----------------------------------------Balogh Jánosné Horváth Terézia: A pünkösdi király Csepregen és Jókainál. Csepreg első említésének 750. évfordulójára és újra várossá nyilvánításának 10. évfordulójára a Farkas Sándor Egylet kiadása. Csepreg, 2005. 112 old. 25 kép, I-IX. táblázat.
A XVIII-XIX. században
mezővárosi jogállású, de külsőségeiben, a lakosság
foglalkozását tekintve inkább falusias Csepreget és népét a
közérdeklődés és a néprajztudomány úgy tartotta számon,
mint olyan települést és közösséget, amely hagyományait
kevésbé őrizte meg. Az utóbbi évtizedektől azonban,
elsősorban Balogh Jánosné Horváth Terézia számos
publikációjának köszönhetően, ez a kép egyre inkább az
ellenkezőjére változott, és Csepreg példája lesz annak,
hogy módszeres, hozzáértő munkával még az ilyen, a
kutatókat előzetesen kevés eredménnyel kecsegtető
településről is mennyi értékes, eddig szunnyadó kincs
hozható felszínre, amely a honismereti eredményeken kívül a
"nagy tudomány" számára is tud meglepő
újdonsággal szolgálni. Balogh Jánosné Horváth Teréziának
a Csepregi Promenádban, a Vasi Szemlében, a Soproni
Szemlében, a Palócföldben korábban megjelent
munkái több témával foglalkoztak, népviselettel, a helyi
vőfélyköltészettel, a csepregi pünkösdi
királyválasztással. A jelen kiadványban az utóbbi
népszokással kapcsolatos ismereteinek kibővített, könyvvé
érett változatát tarthatják a kezükben az olvasók.
-----A szerző az országszerte
elterjedt, művelődéstörténetileg többféle háttérrel
rendelkező pünkösdi szokások közül, úgymint az Alföldről
ismert leányok-legények adománykérő pünkösdölésén, a
Dunántúlon a XX. században is gyakorolt pünkösdi
kiskirálynő-járáson túl a jelen kötetben csak a Csepregen
is ismert, lóversennyel választott pünkösdi
királyválasztást vette górcső alá. Feldolgozása során
csak említési szinten foglalkozik a XVI-XVII. századi elszórt
adatokkal, figyelme a XVIII. század végétől, a
felvilágosodás korától egyre inkább kibontakozó, és
részletesebb leírásokat tartalmazó népleírások korszaka
felé fordult, és a csepregi szokás esetében napjainkig
tekinti át a korabeli folyóiratokban megjelent
tudósításokat, amelyeket levéltári forrásokból vett
adalékokkal egészít ki.
-----A kötet négy fejezetre osztva
tárgyalja a témát.
-----Az első fejezetben a szerző a
forrásokból vett idézetek segítségével 1790-től a
reformkorig terjedően felsorakoztatja a lóversennyel
egybekötött pünkösdi királyválasztásról szóló
magyarországi tudósításokat. Ezen időszakban ez a szokás
már erősen hanyatlóban volt, ezért is emelkedett ki
közülük rendszerességével, elevenségével és teljessége
szempontjából a csepregi. Különösen figyelemre méltó, hogy
a csepregi szokással kapcsolatban a szerző kimutatja a
Széchenyi István által elindított lónemesítési
mozgalomnak, a lóversenyzésnek a kapcsolatát a szokás
fennmaradásával, hiszen az ő oldalán politizáló Jankovich
Izidor földesúr ezért is kísérte figyelemmel, és támogatta
jutalmakkal a virtuskodást.
-----A második fejezetben Csepregen
a lóversenyzéssel nyert pünkösdi népszokás részletes
elemzése található a változások nyomon követésével, az
1810-es évektől kezdődően 1847-ig, majd a szokás XX. század
végi felújításáig. A szerző foglalkozik a pártoló
földesúr élettörténetével, a szokás fennmaradásában
játszott szerepével. Különlegesen értékes része a műnek,
hogy a levéltári források segítségével az olvasó elé
varázsolja a szokás főszereplőit, a pünkösdi királyokat, s
ezt olyan módon teszi meg, hogy a családtörténetek által a
korabeli paraszti életbe, a mindennapokba is bepillantást
nyerhetünk. Előkerült anyakönyvi bejegyzésként egy olyan
néphit-adalék is, amely bizonyítja a
"szemverés"-ben való hit eleven voltát 1838-ban,
hiszen egy csecsemő halála okaként rögzítették, hogy
"Meg igézték szepsége miatt.".
