------------------------------------------------MOTESz Magazin. Tudományos, szakmapolitikai és információs folyóirat. 2004. Szombathelyi supplementum.
A
Magyar Orvostársaságok és Egyesületek Szövetsége (MOTESz)
kiadásában megjelenő MOTESz Magazin a szombathelyi
Markusovszky Kórház 75 éves jubileuma alkalmából 36 oldalas
supplementum kötetet jelentetett meg, amely a szerkesztők
(Salamon Antal, Lakner László és Horváth Boldizsár)
bevezető kórháztörténeti tanulmányát követően 15
szakközleményben ad keresztmetszeti képet az intézményről.
Örvendetes tény, hogy az egyik vezető (és minden orvoshoz
eljutó) hazai szakfolyóirat így tiszteleg az ország egyik
jelentős egészségügyi intézménye, egyik nagy múltú
kórháza előtt. Maradandó irodalmi emléket állít egy
ünnepségsorozatnak, amely múltba fordulóan emlékezett meg az
alapítókról, neves elődökről, országos visszhangot
kiváltott eredményekről, a kórház szellemiségéről, amely
mindig is a szenvedő ember szolgálatát tekintette eredendő
céljának. Örvendetes a kötet azért is, mert a kórház
fennállásának legszebb időszakára (a némi elfogultsággal
"aranykornak" nevezett évekre) emlékeztet, amikor a
Kórházi Évkönyv-ek, majd az Orvosképzés szombathelyi
különszámai (supplementumai) összegezték egy-egy időszak
hazai szakirodalmi "termését". A kórház ezzel
"kifelé" is fordul, jelezve, hogy közelít régi
"image"-a visszaszerzéséhez. Egy ilyen kiadvány
egyfajta mérce is azoknak, akik a kórház munkája, mai
lehetőségei iránt érdeklődnek (elsősorban az orvos- és
ápolónő-utánpótlás, a leendő rezidensek és főorvosok,
kórházi pályázatokat elbírálók...).
--------A
15 tanulmány bizonyos tudományterületek dominanciáját jelzi
- a klinikai laboratóriumi diagnosztikáét, az általános és
a speciális sebészeti ágazatokét, továbbá a mellkas-,
baleseti-, helyreállító-, ortopédiai sebészet
teljesítményeire hívja fel a figyelmet. A kötet sajátos
értékét adja meg egy hematológiai, egy epilepsziával és egy
ritka fertőző betegséggel foglalkozó tanulmány, vagy a hazai
vonatkozásban egyedülálló Trombózis Tanácsadó
Szolgálatról szóló beszámoló.
--------A
15 közleményt 50-en írták - köztük többen a hazai
orvostudomány élvonalához tartozó szakírók. Érdekes a
"szerzői gárda" elemzése is. Nagy többségben
vannak a "régiek" (tíz évnél hosszabb szolgálati
idővel rendelkezők), egyensúlyban a "sebészeti" és
a "belgyógyászati" szakterületek. Az 50 szerzőből
Kovács L. Gábor három, Bobest Mátyás, Döbrönte Zoltán,
Lőcsei Zoltán, Soroncz Márta, Takács Lajos és Toldy
Erzsébet két-két közleményben szerepel szerzőként, a
többi 43 szerző egy-egy cikkben. Külön értéke a kötetnek,
hogy neves orvosok mellett egy diplomás ápolónő tanulmányát
is tartalmazza, jelezve, hogy az oktató kórház milyen
jelentőséget tulajdonít munkájuknak.
--------A
kórház eredményeinek ismeretében hiányolható néhány
szakprofil hangsúlyozása (sürgősségi betegellátás, komplex
kardiológiai ellátás, onkológia, angiológia, véralvadás
laboratóriumi vizsgálatok, transzfuziológia), ahol a kórház
már eddig is sokat tett, és amely területeken a hazai orvosi
közvélemény számon tartja. Szakirodalmi és előadói
szereplésük alapján hiányolható néhány országosan (és
nemzetközileg is) ismert név - pl. Riba Mária, Nádasdy Géza,
Nagy István (vagyis az angiológiai munkacsoport tagjai),
Skrapits Judit (véralvadás laboratóriumi vizsgálatok), Wenczl
Miklós (onkológia), Nagy Lajos és Kovács Imre (kardiológia),
Horváth Boldizsár (a terhesek véralvadás-zavarainak
vizsgálata).
