NAGY ALAJOS
"HA
MÁRIA ÉS SZENT ISTVÁN
ORSZÁGA FELETT LEHULL
A MOSZKVAI HITETLENSÉG CSILLAGA"
MINDSZENTY HAMVAINAK HAZAHOZATALA
HALÁL, VÉGRENDELET, TEMETÉS
----------------------------------------
-----A prímás környezetében lévők
hozzákezdtek az ilyenkor szokásos teendők elvégzéséhez.
Már a gyászjelentés szövegezésénél véleménykülönbség
adódott. Mészáros Tibor ragaszkodott ahhoz, hogy Mindszenty
neve alatt ott legyen: bíboros, esztergomi érsek,
Magyarország prímása... König bíborosnak kell aláírnia
a gyászjelentést. Csodálatosképpen kis habozás után
belemegy... ez egyenesen a pápa intenciói ellen van. König
azonban okos ember. Mindszenty halott, sok bajt nem okozhat. A
megfosztott címét már nem viselheti, legföljebb a sírkövön
állhat.1 A gyász kifejezéseként
König bíboros e szavakkal emlékezett meg nagy kortársáról:
Defunctus adhuc loquitur - Holtában is beszél...
-----Mártír volt azon testi és lelki
szenvedések alapján, melyeket az egyház és népe miatt
hősiesen elszenvedett. Korunk mártírja lett, egy időszaké,
amely a vallásszabadság ideológiai és politikai
elnyomásával a vértanúk új típusát teremti.2
-----Igen, Mindszenty bíboros holtában is
beszél, és elszakadva a földi kötelékektől, a test
esendőségétől, túllebegve Kádár, a Vatikán és az
Egyesült Államoknak személye körül kialakult erkölcstelen
sakkjátékát - talán vádol is. Az Úr előtt! Mert életében
sokat tűrt és szenvedett. Vállalta a megaláztatást
Egyházáért és Népéért. E két fogalom az ő
filozófiájában egy nemes érccé ötvöződött. E
tiszteletreméltó, ma másképp (?) értelmezett eszmékért
élt és halt meg - száműzetésben.
-----Ahogy élete, úgy halála sem volt
békés. Gonosz bonyodalmak, értelmetlenség követték azt is.
E méltatlan szövődmények hatása még ma sem oszlott el. De
Mindszenty holtában is beszél.
-----1975. május 6-án König bécsi és
Döpfner münchen-freisingi bíborosok, László István,
Burgenland első püspöke, valamint Johann Weber gráci püspök
végezték a gyászszertartást nagy főpapi segédlettel -
Graber regensburgi, Zak St. Pölteni-i püspök, Admont,
Göttweg, Rábakeresztúr (Heiligenkreuz), Kremsmünter és St.
Lambrecht apátjai - a máriacelli bazilikában. Földi
maradványait a Szent László-kápolnában - Szelepcsényi
György hercegprímás mellé - helyezték el kívánsága
szerint, amíg azok haza nem térhettek a szabad magyar földre.
A magyar nyelvű szentbeszédet dr. Ádám György európai
magyar főlelkész mondta. A német szentbeszédben Werenfried
van Straaten, a híres "Speckpater" (szalonnás páter)3
hangsúlyozta: Keresztútra vezették, amilyenen aligha járt
eddig bíboros. Példamutató hűséggel, ellenségeinek
gyűlölete nélkül, de kitérőt sem téve ott, ahol
megalkuvás vagy félelem az életét megkönnyíthették volna.
Hűségesen követte az Urat... Majd kimondja a súlyos
szavakat, melyeket eddig egyházi személy ily fontos helyen,
ilyen egyértelműen, ennyi ember előtt még nem hirdetett a
szószékről: Hogy Krisztus engedelmes lett a
kereszthalálig, tiszta értelemmel nem felfogható. Mi azonban
meghajlunk az előtt a bölcsesség előtt, melyben az értelem
tűnik ostobaságnak. Kétkedés és félelem ellenére ezért
elutasítjuk a pápa engedékenységét az ateistákkal szemben,
akik a prímás leváltását követelték. Ezt mi
felelőtlenségnek nevezzük...
-----Jézus Krisztus és minden mártír,
akik az ő sorsában osztoznak, azon a kemény úton mentek, amit
ő szabad akaratból választott. Ez minden szentnek az útja.
Ők éppen úgy jog nélküliek, mint Isten egyszülött Fia, aki
a rabszolgák alakját vette fel, és engedelmes lett a
kereszthalálig. Az engedelmesség eme keresztje a
kereszténység alaptörvénye...
-----Igen, hallgassátok bíborostokat. Ő
nem halott. Lelke Isten kezében van, és semmiféle szenvedés
nem éri már el. Eljött az óra, amikor ő az Emberfiával
együtt megdicsőül.4
-----A szívkoszorúér elmeszesedése miatt,
tulajdonképpen szívinfarktusban elhunyt bíboros5
végrendeletét - miközben testét konzerválták, és halotti
maszkját levették - dr. Harangozó Ferenc, Vecsey József,
Cser-Palkovics István, Horányi Tibor és Ádám György
felbontották. Össze volt foltozva sok részből. Hosszú
volt és olvashatatlan...6
-----Az általános, személyi részek mellett
azonban ott áll a mondat, amely még ma is heves vitákra ad
alkalmat, s e viták hazahozatala után sem csillapultak: Ha
Mária és Szent István országa felett lehull a moszkvai
hitetlenség csillaga, vigyék testemet az esztergomi bazilikai
sírboltba.7
-----A Mindszenty Alapítvány kuratóriumában8
már a temetésen megfogalmazódott, hogy a mártír-főpap
földi maradványait a végrendelet szerint Esztergomban helyezik
örök nyugalomra. A kérdés csak az volt, hogy mikor.
Mindszenty
hercegprímás temetése Mariazell-ben, 1975. május 15. A kegyoltár előterében elhelyezett koporsó előtt tisztelegnek a hívek |
-----
-----Több jelentés érkezett a
"csodás" gyógyulásokról.
-----P. dr. Bourdeaux a már idézett Gruss
aus Mariazell 1985-ös jubileumi Mindszenty-számában
beszámol egy járássérült pap gyógyulásáról. A pap
annyira rosszul tudott járni, hogy még a kelyhet sem tudta maga
vinni a Szent László-kápolnába, hisz csak mankókkal tudott
mozogni.
-----A misét csak úgy tudta elmondani, hogy
közben az oltárra támaszkodott, hogy állni tudjon. A
szentmise után a celebráns átment a bazilika barokk
kupolacsarnokán a sekrestyébe - körülbelül 50 méterre -,
visszahozta a liturgikus edényeket, levetette a miseruhát és
felvette nehéz télikabátját. Mikor végignézett magán,
ijedten körülnézett - hiányolta a mankóit! Azok Mindszenty
sírjánál, az oltár mellett maradtak... A pap a mai napig nem
szorult mankóira, amik mint emléktárgyak, otthon ágya felett
függnek...9
-----Az egyik legmegkapóbb híres
színművészünk, Mensáros László vallomása: 60 éves
vagyok. Az elmeszesedett jobb csípőízület évek óta
járás közben mindig nagy fájdalmakat okozott, melyek a múlt
évben sokszor éjjel sem múltak el. 1985. július 1-én
Máriacellbe jöttem szabadságra. Már itt-tartózkodásom első
napjaiban újra felléptek a fájdalmak, főleg éjjel, annyira,
hogy csak erős fájdalomcsillapítókkal tudtam aludni. Egy-két
nappal megérkezésem után szabadságom alatti szálláshelyem
előtt elestem, és kificamítottam a bokaízületem... Mivel
ugyanebből az okból többször is gipszkötést kaptam, és
azzal teljesen mozgásképtelenné lettem, tudtam, hogy
szabadságom így folytatódik. Ekkor jutott eszembe, a Gruss aus
Mariazell (Üdvözlet Máriacellből) c. folyóiratban olvastam
egy magyar pap gyógyulásáról, aki a Mindszenty-kápolnában
bemutatott mise után mankók nélkül ment vissza a
sekrestyébe. Délután bevitettem magam a bazilikába és ott,
Mindszenty sírja mellé ülve a rózsafüzért imádkoztam,
misét hallgattam és áldoztam. Ezután éjszaka még
felébredtem a fájdalomtól, de reggel teljesen fájdalommentes
és egészséges voltam. A daganat természetesen akkora volt,
mint azelőtt, csak két héttel később tűnt el.
Csípőízületi fájdalmaim megszűntek, olyannyira, hogy a
következő napokban hosszabb sétát tehettem. A fájdalmak
azóta nem léptek fel, és naponta öt-hat órát járhatok
gyalog. Mensáros László. Máriacell, 1985. augusztus 10.10
-----Az emigrációs papság és maga az
emigráció nem nézték jó szemmel a Habsburgok
közreműködését, de megnyugtatta őket, hogy a hercegprímás
végeredményben élete végéig legitimista maradt, így nem
került sor nagyobb tiltakozásra. Sőt az is feledésbe merült,
hogy a frissen nyugatra érkezett főpap, még mielőtt
találkozott volna emigráns híveivel, Zita királynénál tette
tiszteletét.
-----A temetés után elcsitultak a kedélyek,
látszólag béke és nyugodalom lebegett a hercegprímás hamvai
felett. A halott bíboros így kevésbé állt útjában a
vatikáni enyhülési politikának, Kádáréknak a Szentszék
általi legitimálásának, valamint az elkendőzött
egyházüldözésnek. A magyar turisták tömegestől érkeztek
Máriacellbe, a sírhoz. Lefizették a buszsofőröket, akik egy
kis kerülővel Máriacellen keresztül vitték utasaikat a
nyaralóhelyekre. Itthon elnéztek a dolgok felett, tudtommal
ezért nem vontak felelősségre egy vezetőt sem. Ha mégis
rákérdeztek volna a meghosszabbodott útvonalra, érvelhettek
volna azzal, hogy az utasok a Simmering csodálatos hegyeit, az
üde zöld völgyeket és az ősi magyar zarándokhelyet akarták
látni. Ez a látszólagos tolerancia még virágcsokrot is tett
a rezsim asztalára, hisz kérkedhettek azzal, hogy a kommunizmus
nagy ellensége sírjának látogatását a "nagy
ellenfél", Kádár nem tiltja, és senkit nem marasztal el
emiatt. Az itthoni látogatók száma megnövekedett, miután a
Liechtensteinben, Vaduzban elhelyezett Mindszenty múzeumot 1979
júniusában átvitték Máriacellbe, s így az emléktárgyak
mindenki számára megtekinthetővé váltak.
