KOVÁTS PÉTER
MINDSZENTY JÓZSEF ÉS
AZ 1927-ES SZOMBATHELYI
EGYHÁZMEGYEI ZSINAT
1. AZ 1927-ES SZOMBATHELYI EGYHÁZMEGYEI ZSINAT
----------------------------------------
-----Pehm József
zalaegerszegi apátplébános, a későbbi Mindszenty bíboros
jelentős szerepet játszott a zsinat történetében. A zsinati
előkészületek egyik legjelentősebb dokumentuma, amely
gyakorlati következményeit - a zalai pasztoráció
megreformálását - tekintve az egyházmegyei statútumok
tervezete mellett talán a legnagyobb hatású javaslat volt a
szinódusi munkában, neki köszönhető. "A plébániák
szaporításának ügye a szombathelyi egyházmegye zalai
részében" című memorandumról van szó, amely olyan,
meglehetősen negatív tapasztalatok eredménye, amelyeket Pehm
sokéves Zala vármegyei ténykedése során gyűjthetett, s
melyeket orvosolni próbált.
-----A továbbiakban ezt a
dokumentumot, illetve Mindszenty zsinati szereplését mutatom
be.
2. A MEMORANDUM
Pehm
József fiatalon, 27 évesen került a zalaegerszegi
plébániának és öt filiájának élére, 1919-ben, miután
1917-től már a zalai megyeszékhelyen működött gimnáziumi
hittanárként.4 Zalaegerszeg ekkoriban csupán
egyetlen plébániát képezett. Később a zalaegerszegi
esperesi kerület esperesévé is kinevezte a püspök.
-----Lelkipásztori
munkássága mellett történeti kutatásokkal is foglalkozott, a
XVIII. századi kiemelkedő veszprémi püspök, Padányi Bíró
Márton életművével, s ahogy emlékirataiban lejegyzi:
"...kutatásaim alatt, ahogyan megismerkedtem a török
utáni lendületes újjáépítéssel, akaratlanul is sok új
gondolatom támadt. Így lettem folytatója a XVIII. századi
újjáépítésnek 150 év múlva, előbb Zalaegerszegen, majd a
szombathelyi egyházmegye zalai részében 1927 után mint
püspöki biztos és még később, mint püspök a nagy
terjedelmű veszprémi egyházmegyében".5 Tehát
úgy tűnik, a zsinat elé terjesztett javaslat gyökerei
részben ezekben a kutatásokban, részben személyes
tapasztalataiban, értesüléseiben keresendők.
-----1927. május 23. és
június 7. között az egyházmegye esperesi kerületeinek
papsága koronagyűléseket tartott, melyek a zsinati
felkészülést szolgálták.6 A zalaegerszegi
kerület gyűlésére június 7-én került sor Salomváron. A
gyűlést kerületi esperesi minőségében Pehm vezette, aki
felolvasta a zalai plébániák szaporításáról szóló
memorandumát. Ezt paptársai köszönettel és elismeréssel
fogadták, támogatásukról biztosítva esperesüket az ügyben.7
A dokumentumot 1927. szeptember 24-i keltezéssel terjeszti
szerzője Mikes János püspök elé.8
-----A memorandum a
szombathelyi egyházmegye zalai részének - a zalaegerszegi,
novai, letenyei és csonka alsólendvai járásnak - nem éppen
rózsás vallási és társadalmi viszonyait tárgyalja
szociológiai igényességgel.9
-----Mint Pehm írja,
erről a területről a magyar közvélemény - nyelvészeti
szempontokat leszámítva - alig tud valamit. A vidék népe
"tiszta magyar fajta", neves tudósok szerint közeli
rokona a székelyeknek. Egyszerű földművesek viselnek itt
erdélyi főnemesi neveket, csak nem arisztokratikus
írásmóddal: Betlen, Bánfi stb.
