MARKÓ PÉTER
POLITIKA ÉS ERKÖLCS
TÖPRENGÉSEK SZÉLL KÁLMÁN ÍRÁSA KAPCSÁN *
----------------------------------------
-----A Horthy-, a Rákosi-
és a Kádár-rendszer személyiségtorzító és
erkölcsromboló hatásáról nem szándékozom írni, mert a
hatvanas évektől kezdve a kilencvenes évek végéig
könyvtárnyi tudományos írás és szépirodalmi mű elemezte
és mutatta be az autoriter vagy diktatorikus politikai rendszer
működését, személyiségromboló hatását. Széll Kálmán
írása a bennünk élő múltat nagyon pontosan tartalmazza. Egy
idézetet a nyolcvanas évek közepéről mégis citálnék, mert
Hankiss Elemér lényeglátóan fogalmaz: "A központi
államhatalom (a kommunista diktatúrában - megj. tőlem, M.
P.) a maga ellenőrzése alá vonta, kisajátította az anyagi
és emberi erőforrások csaknem teljességét. Államosította a
termelőeszközöket és a vagyonokat, kipréselte a
háztartásokból a rejtett tartalékokat, kisajátította az
emberek munkaerejével való rendelkezés jogát. Mindent és
mindenkit a Terv teljesítésének szolgálatába állított.
Gazdasági és politikai szankciókkal államosította és egyben
irányította az emberek életét, életstratégiáit,
életcéljait. S, hogy e mechanizmus ne ütközzék
emberi-társadalmi ellenállásba, az államhatalom felszámolt
minden társadalmi csoportosulást, érdekvédelmi kísérletet,
függetlenedési lehetőséget. Atomizálta és proletarizálta a
társadalmat. A minél erősebb felhalmozás érdekében
tisztára söpörte azokat a bizonyos padlásokat, és tisztára,
üresre próbálta söpörni az emberi tudatokat".1
Így teremtődött meg az alattvaló emberek sokasága, akik a
rendszerváltozás tizenöt esztendeje alatt sem tudtak
véglegesen szakítani ezzel a mentalitással, és így jó
lehetőséget szolgáltatnak egy bal- vagy jobboldali demagógia
sikerességéhez. Max Weber a "belülről irányított
ember" (David Riesman kifejezése) tömeges
kinevelődésével, a protestáns szellem kialakulásával
magyarázta a kapitalizmus létrejöttét, s hogy mi olyan
elégedetlenek vagyunk a nálunk kialakult
"vadkapitalizmussal", annak oka az ilyen szellemiség
hiányában rejlik. Hankiss Ágnes 1978-ban írt
Martinovics-tanulmányában alkotta meg az "Én-azonos"
és az "Én-érvényesítő" személyiség
metaforáját. Az Én-azonosság, vagyis az önnön normáival,
elveivel egységes viselkedés minden emberben működő elemi
igény csakúgy, mint az Én-érvényesítés, vagyis az embernek
az a természetes vágya, hogy egyéni képességeit és
törekvéseit minél kedvezőbb körülmények között, minél
több és nyilvánvalóbb egyéni és társadalmi haszonnal
érvényesítse.
-----A probléma az, ha
felbillen az egyensúly, és az Én-érvényesítés az
Én-azonosság elfojtásával valósul csak meg. Eluralkodik a
"cél szentesíti az eszközt" machiavellista-bolsevik
mentalitása, és - mivel ez tömeges - a "kollektív
felelőtlenség" állapota. Az egzisztencialisták szerint
az ember arra ítéltetett, hogy szabadon döntsön, és
döntéséért a felelősséget másra nem háríthatja át.
Érthető tehát, bármily lehangoló is, hogy a tömegember
(emelkedettebben: az istenadta nép), menekülve a
felelősségvállalás kényszere elől - szabadságáról
lemondva - új fensőbbségek felé fordul, és aláveti magát
bálványa kényének-kedvének.