-----A harmadik fejezet Jókai és a
pünkösdi királyválasztás témájának kapcsolatáról szól,
amelyben a szerző gondos forráskritikával kimutatja, hogy a
Jókai Mór által az Egy magyar nábob című regényben
alföldi, "nagykunmadarasi" helyszínen megörökített
lóversennyel egybekötött pünkösdi királyválasztás
eseményeinek forrásaként az 1823-as, magát meg nem nevező
tudósító ismertetése szolgált a Hasznos Mulatságok
folyóiratból. Később Jókai ezt a pünkösdi leírását
megismételte a Vasárnapi Újság 1856-os számában
dunántúliként, miközben e jeles naphoz kötődő más
vidékről származó szokásokat is közreadott.
-----A negyedik fejezetben a
néprajztudománynak a kérdéskörrel kapcsolatos eddigi
állásfoglalását ismerteti a szerző. A probléma fontossága
abban rejlik, hogy a tudomány teljességében egyedül hiteles
leírásnak tekintette a szokás Jókai Mór által
megörökített formáját, nem kutatva annak igazi forrását,
mely a XIX. század első felében még Csepregen élő
hagyományhoz vezet. S itt, s ez által kapcsolódott össze a
csepregi pünkösdi lóverseny Jókai Mór személyével és a
néprajzkutatással.
-----Balogh Jánosné Horváth
Teréziát a néprajztudomány eddig mint a Kárpát-medence
textil- és viseletkultúrájával foglalkozó szakembert
tartotta számon. A pünkösdi királyválasztás szokásával
foglalkozó könyve azonban új oldaláról, folkloristaként
mutatja be a szerzőt, aki ugyanolyan alapossággal,
módszerességgel kutatja az ezen szaktudományi körbe tartozó
témákat, mint azt korábban megjelent, más tárgykörű
írásaiban tette. Tanulságos a könyv a tudomány képviselői
számára, és a Csepreg helytörténete iránt érdeklődő
közönségnek egyaránt, már csak azért is, mert rendkívül
olvasmányosan, szépen megírt mű. Kapható a Farkas Sándor
Egyletnél, 9735 Csepreg, Nádasdy u. 15. és a LITEA
Könyvszalonban, Budapest, I. Hess András tér 4.
Katona Edit
----------------------------------------Alkotni, teremteni kell." Éhen Gyula emlékezete. Szerk. Köbölkuti Katalin. Szombathely Megyei Jogú Város - Berzsenyi Dániel Könyvtár kiadása, Szombathely, 2004. 256 old.
A második világháború
előtti szombathelyi polgármesterek közül Éhen Gyula élete
és tevékenysége a legismertebb. Ehhez hozzájárul
polgármestersége utáni figyelemre méltó közéleti
tevékenysége (például országgyűlési képviselősége)
csakúgy, mint publicisztikai, közírói munkássága.
Elképzeléseit és azok megvalósulását számos
újságcikkben, több könyvben is megírta. Emlékét szobor, a
róla elnevezett városrész és az 1988-ban alapított Éhen
Gyula Kör őrzi. Munkásságának alaposabb megismerését
szolgálta a Berzsenyi Dániel Könyvtár 2003 novemberében -
születésének 150. évfordulója alkalmából - rendezett
konferenciája is, amelynek előadásai képezik a kötet
gerincét.
-----A bevezető tanulmányt (Csak
az utakban és a módokban van eltérés... Töredékes
pályakép Éhen Gyuláról) Katona Attila írta. A
"töredékes pályakép" túllép a hagyományos
Éhen-laudáción. A szerző bemutatja a lenyűgöző
munkabírású, a világra és városára egyaránt figyelő,
ellentmondásoktól nem mentes életutat a polgármesteri székig
és a bukásán is túllépő közéleti embert, aki "egy
szegény anyagi viszonyok között tengődő" provinciális
kisvárost eljuttatott a modern Szombathely státuszáig.
-----Gyáni Gábor (Éhen Gyula,
a reformer polgár) a nemesi származású Éhen nézeteit
ismerteti a polgárság feladatairól esszéi (A modern város, A
polgár, A városok társadalma) alapján. Szerinte a
"tudásban és munkában gyökerező polgárságnak kell
képeznie azt az erőt, amely képes és alkalmas a nemzeti
közösség integrálására." Ez a "társadalmi
egyesülés" lehet az alapja az egyszerre polgári és
nemzeti haladásnak. Következésképpen a polgárságot kell
életerőssé tenni ahhoz, hogy be tudja tölteni vezető
szerepét a társadalomban. Ennek egyik fontos útja az
"egészséges alapon érvényesülő iparfejlesztés."
A kisiparosságot pedig az államnak kell megvédenie az
elhatalmasodó konkurenciaharctól. Gyáni értékelése szerint
Éhen reformista liberális nézeteit "mintegy félúton
helyezhetjük el" Schwartz Gyula nézetei és a Vázsonyi
Vilmos által képviselt demokratizmus között.
