GRÁFIK IMRE
ÚJABB ADATOK
NYUGAT- ÉS KÖZÉP-DUNÁNTÚL
NYEREGHASZNÁLATÁHOZ
----------------------------------------
-----Vas megyei
vonatkozásban az egyik legfontosabb az a tény, hogy
megbízható források szerint megkerült Batthyány-Strattmann
Ödön herceg körmendi várkastélybeli gyűjteményének egyik
legértékesebb csontnyerge (lásd GRÁFIK 2004a: 406-407 és 2.
kép, valamint 4a-b ábra).
-----A Batthyányak
gyűjteményének ősforrása egy 1884-ben készült 216 oldalas,
könyv alakú, keménytáblás kézirat, egy úgynevezett
hitbizományi leltár, mely tételesen sorolja fel a fegyver-,
nyereg- és képgyűjtemény egyes darabjait, s mely a Vas Megyei
Levéltárban található (NAGY 2001: 17).
-----A körmendi Rába
Múzeum igazgatója, dr. Nagy Zoltán évek óta kereste-kutatta
a várkastélybeli gyűjtemény anyagát-sorsát, illetve nyomon
követte a nagy értékű tárgyak kiállításainak
krónikáját. Arra a megállapításra jutott, hogy: "A
kiállítások ráirányították a figyelmet a kastélyokban,
várakban őrzött főúri gyűjteményekre, melyek nagy része
hadizsákmányként került birtokukba. Így a körmendi
kastélyban tárolt műkincsekről is időről időre beszámolt
a sajtó. Többek között a Vasvármegye 1931-32. évi
számaiban a messze földön híres nyereggyűjteményről és
egyházi ruhagyűjteményről kapunk képet, 1943-ban pedig
ugyanezen újság hasábjain Kőszegi (Bartunek) János számolt
be kimerítő alapossággal az itt látható kiállításról,
melyet az ide látogató József királyi herceg tiszteletére
rendeztek. Ekkor a gyűjteményt a hercegi család
megbízásából szakemberrel, a Nemzeti Múzeum őrével,
Kalmár János műtörténésszel megvizsgáltatták, aki - mint
azt elmondásából megtudjuk - fényképfelvételeket is
készített jelesebb darabjairól. Ez az utolsó híradás e
páratlan gazdagságú gyűjteményről, melynek sorsát,
megsemmisülésének (?) pontos történetét azóta is sűrű
homály fedi." (NAGY 2001: 18).
-----Tanulságos
felidéznünk a korabeli lelkesült híradásokat, mindenekelőtt
azok közül néhányat, amelyek a fentebb említett nyereg
különleges értékét is kiemelik. Az 1912. évi Vas megyei
műtörténelmi kiállítás kapcsán írja a Rábavidék
1912. évfolyamának szeptember 8-i száma: "Gazdag és
felette értékes a nyereg gyűjtemény, közte egy 100 ezer
koronára becsült elefántcsont nyereg, továbbá 12 drb
egyenként 30 ezer koronára becsült különféle remek
hímzésű és ékítményű nyereg... hímzett lóvédők,
nyeregtakarók..." (Sz.n. 1912: 4).
-----Egy másik, egy évvel
későbbi írás a páratlanul értékes gyűjteményt egy
lehetséges hadtörténeti múzeum alapjának tekinti. A Rábavidék
1913. évfolyamának október 19-i számában olvasható az a
"tárcza", mely egy előzőleg már más újságban
közölt írás alapján jelent meg, s melyből most csak a
nyergekre vonatkozó részt idézzük: "Éppen ilyen
gazdagság pompázik a nyergeken is. A vázak bársonnyal
bevonva, a kápán nemes fémből való berakások és vésetek.
Nem fukarkodtak a nyereg borítóján sem a drágakövekkel s nem
a dolgos hímzéssel. Továbbá, ha elefántcsontból való a
nyereg, amilyen nem egy van a gyűjteményben, akkor a művész
állati és emberi alakokat vésett rá vagy egész virágos
kertet s erdőt, ami egy XV. századi nyergen már tobzódásnak
látszik." (Hgy. 1913: 3).