-----A négy járás
lakossága színkatolikus. A szerző ismerteti az 1920-as
népszámlálás adatait. 91,6%-os katolikus népességaránnyal
Zala az ország második "legkatolikusabb" megyéje,
ráadásul ez az arány még némi növekedést is mutat az
előző, 1910-es adatokhoz képest. A szombathelyi
egyházmegyéhez tartozó négy járásban még ennél is
"kedvezőbb" a helyzet: a katolikus többség 93,5%-os,
noha néhány nagyobb helyen bizonyos fokú protestáns
előretörés figyelhető meg, amit a szerző később
részletesen is tárgyal.
-----Pehm a túlnyomó
katolikus többségben látja annak a jelenségnek az okát, hogy
hosszú idő óta Zala megyében a legkisebb az öngyilkosok
száma, és bámulatos a családok erkölcsi épsége. Nem megy
ritkaságszámba a tíz-tizenkét gyermekes család, a hat-hét
gyermekes pedig teljesen megszokott.
-----A nép anyagi
viszonyai azonban elszomorítóak. Túlnyomó többsége
két-három holdas törpebirtokos, nagy- és középbirtok alig
található a területen. A szegénység nagy. "Téli
időben az iskolásgyerekekről lerí a nyomorúság. Azokról
is, akik járnak iskolába, azokról is, kik nem jöhetnek.
Általános jelenség a télen át is mezítlábos, rongyos
gyerek."
-----A következőkben a
terület hitéleti viszonyait vizsgálja meg a szerző. 25
plébános és 14 káplán lát el 100 000 (az 1920-as adatok
szerint pontosan 100 039) katolikust. Ez azt jelenti, hogy 2532
hívő esik egy lelkipásztorra. Az egyházmegye Vas vármegyei
részén csak 1502 jut egy világi papra. Más egyházmegyékben
is jobb a helyzet. A veszprémiben, amelyhez Zala vármegye
másik része tartozott akkoriban, 1983 lélek jutott egy papra.
(A mai viszonyok között sajnos már nem a 2536-os szám, hanem
a másik kettő tűnik rendhagyónak. - K. P.)
-----A kérdéses zalai
terület plébániáinak átlagos lélekszáma 4005 fő, míg a
vasi részen 2375, a veszprémi püspökségben 2950. De a
vizsgált terület nyolc plébániája - tehát a plébániák
harmada - a fenti átlagot is meghaladja. Letenyének például
7072, Pákának 8136 híve van. (A nagyszámú filia miatt volt
ez a helyzet. - K. P.) Ehhez jön még a hatalmas zalaegerszegi
plébánia, több mint tízezer hívővel.
-----1000 lélek körüli
filia már önmagában is pasztorális képtelenség, ugyanúgy
négynél több filia együtt. De a területen 12 ilyen nagy
létszámú filia található, Becsehely például 1432 lelkes,
Tótszerdahely 1590 fős! (Mindszenty természetesen minden
adatot részletesen ismertet itt és később is.) Vasban a
legnagyobb filiának van 1281 lakosa. Két olyan plébánia akad
a vizsgált területen, melyekhez három óriásfilia is
tartozik. A 25 plébániából 16-nak van több mint négy
leányegyháza, ebből háromnak több mint tíz, és csak egy
olyan plébánia található, melynek egy sincsen. A 17 filiával
rendelkező pákai plébánia országos viszonylatban is
pasztorális ritkaságnak számít, állandó céltáblája a
magyar pasztorális folyóiratoknak. Két pap látja el, és két
járáshoz, három választókerülethez és négy
körjegyzőséghez tartozik. Jóval kedvezőbb a vasi helyzet,
ahol a 93 plébániából 18-nak egy filiája sincsen. Itt 16
plébániának van öt és hét közötti filiája. Ebből kettő
ráadásul félig zalai.
