------------------------------------------------Károlyi Mária: Napszülöttek. Savaria földjének ősi kultúrái a rómaiak előtt. Szombathely, 2004. 254 old. 218, részben színes képpel, közöttük gyakran egész oldalt kitevő rajzzal. Tartalmas - és igen jól fordított! - angol nyelvű kivonat Ancient cultures of Savaria before the Romans címmel a 235-246. oldalakon.

Szombathelyt és Vas megyét mostanában elkényeztetik a régészek! Egyik kedvenc - gyönyörű kivitelű - könyvem a három kitűnő szerző, Tóth Endre, Kiss Gábor és Zágorhidi Czigány Balázs Savariaja. Amihez hasonlót egyetlen magyar városról sem írtak még. Igaz, ha akarna valaki, akkor sem tudna, hiszen hazánkban Savariának van a leghosszabb története. Már tudniillik akkor, ha Pannoniában, ógörögök sajnálatos hiányában, a latin rómaiakkal indítjuk a történelmet. Ha csak nem akad valaki, aki rászánja magát arra, hogy behatoljon a "történelem előtti" ősvilág rejtelmei közé. Amit Károlyi Mária éppen ismeretlensége miatt nyugtalanítónak, félelmetesnek, megmagyarázhatatlannak és felfoghatatlannak érez. Pontosabban: érzett mindaddig, amíg szakmájának megfelelően (ősrégész) nem kezdett vele közelebbről foglalkozni. Végeredményben egész pályafutását annak szentelte, hogy alaposan megismerje ezt a megismerhetetlent, és amikor ez megtörtént, tapasztalatait átadja olvasóinak. Elsősorban "vasi népének", azzal a céllal is, hogy megtudják, évezredek történései sorakoznak a történelmet indító rómaiak előtt. Hogy elmúljanak félelmeik a nyugtalanító ősvilágtól. Mondhatnánk egy parabolával azt is, hogy a római Savaria előtti évezredekről szinte több derül itt ki, mint a rómaira következő ötszáz vagy még több esztendőről. De menjünk sorban!
--------Károlyi Mária diplomájának megszerzésétől (1967) egészen 1998-ig, nyugdíjazásáig dolgozott a Savaria Múzeumban. Ritkán, talán kétszer-háromszor találkoztunk, az egyik alkalommal akkor, amikor meglátogattam Sében az ásatásain. Ennél azonban sokkal több kapcsolatunk volt a szakmán belül, hiszen jószerével mind a ketten ugyanannak a két ősi korszaknak a tanulmányozásával töltöttük egész eddigi életünket. Az egyik az újkőkor közepének vonaldíszes kerámiája, amelynek körébe például a Dozmaton, Kisunyomban és Sében feltárt mindenféle leletek (főleg agyagedények, de kis agyagszobrocskák is) tartoznak. A másik csoport a következő korszak, a késői újkőkor szó szerint színes és virágzó művelődése, amelyet nemcsak nálunk, hanem szerte a világon lengyeli kultúrának neveznek. A Sé-malomi dűlőben a szerzőnő által feltárt leletek tartoznak ebbe a korba. Mibenlétüket nem írom le, akit érdekel szűkebb pátriájának a régmúltja, olvassa el a Napszülötteket: minden rövid összefoglalásnál sokkal jobb és tanulságosabb olvasmányban lesz része.
