LŐCSEI PÉTER
HASZNÁLNI
KÍVÁNT,
NEM TÜNDÖKÖLNI
PALKÓ ISTVÁN KILENCVENÉVES
--------------------
-----Beszélgetéseink szerkesztett, rövidített
változatával, írásainak vázlatos jegyzékével és
levelezésének néhány darabjával köszöntöm a múlt század
tanúját, a Vasi Szemle egykori szerkesztőségi tagját,
az Életünk megindítóját. Köszöntöm a tudós
tanárt, aki nemcsak a katedrán tanított, hanem
intézményszervezőként, tudományos dolgozatok és
ismeretterjesztő cikkek szerzőjeként, lektorként is nevelt.
*
-----
------ 1913. augusztus 23-án születtem Toronyban.
Szüleim földműveléssel foglalkoztak. Nyolcan voltunk
testvérek: öt fiú és három lány. Kitűnő eredménnyel
végeztem el a hat osztályt, de családunk anyagi helyzete miatt
nem gondolhattam továbbtanulásra. Műbútorasztalosnak szántak
szüleim. Az elemi után egy évig otthon maradtam, mivel 14
éves korig nem lehetett iparoshoz szerződni. Egy Berger nevű
helybeli asztaloshoz mentem volna inasnak. Mielőtt aláírtuk a
szerződést, az intézők megnézték a bizonyítványomat.
Látták az eredményt, és felelősségre vonták apámat,
miért nem ad engem felsőbb iskolába. Mondta, hogy nem tudná
kifizetni a tanítási költségeket. Erre azt felelték: majd mi
elintézzük, hogy tanulhasson a gyereke. A falusi
tehetségmentő akciónak köszönhetem, hogy felvettek a
szombathelyi Premontrei Rendi Szent Norbert Gimnáziumba. Az
államiban nem jutott hely, de az egyházi iskolában akkoriban
nem volt kötött létszám.
------ Milyen volt ennek az intézménynek a
légköre, hogyan jellemeznéd középiskolai éveidet?
------ A korabeli gimnáziumi oktatás egyik jellemzője
az erős rostálás volt. Sokan lemorzsolódtak. A latin mellett
a görög nyelv és a nagyon szigorú matematikaoktatás
játszották ebben a főszerepet. Ha sarkítva fogalmazhatok, azt
mondom, hogy a gimnázium megtanított bennünket tanulni,
reprodukálni. A hangsúly nem a teremtő, alkotó gondolkodásra
esett. Rengeteg volt a memoriter. Ma, kilencvenévesen is fújom
az Iliász hexametereit, a homéroszi himnuszok részleteit,
Vergilius, Ovidius, Horatius sorait. Természetesen Goethét,
Schillert és a magyar klasszikusokat is. A gimnáziumnak
kiváló könyvtára, jól felszerelt természetrajzi és fizikai
szertára volt. Itt láttam először egyiptomi múmiát, római
régiségeket, egy sereg egzotikus állatot, preparált
krokodilt, óriáskígyót. A könyvtár számos XVII-XVIII.
századi kiadású kötetet és későbbi könyvritkaságot
őrzött. A polcokon képzőművészeti albumok,
földrajzatlaszok, történelmi, irodalomtörténeti,
nyelvészeti, természettudományi folyóiratok és monográfiák
sorakoztak. A Gothard család jóvoltából csillagászati
műszerekkel is rendelkezett az iskola. Akkoriban nem is
álmodhattam arról, hogy ezeknek az értékeknek egy részével
a gimnázium igazgatójaként találkozom majd néhány évtized
múlva. Nem véletlenül mondtam, hogy csupán egy részével: a
világháború és különösen az "államosítás"
iszonyú pusztítást végzett a könyvtárban és a
szertárakban.
-----De ne siessünk ennyire előre! Alma materemre jó
szívvel emlékezem vissza. Sokat hallottunk a rivális
iskolákban történtekről: Weöres Sándor esetét, a "Nem
megy a szinusz-tétel" fordulatot (amelyikből később vers
is lett) bejáró évfolyamtársam újságolta. De nem csupán
Sanyinak gyűlt meg a baja a tanulással. A mi zsúfolt
osztályunk az érettségire harminckét főre apadt. A kort
jellemző érdekességként említem, hogy évfolyamunkból
tizenheten választották a papi hivatást. Többségük hozzám
hasonlóan a tehetségmentő akciónak köszönhette az
érettségit és a továbbtanulás lehetőségét.
------ Mi történt veled az érettségi után?
Hogyan kerültél a pécsi egyetemre?
