TÓTH FERENC
VILLARD
DE HONNECOURT ÉS
A JÁKI TEMPLOM
Amint későromán építészetünkben, az általános román jelleg mellett előrügyeznek gotizáló stílusjegyek, úgy a korai magyar gótika is megőrzött egy-egy a román stílusra emlékeztető, abból kinövő vonást, sőt szerkezeti sajátosságot. E kor magyar építészete már összeköttetésbe lépett az elsődleges francia gótikával, különösen Villard de Honnecourt személyében, aki hazájában a tiszta csúcsíves cambray-i székesegyházat építette, s huzamosabb ideig tartózkodott Magyarországon, amiről nagyértékű vázlatkönyve számol be. Útja sorsdöntő volt a magyar építészet történetének szempontjából. 1235 tájt, tehát még a tatárjárás előtt jött Magyarországba, IV. Béla hívására s valószínűleg árpádházi Szent Erzsébet ajánlatára.1
----------------------------------------
-----Ki is volt Villard de Honnecourt?
Megbecsültségét elsősorban a hátrahagyott egyedülálló
rajzainak köszönheti. A párizsi Bibliotheque Nationale de
France (Francia Nemzeti Könyvtár) kézirattárában található
ms. fr. 19093 számú 33 pergamenlevélből álló
rajzgyűjtemény jelentőségét már a XIX. század közepén
felismerték.2 Prosper Mérimée egyenesen Leonardo
da Vinci zseniális ötleteihez hasonlította Villard de
Honnecourt néha meghökkentően modern vázlatrajzait.3 A híres vázlatfüzet azóta számos
tudományos igényű monográfiát ihletett.4 Sajnos, ennyi évszázad távlatából
és a források hiánya miatt nem tudjuk pontosan
megállapítani, hogy pontosan ki lehetett és milyen pozíciót
töltött be a korabeli francia társadalomban. Hátrahagyott
irataiban kéri az olvasót, hogy imádkozzon lelkéért, és
figyelmesen tanulmányozza az ott közölt információkat, de
hallgat életének legfontosabb adatairól. Vázlatrajzai és
jegyzetei alapján mégis sokat megtudhatunk róla. Egyebek közt
azt, hogy tehetséges és alkotó szellemű építőművész
volt, aki egyaránt érdeklődött a tervezés, a geometria, az
építészet és a képzőművészet számos irányzata iránt.5
-----Villard nagy valószínűséggel a
pikárdiai Honnecourt-sur-l'Escaut faluban született - nem
tudjuk mikor -, amely Cambraitól délre található. Nem tudjuk
azt sem, hogy milyen tanulmányokat folytatott fiatal éveiben.
Nem bizonyított, hogy széles klasszikus kultúrával
rendelkezett, hiszen hátrahagyott jegyzeteiben csak egy latin
szót (LEO = oroszlán, ms. fr. 19093 fol. 24 ill. 24v)
találunk, amely valószínűleg egy későbbi betoldás. Nem
ismert az sem, hogy pontosan mikor készítette a fennmaradt
rajzokat. Valószínű azonban, hogy Villard de Honnecourt
tevékenységének jelentős része a XIII. század első
évtizedeire esik. E korszakban tapasztalhatjuk a geometriai és
matematikai ismeretek látványos nyugat-európai
fellendülését, amely megalapozta a templomépítészet
kibontakozásának oly látványos szakaszát, amely a
"katedrálisok kora" néven vált ismertté.6 Villard mester származási helye, az
észak-franciaországi Honnecourt község a középkori francia
gótikus építészet bölcsőjeként is emlegetett régióban
fekszik. Minden bizonnyal szülőföldjén sajátította el a
korban frank művészetnek is nevezett (opus francigenum) gótika
mesterfogásait.7 E terület a korabeli Európa egyik
legmozgalmasabb észak-déli és kelet-nyugati irányú
kereskedelmi útvonalán feküdt. Ez a magyarázata, hogy számos
külső stílushatás is tükröződik az itt található
korabeli műemlékeken.
-----Villard de Honnecourt maga is nagy
utazó volt. Kortársai feljegyezték róla, hogy még
Magyarországra is eljutott. A fennmaradt, nagybecsű
jegyzetfüzetén található későbbi felirat alapján őt
magát is úgy tartották számon, hogy ő az a bizonyos
"Villard de Honnecourt, aki megjárta Magyarhont".8 S valóban, az egyik templompadlózat
kövezetmintáit ábrázoló vázlatrajza (fol. 30) mellé
Villard de Honnecourt a következő jegyzetet vetette:
"Magyarországon jártamban ott jónéhány napot
töltöttem. Ott láttam egy templom hasonló módon készített
padlózatát".9 Egy másik, katedrálisablakokat
ábrázoló rajzán ez a magyarázat található: "Íme a
reimsi ablakok egyike, ahogyan a templomhajó két pillére
között található. Amikor ezt rajzoltam, Magyarországra
hívattak, s ezt helyesnek találtam."10 Minden bizonnyal erre a két idézetre
hivatkozva kötötték össze Villard de Honnecourt nevét
számos magyar XIII. századi műemlékünk keletkezésével.
