NAGY ALAJOS
A MAI MAGYARSÁG
ERKÖLCSI HELYZETE
GONDOLATOK SZÉLL KÁLMÁN TANULMÁNYÁHOZ *
Így minden ország támasza,
talpköve
A tiszta erkölcs, mely ha megvész
Róma ledül, s rabigába görbed.
(Berzsenyi Dániel)
LÉLEK ÉS LELKIISMERET
----------------------------------------
"...magad is zsarnokság vagy... majd: ...ő mondja meg, ki voltál, porod is neki szolgál." |
-----
-----Figyelembe kell
vennünk - ezzel a szóban forgó tanulmány, sajnos, nem sokat
foglalkozik - a társadalom legkisebb, egyben legfontosabb
sejtjének, a családnak szisztematikus szétzüllesztését.
Minden diktatúrának elsődleges célja, hogy e kis sejtet
megváltoztassa: a gyermekeket minél előbb kiragadja a család
kötelékéből, általa irányított intézményekbe dugja
(óvodák, iskolák, napközi otthonok), ahol érzelmi
kötelékek nélkül, a saját céljainak megfelelően nevelje a
jövő polgárait, a társadalmat fenntartó dolgozókat. A
modern kaptárakban, a lakótelepek, a lakóparkok
anonimitásában megszűnik a szülők, nagyszülők, a rokonok,
ismerősök (régebben az egész falu nevelte a felnövő
nemzedéket!) érzelmi alapokon nyugvó befolyása, elvész a
családban felállított értékrend - amely kölcsönösen hat a
közösségre és viszont -, s egy indifferens emberi hibrid jön
létre, amely most már anyagi javak juttatásával vagy
megvonásával könnyen kormányozható, vagyis csatasorba
állítható a hatalom birtokosainak céljai szerint.
-----Itt az egyének
összehasonlításának alapja nem a szellemiség elsősorban,
hanem az anyagi javak birtoklásának mértéke. A modern
társadalomban a filozófia átadta a vezető szerepet a
technikai-materialista gondolkodásnak, mégis -
mellékszerepben, az ideológiákban - formálja jelenünket.
AZ ETIKA ÉS A TUDOMÁNYOK
Az
etika már nem köti a tudomány művelőit: a mai tudós
klónozhat, romboló, gyilkos eszközöket, vegyületeket,
energetikai létesítményeket hozhat létre, anélkül - íme,
az erkölcs hiánya! - hogy emiatt valaki elmarasztalná. Ha a
törvény tiltja is ezeknek a káros jelenségeknek,
alkotásoknak forgalomba hozatalát, a hatalom birtokosai szemet
hunynak felette, mi több - ha érdekeik úgy kívánják -,
minden lelkiismeret-furdalás nélkül használják,
értékesítik azokat. A társadalom évek múltán elnézővé
válik a korábbi bűntett (pl. a magzatelhajtás) iránt,
ráborítva a feledés "kegyes" fátylát.
-----Mióta Nietzsche
meghirdette, hogy az Isten halott, éljen az ember,
kiderült, hogy az ember egyedül képtelen egy világrend
megalkotására, inkább tönkreteszi a teremtést, mintsem
szolgálná azt. Érvénytelenítette azokat az útjelzőként
elismert törvényeket, amik boldogulását elősegítették.
Gátlástalanságot hozott, olyannyira, hogy a
természetellenességet a természetes fölé állította. (Pl. a
homoszexualitást, amit ha betegesnek tart valaki, kizárják a
legfelső fórumokból.) A hasznos és jó fogalma a lehetséges
mögé szorult, figyelmen kívül hagyva, hogy a lehetséges
szükséges-e.
-----Visszatérve a
tudomány etikájához, el kell gondolkoznunk azon, hogy a nagy
tudósok többsége a XX. században is (Einstein, Max Planck
stb.) hívő ember volt. Megvolt bennük az alázat a teremtés
előtt, tudván azt, hogy ők csak a megalkotott világ egy
újabb, az ember elől eddig elrejtett részét fedezték fel,
vagyis eszközök a teremtő Isten kezében. A múlt század
filozófusai szerint az ember magára maradt a teremtés kompakt
művében, és saját erejéből kell megváltania önmagát, a
társadalmat - amire képtelen.