-----A Vasvármegye
hivatkozott 1943. évfolyamának június 13-i számában a
nyergekről az alábbiakat tudhatjuk meg: "Egy
csontborítású nyereg tűnik fel a nyeregszekrényben, amint
továbbhaladunk. - A sárkányrend lovagjai - amelyet Zsigmond
király 1408-ban alapított - kaptak ilyen nyerget a lovagi torna
díjául - magyarázza nagy érdeklődésemre dr. Kalmár János.
Jellegzetesen magyar nyereg. Inkább dísznek használták, mint
lovagláshoz. Csontberakásán bibliai alakok, köztük
Sárkányölő Szent György lovag. Teljesen olyan alakban, mint
a Kolozsváry testvérek Szent György szobra Prágában. Azok
ott török nyergek a XVII-XVIII. századból, s az
ezüstdíszítésű ezüstcímeres nyereg az Illésházyak
családi ereklyéi közül való. Remekmű, a család címere a
kápán elhelyezve." (KŐSZEGI 1943: 6).
-----A
Batthyány-évforduló, illetve -emlékév előkészítése
kapcsán dr. Nagy Zoltán múzeumigazgató a budapesti
Szépművészeti Múzeum munkatársainak tájékoztatása szerint
arról számolhatott be, hogy a fentebb leírt nyereg mint
Batthyány-nyereg az Amerikai Egyesült Államok-beli Boston,
Museum of Fine Arts gyűjteményében található (Lelt. sz.
69.944 - Centennial Purchased Found). A nyerget a Sotheby's 1969.
április 17-i árverésén vették (a múzeum helyszíni
megbízottja Herbert N. Bier /London/ volt, a múzeum kurátora
pedig Hanns Swarzenski), 12 500 fontért, az eladó
Batthyány-Strattmann Antoinette volt (vö. 2005: 3).
-----A
Batthyány-Strattmann gyűjtemény több más nyergéről azonban
továbbra sincs tudomásunk. A magyar múzeumlátogató
közönségnek azonban különleges élményben lehetett része a
Magyar Nemzeti Múzeum 2004. december 21-én nyílt és 2005.
február 28-án bezárt időszaki kiállításán. A bemutatott
fejedelmi fegyverek, főúri lófelszerelések között a
Batthyány-Strattmann gyűjteményből ismert nyergekhez hasonló
értékű példányokkal lehetett találkozni. Mint a
kiállítás katalógusában olvasható: "A 16-17. századi
királyi Magyarországon és Erdélyben a magyar nyergek mellett
igen gyakran találkozunk török és tatár darabokkal is (Kat.
No. 1, 37.). Nagyon népszerűek voltak a vörös, zöld vagy
kék bársonnyal bevont és skófiummal hímzett nyergek. A
török nyergek zöme bársonyborítással készült és
skófiummal hímzett virágok ékesítették (Kat. No. 1, 37.). A
török nyergek egyik típusánál az első és a hátsó kápák
mérete csaknem azonos (Kat. No. 1.), míg az ún. 'kármán'
nyeregnél jellegzetes a felugró csúcsú karcsú gombban
végződő elülső kápa, míg a hátsó igen széles és
egyenesen áll (Kat. No. 37.). Különösen érdekesek a 17.
század elejétől felbukkanó tatár nyergek. A honfoglaláskori
- tiszafüredi típusú - magyar nyergekre jellemző az alacsony
felépítés, a ló hátára felfekvő két oldaldeszka, az elöl
felfelé álló elülső és a hátrahajló alacsonyabb
nyeregkápa. A 15. században lesznek divatosak a tiszafüredi
és a nyugati nyergek előnyeit felhasználó ún. átmeneti
típusú magyar nyergek. A 16. század elejétől erőteljes
török hatás éri a nyergeket. A krími tatárok lovasságának
zömét adó nogájok olyan kaukázusi nyergeket használtak,
amelyek a tiszafüredi típusú ősi honfoglaláskori nyeregre
emlékeztetnek. Ez a változat a 17. század elejétől lett
népszerűvé Erdélyben, Bethlen Gábor 1629-es leltárában
olvashatjuk: 'Egy párnás tatár nyereg.' A leírás
tökéletesen illik a Kat. No. 31. számú erdélyi
dísznyeregre, amelynek a formája 'tatár' és nem a
készítési helye." (KOVÁCS 2004: 11).
