MÉSZÁROS ISTVÁN
A MINDSZENTY-JELENSÉG:
1975-2005*
----------------------------------------
-----Testi mivoltában
eltávozott, de a Mindszenty-jelenség ma is minden
korábbinál elevenebben jelen van a szűkebb-tágabb
világunkban tájékozódni óhajtó, helyesen eligazodni
kívánó, szilárd egyéni és társadalmi célokat követni
akaró gondolkodó emberek sokaságának életében. Ez
nyilvánul meg a széles körben élő Mindszenty-kultuszban.1
SPONTÁN KULTUSZ
Mi a
jelentéstartalma ebben a vonatkozásban a "kultusz"
kifejezésnek? Ez: egy már nem élő személyre irányuló -
időben folyamatos, térben kiterjedt és emberek tekintélyes
sokaságában érvényesülő - magasfokú tisztelet különféle
megnyilvánulásainak összessége.
-----A kifejezés e
jelentéstartalma különbözik a vallási-teológiai értelemben
vett "cultus"-tól; különbözik a Szovjetunióban és
a szocialista országokban egykor, felülről, erőszakkal
kialakított "személyi kultusz"-tól; s különbözik
a manapság szokásos "imázsépítéstől", amelyet
különféle speciális szakemberek végeznek közéleti emberek
"művi úton" történő népszerűvé tétele
érdekében.
Mindezekkel szemben az a "kultusz", amiről Mindszenty
bíborossal kapcsolatban beszélünk: spontán kultusz. Ez
"alulról" indult, a magyar társadalom különféle
csoportjaiból, az "egyszerű nép"-ből éppen úgy,
mint a világi és egyházi értelmiség különféle köreiből,
teljesen spontán módon, nem felsőbb, hivatalos szervektől
kezdeményezve, azok által megszervezve és fenntartva. Ez még
a bíboros nyilvános, majd rabságba rejtett életében
elkezdődött, és felfokozódva tovább folytatódott -
ugyancsak a társadalom széles köreiben - 1975-ben
bekövetkezett halála után. Ez ma is tart, átlépve a XXI-dik
századba.
-----Ez a nagy erővel és
széles körben érvényesülő tömegélmény - "a
Mindszenty-kultusz" - a hazai felsőbb egyházi
személyektől csak eléggé későn, az 1990-es évek elejétől
kapott valamelyes szimpátiát. De azután a Mindszenty-tisztelet
széles tömegekben való konkrét megnyilvánulása már
cselekvésre ösztönözte a hivatalos egyházi szerveket is. A
Mindszenty-kultusz erejét azonban változatlanul az alulról
jövő spontaneitás, az őszinte bensőségesség, az egyház
és haza iránti tevékeny hűség tömegekben élő tudatossága
adja, magával ragadva a katolikus egyházon kívül levőket
is.
*
Három
évtized telt el azóta, hogy Mindszenty bíboros meghalt.
Életében - személye, szava, tevékenysége - széles körű
tiszteletben részesült. Ez halálával sem szűnt meg, sőt
azóta egyre növekedett, napjainkban is növekszik.
Tisztelőinek sokasága gyarapodik.
-----Ez a tény magától
értetődő, egészen természetes: Mindszenty bíboros
kiemelkedően nagy ember volt, méltó a tiszteletre.
-----Ugyanakkor ez a
széles körű spontán tisztelet mégis igen meglepő. Hiszen
1945 után mennyi rágalommal illették, mennyi szennyet szórtak
rá! Milyen hazug vádakkal vádolták, mennyire eltorzították
alakját a politikusok, a történészek, milyen
valótlanságokat tanítottak róla a tankönyvek, mit írtak
róla az újságok, mit beszéltek róla a rádióműsorokban,
mit hirdettek róla a békepapok... Generációk nőttek fel
1958-ig ebben a hamis, hazug információáradatban.
-----1958-1989 között
viszont más korszak következett: a nagy nyilvánosság
előtti hallgatás három évtizede. Leszámítva azt a
hírt, amelyben egyrészt Mindszenty 1971. szeptember 28-i
külföldre távozását, másrészt 1975. május 6-i halálát
egy-egy mondatban közölték, sem az egyházi lapokban, sem az
országos és helyi "világi" napi- és hetilapokban,
újságokban, rádióban, televízióban egyetlen szót sem
ejtettek róla, nevét le nem írták. A legteljesebb csend vette
körül személyét harminc éven át, az ország teljes
lakosságához szóló tömegmédiumok mindvégig hallgattak
róla.
-----Annál szorgalmasabban
dolgoztak viszont Mindszenty alakjának befeketítésén ebben a
három évtizedben a történész-szakemberek tudományos
kiadványaikban, valamint az egyetemi, főiskolai oktatásban,
a tanár- és tanítóképzésben. Ugyanakkor mindegyik
iskolatípusban - általános iskolában, gimnáziumban,
szakközépiskolákban, iparitanuló-képzésben - a 10-18
éves fiatalokat alaposan kioktatták Mindszenty marxista
"értékeléséről".
-----Mindezek ellenére
napjainkban széleskörűen nagy Mindszenty bíboros
tisztelőinek tábora; egyre többen beszélnek róla illő
tisztelettel az egyházi és világi újságokban, a rádióban,
tévében, egyháziak és világiak, idősebbek és fiatalok.
Pedig tulajdonképpen - őszintén be kell vallanunk - nem sok
erőfeszítés történt egyházi és állami hivatalos szervek
részéről, hogy alakja tisztán álljon a közvélemény
előtt.
-----Ugyanakkor napjaink
mesterségesen felpörgetett információáradatában oly
sokfelől bombázzák az emberek érdeklődését: oly sok -
számunkra taszító - magatartást igyekeznek vonzónak,
fontosnak, értékesnek bemutatni a tévében, rádióban,
bulvárlapokban, messze távol kereszténységtől,
magyarságtól; a politikai élet mindegyik térfelén is oly
nagy erővel folyik a különféle színű pártok vezető
személyiségeinek "imázs-építése", a tömegek
számára szimpatikussá tétele, minél több szavazat
megszerzése céljából.
-----Oly sok új, friss,
mai ideál kavarog körülöttünk most, oly sokfelől oly
sok céllal igyekeznek az emberek fejét-gondolkozását
elfoglalni, a XXI. század elején farsangi tarkabarkaságban
vonzó képeket mutogatva magukról fiataloknak,
középkorúaknak, időseknek.
-----És mégis: sokan
tisztelik Mindszenty bíborost napjainkban is; ideáluknak,
életmintát adónak, követendő példának tekintik. Szinte
megmagyarázhatatlan ez, viharos-zűrzavaros mai körülményeink
közepette, szinte csoda.
TISZTELIK ŐT - MIÉRT?
A
történelem kisebb-nagyobb személyiségeinek, de legkiválóbb,
legjelentősebb szereplőinek is nagyrészét egyszerűen
tudomásul vesszük. Elkönyveljük magunkban, hogy
léteztek, hogy melyek voltak legkiemelkedőbb tetteik.
Egyikről-másikról olykor értékelő véleményt is
formálunk, elismerjük egyiket, elmarasztaljuk a másikat, s
így őrizzük őket emlékezetünk tárházában (így is
mondhatjuk: panoptikumában). De nincs hozzájuk semmiféle
személyes kötődésünk, szubjektív vonzalmunk, szimpátiánk.
-----Vannak a történelem
szereplői között azonban olyan személyek is, akik -
valamiféle ok következtében - közelebb állnak hozzánk,
akiket nem csupán ismerünk, de tisztelünk is. Ez persze
egyénenként a legnagyobb különbségeket mutatja.
-----Itt most nem
magánemberekről, hanem "történelmi
személyiségek"-ről van szó, akik tehát egy nagyobb
emberi közösséggel - országgal, néppel, nemzettel, vallási
közösséggel stb. - álltak szoros kapcsolatban, s annak
életét, sorsát jelentősen befolyásolták. Kettős -
együttesen érvényesülő - oka van annak, hogy tiszteletünk
tárgyává lesz valamelyik történelmi személyiség.
-----Az egyik: a
meggyőződés. Tehát meggyőződésünk, hogy tiszteletre
méltó ő, mert tiszteletre méltó volt az élete,
mégpedig azért, mert tettei, döntései az adott közösség
valódi javát szolgálták, annak elérésére irányultak.
-----A másik: akit
tiszteletünk tárgyává választunk, ahhoz valamiféle
erőteljes lelki kapcsolat fűz bennünket, valamiféle
spirituális irány-azonosság, közös identitás-tudat köt
össze, függetlenül az időtől, átívelve évtizedeket,
évszázadokat.
-----Az egyes történelmi
személyiségek iránt bennünk kialakult tisztelet nem vallásos
jellegű, nem ájtatos-jámbor színezetű, hanem kifejezetten világi,
profán. Alapvetően intellektuális töltésű (hiszen
ismernünk kell lényeges tényeket), de kétségtelenül
érzelmileg is átjárt. (Nem szükséges hozzáfűzni: a
tisztelet sohasem azonos a rajongással!)