-----A városi infrastruktúrát
megteremtő Éhent mutatja be Melega Miklós (Éhen Gyula
polgármester infrastruktúra-fejlesztő programja). Csatorna
és vízvezeték nélkül egészséges város elképzelhetetlen.
Programjának része volt a járdák burkolása is. De nemcsak az
infrastruktúra kiépítését tartotta fontosnak, hanem annak
községiesítését, azaz városi tulajdonba vételét is. A
szerző szerint Éhen a "városi tulajdonú közművek
elkötelezett híveként a funkcionális értelemben is
modernizálódó, szolgáltatásszervező város egyik
legkorábbi ideológusa volt". Melega számos műszaki adat
ismertetésével is bizonyítja e hatalmas városépítő munka
jelentőségét. Az éheni tevékenység egyik fontos
érdemeként említi a szerző, hogy polgármesteri
munkásságával bebizonyította, hogy az általa vázolt modern
város "nem fantazmagória, hanem megvalósítható
realitás."
-----A városfejlődéssel
együttjáró iparosodás megnövelte a lakosságszámot is. Az
ipar által foglalkoztatottak egy új társadalmi csoportot, a
munkásságot teremtették meg, akiknek természetes igénye volt
a túlzsúfolt lakóházakból, a nyomortanyákról emberibb
körülmények közé kerülni. Az emberibb körülményeket
jelentette Szombathely egyik első lakótelepének, a vasutas
munkástelepnek a megépítése. Kalocsai Péter ennek
történetét (Az Éhen-telep, egy vasutas munkástelep
létesítése) dolgozta föl. A tanulmány ismerteti a
politikus nézeteit a munkáskérdésről, amelynek egyik fontos
eleme a megfelelő lakás, amelyről az államnak, a
társadalomnak kellene gondoskodnia. Megoldást jelentett - más
városokhoz hasonlóan - családi házas lakótelep létesítése
is. Ez olyan 250-300 m2-nyi bekerített telken fölépített
szerény ház, amely viszonylag egészséges életfeltételeket
biztosít a család minden tagjának, biztonságos játszóhelyet
a gyerekeknek. Kalocsai ennek - a MÁV szombathelyi műhelyéhez
kapcsolódó - munkáslakótelepnek históriáját mutatja be az
ötlettől az első épületek sorozatos konfliktusokkal kísért
átadásáig, 1912-ig.
-----Nemcsak az Éhen-telep
földolgozása újdonság a helytörténeti irodalomban, hanem
Katona Attila oktatástörténeti tanulmánya is (A modern
város és az [elemi] oktatás). A XX. századi Szombathely
első másfél évtizedének oktatástörténetébe vezeti be az
olvasót a dolgozat. Éhen előbb polgármesterként, majd
iskolaszéki elnökként próbált segíteni az oktatás számos
nehézséggel terhelt helyzetén. Például az elemi oktatás
kötelező, a szülőknek mégis tandíjat kell fizetni. Igaz,
Szombathely város tanácsa egy időre eltörölte azt, ám a
tanulók számának emelkedése több tanító
foglalkoztatását, új iskolák építését tette
szükségessé, következésképpen nagyban megterhelte a város
költségvetését. (A Szombathelyhez hasonló lélekszámú
városok költségvetésük - nagyjából - 40%-át fordították
oktatásra.) Az elemi iskolák államosítására (erre elvileg
lehetőség volt) tett erőfeszítések sorozatos kudarcot
vallottak.
-----Éhen polgármesterségének
idejére esett a város iskolakörzetekre osztása és az I.
kerületi iskola (ma Dózsa utcai egészségügyi főiskolai
kollégium) építése. A reformer Éhen az egységes magyar
társadalom megteremtésében meghatározó szerepet szánt a
"magyar nemzeti népoktatásnak".
-----Kozma Gábor az Éhen Gyula
Kör történetét (Éhen Gyula örökségének ápolása),
sikereit, kudarcait eleveníti föl írásában. Pallósiné
Toldi Márta Éhen írásaiból állított össze bibliográfiát.
A 2074 tételből álló összeállítás zöme megyei és
városi, valamint fővárosi lapokban jelent meg.
-----A kötet záróharmada, Katona
Attila bevezetőjével, az Éhen Gyula írásaiból álló
válogatást tartalmazza. A válogatás egyik szempontja: azoknak
az írásoknak a közreadása, amelyek a szombathelyi
közkönyvtárakban nem találhatók meg, a másik "...a
városok történelmi hivatásával" kapcsolatosaké.
-----Feiszt György alpolgármester
a kötet beköszöntőjében egy leendő Éhen-monográfia
elkészítésében bizakodik. Megteheti. A kötet tanulmányai
rászolgálnak erre a bizakodásra. Az utóbbi években felnőtt
egy új helytörténész generáció, amelynek ezúttal csak
néhány tagja eredeti kutatásaival, a fellelt anyagok
feldolgozási módjával sokféle újdonságot kínál az
érdeklődőknek. Munkásságuk a jövőben aligha lesz
megkerülhető.