-----A rövid ideig nyitva
tartó kiállítás különlegessége volt az a pompás
műtárgyegyüttes, melyet Bethlen Gábor erdélyi fejedelem
ajándékozott II. Gusztáv Adolf svéd királynak. Tudjuk, hogy
"1693-ban az erdélyi utazó, Bethlen Mihály stockholmi
látogatásáról a következő sorokat veti papírra: 'Egy
kamrában vannak sok szép cafrangok, varrottak és szép
nyergek, kik között a Bethlen Gáboré szép kővel rakott,
hozzá tartozó szügyelőjével együtt, farmatringjával,
kengyelivel, kard és buzogánnyal, melyek igen szépek.' A
Svéd Királyi Fegyvertár jóvoltából láthatjuk a pompás
ajándéktárgyakat: a nyerget (Kat. No. 1.)..., amelyek kivétel
nélkül oszmán-török készítésűek. A műtárgyakat
drágakövekkel gazdagon kirakott arany, vagy aranyozott ezüst
borítja, amelyet arabeszkek, lótuszvirágok, pünkösdi
rózsák és sáslevelek ékesítenek." (KOVÁCS 2004: 17).
-----A tárgyak eredetére
egyértelműen a nyeregbe és a kengyelekbe beütött szultáni
kaligrafikus névjegy, az úgynevezett tugra utal. "A
nyeregbe ütött épebb tugra feloldása a következő: 'SAH
MURAD BIN AHMED HAN EL-MUZAFFER DAIMA azaz az ÖRÖKKÉ
GYŐZEDELMES MURAD SAH, AHMED KÁN FIA.' A fentiek szerint a
tugra IV. Murád szultáné, aki 1623. szeptember 10-től 1640.
február 9-ig uralkodott. Figyelembe véve Bethlen Gábor
halálának a dátumát, a nyereg és a kengyelpár 1623
szeptembere és 1629 novembere között készült
Isztambulban." (KOVÁCS 2004: 18).
-----Bethlen Gábor
végrendeletében nemcsak feleségére, közeli rokonaira hagy
ingóságokat, hanem II. Ferdinánd magyar királyt, IV. Murád
szultánt is megemlíti... Itt szerepelnek a II. Gusztáv
Adolfnak szánt tárgyak is, a nyereg..." (KOVÁCS 2004:
23).
A hivatkozott nyereg nemcsak csodálatos kiképzése miatt
érdemel figyelmet (leírását lásd KOVÁCS 2004: 26. és 16.
oldalon kép), hanem azért is, mert úgy tudjuk, hogy II.
Gusztáv Adolf lánya, Krisztina királynő 1687-es római
bevonulásán férfi módjára ült - föltehetően - e pompás
nyeregben (KOVÁCS 2004: 26, vö. IVÁNYI 1929: 95-96).
-----Visszatérve szűkebb
régiónkba, továbbra is meglehetősen kevés az újabb pontos
adat a Vas megyéhez köthető nyereggyártás és
nyereghasználat írásos, képi és tárgyi dokumentumairól.
-----Az újkori adatok
köréből szerény az információértéke annak a
nyeregrajzolatnak, mely egy XIX. századi levéltári fejléces
számla kézműves késztermékeinek ábrázolása nyomán
készült, és a Vas megyei kézművesipari műhely- és
szerszámkataszter címlapján látható (NAGY 2001 -
újraközölve lásd NAGY 2004: 159). Alapjában úgynevezett
angol nyeregnek tűnik, a nagyon rövidre fogott kengyelszíj
azonban a galoppnyergek sajátja (vö. GRÁFIK 2002b: 293. és
297. képek).
