VIGA GYULA
EGY GAZDAG ÉLETPÁLYA
SZERÉNY FOGLALATA
KIADVÁNY A 60 ÉVES GRÁFIK IMRE TISZTELETÉRE*
----------------------------------------
-----Először az életútról, a
lexikonok szikárságával: Gráfik Imre 1944. augusztus 4-én
született Balatonalmádiban. Egyetemi tanulmányait a debreceni
Kossuth Lajos Tudományegyetem magyar-néprajz szakán kezdte
(1962-1965), majd a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetemen
folytatta, ahol 1970-ben szerzett magyar szakos középiskolai
tanár és muzeológus-etnográfus oklevelet. Az ELTE-n
doktorált 1975-ben, 1988-ban pedig kandidátusi fokozatot
szerzett. A veszprémi Bakonyi Múzeum gyakornoka (1966), a
budapesti Néprajzi Múzeum segédmuzeológusa,
gyűjteményvezető muzeológusa, azt követően a
Közművelődési Osztály vezetője, majd a Magyar Osztály
osztályvezető helyetteseként dolgozott (1970-1986). Ez utóbbi
minőségében a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum
tájegységfelelős (Alföldi mezőváros) muzeológusa is volt
(1976-1978), de több megyében - köztük Vasban - ellátta a
múzeumok néprajzi szakfelügyeletét is (1975-1986). A Vas
megyei Múzeumi Szervezet megyei múzeumigazgatója, a
szombathelyi Savaria Múzeum igazgatója volt (1986-1993), ezt
követően a Néprajzi Múzeum főosztályvezetője (1994-1998),
majd múzeumi főtanácsosa (1999-től).
-----Bizonyos, hogy Gráfik Imre
életútjának egy lényeges útelágazása volt, amikor -
politikai okokból - fegyelmivel eltanácsolták a debreceni
egyetemről, amint azt a jelen kötet bevezető írásában
Szarvas Zsuzsa is megfogalmazta (Gráfik Imre hatvanéves.
7-11. lap). Csak ő maga tudná elmondani, hogy mit jelentett a
kényszerpálya, a két évnél hosszabb sorkatonai szolgálat,
majd az, hogy Tálasi István segítségével Budapesten
folytathatta és befejezhette az egyetemet. A külső szemlélő
csak azt látja, hogy szakmai irányultsága és
kapcsolatrendszere mind a Gunda Béla által alapított debreceni
"iskola", mind a Pesten végzett néprajzos
generációk felé működőképes maradt. Mindezekkel együtt
Gráfik a saját útját járó, szuverén személyiség, akinek
a tevékenységét nehéz lenne bármiféle szakmai körbe
illeszteni, bármilyen tudományos irányzattal azonosítani.
Tevékenységében az etnográfiai témák és az etnoszemiotikai
elemzések jól megférnek a népművészettel, a
tudománytörténeti feldolgozások a turisztika néprajzi és
muzeológiai vonatkozásaival, a fotográfia históriájával.
Nem csupán a néprajz/antropológia és az érintkező
diszciplínák új eredményeire nyitott, hanem a zenére, a
filmre, a fotográfiára és a képzőművészetre is.
Gráfik Imre |
-----
-----Hasonlóan egységes
probléma-nyalábot képez Gráfiknál a "hármas
határ" szerepe a tradícióban, ill. annak kulturális
vonatkozásai, valamint a határon túli magyarság kulturális
öröksége, pontosabban mindezek együttes hatása térségünk
jelenére és jövőjére (Signs in Culture and Tradition.
Szombathely, 1998., Széki lakodalom / Turbéky Dénes
fényképeivel / Marosvásárhely, 2000). Ljubljana és Lendva,
Bécs és Gerersdorf mind a kutatás, mind a kiállítások
révén egységes vérkört képez munkásságában. De nem
feledkezhetünk meg a jelek vizsgálatában elért
eredményeiről, etnoszemiotikai tanulmányairól, és
idekapcsolódó szerkesztői tevékenységéről sem (A
társadalom jelei. Szemiotikai tanulmányok. Válogatta és
társszerkesztő. Budapest, 1977., Kultúra és szemiotika.
Szerkesztette Voigt Vilmossal. Budapest, 1981. Jel és
hagyomány. Etnoszemiotikai tanulmányok. Debrecen, 1992).
-----Bizonyára a múzeumi közeg,
élettér is befolyásolja, hogy Gráfik Imre sokféle témával
foglalkozik, mindezek azonban összeérnek, organikus egységet
képeznek munkásságában. Igen gyakran kiállítások
foglalják magukba mindazt, amit a témáról tud, máskor meg -
úgy tűnik - a kiállítás inspirálja egy-egy terület
tudományos elemzésére, ill. összegzésére. De nem csak a
témaválasztásai jellemzőek, hanem a feldolgozás, az
értelmezés is: gyakran folyamatrajzok igazolják a műveltség
és a társadalom változását. Hadd említsem meg itt a
részben általa, részben többek közreműködésével
készült, főbb kiállításokat is, amelyek tükrözik Gráfik
szemléletének és munkamódszerének fentebb említett
rendszerelvűségét: Velemér völgyi gerencsérek
(Budapest, 1970); Népi építkezés. (Székesfehérvár,
Csók István Képtár, 1972); Rejtett kincsek IV. -
Tótkomlós néprajzából. (Budapest, Néprajzi Múzeum,
1974); Kézműipar tegnap és ma (Budapest, Néprajzi
Múzeum, 1978); The Hungarian Braed
(Cardiff-Reading-Bristol, 1982-1983); Ljudska umetnost na
Madzarskem/Narodna umetnost u Madarskoj
(Ljubljana-Zagreb-Novi Sad-Beograd, 1984-1985); Küche-konyha-kuhinja.