------ A teológiához nem éreztem hivatást. A jobb
állásokhoz megfelelő összeköttetésekre lett volna
szükség, ilyennel azonban nem rendelkeztem, így az érettségi
után egy francia biztosító cég alkalmazottjaként
helyezkedtem el. Jártam a Szombathely környéki falvakat, és
tűzbiztosításokat kötöttem néhány hónapig. Egy alkalommal
a séi tanító fiával, Várhegyi Károllyal találkoztam, akit
régebbről ismertem. Ő éppen elkezdte az egyetemet Pécsett,
és azt mondta: nem hagyom, hogy ügynök legyen belőled. Gyere
velem Pécsre! Az albérletemben elférsz, majd megnézzük, hogy
hol próbálhatsz szerencsét. Engedtem az unszolásnak, és
néhány nap múlva a magyar-latin szak hallgatója lettem.
Később a görögöt is felvettem. Ennek a felsőoktatási
intézménynek két része volt: a Pécsi M. Kir. Erzsébet
Tudományegyetem és a Pécsi M. Kir. Középiskolai
Tanárképző Intézet. Nekünk, bölcsészkari hallgatóknak
két indexünk volt. Az egyik az egyetemi képzés programját
tartalmazta, a másik - a tanárjelölti leckekönyv - a
szaktárgyakhoz tartozó pedagógiai, pszichológiai, didaktikai
stb. kollokviumok, gyakorlatok igazolására szolgált.
-----Ha már erre kanyarodtam, hadd említsem meg
Weöres Sándor esetét! Ő a jogi karon kezdte tanulmányait, de
a római jog első néhány előadása egy életre elvette
kedvét az igazságszolgáltatástól. Az átiratkozás könnyen
ment, csupán az volt a kérdés, hogy melyik szakot vegye föl.
Azért választotta a földrajzot és a filozófiát, mert így
kikerülhette a pedagógiai tárgyakat. Weöres Sándor egyetemi
éveinek nap mint nap fül- és szemtanúja voltam. Ez alól
csupán az ivócimboraság volt kivétel. Sanyi rendszeresen
váltogatta albérleteit; napjainak javát a bölcsészkar
Rákóczi úti fépületében töltötte. Itt működött az
Ókortudományi Intézet (a filozófiai mellett), így gyakran
találkoztunk. Az előadások látogatásában válogatós volt,
csak arra járt be, amelyik nagyon érdekelte. Várkonyi Nándor
irodalomtörténeti óráin például alig láttam. Várkonyi
volt a pécsi egyetemi könyvtár vezetője; emellett a legújabb
kori irodalmat és az elcsatolt területek magyar irodalmát
oktatta. Lenyűgöző volt a tudása; memóriájának
gazdagsága. Kiváló nyelvérzékkel rendelkezett. A hazai és
külföldi írókat oldalszámra tudta idézni. Nem szavakkal,
hanem személyes példájával nevelt igényességre. Később
írói, szerkesztői munkám mentorává lett. Hiteles mércének
tekintettem. Kezdetben az egyetemen és a könyvtárban
találkoztunk, aztán egyre többször kerestük fel Kürt utcai
lakásán. Ebből a baráti körből elsősorban Borbély
Gáborra, Weöres Sándorra, Várhegyi Karcsira emlékszem.
Hosszú beszélgetéseket folytattunk. Pontosabban ezek csak
részben voltak igazi beszélgetések, hiszen Várkonyi a szó
szoros értelmében süket volt, emiatt a diskurzusok
félig-meddig levelezések voltak. Sanyit itt sem az
irodalomtörténet izgatta elsősorban. Jobban érdekelték az
elsüllyedt kultúrák, a mítoszok.
------ Várkonyi Nándor szépen írt ezekről a
találkozásokról Pergő évek című kötetében. Vele - mint
említetted - nem a hagyományos diák-tanár kapcsolatban
voltál. Személyes barátság alakult ki köztetek. Néhány
szép levelet is mutattál tőle a hatvanas-hetvenes évekből.
------ Ő volt az esküvői tanúm. Sziriát oszlopai
című könyvét dedikálva küldte el nekem. A kötetről az
elsők között írtam ismertetést. Szerkesztőként több
tanulmányát, recenzióját közöltem. Haláláig tartott a
barátságunk, ma is meghatódva emlékezem rá. Megmaradt
leveleit szívesen ajánlom fel közlésre.
------ Várkonyi Nándoron kívül kik voltak
emlékezetes professzoraid, szemináriumvezetőid?