-----1926-ig semmilyen
szerzetesi közösség nem képviseltette magát a vizsgált
zalai részeken. Csak '26 óta működik egyetlen tanító apáca
Nagylengyelen, és három ferences szerzetes Zalaegerszegen. Zala
vármegye veszprémi egyházmegyei részén kilenc férfi és
négy női rendház működik, melyek a lelkipásztori, illetve a
tanítói-nevelői munkában aktív részt vállalnak. Vas
vármegyében 60 férfi és 185 női szerzetes tevékenykedik.
-----A lelkipásztorkodás
minőségét az útviszonyok is befolyásolhatják. Azok pedig
nagyon rosszak a területen. Vasúti fővonal nincs, két
járásnak még vicinális vonala sincsen. A közlekedési utak
sokhelyütt rossz állapotban vannak, bár az alispán nagy
erőfeszítéssel dolgozik a helyzet javításán. Az
egyházmegye 166 zalai községéből 87 még kiépített
bekötőúttal sem rendelkezik, ezek a községek októbertől
március végéig megközelíthetetlenek.
-----A nagy távolságok
csak nehezítik a helyzetet. A plébániától hat km-re van 22
filia, hét km-re 13, nyolcra 14, tízre tíz, 12-re kettő.
Sőt, 13-14 km-re lévő filia is van - zalai útviszonyok
mellett. Még bonyolultabb a helyzet ott, ahol a plébániának
több messzire lévő filiája van, erre öt plébánia ilyen
adatait hozza a memorandum. Vasban tíz kilométeres távolság
plébánia és filia között nincsen, és az utak is
összehasonlíthatatlanul jobbak.
-----Számos esetben a
filiális község plébániája és körjegyzősége nem
ugyanabban a helységben található, hanem épp az ellenkező
irányban, így az egyházi és a világi hatóságot egyaránt
érintő adminisztratív ügyekben egyazon napon igen hosszú
utat kell megtenniük az érdekelteknek. (A
szentpéterföldieknek pl. 29 km-t, és az út "17-szer
törik".)
-----Ilyen
infrastrukturális viszonyok mellett nehéz követelmény a
vasárnapi szentmise biztosítása és látogatása. Olyan falvak
is akadnak, ahol hónapokig nem lehetséges templomba menni.
Télen sok esetben képtelenség egyházi temetést tartani.
"Vannak férfiak öreg korban, nem kis számmal, kik
keresztségük óta még nem állottak pappal szemben." A
hitoktatás lehetetlen, még az elsőáldozási felkészítés
is, hiszen számtalan filia iskoláit kellene a
lelkipásztoroknak elérniük, és a 25 plébániából 15-ben
szükség lenne külön hitoktatóra, ha a C.I.C.
előírásainak, melyek igen nagy súlyt fektetnek a
hitoktatásra, eleget akarnának tenni.
-----"Az iskolás
gyermekek vasárnapi misehallgatása zalai utak és távolságok
mellett jámbor óhaj. 1927. május 11-én iskolalátogatás
alkalmával a Salomvárhoz tartozó Németfalu új iskolájában
megkérdeztem, hogy a megelőző vasárnapon - gyönyörű
időben - hányan voltak templomban. A 60 közül egy se. A
szülők se, mint megtudtam. A távolság 6,04 km. Mi van télen,
és mi van 10-14 km-es távolság esetén?..."
-----12 plébános a hívei
megismerésére vonatkozó kánoni előírásnak képtelen eleget
tenni, a hívek pedig annak, hogy istentiszteletre járjanak a
plébániatemplomukba.
-----Ilyen körülmények
között a beteglátogatás, a "lelkipásztori éber
őrködés a hit és erkölcs terén" komoly akadályokba
ütközik, vagy szinte egyenesen lehetetlen. Pehm leír egy
megdöbbentő esetet, amikor az egyik filiában egy
újszülöttet hetekig nem kereszteltettek meg a szülők, mert
arra vártak, hogy az út végre járható lesz, és át lehet
menni a plébánia székhelyére. Végül a csecsemőt édesapja
tarisznyában vitte át oda, és a gyermeket az apja hátán, a
tarisznyában keresztelték meg, "...ki így tarisznyában
lett a kath. Anyaszentegyház tagja és az örök élet
várományosa."
