PUSZTAY JÁNOS
FELSŐOKTATÁSI
KIHÍVÁSOK
A NYUGAT-DUNÁNTÚLON
1. A DUNÁNTÚL, AZON BELÜL A
NYUGAT-DUNÁNTÚL
FELSŐOKTATÁSI, TUDOMÁNYOS HELYZETE
----------------------------------------
-----A felsőoktatási intézmények
területi megoszlása Magyarországon egyenetlen. Az ország nagy
egyetemei Budapesten, illetve az ország keleti felében
találhatók (Szeged, Debrecen, Miskolc, Gödöllő), míg a
Dunántúl egyetlen - a tudományos potenciált nézve -
kiemelkedő egyeteme a pécsi. A tudományos minősítéssel
rendelkező oktatók számát tekintve néhány évvel ezelőtt a
Szegedi Egyetemen kb. annyian dolgoztak, mint az egész
Dunántúlon. A Dunántúlon a felsőoktatásban tevékenykedő,
tudományos minősítéssel rendelkező oktatók mintegy fele
Pécsett található (= fél Szeged), a "másik fél
Szeged" pedig megoszlik a Dunántúl többi felsőoktatási
intézménye között. (S akkor még nincs szó a szegedivel kb.
azonos méretű debreceni egyetemről, a pécsivel kb. azonos
méretű miskolci egyetemről stb.) A főiskolai hálózat
tekintetében is hátrányos a Dunántúl helyzete: a
dunaújvárosi és a szombathelyi főiskolával szemben az
ország keleti felében ott van a nagyon erős nyíregyházi és
egri főiskola, továbbá a kecskeméti, a bajai, a szolnoki
főiskola, a Békés megyei főiskolai konglomerátum, az
önállóvá vált gyöngyösi főiskola.
-----A nyugat-dunántúli régió
három megyéje a felsőoktatást illetően tarka képet mutat.
Győr-Moson-Sopron megyében két egyetem található három
városban (a Nyugat-Magyarországi Egyetem Sopronban,
Mosonmagyaróváron és Győrött; a Győri Egyetem Győrött).
Zala megyében Keszthely egyetemi város maradt ugyan, de a
korábbi Keszthely központú Pannon Agráregyetem megszűntével
(annak kaposvári karára meg a kaposvári tanítóképzőre
alapozva létrejött az önálló Kaposvári Egyetem; a
mosonmagyaróvári kar pedig a Nyugat-Magyarországi Egyetem kara
lett) a Veszprémi - legújabban: Pannon - Egyetem karává
vált. Vas megyében a Berzsenyi Dániel Főiskola volt és
maradt a maga státuszában.
-----Nem sikerült megvalósítani
az évekig tervezett Nyugat-Magyarországi Egyetemi Regionális
Szövetséget (Sopron-Szombathely-Mosonmagyaróvár), mint ahogy
pl. Szombathelyen nem sikerült a Pécshez tartozó
egészségügyi tagozatot sem integrálni a Berzsenyi
Főiskolával.3
2. A BOLOGNA-FOLYAMAT
A bolognai folyamat, amelyet,
úgy látszik, meglehetősen erőszakoltan és nem kellő
körültekintéssel kívánnak bevezetni, a magyar
felsőoktatásban, számos, a régiónkat is érintő kérdést
vet fel, s ezekre a kérdésekre sürgősen meg kell találni a
választ.
-----Mint ismeretes, 2006
szeptemberétől szinte teljes körűen megszűnik az eddigi
főiskolai és egyetemi képzés. Ennek helyét a két-, illetve
háromlépcsős képzési rendszer veszi át. Az első szakasz a
hároméves egyetemi alapképzés, ezt követi a kétéves
mesterképzés, majd végül a hároméves doktori képzés. A
különböző szintű képzéseket elméletileg minden, azokra
szakmailag felkészült intézmény indíthatja - nagyon szigorú
akkreditációs eljárás után. Nem kívánok foglalkozni az új
rendszer tartalmi problémáival: úgy látszik, a hajó elment,
ez lesz a kötelező képzési rend, függetlenül attól, hogy
számos szak esetében nem világos, mire jogosít fel az
egyetemi alapképzést igazoló diploma, mit lehet tartalmilag
kezdeni az így megszerzett tudással.4 A 2006-2007-es
tanévben egy-két szak kivételével mindenütt megkezdődik az
egyetemi alapképzés. Eközben számos felsőoktatási
intézményben (elsősorban az egyetemeken) folynak az
előkészületek a mesterképzés bevezetésére.