-----A temetés első évfordulójára még
buszokkal érkeztek az emigráns zarándokok a kegyhelyre.
(Számukat 3000-re teszik.) Hiányoztak azonban a nyugaton élő
magyar főpapok, akik részben a Vatikánban, részben más
fontos egyházi intézményekben teljesítettek szolgálatot, s
nagy részük éppen Mindszenty ajánlására került ki
nyugatra. Ugyanígy nem képviseltette magát a KMEM, a katolikus
értelmiségiek mozgalma, Magyar Pax Romana sem. Sőt, egyik
vezetőségi tagja elmarasztalólag nyilatkozott a rádióban a
magyar egyház fejéről. A zarándoklatokat az emigrációs
magyar lelkészek vezették. A szertartásokat, az ünnepi
szentmisét Jung Tamás nagybecskereki püspök celebrálta.
Ekkor avatták fel a piszkei, illetve süttői márványból
készült síremléket, melynek magyar felirata így szól:
MINDSZENTY JÓZSEF
BÍBOROS, MAGYARORSZÁG PRÍMÁSA
1892-1975
ÉLT ÉS ÉL A SZENT PANNÓNIÁÉRT.
-----
-----HELYTÁLLT ISTENÉRT, EGYHÁZÁÉRT ÉS
SZENVEDŐ NÉPÉÉRT. AZ ELNYOMÓ HATALOM KÉTSZER VETETTE
FOGSÁGBA, 1949-BEN PEDIG ÉLETFOGYTIGLANI BÖRTÖNRE ÍTÉLTE.
-----BILINCSEIT 1956-BAN A FELKELT NÉP VERTE
LE. MIUTÁN A SZOVJET ERŐSZAK LEIGÁZTA AZ ORSZÁGOT, 15 ÉVIG
AZ AMERIKAI EGYESÜLT ÁLLAMOK BUDAPESTI KÖVETSÉGÉN KAPOTT
MENEDÉKET. ENGEDELMESSÉGBŐL VETTE MAGÁRA A SZÁMKIVETÉS
NEHÉZ KERESZTJÉT, S AGGASTYÁNKÉNT LETT A VILÁGBAN
SZÉTSZÓRT MAGYARSÁG HŰ PÁSZTORA ÉS IGAZ ATYJA,
MEGHALT BÉCSBEN 1975. MÁJUS 6-ÁN.11
-----
AKIT ÉRETTÜNK KERESZTRE FESZÍTETTEK.
-----
-----MINDSZENTY JÓZSEF, A VÉRTANÚ MAGYAR
HERCEGPRÍMÁS DICSŐ EMLÉKEZETÉRE, A MÁSODIK VILÁGHÁBORÚ
ÉS AZ 1956-OS SZABADSÁGHARC ÁLDOZATAINAK EMLÉKÉRE
ÁLLÍTOTTÁK MENEKÜLT MAGYAROK 1977-BEN.12
-----
-----De utódja, Lékai László bíboros, aki
együtt ment a nyilasok által üldözött veszprémi püspökkel
a sopronkőhidai fegyházba, szintén elment imádkozni a nagy
prímás sírjához.
-----A rendszerváltozás előszele
megérintette a magyar politikai emigrációt is. A kapcsolatok
az itthoni és kinti ellenállók közt megújultak,
újjászerveződtek, kiépültek. Azok a honi ellenállók, akik
valamely körülmények között - mint öregcserkészek, egyéni
látogatók, vagy írók, költők, papok és civilek a fellazult
kommunista rendszerből kijutottak nyugatra, keresték és
megtalálták az összeköttetést a hasonló gondolkodású
"külföldre szakadt honfitársakkal". Lassan kialakult
egy kapcsolatrendszer, amely most már annyiban
konkretizálódott, hogy a földalatti mozgalmak szereplői
személyesen is megismerhették partnereiket.
-----Így a hercegprímás halálának 15-dik
évfordulójára a volt politikai foglyok alakulófélben lévő
szövetsége (a POFOSZ) és az Európai Magyar Szabadságharcos
Szövetség Máriacellben tartotta meg együttes ülését,
amelyen az emigránsok részletes tájékoztatást kaptak az
otthon élő bajtársaktól. Mivel az egyház hivatalosan nem
szervezett megemlékezéseket, a szabadságharcosok ezt is
magukra vállalták: nyilvános rendezvényeken emlékeztettek a
vértanú prímás életére és működésére. Dr. Harangozó
szentmisét mondott a hercegprímás sírjánál, fogadta a
buszokkal (nem hivatalosan) érkezett otthoni zarándokokat, és
énekelve, imádkozva kimentek a Mindszenty-stációhoz.
-----Ekkor már a hamvak hazaviteléről is
szó esett. Időpontot még senki sem mondott, hiszen meg voltak
győződve arról, hogy a Mindszenty Alapítvány és a hatalom
új birtokosai a végrendeletet tiszteletben tartják, és csak a
szovjet hadsereg kivonulása után viszik haza a mártír főpap
földi maradványait.
ELVEK, VITÁK, PASKAI NYILATKOZATAI
-----
-----Most kezdődtek a bonyodalmak: jó-e ez az
időpont? Ki vegye át a határon a koporsót? Ki helyezze el azt
a bazilika prímási kriptájába?
-----Az első konfliktust Paskai László -
akkor még kalocsai érsek, későbbi bíboros - robbantotta ki
egy a Wochenpresse-ben, majd több osztrák lapban (pl. 1986.
augusztus 28-án a Kirchen Zeitungban) megjelent interjúval,
melyben kijelenti: ...sajnos meg kell mondanom, hogy ma sokkal
előbbre volnánk, ha a múltban nem ejtettek volna végzetes
hibákat. Ugyanis nem igaz, hogy a kommunisták 1945 után a
katolikus egyházat ki akarták volna radírozni. Ahogy én
tudom, Rákosi Mátyás fel akarta venni a párbeszédet a
Vatikánnal. De az ötvenes években a katolikus egyház a
megkövesedés állapotában volt. Ha Magyarország akkori
bíboros-prímása, Mindszenty József nem számította volna el
magát, minden másként jött volna. De Mindszenty azon a
véleményen volt, hogy a kommunista rezsim csak idő kérdése,
és pár év múlva ki lehet szorítani a hatalmi pozícióból.
Mint mindenki tudja, az akkori bíboros-prímás tévedett. Ez a
nehéz következményekkel járó tévedés a magyar katolikus
egyháznak majdnem mindenbe került, majdnem minden
szerzetesrendet és iskolát és a legtöbb intézményt
feloszlatták.13
-----Az emigráció - hisz az itthoniak Paskai
ezen állásfoglalását nem olvashatták - a barikádokra
rohant. Ahol csak tudta, elmarasztalta az időközben Mindszenty
esztergomi érseki székét elfoglaló Paskait, aki
nyilatkozatát, melyet először a Wochenpresse nevű lap
közölt, e gyenge érvekkel utasítja el: Az a rész,
amelynek Boeck [a riporter] a következő címet adta,
több osztrák lapban jelent meg, kb. egyidőben. A beszélgetés
közlésében az újságírói manipuláció nyilvánvaló: a
cím kiemelése ("Mindszenty tévedett")... Valami
kis módosítás a kérdésekben talán van (ezt nem tudtam
ellenőrizni), de az én válaszaim
szóról-szóra azonosak. [Kiemelés tőlem, N.A.]
- S ez a lényeg. Ő mondta ki az ominózus mondatokat Mindszenty
elmarasztalására! [Kiemelés tőlem, N.A.] Paskai többi
ellenérve sem hatol a dolgok lényegéig, hogy Mindszenty
megítélésében ő tévedett, hanem marad állítása mellett.
A végső állítás még kellemetlenebb: Első gondolatom a
sajtóper volt. De mit érek vele? Nem ismerem az osztrák
törvényeket, ügyvédet kellene fogadnom. stb. [Miért nem
fogadott? Hisz ha neki van igaza, megnyeri a pert, pénzébe se
került volna, az alperes fizet.] És mire megyek vele?
Különösebb eredményt ezzel sem érnék el. Ezért
közvetlenül a Wochenpresse-nek sem írtam. [Itt van a baj:
kérhetett volna helyreigazítást, vagy lehozták volna
tiltakozását az olvasói levelek közt!] Majd keresek más
módot, hogy reflektáljak erre az esetre. [Erre a legjobb
alkalom a hegyeshalmi határnál elmondott beszéde lett volna,
de adódott azóta más alkalom is.] Sajnálatosnak tartom,
hogy ilyen manipuláció történt, amelyre a
kinti magyar sajtó is erősen reagált, [Kiemelés
tőlem, N.A.] írja az esztergomi érsek Blumgrund Jánosnak, a
Magyar Szövetség az Emberi Jogokért titkárának 1987.
április 27-én.
Mindszenty
József mariazell-i sírhelye magyarok koszorúival. 1991. május 2-ai felvétel |
-----
-----Paskai csak ott téved, hogy nemcsak a
sajtó, de a hívek nagy része is ellene fordult, hisz sokan
tudták, hogy az Opus Pacis békepapi szervezet elnökhelyettese
volt. Sőt az újratemetés idejére kiszivárgott az is, hogy az
1989. szeptemberi Püspökkari Konferencián az összes püspök
a megszűnés [Opus Pacis] mellett szavazott, egy szavazat
volt a megmaradás mellett: Paskai bíborosé.15
-----Ezek után térjünk vissza a prímás
földi maradványainak hazahozatalához.