------ Elsőként a klasszika-filológus Kerényi
Károlyt említem. A görög és a latin nyelv és irodalom
professzora ragyogó előadó volt. Meghatározó szerepet
játszott világképem alakulásában. Bartók Béla Cantata
profanájáról nélküle aligha írtam volna meg
tanulmányomat. Alapvető hatását abban látom, hogy a
klasszika-filológián belül a mítoszkutatás új útjait
járta. Az antikvitás világképének originális
értelmezését tette lehetővé. Hetente 2-3 napot töltött
Pécsett. Előadásaira Pestről is sokan lejöttek, Devecseri
Gábort például többször ott láttam. Weöres Sándor is
gyakran betért ide, alighanem intenzívebben hallgatta, mint a
filozófiai előadásokat.
-----Kerényinél írtam latin nyelvészeti
szakdolgozatomat. Ez egy százoldalas szótörténeti dolgozat
volt, ma is sajnálom, hogy anyagiak híján nem tudtam
megjelentetni. Egyetemistaként én a görögnek vettem a
legtöbb hasznát. Ez is a professzor úrhoz kapcsolódik. Az
egyetemtől a jezsuita konviktus vezetője instruktort kért a
Zichy és a Perczel fiúk mellé. Kerényi engem ajánlott, és
így egy kis zsebpénzhez jutottam. Tanítványaim sikeres
érettségije után a pécsi kispapokat is tanítottam.
-----Klemm Imre Antal a nyelvészetnek szinte minden
területét oktatta. Hogy csak néhányat említsek az órái
közül: a nyelvtudomány alapjai, általános fonetika, magyar
szóképzés, történeti mondattan. Az ő ösztönzésére
írtam azt a nyelvjárási pályamunkát, amellyel elnyertem a
Báró Kornfeld-díjat. Később ennek a dolgozatnak
köszönhettem Végh József barátságát.
-----Az egyetemen Halasy-Nagy József adta elő a
pszichológiát, az etikát és az esztétikát. Több
filozófiai kötete is megjelent, de alighanem az őrzi meg a
nevét, hogy Weöres Sándor nála írta doktori dolgozatát (A
vers születése).
-----Varga Damján foglalkozott a középkori magyar
irodalommal. Nála például fél éven keresztül dolgoztuk fel
a Margit-legendát és forrásait. Tolnai Vilmos rövid ideig
tanított. Petőfi-előadásaira emlékszem legélesebben. Gálos
Rezső a XVIII-XIX. századi irodalmat oktatta. A
leckekönyvemben tárgyának megnevezéseként Madách és
Az ember tragédiája szerepel.
------ Hogyan sikerült elhelyezkedned a diploma
megszerzése után?
------ 1940. december 20-án előrehozott vizsgát
tettem. Az összevont kollokviumokat, szigorlatokat azért
vállaltam, hogy minél hamarabb álláshoz jussak. 1941.
február 2-án megnősültem. A minisztériumból márciusban
kaptam értesítést, hogy a visszacsatolt Ungváron a Magyar
Királyi Állami Drugeth Főgimnáziumban tudnának alkalmazni
magyar-latin szakos tanárként. Ez egy ruszin-magyar tannyelvű
intézmény volt, az ország egyik legpatinásabb, 330 éves
gimnáziuma. Itt van ez az érettségi tabló, ezen olvashatod,
hogy kik voltak a kollégáim. Velem együtt került ide a
legendás Eötvös Kollégiumból Martinkó András, a kiváló
irodalomtörténész, Vörösmarty-kutató. A gimnáziumban kb.
500 diák tanult, 26 tanár oktatott. 8000 kötetes volt a
könyvtára, erre azért emlékszem, mert engem bíztak meg a
vezetésével. Nekem akkor albérletem volt; rövid időre
feleségem is odaköltözött, ott született meg első
gyermekünk. Két évig maradtam Ungváron, 1943 őszén már
Szombathelyen kezdtem a tanévet.
-----Ez idő tájban indult meg a Sorsunk,
Várkonyi Nándor folyóirata, a földrajzi távolság ellenére
ismét szorosabb kapcsolatba kerültünk. A lap a Janus Pannonius
Társaság kiadványaként látott napvilágot Pécsett. Én a
folyóirat vidéki társszerkesztője, munkatársa lettem. 10-15
írásom (főképp könyvismertetés) meg is jelent benne.
Időközben a Vasi Szemlében és az Írott Kőben
is publikáltam.
------ Miként emlékszel vissza Pável Ágostonra, a
Vasi Szemle alapító főszerkesztőjére?