-----A Vasi Szemlében
közölt tanulmányaink után jelent meg a Körmend mezőváros
XVII-XIX. századi kézműveseivel foglalkozó monográfia, mely
a szerző - részben korábban már egyes részleteiben
publikált, részben időközben gyűjtött anyagának -
összefoglaló műve (NAGY 2004). Ebben a kötetben több olyan
elsőként közölt adat is feltűnik, melyek pontosítják, és
több vonatkozásban árnyalják a Vas megyei nyereggyártókról
és a régió nyereghasználatáról kialakított képet.
-----A kötet
adattárából név szerint is megismerhetjük a körmendi
nyeregkészítőket. Elsőként 1744-ből Lesztigh Ferenc
és Bigner János zsellér státuszú nyereggyártókat,
az előbbit 7 Ft, az utóbbit 10 Ft éves jövedelemmel (NAGY
2004: 206).
-----Egy másik
kimutatásból azt tudhatjuk meg, hogy 1757 és 1876 között
hány kézműves mester és legény élt Körmenden. A
nyereggyártók szerényebb számban képviselték
mesterségüket: 1757-62 között 2, 1828-ban 2, 1857-ben 4
fővel (NAGY 2004: 215).
-----Az 1757-1762 közötti
időszakban Körmenden élt kézművesek forrásadatainak
összesítése a korábbról ismerteken túl (Bigner és itt
Lesztik néven?), az M. betűvel jelzett Méltóságos uraság
nyergese is szerepel (NAGY 2004: 219, 226, 237).
-----Megtudjuk többek
között azt is, hogy Körmend város árendába (bérbe) adott
lakást (szobát) olyan mesterembereknek, akiknek nem volt
önálló ingatlanjuk. Ezek körében már 1755-ben említve van nyeregjártó
is (NAGY 2004: 36).
-----A XVII-XIX. századi
körmendi kézművesek monográfiájának adattár és
forrásgyűjtemény összeállításából az is kiderül, hogy
az 1788-ból Privilégiummal rendelkező Szíjgyártók és
nyereggyártók közös céhe 1792-ben is szerepel a Községi
Iratok között, majd 1817-ben szíjgyártók és nyereggyártó
közös céheként, úgy tűnik külön céhmesterekkel (NAGY
2004: 190-191).
-----A mesterségekre
kivetett adó a nyereggyártók esetében: "... 1798 nyerges
2 Ft, 1805 nyerges 4 Ft...", ami közepesnél kicsit
alacsonyabbnak tűnik a többi kézműves tevékenység
művelőihez viszonyítva (NAGY 2004: 191).
-----Az 1817. évi céhes
összeírás adatait Körmendre lebontva azt tudjuk meg, hogy a
városban az összeírás idején 1 fő nyereggyártó
volt, aki úgynevezett kis helyi jellegű, a szíjgyártókkal
együtt alkotott vegyes céhben dolgozott (NAGY 2004: 45 és 47).
A helyi adó fizetése szempontjából a szíjgyártó-nyerges
céh tagjai a fejenként 50 krajcárt fizetve a középmezőnybe
tartoztak (NAGY 2004: 123).
-----Külön fejezetet
szentel a szerző a Vas Megyei Levéltárban őrzött, a kutatók
által az 1830-as évek elejére datált, Lülik István
által írt kéziratos, szlovén-magyar kétnyelvű tankönyv
tervezetének, mely még nem került kiadásra, s melyben
magyarázó kézműves példatár található (NAGY 2004: 90-94).
Sajnos az e kötetben való közlés alapján sem tudjuk
pontosítani a nyergek típusaira vonatkozó jelentéstartalmát
annak a példamondatnak, mely a nyerges mesterségre vonatkozik:
"Én pedig nyeregtsináló leszek, aki nyergeket és
tsigákat készíteni, és a kocsikat, hintókat, szekereket,
vánkosokat és ládákat különbféle bőrrel vagy posztóval,
mesterségesen béborítani tud." (NAGY 2004: 91 - korábban
idézve lásd NAGY 2001: 36).
