
jegyei is azért fontosak ebben a kulturális közegben, mert
e kultúrában - amelyben minden jelent és jelez valamit a
társadalomról, az Ember világáról, az Egészről - e
formákból is mögöttes jelentéseket lehet kiolvasni; éppen
ezért is tudják eszközként forgatni a kultúra egy-egy
kifejezésformáját. (A formák, például a művészeti formák
ugyanazért fontosak számukra - a tartalomtól függetlenül is
-, amiért a gépekkel foglalkozóknak is ismerniük kell a
gépeknek nemcsak működésmódját, de szerkezetét is.) Az
elitkultúrában az egész kultúra végső soron munkaeszköz: a
világismeret eszköze. A világismereté és a
világalakításé. Az Egész ismeretéé és alakításáé. S
mert az alakításra nagy hangsúly esik, ezért általában igen
kiemelt érték az elitkultúrában az innováció, az újítás,
az új tartalmak és formák létrehozása is. B) Említettük,
hogy a középkultúra biztonságtörekvését zavarja az
"elitkultúra" folytonos újítása és - a
megszokottal lépten-nyomon szembekerülő -
"extravaganciája"; az ilyen törkevéseket (mivel
mögöttes céljaik számukra ismeretlenek és saját
szempontjukból értéktelenek) "öncélúnak",
"érthetetlennek-értelmetlennek",
"túlbonyolítottnak", "valóságidegennek"
(= az ő valóságuktól idegennek) minősítik, és lényegében
elutasítják. Itt a szűkebb értelemben vett kultúrának is az
az elsődleges funkciója, hogy visszaigazolja a biztonságosan
ismerős normákat. Így amikor a "közép"
képviselője kultúrát fogyaszt, akkor azt preferálja, ami közérthető
(biztonságosan egyértelmű), illetve amit lehetőleg hosszabb
időszak közítélete, a mérvadó szak- és közvélemény
már értékesnek nyilvánított; értékeli a műalkotásban
mindazt, ami az ő normáit visszaigazolja, és mindazt,
ami benne egyértelműen mérhető: a belefektetett munkát,
kidolgozottságot; a virtuozitást; (s a
biztonság-eszmény szempontjából ideális állapot, a jólét
szimbólumait:) a kellemességet, az anyagiakban
kifejezhető értékességet, a dekorativitást. A
"közép" kultúrájának részese, a világon
elsősorban a maga személyes világát értő ember számára a
szűkebb értelemben vett kultúra - mint minden - elsősorban a
személyes fogyasztás szférájába tartozik, s már csak ezért
is könnyen fogyaszthatónak kell lennie; a kultúra ebben a
világban főleg a kikapcsolódás, a szórakozás képzeteihez
társul; a "közép" embere bizonyos időnként
kikapcsolódásképpen kultúrát fogyaszt, elolvas egy könyvet,
elmegy a színházba, múzeumba, koncertre: de persze hogy mikor,
hova megy és amit befogad, hogyan fogadja be, ezt
nagymértékben szintén a (biztonságosan egyértelmű) normák
fogják meghatározni. A közép-helyzet ugyanakkor azzal is
jár, hogy az ember érzékeli a maga köztes helyzetét, amihez
természetes igényként társul az emelkedés, a legalább
lassú gyarapodás ambíciója. Ezért fontos számára az
elitkultúrával való kapcsolat is, hiszen amennyi a
"felsőbb" kultúrából beépíthető az ő
kultúrájába, annyival mindenképpen ő maga is emelkedést
élhet át. A "közép" kultúrában élő emberek
számára ezért mindig vannak az elitkultúrának olyan -
rendszerint tartalmuk vagy szemléletük által a
közép-kultúra világával érintkező - részei, amelyeket mintaadóknak,
számukra az elitkultúrát szimbolizáló alapműveknek
tekintenek, s ezek a művek és alkotóik a közép-kultúra
világában - e szerepüknek köszönhetően - olykor szinte
"szentségesülhetnek". (De ugyanezért fontosak az
elitkultúra fogyasztásának azok az alkalmai is, amelyeken a
"közép" képviselője részt vesz: maga a részvétel
megemeli a helyzetét, s alkalom arra is, hogy önmagát
másoknak megmutassa: hogy mások is lássák gyarapodás-kész
stabilitásának ezen jelképes megnyilvánítását).4
Míg az "elitkultúra" hőse az Egyéniség, a
"középkultúráé" a Sikeres ember. (De míg az
elitkultúra a "közép" életét élő embert is az
Egészhez való viszonyában igyekszik szemlélni, és
ábrázolni, a "közép" a Nagy Ember életében is a
közép normáit visszaigazoló banalitásokat szereti
viszontlátni.)5 C) Az "alsó helyzetűek"
kultúrájának nyelvében az erős hatások dominálnak.