------ Nagy tisztelettel gondolok rá. Emberfeletti
munkát végzett. Tanári munkája mellett szerkesztette a
folyóiratot, szervezte a város művelődési életét. Baráti
figyelemmel fordult felém; a "felhős" időszakokban
is bátorított. Vele haláláig emberi, szakmai kapcsolatban
voltam. Betegségének kezdetén a Múzeum könyvtárőrségével
bízott meg. Halálos ágyán szinte végrendeletként hagyta
rám a felelősséget, hogy életművének bizonyos részeit
folytassam.
------ Hogyan alakult sorsod a világháború után?
------ A Faludi Gimnáziumban tanítottam. A
NÉKOSz-mozgalom keretében megszerveztem a Sabaria Népi
Kollégiumot. Vállaltam a Pedagógusok Szabad Szakszervezetének
megyei titkári teendőit. 1949-ben a Faludit összevonták a
Premontrei Gimnáziummal. A minisztérium az így létrehozott
Nagy Lajos Gimnázium igazgatójává nevezett ki. Sok kiváló
kollégával együtt kezdhettem el munkámat, és 1955-ös
áthelyezésemig maradtam posztomon. Eközben nem szakadtam el a
közművelődési és a szerkesztői munkától sem (Vándortűz,
1947; Népünk, 1948; Őrség, 1954). Az ötvenes
években konzulense lettem Végh Józsefnek, a kiváló
nyelvjárásgyűjtőnek, aki fontos nyelvföldrajzi,
lexikográfiai munkát végzett, és kiadta az Őrségi és
Hetési Nyelvatlaszt (Budapest, 1959). 1956-ban elkészült,
de csak 1957-ben látott napvilágot az általam szerkesztett
(és részben írt) Vasi élet és irodalom című kötet.
Büszke vagyok rá, hiszen jórészt járatlan úton indultam el
a közreműködő munkatársakkal, így az elsők között
említendő dr. Kuntár Lajossal.
------ 1959-ben Magyarországon 11 felsőfokú
tanítóképző és óvónőképző intézet kezdte meg
működését. Az egyik Szombathelyen, az egykori Faludi Ferenc
Gimnázium épületében kapott helyet.
------ Ennek az intézménynek a megszervezésével
engem bíztak meg. A feladat váratlanul ért (1958-as hévízi
családi nyaralásunk idején érkezett hozzám a híre).
Elsősorban Vas, Veszprém és Zala megyékből fogadtunk
jelentkezőket. A nappali tagozaton kb. 65-70, a levelezőn
80-100 hallgatónk volt. Először még nem is nevezték
főiskolának, hanem Felsőfokú Tanítóképző Intézetnek.
Vezetése rendkívül szerteágazó feladatot jelentett.
Mozgósítottuk a leendő oktatókat, a régió diákjait, és
ugyanakkor harcoltunk az iskola arculatáért is. Pápáról,
Kőszegről, Zalaegerszegről jöttek tanárok, és helyi
szakembereket is bevontunk. Súlyos tantervi gondokat kellett
megoldani. A hajdani (és a mai) egyetemi autonómiát a
minisztériumi főosztály munkatársai hírből sem ismerték.
Komoly tárgyalásokon értük el, hogy az úgynevezett
ideológiai tárgyak ne kerüljenek aránytalan túlsúlyba.
Később én vállaltam a könyvtáros és népművelés szak
megindítását. Hadnagy László volt az új művelődési
miniszterhelyettes; ő járult hozzá, hogy a tanárok mellett
közművelődési szakembereket is képezzünk. A
profilbővítéssel természetesen együtt járt merítési
bázisunk gyors növekedése is.
------ A hatvanas évek elején a Vasi Szemlében
több írásod is megjelent az Intézet kulturális
programjairól. Ezekből az látszik, hogy gyakoriak voltak a
képzőművészeti, zenei, irodalmi rendezvények.
------ Derkovits-kiállítást rendeztünk, Domanovszky
Endre alkotásait mutattuk be. Az Országos Filharmónia
szervezésében voltak komolyzenei koncertek. Többek között
Liszt, Bartók, Glinka művei hangzottak el. Szerepelt nálunk a Kortárs
folyóirat gárdája is. 1961 tavaszán Illyés Gyula, Tolnai
Gábor, Kalász Márton, Szeberényi Lehel mellett fellépett
Gobbi Hilda és Török Erzsi. 1963 decemberében elfogadta
meghívásunkat Károlyi Amy, és Weöres Sándor. (Egyébként
ők nem csupán a főiskolán és a könyvtárban fordultak meg,
hanem meglátogattak családi házamban is.) Az oktatók és a
diákok tevékenyen bekapcsolódtak a közművelődési munkába.
Békefi Antal Savaria zenei életéről tartott előadást.