--------Egy
hasonló következő gyűjteményes kötetben érdemes lenne
összegyűjteni a kórház hazai prioritásait (ahogy ez
nemzetközileg is szokás), így pl. azt, hogy kórházunk volt a
"területi gyermekgyógyászat" és a "szociális
medicina" úttörője - éveken át a hazai
gyomorrák-kutatás központja -, vezető szerepet játszott a
klinikai onkológia hazai kialakulásában, itt végezték
Magyarországon az első peritoneális dialízist, illetve itt
ismerték fel az első B-típusú hemofíliát és AIDS-beteget.
Említést érdemelne az első nem egyetemi központban
szervezett HLA-laboratórium, amely értékes kutatómunkát is
végzett, az első kórházi infúziós laboratórium, amely
korán és évtizedeken át biztosította a korszerű elektrolit-
és folyadékpótlás lehetőségeit.
--------Egyetlen
adat szorul korrekcióra. Kórházunkban 1945 előtt három
egyetemi magántanár működött: Görög Dénes, Vásárhelyi
Béla és Gulácsy Zoltán.
--------A
MOTESz Magazin szombathelyi supplementuma méltóan kapcsolódik
a jubileumi megemlékezések sorába, mutatja be a kórház
múltját és mai törekvéseit, miközben jövőjét illetően
is megalapozott perspektívát ígér.
István Lajos
------------------------------------------------Bilici, Faruk: Louis XIV et son projet de conqułte d'Istanbul (XIV. Lajos Isztambul-elfoglalási tervezete), Ankara, 2004. 370 old. (török-francia nyelven)
Az
újkori francia-oszmán kapcsolatok egy izgalmas és kevésbé
ismert kérdését bemutató kétnyelvű, színvonalas és szép
munka látott nemrég napvilágot a Török Történeti
Társaság ankarai kiadója gondozásában. Szerzője az
érdeklődő vasi közönség előtt sem teljesen ismeretlen.
Faruk Bilici, a párizsi Institut National des Langues et
Civilisations Orientales oktatója, az elmúlt évek két
szentgotthárdi csatával foglalkozó konferenciáján is
nagysikerű előadásokkal hívta fel magára a figyelmet, és
jelenleg a korszak egyik legkiválóbb török szakértőjének
számít. E kötetében a Gravier d'OrtiŐres expedíció
Isztambul elfoglalására vonatkozó tervezetét (1685-1687)
mutatja be, amely a történeti köztudatban elterjedt XVII.
századi Habsburg-ellenes oszmán-francia együttműködés egyik
cáfolata lehet.
--------A
könyv négy, igen gazdagon illusztrált és részletes
jegyzetapparátussal ellátott részből áll. Az első fejezet a
korabeli oszmán-francia kapcsolatok tömör összefoglalásának
tekinthető. Itt Bilici külön kiemelte Mazarin bíboros
európai törökellenes háborús terveit, amelyek szintén nem
tartoztak a korabeli francia külpolitika legjellemzőbb
törekvései közé. Részletesen foglalkozik a szentgotthárdi
csata (1664) és a krétai háború francia résztvevőivel, és
meggyőzően mutat rá, hogy milyen mértékben befolyásolták a
francia királyság oszmán politikáját, és hogy az Oszmán
Birodalom hanyatlási folyamata milyen jó termőtalajt nyújtott
a felosztására vonatkozó különféle tervezeteknek.
--------A
"Keleti Császárság álmai" címet viselő második
rész a birodalom meghódítására vonatkozó tervek ideológiai
gyökereit kutatja. A XVII. századi francia miniszterek és
diplomaták legkülönfélébb elképzelésein kívül Bilici
részletesen szól a filozófus Leibniz gyakran idézett, de
mégsem eléggé ismert, Egyiptom elfoglalására vonatkozó
tervezetéről is. A sok információ nyomán az az érzése az
olvasónak, hogy mintha a XIX. századi ún. "keleti
kérdés" szellemi előzményeit tárná fel. A bonapartei
katonai intervenció gondolata is itt született meg, s hatása
évszázadokig is érezhető volt a francia diplomáciában.