-----Ideje szemügyre
vennünk, milyenek is ezek az új bálványok, milyen az
egymással állóháborút folytató politikai elit? Annál is
szükségesebb ez, mert újabban egyre többször hallatszik
prominens képviselőik szájából - és ebből a szempontból
az elit más csoportjai sem különböznek -, ha erkölcsileg
vitatható cselekedetet követnek el, hogy csak a saját
lelkiismeretüknek tartoznak elszámolással. (Gondoljunk csak az
elmúlt időszakban lebukott III/II-sekre, III/III-sokra,
miniszterelnöktől színházi kritikuson át a tisztelt
sportemberig!) Maga Széll Kálmán is azt írja, hogy:
"Minden ember saját lelkiismeretével (azon túl Istennel)
áll elszámolásban". Felmerül bennem ilyenkor, milyen
lelkiismerete lehet annak a személynek, aki a köz véleménye
szerint erkölcstelen módon járt el? Egyáltalán, hogyan
alakul ki bennünk a lelkiismeret? Adjunk igazat Nietzschének,
aki szerint "a lelkiismeret nem Isten hangja az emberben,
mint általában hiszik, hanem a kegyetlenség ösztöne, ami
befelé fordul, miután nem tud kitörni és kirobbanni"2
Nietzsche szerint a lelkiismeret-furdalás "gonosz
pillantás", és azt írja, hogy "tetteimet utólag nem
hagyom cserben, inkább kiiktatom az értékek közül a dolgok
rossz kimenetelét, következményeit".3 Az
önmaga ellen fordult elfojtástól könnyű eljutni Freud
"felettes Én"-jéig, és az ebből fakadó rossz
közérzetig. Norbert Elias szerint az európai civilizáció
fejlődése a tiltások és korlátozások egyéni
interiorizálásának (belsővé tételének) a folyamata. A
civilizáció folyamata a társadalmi kényszert önkényszerré,
belülről megélt gátlássá, szégyenérzetté, bűntudattá,
rossz közérzetté változtathatja.
-----Paul Ricoeur francia
filozófus kifejti, hogy "a lelkiismeret a törvénynek
való bensőséges és akaratlagos engedelmeskedés az iránta
való tiszta tisztelettől hajtva, és nem csak egyszerűen a
szabály diktátumához alkalmazkodva. A döntő kifejezés itt
maga a tisztelet."4 A politika célja pedig
szerinte az emberek közötti békesség megszerzése, vagyis
hogy jól éljünk másokkal egy történelmi közösségben. A
helyes politikai cselekvés pedig azt követeli meg tőlünk,
hogy hajlandók legyünk a kompromisszumra és képesek az
alkalmazkodásra. Ugyanakkor az együttélést lehetővé tevő
kényes egyensúly azt is feltételezi, hogy ragaszkodjunk a
transzcendens egyetemes értékekhez.5
-----Kis János legutóbb
megjelent művében kifejti, hogy a politikával szemben
kétfelé húznak erkölcsi ösztöneink. Egyszerre súgják azt,
hogy követeljünk többet a politikustól, mint a
magánembertől, meg azt, hogy legyünk elnézőbbek vele.6
Kis idézi Michael Walzer filozófust, aki kifejti, hogy a
politikus különösen gyakran találja szembe magát a
"piszkos kezek" problémájával, vagyis "olyan
helyzettel, amikor két cselekvési lehetőség közül kell
választania, és bármelyiket válassza, rosszat
cselekszik".7 Míg Walzer szerint a "piszkos
kezek" paradigmatikus esete az, amikor a cselekvőnek csak
abban van választása, hogy milyen módon piszkítja be a
kezét, addig Kis azokat az erkölcsi variánsokat vizsgálja,
amikor a választás a tisztaság megőrzése és feláldozása
között húzódik. Walzer szerint a politikai gondolkodás
három különböző modellt javasol a piszkos kezek
problémájának gyakorlati kezelésére, amely modellek
tulajdonképpen kiegészítik egymást. A jó politikus egyszerre
felel meg mind a háromnak.
-----Az ún.
"klasszikus" modell Machiavelli művéhez
társítható, aki azt fogalmazta meg, hogy a jó fejedelemnek
meg kell tanulnia, hogyan ne legyen jó, de nem beszélt arról,
hogyan kell a jó fejedelemnek éreznie és gondolkodnia erről a
problémáról. Machiavelli kifejti, hogy a jó szándékú, de
rosszul megválasztott cselekvés a hatalom elvesztéséhez
vezet, a célravezető, de erkölcsileg kétes cselekvés révén
a politikus viszont elvesztheti becsületét. Arról azonban nem
beszél, hogyan kell a fejedelemnek viszonyulnia becsülete
elvesztéséhez. Valószínűleg úgy gondolja, hogy nem szabad
felesleges aggályoskodással akadályoznia magát a
cselekvésben.
-----Az ún.