-----A nietzschei-marxi
nihilizmuson alapuló marxista társadalmak semmisnek
nyilvánították az isteni törvényeket, behozták helyette a szocialista
erkölcs rendszerének rendszertelenségét. Ki szabja meg
itt a határokat, a normákat? Miért kövessem ennek a
rendszernek szabályait, törvényeit? Félelemből? Azért, mert
tudom, hogy átlépésük esetén felelősségre vonnak - esetleg
megbüntetnek? Tehát a félelem szabja meg erkölcsi
magatartásomat is, nem pedig az erkölcs parancsa per se.
(Nem vétkezem, mert az bűn, azzal ártok embertársaimnak,
Isten képmásának, vagyis vétkezem a teremtés, a Teremtő
ellen.) S ki kéri számon bűnömet? A törvény, a bíróság,
a társadalom? S ha nem tudják meg, hogy vétkeztem? Büntetlen
maradok. Mivel nincs lelkiismeretem, amin keresztül
Istennek felelősséggel tartozom, nincs lelkiismeret-furdalásom
sem. Bűnözhetek kedvem szerint. A társadalom mozgató ereje
tehát a nihilizmus, a materializmus "szabadsága".
Létemet megszabja az anyag, az anyagi birtoklás vágya, ami
viszont egyre jobban alá van vetve a technikai erőszaknak,
gépi mechanizmusoknak (rádió, tv, computer, mobiltelefon),
melyek társadalmunkban imperatív erővel bírnak. Nietzsche,
Marx, Sartre és Camus materialisták, s habár eszmerendszerük
nem szabja meg közvetlenül (kivéve Marx lassan ódivatú
gondolatvilágát) a társadalom értékrendszerét, sokszor
alibiként szolgálnak a társadalmi rendszerek szellemi
alapjaihoz.
AZ ETIKA ÉS A TÁRSADALMI FORMÁK
Minden
diktatúra ateista. A diktátor nem ismer el magasabb hatalmat
maga fölött. Új vallást talál ki, a diktatúra vallását,
melynek maga az istene. Mivel a tirannus személye konkrét,
könnyebben felfogható, mint a szellem, hatalmát fizikailag is
gyakorolja - jutalmaz, büntet -, a szellemileg egyszerűbb
néprétegek hamarabb behódolnak neki. Levetik egyéniségüket,
beolvadnak. Ezért a diktatúrák, a diktatórikus elméletek
sosem az egyénnel, hanem az arcnélküli tömeggel
foglalkoznak, s egy közösség lelkiismerete nehezen hozható
közös nevezőre, főleg azért, mert az egyén, akinek
felelőssége megbúvik a tömegben, áttételesen a
társadalomra hárítja bűnét. Nem veszi figyelembe a
kereszténység legfontosabb törvényét, a két főparancsot: Szeresd
Uradat, Istenedet - és: - szeresd felebarátodat, mint
önmagadat. Így a határtalan egoizmus válik a társadalom
alapjává, ami nem összeköt, hanem széttép. Itt már nincs
szükség a lelkiismeret-vizsgálatra, mert az egyén nem
felelős embertársaiért.
-----A demokrácia az eddig
ismert legjobb társadalmi forma. De a legesendőbb is. Éppen
azért, mert az egyenlőség elve alapján az egyén számtalan
búvóhelyet talál benne. Igazolni tudja tehetetlenségét a
tömeggel szemben, amelyben - amint Széll professzor úr is utal
rá - a műveletlen ember szavazata éppen annyit ér, mint a
tudósé. Mivel a műveletlen népet könnyebb vezetni, mint a
kulturáltat, a hatalomnak - habár az ellenkezőjét hirdeti -
nem áll érdekében a népművelés, az egyéniségek
kiművelése. Ha valaki mégis átcsúszik a rácsokon, igyekszik
azt a hatalom saját érdekében korrumpálni.
