Lőcsei Péter: A nevek birodalma - a képzelt
birodalmak nevei
(Weöres Sándor kiadatlan vázlatai, térképei a Vas Megyei
Levéltárban)
------------------------------
A dolgozat első fele Weöres Sándor
lírai életművének néhány névtani kérdésével
foglalkozik. A létezők mellett szóba kerülnek a költő
által létrehozott személynevek és földrajzi nevek is. A
költő világokat teremtő képzeletét dokumentálják
azok a kéziratban maradt időrendi
táblázatok, népszámlálási kimutatások, térképek,
amelyeket a Vas Megyei Levéltárban őriznek. A második
világháború utolsó éveiben Weöres egy képzeletbeli nép
irodalomtörténetét, művelődéstörténetét vetette
papírra. Az itt közölt szemelvények minden bizonnyal ennek a
költői játéknak, teremtésnek a megmaradt dokumentumai.
Hozzászólások Széll
Kálmán: Lelkiismeret, etika, túlélés
(Kortársi töprengés hat évtizedes bukdácsolásaink
nyomában) című
tanulmányához
------------------------------
Folyóiratunk
legutóbbi számában megjelent társadalometikai esszéjében a
neves szombathelyi orvosprofesszor a kommunista uralom nehéz erkölcsi örökségéről
töprengett. Megállapította, hogy a bűnöktől terhelt múlt
megismerése mindannyiunk kötelessége, és a
lelkiismeret-vizsgálatot önmagunkon kell kezdeni.
-----Prof.
dr. István Lajos, aki maga is átélte Széll Kálmán dilemmáit, egyetért az önvizsgálat
igényével, amely meghozhatja a katarzist. Markó Péter
szociológus, a Vas Megyei Közgyűlés elnöke politika
(politikus) és erkölcs elméleti és gyakorlati
összefüggéseiről írt tanulmányt, az emigrációból
hazatért Nagy Alajos pedig a keresztény erkölcs
értékrendszere alapján tart szemlét napjaink magyar
világának erkölcsi helyzete fölött. Mórocz Zsolt író a
média és a morál
összefüggéséről, és az ennek nyomán (is) kialakult
értékhiányról nyújt markáns képet, míg Sümegi István filozófus az eltűnt értékek nyomába
ered, s miközben egy új erkölcs igényét képviseli, ezúttal
arról is ír, hogy ez miért nem tud kialakulni. Prof.
dr. Cholnoky Péter szerint az emberiség közös értékeihez
való ragaszkodás segíthet át bennünket a jelenlegi
válságon. Az eszmecsere Széll Kálmán válaszával zárul.
Herényi István:
Bogát és Kál
------------------------------
A IX-X. századi magyar történelem fontos
személyiségei voltak - a szerző hipotézise szerint - chorezmi
alán eredetű karaita zsidó vallású harkák: Bogát, Kál és Bulcsú. Nevüket
Nyugat-Magyarországon számos helynév őrzi. Bulcsúról
korábban írt a szerző, ezúttal a Bogátra és Kálra
vonatkozó ismereteket összegzi. A harkák tevékenységének az
augsburgi ütközet (955) vetett véget. Vagyonuk az Árpádokhoz
került át.
Bognár Bulcsu:
A legvagyonosabb szombathelyi
polgárok tőkekoncentrációjának változásai a dualizmus
időszakában
(Egy társadalomtörténeti kutatás
gazdaságszociológiai aspektusai)
------------------------------
A tanulmány
Szombathely dualizmuskori társadalomtörténetének egyik
legösszetettebb csoportját, a
város gazdasági elitjét vizsgálja. E társadalmi csoport
gazdaságszociológiai jellemzői jelentik szűkebben a kutatás
tárgyát. A tanulmány arra a kérdésre igyekszik választ
kapni, hogy milyen jellemző átstruktúrálódások történtek
a vizsgált korszakban
Szombathely gazdasági elitjében. A kutatás újszerű módon,
statisztikai eszközök (Lorenz-görbe) bevonásával vizsgálta
meg a vagyoni elit tőkekoncentrációjának alakulását. A
tanulmány a dualizmuskori tendenciák taglalása mellett arra
jut, hogy a hagyományos elit
éppúgy sikeresen kapcsolódott be a kapitalista gazdaság
kialakításába, mint az új viszonyokhoz alkalmazkodó
feltörekvő csoportok.
Gál József:
A szombathelyi erdei iskola
------------------------------
A XX. század első éveiben tetőzött a
tuberkulózis okozta elhalálozások száma Magyarországon. A
betegség elleni védekezés szándéka Szombathelyen először
egy egyesület alapítását eredményezte, majd 1906-ban
létrejött a városi tüdőbeteg-gondozó, 1908-ban pedig az
első magyarországi erdei iskola. A tanulmány részletesen feltárja az alapítás körülményeit, a
működés pénzügyi, tárgyi, személyi feltételeinek
megteremtését, az erdei iskola működési elveit és
módszertanát. Az intézmény a II. világháború végéig
működött -1926-tól
valódi elemi iskolaként -, majd különböző funkcióváltások
után az épület kikerült a használatból, és napjainkra
pusztulásnak indult.