-----A valaki iránti
tisztelet jellegébe beletartozik az is: tiszteletünk tárgya nem
hibátlan lény; vannak tévedései, rossz döntései,
vétkei. Nem emberfeletti létező, hanem - s éppen ez a lényeg
- ember, evilági, ezen a földön élő ember, gyarló
ember, aki emberi gyengeségekkel vívódva, azok ellenére
emelkedett erkölcsi-lelki-szellemi nagysággá.
-----E sorok írójában
ilyen tisztelet él a XX. század nagy magyar történelmi
személyiségei közül Apponyi Albert, Teleki Pál és Kodály
Zoltán iránt.
-----És Mindszenty
bíboros iránt.
*
Hogy
miért? Lényegében erről szól az általam írt könyvek,
tanulmányok, cikkek hosszú sora. Arról, hogy jól felismert
és tudatosan vállalt élethivatását teljes erejével
igyekezett betölteni, mindig másokért, mindig a
kisebb-nagyobb közösségek javára, mindig egyháza és hazája
érdekében. Életeleme a másokért végzett munka volt,
amelyhez alapvető feltételként társult a tudatos fegyelem,
a belső és a külső fegyelem. Mindig kész volt a mások
érdekében való szenvedésre is. S mindezek forrása,
alfája és omegája: a benne munkáló Isten- és
emberszeretet, annak teljes kiterjedésében.
-----Tisztelem Mindszenty
bíborost, mert mint Magyarország első főpapja önfeláldozó
bátorsággal védelmezte a több milliós magyar katolikus
közösséget, az egész magyar népet az embertelen-istentelen
kommunista hatalom értékpusztító kártevéseivel szemben.
A keresztény magyar ellenállás szellemi-lelki vezéralakja
volt a hazánkat-népünket az internacionalizmus rabságába
kényszeríteni akaró világhatalommal és hazai helytartóival
szemben.
-----Tisztelem Mindszenty
bíborost, mert elvei mellett hűségesen kitartott; akkor
is, amikor ellenfelei börtönbe zárták, kegyetlenül
megkínozták, emberi méltóságában megalázták. Sohasem
ingott meg: sziklaszilárd hűséggel ragaszkodott hitéhez és
magyarságához, népéhez és szülőföldjéhez - mindhalálig.
-----Tisztelem Mindszenty
bíborost, mert személyes felelősséget érzett minden
rábízottért, hívőkért és nem hívőkért, magyarért
és nem magyarért. S mindegyik vallásos embert mozgósítani
akarta hite komolyan vevésére, hite megélésére, hite
kifejezésére magatartásában, munkájában, egész életében,
a keresztény erkölcsi tanítás szerint, a krisztusi egyéni
és társadalmi-közösségi erkölcsi elvek alapján. Papi,
főpapi életének mindegyik tette erre irányult, a rábízottak
tevékeny szolgálata vezette minden napját; akkor is, ha ez
hatalmas áldozatokat követelt tőle.
-----Tisztelem Mindszenty
bíborost, mert - akárcsak nagy bíboros-prímás elődje,
Pázmány - ő is kiemelkedő példát adott saját korának és
kései utódoknak egyaránt azzal is, hogy semmiben nem volt
megalkuvó, nem volt gyáva. Az egyházüldöző hatalom
árnyékában bátran hirdette: legnagyobb kincsünk vallásos
hitünk, s bármilyen nagy legyen a külvilág csábítása,
akár a kommunistáké, akár másoké, maradjunk hűségesek
Krisztus igaz egyházához! És lelkünk legmélyéig -
minden külső viharzás ellenére - maradjunk hűségesek
magyar nemzetünkhöz, hazánkhoz, szülőföldünkhöz. De
ne csak szavakkal, hanem elsősorban tetteinkkel!
-----Tisztelem Mindszenty
bíborost, mert körleveleiben, prédikációiban visszatérő
téma: a keresztény élet örömteli élet, hiszen az
evangéliumot, az örömhírt sugározza, az Isten- és
emberszeretet örömét, a másokért végzett önzetlen munka
örömét, a vallási és nemzeti közösségbe való
kapcsolódás-tartozás örömét. Ahogy egyik levelében írta:
"Az Isten derűjét soha ne hagyjátok kilopni a
lelketekből!"
-----Tisztelem Mindszenty
bíborost, mert kiemelkedő volt tevékenysége az emberi
méltóság védelme terén, abban az időben, amikor
hazánkban a hatalom lábbal tiporta az emberi méltóságot.
Hűségesen őrködött az ország lakosainak alapvető emberi
szabadságjogai fölött, hiszen ezek az evangéliumi etikában,
a tízparancs követelményrendszerében gyökereztek. Gondos
figyelemmel kísérte a közélet eseményeinek erkölcsi
vonatkozásait. Ha szükségesnek látta, segítő szándékú
bírálatot küldött az illetékeseknek. Kötelessége volt ez,
mint az ország legfőbb erkölcsi tekintélyének, az ország
első főpapjának.
-----Tisztelem Mindszenty
bíborost, mert nem hallgatott, amikor szólnia kellett.
Szót emelt megrágalmazott papjai és hitük miatt üldözött
világi hívei érdekében s mindazokért, akiket igazságtalanul
fogságban tartottak. Fontos szerepe volt a zsidókat védelmező
püspökkari körlevél kiadásában; igazságért kiáltott a
felvidéki magyarok háború utáni deportálása miatt; a
bácskai magyarság tömegeinek lemészárlása idején; az
ukrajnai szénbányákba "málenkij robot"-ra hurcoltak
érdekében; a svábok kitelepítésekor alkalmazott
brutalitások során és számtalan más alkalommal. Akkor tette
mindezt, amikor ezekről az ügyekről a hivatalos szervek
mélyen hallgattak.
-----Tisztelem Mindszenty
bíborost, mert ellenfeleivel szemben védte a hitoktatást,
az egyházi iskolákat, kollégiumokat, a vallásos
egyesületeket, a keresztény sajtót. Védte, hősiesen
védte a lelkiismereti szabadságot és a vallásszabadságot,
a keresztény oktatás-nevelés szabadságát, a művelődés
szabadságát; az evangéliumi erkölcsi tanítás alapján
teljes erejével védte az ember, minden ember istenadta
emberi méltóságát.
*
Sokan,
sokféle ok miatt, sokféle motiváció és kötődés alapján
tisztelik Mindszenty bíborost hazánkban, a Kárpát-medencében
s másutt. Természetesen sokak számára - bár tudnak róla,
ismerik nevét - teljesen közömbös a személye. De sokan
vannak olyanok is, akik számára teljesen ismeretlen a neve,
személye; ilyenek mindig sokan lesznek (akárcsak más
kiemelkedő történelmi személyek esetében). S alighanem még
mindig vannak szép számban olyanok is, akik különféle
meggondolások alapján gyűlölik őt; ők tudják, hogy miért:
elutasítják, elmarasztalják személyét, tevékenységét.
-----Persze, a
Mindszenty-tisztelet nem jelent elfogultságot,
egyoldalúságot, kritikátlanságot: a Mindszenty-tisztelő
ember is megfogalmaz kritikát tisztelete tárgyával szemben, de
azt megfelelően el tudja helyezni a pozitív megítélésű
teljes személyiség, teljes életmű egészében.
-----Sokan
sokféleképpen válaszoltak, válaszolnak a
Mindszenty-jelenségre - ez így van rendjén, így természetes.
Így van ez mindegyik kiemelkedő személyiség esetében. Minden
bizonnyal így lesz Mindszenty bíborossal kapcsolatosan a
jövőben is.
FŐBB ESEMÉNYEK
Harminc
évvel ezelőtt, 1975. május 6-án alighanem fellélegzett a
magyarországi kommunista pártvezetés és az általa
irányított kormány: meghalt Mindszenty bíboros, akinek
félreállítására, rossz híre keltésére, rágalmazására,
legfőbb ellenségként való beállítására, lehetetlenné
tételére annyi energiát kellett addig fordítaniuk.
-----Bizonyára
fellélegzett a katolikus püspöki kar, még inkább a
békepap-szervezet vezérkara is, hiszen Mindszenty bíboros
léte állandó figyelmeztetés volt számukra: nem ajánlatos
oly túlságosan közeli barátságba kerülni a kommunista
hatalommal, mert ennek az egyház tagjai vallják kárát.
-----Most végre nyugodt
idők következnek - gondolták mindkét oldalon. A bíboros
sírja túl van az országhatáron, külföldön, vasfüggöny
mögött; szolid-szelíd osztrák hívek jámborkodnak majd
körülötte. Itthon, Magyarországon rövidesen elfelejtik,
néhány év múlva már senki sem fog emlékezni a nevére,
tevékenységére.
-----Nem így történt.