-----A diktatúrák
intoleránsak. Nem hajlandóak a tisztázó/tisztító
dialógusra, ami esetleg napvilágra hozná gyengeségeiket,
hibáikat. Életbevágó, hogy az ellenfeleket eltávolítsák,
likvidálják: a nácik a zsidókat, a kommunisták az
osztályidegeneket. Sőt, a nácik addig jutottak, hogy csak a
"tiszta" germán fajt ismerték el életképesnek,
felsőbbrendűnek. Csak neki tudták be a "tiszta"
erkölcsöket, amiket ráerőszakoltak más népekre is. Ugyanezt
tette Sztálin is, aki rákényszerítette a bolsevista tanokat a
hatalma alá került népekre. A lelkiismeret-vizsgálat
fölöslegessé vált, hiszen az ideológia, melynek
helyességét az egyén elismerte, nem tette szükségessé a
tettek mérlegelését, amik alá voltak vetve az uralkodó
ideológiának, ami viszont a nép érdekében lett
állameszmévé. Lelkiismeret-vizsgálatot már akkor kellett
volna tartani, mikor a kormányzó "eszmét"(?) az
egyén elfogadta. De ki olvasta a Harmadik Birodalom létrejötte
előtt - de alatt is - a Mein Kampf-ot, vagy Marx
(eredeti!) műveit? Ki érdeklődött Lenin gyilkos
rendelkezései felől? Látványosan díszítették a
könyvespolcokat, de nem olvasták őket.
-----Indulásakor minden
diktatúra jobbat ígér a meglévő helyébe. Mind a
nacionálszocializmus, mind a kommunizmus egy, a nép
(materiális) javát célzó szociális programmal indul, amely
azonban már a kezdetben magában hordja a diktatúra csíráit,
amely igen hamar megjelenik teljes fegyverzetével,
intoleranciájával a másképp gondolkodók irányába.
Programját a nép nevében fogalmazza és - szerinte a nép
javára - a köz nevében hirdeti meg. A népakarat álarca alatt
uralkodik és kegyetlenkedik. Holott demokratikusnak mondja
magát, a társadalmat gazdasági és szociális, főképpen
ideológiai osztályokra bontja. Az ellenfél fogalmát
nem ismeri (osztályellenség, a népi demokrácia, a
szocializmus ellensége stb.), elzárkózik minden
tisztító vita elől. Ez az ellenség-fogalom szabja meg
ma is politikai, társadalmi életünket.
ETIKA ÉS MAGYARSÁG
Ezekkel
a kérdésekkel és gondolatokkal elérkeztünk Széll Kálmán
tanulmányának központi témájához, a jelenlegi magyar
társadalom erkölcsi állapotának jellemzéséhez.
-----Mindenekelőtt meg
kell állapítanunk, hogy Magyarországon nem történt meg a
múlt rendezése. Ez azt jelenti, hogy mindenki egyénileg
bírálja, vagy helyesli a háború utáni magyar történelmet,
attól függően, milyen szerep jutott neki, szerencséje volt,
vagy sem, a hatalom birtokosaihoz tartozott, vagy az
elnyomottakhoz, az ellenzékhez, vagy a szimpatizánsokhoz.
-----Mivel a régi
értékrendszer 1948 után elvesztette érvényességét -
tudatosan lerombolták, s újat nem építettek helyette -, a
társadalom alapjaiban rendült meg. A marxista messianizmus
ugyanúgy nem jelentett megoldást, mint a modern filozófiai
irányzatok - az egyén magára maradt, sivár létének
értelmét az anyagiakban kereste és keresi. Nemcsak idehaza, de
a szabad nyugati világban is, ahol pedig megvolt, megvan a
lehetősége a keresztény értékrend új, modern eszmékkel
való újraélesztésének. Ez, mint tudjuk, nem történt meg. A
tudományokat ma nem a filozófiai, etikai eszmék, hanem az
anyagiság, nem a lehetőség lehetősége, hanem a lehetőség
kötelezettsége szabja meg, ez pedig nem építhető be egy
értékrendbe se.
A múlt rendezésének a kommunizmus bukása után megvolt a
lehetősége, adva volt a Gonosz visszaszorításának
lehetősége is, erre meg is volt az igény - sőt ma is megvan
-, de hiányzik az aktív karizmatikus közösség, amely ezt
artikulálja s keresztülviszi. A pesszimizmus, a közöny uralja
társadalmunkat, ami pedig káros, ahogy Dante is látja: itt
kezdődik a pokol. E közöny az, ami mindent elfogadtat, kerüli
a kritikát és a jóra való aktivitást meggátolja. (A
katolikus erkölcstanban a hét főbűn közé soroltatik a jóra
való restség.)