-----Köbölkuti Katalin nemcsak a
tőle megszokott igényes szerkesztői munkát abszolválta,
hanem a kötet alapjául szolgáló konferencia szervezésében
is jeleskedett.
Gál József
----------------------------------------Szombathelyi tudós tanárok 3. Szerk.: Köbölkuti Katalin, Berzsenyi Dániel Könyvtár, Szombathely, 2006. 208 old.
Szombathely
tudománytörténet, életrajz, helytörténet iránt
érdeklődő tudományos köre és a tágabban értelmezett
érdeklődő közönsége is nagy örömmel veheti kezébe a Szombathelyi
tudós tanárok sorozat harmadik kötetét, amely a három
területet eredményesen szintetizálja a portré
segítségével. A recenzensek gyakran közhelyként
megfogalmazott öröme most teljességgel őszinte, és még
növeli is az a remény, hogy a sorozat folytatására is
számíthatunk - hiszen úgy tudjuk, a negyedik rész tervei már
megvannak.
-----A Szombathelyi tudós tanárok
első kötetét 1998-ban szerkesztette egybe Köbölkuti Katalin,
a Berzsenyi Dániel Könyvtár tudományos munkatársa, majd
2002-ben megjelent azonos cím alatt a második rész is. A
harmadik kötetben helyi, vagy egy ideig itt (is) dolgozó
bölcsészek, tanárok, bölcsésztanárok szerepelnek
szerzőként.
-----A kötet bevezetőjében Láng
Gusztáv irodalomtörténész kiemel két momentumot, amely
lehetővé tette, hogy a bemutatásra kerülő nyolc tudós
tanár eredményes és maradandó munkát végezzen. Egyrészt
közülük hatan egyházi keretben töltötték életüket, s ez
bizony a munkára fordítható idő maximalizálása mellett
jelentős mecenatúrát is jelentett számukra; másrészt pedig
kivétel nélkül mindegyikük abban a helyzetben volt, hogy a
vidéki élet sokszor - hamisan! - partikulárisnak mondott
valóságában megtalálhatták a fejlesztve megőrzés
formulájának gyakorlati lehetőségeit. Utóbbit Láng "a
szűkebb közösségük iránt érzett intellektuális
felelősség" etikájával magyarázza.
-----A sorozat
életmű-feldolgozásainak metodológiai hagyományát követi a
harmadik kötet szerkezete is. A nyolc élet és mű egyenkénti
bemutatását képek és bő lábjegyzetapparátus kíséri, majd
a könyv zárásaként a szerkesztő által összeállított, 498
elemből (!) álló pontos és kimerítő bibliográfia
következik, benne a bemutatott személyek műveivel, azok
recenzióival és a róluk szóló irodalommal.
-----A kötet életrajzaiban nem
csupán a vizsgált személyek, hanem a személyiségek
is érzékelhetővé válnak, akik a szombathelyi, vasi, vagy
egyenesen dunántúli tudományos életre máig érezhetően
jótékony hatást fejtettek ki. Kiváló példa a kötet arra,
hogy hogyan lehet a tudomány történetét portrék
segítségével megismertetni.
-----A Kovács Sándor Iván által
bemutatott Szép János (1767-1834), aki amellett, hogy a
magyar esztétika (korában: széptan) úttörője volt,
megénekelte Szombathelyt latin nyelvű dicsőítésében,
értékes korképet adva a városról. Dobri Mária mutatja be Nagy
Nep. Jánost (1809-1885), aki reformkorban írott latin
nyelvű magyar nyelvkönyvével az MTA csodabogarának
számított - gondoljuk el, van abban valami báj, ha valaki a
magyar nyelv emancipálásának korában, az 1830-as évek
elején deákul foglalja össze a magyar grammatikát! De nem
mellesleg neki köszönhetjük a keleti nyelvek sora - arab,
szír, káldeus, arámi, héber, perzsa - magyar kapcsolatainak
feltárását. Kiss Gábor és Mayer László két életművet is
bemutat a kötetben: Lipp Vilmosét (1835-1888) és Horváth
Tibor Antalét (1889-1964). Ehhez a két életrajzhoz
csatolhatjuk Mayer László és Tóth Kálmán munkáját, Kárpáti
Kelemen (1859-1923) életének és munkásságának
ismertetését. Piarista és premontrei szerzetesekként a
tudomány és a vallás, az ész és a hit metszéspontján
egyensúlyozva a szombathelyi gimnáziumi tanításnak éppen
úgy mesterei voltak, mint a muzeológia, a régészet és a
levéltári, illetve könyvtári munka elmélyült
művelésének. S emellett nem lehet elfelejteni a
tudományszervezéssel kapcsolatos aprólékos
tevékenységüket, amellyel nemcsak tudományos diskurzust
teremtettek, hanem a fejlődő városnak kultúrát is adtak. A Vasi
Szemle hasábjain külön ki kell emelnünk Nagy Éva Pável
Ágoston-portréját (1886-1946). Tanár, etnográfus,
nyelvész, szerkesztő, költő, muzeulógus, irodalomszervező
és fordító, filológus volt Pável Ágoston egy
személy(iség)ben. Mozgalmas életét szép körképben mutatja
be a szerző. A kötetet záró két életrajz: Géfin Gyula
(1889-1973) és Kapossy János (1894-1952). Mind Dobri
Mária, mind Balogh Péter kiemeli írásában, hogy a
szombathelyi egyház- és építészettörténet két
megkerülhetetlen alakja a helyi- és az általános magyar
kultúrtörténet szempontjából előkelő helyen szerepel.