-----Alig
fonnyadtak-száradtak meg a mariazelli kegytemplom magyar
kápolnájában a hatalmas tömeg részvételével lezajlott,
megható és megindító temetés koszorúi, újra friss
virágok jelentek meg Mindszenty bíboros sírjának
márványlapján. S 1975 nyarától ott voltak a magyar
nemzeti szalaggal átkötött virágcsokrok, a megható szövegű
szalagfeliratok, majd egyre sokasodtak: a magyarországi hívek
és egyszerű papok egyre nagyobb számban keresték fel az
értük oly sokat tett, értük oly sokat szenvedett főpásztor
sírját. Nem számított országhatár, vasfüggöny,
aknazár; nem számított távolság, útlevélbonyodalmak,
hivatalnokakadékoskodás, a besúgók jelentései - szünet
nélkül, folyamatosan jelen volt az egyszerű magyar katolikusok
imája az osztrák Mária-kegyhely sírjánál. Mindszenty
bíboros korábbi ösztönzései nyomán a Magyarok
Nagyasszonyát szólongatták, kérlelték Magyarországért,
"romlott hazánkért", "édes hazánkért".
Nem apadt el a sírt körülvevő magyarok - a magyarországi, a
kárpát-medencei és a nyugati emigrációs magyarok - imája,
egyre gyarapodott, egyre emelkedett a sírnál tiszteletüket
lerovó magyarok (és nem-magyarok) száma.
-----Nem vált be tehát a
hatalmasok számítása: nem csökkent a bíboros emlékezete;
alakja nem foszlott a feledés homályába. Ellenkezőleg:
egyre inkább terjedt a tisztelete, egyre szélesebb körben
tudatosodott lelki-erkölcsi nagysága, kiemelkedő szerepe a
magyar egyház és a magyar haza életében.
-----Voltak, akiket hiába
várt a mariazelli sír: a bíboros magyar püspök-testvérei, a
püspöki kar tagjai még az utolsó időben, az omladozó
szocializmus valamelyest enyhülő diktatúrája idején sem
tették nyilvános tiszteletüket emléke előtt Mariazellben
(legalábbis nem tudunk ilyenről). II. János Pál pápa viszont
1983 szeptemberében megrendült lélekkel térdelt le a sír
előtt!
De Isten egyszerű magyar népe körében élénken élt a
magyarság hitvalló-vértanú kardinálisának tisztelete: ezt
jelezték a mariazelli nyughelyén virító virágcsokrok mindig
megújuló friss halmai, a folyamatosan égő mécsesek,
gyertyák ki nem hunyó lobogó lángjai, több mint másfél
évtizeden keresztül.
-----És tulajdonképpen
ezzel, a Mindszenty sírjához áramló zarándoktömegekkel
kezdődött el az Európát kettéosztó vasfüggöny lebontása.
Johann Weber graz-seckaui püspök, Mariazell főpásztora éppen
ezt emelte ki búcsúztató beszédében:
-----"Azokban az
időkben, amikor a határ kelet felé szinte átjárhatatlan
volt, ő láthatatlan ajtókat tartott nyitva számunkra.
Államhatáraink jelentős részén áthatolhatatlan határzárak
emelkedtek. A magyar főpásztor, aki itt nyugodott,
némaságával mindig arra tanított bennünket: ezeket a
határzárakat ne fogadjátok el, ne tartsátok őket
legyőzhetetleneknek! Őrizzétek meg a hidakat, és
próbáljatok új hidakat verni! Ezek az új hidak az imádság,
a reménység új hídjai, hogy végül is ez nem marad mindig
így. A léleknek ez a vágya végül is beteljesült, a
szögesdrótkerítéseket lebontották, a határzárakat
felnyitották és a falakat ledöntötték...2
*
Az
1989/90-es hazai politikai változások idején a hívő tömegek
követelése és nyomása késztette a magyar katolikus egyházi
vezetést arra, hogy az állami hatóságtól hivatalosan kérje
Mindszenty bíboros teljes rehabilitálását. Ez - sok
bonyodalom után - 1990 májusában megtörtént.
-----S ugyancsak a tömegek
széles körben megnyilvánuló igényének szorítása
következtében került sor 1991. május elején Mindszenty
bíboros újratemetésére Esztergomban. Hazatérése
diadalút volt. "Az újságok Európa-szerte Magyarország
feltámadásának szimbólumát köszöntötték az egykor
száműzött bíboros mostani diadalmas hazatérésében" -
írta az Új Ember kommentátora -. "Nem gyászmenet
részesei lehettünk, írták a tudósítók, hanem a hit és a
szabadság győzelmét ünnepeltük... A magyar egyház az
ünnepélyes temetéssel nemcsak Mindszenty bíboros emlékének
tisztelgett, hanem egyúttal példaképének is
választotta."3
-----Ezt emelte ki Antall
József miniszterelnök ekkor mondott beszédében:
"Mindszenty József hecegprímás a magyar történelem
egyik olyan történelmi személyiségévé vált, aki
saját áldozatos tevékenységével hívta fel a figyelmet az
egész közép-kelet-európai térséget fenyegető veszélyekre.
Mindszenty József politikai nézeteivel, alkotmányjogi
felfogásával lehetnek vitái a történetíróknak, de azt
senki sem vonhatja kétségbe, hogy a magyar történelem
egyik legnagyobb erkölcsi erőt adó példaképe..."4
-----Titokzatos vonzása
volt a mariazelli sírnak: egy nagy és szent ember holtában is
kisugárzó hatása alól nem vonhatta ki magát a hitben,
vallásban, felfogásban idegen sem. Bensőséges,
"otthonos", meleg hangulatú volt a környezet is: a
kis barokk kápolna a nagyhírű, állandóan látogatott
Mária-bazilika mindenkinek útbaeső helyén, a főoltár
közelében.
-----Titokzatos vonzása
van az esztergomi sírnak is: most sem tudja az itt nyugvó nagy
és szent főpap katartikus hatása alól kivonni magát az
előtte tiszteletét kifejező látogató. A virág, a koszorú,
a mécses, a gyertyaláng most is folyamatosan ott
található a sírtábla előtt, a diadalmas hazatérés utáni
években, évtizedben is, a hívek szünet nélküli tisztelete
jeleként. Gyakran imádkoznak-énekelnek előtte
egyházközségi csoportok, iskolák diákcsapatai, különféle
szervezetek képviselői, papok és világiak, szülők és
gyerekek, családok veszik körül fohászaikkal a főpásztor
sírját. Sok külföldi magyar és nem magyar csoport is
felkeresi az altemplom e nevezetes helyét; külföldi főpapok
és magas rangú politikusok is teszik itt tiszteletüket. Nagy
pillanat volt 1991 nyarán a Szentatya imádságos látogatása.
-----Megható ez az 1991
májusa óta tapasztalható folyamatos idezarándoklás, amely a
Mindszenty-tisztelet erőteljes időtállóságát bizonyítja.
Jönnek szünet nélkül a zarándokok, jóllehet a sír
megközelítése fáradságos áldozatokkal jár (hosszú,
meredek lépcsősorokon kell menni és feljönni; vacogtató itt
a hideg, még nyári kánikulában is; belépődíjat kérnek,
csoportoknak előzetesen be kell jelentkezniük stb.). S a
bazilika szűk, sötét oldalbejárójánál nyíló kripta a
bazilika belsejének szokásos "felszíni"
megtekintési útvonalából is kiesik. E nehézségek s a kripta
rideg környezete ellenére azonban - hűségesen körülveszik
tisztelői a hazájába, szülőföldjére, népe közé oly
nagyon vágyakozott főpásztor egyszerű, puritán sírhelyét.
-----Mindszenty bíboros
esztergomi nyugvóhelye a hit, a testvéri szeretet, a hazához,
a szülőföldhöz, a magyarsághoz való halálig tartó
ragaszkodás jegyében népünk új zarándokhelyévé vált.
*
De
túl az esztergomi sírlátogatáson, a hazatérése óta eltelt
több mint tíz esztendőben Magyarországon - és
külföldön - sokfelé sokféle módon kifejezést nyernek az
őszinte tisztelet változatos megnyilvánulásai Mindszenty
bíboros iránt. Élő, eleven ez a tisztelet ma is,
jóllehet halála óta már több évtized - 30 év - telt el.
-----Ez a
"profán" kultusz Mindszenty bíboros körül magában
foglalja mindazokat a tényezőket, amelyekkel a
"profán" társadalom a magyar történelmi múlt egyes
kiemelkedő személyeit körülvette (s ma is körülveszi)
ilyesféle kultusszal. Olyan nagyságokat is, akik nem voltak
egyházi személyek, sok esetben vallásosak, istenhívők sem.
Ezért beszélünk a Mindszenty bíborost körülvevő "profán"
kultuszról is (mert az nem csupán vallásos kultusz).
-----Túl a Mindszenty
bíboros élő személyéből eredő egykori hatásokon, amelyek
lényegében 1948 végén, tehát több mint fél évszázaddal
ezelőtt hazánkban megszűntek, a XX-XXI. század fordulója
körüli évtizedben e kultusz élő-eleven voltát jelzi annak
mai sokszínűsége.
-----Alulról jövő
nyomás késztetésére tartották a rá emlékező ünnepi
szentmiséket, zarándoklatokat, megemlékezéseket,
rendezvényeket, konferenciákat; emléktáblák, szobrok
állítását, ezek alkalmankénti ünnepélyes
megkoszorúzását, amelyekből egy évtized alatt évenként
visszatérő szilárd, maradandó hagyományok alakultak ki.