-----A kommunista -
rákosista és kádári - diktatúra egyik legnagyobb bűne az
emberek, családok meghurcolása, kínzása, legyilkolása. Míg
a náci diktatúrában elkövetett hasonló vétkek az emberiség
ellen elkövetett bűnök, melyek nem évülnek el,
Magyarországon a hasonló kommunista vétkeket
elbagatellizálják, elfelejtetik - ha nem is bocsátják meg
őket. Azáltal, hogy a jelenlegi törvényhozásban és az igazságszolgáltatásban
részt vesznek a diktatúra kiszolgálói - sőt: működtetői!
- is, érdekeiknek megfelelően mozgatják a jog és az igazság
gépezetét. A közömbös nép (lám, a pokol) elfogadja,
megválasztja ezeket a bűnös embereket, balsorsának okozóit
és azok utódait... Különben nem lehetett volna egy flegma
pufajkás ("Na és?"), vagy egy titkos ügynök az
ország miniszterelnöke. Németországban ez éppúgy lehetetlen
volna, mint Frankhonban, ahol a kommunisták szimpatizánsaikon
keresztül mindig beleszóltak a nemzet politikájába, de
elmarasztalták a régi rendszer kollaboránsait.
-----Természetesen igaza
van Széll professzor úrnak: nem mindenki lehetett mártír. A
nemzetnek túl kellett élnie e nagy tragédiákat, azonban ha
kevesebb lett volna a megalkuvó, több az ellenálló, fel
lehetett volna-e építeni a diktatúrát? Mi lenne, ha háború
volna, és senki nem menne el? - kérdezik a békeapostolok
Brechttel. Ugyanezt kérdezhetjük a diktatúrákban is: mi lett
volna, ha mindenki (ha csak passzívan is) ellenáll?
-----1956-os forradalmunk
brutális leverése mély traumát okozott a nemzetnek.
Legkésőbb akkor tudatosodott bennünk, hogy a Nyugat nem
segít, legfeljebb befogadja a menekülteket, sajnálkozó
nyilatkozatokban fejezi ki szimpátiáját. Ez azonban nem volt
ok a behódolásra. Bárhogy is értékeljük a túlélés
motívumát, kénytelenek vagyunk beismerni, hogy ez sokak
számára csak alibi volt. (Tudunk olyan esetekről is, hogy a
jogász, nem bírva a jogtalanságot szolgálni, elment
pályamunkásnak.) Lelkiismeretüket megnyugtatva sokan kicsi,
fel sem tűnő, nem büntetendő gesztusokat nagyítottak fel
ellenállásuk kifejezésére.
-----A diktatórikus
rendszer első behódolói között - nem akarom megsérteni
őket, mert voltak köztük nagyon becsületes, nagy tudású
emberek - a kiemelt káderok voltak, akiket nyolc elemi után
szakérettségire, majd "gyorstalpaló" egyetemi
tanulmányokra küldtek, s vezető pozíciókba helyeztek,
sokszor a nem-párttag akadémikus szakember fölé.
AZ ETIKA ÉS MAI TÁRSADALMUNK
A
hitoktatás eltörlésével, illetve drasztikus korlátozásával
már a gyerekeket megvonták az erkölcsi értékek
megismerésétől. Pl. a negyedik parancs tanításának hiánya
(Atyádat és anyádat tiszteld!) meglazította a családi
kötelékeket, ami megnyilvánult az idősekkel szembeni
viselkedésben is. Az anyagi javak utáni - kétségkívül
megokolható - vágy, s a birtoklásra épülő jóléti
társadalom arra késztette a házastársakat, hogy mindketten
dolgozzanak. A magára maradt gyermeket napközikbe, óvodákba
dugták. Az ottani materialista-marxista nevelés nem tanította
az erkölcsi törvényeket. Az otthon töltött idő rövidsége
nem engedte meg, hogy a szülő és gyermek között szorosabb
szellemi kapcsolat - ami hatványozódhatott volna a kölcsönös
szeretettel - kiépíthesse a régi erkölcsi normákat. A
libidó hangsúlyozása, a régi erkölcsi normák semmibevétele
feldúlta a házastársak közötti testi-lelki harmóniát, s
elfeledtetve a kilencedik parancsot - megkönnyítette a
válást, a családok szétzüllesztését, az új generáció
erkölcsi alapjainak megingását. Ez Nyugaton is megtörtént: a
szexualitás szabadsága értéktelenné tette a házasságot, az
egyedülállók anyagi támogatása aláásta a társadalmat. A
serdülőtől már nem lehet számon kérni, hol, milyen
társaságban járt, hisz a szülők példája, laza erkölcsei
mindent megengednek.