Világuk jelenorientáltsága és erősen fizikai
meghatározottsága következtében egész kommunikációjukat
áthatja a primér indulati jelleg: a közlések gyakorta
egyúttal indulatkitörések, indulatnyilvánítások; jellemző
a gyakori nyelvi töredezettség6 és a
megfogalmazások leegyszerűsítettsége (a "korlátozott
kód"); de mindennek másik oldalaként gyakrabban jellemző
a direktebb, kevésbé rejtett beszéd is: az utalások,
célzások, a stiláris és udvariassági formulák, amelyek
más-más módon, de mind a két másik kultúra-típus
szövegeit áthatják, itt nagyon ritkán fordulnak elő. (Ezért
az "alsó kultúra" emberei nemcsak a
civilizálatlanság, hanem a "természetesség"
szimbólumai is lehetnek a másik két kulturális blokkhoz
tartozók szemében.) Az erős hatások abban az értelemben is
jellemzőek e kultúra kommunikációs helyzeteiben, hogy e
kultúra képviselői minden kommunikációs csatornán
vonzódnak a végletes, kontrasztos hatásokhoz (a
pasztellszínekkel, a finom átmenetekkel és
megkülönböztetésekkel szemben). Minthogy az alsó helyzet azt
a törekvést is magával hozza, hogy az ember ne legyen
kénytelen legalul érezni önmagát, e kultúra
képviselőinél igen gyakori a maguknál elesettebbek keresése
(olykor pátyolgatása, máskor megalázása); s e relatív
fensőbbségesség-érzés igénye miatt is ("azért velünk
ez nem történt meg") erős érdeklődés mutatkozik
körükben a borzalmak, extrémitások, a bűnözés, a
katasztrófák eseményei és bemutatása iránt. A kultúra
termékeitől is sokszor ilyen benyomásokat várnak; az erős
fizikai hatásokon (például a szexualitás vagy a fizikai
teljesítmények bemutatásán) kívül. A "felsőbb"
világokból érkező "pletyka"-szerű - és szintén
az extrémitásokra kiélezett - információk pedig szinte
életpótlékot is jelentenek: ezeken az információkon
keresztül csodálkoznak rá arra, hogy "mi minden is van a
világban". A tömegkommunikáció ebben a kultúrában is
betölti azt a funkciót, hogy a világ üzeneteit hordozza.
Üzeneteinek dekódolása azonban itt is az adott kultúra
törvényei szerint történik. Ennek egyik igen lényeges
sajátossága, hogy a realitás és a fikció keveredése
jellemzi: az "alsó helyzetűek" kultúrájában a
fikciót gyakran teljes realitásként élik meg, s úgy
igyekeznek bekapcsolódni világába, a realitás hírei
viszont sokszor megfoghatatlan távoli történésekként és
fikcióként, a mesék egyikeként épülnek be az
"alsó helyzetűek" mindennapjaiba. A
"felsőbb" világokat elsősorban külsőségeik
jelképezik ebben a közegben: így a jólétet például gyakran
a csillogás jelképezi, amelynek egy-egy foszlányát a
legszegényebb környezetben is megtalálhatjuk; s a
kultúrafogyasztásnak az e kulturális blokk emberei számára
legkedveltebb helyszíneit - a bárt, a cirkuszt, a vurslit és
az ezekhez hasonló környezeteket - is elsődlegesen a "csillogás"
jellemzi.