Megalakult a Márkus Emília Színpad. A Vas megyei írók
estjén az Intézet több tanára költőként, íróként,
műfordítóként mutatkozott be (Káldi János és Cs. Nagy
István mellett én magam is).
Palkó István (kb. 40-50 évvel ezelőtt készült kép) |
-----
------ Az intézmény mellett ott volt a család
(feleségem és öt gyermekem) gondja és öröme is. Biztos
hátteret jelentettek számomra. Magam is csodálkozom, hogy az
idő szorításában mi mindent sikerült megvalósítani. Ez
persze nem feledteti, hogy sok tervem, sok munkám maradt
befejezetlen. De hogy a tényeknél maradjak, hadd említsek
néhányat az elvégzettekből! Diákkoromtól érdekeltek a
nyelvek; több német szépirodalmi fordításom látott
napvilágot.
-----Fonetikai kutatásaimhoz a Központi Fizikai
Kutató Intézettől kaptam készülékeket (oszcilloszkóp,
oszcillográf); a hangtani, a névtani és a szókészleti
vizsgálatokba diákjaimat is igyekeztem bevonni. Saját
eredményeimről A nyugat-dunántúli nyelvjárás diftongusai
címmel tartottam előadást a Nyelvtudományi Társaság
ülésén. A Nyelvtudományi Társaságnak egyébként azóta is
tagja vagyok. 1968 júniusában Az audiovizuális eszközök
használata a pedagógusok beszédkultúrájában címmel
tartottam előadást a Nyelvoktatási Szakosztály ülésén. Az
Általános Nyelvészeti Szakosztály konferenciáján (1969.
február 18.) A magyar nyelv magánhangzóinak
rövidség-hosszúság problémájáról című dolgozatomat
mutattam be.
-----A nyelvészeten kívül élénken foglalkoztatott a
lélektan. Alapító tagja vagyok a Magyar Pszichológiai
Társaságnak. Pedagógiai működésemmel függ össze, hogy
Lőrincz Istvánnal és Petrován Oszkárral iskolaérettségi
vizsgálatokat végeztünk. Kutatásunk örömet és bánatot
egyaránt termett.
------ Szólnál erről egy kicsit részletesebben
is?
------ Évekig vizsgáltuk a beiskolázás előtt álló
gyerekeket. Testi és lelki fejlődésüket egyaránt figyelemmel
kísértük. Azt tapasztaltuk, hogy a 6 évesek jelentős
hányada szomatikus és pszichés szempontból is éretlen az
iskolai feladatok elvégzésére. A növekvő tantervi
követelmények súlyos megpróbáltatást jelentenek számukra.
Kinek jó az, ha a sorozatos kudarcok miatt a tanulók egy része
gyenge idegzetűvé, szorongóvá, agresszívvé válik?
Felvetettük a beiskolázás halasztását, ideálisabbnak
tartottuk volna a későbbi iskolakezdést. A Pedagógiai
Intézetben megbotránkozva utasították el javaslatunkat;
bevezetését visszalépésként értékelték. Tanulmányunk a Gyermekgyógyászatban
és egy német nyelvű szakfolyóiratban is megjelent. Itthon
agyonhallgatták felvetésünket, megalapozott aggodalmainkat,
hasznosítható tanácsainkat lesöpörték. Nézz körül! Vajon
nem időszerűek-e ma is ezek a kérdések?! Amennyire én
látom, sok gond van az iskolákkal. Azt mondhatom, hogy minden
szinten: az alsó tagozattól a pedagógusképzésig. Az
intézmények szerepzavarától kezdve az értékrend
válságáig sorolhatnám a bajokat.
------ Térjünk vissza még szerkesztői munkádra!
Negyven éve indítottad útjára az Életünk című
periodikát, amely irodalmi antológiából hosszú küzdelmek
árán válhatott folyóirattá. Te az első húsz kötetet
gondoztad.
------ Az Életünknek volt néhány fontos
előzménye. Korábban már említettem a Sorsunkban
végzett munkámat. 1945 után több irodalmi kiadványt is
szerkesztettem. Ezek közé tartozott a Vándortűz, a Népünk
és az Őrség. Ez utóbbi a Magyar Írók Szövetsége
Szombathelyi Csoportjának kiadványa volt. A helyi és szomszéd
megyei szerzők mellett Weöres Sándor, Károlyi Amy és Lator
László versei olvashatóak benne. 1962-ben jelent meg az
általam gondozott Ez történt című antológia. Ez a
kb. 200 oldalas válogatás 40 szerző újabb termését mutatta
be. Ahogy átlapozom a tartalomjegyzéket és a kötetet,
Károlyi Amy, Weöres Sándor, Bárdosi Németh János, Gazdag
Erzsi, Cs. Nagy István és Solymos Ida nevével, verseivel
találkozom.