-----Pehm ezt a
következtetést vonja le az eddigiekből: "Intenzív
lelkipásztorkodást korszerű keretek között Zalában várni
nem lehet."
-----A négy járás
területén alig található templom és kápolna. Nagy
létszámú községek - pl. az 1176! hívőt számláló
Egyeduta - vannak a legkisebb kápolna nélkül. A 162 filiában
48 templom és kápolna található csupán. A pákai
plébánián az anyaközség templomán kívül csak két filia
rendelkezik kis kápolnával. A meglévő anyatemplomok is
kicsik, Csesztreg plébániatemploma csak 3-400 hívő
befogadására alkalmas, holott a plébániának a filiákkal
együtt 5631 híve van.
-----A kulturális
viszonyok sem rózsásak. A királyi tanfelügyelő sok régi
mulasztást pótolt ugyan, de 38 községnek még nincs
iskolája. Zalában 25,2%-os az analfabéták aránya, ez a
Dunántúl legrosszabb mutatója, mélyen az országos átlag
alatt. A vizsgált területen még ennél is rosszabb az
állapot: 29,1% az analfabéták aránya. Olyan falvak is
akadnak, ahol a lakosság több mint fele nem ír-olvas. A novai
és letenyei járások ilyen téren még az alföldi tanyákat is
alulmúlják egy szakértő szerint.
-----Pehm szerint
elkerülhetetlen a plébániák számának szaporítása a
vizsgált területen. Ennek két okát abban látja, hogy:
-----"1. A hívek
száma általában megkétszereződött, a papság száma pedig
nem változott. 2. Veszedelmes jelenségek merülnek fel, amiknek
orvoslását a plébániák szaporítása hozhatná meg."
-----Melyek ezek a
veszedelmes jelenségek? Ilyen az agrárszocializmus.
Agitátorainak ténykedése nyomán nagyban terjed a
papgyűlölet.
-----A sajtó terén is
olyan jelenségek figyelhetők meg, melyekről Pehm negatív
véleménnyel van. Baloldali, az egyház szellemiségétől
távol álló lapok komoly olvasótáborral rendelkeznek a nép
körében, a katolikus szellemiségűek viszont jóval kisebbel,
mint várható lenne. Főképp Nova és Letenye környékén
rossz a helyzet. "Egyetlen csendőrörs körzetébe 31
Népszava járt 1922-ben egyszerű csizmás embereknek. (...) Egy
évtized múlva már ez a sajtó üressé teheti a templomokat,
sőt talán a provideáló papra is inzultus vár az
utcán."
-----Pehm részletesen
foglalkozik a zalai protestantizmussal is. "A
protestantizmus nagy erőfeszítést tesz, hogy a kath. Zala
testén találjon összeköttetést a vasi református Őrség
és a zalai ref. Balaton mellé. Így remélik, hogy a kath.
Dunántúlon meglehetősen összefüggő vonalat nyernek."
(Ez úgy hangzik, mint valamiféle összeesküvés-elmélet, mai
szemmel legalábbis! - K. P.) Pehm szerint Lenti járási
székhely az összekötő központ a fenti tervhez, ahol 1920-ban
még csak két protestáns hívő élt, 1927. május 12-én
viszont már 12 protestáns családot regisztráltak. Már
külön telkük van a templomépítéshez és a helyi protestáns
hercegi uradalmi tisztikar nagyban támogatja őket. Jelentős
protestáns támaszpont Zalaegerszeg és Keszthely is (ez utóbbi
a veszprémi egyházmegyében - K. P.). Zalaegerszegen 258
evangélikus és 210 református gyülekezeti tag él (nem
számítva itt a szórványokat). A szerző ismerteti, milyen
nagy anyagi áldozatokat hoznak a zalai protestánsok a
gyülekezetük érdekében. Úgy tűnik, ez még a láthatólag
nem éppen ökumenikus gondolkodású Pehmet is elismerésre
készteti, mint ahogy a protestánsok intenzív pasztorális
munkája is: "Az 1000-1600 hívős zalai filiások lelki
gondozás terén nincsenek ott, ahol a 100 usque 600 hívős
gyülekezetek. Ők már a legszigorúbban vett házi
pasztorálásnál tartanak, mi felkelti a kath. hívek figyelmét
is. Ők terveznek, gyűjtenek, kilincselnek, alkotnak,
folyamodnak és szövik a jövőt. A katholicizmus pedig
kevéssé érzi e téren inferioritását."