-----A három kulturális blokk egyéb
jellemzőiről: melyikben hogyan alakulnak az emberi kapcsolatok,
milyen a viszonyuk a tömegkommunikációhoz, az iskolához, a
hivatalosság egyéb intézményeihez, a valláshoz - itt most
nincs módunk részletesebben beszélni.
*
-----
-----S az is világos, hogy mint a társadalom
bármely felosztása esetében, úgy ebben az esetben sem kapunk
"tiszta" csoportokat. A hármas felosztást
kibővíthetjük ötösre (a "közép"-re soroltaktól
elkülönítve a "felső közép"-rétegeknek és az
"alsó közép"-rétegeknek egymástól is sok
vonásban eltérő kultúráját), hetesre (hiszen az elit alsó
rétege sem azonos a vezető elittel, az "alsó
helyzetűek" kultúrájának is van egy felső rétege8)
és így tovább. Az egyes blokkokon belül továbbdifferenciál az
iskolázottság;9 a foglalkozás; a
lakóhely; az etnikum;10 a vallási
hagyomány; az értékrendszer; az egyes kulturális-műveltségi
blokkok világához való kapcsolódás ideiglenessége vagy
véglegessége;11 a történelmi
körülmények; a történelmi időrend (hiszen mindig több
egymást követő korszak elitjei élnek egymás mellett); az
hogy valaki "fentről" vagy "lentről"
érkezett-e oda, ahol van (emelkedést, süllyedést vagy
helybenmaradást élt-e meg); és még nagyon sok minden.
-----A kulturális blokkokat, a kultúra
effajta tagolódását mindenesetre semmiképpen sem lehet
egyértelműen értékhierarchiának értékelni: az
"alsó" kultúra sem alacsonyabb rendű (de persze nem
is magasabb rendű, ahogy azt az elitkultúra egyes
megcsömörlött képviselői néha felvetik). Más. Mindegyik
kultúra más, öntörvényű, saját logikájú, a világhoz
való alapviszonyából levezethető világ, s bármivel
találkozik, azt a maga világának törvényei szerint
értelmezi. A magáétól eltérő értelmezéssel - (hiszen az
ő világának az ő kultúrája sajátosságai felelnek meg) -
nem tud mit kezdeni, ezért arra - és a más kultúrát
képviselők életgyakorlatára - gyakran elutasítással
reagál. Ebből fakad az egyes kulturális blokkok képviselői
közötti megannyi ütközés, ízlésvita; személyek,
alkotások, műfajok szenvedélyes kedvelése és elutasítása.
De ha mindegyik esetében megpróbáljuk belülről megérteni a
másik, a mienktől eltérő kultúra logikáját, akkor arra a
közös emberi törekvésre ismerhetünk, amelynek jegyében
mindenki olyan világot épít maga köré, amilyenné - a
külső hatásokat a belső adottságokkal egybefonva -
összeáll benne a világ.