-----Helyes Széll Kálmán
megállapítása: nem minden párttag volt áruló. Sok esetben
saját munkájuk védelmében védeniük kellett a rendszert is,
amely e munkát lehetővé tette. Ez hamis képet adott mind a
rendszerről, mind az egyénről. Hovatartozását nem lehetett
megfelelően értékelni, az a megalkuvás jegyeit viselte. Ez a
tömegben a "ha neki lehet, szabad nekem is" képzetét
szülte. Igen kevesen voltak azok, akik "élvezték" a
rendszer kegyeit (pl. Csoóri Sándor, Csurka István, vagy olyan
politikusok, mint Szűrös vagy Pozsgay), mégis kritizálták
azt. Ez főleg a Kádár-rendszer végén vált jobban
észlelhetővé. Ezek a fontos személyiségek keresték
először a kapcsolatokat a nemzeti emigrációval. Külföldi
útjaikon észlelték a Nyugat gazdasági és technikai
fölényét a kommunista gazdasági és erkölcsi rendszerrel
szemben. Hírül adták, hogy a Kádár országában ugyan jobb a
helyzet, mint a "szocialista testvérországokban", de
azt is tudták, hogy ez csak a "három nyolcas" - 8
óra munka, 8 óra pihenés, 8 óra szórakozás - feladásával
lehetséges. Vagyis: a magyar munkásnak kétszer annyit kellett
dolgozni a "relatív jólétért", mint Nyugaton élő
kollégájának. A falusi embernek pedig ahhoz, hogy
élelmiszer-ellátása megfelelő fokon legyen, a háztájiban
kellett megtermelnie, amit a tsz nem adott meg neki. Hogy sok
másról - pl. az egészségügy szomorú helyzetéről - itt
most ne is szóljunk.
ETIKA ÉS EMIGRÁCIÓ
Térjünk
rá a szerzőnek az emigrációval kapcsolatos meglátásaira. A
"külföldre szakadt honfitársakról" külön
dolgozatokat kellene írni. Itt ugyanis teljes zavar uralkodik a
fejekben, mind odakint, mind idehaza. Magát az emigráns
és a disszidens fogalmát tisztázni kellene. Nem
ugyanazt fedi a két fogalom. Itt csak az emigránsokkal
foglalkozunk, hisz a disszidensek - legtöbbször
önkéntelenül - sokat ártottak az ország valódi
állapotának külföldi megítélésében: azt a tényt, hogy
külföldre utazhattak - ami egy nyugati polgárnak természetes
- mint a rendszer liberalizálódását értékelték és
érzékeltették. De dicsérték a rendszer eredményeit is -
amik, mint már említettük, legtöbbször elmaradtak a nyugati
színvonal mögött - talán tudatalatti büszkeségből (azért
mi is vagyunk valakik, nem tartozunk a primitív népek közé
stb.), vagy nemzeti öntudatból. Ezek a relatíve jobb
eredmények oda vezettek, hogy az ezekről értesülő nyugati
hallgató - aki időnként tényleg azt képzelte, hogy a
kommunizmusban élő országok primitívek, hasonló állapotban
vannak, mint a háború alatti szegény Szovjetunió -
általában elismerte, hogy a "legvidámabb barakk a
szocialista táborban" valóban jól él. A hazulról hozott
kisüsti is ezt látszott igazolni - legalábbis a kevésbé
képzett többségben. A hazai látogatók egyrészt azt
bizonygatták - szűk baráti körben - hogy a néma
ellenállást a nép (környezetük) még nem adta fel,
másrészt - nagyobb nyilvánosság előtt - dicsérték a
(relatív) jólétet.
Nem értek egyet a tudós szerzővel abban (sem), hogy az
emigráció a (külföldi) sajtó híradásai alapján ítélte
meg a hazai helyzetet. Az itthoni "belső emigránsok"
ismerték a valódi helyzetet, de nem keresték a kapcsolatot a
"nemzeti" (1945-ös, 1948-as, 1956-os) emigrációval.