"protestáns" modell Max Weber nevéhez köthető. Ez a
fajta politikus feláldozza a lelki üdvösségét a jó ügy
szolgálatában. "Aki politikára adja a fejét - írja
Weber -, az diabolikus erőkkel szerződik, melyek ott
leselkednek minden erőszakosságban. ...A politika géniusza
vagy démona belső feszültségben él a szeretet Istenével,
akárcsak az egyház által megformált Istennel, s ez a
feszültség bármikor feloldhatatlan konfliktusba
torkollhat."8 Weber politikusának van
lelkiismerete, látja, hogy tettei vétkesek, szenved is emiatt,
de szenvedése egyedül őrá tartozik, lehetetlen azt a
világgal megosztania. Walzer szerint ez álszent hozzáállás,
mert a politikus a választók nevében cselekszik, és
tetteiért nekik tartozik felelősséggel.
-----Az ún.
"katolikus" modell szerint a piszkos kezek gyakorlata
nem nélkülözheti a büntetés valamilyen formáját. A
politikusnak, aki a jó ügy érdekében elkövette a rosszat,
vezekelnie kell. Walzer szerint a derék politikus az, akinek
tevékenysége a bűnvallás, a penitencia és a feloldozás
periodikus gyakorlatába szövődik. Ez a gyakorlat pedig nem a
lélek önmagába zárt világában zajlik, hanem a másik
emberrel való interakción keresztül. Kis János véleménye,
hogy Walzer elgondolása hibás. Hibája abban rejlik, hogy
"mind a protestáns modell politikusára jellemző belső
gyötrődés, mind a katolikus modell politikusa által gyakorolt
bűnvallás és vezeklés az egyén vétkességét feltételezi,
vétkességről pedig ott beszélhetünk, ahol az embernek
másképp kellett volna cselekednie, mint ahogyan
cselekedett". Márpedig a kérdés az, "hogyan kell
értékelni annak az embernek a tetteit és jellemét, aki -
miközben bepiszkítja a kezét - azt teszi, amit tennie kell.
...A derék politikus, aki a jó ügy szolgálatában piszkítja
be a kezét, nincs miért vezekeljen, és nem szorul
feloldozásra".9 Kis János hangsúlyozza, hogy
demokratikus politikai viszonyok között a politikus nemcsak a
saját lelkiismeretével kerül szembe, hanem a nyilvánosság
ítéletével.
-----A fiatal Lukács
György - Max Weber idézett müncheni előadásával majdnem egy
időben - 1918 decemberében, illetve 1919 elején írt két
esszéjében nagyon rövid idő alatt az erőszak
elutasításától a végső erőszak helyesléséig jutott el.
Lukács ugyan a forradalmár előtt felmerült etikai
problémáról írt, de ez nagyon hasonlít a nem forradalmár
politikus etikai problémájának Weber általi leírásához. A
bolsevizmus mint erkölcsi kérdés című esszében azt a
kérdést fogalmazza meg, hogy szabad-e az erőszak eszközéhez
folyamodni a régi világ erőszakon alapuló berendezkedése
ellen (szabad-e Belzebubbal kiűzni a Sátánt)? "A
bolsevizmus azon a metafizikai föltevésen alapul, hogy a
rosszból jó származik, hogy lehetséges, mint Razumihin mondja
a Bűn és bűnhődés-ben, az igazsághoz keresztülhazudni
magunkat. E sorok írója nem képes ezt a hitet osztani, és
ezért feloldhatatlan dilemmát lát a bolsevik állásfoglalás
gyökerében, míg a demokrácia - hite szerint - csak
emberfeletti lemondást és önfeláldozást követel azoktól,
akik tudatosan és becsületesen végig akarják csinálni."10
Lukács következtetése: a forradalom igenlése vagy tagadása
olyan választás elé állít bennünket, melyek közül
bármelyiket választjuk, valamilyen erkölcsi parancsot
sértünk meg. A Bolsevizmus-esszében Lukács még elutasítja a
forradalmi erőszakot, és a szinte kivihetetlen demokratikus
utat, a szociáldemokrácia útját választja. A pár hónappal
(héttel?) később keletkezett Taktika és etika című
írásban már elfogadja a forradalmi erőszakot. "Vannak
helyzetek - tragikus helyzetek -, amelyekben lehetetlen úgy
cselekedni, hogy bűnt ne kövessünk el... gyilkolni nem szabad,
feltétlen és megbocsáthatatlan bűn, de elkerülhetetlenül
szükséges: nem szabad megtenni, de meg kell tenni" - írja
Lukács, Borisz Szavinkov, az eszer terrorista forradalmár
kisregényét idézve.11 Lukács az osztályterror
feladatát abban látja, hogy a régi intézményeket és
ideológiákat lerombolja és helyettük újakat teremt. Nem
ember ellen irányuló a harc. Szerinte a bűnt nem vállaló
egyén ugyan megőrzi a maga számára az erkölcsi tisztaság
érzetét, de az árat azokkal fizetteti meg, akik a régi
világrend áldozatai lesznek. Lukács az erőszak elfogadását
egy Hebbel-idézettel támasztja alá: "És hogyha Isten
közém és a nekem rendelt tett közé a bűnt helyezte volna -
ki vagyok én, hogy ez alól magamat kivonhatnám"? Az, hogy
ez a mélységesen cinikus erkölcsi választás hova vezetett, a
huszadik század kommunizmus-kísérlete szemléletesen
példázza.