-----Tartalmas, jól szerkesztett,
precíz tanulmánygyűjteményt kap az, aki kezébe veszi a
kötetet. A kiválóan megtervezett borító és a nemkülönben
igényes tipográfia Sellyei Tamás Ottó munkája, a könyvet
Hahner Péter lektorálta.
-----Csak remélni lehet, hogy a
nagyszerű vállalkozás tovább folytatódik, hiszen vannak még
feldolgozni való életművek, s érdeklődés is mutatkozik
bemutatásuk iránt.
Békés Márton
----------------------------------------Mészáros István: Mindszenty. Egy "kultusz" a XXI. században. Kairosz Kiadó, Bp. 2005. 461 old.
A történelem jelenségei egy
idő után önálló életre kelnek. Saját történetük lesz.
Minél távolabb vagyunk a jelenség idejétől, annál hosszabb
és bonyolultabb ez a saját történet. A történész feladata
nemcsak a jelenségek feltárása, hanem az is, hogy az időben
el is kísérje őket. Persze nemcsak az időbeli távolság
írja ezt a saját történetet, hanem az is, hogy a jelenség
mennyire fontos a mának. Minél meghatározóbb mozzanata ez a
jelenség múltunknak, annál fontosabb a jelenség
történetének vizsgálata, ami nem másról szól, mint a
jelenség korokon átívelő megítéléséről. Miközben ezt
vizsgáljuk, nemcsak a jelenséghez kerülhetünk közelebb, de
megismerhetjük az azóta letűnt korok jellemzőit is. Ennek
következtében a jelenség történetének vizsgálata nem
öncélú, hanem magát a tudományos munkát szolgálja.
-----Ha XX. századi történelmünk
egyik ilyen meghatározó jelenségét keressük, minden
bizonnyal hamar rálelünk Mindszenty József bíborosra, akinek
megítélését Mészáros István történész egy vaskos
kötetben vizsgálja. Már a mű megszületése is több, fontos
üzenetet hordoz. Egyrészt alátámasztja, hogy a
Mindszenty-kérdés valóban meghatározó hazánk és a magyar
katolikus egyház történetében és megítélésében, hiszen
nem születhetett volna meg, ha nem keletkezik oly sok és
sokféle írás a bíborosról. Ezeknek az összegyűjtését,
állításaikra a reflektálást a szerző fontosnak tartotta.
Másrészt nyilvánvalóvá teszi, hogy a kérdés foglalkoztatja
a társadalmat és a tudományos közvéleményt is, amelynek
részeként a szerző maga is hozzájárul a bíboros alakjának
jobb megismeréséhez.
Mészáros István tehát összegyűjtötte harminc év
(1975-2005) dokumentumait, hogy vizsgálja a kérdés
történetét és a kort, amelyben született. Mindszenty
tiszteletének két korszakát különíti el: 1. a máriacelli
korszak, amelyet sajátos kettőség jellemez, hiszen
meghatározója itthon a hallgatás, külföldön az elmélyülő
ragaszkodás a bíboros iránt, 2. az újrafelfedezés
korszaka, amelyben átalakul a mártír főpap képe, amikor
szabaddá válik a vallásos ragaszkodás kifejezése és a
történelmi személyiség megítélése egyaránt. A szerző
hihetetlen mennyiségű anyagot tár az olvasó elé. Olyan,
eddig a nagyközönség által nem ismert forrásokat kutatott
fel - főleg a világsajtó és az emigráció körében -,
amelyek megdöbbentő tanúságát adják annak, hogy Mindszenty
József neve és sorsa külföldön mennyire azonossá vált a
magyarsággal, miközben itthon agyonhallgatták vagy épp
megmásították a történetét. A kötet tele van személyes
élményekkel a megnyilatkozók és a szerző részéről is.
