ISTVÁN LAJOS
MARGINALIZÁLÓDUNK?
----------------------------------------
- a megye, illetve a város nem tudott olyan rész- vagy egész teljesítményt felmutatni az elmúlt években, ami az ország és a lakosság figyelmét tartósan felkeltette volna;
- intézményeink egy részét elveszítettük, más része pedig leértékelődött (példa erre a korábban regionális jellegű Vérellátó Alközpont, amely elveszítette regionális szerepét, és Területi Vérellátó Intézetként megyei feladatokat lát el);
- Szombathely a XIX. sz. végétől fontos katonaváros, majd a századfordulótól vasúti központ volt. "Katonaváros" jellegét előbb a gyalogsági és lovassági laktanyák, majd a fogatolt és a '40-es évektől a motoros tüzérek, a '30-as évektől pedig az egyik legjelentősebb hazai katonai repülőtér adta. Laktanyái napjainkra gyakorlatilag kiürültek, jelenleg a városban mindössze 16 katona van. "Vasúti központ" jellege pedig a MÁV Igazgatóság felszámolásával gyakorlatilag megszűnt. Áttelepült a Nemzeti Bank, a Statisztikai Hivatal, a Regionális Televízió, és mindez élénken foglalkoztatja a közvéleményt;
- a térség több központja (Győr, Veszprém, Zalaegerszeg) "virulensebb, áldozatot hozni inkább képes" (Pete György). Sokkal nagyobb összefogásra képesek szomszédaink: pl. a hemodinamika kialakításában Győr, a kardiológiai központ fenntartásában Zalaegerszeg, az egyetem létesítésében pedig Kaposvár, Győr és Sopron;
- nem használtuk ki adottságainkat (a nemzetközileg elismert Szimfonikus Zenekart, a megye egyedülálló múzeumi vagy könyvtári hálózatát, a Képtárat a maga különleges adottságaival, a falusi turizmus szempontjából a szubalpin jellegű Őrséget és Kőszeg-hegyalját). Újból és újból megfogalmazott társadalmi vélemény, hogy regionális céljaink megvalósítása érdekében "meglévő értékeinket kellene jobban kihasználni", intézményeinket és lakosságunkat megfelelően mozgósítani (ilyenek pl. korábbi tudományos kapcsolataink Graz-cal, ilyen könyvkiadásunk, a határon átnyúló korábbi kapcsolatok stb.;
- korábbi regionális - sok vonatkozásban országos hatású - irodalmi szerepünk is meggyengült (gondoljunk csak arra, milyen vezető szerepet játszott az Életünk a '80-as évek metamorfózisaiban);
- az évtizedek óta vajúdó színház-ügy is azt bizonyítja, hogy az aktuálpolitika erősebb volt, mint a múltból megmaradt igény, amelynek azonban nem voltak operatív vezéregyéniségei, de áldozatvállaló közkatonái sem;
- a sportban is hasonló trend alakult ki (pl. gondolok a Haladás labdarúgócsapatának tartós hanyatlására). Évtizedes tradíciók után nincs élvonalbeli labdarúgócsapatunk, nincs tehetségmegtartó erőnk. Azért is érdemes elgondolkodnunk, mert a tömeg- és versenysport válságának, illetve ellentmondásainak tünetei többször az erkölcsi normákat is súrolják.
-----
- közvéleményünk nem jó irányba figyel, mert nem ismerte fel Pusztay János cikkeinek és könyvének jelentőségét, a próféciát, ami minden írásából kicseng;
- elengedtük fülünk mellett ezt a kritikai hangot, holott segíteni akart, fontos közéleti előrejelzést adott;
- a közélet hangzavarában azok keltettek figyelmet, akik hangosabban érvényesítették a maguk igazát; közfelfogásunk túlzottan a közeli jövőre koncentrált, ami jórészt az egyéni érdekeket és a kölcsönösséget szolgálja.
-----
-----Pusztay János
kötetét lapozva és írásait újraolvasva érezni, hogy egy
kultúrpolitikus töprengéseit, szorongásait és félelmeit
adja közre, aki többet remélt akkor, amikor a "népmesék
legkisebb fiújaként" hazatért szülőföldjére. Így a
"Búcsú..." szerintem is kicsit önmarcangoló, a
"kivonulás" posztmodernkedő, és lehet, hogy ezért
sem váltotta ki a közvélemény, vagy a vezetők figyelmét.
Visszavonulással pedig csak kivételes esetekben lehet csatát
nyerni.