-----A jelenlegi elképzelések
szerint az egyetemi alapképzést végzettek mintegy 30%-a
folytathatja tanulmányait a mesterképzésben. Ez az arány,
kiegészítve a rendkívül súlyos demográfiai helyzettel,
számos felsőoktatási intézményre nézve végzetes
következményekkel jár, s ezek közvetlenül is kihatnak az
adott város, megye, régió életére.
-----Már a BA/BSc (azaz az egyetemi
alapképzési) szakok akkreditációja sem volt számos
felsőoktatási intézmény számára könnyen megoldható
feladat - holott azt hihettük volna, hogy az egyetemi
alapképzés gyakorlatilag megfelel az eddigi főiskolai
képzésnek. Bár sok esetben el sem éri annak színvonalát, a
Magyar Akkreditációs Bizottság mégis nagyon szigorúan mért,
és sok - elsősorban főiskolák benyújtotta - szak
indítását nem javasolta. Szerencsére a parlamenti választás
évében jártunk, s úgy látszik, az oktatási kormányzat nem
akart még egy felsőoktatási tiltakozási hullámot is
kiváltani, így inkább felülbírálta a MAB-ot, s megengedte
szinte valamennyi szak indítását. Nem mindig lesz azonban
választási év. Például a legkésőbb 2009-ben - de érzésem
szerint az egyetemek várható nyomására már korábban -
bevezetendő mesterképzés akkreditációja és kormányzati
engedélyezése a legközelebb esedékes parlamenti választások
előtt egy-két évvel fog lezajlani. Ebből pedig az
következik, hogy az engedélyezési eljárást a 'nagypolitika'
szempontjai nem fogják befolyásolni.
-----Várható viszont, hogy az
egyetemi szféra - a MAB-ban is tapasztalható erős
érdekérvényesítésén keresztül - vezet be korlátozásokat
a mesterszakok, s még inkább a doktori iskolák engedélyezési
eljárásában. Könnyű kiszámítani, várhatóan milyen
alacsony lesz a mesterképzésben részt vevő hallgatók száma.
Ismerve az egyetemek felvevőképességét, annak
megjóslásához sincs szükség természetfeletti
képességekre, hogy a várható mesterképzési és doktori
igényeket az egyetemek ki fogják tudni elégíteni. A nagy
kérdés, hogy mi lesz a főiskolákkal, amelyek között vannak
olyanok - így a Berzsenyi Főiskola is -, amelyek már ma is
folytatnak egyetemi képzést.
-----Az már a BA/BSc szakok
akkreditációjakor látszott, hogy a szakmai javaslat (MAB)
kialakításakor a hagyományok nem, csak a tényleges
minősítési szempontok játszottak szerepet (még akkor is, ha
néhány szakkal kapcsolatosan furcsa, s eléggé nehezen
megmagyarázható döntések születtek - akár pozitív, akár
negatív értelemben). Azaz egyáltalán nem biztos, hogy a
főiskolák a meglévő egyetemi szakjaikat a mesterképzésben
automatikusan folytathatják.
-----Éppen ezért úgy látom, hogy
a főiskolák előtt két út van, közülük az egyik - alább
elsőként tárgyalandó - zsákutca.
-----A) A főiskolák nem
kívánnak 'kis egyetemek' lenni. Azaz nem is törekszenek
mesterszakok bevezetésére, megelégszenek a BA/BSc szakok
indításával. Ennek a stratégiának legalább az alábbi két
hátulütője van:
------ A mesterképzés önmagában
nem fogja eltartani az egyetemeket, tehát részt kell
vállalniuk a BA/BSc biztosította tömegképzésben is. A BA/BSc
szinten úgy (is) tudnak hallgatót szerezni, hogy a BA/BSc
képzésben részt vevők közül csak a saját hallgatóit
fogadja a mesterképzésben (a mesterképzésre - ellentétben a
BA/BSc képzéssel - lesz felvételi vizsga). Ha az egyetemek a
BA/BSc diplomával rendelkezőknek azt a 30%-át, amelyik állami
finanszírozásban folytathatja a mesterképzésben a
tanulmányait, a saját hallgatói közül veszi fel, az
intézményen belül a BA/BSc szakosoknak a 30%-nál lényegesen
magasabb aránya folytathatja tovább tanulmányait, azaz a
tovább tanulni szándékozó már a BA/BSc szak esetében is az
egyetemet választja.