-----Az európai papi konferencia
résztvevőivel P. Szőke János főlelkész közölte - mint
kész tényt - a hazahozatal időpontját. Ellenvélemény nem
volt. Csak egymás közt beszélgettek az atyák, hogy az
időpont nem jó, hisz a dátum ellentmond a prímás
végrendeletének. Ki rögzítette ezt? Kinek volt érdeke a
koporsó idő előtti hazahozatala? Paskainak, mert így akarta
lojalitását bizonyítani a demokratikusan megválasztott
Antall-kormány és az immár felszabadult magyar nép előtt? A
Habsburgoknak? De miért? Antalléknak, hogy e tényt sikerként
könyvelhessék el? Nem tudni. Az emigrációs tömegek
szerették volna a végrendelet szó szerinti végrehajtását. A
Mindszenty Kuratórium tagjai állítólag nem vették figyelembe
ezt a fejezetet. Átsiklottak felette, ahogy a Mindszenty
körében élő magyar papok elfeledték feladni neki az utolsó
kenetet - ahogy Mészáros Tibor véli? Gyakorlatilag nem
kapta föl a bíboros az utolsó kenetet. Erről a
feledékenységről mindenki hallgatott. Mindenki föltételezte
a másikról, hogy ő föladta.16
-----Nem tudták, vagy elfelejtették a
kurátorok, hogy 1990. március 10-én Horn Gyula és Sevardnadze
Moszkvában aláírták az "ideiglenesen" hazánkban
tartózkodó szovjet csapatok kivonásáról szóló egyezményt.
A csapatkivonás 1990. március 12-től 1991. július 30-ig tart.
A végrendelet betartására tehát csak 12 hetet kellett volna
várni.
-----A másik érv az volt, hogy a hamvakat
haza kell hozni, hogy a pápa Esztergomban imádkozhasson a szent
életű bíboros sírjánál. Ez az argumentum is sántít: hisz
a pápalátogatásra csak 1991. augusztus 16-20-ig kerül sor.
Itt is lett volna még 104 nap, amíg hazahozzák a koporsót,
és előkészítik a hercegprímás sírját az esztergomi
kriptában. Miért éppen ez az időpont? Kinek az érdeke volt?
-----Ezekre a kérdésekre csak egy későbbi
kor adhat választ, vagy örökre homályban maradnak.
-----A hazahozatal időpontját nemcsak az
emigráció, de egyes itthoni főpapok is kifogásolták: ...szeretném
kiemelni Mindszenty József
hercegprímás hazai temetését, amit az ő
végrendeletével utasítottak vissza [Paskai], mert abban
az áll, hogy holttestét csak akkor hozzák haza, ha már az
utolsó orosz katona is elhagyta hazánkat. A sors iróniája,
hogy az engem erről kioktató Paskai bíboros
úr 1991. május 4-én temette el Mindszenty
hercegprímást az esztergomi bazilika altemploma kriptájába,
noha az utolsó katona csak másfél hónappal később, június
19-én távozott hazánk területéről. Ráadásul a temetéskor
még nem volt megsemmisítve a Mindszenty-per ítélete, és nem
történt meg az elhunyt hercegprímás rehabilitálása sem.17
-----1990 nyarán Ruszton, a Fertő-tónál
találkoztunk: dr. Harangozó Ferenc, Mindszenty egykori
káplánja és titkára, dr. Gyürki László, körmendi
plébános, Harangozó Vilmos plébános és jómagam, s egy
rövid megbeszélés keretében megtárgyaltuk, hogyan lehetne a
hazavitel időpontját kitolni addig, amíg a szovjet katonák ki
nem mennek az országból. Szemére vetettük dr. Harangozónak,
aki az utolsó kurátor volt, akit még maga a hercegprímás
jelölt ki, hogy nem ment el az ülésre, s hagyta, hogy a háta
mögött döntsenek. A dolgok akkori állása szerint az
időponton változtatni már nemigen lehetett, hisz nemcsak az
egyházi és világi szervezetek és hatóságok adták
áldásukat, de a nemzetközi sajtó is a világba kürtölte a
terminust.
-----Annyiban hagyni azonban nem lehetett.
Ezért hazatérve azonnal felvettem a kapcsolatot Csaszkóczy
Emillel, a Volt Politikai Foglyok Szövetsége európai
elnökével, a Szabadságharcos Világszövetség elnökségével
és - tisztem szerint - az európai országok elnökeivel. A
helyzetet mindnyájan ismerték, azt is tudták, hogy a hazavitel
időpontján már nem lehet változtatni, a kérdés immáron az
volt, hogy hogyan lehet azt megakadályozni, hogy a
posztkommunisták és a megalkuvók helyett miként tudunk
befolyást gyakorolni a Vatikánra és az itthoni politikai
szervezetekre, pártokra. Egyetlen megoldás bizonyult
kivihetőnek: akceptálni a döntést, és megakadályozni, hogy
a kinti kollaboránsok és az itthoni megalkuvók tőkét
kovácsoljanak a földi maradványok hazahozatalából, hogy a
hercegprímás ellenfeleiből most az ő támogatói legyenek. E
küzdelemben komoly segítséget kaptunk Szőke pátertől, aki
tudván, hogy Mindszenty a Politikai Foglyok Szövetségének
tiszteletbeli elnöke volt,18 úgy gondolta, hogy e
két szövetség, amely mindvégig kitartott a hercegprímás
mellett, legyen bevonva a világi ünnepségek szervezésébe az
osztrák-magyar határig, ahol itthoni magyar szervezetek veszik
át a világi részt.
-----Mivel a fent nevezett két szervezet
semmiképpen sem akarta, hogy a már idézett interjú, valamint
békepapi működése miatt Paskai vegye át nagy elődje földi
maradványait, az európai elnökségek Csaszkóczy Emilt (a Volt
Politikai Foglyok Szövetsége európai elnökét) és engem
bíztak meg (mint a Szabadságharcos Világszövetség európai
elnökét), hogy intézkedjünk ez ügyben.
-----A pápának írt levélben kiemeltük: ...a
katolikus Egyház legfelső vezetése, vagyis a Vatikán, (tegye
jóvá) mindazt amit ellene vétett, azzal, hogy felmentette
érseki székéből, nem képviseltette magát a mariazelli
temetésen és a feledés és elhallgatás fátylát borította
rá. A Vatikán szerencsétlen és teljesen értelmetlen keleti
politikájának jegyében ezen intézkedések és mulasztások
... az egész magyar nemzetet, nemcsak a katolikusokat, ...
mélységesen elkeserítették és felháborították.
-----Mindezt tetézi, hogy MINDSZENTY
hercegprímás második utódjaként olyan személy ül ma is
Esztergom érseki székében, aki mártír életű elődjét az
osztrák sajtóban, tehát a világ közvéleménye előtt
nyilvánosan gyalázta. Ezen minősíthetetlen tettéért máig
sem szolgáltatott elégtételt.
-----Ezzel egyidőben levelet írtunk Seregély
István egri érseknek, akit éppen ekkoriban választottak meg -
mintegy Paskai ellensúlyozására - a Püspökkari Konferencia
elnökévé: ...Tisztelettel kérjük, mártír-prímásunk
hamvait ne Paskai prímás vegye át, hanem a Magyar Püspöki
Kar elnöke, ill. annak elnöksége. Paskai bíboros, aki még a
reformok és hazánk szabadságának első napjaiban is
elmarasztalólag nyilatkozott nagy elődjéről - nem méltó
arra, hogy Mindszenty hamvait átvegye, s örök nyugalomra
helyezze!
-----Kérjük, Mindszenty hamvait ne az
esztergomi bazilika kriptájában helyezzék örök nyugalomra.
Holott kánonjogilag még nem emeltetett a szentek és boldogok
sorába, népünk máris mint "Isten Szolgáját"
...tiszteli. ...A bazilikában van elég hely, ahol hamvait
elhelyezhetjük, ahol a hívek s tisztelők számára jobban
elérhető lenne, mint a sötét, szűk kriptában, amit
bármikor be is zárhatnának a mindenkori hatalom birtokosai.
-----A pápához írt levelet a bonni
nunciatúra nyugtázta (1991. március 15-én), a Vatikántól
azonban nem jött válasz. (Kada Lajos érsek szerint a
"kellemetlen" leveleket a Vatikán nem válaszolja
meg.) Seregély István érsek úr a levél tartalmát tudomásul
vette, s a máriacelli ünnepségek ügyével, mivel az az
osztrákok fennhatósága alá tartozott, az ottani bencés
szuperiorátushoz irányított.
-----P. Veremund Hochreiter szuperior - maga is
Mindszenty nagy híve - örült a jelentkezésnek, s megküldte
az akkor már elkészült ideiglenes máriacelli programot.
Egyben közölte, hogy mind a nagy plébániatermet, mind a
zongorát rendelkezésünkre bocsátja. (1991. 3. 7.)
-----Ugyanekkor kapcsolatba léptünk dr. Kerny
Géza ausztriai magyar főlelkésszel (1991. március 3.), aki az
ünnepségek egyházi részével volt megbízva. Elküldtük neki
a világi ünnepségek programtervezetét is. Válaszlevelében
közölte, hogy a cserkészek milyen akciókban vesznek részt
(pld. díszőrség), s kit kérjünk fel az ausztriai
emigrációból szónoknak. Majd megjegyzi, az előtte lévő
napokban Máriacellben megtartott ülésen, amelyen voltak
hazulról is egyháziak, a máriacelli láng tervét nem
fogadták el. Ugyanis azt javasoltuk, hogy - szimbolizálva a
hercegprímás láng lelkét - a koporsóval együtt adjuk át a
Máriacellben meggyújtott és megáldott lángot az
emigrációtól a magyar népnek figyelmeztetésül, hogy úgy
őrizzék emlékét, ahogyan mi őriztük.