-----Az előzőekben
hangsúlyoztuk már, hogy a derék politikusnál a bűnvallás, a
penitencia és a feloldozás periodikus ismétlődése nem
szabad, hogy a lélek önmagába zárt világán belül
történjen, hanem csak a másik emberrel való interakción
keresztül. Egy demokratikus politikai rendszerben erre
szolgálna a kritikai nyilvánosság. Jürgen Habermas szinte
egész életműve valahol ekörül a kérdés körül forog. Már
első jelentős írásában - az 1962-ben megjelent A
társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozásában - leírja
azt a jelenséget, hogy a kései kapitalizmusban a polgári
kritikai nyilvánosság újra feudális vonásokat vesz fel.
Ahelyett tehát, hogy eredeti funkcióját teljesítve
közvetítene az államhatalom és a magánember között, és a
hatalmat állandó legitimációra késztetné, újra - miként a
Napkirály idejében - reprezentatív vonásokat ölt. "A
nyilvánosság udvarrá válik, amelynek közönsége előtt
presztízst lehet kifejteni, ahelyett, hogy benne kritikát
gyakorolnának." Ebben a refeudalizált politikai
nyilvánosságban - lehetőleg a kritikai nyilvánosság
kizárásával - "a szervezetek politikai
kompromisszumokért harcolnak az állammal és egymással,
eközben a maguk számára a mediatizált közönségnél
népszavazásos beleegyezést kell biztosítaniuk demonstratív
vagy manipulált publicitás kifejtése útján".12 A
tisztelt olvasóra bízom, döntse el, a hatvanas évek elejének
Nyugat-Németországára vonatkozó gondolatok mennyire
érvényesek a mai Magyarországra? A korabeli Németországban
játszódik Henrich Böll kisregénye: a Katharina Blum
elvesztett tisztessége. A műből kiváló mozifilm is készült
Volker Schlöndorf rendezésében. Az újságírás
felelősségéről szól, konkrétan arról, hogyan kerget
halálba egy ártatlan nőt a szenzációhajhász média. A
filmet a Kádár-rendszerben készségesen bemutatták nálunk
is, hisz az udvari ideológusok kiváló lehetőséget fedeztek
fel benne a "züllött kapitalizmus" lejáratására. A
filmet a rendszerváltozás után is bemutatták a Duna
Televízióban. Reménykedtem, hogy a bűnvallás a magyar
újságírók között is megkezdődik. Még mindig
reménykedem...
-----Habermas a nyolcvanas
évek elején fejtette ki a kommunikatív cselekvés elméletét.
A teória szerint a cél-racionális, sikerorientált
cselekvésen kívül - amelyik Max Weber óta a kapitalizmus
(így a mai magyar vadkapitalizmus) kitüntetett, ideáltipikus
cselekvésmódja - létezik egy más típusú cselekvés,
amelynél beszédre és cselekvésre képes szubjektumok
kapcsolatba lépnek egymással abból a célból, hogy valamilyen
megértést keressenek, és összehangolják tevékenységüket.
Habermas feltételezte, hogy a termelőerők egyre gazdagabb
kifejlődése mellett a posztkonvencionális morál, illetve a
kölcsönös megértésre irányuló cselekvés felé menetel a
történelem. Olyan antropológiát dolgozott ki, amelyben
feltételezte az emberek általános hajlandóságát arra, hogy
a köznapi életben cselekedeteiket egymás megértése és a
konszenzuskeresés vezérli. A mű megírásakor Habermas még
nem láthatta Szarajevót, Beszlánt, és a "kelet-európai
kisállamok (rendszerváltozás utáni) nyomorúságát".