-----A statisztikák
szerint a vizsgált területen növekszik a bűnözés. A lopás,
testi sértés, gyilkosság, egyes helyeken a hamis eskü is
hihetetlen mértékben elszaporodott, a közelmúltban pedig a
magzatelhajtás is megjelent.
-----A világi
közigazgatás nélkülözhetetlennek tartja az egyház
munkáját a saját munkája támogatásában, egyértelműen
számít arra. Pehm leírja, hogy több főbíró is megkereste
őt, és mind halaszthatatlannak tartja a plébániák
szaporítását. Várható, hogy ebben segítenek is.
-----A figyelem
ráterelődött a négy járásra, mert dr. Kray István báró,
országgyűlési képviselőnek az egyebek között a zalai
hitéletet is érintő márciusi parlamenti beszéde után a
népjóléti miniszter a fent nevezett képviselőt és dr.
Lengyel Zsolt államtitkárt a helyszínre küldte az itteni
állapotok megvizsgálására. Jelentésük, úgy tűnik,
lehangoló lesz. Erre a következtetésre jutott Pehm a velük
folytatott beszélgetés alapján.
-----A továbbiakban Pehm
vázolja a II. József korabeli tervet a terület
plébániahálózatának reformjára. A tervezett 12
plébániából csupán három valósult meg 1808-ig. A
földbirtokos nemesség és a községek népe nem viszonyult
pozitívan a tervhez, és nem is nagyon győzködték őket. 1808
óta csupán egyetlen plébánia létesült, a zalalövői, de az
is a salomvári kápláni állásból. A reform hiánya nagy
kárt okozott a zalai hitéletben.10
-----Pehm a következő
teendőket javasolja: 1. Át kell csoportosítani a filiákat. 2.
Új plébániákat, illetve helyi káplánságokat kell
szervezni, ahol erre már megvan a javadalom. Pehm részletes és
rendkívül alapos javaslattal szolgál a reformmal kapcsolatban,
elemezve annak anyagi-gazdasági alapjait, megjelölve a
lehetséges új lelkipásztori állomásokat is. Konkrét
javaslatai a memorandumnak majdnem a felét teszik ki.
Javaslataihoz az illetékes plébánosok véleményét is
kikérte.
-----A püspök és a
zsinat támogatta a memorandumban foglaltakat, és a következő
időszakban sorra alapította a püspök a zalai lelkészségeket
(kuráciák). 1928-ban öt ilyet létesített.11
-----A reform
végrehajtását Mindszenty mint zalai püspöki biztos
felügyelte.
3. MINDSZENTY A ZSINATI ÜLÉSEKEN
Október
5-én, a zsinat első tanácskozó ülésén12
tárgyalnak a küldöttek a törvénykönyv tervezetének 50.