Mindszenty
hazahozatala, Mariazell, 1991. május 3. A magyar rekviem
koncelebránsai: dr. Konkoly István szombathelyi püspök, dr. Paskai László esztergomi érsek, Miklósházy Attila, a külföldi (nyugati) magyarok püspöke és dr. Seregély István egri érsek |
-----
-----Hosszú tanakodás után - végigkérdezve
az európai országos elnökségeket, Tollas Tibor ajánlására
a rendszerváltás önzetlen személyiségét, Lezsák Sándort
kértük fel e megtisztelő feladatra. Lezsák gondolkodás
nélkül elfogadta az emigráció meghívását, így
megkérhettük, hogy ő és az MDF elnöksége tegyen
észrevételeket azokra a személyekre vonatkozólag, akik a
határnál a koporsó melletti díszőrséget és a megszentelt
lángot átveszik. A koporsó átvétele azonban nem ment
zavartalanul. A lakiteleki sátor felverője és a híres
összehívója, a rendszerváltás meghatározó politikusa erre
Mindszenty bíboros lakiteleki szobrának felszentelésén, 2000
júniusában így emlékezett: Sokan vitatták, lehullott-e
végleg a hitetlenség csillaga Szent István országa felett?
Ebben a hangulatban keresett meg Nagy Alajos, az Európai Magyar
Szabadságharcosok Szövetségének akkori elnöke azzal a
kéréssel, hogy az emigráció hosszú, keserves békétlenség
után úgy döntött: hazaengedi a koporsót. Egy feltétellel,
ha én fogadom Mindszenty koporsóját a határon... Néhány nap
múlva váratlan telefon érkezett. Bársonyos, puha hang. Nem
Esztergomból, de talán a közvetítő hangja, amely
kétkedését fogalmazta meg: - Talán mégsem nekem kellene
fogadnom a koporsót. Megvan ennek az egyházi rendje! S én az
egyházammal szemben engedelmességre vagyok késztetve...
Hallgattam a telefont, s azt válaszoltam: - Hitem és
meggyőződésem szerint fogok cselekedni!... Majd vitt az autó
Kalocsára, Dankó érsekhez, egyházam elöljárójához,
akitől tanácsot kértem... - Tégy belátásod szerint, úgy
történik minden, ahogy Isten akarja! S ezzel az erővel,
szemének sugárzó erejével mentem aztán barátaimmal
Hegyeshalomra... (Kis Újság, 2000. június.)
-----Természetesen kapcsolatba léptünk az
esztergomi érseki főhatósággal is. Márciusban - 35 év
emigráció után először hazatérve - egy főpapi szentmise
után a bazilika sekrestyéjében rövid megbeszélést
folytattam dr. Németh László érseki titkárral, amit
levélben is rögzítettem. A titkár úr gyorsan és precízen
válaszolt (1991. március 18.):
-----...Örömmel fogadjuk annak a két
szervezet, a SZABADSÁGHARCOS VILÁGSZÖVETSÉG és a VOLT
POLITIKAI FOGLYOK SZÖVETSÉGE jelentkezését, melynek
Mindszenty bíboros tiszteletbeli elnöke volt... A
magyarországi események szervezése, főleg a határon
történő fogadás és ünnepség előkészítése folyamatban
van. ... a meggyújtott lángot Máriacellből vigyék le a
határra és ott fogadják vele a menetet. Kérem azoknak a
személyeknek megjelölését (2 cserkész, 2 politikai fogoly
és 2 szabadságharcos), akik az ünnepséghez méltóan
díszőrséget állnak a koporsó mellett. ...A láng
szállítását javaslatuk alapján a fent említett két
szervezet oldja meg... folyamatos égetése és az elhelyezendő
örökmécses olyan kérdéseket vet fel, amelyek meghaladják az
én hatáskörömet. A felmerülő tűzbiztonsági és műemléki
szempontok miatt ennek reális lehetőségét nem látom...
-----E pozitív válaszok alapján
körlevélben kértük fel a búcsúest előadóit - minden
európai országból egyet-egyet - és a művészeket, majd,
figyelembe véve az egyházi programot és a máriacelli
lehetőségeket, elkészítettük a mi tervezetünket, és
kijelöltük a szabadságharcos díszőrség tagjait. Javaslatot
tettünk a határnál történő koporsó- és
emlékláng-átadásnál szóba jöhető, általunk ismert
bajtársakra. A listát elküldtük Lezsák Sándornak, akivel
állandó telefonkapcsolatban álltunk, azzal a kéréssel, hogy
- mivel ő ismeri az otthoni viszonyokat és személyeket -
tegyen javaslatot.
-----Hamarosan megkaptuk Esztergomból a
részleteire és a különböző rendezvények felelőseire
lebontott forgatókönyvet, amelyen már csak kisebb
változtatásokat kellett eszközölni. A forgatókönyv 3-dik
oldalán szerepel a Mindszenty-rokonok képviselete. Két
képviselőt jelöltek meg. Itt problémák merültek fel
később, a máriacelli ünnepségen, mert Mindszenty húgának
leányát (Légrádiékat), akinek a prímás keresztapja is
volt, nem vették fel a vendégek listájába. Kérésünkre P.
Szőke gondoskodott arról, hogy a szertartásokon az őket
megillető helyre kerüljenek.
-----Kerny főlelkész úr is megküldte a
máriacelli ünnepségek részletes programját, amit itt
kivonatosan közlünk:
A rendezés felelős
vezetői
Házigazda és koordináció: dr. Kerny Géza.
A meghívott vendégek fogadása: gróf Bolza Ilona.
Tudakozó szolgálat, cserkészek: Ugri Mihály
Díszőrség megszervezése: Padányi Erzsébet SCJ.
Csoportok eligazítása: Lukács Károly
Koncelebrált magyar szentmise: Nagy Ferenc SJ.
Magyar szentmise felolvasói: Fodor Béla.
Kulturális ünnepi műsor: Nagy Alajos.
Virrasztás: Hegyi György.
-----
A közösségi ünneplés
programpontjai
9 órától díszőrség a bíboros koporsója mellett. (A
lovagrendek, cserkészek, szabadságharcosok.)
14.30-kor német nyelvű koncelebrált szentmise.
- Ennek a szentmisének a megszervezése a grazi egyházmegye
hatáskörébe tartozik...
17.00-kor magyar nyelvű koncelebrált szentmise.
- Főcelebráns Miklósházy Attila püspök.
- Ezt a szentmisét a magyar televízió élő adásban
közvetíti.19
- Minden (magyar) papot hívunk koncelebrálásra.
- 16.45-kor megkezdődik a bevonulási körmenet.
- A Magyarok Nagyasszonya miséjét mondjuk, az új
fordítású magyar szövegekkel.
- Népénekes szentmise.
- A válaszos zsoltárt énekli és a közösség énekét
vezeti Simon Márta.
- Orgonál Lukács Margit.
- A papok és hívek füzeteket kapnak a szertartás teljes
szövegével.
A magyar szentmise után (kb. 19.00-órakor) Steiermark
tartományi kormányának elnöke fogadást ad száz meghívott
vendégnek... Ugyancsak kb. 19.00-kor kulturális ünnepi műsor
a plébánia (apátság) egyik dísztermében.
- Lehetséges, hogy a magyar szentmisét mindenki számára
közvetlenül majd vacsoraidő követi, és a kulturális műsor
20.00-kor kezdődik.
21.00-től virrasztás a bazilikában: "Mindszenty
bíboros szól hozzánk" (részletek az elhunyt bíboros
írásaiból, énekek, imádságok).
Másnap reggel 5.30-kor kezdődik a grazi püspök által
vezetett búcsúztatás, 6.30-kor pedig a menet elindul Esztergom
felé.20
-----
Szeretettel
meghívjuk
+ MINDSZENTY JÓZSEF
bíboros prímás urunk
hamvainak hazavitele alkalmából tartandó
BÚCSÚZTATÓ ESTÜNKRE.
Idő: 1991.
május 2. 20 óra.
Hely: A mariazelli plébánia nagyterme.
A volt nemzeti emigráció szervezetei és képviselői
elbúcsúznak nagy apostolunk és vértanú prímásunktól,
akinek hamvait május 3-án Magyarországon végső
nyugvóhelyére kísérjük.
A búcsúztató beszédek mellett magyar művészek
emlékeznek nagy Prímásunkra,
akinek beszédeiből eredeti hangfelvételeket hallhatunk.
Minden magyar testvérünket szeretettel várunk.
MÁRIACELLI SZERTARTÁSOK
A szépen,
precízen megtervezett búcsúünnepségeket váratlan esemény
zavarta meg: Mészáros Tibor, a prímás volt titkára április
29-én odaláncolta magát a sírt rejtő Szent László kápolna
kapujához, így akarván megakadályozni a végrendelet
szellemével ellentétes hazahozatalt.
-----A sajtó és a televíziós állomások
szenzációként kürtölték világgá ezt a hírt, amely mind
az egyházi, mind a világi szervezeteket - osztrákokat és
magyar emigrációs testületeket egyaránt - megzavarta, és a
legnagyobb káoszt okozta. Mivel a koporsó átvételének
kérdése Lezsák Sándor személyével megoldódott, s a
tényeken változtatni - e pár napban - már végleg nem
lehetett, mindenki véleménye az volt, hogy meg kell szüntetni
ezt, a hercegprímás személyéhez egyáltalán nem méltó
akciót. Maga Mészáros soha nem volt emigrációs
pasztorációban, a hívek őt csak Mindszenty körútjai révén
ismerték, a leláncolás - ami inkább hasonlított egy Green
Peace-akcióhoz, mint egy békés demonstrációhoz - nem talált
visszhangra az emigrációban. A többszöri hatósági
felszólítás ellenére sem távozó leláncoltak, akiket immár
körülvett a sajtó is, csak másnap éjjel adták fel a harcot,
minden ellenállás nélkül: Először minket taszigáltak ki
a templomból. Majd következett az éjfél előtti óra. Már
nem volt tanú. Megragadták a 71 éves papot, lefogták,
láncait elvágták, s őt hátracsavart kézzel a templom egy
elhagyott sötét ajtaján lökték ki a katedrálisból, amely
16 éve nemcsak Mindszenty hercegprímás testét volt hivatva
őrizni, de szellemét is... - írja a Pesti Hírlap helyi
tudósítója (1991. május 4.) E szenzációszagú
sajtójelentés nem fedi teljesen a valóságt. Amint P. Veremund
egy személyes beszélgetésen elmondta, a csendőrség nem
alkalmazott erőszakot. Így nyilatkozott az osztrák sajtónak
is: ...összesen nyolc kísérlet után [sikerült] a
monsignorét baráti alapon feladásra bírni. (Kleine
Zeitung 1991. május 2.)