Habermas a posztmodern teoretikusokkal vitázva állította, hogy
lehet az európai történelemben fejlődésről beszélni, abban
az értelemben, hogy a társadalom elvileg a hatalom
humanizálásának és megosztásának az irányába fejlődik
előre. Ugyanerre a végkövetkeztetésre jutott a hetvenes
években már Bibó István is, "Az európai
társadalomfejlődés értelme" című, Magyarországon csak
a rendszerváltás után megjelent művében. (Érdekes volna
megvizsgálni, tudhatott-e egymás vonatkozó gondolatairól ez a
két kiváló elme!)
-----A korábban sokat
emlegetett, de valószínűleg keveset olvasott Bibónak az
elitről is számos fontos gondolata volt. Még 1942-ben ezt
írta: "Minden elit erős közösségi ellenőrzés alatt
áll ugyan, de amíg teljesítő képessége töretlen, addig
úgy érzi, hogy mindenekelőtt nem az emberekkel, hanem azokkal
az értékekkel szemben kell készenlétben lennie, és számot
adnia, melyeket képvisel. Súlyosabb válság jele, ha az elit
elkezdi hamisan értékelni az átlagos, egyszerű köz-népben
rejlő értékeket. Olyan elit, mely tudatában van a maga
erejének és a reá bízott értékeknek, mindig tisztában van
azzal az elemi társadalmi ténnyel, hogy a társadalom
legfontosabb értékeit vagy az elit őrzi jól vagy senki sem.
...Csak megzavarodott társadalmi viszonyok között igaz az,
hogy a nemzet, a közösség, a társadalom értékei az
egyszerű nép tömegeiben rejlenek".13 A közel
fél évszázados kommunista diktatúra nagyfokú
elitellenességet alakított ki a magyar társadalomban. Ez az
attitűd úgy belénk ivódott, hogy aki nem az "istenadta
nép"-re hivatkozik, máris gyanússá válik. Széll
Kálmán is azonnal visszahőköl saját gondolatától, amikor
megfogalmazza: "A legjobb egy a nép által ellenőrzött,
morálisan megkérdőjelezhetetlen szakértői elit (szellemi
arisztokrácia) véges időhatárhoz kötött diktatúrája
lehetne (de azonnal hozzáfűzi - megj. tőlem, M. P.), csakhogy
ilyen nincs, így gyakorlatilag valóban a demokrácia a legjobb
kormányzási forma..." Ha csak pár percre is bepillantunk
a magyar parlament vitájába, azt tapasztaljuk, hogy a süketek
párbeszéde zajlik, ahol - akárcsak a Weimari Köztársaságban
- "mindenki mindent bárki másnál jobban tud". Hol
vagyunk már a habermasi emberképtől, attól a
feltételezéstől, hogy emberi mivoltunkból az következik,
hogy a másikat megérteni akarjuk, és vele egyetértést
keresünk! A posztmodern kor parlamentje - nemcsak a magyar -
olyan politikust kíván, aki fegyelmezetten betartja a frakció
utasításait. A frakció döntéseit próbálja a választókkal
utólag elfogadtatni, és nem a társadalomban meglévő
érdektörekvéseket a parlamentben képviselni. Az érdekek
aztán a nyilvánosság számára láthatatlan módon,
ilyen-olyan nyomáscsoportokon, kormányzati szakértői
bizottságokon keresztül érvényesülnek. Mára már
eljutottunk oda, hogy a politikus szitokszóvá vált. Valljuk
meg, erről mi, politikusok tehetünk. Ha valaki egy politikust
ma gyalázni akar, rásüti, hogy megélhetési politikus.
Tegyük most félre azt a tényt, hogy aki a magyar közéletbe
ezt a megbélyegző kifejezést behozta, maga a megélhetési
politikus "ideáltípusa". A kifejezés sértő
jellegén kívül fontosabb annak igaztalan volta. A modern
tömegdemokráciát éppen az jellemzi, hogy a politikus
hivatásszerűen látja el feladatát. Max Weber A politika
mint hivatás című - 1921-ben megjelent - művében
kifejti: "A politikát az ember kétféleképpen teheti
hivatásává. Vagy a politikáért él valaki, vagy a
politikából. ...Ahhoz, hogy valaki a politikáért élhessen,
gazdaságilag függetlennek kell lennie azoktól a
bevételektől, amelyeket a politika biztosíthat számára.
