MARKÓ PÉTER
A MAGYAR GAZDASÁG ÉS
TÁRSADALOM ÁLLAPOTÁRÓL
ELŐADÁS HAMBURGBAN*
MÉLYEN TISZTELT HÖLGYEIM ÉS URAIM!
----------------------------------------
-----A magyarországi fejlődés
megértéséhez vissza kell tekinteni a rendszerváltást kikényszerítő
gazdasági-társadalmi meghatározottságokra. Az 1968-ban
bevezetett gazdasági reform következtében kialakult
"legvidámabb barakk" társadalompolitikai helyzetét a
nyolcvanas években már csak úgy lehetett megőrizni, ha a
termelés nem kellő hatékonysága ellenére fenntartották a
teljes foglalkoztatást és a lassan emelkedő életszínvonalat.
Ehhez járult, hogy a KGST-be irányuló külkereskedelem
politikailag motivált, nyomott árakon zajlott, hiszen a keleti
felvevő piacokon a gazdasági hatékonyság sokkal alacsonyabb
volt, így ott a kereslethez nem társult megfelelő mértékű
fizetőképesség. Az említett társadalompolitikai cél és a
KGST-be irányuló "jövedelemszivattyú" súlyos eladósodásba
vitte az országot. Az állampárt káderei nem tudtak a
csapdahelyzetből kivezető utat találni, bekövetkezett a
gazdasági-politikai összeomlás. Az 1990-es politikai rendszerváltást
a gazdasági életben a keleti piacok összeomlása, a magyar
kivitel zuhanásszerű csökkenése, és ebből következően másfél
millió munkahely megszűnése követte. Az adóssághegy pénzügyileg
hitelképtelenné tette az országot. Az infláció közel
negyven százalékos volt három éven át. Mindehhez járult a
magyar virtus: úgy döntöttünk, hogy nem követjük a lengyel
utat és nem kérjük a nyugati országoktól az adósságunk átütemezését,
hanem minden felvett hitelt időben visszafizetünk.
-----Ezt a szemléletet jól
tükrözi Németh Miklósnak, a rendszerváltás előtti
Magyarország utolsó miniszterelnökének a magatartása. A
magyar miniszterelnök Horn Gyula külügyminiszterrel együtt
1989. augusztus 25-én titkos találkozóra utazott Kohl kancellárhoz
Gymnichbe. A találkozón történteket Horváth István akkori
bonni magyar nagykövettől tudhatjuk. "És a falak
leomlanak" című könyvéből idézek: "A pontos időpontról
és az NDK-s menekültek távozásának módjáról ekkor még
nem született megállapodás. Kohl többször visszatérő kérdésére,
hogy a magyar kormány ezért milyen ellenszolgáltatást vár el
az NSZK kormányától, Németh így válaszolt: Magyarország
nem folytat emberkereskedelmet. A korrekt, elsősorban a humanitárius
szempontokat szem előtt tartó magyar magatartás hatására a
kancellár és külügyminisztere szemmel láthatólag elérzékenyült.
Amikor e szavakat hallottam, könnyek szöktek a szemembe, emlékezik
vissza Kohl". A kancellár arról biztosította a magyar
kormányfőt, hogy minden erővel támogatni fogja Magyarország
mielőbbi felvételét az Európai Közösségbe. Nem mondom,
hogy Kohl kancelláron múlott. Azt sem mondom, hogy a Szövetségi
Köztársaságon múlott, hiszen Önöktől kaptuk a legtöbb segítséget.
Csak azt hangsúlyozom, hogy 14 évet vártunk arra, hogy
csatlakozhassunk ahhoz a közösséghez, ahova ezer éve tartozónak
éreztük magunkat. Meglepő-e tehát, hogy a magyar társadalom
nagy része rezignáltan vette tudomásul az idei évben végül
is bekövetkezett csatlakozást? A magyar gazdaság integráltsága
az Európai Unió gazdaságába a belépés küszöbén már
meghaladta például a portugál és spanyol gazdaság integráltságát.