Ettől több mint egy Mindszenty-bibliográfia. Szinte a
teljességre törekszik és minden - szó szerint minden -
Mindszenty-megemlékezést, könyvet, tanulmányt, újságcikket
felsorol és szubjektíven értékel. Ezen kívül említést
tesz a megnyilvánuló tisztelet egyéb formáiról, amelyek a
bíboros szellemiségének továbbélését tanúsítják, legyen
szó szoboravatásról vagy iskolai emlékversenyről.
-----A kötetben bőven esik szó
arról is, hogy a közvélemény és a tudományos körök még
ma sem ismerik eléggé Mindszenty József életét. Tovább
élnek a róla kialakult/kialakított rossz sztereotípiák. A
szerző munkásságával és e kötet megjelentetésével is ezek
kijavítását szeretné elérni. Eközben bírálatokat fogalmaz
meg a hazai közélet egyházi és világi szereplőivel szemben
is. Különösen élesen fogalmaz akkor, amikor a Mindszentyről
rajzolt képet vizsgálja a hazai tankönyvekben. Arra a
következtetésre jut, hogy a mártír bíborosról keveset és
nem hiteles információkat nyújtanak a mai könyvek sem.
Bírálatából bőven kijut a hazai történettudomány
képviselőinek is.
-----A kötetből kiderül, hogy
Mindszenty József tisztelete halála óta töretlenül
növekszik. Sajátossága az alulról jövő spontaneitás, amely
fenntartotta a kényszerű hallgatás éveiben és gyarapítja
azóta is, hogy immár szabadon emlékezhet rá a magyarság.
Miközben ez érződik a kötet egészén, fontos információkat
tudhatunk meg arról, hogy határon innen és túl kik, milyen
szervezetek segítik a bíboros emlékezetét fenntartani, milyen
egyházi és társadalmi szervezetek vállalnak ebben szerepet.
Különösen gazdag a kötet második fele, amely a bíboros
hamvainak hazatérése utáni évekről szól. Nem meglepő ez,
hisz már szabadon megnyilvánulhatott az iránta érzett
tisztelet. Kitűnik, hogy a magyar katolikus egyház számára
adott Mindszenty József példája. Ez a példa egyre elevenebb
és fontosabb az egyháznak, amely a számtalan
megemlékezésből, ünnepségből is látható. Ezeket mind
megörökítette a szerző. Magyarországon eddig nem született
hasonló összegzés, ezért aki Mindszenty Józseffel és
korával kíván ismerkedni, feltétlenül kezébe kell vennie a
szerző eme kötetét.
Bakó Balázs
----------------------------------------Murányi Gábor: Egy epizodista főszerepe. Lajos Iván történész élete és halála. Noran, Bp. 2006. 315 old.
A Vasi Szemle 2002.
évi 4. számában több írást is szentelt Lajos Iván
(1906-1949[?]) történész emlékének. A pécsi egyetemen
dolgozó, diplomáciatörténettel foglalkozó legitimista
történész kezdetben az Osztrák-Magyar Monarchia különbéke
kísérleteiről (1925), Zita királyné alakjáról írt (1929),
majd a horvát-kérdéssel és a restaurációs kísérletek
külpolitikai vonzataival foglalkozott (1930), később keze
alatt született meg az első magyar monográfia IV. Károlyról,
mintegy 600 oldalon (1935). Lajos Iván neve a borítójáról
csak Szürke könyvként emlegetett, eredetileg Németország
háborús esélyei a német szakirodalom tükrében címet
viselő kötettel vált ismertté. A magyar sajtótörténet nem
csupán érdekes, hanem példátlan epizódját alkotta az a
tény, hogy az 1939-ben több szériában kiadott Szürke
könyvet végül német nyomásra a kormányzat betiltotta,
de a szerző sejtése szerint Teleki Pál addig még hathatósan
segítette a kötet minél nagyobb körben való
elterjesztését. (Röviden a Szürke könyv a
világháborúba vonuló Németország sajtója, hivatalos és
félhivatalos nyilatkozatai tükrében arra a megállapításra
jut, hogy Berlin nincs felkészülve egy győzelemhez szükséges
erőfeszítésre.)
-----Murányi Gábor újságíró,
sajtótörténész, számos kötet szerkesztője, saját
bevallása szerint 20 éves kutatómunka, elmélyülés,
fel-fellángoló kedv után bocsátja ki munkáját. Alapos,
főképpen a levéltári forrásokon alapuló szövegében a
történész szakma csupán azt furcsállhatja, hogy helyenként
publicisztikus fordulatokkal, s nem a szokásos lábjegyzetekkel,
hanem zárójeles megjegyzésekkel és azt feloldó
irodalomlistával dolgozik. Mindezek azonban könnyebben
olvashatóvá, követhetőbbé teszik az amúgy is adatgazdag,
témájánál fogva is fordulatos anyagot.
