SZAPU
MAGDA:
"NÉGY MAGYAR KISVÁROS IFJÚSÁGI
"SZUBKULTÚRÁI"
------------------------------
A magyarországi
(Pápa, Tatabánya) és az erdélyi (Csíkszereda és
Székelyudvarhely) városi fiatalok kultúráját,
fogyasztását, életvitelét és gondolkodásmódját vizsgáló
empirikus kutatásaink célja az életkorral és az
értékrendszerrel változó tárgyi környezet új szempontú,
kulturális megközelítése, valamint a mögötte lévő
társadalmi kiscsoportok és kapcsolatrendszerek feltárása
volt. A zenei stílusirányzatok (rock, metál, alternatív, punk
és oi zene, rap, diszkó és techno) mentén szerveződő
ifjúsági csoportkultúrák, "szubkultúrák"
típusait rögzítettük érzelmi, tartalmi és formai
hasonlóságuk vagy szembenállásuk alapján. A kulturális
másság legszembetűnőbb jegyeit - a tárgyi és társadalmi
környezetet, az idő- és térhasználatot, a pihenést és a
szórakozást, a világképet, az érték- és normarendszert, az
egyéni célokat és ambíciókat - alapul véve modelláltuk a
célcsoportot, időbeni és térbeli összehasonlításokat
végeztünk etnográfiai és szociológiai módszerekkel.
VINCZE
KATA ZSÓFIA:
A ZSIDÓ HAGYOMÁNYOK VISSZATANULÁSA
------------------------------
Magyarországon a
Holocaust utáni második generációnak alig volt zsidó tudata,
a hagyományos zsidó vallásos szokásoktól tudatosan
megszabadult, gyakran pedig zsidó származásáról sem tudott.
A dolgozat egy nagyobb munka része, és arról a harmadik
generációról szól, amely visszakeresi, visszatanulja,
kitalálja hagyományait, és vallásjogi szempontból
úgynevezett báál tsuvává (visszatérővé) válik.
A vallási hagyományok tudatos visszatanulása és gyakorlása
50 év után újra különböző irányzatok szerint
csoportosuló, fiatalokból is álló vallásos közösségeket
teremt.
-----A
valláshoz való visszatérésben itt a vallásos és etnikai
aspektusokat ritkán lehet vegytisztán elválasztani, vagy
azonosítani.
-----Mivel
a zsidó vallás tradícióihoz kötődő vallásos csoportok
fiatalabb generációja Magyarországon teljes egészében báál
tsuvákból (illetve betérőkből) tevődik össze,
megállapítható, hogy a hagyományőrző vallásos életvitel
pillanatnyilag választás és nem beleszületés, nem
öröklés kérdése.
TAKÁCS
SZILVIA:
OLDÓDNAK VAGY SZILÁRDULNAK A KULTURÁLIS
BLOKKOK?
(KÖZÉPISKOLAI HELYZETKÉP)
------------------------------
A
szakközépiskolások egy vizsgált csoportja az irodalmi
művekkel kapcsolatos reakciói alapján egy jól
körülhatárolható kulturális blokkot (Józsa Péter fogalma)
alkot. Számukra a jelentés az események tényszerű
elbeszélése, probléma a megfelelő kód hiánya, a művészet
és valóság kapcsolatának téves értelmezése. Az érettségi
követelmények kritikai vizsgálatából és a nagyobb anyagon
végzett szöveganalízis összevetéséből kiderül, hogy a
jelzett problémákat az oktatáspolitika oldja meg. A
magyartanításban nem az esztétikai kód fejlesztése folyik,
hanem igazodás a meglevő kódkészlethez. A
vizsgakövetelményeknek való megfelelés az oktatásban nem
lazítja, hanem elmélyíti a kulturális blokkokat.