-----Pusztay János tudja,
hogy a tudomány a jövő alapja, a tudomány az a szilárd és
maradandó kristályosodási pont, amelyre a jövő társadalma
és "vasi álmaink" is felépülhetnek. Nem vettük
észre, hogy Pusztay János mint szakíró nemcsak
"fénylik" ebben az új utakat kereső, gyökeresen
átformálódó társadalmi közegben, hanem
"világít" is. Közben azonban azt is megtanultuk,
hogy "a jót nemcsak akarni, hanem tenni, tenni kell".
A szakmai közvélemény szerint akkor kellett volna
"tenni", amikor a mainál kedvezőbb oktatáspolitikai
koncepció és demográfiai helyzet volt.
-----A Pusztay János
által bírált jelenségek arra is utalnak, hogy az
"álmok" megvalósításához a mindennapi diplomácia
apró eszközeire, a feladatokkal együtt növekvő toleranciára
és türelemre is szükség van. A karizmatikus embernek meg kell
győznie a környezetét és a közvéleményt arról, hogy
célkitűzései nem egyéni, vagy szűkebb csoportérdekeket
szolgálnak, hanem egy tágabb közösség érdekeit, és
rendelkeznie kell olyan harmonizáló képességekkel is,
melyekkel az eltérő véleményeket is képes összefogni.
Végül a karizmatikus embernek a hosszútávfutó kitartásával
is rendelkeznie kell, vagyis arra, hogy a kitűzött cél
érdekében képes legyen a napi kisebb (?) megpróbáltatásokat
is elviselni. Pete Györgyhöz hasonlóan én is úgy vélem,
hogy a kötet "közéleti ütőképességét" igazában
egy mozgósító előszó adhatta volna meg.
-----Nemcsak azért
"fogtam tollat", hogy Pusztay János érdekében
laudációt írjak, akit (és ennek részben ő maga is oka)
méltatlanul ítélnek meg, sokan elfelejtenek, akinek
életművét igazából nem mértük fel, és nem ítéltük meg
egészében. Örülök, hogy könyvével újra megszólalt, mert
nemcsak igazságtalan, hanem ésszerűtlen is volna felednünk,
hallgatni hagynunk őt, mert különleges idők különleges
tanúja, világlátásából és leülepedő bölcsességéből
meríthetünk. Önmagunk válnánk szegényebbé, ha Pusztay
János és a hozzá hasonlóan okkal vagy ok nélkül
indignálódottak hangja kimaradna "szép új
világunkból". Azért is "fogtam tollat", hogy
vitatkozzam Pusztay Jánossal; bizonyítsam, hogy ilyen
látókörű és nemzetközi léptékben gondolkodni tudó
"kiművelt emberfőkre" szükségünk van - jobban,
mint gondolnánk. Szeretném benne a visszatérés
hajlandóságát felkelteni vagy erősíteni, mert ő ehhez a
társadalomhoz, ehhez a megyéhez és ehhez a városhoz tartozik
- nem bújhat el előlünk és önmaga elől sem nemzetközi
kongresszusok forgatagában és a finnugor nyelvészet
szépségeinek tanulmányozásában, jelképes horvátzsidányi
magányában.
-----Amikor a színpadon a
függöny összemegy és az előadás látszólag befejeződött,
az igazi színész és az igazi néző számára a
"darab" még nem ért véget. Az elsődleges színházi
élménynél gyakran fontosabb, ami utána következik, és ez a
"vajúdás" az igazi író számára sem közömbös.
-----Szeretnék évek
múltán úgy visszaemlékezni a "Búcsúra", amely egy
időszakot, egy hangulatot és egy szakírói attitűdöt
jellemzett, amely egyfajta mérföldkő volt csupán egy hosszú
szakírói és közírói pályán, és egy időszak
lezárásával új utak kezdetét jelentette. Úgy hiszem és
remélem, hogy mindazok nevében mondhatom ezt, akiknek a könyv
íródott, és bízom abban, hogy a tanulmánykötet szerzője
hamarosan maga is így látja.
-----A tanulmányköteten
tehát szerzőnek és olvasónak egyaránt érdemes újra
gondolkodnia: hol tévesztettünk utat? hol vesztettünk csatát?
mit mulasztottunk el? - hogy a kibontakozás lehetőségeit és
reális perspektíváit még idejében meg tudjuk ítélni, és
ily módon elkerüljük a marginalizálódást.
JEGYZETEK:
* | PETE György: Vasi álmok álmodója. In: Vasi Szemle, 2004. 6. sz. 750-752. |
** | PUSZTAY János: Búcsú váramtól. Savaria University Press, Szombathely, 2004. 131. old. |