-----Társszerkesztője voltam az újraindított Vasi
Szemlének is. Egy regionális irodalmi-művészeti
antológia megjelenését a hatvanas évek elején kezdtem
szorgalmazni. Ne felejtsük el, ez még javában a "szellemi
szesztilalom" (Weöres Sándor) időszaka volt! Minden
ötletet, újítást gyanakvás vett körül. A "HÁROM
T" (tiltás, tűrés, támogatás) világában a
pártbürokraták nehezen fogadták el a kulturális
decentralizáció igényét. Az Életünk irodalmi
antológiaként indult meg 1963-ban. A második köteten már ez
olvasható: irodalmi és művészeti antológia. A kiadvány
Győr-Sopron, Vas, Veszprém és Zala megye összefogásával
jelenhetett meg, ezért mindig vigyáznunk kellett a szerzők
arányaira is. Hálásan emlékezem Simon István költő,
szerkesztő barátomra, aki tanácsaival, kapcsolataival
segített életben tartani vállalkozásunkat. Helyzetünk nem
volt könnyű. Meg kellett teremtenünk a megjelenés pénzügyi
feltételeit, el kellett oszlatnunk a politikai, ideológiai
gyanakvásokat. A "Hatalom" szigorú megszorításokkal
élt: az egyes számokat csak a Kiadói Főigazgatóság
cenzúrája után lehetett megjelentetni. Ezt lektorálásnak
nevezték, de ne szépítsük, cenzúra volt a javából. Simon
István mellett megemlítem Kristó Nagy Istvánt, aki szintén
sokat segített. Odaadom neked néhány megmaradt levelét,
válogass belőlük! Az emberi kapcsolat mellett a kor
levegőjét is őrzik; sajtótörténeti szempontból is
dokumentum értékűek.
------ Kiket emelnél ki az Életünk egykori
szerzői közül?
------ Az Életünk hasábjain elsősorban a
nyugat-dunántúli írók, költők írásaival találkozhatott
az olvasó. Bárdosi Németh János (versek, emlékezések,
ismertetések), Fodor András (versek, bírálatok), Gazdag
Erzsi, Káldi János, Cs. Nagy István, Solymos Ida, Z. Szabó
László, Takáts Gyula, Tüskés Tibor, Várkonyi Nándor
publikációit említhetném a teljesség igénye nélkül. A
klasszikusok közül szerepelt például Németh László,
Illyés Gyula, Kassák Lajos és Veres Péter is. Büszkén
mondhatom, hogy Weöres Sándornak több verse (Epilógus, A
makacs élet, Az akasztott isten, Tenebrae, Hajnal, Lant-futamok
stb.) és néhány fordítása (Federico Garcia Lorca,
Csiu-Csang, Majakovszkij) is megjelent. Elemzések is napvilágot
láttak róla (Cs. Nagy István a Bóbitáról írt;
Várkonyi Nándor Weöres pécsi éveit elevenítette fel;
Kulcsár János és Petrován Oszkár a Tűzkút című
Weöres-kötetet értékelte; Poszler György pedig a költő
házaspár szombathelyi látogatásáról tudósított).
-----A szerkesztőségi munka során sok kiváló
alkotóval kerültem munkatársi, baráti kapcsolatba. A tőlük
kapott leveleken kívül dedikált kötetek őrzik emléküket.
Hadd mutassak néhányat a polcon lévő könyvek közül:
"Palkó Istvánnak, abban a reményben, hogy egyszer Isten
vagy az emberek kegyelméből eljutok Szombathelyre,
megismerhetem és jóindulatáért személyesen mondhatok
köszönetet. Bpest, 964, ápr. 22. Solymos Ida." (SOLYMOS
Ida: Vendégvárás; Magvető, 1964); "Szeretett és
nagyrabecsült barátom, Palkó Istvánnak és családjának -
Solymos Ida - Budapest, 1975, márc. 11-én, Várkonyi Nándorunk
halála napján." (SOLYMOS Ida: Esküminta; Budapest,
1975); "Palkó Pistának szeretettel, barátsággal Károlyi
Amy; 1972. szeptember" (KÁROLYI Amy: -talan -telen;
Budapest, 1972); "Palkó Pistának, aranyos barátomnak, a
régi-régi szeretettel - 88. szept. 15. Káldi János"
(KÁLDI János: A hosszú esők ideje, Szombathely, 1988.)