|-áról: "Az egyházmegye jelen állapota kívánatossá
teszi több új plébánia felállítását, illetőleg egyes
plébániák megosztását, mert nagy kiterjedésük és a hívek
száma miatt nem lehet egy helyről eredményes lelkipásztori
munkát folytatni." Ennél a paragrafusnál ismerteti Pehm a
memorandumban foglaltakat a zsinat előtt. Kijelenti, hogy már
majdnem elérkezett az utolsó óra a segítségre, melynek
elmulasztása a zalai katolikus nép elvesztését jelentené az
egyház számára. A zsinat kifejezett kívánságára a tervezet
kérdéses részébe kiegészítésként bekerül, hogy a
plébániai hálózat fenti reformja főként az egyházmegye
zalai részében szükséges. Mikes püspök a következő évek
egyik legfontosabb feladatának az ezirányú komoly munkát
tartja, és biztosítja a szinódust, hogy minden tőle telhetőt
meg fog tenni a siker érdekében.13
-----Október 6-án, a
harmadik tanácskozó ülésen különféle egyházmegyei
tisztségviselőket választanak, így négy ún. tanácsadó
plébánost is (feladatuk közreműködés a plébánosok
elmozdítására vagy áthelyezésére irányuló fegyelmi
eljárásnál). Pehm is kap két szavazatot, ám ez messze nem
elég a tisztség elnyeréséhez. Mind a negyvenhárom
szavazásra jogosult küldött voksolt a választáson, az
"első helyezett" 41, a "negyedik", még
"befutó" plébános 26 szavazatot kapott. (Összesen
tizenöten kaptak szavazatot, Pehm öt kollégáját előzte
meg.)14
-----Ugyancsak október
6-án, a negyedik tanácskozó ülésen Pehm javaslatára
határozat születik a Szent Márton oltalma alatt álló
egyházmegyei misszió-egyesület megalapításáról. Feladata
többek között népmissziók, konferenciák szervezése.15
-----Az ő indítványára
dönt a szinódus az egyházmegyei egyesületek központi
bizottságának megalakulásáról, melynek tagjai az
egyházmegyei egyesületek (kongregációk, ligák, katolikus
legényegyletek stb.) egyházi (azaz klerikus) vezetői. A
bizottság az egységes szempontok érvényesítése és az
aktuális teendők megbeszélése céljából a megfelelő
időkben üléseket tart.16
-----Az október 7-i
hatodik (egyben utolsó) tanácskozó ülésen Pehm két
javaslatot nyújt be. A zsinat mindkettőt elfogadja. Az elsőben
azt indítványozza, hogy a tanítói körök minden évben
tavasszal és ősszel tartsanak köri gyűlést a tanítás és
nevelés kérdéseiről. Ezt követheti egyszerű ebéd, de
mellőzendő a zenés, vagy táncos "zajos mulatság"
már csak a népre való tekintettel, pedagógiai szempontból
is.
-----A másodikban a
következő kiegészítést javasolja: "A divat
szertelenségeit a tanítónők kerüljék. Ez a katolikus
erkölcs parancsa, s azon paedagógiai elv követelménye, hogy a
nevelők neveltjeiknek rossz példát nem adhatnak."17
-----A zsinat hivatalos
befejezése után Pehm megjelent a zsinati jegyzők előtt és
kérte, hogy egy javaslatát, amelyet korábban félreértés
miatt mellőztek, a püspök vegye be a végleges szövegbe.
Ennek értelmében a polgári iskolai "magántanulók a
tanévközi vasár- és ünnepnapi szentmisék hallgatásáról,
a húsvéti szentgyónás és áldozás elvégzéséről
bizonyítványt tartoznak bemutatni a hitoktatónak a
magánvizsgálat előtt".18 A javaslat aztán be
is került a zsinati törvénykönyvbe.19
-----Pehm fentebb tárgyalt
javaslatait a zsinat - mint láttuk - elfogadta, a püspök pedig
megerősítette, így törvényerőre emelkedtek.
JEGYZETEK
1. | Október 4-én már sor került egy előkészítő értekezletre, amelyre minden zsinati küldött hivatalos volt. |
2. | A zsinat történetéről a
következő munkákban olvashatunk: KISS Mária: Szombathelyi
egyházmegyei zsinatok. In: Vasi Honismereti és
Helytörténeti Közlemények, 1997. 3. sz. pp. 5-14.;
KOVÁTS Péter: A szombathelyi egyházmegye II.
zsinata 1927 (kézirat, egy példánya megtalálható
a szombathelyi Püspöki Levéltárban). A statútumok
tervezetei megtalálhatók: A szombathelyi
egyházmegyei zsinat határozatai (Statuta dioecesana).