-----Az erős érdeklődő
igény nyomán közölték Mindszentyről ismeretterjesztő
cikkek sokaságát az újságok, tanulmányokat a folyóiratok
egyre nagyobb számban; könyvtárnyi szakirodalom szól róla a
legkülönbözőbb hazai és külföldi szerzők tollából;
mélyen élő tekintélyére hivatkozva napjainkban is emlegetik
őt egyházi és közéleti-politikai szónokok beszédeikben,
nyilatkozataikban. De emléke élő voltát jelzi az is, hogy
egykori kritikusai, ellenfelei még napjainkban is szükségesnek
tartják a hírlapi megszólalást saját fenntartásaik
kifejtésére.
-----Mint mindenfajta
spontán profán kultusz esetében, Mindszentyvel kapcsolatban is
bőséges nyilvánosságot kaptak a róla szóló
visszaemlékezések, történetek, anekdoták, pletykák;
öntevékenyen terjesztik képét, rövidebb-hosszabb
életrajzát, érte és hozzá intézett imádságokat,
fohászokat; szólnak róla költemények, színdarabok, filmek,
tévé- és rádióműsorok a széles körű érdeklődés
jeleiként; arcképe látható hivatalokban és
magánlakásokban; freskója templomok falain, megbecsülik a
vele kapcsolatos tárgyi emlékeket, helyszíneket, őt bemutató
kiállításokat rendeznek; terjednek róla ismeretlen
szerzőjű, csupán fejben, emlékezetben tartott, már
folklorizálódott versek, dalok; a róla szájhagyomány útján
terjedő történetekben már ott a népmesei, a legendás, a
látomásos, a csodás elem is.
-----Szociológiailag is
figyelemre méltó, széles körű, spontán profán kultusz
veszi körül Mindszenty bíborost ma, a XXI. század elején a
magyar társadalom különféle rétegeiben, de határainkon túl
is. Ennek 1975-2005 közötti történeti tényanyagát színes
bőségben tárhatná az érdeklődő olvasók elé - akár mint
érdekes olvasmányt, akár mint szociológiai
forrásszövegeket, akár mint kortörténeti tudományos
dokumentumgyűjteményt - egy összegező kötet.
*
Évtizedek
óta hatalmas tömegek őszinte, spontán tisztelete sokféle
kétségtelen tény, sokféle motiváció alapján irányult,
irányul Mindszenty bíborosra. "Méltó és
igazságos" ez az "alulról jövő", nem
felülről kezdeményezett és mesterségesen fenntartott
akaratmegnyilvánulás, egyéni és közösségi
meggyőződésből fakadó szándékkifejezés. Ez a
generációkat átívelő, széles körű és erős bázisú
tiszteletfolyam hozta felszínre többek között a boldoggá
avatás gondolatát is.
-----De az évtizedek óta
tartó, ezalatt százezrekre kiterjedő Mindszenty-tisztelet nem
a boldoggá avatás függvénye. Ez a tisztelet létezik, és - a
jelek azt mutatják - létezni fog a jövőben is; akkor is, ha
Mindszenty bíboros boldoggá avatása rövidesen bekövetkezik;
akkor is, ha arra még évtizedeket kell várni, vagy talán soha
nem kerül rá sor. Mindszenty-tiszteletünk mindettől
függetlenül maradandó, szilárd, időtálló.
PÉLDA
Mindszenty
bíborosról szólva külföldi és hazai enciklopédiákban,
lexikonokban, tankönyvekben, cikkekben és tanulmányokban,
méltató beszédekben éppen úgy, mint egyszerű, hétköznapi
emberek szavaiban, egybehangzóan - sok más személyiségjegy
mellett - ez fogalmazódik meg, mint Mindszenty legjellemzőbb
érdeme: hősiesen védte a rábízottakat a vele
szembenálló, óriási erőfölénnyel rendelkező hazai és
nemzetközi kommunizmus erőszakos, kártevő hatalma ellenében.
Igaz a közhely: "a kommunizmus ellensége volt", de ez
a megfogalmazás a teljesebb: nem támadó volt, hanem
védekező, védő, hiszen éppen a kommunizmus fenyegette
megsemmisítéssel őt és közösségét.
-----Mindszenty védte
népe hitét, magyarságát, hazáját a keresztényellenes,
magyarságellenes, materialista-ateista és a proletár
nemzetköziséget erőszakkal terjesztő hatalommal szemben.
Elsősorban ezért tisztelik őt. És mert tisztelik, ezért a
példáját is igyekeznek követni.
-----1945 óta sokakban
talált Mindszenty példája cselekvésben megnyilvánuló
visszhangra: minden erőszak ellenére hűségesek maradunk
őseink hitéhez és magyarságához, anyanyelvünkhöz és
szülőhazánkhoz, minden csábító újabb ígéret, minden új
kétszínű kísértés ellenében. Szűkebb-tágabb hazánk
kereszténységének és magyarságának - megfogyva bár - de
meg kell maradnia további évszázadokra itt a
Kárpát-medencében. És ennek érdekében szüntelenül
tevékenykednünk kell. Akár elismerés jár érte, akár
közömbös tudomásulvétel, akár lealázó gúnyolódás,
akár bántalom, kirekesztés, üldözés.
-----Vitathatatlan tény,
hogy napjainkban sokak meggyőződése: a hazánkhoz és
kereszténységünkhöz való rendíthetetlen hűségre és az
értük való szüntelen tevékenységre soha nem volt nagyobb
szükség, mint manapság, mint most, napjainkban, a XXI.
század küszöbén, a világméretű globalizáció
viharzásában, ellenséges ideológiák rejtett és nyílt
támadásai közepette.
-----Ezért annyira időszerű
ma Mindszenty bíboros élő-eleven példája, mai feladatokra,
mai teendőkre figyelmeztető, azok aktív teljesítésére
ösztönző-serkentő tisztelete.
*
Mindszenty
bíboros születésének 100. évfordulóján, 1992. május
6-án az esztergomi bazilikában hatalmas tömeg
jelenlétében Paskai László bíboros-érsek mutatta be az
ünnepi szentmisét. Ezt követően a budapesti városmajori
egyházközség híveinek küldöttsége kereste fel a
főpásztort, kérve őt, vállalja el, hogy ezután minden év
májusának elején - a május 6-hoz közeli szombaton -
ünnepélyes szentmisét mutat be az esztergomi bazilikában,
érsek-prímás elődjére emlékezve és emlékeztetve, amelyet
a hívek országos zarándoklat keretében vesznek körül.5
-----Beleegyezését
megszerezve azután minden év májusának elején
megrendezték, megrendezik az országos
Mindszenty-zarándoklatot, amely szépen belesimul a magyar
nép ősi zarándokhagyományaiba, azokban új, mai színt
képviselve. Minden alkalommal az esztergom-budapesti
főegyházmegye főpásztora mutatja be az ünnepélyes
szentmisét, legtöbbször ő mond az alkalomhoz illeszkedő
szentbeszédet, végül a közös tiszteletadásra kerül sor a
bazilika altemplomában, Mindszenty bíboros sírja előtt.
-----Ez együtt adta, adja
azt a sajátos keretet, amelyen belül az ország százezernyi
Mindszenty-tisztelője nevében és képviseletében az itt
összegyűlt katolikus közösség imádkozik az egyházért és
a hazáért, egybeforrva Mindszenty bíboros tiszteletében, azt
ország-világ előtt tanúsítva.
*
Érdemes
itt egy sajátos célú visszatekintést tenni az elmúlt
fél évszázadra, a Mindszenty-tisztelet kialakulásának
kezdetétől máig, a XXI. század elejéig, az ebben
résztvevőket illetően.
-----A
Mindszenty-tisztelők első generációjából ma már
csupán azok élnek, akik akkor, a második világháború utáni
években fiatalok voltak. Akik 1945-1948 között 17-18 évesek
voltak, azok is ma már 70 éven felüliek. Akiknek tehát
közvetlen, egész életükre meghatározó személyes élményt
jelenthetett Mindszenty, azok ma már nem élnek, vagy már
eléggé öregek.
-----Akiknek valamiféle
személyes élményük lehetett az 1956-os forradalom négy
napjában Mindszenty bíborossal kapcsolatban, s akkor 17-18
éves fiatalok voltak, azok manapság 65. évük körül járnak.
-----A napjaink, XXI.
század elejei esztergomi májusi Mindszenty-zarándoklatainak
résztvevői - a zsúfolt bazilikában imádkozó-éneklő hívek
- között ezért alig vannak 65-70 éven felüli férfiak, nők:
ők már aligha tudják vállalni ennek az útnak a fáradalmait.
Hát akkor kik töltik meg a hatalmas székesegyházat?