JEGYZETEK:
1 | A "választja" idézőjelben szerepel, hiszen a szuverén választás mellett jelentős arányban kell figyelembe vennünk az "objektív" meghatározó tényezőket, a veleszületett személyiség-sajátosságoktól az ember kultúrájának-műveltségének kiformálódásában azért persze mégiscsak nagymértékben szerepet játszó szociológiai változókig. |
2 | Számos karitatív vagy ismeretterjesztő kezdeményezés feneklett meg azon, hogy az "alsó helyzetűek" kultúrájában, e kultúra szabályai szerint élő emberektől a "közép" vagy az "elit" kultúrájára jellemző reakciókat vártak el; ahelyett, hogy igyekeztek volna megérteni egy sajátos kultúra működését, elutasítással reagáltak rá. |
3 | Hogy mitől érzi úgy valaki, hogy ő képes a Világ sorsát befolyásolni, ezt igen nehéz meghatározni. Az bizonyos, hogy egyes tevékenységi formák - a művészet, a tudomány, a politika és a gazdaság csúcsaira jutás - az átlagosnál inkább hajlamosítanak (ha nem is predesztinálnak) erre. (De hogy milyen tevékenységi formáknak mekkora az esélyük erre, ez történelmileg változó: a katonai elit tagjai például egyes korábbi korszakokban sokkal nagyobb arányban kapcsolódtak be az "elitkultúra" világába, mint manapság; ugyanakkor az korábban szinte elképzelhetetlen volt - ami ma igen gyakori -, hogy színészek, táncdalszerzők és énekesek, vagy éppen sportolók legyenek ezen "elitkultúra" meghatározó képviselői. Nagyon érdekes példa e tekintetben Schirilla Györgyé, aki indulásakor - még csak nem is az élsport, hanem - egy extrémsport lemosolygott képviselőjeként meglehetősen marginális helyzetben volt, de azzal párhuzamosan, hogy ismertté válván bekerült az elitkultúra közegébe, egyre hangsúlyosabbá vált az a - jellegzetesen elitkulturális - törekvése, hogy egy életformareform szószólója legyen, vagyis: változtasson a Világon). |
4 | A színház/koncert/kiállítás-látogatások ezt is jelentik a "közép"-kultúra képviselői számára. A "közép"-kultúra hagyományos paraszti változatában ennek megfelelője a templomban - különösképpen az egyházi ünnepek eseményein - és az "ünnepi" szféra más nyilvános alkalmain való megjelenés. |
5 | Tipikus példái ennek a történelem "Nagy Embereinek" életét banális szerelmi konfliktusokban és egyéb magánéleti aspektusokban ábrázoló életrajzi könyvek és filmek; vagy az a figyelem, amellyel a "középkultúra" meghatározta közvélemény a királyi családok, a popsztárok és az egyéb istenített sikeres emberek magánélete felé fordul. |
6 | A töredezettség nemcsak a közlésben, hanem a befogadásban is jellemző, így az e kultúrában élők a tömegkommunikáció üzeneteit is többnyire csak töredezetten dekódolják, sőt, többnyire észlelni is csak foszlányaiban észlelik. Elsősorban az akció-elemek érdekesek a számukra; az információkból pedig azok, amelyeknek vagy nyilvánvaló hatásuk van az általuk átlátott életvilágra, vagy olyan, az övéktől látványosan eltérő életformáról tudósítanak, amelynek méltánytalansága szembetűnő, s a róla szóló információk így az ő szociális indulataik rendszerébe foglalhatók. (Szociális indulataik és a normák világába való betagozatlanságuk folytán a kulturális értelemben "alsó helyzetűek" olykor találkoznak a világot átformálni törekvő "elitkultúra" lázadásaival: a gyakorlatban aztán rendre kiderül, hogy egészen más a viszonyuk a világhoz.) |
7 | Vannak akik azért, mert érzelmeik felnevelő nem-elit kultúrájukhoz kötik őket; vannak akik azért, mert csak a nyilvános élethez kapcsolódó kultúra-elemeket sajátították el az elitkultúrából; vannak, akiket például alkoholizmusuk "húz le" a "perem" kultúrájába stb. |
8 | Nem vitatható például, hogy a peremhelyzetbe sodródott két rakodómunkás között igen nagy különbség lehet, ha az egyik piaci alkalmi "tróger", a másik meg "road" egy rockbanda mellett. |
9 | Régen az érettségi már az elitkultúrába vezető kapu volt, ma az egyetemi diploma sem feltétlenül az... |
10 | Az "alsó" helyzetbe kerültek között például korántsem mindegy, hogy e helyzet összefügg-e az illető etnikumával (néger, cigány, indián egy fehér társadalomban), vagy sem. |
11 | Az egyetlen művel/sikerrel feltűnt, azután elhallgató kezdő művész még nagyon bizonytalan lehet abban, hogy részévé vált-e az elitkultúra világának. Vagy a másik véglet oldalán: az első generációs munkanélküli "alulrakerülése" még nem tűnik olyan véglegesnek, mint aki már beleszületett a szélső peremhelyzetbe. |