-----Szövetségünk tagjai május 1-én
érkeztek Máriacellbe. A Salvatorheimben szálltunk meg, ahol
korábban illegális összejövetelünket tartottuk itthoni
bajtársainkkal, a POFOSZ vezetőivel.
-----Miután megtekintettük a hercegprímás
érckoporsóját a Zarándok-kápolnában, igyekeztünk
összeszedni embereinket, hogy a vacsoránál megbeszéljük
teendőinket, a díszőrséget és a szertartásokon való
részvételt. A bazilikában találkoztam Padányi Erzsébet
cserkész tiszttel, aki a díszőrség felállításával volt
megbízva. Abban egyeztünk meg, hogy a cserkészek a
Mária-oszlop mellett, a koporsó fejénél állnak, nemzeti és
cserkész-zászlóval, a szabadságharcosok pedig 4-4-en,
félórás váltással, a koporsó mellett. A lovagok nem
jelentkeztek. Tordy József, máltai lovag a mi őrségünkben
szerepelt.
-----Az utcán egy magyar egyenruhában lévő,
alacsony termetű, ijedt tekintetű úr lépett hozzánk, két
megtermett osztrák csendőr kíséretében. Molnár János
vezette hozzám őket, hogy segítségünket kérjék.
-----Az egyenruhás Tóth József
nyugállományú alezredes volt, Mindszenty személyes testőre
1956-ban, a rétsági kaszárnyától az USA-követségre való
menekülésig. Majdnem sírva mondta el, hogy a hatóságok,
vagyis a csendőrök ki akarják toloncolni. Amint a másnapi Kleine
Zeitung-ból megtudtuk: Tóth... "tegnapelőtt ott
állt egyenruhájában a magyar-osztrák határnál. A
határátlépés uniformisban tilos. Amint azonban a
Mindszenty-hazavitel programfüzetét felmutatta,
átengedték". Ez az igazolási mód azonban nem hatott
Máriacellben, hisz ott majdnem mindenkinek volt hasonló
programfüzete. Közöltük a hatalmas termetű, de jóindulatú
csendőrökkel, hogy Tóth tényleg Tóth - és fontos
személyiség a hazavitelnél. Civil ruhája nincs, meztelenül
nem állhat a koporsóhoz. Elküldeni sem lehet, ez ellen a
hercegprímás is tiltakozna - hisz Tóthot a forradalom után
meghurcolták. Kezességet vállalunk érte, és megígérjük,
hogy csak az ünnepségeken mutatkozik. Ajánlottuk azt is,
hívják fel a határállomást és érdeklődjék meg ott, mi a
teendő - ha már ők átengedték. Az osztrák lezserség és
négynyelvű névjegyem győzött - Tóth alezredes maradhatott.
-----A vacsorát és megbeszélésünket a Schwarzer
Adler-hez címzett fogadóban tartottuk. Alig léptünk be, a
zsúfolásig megtelt nagyteremben Mészáros Tibor hangja
süvített felénk: Na, megjöttek a hullarablók!
Mészárost jól ismertem, hisz a privátaudiencián, a
Pázmáneumban ő látta el a titkári teendőket. Tudtam, hogy
vasi, s mint sok vasi, szangvinikus. Míg a többiek helyet
foglaltak a lefoglalt különszobában, igyekeztem megmagyarázni
neki, hogy végeredményben igaza van, nem a végrendelet szerint
jártak el az illetékesek, de most már nem lehet mást
csinálni, mint belesegíteni a hazatérés rendezvényeibe. Azt
is kiemeltem, hogy hatalmas hibát követett el azzal, hogy nem
mozgósította az emigrációt, egyéni akciót csinált a
leláncolásból. Tőle tudtam meg azt is, hogy dr. Harangozó is
lenn volt Máriacellben, de nem vett részt Mészárosék láncos
akciójában. Rövid sajtónyilatkozatot adott, és hazament
Szentmargitbányára.
-----Vacsora után szétosztottuk a nemzeti
színű kar- és vállszalagokat, amik szükségeltettek a szabad
mozgáshoz és a díszőrséghez, beosztottuk az őrség tagjait
- Tóth Józsefet is -, és megbeszéltük a programot, amit a
Salvatorheimben sokszorosítottunk.
-----Kézbeadtam az esztergomi requiemre
szóló meghívókat, amelyek a C. jobb 2-es szekcióba szóltak:
Dr. Paskai László bíboros és a
Mindszenty Alapítvány tisztelettel
várja a gyászünnepségre, melynek keretében Mindszenty
József bíboros földi maradványait az
esztergomi prímás-érsekek sírkápolnájában végső
nyugalomra helyezzük. Paskai nevére felszisszentek a
bajtársak, és kijelentették, hogy testületileg nem kívánnak
a meghívásnak eleget tenni, mindenki egyénileg vesz részt a
szertartáson, engem pedig megbíznak, hogy a jegyeket -
megfelelő megokolással - küldjem vissza az Érseki Hivatalnak,
amit Csaszkóczy Emillel együtt meg is tettem. (Máriacellben
az egybegyűlt meghívottak egyhangúan úgy döntöttek, hogy
Eminenciád meghívását megköszönik, de nem fogadják el, s
egyszerű zarándokként vesznek részt a temetési
szertartáson.) Itt beszéltük meg azt is, hogy a másnapi
ünnepségen ki milyen feladatot vállal.
-----Május 2-án már kora reggel a
bazilikában voltunk. 8 órakor Kerny főlelkész és P. Veremund
vezetésével ünnepélyesen, cserkészekkel és
szabadságharcosokkal, valamint az alapítványt képviselő
Habsburg Rudolffal körülvéve, kis körmenetben, orgonaszó
mellett kivittük az érckoporsót a bazilika első hajójába, a
főoltár elé. A papok előtt Csaszkóczy Emil és én
lépkedtünk. Nem mertem oldalra nézni, mert éreztem, hogy
elnöktársamat is rázza a visszafojtott zokogás, és szeme
tele van könnyel. De Kerny beszentelte a ravatalt, amit
leterítettek a koronás magyar címerrel - ami akkor már a
Magyar Köztársaság címere is volt. Piros-fehér-zöld
virágokból álló csokor koszorúzta a koporsót. Előtte kis
asztalkán a Szentírás, Mária képével díszített mitra,
kehely és paténa tanúskodott a főpapi méltóságról.
Csaszkóczy Emil, Nagy Alajos, Tóthné Ibolya és Zambelly
Bianca voltak az első őrök.
-----
-----A sietve bekapott ebéd után jött az
utolsó őrségváltás. Az osztrákok nem engedélyezték az
őrséget a német requiem alatt. Csak a cserkészek maradhattak
a koporsó közelében, a kissé távolabbi Mária-oszlopnál.
Mielőtt a requiem megkezdődött, a bazilikát lezárták,
felülvizsgáltak mindent, az illusztris vendégek testi
épségét biztosítandó.
NÉMET NYELVŰ REQUIEM
Az első padsorban
foglalt helyet Ausztria államelnöke, Dr. Kurt Waldheim. Az
újságírók és a nép hiába kereste Göncz Árpádot, akinek
jelenlétével meg kellett volna adnia a tiszteletet az ország
első zászlósurának, mert ahogy Erdő Péter (ma esztergomi
érsek) egy tanulmányában kifejti: ...kinevezésekor (1945
szeptemberében) Esztergom egyházának 79. főpapja a szó
teljes történelmi értelmében Magyarország hercegprímása
volt.21 Dr. Waldheim mellett imádkozott
Alois Mock külügyminiszter és Dr. Krainer, Stájerország
elöljárója (Landeshauptmann.)
-----Az ünnepélyes bevonulás résztvevői
között láthattuk König és Groer osztrák bíborosokat,
László Istvánt, Kismarton első püspökét, de Paskai
bíborost, Seregély érseket, Szendi veszprémi püspököt és
Miklósházy Attilát, a külföldi magyarok főpásztorát is.
-----A szentmisén a gráci dóm kórusa és a
Grazer Instrumentalisten működtek közre Mozart C-dúr,
"Credo-miséjével".
-----A középső pad-blokkban láthattuk a
bajor királyi herceget - a magyarok nagy barátját - és a
Habsburg-ház tagjait. A magyarok tömegesen vettek részt a
szentmisén, ezért az evangéliumot nyelvünkön is
felolvasták.
-----Weber gráci püspök - nem éppen
Mindszenty barátja - "csendes vendégnek"
nevezte a halott hercegprímást, akinek elhagyott sírboltja, a
Szent László kápolna roskadásig tele volt virágokkal és
koszorúkkal. Ne fogadjátok el ezt a határzárat -
idézte a nagy magyar kegyetlen, inhumán szavait a
vasfüggönyről -, mert az nem áthidalhatatlan... Senki nem
mehetett el figyelmetlenül ennek az embernek sírja mellett
anélkül, hogy ne gondolt volna köszönettel annak a
hitvallásnak az értelmére, amit ez a püspök átélt.
...Magyarország kedves Bíborosa, Stájerország egyháza
hálás neked.22 - fejezte be beszédét a
főcelebráns.
-----Senki nem tudja, miért ezt a német
nyelvű szertartást közvetítette a magyar televízió?
Takarékoskodtak? Vagy tán attól féltek, hogy a magyar
szentbeszédben olyan dolgok hangzanak el, amik zavarnák a
hazahozatal békés harmóniáját?