Voltak kiváló értelmiségi ellenállók (Csoóri, Csurka,
Kelemen András, Lezsák Sándor), akik megkeresték a - főleg
1956-os - emigrációt, de a kapcsolatteremtés nem volt
egyszerű: az első találkozásokat a kölcsönös
bizalmatlanság jellemezte. Mindkét fél félt a másiktól: ők
azt hitték, mi "imperialista" ügynökök vagyunk, mi
attól féltünk, hogy látogatónk kommunista besúgó.
Aránylag későn alakult ki egy szoros kapcsolat és
együttműködés. A másik veszély abban állt - és ezt tudtuk
-, hogy ezeket a személyeket figyelik. Ügynökök serege volt
rájuk állítva. (Lásd a Történeti Hivatal aktáit.)
Münchenben a Szabad Európa Rádió és a Nemzetőr című lap
mindig nyitva állt e látogatók számára. Legtöbbször
privát lakásokban találkoztunk. (Pl. nálam, Düsseldorfban,
ahova feljöttek Tollas Tibor és Juhász László Münchenből,
Kocsis Gábor Hessenből, Töttösy Ernő Brüsszelből.) De
ekkor már ki volt építve egy személyes láncolat is. Egyik
kapcsolatunk Sinkovits Imre színművész volt, aki akkoriban
sokat szerepelt külföldön, és személyesen vitte/hozta a
fontos üzeneteket. Fontos megjegyeznünk azt, hogy az
emigrációt is zsarolták (szülőkkel, gyermekekkel,
hozzátartozókkal, útlevél-vízum megtagadásával,
emberrablással.) Nos, ha nem lehetett elvárni az itthoniaktól
a mártíromságot, nem szabad ezt az emigránsokon sem számon
kérni.
-----Sajnos idehaza nem
fogadták el - Antall idejében sem, ő nem nagyon bízott az
emigrációban - javaslatainkat, segítségünket. Így komoly
szellemi és anyagi támogatásoktól esett el a keresztény
polgári vonal. Zsidó barátainknál a kapcsolat sokkal
szorosabb volt - megtanította őket az örök emigrálás, a
konspiráció szükségessége -, több támogatást is kaptak. A
rendszer végóráiban az itthoni ellenállók információi
alapján első kézből értesültünk a valóságról, nem a
nyugati lapok - sokszor megszépítő - riportjaiból.
-----Az emigránsok
hazatérésével kapcsolatban is téved Széll professzor úr.
Nemcsak kedves atyai barátom, Varga Laci "bátyám"
állt be a rendszerváltók sorába, de mások is. Olyan neveket
tudnék felhozni, mint Németh János, aki ma is tagja az
országgyűlésnek. Az 1945-48-as emigráció meglehetősen
kiöregedett, az 1956-os pedig éppen a nyugdíjazás előtt
állt. De sokan az érdemes itthoni ellenállók közül féltek
attól, hogy a hazatért emigránsok hivatali állásokra
sandítanak, így mellőzték őket, s nemcsak a személyeket,
hanem a javakat, tanácsokat, és a legfontosabbat: a kapcsolatokat
is. Akik közvetlenül a rendszerváltozás után hazatelepedtek,
valóban politikai ambícióval jöttek. Akiknek hittek,
bevetették őket, legtöbbjük hamarosan lejáratta magát. Sok
esetben nem a tehetetlensége miatt, hanem azért, mert nem
ismerték a diktatúra idején meghonosodott erkölcsi
normarendszert - amiről itt értekezünk. A különbségek
megjelenítésére egy példát hozok fel: Nemrégiben egy
újságíró megjegyezte: maguk túl szabadon beszélnek
mindenről. Pongrátz Gergellyel majdnem egyszerre válaszoltunk:
mert mi majdnem negyven évig szabad országokban éltünk.
Ez a mondat is élénken illusztrálja az itthoni, a
kárpát-medencei és a nyugati magyarság közötti
különbséget.
*
Le
kell szögeznünk: a magyar nép keresi a társadalom új
értékrendjét!
-----De ki adja meg neki?
-----A
tömegtájékoztatási eszközök? Az a sajtó, mely képes még
egy halott soha meg nem írt rágalmazó levelét is közölni?
Vagy az a miniszterelnök, aki hazugságokkal alátámasztva a nemzet
érdekei ellen fordul? Vagy az egyház, mely nem áll ki a
XX. század legnagyobb, legtisztább magyar mártírja,
Mindszenty József mellett? Sőt, fedi azokat a főpapokat, akik
besúgóként dolgoztak a vallásellenes diktatúra
megszilárdításáért és örökérvényű bebetonozásáért?