--------Amit itt mégis ki szeretnék emelni e csinos kötetből, az éppen a séi lengyeli típusú festett edények és a főleg karcolásokkal (nagyon ritkán festéssel) díszített kis agyag emberábrázolások gazdag csoportja. Károlyi Máriának szemmel láthatólag ezek az edények és a főleg különös ruhákba öltöztetett nőket ábrázoló szobrocskák (szakmai szóval: idolok) a kedvencei. Erről nemcsak a könyv betűi, hanem a jórészt a szerzőnő által készített remek színes és nem színes rajzok tanúskodnak: kiderül, hogy nemcsak ismeri a tudományos lényeget, hanem belső érzése és érzéke is van tárgyainak szépsége és egykori rendeltetése iránt. Az ilyesféle szakmai ihlet egyáltalában nem idegen a tudományos kutatástól. A maguk nemében nemzetközi összehasonlításban is a legszebbekről van itt szó: nemcsak maguk a tárgyak olyanok, hanem a rajzaik is. Roppantul sajnálom, hogy a 84. ábrán látható csodás szobrocskáról készített remek rekonstrukciós rajzát nem tudta közölni a kötetben (valamelyik Karácsony és Újév alkalmával ezt küldte nekem üdvözlőlapként; gondosan őrzöm).
--------Nemcsak a szerzőnő életművének, hanem a szombathelyi múzeum gazdag gyűjteményének az okán is (Velem-Szentvid!), a Napszülöttek témaköre folytatódik a rézkor, a bronzkor és a két vaskor évezredeiben-évszázadaiban, gyakorlatilag egészen a római hódításig. Ezekben a fejezetekben Károlyi Mária másik erősségével találkozhat az olvasó: a gondos és aprólékos tárgyismerettel. Csak egy példát rá: jómagam két évtizede egy kedves kollégám segítségével a nyomára jutottam egy rézkori aranykorongnak, amelyet Kőszegpatyon vagy Vassurányban találtak, és hajdanában, 1884-től, letétként őriztek a Savaria Múzeum elődjében. Tanulmányomban nem sikerült kiderítenem, mi lett a sorsa az azóta elkallódott darabnak. Most a Napszülöttek 24. oldaláról tudtam meg, hogy az ajándékozó Pálffy-Daun Vilmos báró 1909-ben visszakérte az Egylet múzeumából, és Pozsonyba vitte magával. Kívánnám a szerzőnőnek, hogy a számára is fontos és érdekes darabnak bárcsak bukkanna még a nyomára.
--------Úgy ítélem meg, hogy a pályafutása során sokszor mellőzött és meg nem értett szerzőnő nem csak a megye, hanem az egész ország múltjának jobb megismerésére szolgáló kitűnő könyvet írt, amelynek főleg a Séről szóló fejezete a nemzetközi kutatásnak is sokszor idézett kézikönyve lesz. Egy kicsit furcsállom, hogy ezt a remek könyvet kizárólag magánerőből kellett létrehoznia: előkészítenie, megírnia és kiadnia. Akkor, amikor minden pénzügyi nehézség ellenére szinte naponta jelennek meg az országban terjedelmes és még terjedelmesebb régészeti munkák. De sebaj! Előtte áll még az ásatásait bemutató egy-két monográfia megírásának a feladata: akad hely bőven közösségi segítségre. Addig is mind az érdeklődők, mind a szakemberek nagy haszonnal és élvezettel forgathatják a Napszülötteket. Engedje meg Károlyi Mária, hogy emez érdemtelenül rövid ismertetés befejezéséül szeretettel gratuláljak ásatásainak nyilvánvaló és kötetének várható sikeréhez.