-----Lajos Iván életrajza mellett
az olvasó nem csupán a tágabb történeti kontextusba kap
bebocsáttatást, hanem a kor legitimista politizálásával,
emberi és politikai kapcsolatrendszerével, sajtójával,
szimpatizánsaival és ellenfeleivel, kiemelkedő alakjaival is
megismerkedik, tehát a kötet jóval többet nyújt a
középponti alak mégoly érdekes és helyenként homályos
életénél. Homályos - mondottuk, s bizony ez is mutatja, hogy
az alapos levéltári kutatás az intuíció kiegészítéseivel
sem képes teljes mértékben felfedni olyan
"titkokat", mint például hogy mit csinált, és
főképpen kinek a megbízásából Lajos Iván 1940-ben a
harcoló Franciaországban, és Teleki Pálnak milyen szerepe
volt kiküldetésében, hiszen ebben az évben Sigray legitimista
vezető Londonban is megfordult, Eckhardt Tibor pedig Amerikába
utazott, és ott is maradt. Kérdés továbbá, hogy ki
finanszírozta a Szürke könyv kiadását, s az angol
kapcsolatok milyen szerepet játszottak a magyar legitimista
körök szervezeti, politikai és főként pénzügyi életében.
-----Lajos Iván, aki 1945 nyarán
Mauthausenből tért vissza, hamarosan szemet szúrt a
"felszabadítóknak" is, s egy év múlva elhurcolták.
Minden bizonnyal egy szovjet lágerben halt meg, 1949-ben.
-----A kötet recenzense örömmel
emeli ki, hogy a szép kiadású, nagyalakú, 300 oldalas munka
közli Lajos Iván két publikálatlan művét 1946-ból: Magyarország
felelőssége a második világháborúban és Az első
válaszút címek alatt. A kötetet bő képanyag,
dokumentumválogatás, irodalomlista és névmutató egészíti
ki.
B. M.
----------------------------------------Margittai Gábor: Külső magyarok. Utazás a végeken. Nemzet Lap- és Könyvkiadó, Bp. é. n. [2005] (Magyar Nemzet Könyvek)
A Magyar Nemzet fiatal
újságírója, hétvégi mellékletének szerkesztője néhány
évvel ezelőtt gazdag és mély műveltségről tanúskodó,
érzékeny és filozofikus esszékkel hívta fel magára a
figyelmet. Új könyve ugyancsak irodalmi szöveg, a riport
műfaj szokásos "anyagához" képest jóval
kidolgozottabb és sűrűbb szövésű próza. Ezt olvassuk benne
egy vasútállomásról, amely "lepusztultságában is
időtlen pompával, idegenkedve magasodik egy isten háta
mögötti faluban, a hajdani Monarchia vasúti
végváraként" - a mai Románia szívében, a
Keleti-Kárpátokban álló gyimesiről: "Ez a
pályaudvar ma viharvert, megviselt kokott. Csupa rongyos,
gyanús külsejű, kiszámíthatatlan fickó tántorogja körül,
részeg lépteiktől konganak a hatalmas, üres várótermek. A
kőpadlót benzinnel mossák, hajnalonta motyóikra telepedve
bólingatnak a mákonyos gőzben az utasok. Gubás, bocskoros,
átalvetős román pásztorok, nyűtt arcú ipari munkások,
izgő-mozgó sátoros cigányok üldögélnek a langyos kályha
mellett, egy-egy hajnali részeg időnként, mint a zsák, a pad
alá fordul, s ott horkol békésen tovább. Magányos
elmebetegek jelennek meg olykor, felsőtestüket himbálva vagy
éppen önfeledten onanizálva - abszurd drámákhoz eszményi
tereket, hősöket kínálnak a romániai várótermek."
-----A találomra kiemelt
szövegrészlet nemcsak a képgazdagságában is racionális
fegyelmű stílusra lehet példa, hanem a kötet világának,
úgy lehet, a lényegéből is visszaad valamit. A könyv ugyanis
az abszurditásokat kivált nem nélkülöző modern kori magyar
sors folyamatos képtelenségei közé "kalauzol" el
bennünket: a szórványmagyarság világ- és nemzetvégi
telepeire, amelyeknek szinte mindegyike a pusztulás
szívszakasztó tárlatával, a "régi dicsőség" és
az - immár 88 éve tartó - "új" birtoklás
gondatlanságának, szándékos, múltfelejtető rombolásának
hervasztó dichotómiájával fogadja a látogatót. Az - igen -
a nemzethalál mindennapos praxisával, amely a vegytiszta
reménytelenség megnyilvánulása, a minden fennköltségtől
elzárt, súlyos, abszurd fájdalomé. Az "utolsó
magyar" toposzának folyamatos felgőzölődése, de nem az
írói melankólia retortáiban, hanem a végsőkig megalázó,
magányos pusztulásban. Az öreg Csegezi Árpád szól így a
dél-erdélyi Nagypestényben: "El sem tudják képzelni,
mekkora ünnepeket tartottunk karácsonykor, húsvétkor. Mekkora
mulatságokat...! Aztán kevesen maradtunk. Maguk nem tudják,
milyen érzés utolsónak maradni. Én vagyok a legutolsó -
mondja. Sírva fakad."