-----A körmendi
kézművesség alapos elemzése során - többek között - arra
is fény derül, hogy az 1828. évi összeírásban szereplő
két nyereggyártó közül az egyik katolikus, a másik
evangélikus (NAGY 2004: 131).
-----További részleteket
tárnak fel az 1828-ban Körmenden élt kézművesek más
típusú, illetve tartalmú forrásadatai. Fux József
házas zsellér nyereggyártó "Legény nélkül
dolgozik." - katolikus, születési helye Borosin, az
összeíráskor 39 éves volt, meghalt 1864-ban (NAGY 2004: 249
és 267). Schopp Fridrich nyereggyártó mester az
összeírásban nem szerepel, evangélikus, más forrásból
tudjuk, hogy 1828-ban 27 éves és 1831-ben elhunyt (NAGY 2004:
256 és 267).
-----Újabb név bukkan fel
az 1828-1856 közötti időszakban Körmenden élt kézművesek
sorában: Müller József katolikus nyerges 1839-1843
között (NAGY 2004: 292).
Fa nyeregvázak a veszprémi Laczkó Dezső Múzeum gyűjteményéből |
-----
Nyereg posztóval
és bőrrel bevonva. Savaria Múzeum, ltsz.: 59.1001.1 |
-----
-----A leíró kartonok
irodalom rovatában "Vö. Bátky Utm. 84.1."
olvasható, ami a hivatkozást ellenőrizve tévesnek tekinthető
(lásd BÁTKY 1906). A tárgyak sokkal inkább rokoníthatók a
Néprajzi Múzeum gyűjteményében található 83128 ltsz.
nyereggel (lásd GRÁFIK 2002a: 75). A budapesti gyűjtemény
darabja ugyan az egykori Zólyom megyéből származik, XIX.
századi és mívesebb is, mint a szombathelyi példányok, de
különös figyelmet a leltárba vétel során használt
megnevezés érdemel, miszerint "furmányos
nyereg"-ként, azaz régies szóhasználattal élve társzekeres,
fuvaros nyeregként határozták meg. E sajátos szerkezeti
változatok elől kápafejes, hátul karéjos kiképzésükkel
kései átmeneti állapotot képeznek a villás és a
kápás-talpas alaptípusok között. A tárgyak elkerülhetetlen
restaurálása, a posztó- és bőrfelületek felbontásával
feltáruló pontos szerkezet, összeillesztési módok és a
faanyag vizsgálata közelebb vihetnek a tipológiai
pontosításhoz.
-----Vas megyei
dokumentumokkal és tárgy-történeti vonatkozásokkal egyelőre
nem tudjuk tovább bővíteni az országosan elterjedt,
úgynevezett tiszafüredi típus nyugat-dunántúli
használatát. Közép-Dunántúlról, Veszprém megyéből
azonban igen!
-----Kéziratunk lezárása
után jelent meg a tiszafüredi múzeum igazgatónőjének, dr.
Füvessy Anikónak tanulmánya egy stílusban azonosítható
kiskunhalasi nyereggyártó műhelyről (FÜVESSY 2003). E
dolgozatában a tiszafüredi típusú nyergeket vizsgálva,
kiemelt figyelmet szentel a kápafejeken, illetve kápakanalakon
előforduló díszítményekre (virág, monogram, évszám,
címerállat, magyar címer). Ezek sorában kettő, a zirci
Reguly Antal Múzeumban található nyerget is említ, illetve
részlet-rajzát is közli (FÜVESSY 2003: 275-276, valamint
8-11. ábrák).