Szombathely, 1927. (Tervezet). A megerősített
statútumok: A szombathelyi egyházmegye zsinati
törvénykönyve (Statuta dioecesana). Szombathely,
1927. Az egyházmegyei zsinat kifejezés pontatlan, a helyes elnevezés egyházmegyei szinódus. Ám az előbbi olyannyira meggyökerezett, "polgárjogot nyert" a magyar nyelvben, hogy én is gyakrabban használom az utóbbinál. |
3. | Az előkészítő értekezleten Mikes püspök kiemeli, hogy bár a zsinati küldöttek által elfogadott határozatok nem törvényerejűek, csak püspöki jóváhagyás esetén, de "...tudom, hogy megfontolt határozatuk reám nézve több, mint csupán konsultatív vélemény". (Szombathelyi Püspöki Levéltár Acta cancellariae episcopalis - a továbbiakban SZPL AC - az 1927. évi zsinat iratai - a továbbiakban zs. i.) |
4. | MINDSZENTY József: Emlékirataim. Budapest, 1989. p. 24. |
5. | Uo. p. 30. |
6. | SZPL AC 1927. nr. 2529. (Az esperesi kerületek 1927-es tavaszi koronagyűléseinek jegyzőkönyvei.) |
7. | Uo.; a zalaegerszegi kerület jegyzőkönyve |
8. | SZPL AC 1927. nr. 2999. Később ki is nyomtatták kissé rövidített formában (pl. a protestánsokról szóló fejezet nélkül), "Zala segélykiáltása" címmel. (SZPL AC 1927. nr. 2615.) |
9. | A memorandum ismertetésekor külön jegyzetet csak akkor alkalmazok, ha az nem a memorandum szövegére vonatkozik. |
10. | 1926 folyamán már sor került egy plébániaszervezési kísérletre a zalai részen, Gáborjánháza székhellyel, mivel a délszláv államhoz csatolt Lendvavásárhely öt magyar kézen maradt filiájának ellátása nehézségekbe ütközött. A terv kudarcba fulladt, mert az érintett községek lakossága nem állt mellé. (SZPL AC 1927. nr. 2526.) Itt jegyzem meg, hogy a plébániahálózat reformja - a zalai részek ügye konkrétan is - felmerült a Szombathelyen működő egyházmegyés papok értekezletén is 1927. május 28-án. Az ott elhangzottak alapján úgy tűnik, a törvénykönyv előkészítő bizottsága már eleve számolt a reform szükségességével (SZPL AC 1927. nr. 2529, a szombathelyi egyházmegyés papok értekezletének jegyzőkönyve). |
11. | SZPL Püspöki körlevelek 1928. VII. nr. 2295. |
12. | A zsinaton kétféle üléssel találkozunk. A reggeli mise után a székesegyházban tartották az ún. ünnepi üléseket, melyek középpontjában egy-egy püspöki elmélkedés állt, amely valamilyen módon kapcsolódott a zsinat munkájához. Ezt napi két tanácskozó ülés követte a püspöki palota nagytermében. Ezeken zajlott a tényleges munka. Az utolsó napon csak ünnepi ülést tartottak. |
13. | SZPL AC zs. i., az első tanácskozó ülés jegyzőkönyve |
14. | Uo.; a harmadik tanácskozó ülés jegyzőkönyve |
15. | Uo.; a negyedik tanácskozó ülés jegyzőkönyve |
16. | Uo. |
17. | Uo.; a hatodik tanácskozó ülés jegyzőkönyve |
18. | Uo.; kiegészítés a tanácskozó ülések jegyzőkönyveihez |
19. | A szombathelyi egyházmegye zsinati törvénykönyve, 50., 373., 391., 582., 583., 591. |