------ Igen nagy valószínűséggel
az - egyelőre csak - egyetemi alapképzésben gondolkodó
hallgatók (vagy szüleik) az egyetemet választják a BA/BSc
szakok esetében is abból kiindulva, hogy abban az
intézményben, amelyikben mindhárom képzési szint (egyetemi
alapképzés, mesterképzés, doktori képzés) képviselve van,
az egyetemi alapképzés színvonala is magasabb, mint egy olyan
intézményben, ahol csak az egyetemi alapképzést folytatják.
Ez alól lehetnek üdítő kivételek, ám azok csak az
általános szabályt fogják erősíteni.
-----B) A főiskolák
innovációs pályára lépnek mind tartalmi, mind módszertani
tekintetben. Felismerik, hogy a túlélést és a fejlődést
csak új gondolkodásmóddal lehet biztosítani, s felveszik a
kesztyűt. Rugalmasabbak, mint a nagy egyetemek, amelyek
hagyományaiknál, a szellemi kapacitásban kétségtelenül
meglévő előnyüknél, a főiskolákénál lényegesen nagyobb
érdekérvényesítő erejüknél fogva elkényelmesednek, s
kevésbé hajlandók új, esetleg kockázattal is járó
megoldásokat keresni. A főiskolák előtt viszont nincs más
út.
-----Ha egy főiskola ugyanazt a
szakot kívánja elindítani mesterképzés keretében, mint amit
az egyetemek hagyományosan indítanak, eleve vesztes pozícióba
kerül. Nagy valószínűséggel nem megy át az akkreditációs
eljáráson (személyi feltételek, a szak hagyományai
többnyire az egyetemek javára térnek el), hiszen a kevés
számú hallgató képzéséhez mindnél kevesebb intézményre
van szükség. Tehát a főiskoláknak merőben új szakokat kell
kitalálniuk, ha pedig - mondjuk, hagyományból - ragaszkodnak
valamely régi, másutt is képviselt szakhoz, akkor annak a
tartalmát és módszertanát kell versenyképesen megújítani.
(További lehetőségekre alább térek ki.)
3. A TANÁRKÉPZÉS ÉS A BERZSENYI FŐISKOLA JÖVŐJE
A pedagógusképzésnek
Szombathelyen több évtizedes hagyománya van. Ez a hagyomány
megszakadhat, ha az egyetemek érvényesítik - márpedig
érvényesíteni fogják - érdekeiket. A demográfiai helyzetnek
a tanárképzés alakulásában is sorsdöntő szerepe lesz. A
kevés iskolás gyermek oktatásához az eddigieknél is kevesebb
pedagógusra lesz szükség, főleg, ha - mint azt a legutóbbi
időben hallani lehet - felemelik a pedagógusok heti
óraszámát. Az eddigieknél kevesebb számú pedagógus
képzését pedig az egyetemek el tudják látni.5
-----A pedagógusképzés - eddigi
ismereteim szerint - beleilleszkedik a Bologna-folyamatba. Az
adott tantárgy szakmai ismereteit a BA/BSc-szakaszban
sajátítják el a tanárjelöltek (ennek tartalma legalábbis
aggályos), a mesterképzés szakaszában pedig elsősorban a
tanári mesterséghez szükséges pedagógiai, módszertani
tudnivalókat ismerik meg. Mit tehet egy tanárképző
hagyományokkal rendelkező főiskola annak érdekében, hogy
továbbra is ott lehessen a pedagógusképzés
"tortaosztásánál"? A személyi/szakmai háttér
kötelező erősítésén túl - mivel ez az egyetemek
önvédelmi reflexéből fakadó akkreditációs
érdekérvényesítés miatt várhatóan nem lesz elegendő - új
programmal kell előállni. Egy lehetséges javaslat: a sikeres
finn közoktatási modell (lásd a legutóbbi két
PISA-felmérés eredményét) megismerése, adaptálása, s ehhez
kell kidolgozni az eddigiektől eltérő tanárképzési
programot. Ismétlem magam: ha ugyanazt csináljuk, mint amit
mások, akkor nekünk nem sok babér terem. Ha viszont továbbra
is részt kapunk az - immár mesterszintű - tanárképzésben,
biztosítva lesz a főiskola számos, egyébként nem biztos,
hogy hosszú távon életképes BA/BSc szakot képviselő
tanszékének jövője, s ezzel a főiskola jövője is.