-----A sok újdonsággal
szolgáló közleményből azonban nem derül ki, hogy e nyergek
valójában a veszprémi múzeumból kerültek kölcsönzésre, s
több hivatkozás is pontatlan. A címeres ugyanis azonos a
László Gyula által közölt példánnyal (LÁSZLÓ 1943: 81.
kép), a monogram nem "KB", hanem "KD", s a
helyes leltári szám P. 121. A tárgy Békefy K. ajándékaként
1909-ben került közgyűjteménybe, s a leíró karton szerint:
"Füredi típusú, fából készült nyereg. A
szíjhevederek már hiányoznak belőle, csak a váza van meg.
Első részén magyar címer van rá kifaragva. Felirata KD 1830.
Körben beütött díszítés." A másik nyereg helyes
leltári száma P. 124, mely Szentkirályszabadjáról
származik, s a leíró karton szerint: "Fanyereg. Karcolt
dísszel. 54 cm hosszú, 32 cm magas."
-----Tájékozódásunk
szerint a Laczkó Dezső Múzeum még egy
Szentkirályszabadjáról származó füredi típusú
nyeregvázat is őriz. Az 1912-ben a veszprémi múzeumba
ajándékként került tárgy - csakúgy, mint a fentebb
hivatkozottak - minden kétséget kizáróan tiszafüredi
típusú, kiérlelt, klasszikus forma. A P. 122 leltári számú
tárgy leíró kartonja szerint: "Fából készült,
tiszafüredi típusú nyereg. Bőrhevederrel, feszítő szíjai
megvannak. Elöl és hátul vésett-faragott dísszel. Szuette.
Aj. 1912 Rosos István". Tanulságos, hogy a két
szentkirályszabadjai nyerget
"Szamárnyereg-váz"-ként jegyezték be a korabeli
szerzeményi naplóba.
-----Ugyancsak a veszprémi
múzeum őrzi azt a szentgáli nyerget, melyre, mint dunántúli
előfordulásra Vajkai Aurél monográfiája nyomán (VAJKAI
1959: 63. és 30-31. kép), magunk is hivatkoztunk (GRÁFIK
2002a: 46), legutóbb sajnálatosan elírva, ennek tulajdonítva
a fentebb említett címer-ábrázolást (GRÁFIK 2004a: 420).
-----A fentieken kívül a
veszprémi múzeum gyűjteményében található még két újabb
nyereg. Az egyiknek nincs leltári száma, teljesen
díszítetlen, a kápája fémből van. E típusváltozat
párhuzamai, mint másodlagosan a parasztság, a köznép által
használt katona nyergek, megtalálhatók a Néprajzi Múzeum
gyűjteményében is (vö. GRÁFIK 2002a: 83-84). A másik
példány egy tiszti szolgálati nyereg, a magyar honvédségnél
használták 1960-ig, leltári száma 96.11.1, s melynek
változatai a Hadtörténeti Múzeum gyűjteményében
tanulmányozhatók (vö. GRÁFIK 2002b: 59. és 246. kép).
-----Sajnos nem tudjuk,
hogy a veszprémi múzeum tiszafüredi típusú nyergei hol
készültek, illetve miként kerültek a Dunántúlra.
Összehasonlítva a tárgyakat a bizonyíthatóan tiszafüredi
műhelyhez, illetve mesterekhez köthető példányokkal, több
mint valószínűsíthető, hogy a Laczkó Dezső Múzeumban
őrzött példányok nem a Dunántúlon, hanem a neves Tisza
menti, esetleg más alföldi nyereggyártó központban
készültek. Közép-Dunántúli előfordulásuk tehát nem a
füredi típus dunántúli nyerges műhely(ek)ben való
készítésére, hanem a kész tárgyak (föltehetően
személyekhez kapcsolható) vándorlására, illetve a füredi
típusú nyergek gyűjtéskori használati helyére utalnak (a
múzeumi anyag azonosításában nyújtott segítségéért
Schleicher Vera muzeológusnak ez alkalommal is köszönetemet
fejezem ki).