Ezek közül természetesen a jáki templom sem maradhatott ki.
Honnan ered ez az elmélet és milyen érvek szólnak Villard
mester jáki munkássága mellett? Ezekre a kérdésekre
próbálok meg válaszolni az alábbiakban.
-----Milyen körülmények segíthették
elő Villard de Honnecourt magyarországi útjait? Mint
ismeretes, III. Béla királyunk francia felesége, Capet Margit
közbenjárására a francia ciszterci szerzetesek számos
kolostort alapítottak Magyarországon, amelyek építése
egészen a XIII. század közepéig eltartott. A magyar-francia
kapcsolatokat elősegítette IV. Béla húga, az 1235-ben
kanonizált Árpádházi Szent Erzsébet korabeli franciaországi
kultusza.11 Nem tudjuk pontosan, mikor
tartózkodhatott Villard mester magyar földön. Korábban azt
gondolták, hogy a tatárjárás után Esztergom és más
királyi városok újjáépítéséhez hívatta IV. Béla
király. Ám Hahnloser és Roland Bechmann újabb kutatásai
alapján inkább az a föltételezés látszik megalapozottnak,
hogy a híres pikárdiai építész még a tatárjárás előtt
járt nálunk, és így az általa épített épületek jelentős
része elpusztulhatott a tatárjáráskor.12
-----Legjobb tudomásunk szerint Villard de
Honnecourt neve közvetett módon kapcsolódott össze a jáki
temploméval. Először Möller István budapesti műegyetemi
tanár foglalkozott komolyan Villard de Honnecourt magyarországi
tartózkodásának kérdésével, elsősorban a gyulafehérvári
székesegyház építésének vizsgálata során. Elmélete
szerint Villard-t IV. Béla király hívta Magyarországra a
tatárjárás után 1254-ben, ahol a pikárdiai mester tíz évig
tartózkodott. Évtizedes munkássága során egy templomépítő
iskolát hozott létre, amely a francia gótika magyarországi
kisugárzásának legfőbb eszközévé vált. Möller professzor
Villard, illetve iskolája keze nyomát véli felfedezni számos
magyar középkori műemlék, mint például a zsámbéki
templom, a jáki apátsági templom és a gyulafehérvári
székesegyház építészeti stílusán.13
-----Möller István után tanítványa,
Gál László foglalkozott részletesebben e kérdéssel a
középkori magyarországi egyházi építészetről írt francia
nyelvű doktori disszertációjában, amely 1929-ben jelent meg
Párizsban.14 Gál feltételezi, hogy Villard részt
vett a Cambrai-i Notre-Dame katedrális Árpádházi Szent
Erzsébet által is támogatott építésében. Amikor a
katedrális építése félbeszakadt 1243-ban, Villard mester
Szent Erzsébet testvérének, IV. Bélának hívó szavára
utazott Magyarországra, hogy ott részt vegyen a tatárjárás
utáni újjáépítésben egészen a Cambrai-i katedrális
építésének újbóli megindulásáig (1251).15 Gál László nem tartja
kizárhatónak Villard de Honnecourt közreműködését a jáki
és a zsámbéki templom ekkoriban folyó építésében,
ellenben jóval kevésbé tartja valószínűnek a
gyulafehérvári katedrális építésében való
közreműködését. A kérdés összegzésében a további
kutatásoktól várja a rejtély megoldását, ám
előrebocsátja azt a feltételezését, hogy valamennyi
magyarországi műemlék közül a jáki és a zsámbéki templom
építéséhez köthető leginkább a pikárdiai mester
művészete.16
-----A Villard-féle padlóburkolatra
vonatkozó feljegyzés értelmezésében új fordulatot hozott
Gerevich László felfedezése, amelyet néhány
művészettörténész, mint például Hahnloser híres Villard
de Honnecourt-ról szóló monográfiájában egyenesen
szenzációs jelentőségűnek tartott.17 Gerevich László 1971-ben megjelent
"Villard de Honnecourt Magyarországon" című
tanulmányában meglehetősen kritikus szemmel mutatja be a
korábbi kutatók Villard de Honnecourt magyar kapcsolataira
vonatkozó elméleteit.18 Határozott véleménye szerint
Villard 1220 körül, a francia ciszterciták közvetítésével
került Magyarországra. Gerevich a pilisi cisztercita kolostor
feltárása során Villard albumában is megörökített ún.