A csatlakozás időpontjának folyamatos kitolása politikai döntések
következménye volt.
-----A kilencvenes évek
elején lezajlott gazdasági szerkezetváltást a transznacionális
vállalatok megjelenése kísérte, főként Budapesten és a
nyugat-dunántúli régióban. Akkoriban telepedett le Vas megyében
az Opel, a Siemens, a Philips, a LUK, a Flextronics, a Marc
Shoes, a Bäumler. A nyugat-európai nagyvállalatok megjelenése
az olcsó betanított munka árán elérhető versenyelőnyből
és az osztrák határ közelségéből adódott. A legnagyobb
problémát manapság az jelenti, hogy ezek a transznacionális vállalatok
hazai beszállítók nélkül, szigetszerűen működnek,
ugyanakkor jelentős adóelőnyöket élveznek. Az elmúlt két
évben egy második szerkezetváltás körvonalazódik Vas megyében,
aminek az a meghatározó eleme, hogy egyes nyugat-európai
multinacionális cégek elköltöztek. Jobb esetben
Kelet-Magyarországra, rosszabb esetben Kelet-Európába vagy Távol-Keletre.
A munkanélküliségi ráta a megyénkben lassan újból
emelkedni kezdett, és mostanra már meghaladja a 6%-ot.
-----Az egy főre eső GDP
viszonylagosan magas aránya Budapesten és az Észak-Dunántúlon,
továbbá a vasipar permanens válsága miatti gyenge gazdasági
teljesítmény Észak-Kelet-Magyarországon az elmúlt évtizedben
oda vezetett, hogy a mindenkori kormány kitüntetett figyelme és
segélyezési gyakorlata kelet-északkeleti irányba fordult. A
2002-es parlamenti választások után, a szociálliberális kormány
megalakulásával az úgynevezett területi kiegyenlítés
prioritást élvez. Egy országgyűlési határozat szerint a tágabb
értelemben vett területfejlesztésre szánt, decentralizált pénzeszközök
7,6%-a jut a mi régiónkra, a többi forrás a másik hat régióra.
Nincs ez másként az uniós alapok fogadásával sem. A belépésünk
óta eltelt fél évben annyi pályázatot nyújtottak be, hogy a
2006 decemberében lezáruló uniós költségvetési periódusban
elvileg rendelkezésre álló pénz jószerével már el is
fogyott, illetve a pályázatokat fel kellett függeszteni.
-----Minket, regionális
politikusokat nagy csalódás ért akkor, amikor az EU úgy döntött,
hogy a magyar régiók, hasonlóan a többi idén csatlakozott
ország régióihoz, nem valósíthatnak meg önálló regionális
programot. Az EU az egész országot tekinti egyetlen régiónak.
Ez nyilvánvalóan a brüsszeli bürokrácia érdekeit szolgálja,
hiszen nem kell külön-külön az egyes régiókkal bajlódni,
elég a központi kormányzattal tárgyalni. A magyar kormány
pedig készséggel vállalkozott a tárgyalásokra, hiszen az elmúlt
évszázadban folyamatosan paternalista gyakorlatot folytatott. A
szubszidiaritás elve és a tényleges regionalitás létrejötte
így bukott meg a magyar állam és a brüsszeli bürokraták összekacsintásán.