-----A középkorúak
és a fiatalok, akiknek soha semmi személyes élményük nem
volt a bíborossal. Sohasem látták őt, sohasem hallották,
nem voltak ott az őt körülvevő tíz- és százezres
hívőseregben annak idején, nem érezték a Mindszenty bíboros
lelkisége által, az ő személyes hatása nyomán felszított,
közösséget egybekovácsoló, megragadó és felemelő
élményt. Ellenkezőleg: ők a külvilágban csupán rosszat
hallottak róla éveken, évtizedeken át. De nagyszüleiktől,
szüleiktől, családi körben, rokoni-baráti közegben - a
hatalom gondolkodásbeli kényszere ellenében, félig-meddig
titkolózva - az igazságot tudták meg a rendíthetetlen
főpásztorról. S ez a személyes érzelmekkel átszőtt,
lélektől lélekig ható, hallásból eredő ismeret meggyőződéssé
nemesedett - Mindszenty bíboros alakján keresztül - a
keresztény hit és a magyar hazafiság megőrzése terén is, az
egész személyiséget átitatva, áthatva.
-----Pszichológiai-szociológiai
megfontolások alapján pontosan végigelemezhető ez a
generációkon és lélektől lélekig átívelő szellemi-lelki
folyamat (amely egyébként az egy-egy kiemelkedő régi vagy
újabb híres személy körül kialakuló spontán
"kultusz" törvényszerűségeinek tanulmányozására
is alkalmas). Erőteljesen ismét hangsúlyozni kell azonban
Mindszenty esetében a minden külső kényszertől mentes, sőt
éppen kegyetlen hatalmi prés ellenében létrejött spontaneitást;
igen határozott választóvonallal elválasztva mindenfajta
"személyi kultusz"-tól, illetve a napjainkban
szokásos előre megtervezett politikai
"imázs-építés"-től.
-----Tudományosan tehát
jól megmagyarázható a mai fiatalokban és középkorúakban
élő Mindszenty-tisztelet. Mégis meglepő látvány,
meglepő tény a XXI. század első éveiben a
Mindszenty-tisztelet jegyében fiatalokkal és középkorúakkal
zsúfolt esztergomi bazilika. S ők még csak a jéghegy
csúcsát jelentik...
-----A külvilág számára
nehéz érzékeltetni a bennük és más százezernyi ember
szívében-lelkében élő érzéseket, gondolatokat,
meggyőződésük gyökereit, amelyekből tiszteletük
forrásozik a nagy magyar bíboros iránt. Tisztelik őt, mert
követendő példa a XX-XXI. század fordulójának e viharos
évtizedében; tisztelik őt arra törekedve, hogy
magyarságunk körében, egyháziak és világiak, férfiak és
nők, fiatalok és idősek körében legyen minél több, egyre
több imádságos ember, szenvedéseivel is engesztelő ember,
Istenhez, egyházhoz mindhalálig hűséges ember, magyar
hazájához, anyanyelvéhez, szülőföldjéhez jóban-rosszban
ragaszkodó ember, az egyház és a haza ellenségeivel bátran
szembeszálló ember, az emberi méltóságot védő
szabadságjogokat minden körülmények között tisztelő ember,
a tevékeny szeretetben - az ellenfél szeretetében is! -
Krisztus igazságát megélő ember.
-----Ilyen ember volt
Mindszenty bíboros. Ezért tiszteljük őt. Ezért akarjuk
példáját követni mai körülményeink közepette.
-----És ezért rendezik
meg - alulról jövő spontán kezdeményezésre és
szervezésben - minden évben október végén a
felsőpetényi-rétsági Mindszenty-napot, arra emlékezve,
hogy Mindszenty bíboros 1956. október 30-án este - a magyar
nép követelésére - megszabadult a kommunisták fogságából;
az emlékező tisztelettől indíttatva indult útjára
többször is a Városmajor-Máriaremete közötti gyalogos
zarándoklat; s ezért történik ünnepélyes koszorúzás a
soproni emléktábla előtt minden év decemberének végén,
Mindszenty bíboros másik, 1944/1945-i fogságának
színhelyén; ezért létesült a helyiek szorgos munkája
nyomán a törökszentmiklósi Mindszenty-emlékpark; vagy
ezért szervezték a közelmúltban magánszemélyek a "Mindszenty
Társaság" elnevezésű egyesületet, a bíboros
tiszteletének elmélyítése és életműve kutatásának
elősegítése céljából. És sok-sok más kezdeményezés,
ugyancsak a mélyből jövő, spontán erőfeszítések
nyomán...
*
Kutatások6
bizonyítják, hogy egy napjainkban világszerte igen széles
körben mélyen élő tömegideál - az erős ember -
sajátos megtestesítője Mindszenty bíboros: mint a
világméretű istentelenség, az egész világot elárasztó
újpogányság elleni harc kiemelkedő személyiségét
tisztelik.
-----Az "erős
ember" ideálja az elmúlt évtizedekben sok modern
"profán" film, regény, dráma témája volt,
különféle "foglalkozású" hősök szerepében: egy
ember, aki sajátos, titokzatos erő birtokában bátran
szembeszáll, szembe mer szállni az óriási fizikai
erőt képviselő, kegyetlen harcosok sokaságát vezénylő
félelmetes földi és földöntúli hatalmakkal. Először ugyan
elbukik, de azután megdicsőül: ellenfelei megsemmisülnek, s
övé és táboráé a végső győzelem. Az emberiségben
kezdettől fogva él ez az ősmítosz, amely azután különféle
formákban öltött testet a történelem századai folyamán,
napjainkban is.
-----"Nem sokaság,
hanem lélek s szabad nép tesz csuda dolgokat" -
mondhatjuk, hogy Berzsenyi szellemében is Mindszenty bíboros
az erős ember: Mindszenty bíboros, a lélekben erős,
erkölcsi tisztaságában erős, szellemi magasrendűségében
erős, Krisztus erejével erős ember - tiszteletreméltó,
vonzó, követésre ösztönző nagyszerű ideál a XXI. század
elején.
-----S egy prózai
vonatkozás is ide idézhető. Az Egyesült Államokban kiadott s
az egész világon különféle nyelveken - magyarul is -
terjesztett Reader's Digest című ismeretterjesztő folyóirat
1995-ben jelentette meg angol nyelvű lexikon-enciklopédiáját
terjedelmes kötetben. Ez magyarul 2001-ben jelent meg "Az
általános műveltség képes szótára" címmel. Ebben
megtalálható Mindszenty bíboros részletes életrajza, amely
teljes elismeréssel szól főpásztori és közéleti
tevékenységéről. Figyelemre méltó a kötet címének
utalása az "általános műveltség"-re, azt
nyilván a XXI. századra vonatkoztatva.
MEGFONTOLANDÓ
Élő-eleven
a Mindszenty-tisztelet magyar népünk körében. Jó lenne
azonban tovább szélesíteni, mélyíteni, gazdagítani.
Ehhez érdemes néhány megfontolandó szempontot megfogalmazni,
hiszen napjainkban is oly nagyon időszerű az az ideál, amelyet
Mindszenty bíboros - hosszú élete során a legkülönfélébb
élethelyzetekben - annyira következetesen, annyira kemény
szilárdsággal képviselt. Követhető példát nyújtott ezzel
az utókornak is, nem csupán papi, főpapi személyeknek, de minden
gondolkodó, embertársaiért felelősséget érző, a jövőért
tevékenykedni akaró magyar fiatal és felnőtt számára.
-----A hármas
Mindszenty-évfordulót hozó 2005-ben alkalom nyílik
világi és egyházi újságokban, helyi és országos lapokban cikkeket,
ismeretterjesztő közleményeket közölni. Jó lenne, ha
ezt a különféle rendű-rangú Mindszenty-tisztelők
erőteljesen szorgalmaznák a szerkesztőségekben, az
újságírók körében. Jó lenne, ha ezek az írások a boldog
emlékű bíboros életének, tevékenységének,
jelentőségének valós és hiteles ismeretét minél szélesebb
körökben terjesztenék. Ne frázisokat, közhelyeket
tartalmazzanak, de ne is az egykori marxista szerzőjű
Mindszenty-könyvekből merítsenek. Ugyanez áll a jubiláris
év Mindszenty-témájú országos és helyi rádió- és
tévéműsoraira is.
-----Mindszenty személye
jelen van számos szerző napjainkban használatos iskolai
történelemtankönyvében. Az természetes, hogy a XX.
század második felének mozgalmas magyar történelmét
tárgyaló tankönyvekben egyetlen mondat jut Mindszentynek. A
fontos az, hogy egyrészt ez a mondat a történeti igazságnak
megfelelően pontos legyen; másrészt kérdés: vajon hogyan
fejti ki a tanár a tanulók előtt ennek az egyetlen mondatnak a
teljes tartalmát? Talán még mindig az egykori marxista
"értékelést" visszhangozza? Vajon
keresztény-nemzeti meggyőződésű történelemtanárainknak
van-e napjainkban kellő bátorságuk ahhoz, hogy Mindszentyről
az igazságot, a teljes igazságot tanítsák?
-----És a katolikus
fenntartású iskolák történelemoktatásában vajon jóval
többet foglalkoznak-e Mindszentyvel, mint a "civil"
iskolákban? Mert ez lenne "méltó és igazságos".