Makkay János

 

------------------------------------------------Gyürki László: A körmendi szemorvos, Batthyány Boldog László. Kiadja: Szegények Orvosa Körmendért Alapítvány, "Fidelitate et caritate". Körmend, 2004. 94 old.

Gazdagon illusztrált kötetet vehet kezébe az olvasó, ha belelapoz Gyürki László pápai prelátus, körmendi plébános újabb, Batthyány-Strattmann Lászlóról szóló könyvébe. A mű tulajdonképpen nem a hercegorvos életét tárja az érdeklődő elé, hiszen azt már számos korábbi kiadványból megismerhettük. A szerző, aki Batthyány-Strattmann László tiszteletének és kultuszának egyik legszorgosabb terjesztője, a herceg halálától (1931) kezdve időrendben haladva a boldoggá avatás első évfordulójáig (2004) veszi számba a mintegy hetven év eseményeit. Nagyon sokoldalú kép bontakozik ki a herceget övező tiszteletről és szeretetről, amelyről a családtagok, egyszerű hívek, egyházi és világi vezetők, továbbá a hivatalos eljárást folytató személyek nyilatkoznak.
--------A könyv előszavában Bebes István polgármester örömének ad hangot, hogy Körmend Batthyány-Strattmann László révén még ismertebbé válhat itthon és külföldön egyaránt, és kifejezi, hogy a körmendiek készek fogadni a zarándokokat és érdeklődő turistákat. Körmend Város Önkormányzata a kötet kiadását támogatta, hogy ezzel is hozzájáruljon Batthyány kultuszának terjesztéséhez.
--------Gyürki László személyes hangú visszaemlékezésével kezdődik a könyv, amelynek keretében a hercegorvossal közvetlen kapcsolatba került betegek, majd a családtagok vallanak Batthyány emberszeretetéről, mély hitéről, gyógyításairól, családi életéről. Fejezetekre tagolva ismerkedhetünk meg a herceg életszentségének hírével, majd a boldoggá avatási eljárás megindulásával. Különösen a körmendi és a környékbeli eseményeket, rendezvényeket taglalja részletesebben. 1944-ben Theodorus Innitzer bécsi érsek indította el Batthyány boldoggá avatási eljárását, majd az ügy kivizsgálására bekapcsolódott a Szombathelyi Egyházmegyei Hatóság. A tanúmeghallgatások, jegyzőkönyvek elkészítése több évig tartott, majd az eljárás 1951-ben félbeszakadt, és csak az 1980-as években került újból a Szentszék vizsgálata elé. Osztrák részről Stefan László kismartoni püspök szorgalmazta a boldoggá avatási eljárás újraindítását, 1981-ben pedig a Magyar Katolikus Püspöki Kar is kérte a boldoggá avatást. Eközben a herceg életének színhelyein egyre több spontán megemlékezés történt, és alakját a templomok falain és üvegablakain jelenítették meg. Gyürki kanonok szervezőmunkájának köszönhetően a körmendi Szent Erzsébet-templomban, a volt kegyúri oratóriumban emlékhelyet alakítottak ki Batthyány Lászlónak, és összegyűjtötték a herceg személyes tárgyait, a rá vonatkozó dokumentumokat. A kis múzeum emlékkönyvében számos hazai és külföldi vendég bejegyzése olvasható, amelyekből egy válogatást kapunk. Gyürki László számtalan előadást tartott a herceg életéről és munkásságáról, ebből is olvashatunk egy felsorolást, időpontokkal és helyszínekkel. Több emléktáblát avattak a herceg tiszteletére, Körmenden, Dunakilitiben, Cegléden. A herceg földi maradványait a németújvári családi kriptából a ferences templom előcsarnokába hozták fel 1988-ban, hogy a zarándokok könnyebben meg tudják közelíteni a sírt. Az egészségügyben dolgozók közül többen Batthyány László példáját kívánták követni, s ez a szándék vezetett el 1989-ben Körmenden és Szombathelyen is a keresztény egészségügyi dolgozók Batthyány