piskótamintás padlótéglákat talált, amelyek valószínűleg
a XII. század végi eredetűek. Gerevich a pilisi ciszterci
apátságról szóló összefoglaló munkájában így emlékezik
meg a padlóburkolat kérdéséről:
-----"Nyugaton e fölosztott
díszítésű padlóburkolat szokatlansága keltette föl az
Album tanúsága szerint Magyarországon megbízással járó
Villard de Honnecourt érdeklődését, mert a téglány alakú
mezőkre osztott díszítés öt mintáját lerajzolta, melyből
négy alapmintát lehetett azonosítani a pilisi bekarcolt
mintájú padlóburkoló téglával és padlótégla-mozaikkal;
köztük olyan ritka is elterjedt, mint a piskótaminta. Alig
lehet kétségünk afelől, hogy látta az éppen elkészült
pilisi templomot, sőt, hogy megbízását éppen itt végezte
el."19
-----Ezen kívül számos más rokon
motívumot is talált Gerevich László a pilis, az esztergomi
és óbudai vár régészeti anyaga és Villard rajzai között.
Erősen gyanítja, hogy Villard de Honnecourt-t a pilisi
ciszterek közvetítésével királyi megrendelések
teljesítéséhez hívatták Magyarországra. Mindenesetre a
további kutatások szükségessége mellett megállapítja, hogy
a látogatás az egész magyar művészet számára óriási
jelentőségű volt.20 Gerevich egy későbbi nagyhatású
tanulmányában továbbszőtte Villard de Honnecourt pilisi
hatására vonatkozó gondolatait, amelyeket igen meggyőzően
sikerült a padlóminták és szobortöredékek segítségével
alátámasztania.21
-----Roland Bechmann nagyszabású
monográfiájában óvatosabban fogalmaz, és az említett pilisi
padlóburkolat motívumait nem tekinti egyedülállónak, hanem a
ciszterci művészet elterjedt elemeinek tartja, amelyek más
magyarországi helyszínen, például Esztergomban is
megtalálhatóak.22 Itt szeretném megjegyezni, hogy ha
elfogadjuk is Gerevich László Villard de Honnecourt és
ciszterciek kapcsolatára alapozott elméletét, nem zárható
ki, hogy esetleg más dunántúli ciszterci kolostort, mint
például Zircet vagy Szentgotthárdot is meglátogatta, és ezen
útja során kapcsolatba került az épülő jáki templom
mestereivel. A feltételezés források hiányában
természetesen igen nehezen bizonyítható, viszont talán nem
felesleges áttekinteni azokat az érveket, amelyek ezt az
elméletet erősíthetik.
-----A jáki templom számos motívuma
rokonítható Villard mester rajzainak egy részével. Az
általános építészeti ábrázolásokon túl talán a
legizgalmasabbak azok a díszítőelemek, amelyeknek a templom a
külső pompáját köszönheti. A gótikus állatmotívumok
különösen megkapó és eredeti szépséget kölcsönöznek
egyedülálló középkori műemlékünknek. Az oroszlánmotívum
a nyugati oldal egyértelműen uralkodó állatmotívuma.
Valószínűleg a Ják nemzetség Györffy György által leírt
címerállata hangsúlyos ábrázolásáról van itt szó. Ha
akárcsak a jáki kőoroszlánok mai restaurált másait
összehasonlítjuk Villard de Honnecourt vázlataival, az alkotó
kilétének kérdését további megfontolás céljából
feltétlenül érdemes nyitottnak tekinteni. Hasonlóan
elgondolkoztató azoknak a templom északi oldalán elhelyezett,
semmilyen létező bestiáriumba be nem sorolható
szörnyállat-ábrázolásoknak Villard hasonló témájú
rajzaival való összehasonlítása. (Lásd a mellékelt fotókat
és ábrákat.) Természetesen a továbbgondolás szabadságán
túl messzebb nem mehetünk, mivel nem áll rendelkezésünkre
semmilyen pozitív bizonyító erejű adat.