--------A
következő egységben a mű alaptémájának tekinthető Gravier
d'OrtiŐres expedíció történetét ismerhetjük gazdag
kézirat, rajz- és térképmellékletek segítségével. Mint e
korban oly gyakran, az expedíció vezetőjét kettős
megbízással látták el: egy kereskedelmi és egy titkos
politikai feladattal, amely Isztambul elfoglalásának
felderítői és előkészítői munkájából állt. A korai
keresztesháborúk hagyományából is merítő terv
valószínűleg megnyerte a kortárs politikusok egy részének a
támogatását is, ám a megvalósítására reálpolitikai okok
miatt nem kerülhetett sor. Bilici különös hangsúlyt
fektetett a tervezet geostratégiai részleteire, mint például
a Dardanellák tengerszoros részletes leírására. A téma
érdekes helyi vonatkozása, hogy e terület katonai
megerősítését III. Musztafa szultán száz évvel később
éppen egy magyar származású katonatisztre, a vasi Tarcsán
eltemetett François de Tottra bízta, aki mellesleg egy
egyiptomi katonai intervenciós terv szerzője is volt... A mű
utolsó részében gyakorlatilag a Gravier d'OrtiŐres nevéhez
fűződő tervezet első in extenso forrásközlését
találjuk.
--------A
mű egyébként élvezetesen könnyed, ám választékos
stílusban tálalja az önmagában is figyelemfelkeltő
történeti csemegének számító témát. Néha a szerző
egészen merész összehasonlításokkal kölcsönöz pikáns
aktuálpolitikai jelleget a régmúlt eseményeinek. Ekképpen
állítja érdekes párhuzamba e délibábos birodalomfelosztási
tervet a későbbi sŐvres-i vagy jaltai egyezményekkel. A
művet záró gazdag bibliográfiában a legismertebb francia,
török és magyar szerzők művei mellett még egy, a
szombathelyi főiskolán készült szakdolgozatot is találhat a
figyelmes olvasó... A kötet illusztrációs anyaga igen
figyelemreméltó korabeli metszet- és színes
rajzgyűjteménnyel mutatja be, hogyan láthatták a korabeli
francia mérnökök a meghódítandó mesés kelet legszebb
gyöngyszemét.
Tóth Ferenc
------------------------------------------------Kapiller Ferenc: Megélt aranykor. Salföldi beszélgetések Somogyi Győző festőművésszel. A művész rajzaival. Magyar Nyugat Könyvkiadó, Vasszilvágy, 2004. 159 old.
A
kötet hat beszélgetést tartalmaz. Az első 1995-ben, az
utolsó 2004-ben datálódott, megjelenésük sorrendjében az Életünkben,
a Forrásban, a Magyar Szemlében, illetve a Hitelben
(ugyanazon beszélgetés két különböző része), az Árgusban,
a Vasi Szemlében, végül a Kortársban
publikálták őket.
--------Somogyi
Győző festő- és grafikusművész rajzaiban sajátos, sokak
által tévesen groteszkként azonosított ábrázolásmódot
alakított ki, míg élénk színekben pompázó festményein
egy, a nem-profán világhoz közeli valóságot ragad meg.
Fekete-fehér rajzai illusztrálják a kötetet is, köztük a
rurális társadalom életéből vett pillanatokat, a keresztény
misztikától - mára már - szokatlannak ható grafikákat és a
Kossuth téri mészárlás rémült arcait pillanthatjuk meg.
Somogyi Győző műveinek keletkezéséről, alkotói
módszeréről, sorozatszerűen megvalósuló munkái közül az
ötvenkét királyportréról, a száz magyar hős
arcképcsarnokáról - ami, ahogyan ő fogalmaz: egyetlen
ikonosztáz -, a Kárpát-medence "térképéről" és
további terveiről is szól a kötetben. Ahogyan az egyik
riportban fogalmaz: "Valójában a művészet feladata
nem új dolgok feltalálása, hanem egy hagyomány
továbbadása." Ennek megfelelően műveiben a
népművészeti elemek, a misztika, az emberi élet egyes
szakaszainak örök érvényűvé kimerevített (arc)vonásai, a
"természetes" természet, a néphagyomány és a
szakralitás ábrázolása dominál. Sokan a groteszk és torz, a
"nem szép" kategóriáit alkalmazzák Somogyi
képeire, ám, mint az ezt firtató kérdésre kifejti: ő ezt
csupán a káros kriticista korszellemnek tulajdonítja.