Társasága megalakulásához. Az országos ismertséghez hozzájárultak a budapesti rendezvények; emléktáblát avattak a budai Batthyány-palota falán, a televízióban pedig filmet mutattak be a herceg életútjáról. Több egészségügyi intézmény és iskola vette fel a szemorvos nevét, 1990-től a körmendi kórház újból az ő nevét viseli. Németújváron, a Batthyány-család ősi fészkében a ferences kolostorban kiállítást rendeztek a hercegorvos tiszteletére. Ezekről a rendezvényekről és a sokasodó köztéri emlékművekről a könyv gazdagon mutat be fényképeket. A köztéri szobrok közül kiemelkedik a körmendi kastély előtt álló szobor, Lesenyei Márta alkotása. 1998-ban a népjóléti miniszter megalapította a Batthyány-Strattmann László-díjat, amelyet kiemelkedő egészségügyi munkásságért lehet elnyerni.
--------Külön fejezet tárgyalja az 1990-es évek eseményeit, amikor a boldoggá avatás eljárása az utolsó szakaszába érkezett. Körmenden 1997-ben rakták le a Batthyány László tiszteletére épült templom alapkövét, melyet Rónai Károly tervezett, és 1999-ben szentelte fel Konkoly István püspök. A várkápolna helyreállítását is ekkor végezték el, a millenniumra megújult a feldúlt és raktárnak használt kápolna.
--------A szerző részletesen bemutatja a 2003. március 23-án sorra került római boldoggá avatás előkészületeit. A Szent Péter-bazilikára kifüggesztett Batthyány-kép Kisléghi Nagy Ádám festményének reprodukciója, több új könyvet is kiadtak a herceg életéről, és ünnepi ének is készült. Gyürki László mellett Puskely Mária és Tibola Imre nevét kell megemlíteni, akik a legtöbbet tettek Batthyány életútjának feltárásához és megismertetéséhez. A Rómába induló zarándoksereg Körmenden megállt, és ünnepélyesen felkészült a nagy szertartásra.
--------A római eseményekről, a nagy napról részletes beszámolót kapunk, az egyházi és világi vezetők felsorolásával, a szentmisén részt vevő püspökök, papok és zarándokok fotóival. Láthatjuk a pápai fogadás képeit, valamint a Szent Pál-bazilikában megtartott magyar hálaadó szentmise fényképeit.
--------A könyv utolsó fejezete a boldoggá avatás utáni eseményekkel ismerteti meg az olvasót. Nemcsak Körmenden, hanem Szombathelyen és Budapesten is tartottak ünnepélyes hálaadó szentmisét. Egyre több helyen emelnek szobrot vagy készítenek festményt a boldoggá avatott hercegről a tisztelői, sajnos, nem mindig a megfelelő művészi színvonalon. (A gyenge munkák közé soroljuk a csákánydoroszlói és a felsőörsi festményt.) Németújváron a ferences templomban újonnan kialakított kápolnába helyezték el a boldog herceg ereklyéit. A boldoggá avatás első évfordulójának kiemelkedő eseménye volt a római bazilikában, a Magyarok Nagyasszonya-kápolnában Batthyány László domborművének elhelyezése. A márvány alkotást, amely a gyógyító szemorvost ábrázolja, Éva Oláh ArrŐ, Milánóban élő szobrászművész készítette. Ezzel a művel vált teljessé a kápolna magyar szenteket bemutató "galériája", amely így az Árpád-házi szentektől kezdve a XX. századig mutatja be a szentéletű magyarokat.
--------A tetszetős kiállítású, gazdag fotódokumentációval ellátott kötet pontos információt szolgáltat az érdeklődőnek, aki Batthyány-Strattmann László kultuszának kiteljesedését szeretné megismerni. A kötetben - a szerző személye miatt érthető módon - hangsúlyozottan szerepelnek a körmendi és Vas megyei események. Kár, hogy a könyv nem fűzött kiadásban jelent meg, mert így, csak ragasztva, pár lapozás után a lapjai kiesnek.