KOZÁR
MÁRIA:
FELSŐSZÖLNÖK ÉS APÁTISTVÁNFALVA SZLOVÉN
LAKOSSÁGÁNAK
NYELVHASZNÁLATA, NEMZETISÉGI KÖTŐDÉSE ÉS AKTIVITÁSA
------------------------------
Mindkét -
többségében szlovének lakta - községben több a homogén
(nemzetiségi=nemzetiségi) mint a vegyes házasság. Ennek
ellenére jellemző rájuk, hogy az eredeti anyanyelv és a
magyar nyelv kettős kötődésben élnek. Az otthoni
nyelvhasználat mindkét településen függ attól, hogy a
házasság homogén, vagy heterogén. A homogén házasságokban,
elsősorban ott, ahol nagyszülőkkel élnek, gyakrabban
használják a szlovén nyelvet. Az otthonon kívüli
nyelvhasználatra is ez vonatkozik. Az iskolai végzettség nincs
hatással a nyelvhasználatra, a korosztály szerinti megoszlás
viszont igen. Az első generáció még rendszeresen használja a
szlovén nyelvet otthon és otthonán kívül. A kisebbségi
önkormányzati tagság és kulturális egyesületben való
részvétel ösztönzőleg hat a második és a harmadik
generáció nyelvhasználatára, illetve identitásának
megőrzésére. A kulturális csoportban való részvétel nem
függ a homogén vagy vegyes házasságból való
származástól, illetve a házaspárok nyelvhasználatától. A
tagok az érdeklődési körüknek megfelelően vesznek részt
azokban.
ILLÉS
PÉTER:
HATÁRÁTLÉPÉSEK3
STÍLUSOK, RÉGIÓK, MÚZEUMOK EGY NEMZETKÖZI
KIÁLLÍTÁS ÖSSZEHASONLÍTÓ PERSPEKTÍVÁJÁBAN
------------------------------
2005. április
24-én nyílt meg a szombathelyi Savaria Múzeum dísztermében a
"Kerámia3 - égetett idill" (Keramik3-gebrannte
Idylle) című nemzetközi vándorkiállítás. A határon
átnyúló vállalkozás az Európai Unió Kultúra 2000
keretprogramjának támogatásával, a bécsi Osztrák Néprajzi
Múzeum (Österreichisches Museum für Volkskunde, Wien), a
túrócszentmártoni Szlovák Nemzeti Múzeum (Slovenské
národné múzeum, Martin), illetve a szombathelyi Savaria
Múzeum közös rendezésében jött létre. A nemzetközi
tárlat a népi kerámián keresztül kísérletet tett a
kortárs térségi identitások etnológiai elemző
bemutatására. Ugyanakkor aktualizálta azokat a múzeumi és
helytörtént tényeket, amelyeket egyébként önértékük
miatt is fontosak. A dolgozat a kiállítás rendszerezésekor
felmerült problémaköröket jelzi, és támpontokat kínál a
lehetséges további feldolgozásokhoz.
Kerámia3 = értsd: kerámia
a köbön
HERÉNYI
ISTVÁN:
NYUGAT-MAGYARORSZÁG BEKÖLTÖZÖTT NÉPESSÉGE AZ
ÁRPÁDOK ÉS AZ ANJOUK KORÁBAN
------------------------------
Nyugat-Magyarország
népessége a magyar honfoglalás (895) körüli időszakban nagy
átalakuláson ment keresztül. A szerző számba veszi a
honfoglalás előtt itt élt népek maradványait a keletről
beköltöző sztyeppei, fele részben török jellegű
néptöredékeket, az indogermán beköltözőket és általában
a nyugatról beköltözőket. Megállapításait elsősorban a
helynevekre alapozza.
DR.
HACK FRIGYES:
MÍTOSZ ÉS VALÓSÁG
(A VELEMÉRI AQUILA-FRESKÓK ÉS A NAPFÉNY)
------------------------------
Sok középkori
műalkotáson találnak az elemzők misztikus alkotói
szándékot. Ezek némelyike ellenőrizhető, s egyesek ezzel
igazolást, mások cáfolatot nyernek. Ilyen a Velemérben álló
árpád kori templom, melynek belső freskóit AQUILA JÁNOS
festette. A képek elhelyezéséről szóló legenda szerint a
művész a szakrális jeleneteket úgy rendezte el, hogy azokat a
beeső napsugarak az ábrázolt eseményhez kapcsolt ünnepeken
világítják meg. A Nap mozgásának geometriai elemzése azt
mutatja, hogy ezeknek a legendáknak egy része helytálló, míg
legalább ugyanennyi csupán kegyes fantáziálás eredménye.