Érdemes lenne tapasztalatgyűjtést végezni hazai katolikus
iskoláinkban: hogyan van jelen történelemoktatásukban
Mindszenty? Mi van róla a tantervekben, tanári tanmenetekben,
magukban a használt tankönyvekben, a történelemórákon,
szakköri foglalkozásokon? És milyen könyvek találhatók
Mindszentyről az iskolai könyvtárakban?
-----És mi a helyzet e
tekintetben a Mindszentyről, Pannonia Sacra-ról elnevezett
iskolákban? Miben nyilvánul meg az iskola életében a
névadó? Az magától értetődő, hogy annak az igazgatónak,
pedagógusnak, diáknak, szülőnek, akinek egy ilyen
Mindszenty-meghatározottságú iskolát bocsát rendelkezésre a
magyar katolikus közösség, annak nagyon sokat illik és kell
tudni Mindszentyről, attól joggal elvárható, hogy tevékeny
terjesztője legyen az országos Mindszenty-tiszteletnek. Vajon
így van ez?
-----A Mindszentyről
nyújtandó valós ismeretek nyújtásának-szerzésének
színtere az iskolai és a templomi hitoktatás, ezen
belül a magyar egyháztörténet oktatása, de az erkölcstani
kiemelkedő pozitív példák között is helye van nagy
bíborosunknak.
-----Fontos feltáró
tanulmány tárgya lehet: hogyan, milyen terjedelemben és
mélységben foglalkoznak jelenleg a katolikus egyetemi
karokon, főiskolákon, a katolikus tanár- és
tanítóképzésben Mindszenty bíboros történeti
szerepével és a mai fiatalokat bátor kiállásra ösztönző,
példamutató egyéniségével? És a papképzésben?
Különösen az esztergomi papnevelő intézetben és
Hittudományi Főiskolán nyilván kiemelkedő fontosságú
feladat egykori főpásztoruk életének tanulmányozása. S
vajon folynak-e tudományos kutatások Mindszenty körül?
Szakdolgozatok, publikációk, doktori disszertációk új
eredményekkel? És ismét az összes katolikus felsőfokú
képzőintézmény vonatkozásában: könyvtáraikban
vajon megtalálhatók-e - a régiek mellett - az új hazai és
külföldi Mindszenty-témájú kötetek? A Mindszenty-kutatások
friss eredményei?
-----És mi a helyzet
korunk "információs társadalmának" mára már
megkerülhetetlen eszközével: az internettel? Vajon mi
található ott Mindszentyről? Olvasható-e megbízható
életrajza? (A Magyar Katolikus Lexikon IX. kötetében
található szócikk tűnik erre a legalkalmasabbnak.) S
található-e az interneten tájékoztatás a róla szóló
szakirodalomról és ismeretterjesztő művekről, valamint
folyamatos híradás napjaink Mindszenty-eseményeiről?
*
2005.
május elején - Mindszenty bíboros halálának 30.
évfordulóján - bizonyára különlegesen ünnepélyes és
bensőséges keretek között történik majd az országos
Mindszenty-zarándoklat. Érdemes lenne az erre vonatkozó
figyelemfelhívó információkat kellő időben és kellő
súllyal, minél szélesebb körben, minél több csatornán
közzétenni. Szükséges lenne azt elérni, hogy ezen a napon
legalább az esztergom-budapesti főegyházmegye területén ne
legyen más katolikus rendezvény. (Az elmúlt években
többször előfordult, hogy éppen ezen a napon három-négy
katolikus rendezvényt szerveztek a fővárosban!)
-----S nem lenne
jó, ha a következő években e május elejei zarándoklat
ünnepi szentmiséjén a prédikáció témája függetlenedne
Mindszenty személyétől és tanításától; ha ettől távoli,
vele nem kapcsolatos témák kerülnének kifejtésre. Ez az
országos zarándoklat minden alkalommal azt adja speciális
feladatul a szónoknak, hogy a keresztény hitet és a
keresztény erkölcsöt - a magyar egyház hívő közössége
és a magyar haza sorsának aktuális erkölcsi problémáival
egybekapcsolva - Mindszenty bíboros elvei és tanítása
fényében magyarázza.
-----S még egy megjegyzés
a május elejei esztergomi Mindszenty-emléknapról és
zarándoklatról: nem lenne jó, ha ezt most és a
jövőben más, bármennyire is kiemelkedő és
tiszteletre méltó személy ünneplésével kötnék egybe.
Ennek a napnak meg kell maradnia annak, aminek a kezdeményezők
kezdettől fogva szánták: Mindszenty bíboros kizárólagos
emléknapjának.
Ez idén talán nem feledkeznek meg illetékesek (mint az
ötvenéves évfordulón történt) Mindszenty hercegprímási
szolgálata kezdetének kerek évfordulójáról. 1945.
október 7-én történt esztergomi székfoglalása; egy héttel
később, október 14-én Budapesten mutatkozott be az új
főpásztor fővárosi és fővároskörnyéki híveinek (ők
teszik ugyanis főegyházmegyéje legnagyobb részét).
Mindszenty tekintette először Budapestet főegyházmegyéje
másod-székhelyének, s ennek megfelelően szükségesnek
látta, hogy mindjárt szolgálatának legelején találkozzék
itteni híveivel. És mennyire újszerű - és mennyire
jellemző Mindszentyre -, ahogyan ezt tette! Október 14-én,
vasárnap reggel felkereste a főváros egyik legnagyobb
nyomornegyedét, az Auguszta-telepet, és
beszélgetett-ismerkedett az ottlakókkal, a körülményekkel, a
kilátásokkal. Majd a pesti bazilikában ünnepi szentmisét
tartott és prédikált az egyházi és világi hivatalosaknak
és a hívők tömegeinek. Aznap délután a fiatalok tízezrei
töltötték meg a bazilika előtti teret, s ott velük
találkozott, az egész magyar ifjúság képviselőivel,
tanítást-buzdítást-lelkesítést adva számukra. Egyetlen
elődje sem kezdte így érseki szolgálatát!
-----Jóllehet Mindszenty
1945-1948 között számtalan esetben celebrált ünnepi
liturgiát a budapesti Szent István-bazilikában, fontos
alkalmakkor jelentős bejelentéseket téve; sokszor vezetett a
bazilika előtti téren százezres tömeggel összejövetelt,
ennek ellenére 1990 óta a bazilikában eddig csupán egyszer
volt előre meghirdetett jelentősebb Mindszenty-megemlékezés.
Akkor König bécsi bíboros-érsek volt a celebráns és a
szónok, s Mindszenty emlékének idézése mellett főként az
Európai Unióba való jövőbeli belépésünk előnyeit
fejtegette. Jó lenne, ha a Mindszenty-tisztelet
megnyilvánulásaira ezután több lehetőséget és alkalmat
adna a budapesti Szent István-bazilika.
*
A
Mindszenty-tisztelők közössége - mint hangsúlyoztuk -
spontán alakult és spontán módon létező közösség. Nincs
szervezete, nincs elnöke, tisztikara, költségvetése. Ezért
nagyon várja, hogy arra illetékesek szervezzenek konferenciákat,
beszélgetéseket különféle Mindszenty-témákról
történészek és más szakemberek bevonásával, új
kutatási eredményekről, új összefüggésekről, új
következtetésekről. S mivel vannak, akik Mindszentyt - más
történelmi személyiségekkel együtt - "vitatott
személyiség"-nek tartják, ideje lenne már egy vitát
rendezni arról, hogy vajon milyen vitatható pontok vannak
Mindszenty életében? Nem egymás meggyőzése, netán
legyőzése érdekében volna ez jó, hanem csakis a vélemények
tisztánlátása céljából.
-----Bő tere van még a
tudományos kutatásoknak is. Nagy szükség volna például
azoknak a Mindszenty által készített leveleknek, terjedelmes
beadványoknak a tudományos elemzésére - és természetesen
nyomtatásban való közreadására -, amelyeket 1945-1948
között a miniszterelnökhöz, illetve illetékes
minisztereknek írt, többek között a felvidéki magyarság
üldözéséről és erőszakos áttelepítéséről, a hazai
svábok elhurcolásának embertelenségéről, az igazságtalanul
bebörtönzöttek és internáltak sokaságának érdekében, a
délvidéki magyarság tömegeinek legyilkolásáról, a
trianoni-párizsi békekötés ügyében, az egyházi iskolák
államosítása ellen stb. Fontos történelmi dokumentumok ezek,
de teljes terjedelmükben eddig még alig ismertek, s
közlésükre még eddig nem került sor.
-----Részletekbe menő
feldolgozásra érdemes a bíboros Bécsben 1971-1975 között
keletkezett hatalmas irathagyatéka: ennek teljes anyaga
Magyarországon található. Katalógusa elkészült, maguk az
iratok kutatókra várnak.
-----Egy igen fontos
fejezet nincs feldolgozva Mindszenty életéből: az
öregkorában, 1972-1975 között Bécsből a nyugati
országokban tett lelkipásztori útjainak monografikus,
részletes, alapos bemutatására nagy szükség lenne. Sok
forrás áll e tekintetben a szakemberek rendelkezésére.