Zsámbéky Monika

 

------------------------------------------------Nagy Zoltán: Körmend mezőváros kézművesei a XVII-XIX. században. Kiad.: Vas Megyei Múzeumok Igazgatósága, Szombathely, 2004. 409 old. (Fontes Castriferriensis No 2)

Nagy Zoltán mintegy két évtizede foglalkozik töretlenül a körmendi kézművesség történeti-néprajzi vizsgálatával. Ezalatt a különféle közgyűjteményekben, levéltárakban impozáns forrásanyagot tárt fel, amelynek összegzését nyújtja ebben a könyvében. A kötet alkalomhoz illően, 2004. október 28-án, Körmend város létrejöttének 760. évfordulójára jelent meg. 2005. január 18-án, az MTA Történettudományi Intézetében megrendezett tudományos vita keretében Soós István történész méltatta. A könyv szakmai lektora dr. Domonkos Ottó volt. Ő az előszóban elismerően szól a végrehajtott vállalkozás sikeréről. A 350 példányban megjelent kötet nyomdaköltségéhez hozzájárult Körmend Város Önkormányzata, a technikai szerkesztést, a nyomdai előmunkálatokat a körmendi Dr. Batthyány-Strattmann László Múzeum munkatársai végezték, a címlapterv Sellyei Ottó Tamás munkája.
--------A könyv három fő, hangsúlyos részre tagolva tesz kísérletet a XVII-XVIII. századi körmendi kézművesek letűnt életvilágának átfogó bemutatására, legalábbis amennyire ez egyáltalán lehetséges. Az első rész a helyi mezővárosi céhes szerveződések működését, belső átalakulását kívánja rekonstruálni, amihez a szerző a fennmaradt közvetlen források, tehát az ismert céhes iratok és tárgyi emlék ismertetése mellett főként a már a témában eddig megjelent tanulmányok és más országos, illetve regionális összefoglaló művek elemző bemutatását nyújtja.
--------A második rész az úgynevezett másodlagos múzeumi, levéltári, egyházi források feldolgozására alapozva szemlélteti a város kézműves-ipartörténetét, a XVII-XVIII. századi helyi kézműipar szerkezetét, fejlődéstörténetét, a kézműves társadalom rétegzettségét, a kézművesek helyi társadalomban betöltött helyét, illetve a felvázolható társadalmi kapcsolatokat. Mielőtt azonban az olvasó bekapcsolódna a sokféle és nagy mennyiségű adat rendszerezésébe, magának a tudományos olvasat kialakításának a folyamatába, még egy sajátos, önreflexív kutatási beszámoló, az "Útmutató" tanulságait is megismerheti. A szerzői szándék eredményeként a könyv érdekes módon: a kutató és témájának bensőséges kapcsolatán, pontosabban a húszéves "kalandos" kutatómunka mérföldköveit jelentő módszertani és elméleti felismerések felvillantásán keresztül vezeti el olvasóját az analízishez, a források egybevetéséhez, értelmezéséhez. Mindeközben Nagy Zoltán nem mulasztja el felhívni a figyelmet a fellelt források hiányosságaira, ugyanakkor az alapos forráskritika lehetséges eredményességére, mely utóbbira tanulságos példával szolgálnak az 1828-as összeírásban "rejtőzködő kézművesek" esetei.
--------A magyar, német és angol nyelvű összefoglalásokat követően a könyv harmadik, terjedelmes részeként a kézműves adattár és forrásgyűjtemény olvasható, mely valójában a vaskos kötet nagyobbik felét alkotja. A forrásokban rejlő adatok egyesítését, az egykori körmendi kézművesek számszerű feltárását táblázatokba rendezett kimutatások szolgálják az 1757-1762-es, 1828-as, 1857-es időmetszetekben. Az 1724-1867 közötti időszakból húsz forrás adatainak ütköztetése révén nyert eredmények lényegében a korabeli körmendi kézműves társadalom eddigi legmélyebb, legalaposabb összegző áttekintésévé avatják a hiánypótló kötetet. A különféle táblázatokat, diagramokat, térképeket egy a XX. századba is átnyúló, az 1889-1912 közötti időszakot tekintve a körmendi kézműveseket név szerint megjelenítő táblázat zárja. A felsorakoztatott ábrákat és táblázatokat a körmendi céhes kézműipar tárgyait, dokumentumait bemutató 26 színes és fekete-fehér képtábla teszi még szemléletesebbé. A könyv végén az elemzésbe bevont, ütköztetett forrásadatok lelőhelyei és a felhasznált irodalom közlésén túl a körmendi Dr. Batthyány-Strattmann László Múzeum mesterséggyűjteményének kimutatása és az 1964-2004 között bekerült kézműves emlékek felsorolása is megtalálható.

Illés Péter