-----Természetesen nem
zárható ki, hogy füredi típusú nyergeket a XVIII-XIX.
század folyamán a Dunántúlon is készítettek. Erre utalhat a
füredivel együtt emlegetett, úgynevezett igmándi nyereg léte
is, bár ez utóbbinak pontos leírásával - jelenleg még - nem
rendelkezünk (vö. GRÁFIK 2004a: 412). A Dunántúlról ismert
XX. századi szíjgyártók - akik nyereggyártással is
foglalkoztak - viszont már az úgynevezett angol nyerget,
illetve annak változatait készítették (példaként lásd
KÖRMENDI 1988).
-----Mindenesetre - az
újabb dokumentumok ismeretében - megállapíthatjuk, hogy
maradtak még a Dunántúl (s benne Vas megye)
nyereggyártásával, nyereghasználatával, azaz lovas
kultúrájával kapcsolatban nyitott kérdések. Ezek
megválaszolása további forrásfeltáró feldolgozást,
terepmunkát és muzeológiai kutatást igényel.
IRODALOM
BÁTKY Zsigmond | |
1906 | Útmutató néprajzi múzeumok szervezésére. Budapest. |
FÜVESSY Anikó | |
2003 | Egy stílusban azonosítható
kiskunhalasi nyereggyártó műhely. In: TISICUM a
Jász-Nagykun- Szolnok Megyei Múzeumok Évkönyve XIII. 2003. 273-277. |
GRÁFIK Imre | |
2002a | A nyereg. A Néprajzi Múzeum tárgykatalógusai - Catalogi Musei Ethnographiae 6. Budapest. |
2002b | Nyeregbe! (Kiállítási katalógus) Budapest. |
2004a | A lovaglás és a nyereghasználat
emlékei Nyugat-Dunántúlon (Vas megyében). Vasi Szemle LVIII. 4. sz. 395-426. |
2004b | A nyerges mesterség és a
nyereggyártás emlékei Vas megyében
(Nyugat-Dunántúlon). Vasi Szemle LVIII. 5. sz. 535-561. |
Hgy. | |
1913 | A körmendi hadtörténeti múzeum.
("Az Ujság" múlt vasárnapi számából)
Rábavidék, 1913. október 19. 1-4. p. |
IVÁNYI Béla | |
1929 | Báró Sennyei László S. J. Római utazásai (1687, 1693, 1696). Budapest. |
KOVÁCS Tibor (szerk.) | |
2004 | "Fényes kantár, míves
nyereg..." Fejedelmi fegyverek, főúri
lófelszerelés Erdélyből és a királyi Magyarországról. (A kiállítást rendezte és a bevezető tanulmányt írta: Kovács S. Tibor Budapest. |
KÖRMENDI Géza | |
1988 | Az utolsó tatai szíjgyártómester.
In: Körmendi Géza (szerk.): Komárom megyei néprajzi
füzetek 3. Tatabánya. 107-135. |
KŐSZEGI János | |
1943 | Kardok, puskák, pisztolyok,
buzogányok és egyéb harci emlékek tornyosodnak az
átrendezett körmendi hercegi fegyvertárban. Vasvármegye, 1943. június 13. 6. p. |
LÁSZLÓ Gyula | |
1943 | A koroncói lelet és a honfoglaló
magyarok nyerge. - Der Grabfund von Koroncó und der altungarische Sattel. Budapest. |
NAGY Zoltán | |
1992 | Kézművesipari műhely- és szerszámkataszter. Vas megye. Veszprém - Körmend. |
2001 | Múzeum, te mindenem - Húsz év szolgálat Körmenden -. Körmend. |
2004 | Körmend mezőváros kézművesei a
XVII-XIX. században. Szombathely. Fontes Castriferriensis N'2. |
Sz.n. | |
1912 | A herczeg kiállítási tárgyai. Rábavidék, 1912. szeptember 8. 4. p. |
(tm) | |
2005 | Négyszáz év történelem.
Kiállítások, nagy rendezvények a
Batthyány-jubileumra. Vas Népe 2005. február 12. 1. és 3. p. |
VAJKAI Aurél | |
1959 | Szentgál. Egy bakonyi falu néprajza. Budapest. |