--------Somogyi
Győző és Kapiller Ferenc beszélgetéséből nem csupán a
művész, a hagyományos állattartást folytató gazda, a
huszár-hagyományőrző alakja bontakozik ki, hanem a
"gyakorlati filozófiá"-ban gondolkodó emberé is. A
Hamvas, Bibó, Mindszenty, Németh László, Wilhelm Röpke és a
Biblia szentenciáinak bázisán elmélkedő beszélgetőpáros
egyértelműen a tradicionalizmus, a katolikus vallás, a
mítoszközpontúság és az organicizmus filozófiai
erővonalain sétál. Így kerül szó a Teremtő által kreált
világgal összhangban élő kozmikus és mégis lokális
emberről, az ezzel összefüggő Aranykorról és ennek
művészetfilozófiai vonzatairól. Somogyi Győző szerint az
Aranykor, ami a keresztény univerzumban a Paradicsom megélése,
restaurálása, újraépítése olyan belső késztetés, amely a
felvilágosodás koráig nagyjából egyenletesen erősen hatott,
nemcsak a művész zsenijére, hanem a társadalom egészére is.
A kultúra dinamikáját, az emberiség mentális folyamatait az
aranykor visszaállítására való törekvés adja - vallja,
majd hozzáteszi, hogy a visszaidézés, gyakorlati értelemben
pedig a múltból való megújulás jelentheti a régi
struktúrák újjáélesztését, hiszen: "csak az
Istennel és a természettel párhuzamos formák életképesek,
amik valóban hierarchikusak és ősiek, mint a család, a
nemzet, a nyelv, az osztályok vagy rendek." A modern
világ kritikáját szintén a hagyományközpontúság
szemszögéből fejti ki a művész: a modernitás társadalmi,
gazdasági, természeti, művészeti vetületeit vizsgálva
Kapiller Ferenc kérdéseire adott válaszaiból kialakul egy
rövid távon pesszimista, mégis bízó - inkább hívő -
társadalomkép. Somogyi Győző úgy látja, a természeti és
szellemi környezetszennyezés, a racionalizmusra hivatkozó,
valójában ésszerűtlen gépesítés, a Jó, a Szép és az
Igaz relativizálása, az értelmes korlátok (mint a vallás, a
rituálé, a tradíció) dühös lerombolása oda vezetett egy
immár kétszáz éve tartó progresszív kurzus folytán, hogy
az emberiség felépített egy anticivilizációt, amely a
pusztulásba rohan. A beszélgetések filozófiai része a
keresztény munkaetikáról, a közjó szolgálatáról, a
munkában megjelenő metafizikai célról, a harmónia
építéséről szól többek között, és a beszélgetőtársak
többször vissza-visszatérnek a tagolt társadalom
elméletére, a magyar állami élet alapjaira (a Szent
Korona-tanra és a királyság intézményére), a magyarság
történelmi feladatára, küldetésére, ami Somogyi Győző
fogalmazásában: "Áldozati bárány egész Európáért
és az emberiségért."
--------A
beszélgetések során újra meg újra felbukkannak a Somogyi
Győző életéről valló biografikus részletek: kispolgári
vallásos családja, a 14 évesen átélt 56-os ostrom, budapesti
szeminarista korszaka és papi tevékenysége többször szóba
kerül a kötetben, míg Szilágyi Ernő
filozófus-némettanárának rá és társaira gyakorolt hatása,
a mester élete, gondolkodása külön fejezetet kapott.
--------Somogyi
Győző vallja egy helyütt a kötetben: "Csontváry a
legnagyobb, akit én közvetlen példaképemnek tekintek...".
Csontváry festményei mellett kevésbé ismert, hogy
filozófiai, elméleti munkásságot is végzett, ennek
esszenciáját egy 1910-ben vele készült interjúban fogalmazta
meg: "Legyenek a művészek apostolai a művészetnek,
vagy menjenek más pályára. Vagy legyen valaki Isten szolgája
és adja magát teljesen szolgálatába, vagy járjon más úton.
(...) Mert a művészet célja: megtisztítani a lelket az anyagi
salaktól, és fölkészülni az események magasabb
szférájába. Ezért a művészet összeköti az érzéki
világot az érzék fölötti ideálokkal. (...) A művész az
anyagban mindig valamely magasabb isteni tulajdonságot érzékel
a lélekkel. Jóságot, szépséget, igazságot, harmóniát.
Ezeknek közvetlen kutatásával nemesíti a szívét."
Békés Márton