MAGYAR GYÁSZMISE
A 17 órakor
kezdődő magyar mise - a Nagyboldogasszony mise - főcelebránsa
Miklósházy Attila, az emigráció püspöke volt. A
bazilikában még többen voltak, mint a német nyelvű
szertartáson. A díszőrség (Sulyánszky Jenő, Tunyogi Csapó
Gábor, Tordy Erzsébet, Tóth József és a cserkészek)
elfoglalták helyüket a koporsó mellett. Hosszú, kettes
sorokban vonult be a klérus. A keresztet magasra tartott
Szentírás követte. Soraikban láthattuk az európai magyar
lelkészeket, szinte hiánytalanul, és P. Veremundot a két
bécsi bíborossal, Königgel és Goerrel. De ott lépdeltek az
itthoni papok is: Paskai bíboros, Seregély érsek, Szendi
veszprémi püspök, Konkoly szombathelyi és Keresztes Szilárd
hajdúdorogi, görög katolikus megyéspüspök is. A zászlók -
a Kastl-i Magyar Gimnáziumé, melyet egy fekete bőrű magyar
fiú és egy szép, pártás magyar leány vittek, az Európai
Szabadságharcos Szövetségé, a Tóth Ilona-zászló, melyet
Tollas Tibor kapott Amerikában mártírunk emlékére, s jelen
volt Nagy Imre újratemetésén is, a cserkészek zászlai,
Kellner Lajos lyukas zászlaja - a szentélyben foglaltak helyet
a papság mellett. Az első padsorokban újólag láthattuk az
osztrák állami előkelőségeket: Dr. Waldheim államelnököt,
Alois Mock külügyminisztert, Dr. Krainer Landeshauptmannt,
valamint a középső padsorokban a Habsburg főhercegeket és a
bajor királyi herceget. Jelen volt dr. Hunkár Dénes bécsi
magyar nagykövet, valamint Pálos Miklós, a miniszterelnöki
hivatal politikai államtitkára.
-----Az egybegyűlteket P. Veremund Hochreiter,
a máriacelli kolostor szuperiorja üdvözölte. Beszámolt a
koporsó felnyitásáról is, ami a boldoggá avatás miatt vált
szükségessé: Mikor tegnap reggel 3 órakor a bíboros
koporsóját megnyitották, mély csend telepedett a hivatalból
jelenlévők közé. Csodálattal láttuk a 16 évvel ezelőtt
elhunyt bíborost szemtől szembe. Szó nélkül, csodálattal
láttuk újra kardinálisunk arcát. Mintha csak tegnap halt
volna meg. Ez megindító volt. - mondta meghatottan.
-----Az olvasmányt Jézus, Sirák fiának
könyvéből vették. Az ezt követő válaszos zsoltár felelete
így szólt: Szent Fiadat, Boldogasszony, kérd e népért!
A szentleckét egy kastli diák olvasta fel német és magyar
nyelven.
-----Prédikációjában Miklósházy Attila
püspök kiemelte, hogy most, e történelmi pillanatban,
Máriacellben van lélekben az öt világrész katolikus
magyarsága, hogy hercegprímásának hazavitelét ünnepelje. Ő
életében minket keresett fel, halála után mi kerestük fel az
ő sírját, hogy onnan gyűjtsünk új erőt és
reménységet. Most már szükség is van arra, hogy onnan,
Esztergomból folytassa főpásztori hivatását.
-----Szeressétek az édesanyákat, a
földit és az égit - idézte a hercegprímás egyik
1948-ban elhangzott beszédét -, különösen égi anyánkat,
a Magyarok Nagyasszonyát. Köszönjük, hogy a Jóisten
Mindszentyt nekünk adta, történelmünk e nehéz korszakában.
...Mi, külföldön élő magyarok különösen köszönjük,
hogy megosztotta velünk a száműzetés keserű kenyerét, és
törékeny testével, de nagy lelkével meglátogatott minket,
hogy hitünkben és magyarságunkban megerősítsen. ...Kérjük
Mindszenty bíboros hercegprímásunkat és vele együtt
hőseinket, nagyjainkat, szentjeinket, hogy a Boldogasszony
közbenjárására együtt imádkozzanak édes hazánkért -
fejezte be szentbeszédét a püspök.
-----A könyörgések magyarul, németül,
franciául és angolul hangzottak el. Az utolsó, a 7-ik nekem
jutott, s így hangzott: Urunk, Szűzanyádat Mariazellben
Ausztria és Magyarország Nagyasszonyaként tiszteljük, az ő
közbenjárására add, hogy ebből a szentélyből mindnyájan
hitben, bizalommal és szeretetben megerősödve térjünk
haza... Úgy éreztem, ebben a könyörgésben benn van
zarándoklatunk lényege, és úgy vettem, mintha a
hercegprímás szavai volnának.
-----A szentmise végén Kerny atya kihirdette
a világi ünnepség idejét és helyét, és meghívta az
egybegyülteket, majd sor került a láng megáldására, melyet
a zászlók kíséretében átvonulva a kegyoltárhoz, az
örökmécsesnél, meggyújtva - Miklósházy püspök atya
végzett.
-----A Pápai és a Magyar himnusz hangjaival
ért véget a gyönyörű, felemelő szertartás, amit rövid
vacsora után a magyar búcsúműsor követett, amin megjelentek
a magyar zarándokok, a külföldi magyar papság, valamint a
házigazda, P. Veremund.
-----Mivel az egyháziak kikötötték, hogy
csak világiak szerepelhetnek a műsorban, a különböző
országok képviselői és a fontosabb katolikus egyesületek
vezetői szólaltak fel 5-5 perces referátummal.
MÁRIACELLBEN BÚCSÚZIK APOSTOLÁTÓL AZ EMIGRÁCIÓ
-----
-----Csaszkóczy Emil üdvözölte a
vendégeket. Külön P. Veremundot, akinek emlékül Ugri
Mihály, a gráci magyarok cserkész vezetője egy szép
magyaros terítőt ajándékozott. A szuperior kedves szavakkal
viszonozta az üdvözlést, és kiemelte, hogy büszke volt arra,
hogy e régi kegyhelyen őrizhették Mindszenty hercegprímás
hamvait.
-----Az emlékműsorban hangfelvételek
szerepeltek Mindszentynek a népbíróság előtt, valamint 1956.
november 3-án elmondott beszédei és Kölnben, valamint
Yungstownban elmondott prédikációinak részletei. Mintha így,
hangján keresztül ő maga is jelen lett volna a
búcsúzásnál.
-----A zenét - Kaiser Pastorale és Vivaldi
Andante cantabile című művével a Lukács (családi)
együttes, Földi Bence, a gráci opera zongoristája Liszt:
Sursum corda című zongoradarabjával, valamint Mendelssohn
"Paulus" című oratóriumának egyik áriájával -
Gert Kenda, bariton előadásában, Bizet: Ave Mariájával -
Soskó András tenorista interpretációjában adták elő.
Külön élményt jelentett Zambelly Bianca, az esseni opera
mezzoszopránjának előadásában Kodály: Stabat Mater és
Luzzi: Ave Maria című kompozíciója, Tunyogi-Csapó Pál
zongorakíséretével. Tollas Tibor Mindszenty című versét én
mondtam el.
-----A Volt Politikai Foglyok Szövetsége
Csaszkóczy Emil, európai elnök szavaival búcsúzott örökös
dísz-elnökétől. Csaszkóczy kiemelte, hogy egy egyszerű rab
is mennyit szenvedett az Ávó börtöneiben, Mindszentyt pedig
náluk is jobban kínozták. Megtörni mégsem tudták.
-----Melczer Aladár a Szabadságharcos
Szövetség nevében emlékezett a nagy bíborosra: Egy volt
közülünk - mondta. Ő már 10 évvel 1956 előtt
megvívta szabadságharcát. Nem géppisztolyokkal, hanem
szavakkal. Elzarándokoltunk Máriacellbe, hogy hitet és erőt
merítsünk sírjánál.
-----Mindszenty szavai most gyümölcsöznek -
emelte ki Rottár Viktor cserkésztiszt. 280 magyar cserkész
csapat működik világszerte, melyek találkozóikon,
táboraikban és a velük összekapcsolt hétvégi iskolákban
oktatják a magyar nyelvet, történelmünket, népdalainkat és
népszokásainkat. Mindszenty példa az ifjúságnak, mint a
magyar szív, a magyar lélek és magyar öntudat
megnyilvánulása. Megköszönte az osztrák népnek, hogy
hamvait megőrizték itt, Máriacellben. A Kastl-i Magyar
Gimnázium nevében Szalay András igazgató, aki maga is ebben a
gimnáziumban érettségizett, fejezte ki köszönetét a
bíboros erkölcsi és anyagi támogatásáért, s azért a lelki
örökségért, amit Mindszenty a diákokra hagyott.
-----Kocsis (Tunyogi-Csapó) Gábor, író és
költő a protestáns hívek nevében méltatta Mindszenty
személyét és munkásságát. Kiemelte, hogy a hercegprímás
közjogilag az ország első zászlósura volt, amit minden
keresztény magyar elfogadott, s e tisztségénél fogva
örököse lett a mohácsi csatában elesett Tomori érseknek. De
a protestánsok a vértanút is tisztelik benne, hiszen minden
magyar vallásszabadságáért síkraszállt. Most visszatér
abba az országba - mondotta -, amelyet nagy lelke és
fénylő szelleme el se hagyott soha.
-----Dr. Smuk András a bécsiek, az Európa
Klub és az ausztriai magyarok képviselőjeként állt a
mikrofon elé. Beszédében elsősorban a "szomszédi"
jóviszonyra utalt: a bécsi és ausztriai magyarok mindig nagy
számban jelentek meg a hercegprímás szentmiséin és
nyilvános szereplésein. Kiálltak mellette, amikor a pápa
megfosztotta az esztergomi érseki széktől, és eszméit
hirdették Ausztria népe felé, akik bár a vasfüggöny
mellett, a másik oldalon éltek, de nem fogták fel, vagy
elfelejtették a kommunizmus és ateizmus veszélyét.
-----Franciaországban nem járt Mindszenty.
Párizs bíborosa nem hívta, sőt idegenkedett a hercegprímás
látogatásától. Azonban... a halála előtti hetekben
franciaországi útját készítettük elő Yves de Daruvár
magyar származású francia hős és magas rangú személyiség
vezetésével és irányításával - mondta Sujánszky
Jenő, a Franciaországi Szabadságharcos Szövetség elnöke.