4. INTÉZMÉNYEK KÖZÖTTI SZAKMAI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA
Ha a MAB - s nyomában a
politika - szigorúan szakmai érvek alapján dönt a
mesterképzés és a doktori programok odaítéléséről, akkor
- s megint hangsúlyozom a demográfiai tényezőt - a Dunántúl
felsőoktatási intézményei alig fognak ilyen szakokat kapni. A
fentebb már említett tartalmi innováción túl arra lesz
szükség, hogy a Dunántúl intézményei összefogjanak. Nem a
hagyományos integrációra kell gondolni, hiszen attól mindenki
- okkal, ok nélkül - fél (bár meggyőződésem, hogy a közel
másfél évtizede javasolt nyugat-magyarországi egyetemi
szövetség minden résztvevő fél számára hosszú távú
megnyugtató megoldást jelentett volna). Az erőket úgy kell
koncentrálni, hogy az mindenki számára előnyös legyen. Ha
egy mesterszakot több intézmény is meg akar hirdetni -
például mert hagyománya van az adott intézményekben -, ám a
MAB új feltételrendszere alapján valamennyiüknél csak
60-70%-os a szükséges szellemi kapacitás, akkor indítsák el
a szakot együttműködésben. Dolgozzák ki a közös programot,
rendeljék hozzá a szükséges oktatókat, közösen
gazdálkodva az együttműködő intézmények személyi
állományával, s nyújtsák be együtt akkreditálásra. Kapja
meg valamennyi együttműködő intézmény a szakindítás
jogát - de csak azzal a feltétellel, hogy a szakot közösen
valósítják meg. (A közös megvalósítás technikai
feltételeit az internet biztosítja: a közös órákat
konferenciakapcsolásos módszerrel lehet megtartani, ez élő
interaktív kapcsolatot biztosít az eltérő helyszínen lévő
tanár és a diákok között.) Ez mind a MAB-tól, mind az
oktatási kormányzattól új gondolkodást igényel. A
diáklétszám alakulását tekintve ez nem lehet végleges,
csupán átmeneti megoldás. Azonban ezáltal az intézmények
egyrészt időt nyernek, másrészt viszont olyan bizalmi tőke
jön létre a partnerintézmények között, amire hosszú távú
együttműködés - szakmegosztás, szövetség, integráció -
is építhető. Egyszersmind megmenti egy-egy
város/megye/régió kialakult szellemi erejét, s ezzel magát a
várost/megyét/régiót is.
-----Azt várni, hogy a politika
kimondja, erre vagy arra az intézményre nincs szükség, s
egyúttal javaslatot tesz a minél fájdalommentesebb
megoldásra, hiú ábránd. A liberális szemléletű
felsőoktatás-politika velejárója, hogy az intézmények
versenyben vannak egymással, s hulljon a férgese. Ez a
felsőoktatásban, figyelembe véve annak regionális kihatásait
is, téves álláspont. Valódi felsőoktatás-politikára volna
szükség, s nem a lovak közé hajított gyeplő módszerére.
5. NEMZETKÖZI KAPCSOLATOK
A nyugat-magyarországi
régiónak, s kifejezetten Szombathelynek kedvező az a
földrajzi helyzet, amelyben vagyunk. (Szombathelyt nem csak a
hazabeszélés okán emeltem ki, hanem azért is, mert a
Berzsenyi Dániel Főiskola még mindig a legszélesebb profilú
intézmény a régióban.) Ezzel a lehetőséggel élni kell.
-----Az látható, hogy a
magyarországi diáklétszám csökken. Ha ezt a hiányt
ellensúlyozni akarjuk, hogy ne kelljen felszámolni
felsőoktatási intézmény(eke)t, legalább két megoldás
kínálkozik.