-----Ez az a helyzet, amikor már
nincs mód a dolgok higgadt, racionális szemléletére, amikor
"már csak egy Isten menthet meg bennünket"
(Heidegger), ám egyszersmind ez az, amikor a még megmaradt
nemzeti értelmiségnek, ha Isten felruházta a megfelelő
képességekkel, mégis legfőbb kötelessége, hogy
megzabolázva zaklatott szívét, először is segítsen
tompítani az egyéni fájdalmakat és mentse a menthetőt akár
tárgyiakban is, másodszor pedig megpróbálja higgadtan és
tárgyilagosan szemlélni saját közvetlen tapasztalatait
ugyanúgy, mint az egész kárpát-medencei helyzetet.
-----Margittai Gábor ebben a
szellemben reflektál tapasztalataira. Legfőbb érdeme azonban
maga a riporteri munka, amit elvégzett. Olyan helyszíneken
járt, és olyan beszélgetéseket folytatott, ahol és
amilyeneket a sajtószabadság beköszönte óta sem igen
folytattak kollégái, ilyen módszerességgel szinte biztosan
nem, sem az írott, sem az elektronikus sajtóban. A
csonka-magyarországi társadalomnak az a része, amely
egyáltalán képes még közösségben, nemzetben gondolkodni
(2004. december 5-e óta tudjuk, hogy ez a rész, bár biztosan
nem azonos teljesen az akkor "igen"-nel szavazókkal,
már valószínűleg kisebbségben van saját hazájában),
figyelmét legföljebb az elszakított magyarság központjai és
az ún. "tömbmagyarság" tájai (pl. a Székelyföld)
felé fordítja, az utódállami viszonyokról pedig nagyrészt
örökölt vagy újabb sztereotípiák szerint gondolkodik. Ez
utóbbiak nem alkalmasak - többek közt - a moldvai
csángó-kérdés vagy a dákoromán kontinuitás-elmélet
továbbélésének megértésére. Ezekről érdekes, elemző
beszélgetések szólnak a könyvben.
-----Legtöbbször izgalmas
beszélgetések formáját ölti a szórványvidékek bemutatása
is. A feltáruló tragikus etnikai pusztulás, a magyarság
eltűnése és tárgyi emlékeinek leromlása mellett
kuriózum-szerűen érdekes helyszínek, helyzetek, személyek
jelennek meg a könyv lapjain - akár a szepességi magyar
arisztokrácia utolsó képviselőire, akár a dél-erdélyi
román tengerben málladozó, gyakran csak néhány fős magyar
nyelvszigetekre, akár a gyimesbükki magyarok
egyikének-másikának tetten ért identitásváltására, a
magyarok közti, "génhibaként" jellemzett áldatlan
viszálykodás kárpátaljai megtapasztalására, a délvidéki
Sajkás-vidék maradék magyarjainak iszonyú emlékeire (s ma is
folytatódó megfélemlítettségére) stb., stb. gondolunk.
Persze, sok keserűséget kell vállalnia az olvasónak a sok-sok
érdekességért - de hát régóta tudjuk, hogy a magyar sorsnak
nemcsak a megélése, még a szemlélése is igazából csak
erős idegzetűeknek (volna) való.
-----Tulajdonképpen érthető, ha
sok honfitársunk elhárítja ezt. Szerencsére nem tartoznak
közéjük azok a szombathelyiek - részben műszaki
értelmiségiek -, akik a könyv két fejezetében is
megjelennek. Kovács Jenő mérnök vezetésével
szabadidejükben immár sok év óta járják a
szórványmagyarság kárpátaljai, dél-erdélyi, bácskai
településeit, s hol szobrot állítanak adakozásból (mint a
máramarosi Técsőn), hol templomok, temetők, sírkövek
megmentéséhez, a maradék magyarság lelki megerősítéséhez
járulnak hozzá a maguk két karjának munkájával ugyanúgy,
mint lehetőségeik szerinti más segítséggel. Értelmes és
képzett emberek, mégis: irracionális mindaz, ami mozgatja
őket, amint nem ésszerű a (haza)szeretet, a nemzeti
közösséghez való ragaszkodás, és nem ésszerű maga a
remény sem. Élni azonban nemigen lehet nélküle - vele
ellenben, néha, a józan ész ellenére, túlélni, megmaradni
is lehet.
-----Jó, hogy ez a fontos könyv
ezt az esélyt is felvillantja.
Gyurácz Ferenc