Ecsetelte a parlamenti ünnepélyes fogadás terveit, a
szentmisét a Notre Dame-ban és a társadalmi szervezetek
ünnepségeit.
-----A reménytelenségben sem tagadtuk meg
hercegprímásunkat. Mindig hűek maradtunk hozzá, s bölcs
útmutatását követve végig kitartottunk a hazánk
felszabadulásáért folytatott hős küzdelemben.
-----V. Tóth Pál, Svájc képviselője
emlékeztetett arra, hogy 1946-ban XII. Pius megjósolta, hogy az
újonnan kreált bíborosok közül Mindszenty lesz az első, aki
a vér bíbor színét magára ölti, akit először hurcolnak
meg hitéért és egyházáért. Németországi látogatásairól
Piffkó András emlékezett meg. Bamberg, Augsburg, Köln,
Frankfurt, Essen, Kastl mind fontos esemény voltak mind a
magyarság, mind a német hívek számára. Hitvallót
láthattak, aki nemcsak szóval, de tettekkel is harcolt, és
elszenvedte a mártíriumot egyházáért és hazájáért.
-----Czettler Antalnak, a Szabad Magyar
Kongresszus elnökének23 értékelő előadásával
és ősrégi himnuszunk, a Boldogasszony, Anyánk eléneklésével
véget ért a megemlékezés. Megkezdődött a virrasztás a
bazilikában.
HEGYESHALOM - HATÁRÁLLOMÁS
Másnap, május
3-án kora reggel a Magyar Köztársaság zászlajával
leterített koporsót a kegyoltárhoz vitték, ahol a püspökök
utoljára közösen imádkoztak Máriacellben az elhunytért, és
elénekelték a Salve Reginát. A hamvakat ezután a
bazilika előtt várakozó, virággal díszített
halottszállító autóba helyezték, amely megindult vele az
osztrák-magyar határ felé.
-----A konvojhoz - az osztrák hatóságok
utasítására - senki sem csatlakozhatott. Mi - a díszőrség
tagjai és a zászlóvivők - előre indultunk, hogy már
Hegyeshalomnál várhassuk a koporsót. Így nem vettünk részt
a miklósfalvi (Nickelsdorf) aktuson, amelyen dr. Habsburg Ottó,
László István kismartoni megyéspüspök és Burgenland
(Várvidék) kormányzója (Landeshauptmann) vettek búcsút -
most már utoljára - a nagy halottól. Jeszenszky Géza
külügyminiszter méltatta a hercegprímást és köszönte meg
az osztrák népnek, hogy a hamvakat megőrizte.
-----Amint a Lajta folyóhoz értünk, ott
állt egy lelkes magyar diák, aki előtte este bejelentette,
hogy a régi határfolyó mellett magyar lobogóval várja magyar
földön elsőnek a hazatérő hercegprímást. Ezzel
megkezdődött Mindszenty József diadalmenete.
-----A határnál - amelyen minden kontroll
nélkül mehettünk át - vártak már bennünket itthoni
barátaink. A díszszázad már felállt. Borzalmas volt a magyar
katonákat terepszínű, szovjetmintájú egyenruhában, szovjet
típusú gépfegyverekkel látni. Csak magyaros
katonasapkájukról lehetett látni, melyik országot
szolgálják. Megérkezésünkkor rövid beszélgetést kellett
folytatnom a magyar és a német (bajor) televíziósokkal,
amiket kommentárjaikhoz használtak fel. Mire rövid
tájékoztatást és eligazítást kaptunk a magyar hivatalos
rendezőktől, Németh László érseki titkártól, és
elfoglaltuk helyünket a diplomata sávnál, már meg is jelent a
koporsót szállító konvoj a nagy kanyarban, amely a
határállomás előtt húzódott, még nem lévén meg a
többsávos átkelő.
-----Amint a menetet megpillantották, a
tányérsapkás honvédzenekar játszani kezdte az Isten,
hazánkért kezdetű egyházi éneket. Ez nagyon megható
volt - sokan könnyeztek -, hiszen 1948 óta talán először
játszott magyar katonazenekar egyházi éneket. Az emigráns
zászlók - köztük Kellner Lajos lyukas zászlaja - földig
hajoltak a nagy bíboros földi maradványai előtt.
Mindszenty
hazahozatala. Nagy Alajos és Lezsák Sándor Hegyeshalomnál - a koporsóra várva. 1991. május 4. |
-----
-----A Tomkins énekegyüttes a 80-ik
zsoltárral, Exultate Deo, üdvözölte Mindszenty
Józsefet, majd Mensáros László színművész, akinek csodás
gyógyulásáról az előbbiekben már beszámoltunk, olvasta fel
Mindszentynek a kanadai magyarokhoz intézett pásztorlevelét,
amelynek intelmei ma is aktuálisak: ...Isten fiatal. Övé a
jövő. Ő nemcsak a múlt, a hagyományok, a valamikori
nagyságok tudója, hanem az újnak, fiatalnak, a holnapoknak az
előhívója egyénekben és népekben, akik nem adják fel
magukat. Ezért nincs helye a csüggedésnek.
-----Tegyétek félre a versengést, a
mértéktelen személyi nagyravágyást, a ki-ha-én-nem
magatartást.
-----...Fiatalságunk lelkében tegyük
izzóvá a magyar Ígéret földjének megszerzését. Mindezt
gyűlölet és ellenséges érzés nélkül, csak munkával,
hitben és áldozatban. (1973. november 5.)24
-----P. Szőke olvasta fel a Szentleckét,
Szent Pálnak, a híres, Timóteushoz írt levelét: A jó
harcot megharcoltam, pályámat megfutottam, a hitet
megtartottam.
-----Ezután került sor a koporsó egyházi
átadására, melynek jelentőségét Miklósházy Attila
püspök így foglalta össze:
------ Elhagyta hazáját, hogy erősítsen
bennünket hitünkben.
------ 1975-ben halálakor megsirattuk. De
örültünk is, mert tudtuk, ő a feltámadás részese.
------ Vegyes érzelmekkel állunk itt és
adjuk át földi maradványait: fáj, hogy át kell adnunk,
örülünk, hogy óhaja teljesült, és visszatérhet a szabad
magyar hazába.
-----A koporsót Paskai László bíboros vette
át. Kérte Miklósházyt, tolmácsolja a külföldön élő
magyar híveknek az ő köszönetét, hogy megőrizték a
megboldogult hercegprímás emlékét. Máriacell, az ő
sírja a magyarok találkozóhelye lett. Most visszatér oda,
ahova kívánkozott, az esztergomi bazilika érseki
sírboltjába. Kérem, tolmácsolja a kint élő magyar
testvéreknek, hogy amint Máriacell központi találkozóhely
és szimbólumává vált a kint élő magyarok számára,
ezentúl legyen Esztergom az a találkozóhely, amely
összegyűjti a világban szétszórt magyarokat.25
József, hercegprímás atya, Isten hozott.26
-----A honvédzenekar az Ó szentséges, ó
kegyelmes kezdetű éneket intonálta, jelezve, hogy most új
fejezet, az állami átadás következik.
-----Alois Mock osztrák külügyminiszter már
a mikrofon előtt állt, mikor kiderült, hogy senki sem
gondoskodott tolmácsról, aki szavait magyarra átültesse.
Kellemetlen, kínos csend következett, mígnem Jeszenszky Géza
tolmácsa segítségre nem jött.
-----Ausztria népének nagy megtiszteltetés
volt - mondta a külügyminiszter -, hogy Mindszenty
hercegprímás itt élte le utolsó éveit, és földi
maradványait ők őrizhették. Elismeréssel adózott a
kommunizmus áldozatainak - akik közé Mindszenty is tartozott
-, hogy életüket adták, védték a megtartó keresztény
elveket. Ugyancsak a legnagyobb tisztelettel emlékeztetett 1956
menekültjeire, akik ezrével hagyták el az országot, akik
Ausztria földjén léphettek szabad földre. Mindszenty
működése és a magyar nép ellenállása nem volt hiábavaló.
A mai nap reményt és optimizmust ad nekünk. Elmondhatjuk:
újra érdemes a meggyőződések mellett kitartani. Mindszenty
példája adjon erőt a jövőhöz.
-----A meghatódástól elcsukló hangon
hallhattuk Andrásfalvy Bertalan kultuszminiszter válaszát:
Fájó, hogy ...a magyar történelem legszebb csillagai csak
holtukban térhetnek vissza a hazába, amiért életüket
áldozták. ...Az ő kívánságuk volt, hogy hazajöjjenek, de
nekünk is szükségünk van arra, hogy hazatérjenek... Ez is
egy feltámadás, és mi hisszük, hogy ez a por feltámad majd a
magyar földből. Föltámad. És föltámad ez az ország is,
amelyik most fogadja.
-----A hivatalos egyházi és állami átadás
után felhangzott a Magyar himnusz, amelyet a hazatérő
emigránsok zokogva énekeltek.
-----A Szabadságharcos Világszövetség
európai elnöke, Nagy Alajos lép majd a mikrofonhoz, aki
átadja a Világszövetség lángját Lezsák Sándornak, aki az
MDF elnökségét képviseli - jelentette be a Magyar
Televízió kommentátora.
-----A Bayrischer Rundfunk (Bajor Televízió)
riportere hozzáfűzte: Most, mikor Mindszenty bíboros
hazavitetik, hazamehetnek Magyarországra a legkeményebb 1956-os
szabadságharcosok is, amit eddig ők nem tettek.
-----Rövid beszédem így hangzott: "A
nemzetből kizártak" (Mindszenty) nevében búcsúzunk
mártír-prímásunk, Mindszenty József bíboros hamvaitól s
utolsó kívánságának megfelelően adjuk át nektek s a hőn
szeretett magyar hazának, a magyar földnek.
-----Ő nekünk, külföldre szakadt
magyaroknak - minden magyarnak, vallási hovatartozás nélkül!