...Ha egy államot vagy egy pártot olyan emberek irányítanak,
akik (a szó gazdasági értelmében) kizárólag a politikáért
és nem a politikából élnek, ez szükségképpen a politikai
vezető rétegek plutokratikus rekrutációját jelenti".14
Ezt talán senki nem akarhatja. Ebben az értelemben
természetesen létezik megélhetési újságíró, csakúgy mint
megélhetési pedagógus vagy orvos. Weber említett könyvében
a huszadik századeleji amerikai munkások véleményét is
idézi, akik arra a kérdésre, miért hagyják, hogy olyan
politikusok kormányozzák őket, akiket maguk is megvetnek, azt
válaszolták: "Szívesebben vesszük, hogy hivatalnokaink
olyan emberek, akikre köpünk, mint a hivatalnokok egy olyan
kasztját, amely miránk köpne".15 Remélni
szeretném, hogy azért nálunk még nem ilyen súlyos a helyzet.
-----A fenti
gondolatmenettel azt szerettem volna érzékeltetni, hogy milyen
keskeny az a palló, amelyiken a hivatásos politikus jár.
Gyakran kerül szembe olyan választással, amikor a jónak vélt
célt csak erkölcsileg kifogásolható eszközökkel sikerül
elérnie. Tudnia kell ilyenkor, hogy tettével nemcsak a saját
lelkiismeretének tartozik elszámolással, hanem a
nyilvánosságon keresztül az egész közösségének. Max Weber
az előzőekben többször idézett művét a következő
sorokkal zárja: "Politikai elhivatottsága csak annak van,
aki biztosan tudja magáról: nem fog összeomlani, amikor
ráébred arra, hogy a világ túl ostoba vagy túl közönséges
ahhoz, amit ő nyújtani akar. Csak aki mindennek ellenére azt
kiálltja: Mégis! - annak lesz hivatása a politika".16
Ezt az idézetet ajánlom minden politikustársam
íróasztalára.
JEGYZETEK
1. | Az idézetet a Magyar Szociológiai Intézet - Hankiss Elemér által vezetett - értékszociológiai vizsgálatának egyik kutatási beszámolójából vettem a 80-as évek elején. A pontos forrást megjelölni nem tudom, egy költözködés következtében eltűnt ez a dokumentum. (M. P.) |
2. | NIETZSCHE, Friedrich: Ecce Homo. Göncöl Kiadó, Bp., 2003. 109. |
3. | Uo. 31. |
4. | RICOEUR, Paul: A lelkiismeret és a törvény. In: Közösségelvű politikai filozófiák. Századvég, Bp., 2002. 244. |
5. | HORKAY HÖRCHER Ferenc: Bevezetés. In: Közösségelvű politikai filozófiák. Századvég, Bp., 2002. 39. |
6. | KIS János: A politika mint erkölcsi probléma. Élet és Irodalom Kiadó, Bp., 2004. 10. |
7. | Uo. 235. |
8. | WEBER, Max: A politika mint hivatás. Medvetánc Füzetek, Bp., 1989. 83. |
9. | KIS János: A politika mint erkölcsi probléma. Élet és Irodalom Kiadó, Bp., 2004. 284-286. |
10. | LUKÁCS György: A bolsevizmus mint erkölcsi probléma. In: Lukács György: Történelem és osztálytudat. Magvető Kiadó, Bp., 1971. 17. |
11. | idézi KIS János: A politika mint erkölcsi probléma. 342. |
12. | HABERMAS, Jürgen: A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása. Gondolat, Bp., 1971. |
13. | BIBÓ István: Elit és szociális érzék. In: Bibó István összegyűjtött munkái II. Európai Protestáns Magyar Szabadegyetem, Bern, 1982. 343. |
14. | WEBER, Max: A politika mint hivatás. Medvetánc Füzetek, Bp., 1989. 18. |
15. | Uo. 58. |
16. | Uo. 88. |
* | SZÉLL Kálmán: Lelkiismeret, etika, túlélés (Kortársi töprengés hat évtizedes bukdácsolásaink nyomában) In: Vasi Szemle 2005. 1. sz. 105-120. (A szerk.) |