A régiók Európájának létrehozása, amely pár éve még
kiemelt figyelmet kapott, mára már mintha jelentőségét
vesztette volna. Pedig mi, magyar regionális politikusok korábban
éppen abban reménykedtünk, hogy partnerre találunk a brüsszeli
politikusokban annak érdekében, hogy Magyarországon végre
megtörténjen egy valódi decentralizáció. Az első világháborút
lezáró Párizs melletti békeszerződések következményeként
a legnagyobb magyar városok (pl. Pozsony, Kassa, Kolozsvár,
Nagyvárad, Újvidék) a határon kívülre kerültek, aminek következtében
kialakult egy agglomerációs "vízfej": a főváros,
Budapest. A fél évszázados kommunista diktatúra minden
hatalmat központosított, ezért a rendszerváltozás egyik fő
törekvése éppen a decentralizáció volt. A falvak tekintetében
mindez meg is valósult, hiszen mind a 3200 magyar településnek
önálló önkormányzata van. Ez gyakran komikus helyzetet eredményezett,
így például nálunk, az egyik Vas megyei faluban, ahol
kevesebben mint harmincan élnek, minden családból van egy-egy
tagja az önkormányzatnak. Mindenki tudja, drága ez a rendszer,
de több község összevonását közös önkormányzat alá, már
csak a rossz emlékű kommunista centralizációs gyakorlat okán
is, szinte lehetetlen kivitelezni. A középszintű közigazgatás
és benne az önkormányzat megerősítése végigkísérte a
rendszerváltozást. A Szent István király által ezer éve létrehozott
megyék a politikai változások bűnbakjai lettek, és az elmúlt
másfél évtizedben szinte teljesen ellehetetlenültek. A
politikai elit megosztott abban a tekintetben, hogy valódi
hatalommal lássa-e el a megyét (- ezt akarják inkább a
konzervatívok), vagy a megyék helyett régiókat hozzanak-e létre
erős önkormányzattal. Ez utóbbit akarják a "modernizátorok"
(- liberálisok és szocialisták), akik az utóbbi évtized során
e tekintetben is az EU-ra hivatkoztak. A valódi decentralizáció
ellenzőit azonban a központi államapparátus tagjai között
kell keresni, hiszen ők azok, akik úgy érezhetik, hogy pénzelosztó
szerepük megszűnése után rájuk már nem lesz szükség.
-----A május 1-jei bővítés
után Kelet-Európa 70 millió polgára számára sürgető kívánsággá
válik a közepes gazdasági jólét elérése. Ez a magas növekedési
ráta fennmaradását feltételezi. A térség mindenkori kormányai
számára tehát a növekedés biztosítása a sikeresség
egyetlen tartós mércéje. Magyarország - földrajzi helyzetéből
adódóan - komoly logisztikai központtá válhat, amelynek
jelei máris jól láthatók a Budapest környéki logisztikai
telephelyek szaporodásán.
-----A csatlakozás a
gazdaságpolitikai ösztönző eszközök jó részétől
megfosztotta a nemzeti kormányokat. Kérdés, hogy ebben a
helyzetben az Euró-övezethez való gyors csatlakozás ésszerű-e?
Ez ugyanis a még meglévő monetáris eszközrendszert is elvenné
az új tagállamoktól.
-----Végezetül engedjék
meg, hogy néhány gondolatot szóljak a közlekedés megoldandó
feladatairól is. A régiónkat észak-déli irányban szeli át
a balti országokat az adriai kikötőkkel összekötő út,
amelyet a rómaiak kétezer éve "Borostyánkő-útnak"
neveztek. Óriási kamionforgalom bonyolódik le naponta ezen a kétszer
egy sávos úton. Hasonló a helyzet az M8-as úttal, amelyik Észak-Olaszország
és Dél-Ausztria felől megyénken keresztül Oroszország irányába
halad. Ugyanakkor a Helsinkiben kijelölt európai közlekedési
folyosók elkerülik régiónkat. Erős lobbizásra van tehát szükségünk
ahhoz, hogy az Európai Unió figyelembe vegye Nyugat-Magyarország
közlekedésfejlesztési elképzeléseit. Ebben a törekvésünkben
szívesen vennénk az Önök segítségét is.
-----Tisztelt Hölgyeim és
Uraim, köszönöm megtisztelő figyelmüket, és várom kérdéseiket!
JEGYZETEK:
* | Elhangzott németül a Hamburgi Magyarok Egyesületében, 2004. nov. 4-én. |