- példaképünk, hitvalló vértanúnk és hittérítő
apostolunk volt. Agg kora ellenére fáradhatatlanul járta a
nagyvilág magyarlakta városait, hogy példájával,
beszédeivel minket, "a nemzet fájáról elsodort
árva leveleket" (Mindszenty) megtartson a
keresztény hitben, magyarságunkban, drága magyar nyelvünk
gyakorlásában, és ébren tartsa bennünk a szabadság
reményét... Az Úristen - s ehhez biztosan hozzájárult
Mártír-prímásunk közbenjárása is! - felszabadította
Hazánkat! Habár az idegen megszállók még nem hagyták el a
magyar földet, Mária országának egéről már lehullt az
ötágú vörös csillag!
-----Most, mikor földi maradványait
átadjuk nektek, kérjük, őrizzétek olyan szeretettel, ahogy
mi tettük. Őrizzétek meg szellemét, amit e Máriacellben
meggyújtott lánggal szimbolizálva átnyújtunk nektek! Ne
felejtsétek, hogy ő minden magyar főpásztora
akart lenni s egész népünk vértanúja!
-----Ebben az ünnepélyes pillanatban
tegyünk, itt összegyűltek, fogadalmat az ő szavaival,
amelyeket elfogatása előtt intézett papjaihoz, hogy mi is
éppoly megalkuvás nélkül állunk ki hitünkért és
nemzetünk szabadságáért, ahogy ő tette.
Kérem, mondjátok mindnyájan utánam:
-----"Állok Istenért,
Egyházért, Hazáért, mert ezt a kötelességet rója rám a
nagyvilágon legárvább népem történelmi szolgálata.
Nemzetem szenvedése mellett a magam sorsa nem fontos."
-----Ezen eskü után, melyet mindenki velem
együtt mondott, Lezsák Sándor mondta el beszédét, s a
külföldi őrség (Csaszkóczy Emil, Tóth Pál, Rottár Viktor
és Lukács Károly) átadták a máriacelli kegyoltárnál
meggyújtott lángot Hasznos Miklósnak, Rubovszky Andrásnak,
Rácz Sándornak, Fónay Jenőnek és Nagy Károly
cserkésztisztnek, akik ezzel átvették a koporsó
díszőrségét is.
-----Lezsák Sándor így fogadta a
hercegprímás földi maradványait:
-----
-----Koporsód mellett a világban
szétszóratott magyar emigráció áldozatos küzdelme,
helytállása, anyanyelvünket oltalmazó ereje, templomot
építő közösséget szervező munkássága, magyar házai,
iskolái, újságai. E határon is csempésztek tilalmas
híreket, gondolatokat, bizakodást. Bíborosunk! Voltál és
vagy lelki fejedelmünk, köszönjük Néked!
-----A Tomkins énekegyüttes Kodály Esti
dalával kísérte át Mindszenty József bíboros
hercegprímás hamvait hazájába, a híres kis Magyarországba.
-----Az emigráció megtisztelő szerepe itt
véget ért. A kísérő menethez csatlakozva követtük a
hercegprímást.
-----Amerre a menet elhaladt, zúgtak a
harangok. A plébánosok ministránsokkal, zászlókkal és
tömjénfüsttel fogadták a magyar főpapot. Egyik vendéglő
előtt egy cigányzenekar játszotta az Ott, ahol zúg az a
négy folyó című irredenta dalt. A mezőn megálltak a
dolgozó földművesek, és levett kalappal, sapkával
tisztelegtek a szent koporsó előtt. Volt, aki mezei
virágokból font csokrot hajított az őt vivő autóra.
-----Nyugodt szívvel mondhatjuk, Mindszenty
Józsefet, Magyarország hercegprímását olyan kegyeletes
pompával fogadta az ország népe, ahogy egykor a Nagyságos
Fejedelmet, II. Rákóczi Ferencet.
-----Budaörs-Balatonudvari, 2003. augusztus 27.
Jegyzet: Az idézeteket idézőjel nélkül, dőlt betűvel írtuk.
JEGYZETEK:
1 | MÉSZÁROS
Tibor: A száműzött bíboros szolgálatában. 660. o.
Abaliget, 2000. Továbbiakban: Mészáros Tibor. (M. T.
1972-től 1975-ig Mindszenty bíboros titkára.) |
2 | Berichte
von Mariazell. Nummer 17. Sommer 1975. 6. old. A szerző
fordítása. |
3 | Becenevét
onnan kapta, hogy a háború után élelmiszert és
ruhaneműt gyűjtött a kiéhezett és lerongyolódott -
akkor Európa-szerte gyűlölt - német népnek. Később
megalakította az "Ostpriesterhilfe - Kirche in
Not" nevű jótékonysági szervezetet, amely
segítette a vasfüggöny mögé szorult egyházi
intézményeket. |
4 | Berichte
von Mariazell. Nummer 17. Sommer 1975. 13. old. A szerző
fordítása. |
5 | Vö.
MÉSZÁROS Tibor: i. m. 671. o. |
6 | Uo. 661. o. |
7 | Életünk
(München), 1975. november 1. |
8 | Kurátorok
voltak: Közi-Horváth József pápai prelátus
(1903-1988), dr. Harangozó Ferenc (1908-1991), dr.
Fábián Károly (1919-1993). Közi-Horváth halála
után gróf Batthyány Iván, boldog
Batthyány-Strattmann László herceg fia lett a
kuratórium elnöke. Halála után e tisztségben
Habsburg Rudolf, József főherceg fia, akit Habsburg
Mihály követett. |
9 | Gruss aus
Mariazell, Mindszenty Gedenkjahr 1985. 11. o. A szerző
fordítása. |
10 | Gruss aus
Mariazell. 1985. szeptember 8. o. A szerző fordítása. |
11 | SZAMOSI
József: Máriacelli emlékkönyv. Képes magyar kalauz.
München-Zürich, 1979. 22. o. |
12 | Uo. 40. o. |
13 | Kirchenzeitung,
28. August 1986. 17. o. Valamint ACO Presseservice
kézirata, melyet a riporter fénymásolatban bocsátott
rendelkezésünkre. Paskai minden válaszát
jóváhagyólag aláírta, és az interjú végén Gesehen
und einverstanden Paskai László megjegyzéssel
autorizálta. |
14 | Paskai
érsek levele dr. Szutrély Péterhez, a németországi
magyar szervezetek Központi Szövetsége elnökéhez,
1992. március 23. |
15 | HAVASI
Gyula: A magyar katolikusok szenvedései. é. n. 313. o. |
16 | MÉSZÁROS
T.: i. m. 655. o. A volt titkár nem mindig megbízható.
Jegyzetei emocionálisak. Ez esetben is megfeledkezik
arról, hogy közvetlenül a halál beállta előtt
Soltész Elemér, az Irgalmasok kórházának lelkésze a
hercegprímás mellett tartózkodott. Soltész
Elemértől ezt jegyezte fel a 24 óra című
újság 1991. május 4-én: "A beteget a kórház
lelkésze kereste fel, aki ellátta őt a szent
útravalóval és felvette a szent kenetet. Amikor
a lelki ellátást nyújtó pap az ágyban fekvő
beteghez hajolt, Mindszenty József halkan, de még
érthetően ezt súgta a pap fülébe: - Legyen
meg Isten akarata...! ezek voltak az utolsó
szavai." |
17 | SZENDI
József: Számvetés. Veszprém, 2003. 107. o. |
18 | A
Szabadságharcos Szövetség nem ajánlotta fel a
hercegprímásnak a díszelnökséget, mert a
Világszövetség elnökének, Dálnoki Veress Lajosnak a
Pázmáneumban tett látogatásakor a prímás jelezte,
hogy politikai fogoly volt, de fegyveresen nem vett
részt az 1956-os forradalomban és szabadságharcban. |
19 | A
tervezettel ellentétben - ki tudja, mely okokból - a
magyar televízió nem a magyar szentmisét, hanem az
osztrákot közvetítette. |
20 | A sors
újabb iróniája: Weber grazi püspök meg akarta
akadályozni, hogy II. János Pál pápa Mindszenty
sírját megáldja, és ott imádkozzon. |
21 | ERDŐ
Péter: Mindszenty és prímási tisztsége. In:
Mindszenty emlékezete. Budapest, 1995. 19. o. |
22 | Az
ünnepségek idézeteit, ahol nincs más feltüntetve,
filmekből vettük. A német szövegeket a szerző
fordította. |
23 | Az európai
magyar egyesületek és szervezetek országos
csúcsszerve volt. Kvázi ellenparlament Kádárral
szemben. |
24 | Lásd még:
MINDSZENTY József: Hirdettem az Igét. Vaduz, 1982. 230.
o. |
25 | Hála
istennek, nem teljesedett be Mindszenty keserű jóslata:
Én vagyok a múltból az utolsó mohikán. Holttestem
a rendszer múzeumába kerül. Kádár és a Párt
táncot lejt körüle. Napi jegyzetek. Vaduz, 1979.
446. o. |
26 | Az
emigráció elvárta, hogy Paskai bíboros most, mielőtt
Mindszenty hazaérkezik, visszavonja a Weco-nak adott
interjú állításait, és "rehabilitálja"
elődjét. Ez nem történt meg. Május 4-én, a 24
óra nevű helyi lapban megkísérli Mindszentyt az
őt megillető fényben beállítani: Alapvető emberi
értékekért küzdött, amelyek a múltban, a jelenben
és a jövőben is egyaránt köteleznek, és amelyek
érvényesítése mindenki számára történelmi
felelősséget jelent... - Üzenete ma is ugyanaz, mint
négy és fél évtizeddel azelőtt. Az igazi emberi
élet határozott erkölcsi alapokra épül fel, amely
megkívánja a hűséget, a becsületességet, a
próbatételek idején pedig az áldozatos kitartást.
Sajnos ma ezeket sokszor háttérbe szorítja az egyéni
érdek, a hasznosság, a felelősségtudat és a
lelkiismeretesség hiánya, a széthúzás, csak a földi
érvényesülés keresése. Mennyire más hang ez,
mint az ominózus bécsi interjúé, amire csak ennyit
mondhatunk: Si tacuisses, philosophus mansisses. |