Népi táplálkozástörténet. (Szombathely, Savaria
Múzeum, 1987-1988); Népi díszítőművészet Vas megyében.
(Budapest, Néprajzi Múzeum, 1988); Wiegen (Gerersdorf,
Freilichtmuseum, 1991); Volkskunst hinter Gittern -
"Kismartonban kíszült". (Eisenstadt, 1992); Nyeregbe!
(Budapest, 2002; Nyíregyháza 2003); Ungarszkite szedla
(Szófia-Plovdiv, 2003), In the saddle, Europe!
(Szlovénia, Ljubljana, 2004-2005).
-----Bár vannak, akik
szerkesztőként lényegesen több könyvet jegyeznek nála, az
általa szerkesztett kötetek közül néhány
megkülönböztetett figyelmet érdemelt ki a szakmában. Ide
sorolom a bécsi egyetem magyar néprajz professzora, Gaál
Károly könyvének megjelentetését (Aranymadár. A
burgenlandi magyar falvak elbeszélő kultúrája.
Szombathely, 1988), illetve a tiszteletére kiadott, magyar és
német nyelvű születésnapi kötet szerkesztését (Csoma
Zsigmonddal szerk.: Kapcsolatok és konfliktusok
Közép-Európa vidéki életében. Tanulmányok Gaál Károly
professzor 75. születésnapjára. Szombathely, 1997). Több
kötetet szerkesztett az együtt élő népek közötti
kapcsolatok köréből (Tanulmányok a burgenlandi magyarság
köréből. Savaria - Néprajz 21/1. Szombathely, 1994, Tanulmányok
a szlovéniai magyarság köréből. Bp., 1994), de ide
sorolhatjuk Kozár Mária szlovén néprajzi szótárának
kiadását is (Etnološki slovar Slovencev na Madžarskem. Szombathely, 1996.
Lásd még: The Minorities at the Turn of Millennium -
Kulturen der Nationalitäten an der Jahrtausendwende - A
nemzetiségi kultúrák az ezredfordulón. Budapest, 2001).
Szervező erejét dicséri a Népművészeti Örökségünk
sorozatában megjelent Vas megyei kötet létrejötte (Vas
megye népművészete. Szombathely, 1996).
-----Külön is meg kell emlékezni
Gráfik Imre sokféle szakmai-közéleti szerepvállalásáról.
A Magyar Néprajzi Társaság titkára (1976-1979), főtitkára
(1997-2003), alelnöke (2003-tól), ma is tagja a Társaság
választmányának. Az Etnographia Pannonica titkára
(1986-1991), elnöke (1991-1996), a Magyar Szemiotikai Társaság
elnökségi tagja (1990-től). Elnöke volt a Veszprémi
Akadémiai Bizottság Magyarságkutató Munkabizottságának
(1989-1998), az MTA Néprajzi Bizottságának Tagja (1997-től).
Az OTKA néprajzi zsűri tagja, majd elnöke (2001-2004). Tagja a
Nemzetközi Hungarológiai Társaságnak, a Nemzetközi Finnugor
Társaságnak és a Nemzetközi Szemiotikai Társaságnak,
továbbá több hazai és nemzetközi szakmai testületnek.
Alapító tagja (1994-) a Szombathelyi Tudományos Társaságnak.
1989 óta tanít a szombathelyi Berzsenyi Dániel Főiskolán,
óraadóként oktatott az ELTE Néprajzi Tanszékén, meghívott
előadója volt a kolozsvári Babes-Bolyai Egyetemnek. Több
tudományos folyóirat szerkesztőbizottságának tagja
(Néprajzi Értesítő, Hungarian Heritage, Vasi Szemle).
-----Szakmai tevékenységét
1979-ben a Magyar Néprajzi Társaság Jankó
János-díjával, 1985-ben a Kisteleki Alapítvány I. díjával,
1994-ben és 1997-ben Vas megye tudományos nívódíjával
ismerték el, 2004-ben megkapta az OTKA tudományfejlesztésért
adományozott Ipolyi Arnold-díját, 2005-ben a néprajzos
muzeológusok Bátky Zsigmond-díját.
-----Úgy gondolom, hogy a
vékony bibliográfiai kötet gazdag, termékeny életpálya
eddigi eredményeiről ad számot. Jó szívvel kívánok még
számos, hasonlóan gazdag évet Gráfik Imrének - mindannyiunk
épülésére!
JEGYZET
* Varia Bibliographica: Gráfik Imre köszöntése. Összeállította és szerkesztette: Hála József és Máté György. Budapest, 2004. 46 old. Európai Folklór Intézet. (EFI Communicationes, 13.)