-----A) Külföldi hallgatók
megnyerése. Szombathely Bécs és Graz között fekszik
félúton. Burgenland - Vas megyéhez hasonlóan - kedvezőtlen
helyzetben van mind a felsőoktatást, mind a
kutatás-fejlesztést illetően.6 A burgenlandi
középiskolások egy része továbbtanul, vagy Bécsben, vagy
Grazban. Fel kellett volna már mérni, de talán még most sem
késő, milyen szakok iránt érdeklődnek a burgenlandi
középiskolák tovább tanulni szándékozó diákjai. Meg
kellene legalább egy részüket nyerni, hogy tanulmányaikat
folytassák Szombathelyen. Ehhez azonban a főiskola tanszékeit
fel kell készíteni a német nyelvű oktatásra.7
-----B) Mesterszakok nemzetközi
hálózatban. Évek óta másról sincs szó a
felsőoktatásban, mint a Bologna-folyamatról, amelynek célja
az egységes európai felsőoktatási térség kialakítása.
Ehhez képest alig van határon átnyúló közös képzés,
szinte nincs több felsőoktatási intézmény által kiadott
közös diploma.
-----Javaslatom az, hogy olyan
szakokon, amelyeknek a személyi, infrastrukturális feltételei
adottak a mesterképzéshez, valamint az oktatók
előadóképesek világnyelv(ek)en, nemzetközi partnereket kell
keresni, akikkel közösen lehet - ismét csak az internet
segítségével, interaktív módon - szakokat indítani. Ehhez
lehet kapni EU-támogatást (pl. az ERASMUS program keretében).
A közös programot közös órarend szerint kell felépíteni, s
az oktatói mobilitást az internetes kapcsolat pótolja. A
közös programot külföldön kell akkreditáltatni. Ennek
megvan a gyakorlata (mivel a MAB-hoz hasonló intézmény másutt
többnyire ismeretlen) és a tarifája is. Az ilyen közös
képzés végén a diplomát az együttműködő egyetemek
közösen adják ki. A közös program az internetre kerülve nem
csak az együttműködő intézmények hallgatói számára
elérhető, hanem a világ minden táján, így akár annak egyes
elemei (egy-egy előadássorozat), akár az egész
'megvásárolható'.
-----Ha egy szakhoz legalább két
EU-tagállam egy-egy egyeteme társul, 3-4 szak esetében egész
hálózat alakulhat ki a főiskola körül. A
partnerintézmények maguk is kezdeményezhetnek olyan szakokat,
amelyekbe a hálózat tagjai, esetleg újabb partnerek, köztük
a BDF is, betársulhatnak. Ily módon hozzájárulhatunk a
közös európai felsőoktatási térség tényleges
kialakításához.
-----Versenyképes programok esetén
ezek képesek eltartani a közreműködő intézményeket.
6. A JÖVŐKÉP
Szombathelynek és Vas
megyének életfontosságú, hogy nemzetközileg elismert
felsőoktatási intézménye legyen. Ezt ugyan az eddigi
politikai vezetés - politikai hovatartozástól függetlenül -
nem ismerte fel, ezért az intézmény nem is kapta meg
tényleges egyetemfejlesztési terveihez a szükséges politikai
támogatást (eltekintve a választási kampányokban
gumicsontként visszatérő, ám üresnek bizonyuló
ígéretektől).
-----Vas megye az ország egyik
leggyorsabban öregedő és fogyatkozó lélekszámú megyéje.
Ennek egyik oka az, hogy a megye fiataljai zömükben más
régiók felsőoktatási intézményeiben tanulnak - nem lévén
az érdeklődésüknek megfelelő szakokon megfelelő szintű
képzés. Tanulmányai végeztével nagy részük nem jön haza,
mert nincsenek olyan magas szintű munkahelyek, amelyek
megfelelnének tudásuknak, végzettségüknek, elvárásaiknak.
A felsőoktatás és a kutatás - a magas kultúra egyéb
intézményeivel, pl. színház, képzőművészet, tánc, zene,
irodalom - olyan szellemi közeget biztosít, amely kiköveteli
magának az élhető város minden szükséges elemét (iskola,
egészségügy, szolgáltatások, kereskedelem stb.) Ez a
folyamat egyirányú - s csak felülről működik, alulról
fölfelé nem.