-----Feltétlenül
szükséges lenne magyarul és angolul közzétenni az Egyesült
Államokban tett látogatásának egyik fontos dokumentumát. Az
USA Kongresszusa (parlamentje) 1974. május 21-i ülésén a Tributes
Cardinal Mindszenty keretében 14 szenátor szólalt fel, a
további három napon 20-ra emelkedett a számuk. A kongresszusi
napló, a Congressional Record mind a szenátusban, mind a
képviselőházban elhangzott felszólalásokat közzétette.
-----A felszólalók a
legnagyobb tisztelet és megbecsülés hangján szóltak a
bíborosról, főként az emberi szabadságjogok, az emberi
méltóság, az egyének és népek szabadsága érdekében
egész életében kifejtett áldozatos tevékenységét
méltatták, a nagy amerikai szabadsághősökhöz
mérve-hasonlítva alakját.
-----Vagy egy régebbi
téma: 1941 tavaszán a zalaegerszegi plébánosnak fontos
szerepe volt a Muraköznek az anyaországhoz való
visszacsatolása körüli ügyekben. Fontos, eddig nem közölt
levéltári anyagok bizonyítják ezt.
-----Egy másik teendő:
túl a marxista történészek 1990 előtti okfejtésein, meg
kellene írni annak valós történetét, hogy Barankovics
Istvánban, az 1945-1949 elejéig működött Demokrata
Néppárt főtitkárában miért élt olyan nagy harag Mindszenty
bíborossal szemben; miért igyekezett a püspöki kar tagjait a
bíboros ellen (egyébként sikertelenül) szövetségbe
szervezni; mi köze volt a Mindszentyt "eltávolítani"
igyekvő baloldali politikai erőkhöz?
*
Sokszor
említettük: szinte csoda a Mindszenty-tisztelet elterjedése,
fennmaradása és erősödése, halála után három évtizeddel,
egy egészen más beállítottságú, óriási reklámhadjáratot
kifejtő, sok tekintetben ellenséges világ zajlása közepette;
ugyanakkor a Mindszenty-tiszteletnek semmiféle szervezettsége
nincs, s mégis létezik. De az erősen elgondolkodtató, hogy
bár az ország és a világ köztudatában Mindszenty mint az
esztergomi főegyházmegye főpásztora él, de e
főegyházmegyében nincs - nem is volt - olyan egyházi vagy
világi személy, aki főpásztori megbízás alapján a
főegyházmegyében a Mindszenty-tisztelet ügyével foglalkozna,
aki az alulról jövő megnyilatkozásokat számbavenné,
összehangolná; aki segítő, eligazító, tanácsadó lenne;
akihez fordulni lehetne ötlettel, felvilágosításért,
erkölcsi-lelki támogatásért Mindszenty-ügyben. Külföldön
az ilyen világhíres, köztiszteletben álló, sőt talán a
boldoggá avatásra is esélyes személyek tiszteletének
sokoldalú terjesztésével népes lobbicsoportok foglalkoznak!
Egy arra rátermett, életkorilag is alkalmas főegyházmegyei
Mindszenty-moderátor megbízásának ideje alighanem már
régen eljött. (A "Mindszenty-alapítvány"-nak nem ez
a feladata; nem is tartozik az esztergom-budapesti
főegyházmegye szervezeti keretei közé, sem szervezetével,
sem személyzetével.)
-----Jelentős eseménye
volt a Mindszenty-tisztelet történetének a Mindszenty
Emlékhely megnyitása Esztergomban 2002-ben; sokak régi
kívánsága késztette ennek létrejöttét. A nagy magyar
bíboros életének ismeretével, jelentőségének mély
átélésével gazdagodnak itt a látogatók e modern, korszerű
muzeológiai felfogásban megrendezett kiállítás keltette
élmények során. Ahogy a róla szóló ismertetésben
olvasható:
-----"Esztergomot az a
tisztelet tette modern búcsújáróhellyé, amellyel a
Kárpát-medence legkülönfélébb pontjairól idezarándokló
magyarok sokasága Mindszenty József hercegprímást övezi.
Sírja - minden korábbi tiltás és rágalom ellenére -
ugyanúgy tele van virággal, koszorúszalaggal és gyertyával,
mint amennyire tele volt hasonlókkal 1991-ig a máriacelli
kegytemplom oldalkápolnája, ahol a bíboros addig
nyugodott." Az esztergomi Mindszenty Emlékhely napjainkban "egy
spontán népi kultusz tanújele és otthona, így méltán
tarthat számot azok érdeklődésére, akik nyitottak a
keresztény magyar értékekre, vagy csak egyszerűen
kíváncsiak egy sokat rágalmazott magyar történelmi
személyiség életének tárgyi és képi emlékeire, a vele
kapcsolatos igazságra..."7
-----Így igaz. De az
eddigieknél sokkal jobban kellene propagálni, rá a figyelmet
felhívni különféle egyházi és világi csatornákon
keresztül; katolikus iskoláknak, egyházközségeknek,
egyesületeknek könnyített látogatási lehetőséget
nyújtani; megtekintését különféle módokon szervezettebbé
tenni hazai és külföldi csoportok számára stb. Széles
körű propaganda, jó értelemben vett reklám
("promóció") nélkül manapság már nem
"működik" egy ilyen intézmény.
-----Felvethető egy másik
javaslat is: vajon napjainkban lehetetlen, megoldhatatlan feladat
lenne a Mindszenty bíborosról szóló összes hazai és
külföldi könyvet és a legsúlyosabb tanulmányokat valamelyik
magyarországi intézményben összegyűjteni és
hozzáférhetővé tenni? Vagy túl e hagyományos eljáráson,
valamiféle modern informatikai-digitális-internetes
megoldással ezt egybehozni? A tudományos történeti kutatás
számára nagy segítség lenne ez.
*
Az
évfordulók mindig jó alkalmat adnak az emlékezésre, ismert
igazságok újrafelidézésére, a tisztelet, a hála és
ragaszkodás tudatosítására, elmélyítésére, a
meditációra. Ebben a Mindszenty-évfordulókkal ékes
esztendőben, 2005-ben érdemes lenne visszaemlékező,
ugyanakkor előretekintő ünnepséget rendezni azokban a
városokban és más helyeken, ahol Mindszenty bíboros
1946-1948 között több tízezres, néhol százezres tömeg
előtt prédikált. Ezek nemcsak a helyiek, hanem a
közeli-távoli környék lakosai számára máig emlékezetes,
léleknemesítő, közösségerősítő események voltak, amikor
Mindszenty bíboros az ország hívő népét igyekezett felkészíteni
a már közeledő, már a küszöbön álló egyre sötétebb
korszakra.8
-----Esztergomon és
Budapesten kívül a bíboros hercegprímás az ország számos
közösségében tett ilyen lelkipásztori látogatást. Többek
között például érseki-püspöki székhelyeken
(Kalocsán, Egerben, Szombathelyen, Vácon, Pécsen,
Székesfehérváron, Szegeden), egyházközségeknél
(Törökszentmiklóson, Gyulán, Sátoraljaújhelyen,
Csongrádon, Debrecenben, Makón, Baján, Zalaegerszegen,
Celldömölkön, Csepelen, Balassagyarmaton, Sopronban,
Szentgotthárdon, Budafokon, Orosházán, Dombóváron,
Hatvanban), Mária-kegyhelyeken (Bodajkon, Máriagyűdön,
Máriaremetén, Márianosztrán, Máriapócson,
Mátraverebélyen, Pálosszentkúton) és még számos más
helyen.
-----S számos budapesti
templom közössége is nagy élményként őrzi Mindszenty
bíboros hatalmas tömegeket vonzó egykori, egész életre
szóló lélekemelő buzdításait hitről és magyarságról.
Például az Örökimádás templomban, a Belvárosi
Főplébánia-templomban, a Városmajori templomban, a
Sziklatemplomban, az Egyetemi templomban, a Mátyás templomban,
a józsefvárosi Szent József-plébániatemplomban. Ez
utóbbinak a közelében levő egykori Conti utcai - ma Tolnai
Lajos utcai - börtön magánzárkájában raboskodott a bíboros
1949-1954 között; tehát öt éven keresztül a Szent
József egyházközségnek volt a "vendége". Ez a
tény bizony megérdemelne egy emléktáblát a plébániatemplom
Horváth Mihály térre néző külső falán!
-----Illő és méltó,
hogy ezeken a helyeken ebben az évben, 2005-ben ismét
felidézzék Mindszenty bíboros akkori tanításait, hiszen
ismét oly sok bizonytalanságot rejtő jövő előtt állunk. A
templomi-egyházi ünnepségek mellett jó lenne, ha sor kerülne
történeti-irodalmi-zenei rendezvényre, Mindszenty
bíboros hitéről, magyarságáról, népünk földi és
természetfölötti boldogulása érdekében kifejtett
tevékenységéről meditálva. Kis alkalmi kiállítás
is érdekes és tanulságos lehet az akkori bíborosi látogatás
képeiből.