------ Weöres Sándorral mikor találkoztál
először? Milyen emlékeid vannak róla?
------ Válaszom meghaladná ennek a beszélgetésnek a
kereteit. Nem szívesen tündökölnék a beavatott barát
szerepében. Az ő személye, még inkább az életműve fontos;
igyekszem úgy válaszolni, hogy a tolakodásnak a látszatát is
elkerüljem. Mi egy esztendőben születtünk. Ő júniusi, azaz
két hónappal idősebb nálam. Nem egy iskolában tanultunk, de
már középiskolásként sokat hallottam róla. Egy falubeli
barátom osztálytársa volt, ő mesélt különcségeiről.
Középiskolásként olvastam a helyi lapokban (a Hírben,
a Vasvármegyében) megjelent írásait. Amint már
említettem, Pécsett gyakran találkoztunk, baráti körünk
részben azonos volt. A harmincas évek végén írta doktori
disszertációját a vers születéséről. Abban az időben
sokszor beszélgettünk: eredeti gondolatait, meghökkentőnek
tűnő ötleteit, sejtéseit szívesen megosztotta velünk. Máig
emlékszem arra az esetre, amikor Sanyi egy karcsú leány
társaságában előttünk rögtönzött verseket. Játék volt
persze. Meghatározták a metrumot, talán a rímet is, aztán
egy sort az ifjú hölgy írt le, Sanyi pedig átvette a
stafétát, és folytatta. Majd újra visszaadta, míg a vers el
nem készült.
------ Az esetet (pontosabban annak egyik
változatát) Weöres Sándor és Takáts Gyula is
rögzítette. Hadd idézzem őket! A vers születésében
Weöres ezt írja: "Egyszer S. É. költőnővel
üldögéltünk a háztetőn, mint a cserepesek.
Indítványoztam, hogy írjunk együtt egy dialogikus verset: egy
strófát ő, egy strófát én, és így tovább, fölváltva,
míg a befejező részhez nem jutunk. Éva beleegyezett: csak
kezdjem meg a verset. Az indítványt én tettem, hát már nem
hátrálhattam a feladat elől; éreztem, hogy nem lehet
épkézláb verset írni szándékos nekifutással, ahogy egy
sövényt átugrik az ember; és holmi szokványos bók-ritmust
sem tákolhatok össze, mert a kolleginának jó ízlése
van." Takáts Gyula a költőnő kilétét is felfedte:
"Pécsi, Siklósi úti diáklakásom előtt naponta sétált
el A vers születésében S. É rövidítéssel említett
költőnő, Schridde Éva. A doktori értekezésében közölt
dialógusvers társszerzője. Pedánsan egyszerű, vékonyka
magyar-német szakos kollegina volt..."
------ Úgy tudom, később megváltoztatta a nevét, de
arra már nem emlékszem. A pécsi éveket követően Weöres
Sándorral személyesen ritkábban találkoztam, művein
keresztül mégis rendszeresen érintkeztem vele.
-----Ma is őrzök egy kedves emléket, amely a
személyes találkozást és a későbbi versélményt
összekapcsolja. A háború után, ha jól emlékszem, 1946-ban
Várkonyi Nándorral és Weöres Sándorral együtt kerestük fel
Tatay Sándort Badacsonyban. Irodalmi kérdésekről,
folyóirattervekről beszélgettünk, és - mintegy
pihenésképpen - ellátogattunk Egry Józsefhez. Ő nagy
örömmel fogadott bennünket műtermében. Borral kínált,
bekapcsolódott az eszmecserébe, aztán balatoni vázlatait,
képeit mutatta meg. Beszélt is róluk nekünk, akik a
festészet világában járatlanabbak voltunk. Weöres Sándor
odaállt az egyik kép elé, hosszan vizslatta, aztán - talán a
szürkebaráttól kissé lassabban - ennyit mondott: fenn egy
semmi, lenn egy semmi, középütt egy nagy semmi. Jót
nevettünk rajta, hogy ilyen frappánsan, tekintélyt nem
tisztelve, hangsúlyával azonban mégsem bántóan, összegezte
képzőművészeti élményét. Megszoktuk tőle az aforisztikus
tömörségű, meghökkentő megjegyzéseket. Egry magabiztosan
tudomásul vette a summázatot. Nem hiszem, hogy megsértődött
volna. Csaknem másfél évtized telt el, amikor az Ez
történt antológia számára Weöres Sándor elküldte
nekem a Három síremlék című versét. Ennek első
darabja Egry Józsefnek állít emléket. Ahogy átfutottam a
sorokat, belém villant az egykori badacsonyi látogatás
hangulata. A vers ugyanis így kezdődik:
"fönn egy nagy semmi lenn egy nagy semmi köztük a kusza eleven semmi |
A vájt égből zuhatagban piros sárga szilánk pattan a táj tarka teknőjébe dől a sugár szakadatlan" |
-----
------ Weöres Sándor több alkalommal is
meglátogatott a feleségével. Károlyi Amynak nagyon sokat
köszönhetett. Túlzás nélkül mondhatom, hogy a magyar
irodalom is. Alighanem ő mentette meg a széthullástól.