-----Ez tehát a közös érdek,
feltéve, hogy politikusainkat egyáltalán érdekli Szombathely
és a megye választási cikluson túlnyúló jövője.
JEGYZETEK
1 | Szellemi alapkőletétel. - Életünk Könyvek, Szombathely, 1994, 104; Urbi et regioni. - Savaria University Press, Szombathely, 1998, 102; Búcsú váramtól. - Savaria University Press. Szombathely, 2004, 131; A tanárképző főiskola helyzete és jövője. - Vasi Szemle, 46, 1992, 233-243.; Hochschule auf neuen Wegen. - Brückenschläge - Hídverés. Szombathely-Zams, 1993, 273-324.; A nyugat-magyarországi régió felsőoktatásának néhány aktuális kérdése. - In: Magyarország és Észak-Dunántúl fejlődésének fő irányai, sajátosságai az ezredfordulón és a 21. század elején. (Tudományos konferencia 1995. október 11.), Veszprém, VEAB, 1996, 66-68.; Szombathely regionális szerepe, kulturális helyzete. Válaszok a Vasi Szemle körkérdésére. - Vasi Szemle 51/5, 1997, 602-606.; A minőség perspektívája Vas megyében. - Vasi Szemle LIII/6, Szombathely 1999, 767-775.; Vas megye és Szombathely fejlődésének szellemi hátteréről. A gazdaság és a kutatás kapcsolata. - Bár különszám, Szombathely, 1999, 20; A tudás megoszlása. - Élet és Irodalom, 1999. február 26. 5.; Néhány gondolat a felsőoktatásról és a tudományfejlesztésről. - Vasi Szemle LV/5, 2001, 579-584.; Ceterum censeo. - Vasi Szemle 56/3, Szombathely 2002, 343-346.; Szombathely jövőképe. - Bár (társadalomtudományi és művészeti folyóirat) különszám, Szombathely 2004, 50 |
2 | Éppen Vas megye vonatkozásában azonban kimutatható, hogy a statisztikai adatoknak a valósághoz vajmi kevés közük van, hiszen a multinacionális cégek termelik meg a statisztikában szereplő értékeket, ám a tényleges érték nem Magyarországot, hanem a multinacionális vállalatot gazdagítja. Ezért az ellentmondás pl. a magas GDP és az alacsonyabb kereseti színvonal között. |
3 | Azóta az egészségügyi főiskolai tagozat a pécsi egyetem részeként egyetemi kari tagozattá avanzsált. |
4 | Ez szakonként változó lehet, hiszen a műszaki, az agrár és a gazdasági területen eddig is volt 3-4 éves főiskolai, illetve 5 éves egyetemi képzés, s a munkaerőpiac tudta alkalmazni az eltérő tudású, eltérő kimenetelű diplomásokat. A tanárképzés tartalmi és szerkezeti oldala még nem világos, illetve ami ismeretes, az egyáltalán nem megnyugtató - erről ld. lentebb. |
5 | Csak mellékesen jegyzem meg, nálunk a politikusok nem hajlandók tudomásul venni, hogy az oktatás elsőrendű stratégiai ágazat, a nemzet jövője ezen áll vagy bukik. A kétségkívül rossz demográfiai helyzetből fakadó létszámcsökkenést a minőségi képzés érdekében kellene kihasználni. |
6 | Ezért is javasoltam a West-Pannon-Region év eleji kismartoni tanácskozásán egy közös tudománypolitikai kollégium létrehozását, hogy ki lehessen dolgozni a régió - s azon belül természetesen az egyes megyék, illetve Burgenland - tudománypolitikai stratégiáját. A kollégium első ülésére a közelmúltban került sor Győrött. |
7 | Finnország még jóval az EU-csatlakozás előtt - felismerve, hogy sokkal több finn diák megy külföldre tanulni, mint amennyi külföldről érkezett Finnországba, s ez létszámleépítési gondokat is felvetett - néhány év alatt átállította felsőoktatását a finn (és svéd) nyelvű képzés mellett az angol nyelvűre. Azóta a hallgatói mobilitás trendje megfordult. |