Vagy tán a "népképviselet" azon tagjai, akik
ismerték a becsődölő "szocialista üzemek" valódi
értékét, potya pénzen megvették azt, s így "legális
úton" meggazdagodtak? Vagy tán azok a kivetkőzött
gyilkosok, akik ma amnesztiát élveznek és a nép nyakán ülve
újra a kiváltságosok közé tartoznak? De nem bízhatnak a
parlamentáris demokráciában sem, hisz a képviselők
korrumpálhatóak. A párt (pártvezetők) érdekeit a nemzeti
etikai értékek fölé emelik. (L. európai biztosok. Nem az
volt már a vita tárgya, hogy a magyar jelölt egykori
kommunista múltja miatt a néppárt álláspontja szerint nem
kerülhetett volna ebbe a pozícióba, hanem az volt a döntő,
hogy a Biztosi Testület elnöke, aki néppárti volt, ne bukjon
le.) Tehát etikáról itt beszélni sem lehet.
-----Csoda-e hát, hogy a
tömegek becsapva érzik magukat; elfordulnak a politikától, s
átengedik a játékteret a gátlástalan Gonosznak?
-----Ez a perverzitás
jelenik meg abban is, hogy egy "polgári" volt
miniszterelnök - valószínűleg anyagi támogatás ürügyén -
beviszi a szabadságharcos szervezeteket a forradalom leverőinek
táborába, s üdvözli, hogy a gyilkosok állítsanak
emlékművet az áldozatoknak.
-----Az ember
tragédiája falanszter színében élünk, fel sem tűnik,
hogy számítógépek irányítják életünket, ezek szabják
meg, melyik gyerekből mi legyen, s - mint már említettem -
széttörik a társadalom legkisebb, de legfontosabb sejtjét, a
családot. E gépek szükségtelenné teszik a személyes
kapcsolatokat - az e-mail ezt pótolja -, s olyan információkat
továbbítanak, amik igazi tartalmát nem lehet, vagy legalábbis
nehéz ellenőrizni.
-----A helyes megoldás
tán abban volna, amit Kocsis Gábor javasol műveiben: meg
kellene végre teremteni az alulról jövő népképviseletet,
amire az 1956-os munkástanácsok példaképpen
szolgálhatnának.
-----Tudomásul kellene
venni, hogy a csalások és a hatalom gyakorlói által
elkövetett bűnök leleplezése és büntetése nem az
országgyűlés, hanem egy (pártpolitikától!) független
rendőrség és bíróság hatáskörébe tartozik.
-----Hosszú időre van
szükség ahhoz, hogy a magyar társadalom visszanyerje hitét az
Istenben, az erkölcsökben - és imígyen a társadalomban. A
tiszta erőknek, egyéneknek, egyesületeknek több bátorságot
kell mutatniuk, hogy képesek egy erkölcsös politikát
létrehozni és támogatni. Az egyházaknak minden kertelés
nélkül kell hirdetniük elveiket és küzdeniük kell a
vallási és a társadalmi etikáért. Senki nem követeli
tőlük a mártíromságot - Mindszenty és a diktatúrák
egyházi áldozatai ezt az áldozatot már meghozták -, de
(főleg a főpapoktól) az igazságért való kiállást, a
keresztény erkölcsrendért való küzdelmet igenis.
-----A népnek pedig fel
kellene ébrednie a Mammon imádásából, a materializmus
nyomasztó álomvilágából, abból a diktatúrák által
rátukmált közömbösségből, amely nem a földi
mennyországba, hanem az egyéniség, a szellem megölésével
káoszba, határtalan diktatúrába vezet.
-----Meg kellene
szívlelnie mártír prímásunk, Mindszenty József örök
érvényű tanácsát: ...A vezetőknek is legyen Istenük, a
vezetők ismerjék a bűnbánatot és az imádságot. A nép
akkor lehet nyugodt, ha az Úr oltáránál is találkozik
vezetőivel.
* | SZÉLL Kálmán: Lelkiismeret, etika, túlélés (Kortársi töprengés hat évtizedes bukdácsolásaink nyomában) In: Vasi Szemle 2005. 1. sz. 105-120. (A szerk.) |