Gyakorlatiasabb volt, mint ő, és neki szüksége volt egy ilyen
típusú gondoskodó, szelíden korlátozó társra.
-----Hosszan idézhetném szombathelyi és budapesti
találkozásaink emlékeit (szeretettel fogadtak bennünket
Muraközi úti házukban), de ennél fontosabbnak tartom annak
elmondását, hogy a magyar olvasóközönség, olykor a
hivatalos értékelők is, mennyi téves ítéletet,
előítéletet fogalmaztak meg vele kapcsolatban. Elkönyvelték
a gyermekek költőjének, besorolták a társadalmi
kérdésektől elforduló, elefántcsonttoronyba vonuló költők
közé. Félreértették, félreértelmezték színpadi
kísérleteit. Ő azt írta egy helyütt a hatalomról: "Ily
lázálomban élni nem lehet, nem is szabad. Az élők szégyene,
a holt göröngyé, minden csillagé." Az a Weöres mondta
ezt, akit balgatag kora apolitikusként könyvelt el, talán a
szerencséjére is. Emlékszem, hogy nem szerette a vele, illetve
a költészetével foglalkozó írásokat. Úgy vélem, ez nem a
kritikusoktól való divatos fanyalgás volt a részéről.
Amikor arra szántam magam, hogy egy tanulmányban foglalkozzam
vele, a megjelentetés előtt a hozzájárulását kértem.
Készségesen megadta, így jelent meg írásom a jugoszláviai Híd
hasábjain.
-----Kapcsolatunknak volt egy egészen praktikus
vonatkozása is: egy ideig mi gondoztuk Sándor édesanyjának
sírját a szombathelyi temetőben. A síremléket Ferenczy Béni
faragta meg. Én az idős Weöres Sándorral is többször
találkoztam. Akkor már megtört öregember volt, a
táplánszentkereszti szociális otthon lakója. Ő a bizalmába
fogadott, és néhány családi ereklyét is rám hagyott.
------ Befejezésül azt kérem, hogy vázlatosan
foglald össze, miként alakult sorsod a főiskolai évek után.
------ Az Intézetnek kétszer három évig voltam
vezetője, azt követően oktatóként dolgoztam. 1971-ben
lektornak hívtak Mariborba. Ez a kétéves jugoszláviai munka
emlékezetes volt számomra, és talán nem hivalkodó, ha azt
mondom, kölcsönösen eredményesnek bizonyult. A maribori
egyetem és a szombathelyi főiskola között a mai napig jó és
gyümölcsöző a kapcsolat. Kiadványok, tudományos cikkek,
konferenciák hitelesítik mindezt. Büszke vagyok arra, hogy a
jó kapcsolat megalapozásában munkát vállalhattam. Könyvek
lektoraként, szerkesztőként, ismeretterjesztő cikkek
írójaként is azt tettem, amihez kedvem és talán tehetségem
is volt.
-----Nyugdíjas éveim csendben, családi körben
telnek. A betegségek is elértek bennünket, de ezekről nem
szívesen beszélek. A lehetőségekhez képest ma is
érdeklődöm az irodalmi és tudományos élet újdonságai
iránt. Ma is foglalkoztatnak a magyar őstörténet megoldatlan
kérdései. Az elmúlt évig a nyarat Révfülöpön élő
fiamnál, a telet szombathelyi lakásunkban töltöttük. A veled
folytatott beszélgetés arra ösztönzött, hogy egyfajta
leltárt készítsek életemről, érdeklődési körömről,
kutatásaimról. Persze egy életet, főleg, ha ilyen hosszú,
mint az enyém, nem lehet 10, de akár 100 oldalon sem
összegezni. Ha bármire kíváncsi vagy, és ha még emlékszem
rá, szívesen válaszolok.
------ Köszönöm a beszélgetéseket, boldog
születésnapot, jó egészséget kívánok!
*
(Palkó István
írásainak válogatott bibliográfiáját és a válogatást
levelezéséből
lásd a Vasi Szemle hagyományos, nyomtatott kiadásában)