-----Egyesek már a templom falára
felvésett jelek között is felismerni véltek egyes Villard de
Honnecourt-nak tulajdonított kőfaragó jeleket. Mások ezt
azzal az érvvel cáfolták, hogy ezek egyszerű
bérelszámolást könnyítő általános jelzések voltak,
amelyeknek nem lehet nagy jelentőséget tulajdonítani. Sajnos a
tanulmányunk elején feltett kérdésre nem kapunk ezekből sem
egyértelmű választ. A rejtély megoldása nagy
valószínűséggel még sokáig várat magára. Mindenesetre az
egyértelműen bizonyítottnak látszik Villard de Honnecourt
rajzai és a korabeli magyar egyházi építészet
legkiemelkedőbb alkotásai, köztük a jáki templom
összehasonlításából, hogy a korabeli Európa e két
szegletében egy időben hasonló stílusirányzatok hatottak,
és mindez feltételez egy szoros művészeti és történeti
közösséget, amelynek fontosságát a közös európai
identitásunk érdekében nem lehet eléggé hangsúlyozni. Ehhez
képest elhanyagolható, hogy pontosan ki és mikor vett részt
ebben a nagy folyamatban, Villard de Honnecourt titkát pedig
őrizzék tovább a pilisi padlóminták és a jáki
kőoroszlánok.
JEGYZETEK
1 | Gerevich Tibor: Magyarország művészeti emlékei I. köt. Uő: Magyarország románkori emlékei, Budapest, 1938. 121-122. |
2 | Quicherat, Jules: Notice sur l'album de Villard de Honnecourt, architecte du XIIIe siecle, in Revue archéologique 1849/6 65-80., 164-188., 209-226. |
3 | Mérimée, Prosper: Album de Villard de Honnecourt. In: Moniteur universel 1859. dec. 20. |
4 | Bowie, Theodore: The Sketchbook of Villard de Honnecourt, Indiana University Press, Bloomington and London, 1959., Irlande-Brandenburg, Alain-Pernoud, Régine-Gimpel, Jean-Bechmann, Roland: Carnet de Villard de Honnecourt, Paris, 1986., Hahnloser, Hans R.: Villard de Honnecourt, Kritische Gesamtausgabe des Bauhüttenbuches ms. fr. 19093 des Pariser Nationalbibliothek, Graz, 1972. |
5 | Bechmann, Roland: Villard de Honnecourt. La pensée technique au XIIIe siecle et sa communication, Paris (éd. Picard), 1991. |
6 | A korszak technikatörténetéhez lásd: Gimpel, Jean: La révolution industrielle du Moyen Age, Paris, 1975. Lásd még e témáról magyarul Georges Duby klasszikus művét: Duby, Georges: A katedrálisok kora. Művészet és társadalom 980-1420, Gondolat, 1984. |
7 | Bechmann, p. 18-19. |
8 | >Villard
de Honnecourt, celui qui est allé en Hongrie |
9 | >J'étoie une fois en hongrie la u ie mes maint jor la vi io le pavement dune glize desi faite maniere.< |
10 | >Vesci
une des formes de rains des espases de le nef teles com
eles sont entre. II. pilers. J'estoie mandes en le tiere
de Hongrie qant io le portrais porco laimai io miex. |
11 | Lásd erről: Horn Emile: Sainte Élisabeth de Hongrie, Paris, é. n.; Horn Emile: Influence sociale de Sainte Élisabeth de Hongrie, Paris, 1913. |
12 | Bechmann p. 22. |
13 | Möller, Étienne: Les monuments de l'architecture hongroise, Paris-Budapest, 1920. pp. 8-10. |
14 | Gál, Ladislas: L'architecture religieuse en Hongrie du XIe au XIIIe siecles, Paris, 1929. Vö.: Horváth H.: Villard de Honnecourt et la Hongrie. In: Nouvelle Revue de Hongrie, oct. 1936. |
15 | Idem. pp. 233-234. |
16 | Ibidem. pp. 242-243. |
17 | Idézi Bechmann p. 136. Vö. Hahnloser, Hans R.: Villard de Honnecourt, Kritische Gesamtausgabe des Bauhüttenbuches ms. fr. 19093 des Pariser Nationalbibliothek, Graz, 1972. |
18 | "A Villard-kérdés óriási és romantikus irodalma szinte minden XIII. század dereka körül épített templomot művei közé sorol: Ják és Zsámbék után a gyulafehérvári katedrálison is dolgozott volna..." Gerevich László: Villard de Honnecourt Magyarországon. In: Művészettörténeti Értesítő XX/2. 1971. p. 81. |
19 | Gerevich László: A pilisi ciszterci apátság, Szentendre, 1984. p. 8. |
20 | Gerevich László: Villard de Honnecourt Magyarországon. In: Művészettörténeti Értesítő XX/2. 1971. pp. 99-100. |
21 | Gerevich László: Pilis Abbey a cultural center. In: Acta Archeologica Academiae Scientiarum Hungaricae XXIX, 1977. pp. 155-198. |
22 | Bechmann pp. 137-138. |