-----Különleges
aktualitást adhat e megemlékezéseknek: garmadával sorakoznak
a megyei és országos MSZMP-pártlevéltárak polcain a Mindszenty
egykori látogatásairól, beszédeiről, résztvevőiről
készült besúgói, beépített megfigyelői jelentések.
Ezek ma már hozzáférhetők: fel kell tárni, közre kell adni
ezeket az iratokat!
-----Az öt évvel
ezelőtti, 2000-ben tartott jubileumi szentév hazai mottója
így hangzott: "Múltunk a reményünk, Krisztus a
jövőnk!". De sajnos, szinte csakis Szent Istvánról és
koráról esett szó ekkor az egész év folyamán, feledve azt,
hogy a magyar katolikus egyház, illetve a keresztény magyar
államiság ezeréves múltjába beletartozik a XX. század is,
annak második fele is, amely annyira kiemelkedő, negatív
jelentőségű volt mai helyzetünk alakulása szempontjából.
Ennek ismerete nélkül szinte semmit sem érthetünk meg
egyházunk-hazánk mai helyzetéről, jövő kilátásairól! Jó
lenne pótolni az öt évvel ezelőtti mulasztást a Mindszenty
bíboros egykori látogatásait felidéző, minél több helyen
megrendezendő megemlékezésekkel. Ezeknél is feltétlenül
szükséges az előzetes és utólagos korszerű híradás a
tömegkommunikációban, enélkül ma már aligha lehet
boldogulni.
-----S végül: fontos és
szükséges lenne - s talán ma már nem tartozik az ábrándok
világába: jól rendezett kiállítás Rómában (a
Collegium Hungaricumban vagy a Pápai Magyar Intézetben), amely
Mindszenty bíboros életművét mutatná be, különös súllyal
érzékeltetve a magyarság életében betöltött kimagasló
szerepét. Talán ennek segítségével a kívülálló
külföldiek is jobban megértenék s nagyobb empátiával
tekintenék: mit jelentett nekünk, magyaroknak Mindszenty
bíboros.
SUMMA
Sajátos
módon tükrözték e széles körben élő Mindszenty-kultusz erejét;
azt, hogy ez a spontán tömegélmény tanúságtételre
késztető hatású - tehát ezt a mélyről jövő
ösztönzést sajátos módon tükrözték az Erdő Péter
érsek-prímás 2003. január 11-i esztergomi székfoglalásán
elhangzott beszédek.9 Négy szónok történeti
visszatekintést is adott.
-----Mádl Ferenc
köztársasági elnök üdvözlő beszédében az új
érsek-prímás néhány példamutató elődjére hívta fel a
figyelmet, akik beírták nevüket egyház- és
nemzetszolgálatukkal a magyar történelembe: Vitéz János,
Bakócz Tamás, Martinuzzi György, Pázmány Péter, Scitovszky
János és - a XX. századból - Mindszenty József emlékét
idézte.
-----"Esztergom város
sokat köszönhet érsekeinek" - mondta Meggyes Tamás
polgármester -, "Mindszenty Józsefnek az emberi
tartás, bátorság és hazaszeretet példáját."
-----Erdő Péter
prímás-érsek beiktatási szentmiséjén mondott,
főpásztori programját megfogalmazó prédikációjában
ugyancsak szólt az ezeréves esztergomi főegyházmegye egykori
nagy egyházi és világi személyiségeinek közvetlen
példájáról. Közülük három kiemelkedő személyiséget
idézett fel és méltatott név szerint: Szent Istvánt,
Pázmány Pétert és Mindszenty Józsefet; ez utóbbi
"szenvedést is vállaló hősies tanúságtételére"
utalva.
-----Végül Spányi
Antal püspök, érseki helynök köszöntötte az érseket,
elődei közül Pázmányt és Serédi Jusztiniánt említve,
majd Mindszenty bíborosról szólt, "aki a maga
rendíthetetlenségével, egyenességével jel szerű életet
élt. Fáradhatatlanul tevékenykedett mint igazi lelkipásztor a
keresztény közélet megszületéséért,
megerősödéséért."
-----Jól megfigyelhető -
és ez fontos bizonyíték -: többféle a névsor, de mindegyikben
szerepel Pázmány Péter és Mindszenty bíboros.
Kihagyhatatlanok, megkerülhetetlenek.
*
Elgondolkodtató,
hogy a Gondviselés éppen napjainkra "időzítette"
Mindszenty bíboros tiszteletének széles körű kiterjedését;
hogy a több mint négy évtizedes "vészkorszak"
idején nem hagyta nevét, életét, tevékenységét feledésbe
merülni; hogy megtisztította alakját az üldöző hatalom
embertelen vádjaitól, teljes igazságot szolgáltatva neki.
-----Felhívó, mozgósító
jel ő, éppen a mi korunk, az ezredforduló idejére
ragyogtatva fel, hogy mai körülményeink között kövessük
példáját, kövessük keserves szenvedések közepette is
töretlenül maradt hitét, hűségét, Isten- és
emberszeretetből forrásozó küzdelmeit az ember
méltóságáért, minden ember jogaiért.
-----2005-ben, jeles
jubileumok esztendejében különös öröm, hogy
felmutathatjuk Európa népeinek a nagy magyar bíboros tiszta
és vonzó személyiségét: életpéldájának követése
nem csupán a magyarságot, de egész Európát emeli fel,
erősíti a szilárd, maradandó, örök értékek, elvek és
eszmények érvényesítésének útján. Egy ezeréves európai
keresztény ország e fénylő erkölcsi-szellemi-lelki
erőforrás birtokában részese Európa jelenének és
jövőjének, Európa újraevangelizálásának.
-----A kiváló erdélyi
költő, Dsida Jenő 1928-ban írta Tekintet nélkül
című költeményét: benne mintha Mindszenty bíboros
életprogramját fogalmazta volna meg. Mintha a költő -
evangéliumi képeket felvillantó - verssorai is azt
nyomatékoznák, hogy mennyire aktuális példa ő
mindnyájunk számára, napjainkban, a XXI. század
Európájában! Így írt a költő:
Be kell látnunk: ha kérdeznek, becsületesen felelni kell. A harcot becsületesen fel kell venni, az úton becsületesen végig kell menni, a szerepet becsületesen el kell játszani, keményen és tekintet nélkül. ... Krisztusnak és Pilátusnak, farizeusoknak és vámosoknak, zsidóknak és rómaiaknak egyformán szolgálni nem lehet. |
A világhírű magyar író, Márai Sándor így emlékezett: "Mindszenty: azt mondták róla, rá akarták fogni, hogy makacs -, mert irigyelték jellemét és nagyságát."10
JEGYZETEK
* |
Az esztendő első Vasi Szemle-számának élén Mindszenty József bíborosra emlékezünk, munkásságának kiváló kutatója, prof. Mészáros István esszéjével. A hármas évfordulóra az év során még vissztérünk - hogy lerójunk valamit a legutóbbi magyar hercegprímás, Vas megye nagy fia és a diktatúrákkal szembeni erkölcsi helytállás világszerte példamutató egyénisége iránti, évtizedek során felhalmozódott adósságunkból. (A szerk.) |
1. | E tanulmány folytatása a szerző "Helyzetkép Mindszenty-ügyben: 1948-1998" című tanulmányának, amely a Keresztény Élet hetilap 1998. decemberi számaiban jelent meg. |
2. | Katolikus Magyarok Vasárnapja (Youngstown, USA), 1991. május 19. |
3. | Új Ember, 1991. május 26. |
4. | ANTALL József: Modell és valóság. II. Bp. 1994. 141-143. |
5. | BOLDVAI József: Végső búcsú. Városmajori Híradó (egyházközségi közlöny) 2004. február 2. "Dr. Tóth Zsiga István Mindszenty bíboros úr esztergomi újratemetése alkalmával a zarándokok nevében kérte Paskai László bíboros urat, hogy minden évben, az újratemetés évfordulóján országos zarándoklatot zservezzen a Bíboros úr sírjához. Ma ez már hagyomány." |
6. | Lásd MÉSZÁROS István: Egy "kultusz" a XXI. században. A Mindszenty-tisztelet története 1975-2005. Bp. 2005. (sajtó alatt) |
7. | KOVÁCS Gergely: Genius loci - egy páratlan hely szellemisége. Magyar Múzeumok (folyóirat), 2004. 2.sz. |
8. | Források a helyi események feltárásához: a helyi állami, megyei, városi és plébániai levéltárakon kívül az Új Ember és A Szív újság, valamint a helyi újságok korabeli tudósításai; MÉSZÁROS István: Boldogasszony Éve 1947/48. Bp. 1994., Egyházam és Hazám. Mindszenty József hercegprímás szentbeszédei. Szerk. BEKE Margit. I-II-III. Bp. 1991-1997. |
9. | Prímás-érseki beiktatás. Esztergom 2003. Erdő Péter prímás, érsek beiktatása. (Emlékalbum). Bp. 2003. 38., 46., 56., 71. |
10. | Lejegyezte CSONKA Emil: A száműzött bíboros. San Franciasco - München. 1976. 279. |