ZSÁMBÉKY MONIKA
KAPOSSY JÁNOS
SZOMBATHELYI
BAROKK KUTATÁSAI
----------------------------------------
-----1922-ben szinte berobbant a
magyar művészettörténet-írásba A szombathelyi
székesegyház és mennyezetképei című munkájával.
Mindössze 28 éves volt ekkor, s életéből a háború és a
hadifogság négy évet elvett. E kényszerű kutatói szünet
után fejezte be az egyetemet, s egy éves szombathelyi
tanárkodása alatt írta meg doktori disszertációját, amelyet
a Pázmány Péter Tudományegyetem Művészettörténeti
Gyűjteményének III. dolgozataként adott ki. A szakma
felfigyelt a fiatal és ígéretes kutató munkájára, mivel
ebben a kötetben már megmutatkoztak azok a kutatói erények,
amelyek a későbbiekben még jobban kibontakoztak: jelesül az
igen precíz, aprólékos levéltári forrásfeltárás, ezen
adatok művészettörténeti értelmezése, a vizsgált emlék
saját korába és stílusába helyezése, széles szakirodalmi
ismeret alapján a magyar és az európai művészeti emlékekkel
való összevetése. Kapossyban szerencsésen ötvöződött a
nyelveket tudó (latinul, olaszul, németül, franciául
olvasó-beszélő), a régi okiratokat jól olvasó levéltáros,
a jó szemű, a műemlékeket kiválóan ismerő tudós és a
vizsgált korszak történelmét, stílusáramlatait, művészeit
behatóan ismerő művészettörténész.
-----Nézzük meg, miben hozott új
eredményeket Kapossy könyve a szombathelyi székesegyházról
és annak dekorációjáról?! A székesegyházat Szily János
püspök építtette Melchior Hefele tervei alapján 1791-től,
az épület 1797-re elkészült, a belső díszítés pedig
1813-ra fejeződött be. A székesegyházról már az építés
ideje alatt készültek dicsőítő költemények, Nagy János
és Czinke Ferenc tollából. Bekerült a különböző
topográfiai, műemléki összefoglaló munkákba is (pl.:
Hunfalvy János: Magyarország és Erdély képekben. Darmstadt,
1858-1860. II. k. 352. old.; Henszlmann Imre: Honi műemlékeink
hivatalos osztályozása. Archeológiai Értesítő, 1885.
XVII. old.; Pasteiner Gyula: Építészeti emlékeink a Dunán
túl. In: Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban, képben.
Magyarország. IV. köt. Bp. 1896. 156. old. Az épületről
leírást közöl Kuncz Adolf Szombathely-monográfiájában,
1894-ben, 336. old.; megjelent a Borovszky Samu által
szerkesztett Vasvármegye-kötetben, 126. old. Ezekbe a művekbe
több téves adat került be, amelyet átvettek az egyikből a
másikba. Az 1894-1896. évi restaurálás kapcsán Köberl
János gyűjtött össze pontosabb adatokat a székesegyház
történetéről és tette közzé a Szombathelyi Újság
több számában, 1897-ben.1 A székesegyház építészéről,
Hefeléről Kemény Lajos és Rudolf Guby értekezett 1815-ben,
ill. 1918-ban.
*
Kapossy a kutatását a
levéltári anyag átnézésével kezdte a szombathelyi püspöki
és a vasvár-szombathelyi székeskáptalan levéltárában.
Mintegy ezer (!) irat áttekintése után könyvében a
legfontosabbakat közli eredeti nyelven, többnyire németül,
kevesebb iratot magyarul. (A kötet 77-119. lapjain.) A
levéltári anyag első része a székesegyház építésével
és díszítésével kapcsolatos programokat, szerződéseket,
leírásokat tartalmazza Szily János püspök, Melchior Hefele
építész, Franz Anton Maulbertsch festő, Philipp Prokopp
szobrász, Joseph Winterhalder festő, Eölbey János kanonok,
Somogyi Lipót püspök, Anton Spreng festő tollából. A
második részben Szily és a művészek, mesterek közötti
levelezésből a székesegyház építésének fázisait, a
dekorálás menetét lehet pontosan rekonstruálni. Kapossy Szily
és Hefele levelezéséből (összesen 94 levélből) 26 darabot,
Szily és Mulbertsch levelezéséből (65 levélből) 23 darabot,
Jakob Schmutzerrel és Joseph Winterhalderrel folytatott
levelezésből (32 darabból) 10 levelet, Stephan Dorffmaister
leveleiből (25 db összesen) 2 darabot, Philipp Prokopp
szobrász leveleiből (25 levél) 4 darabot tett közzé.
-----A könyv bevezetőjében a
szerző felvázolja a barokk művészet európai
térhódítását a kialakulásától a XVIII. század
közepéig. Részletesen elemzi a szombathelyi egyházmegye
megalakításával 1777-ben kialakult új helyzetet, Szily János
püspök törekvését és programját az egyházmegye
kiépítésére és központjának kialakítására. Szily és
Hefele közötti levelezés alapján nyomon követi a püspöki
palota és a székesegyház építési fázisait. Szily első
elképzelése az volt, hogy a meglévő vártemplom köré
építteti a palotát. Az 1780-as évek elején azonban már úgy
látta, hogy az álló vártemplom, amely egyben a város
plébániatemploma is volt, hosszabb távon kicsinek bizonyul,
és szükséges egy jóval nagyobb, reprezentatívabb épület
megvalósítása. Így megbízta Hefelét a székesegyház
terveinek elkészítésével. Kapossy a székesegyház
épületét összeveti az itáliai barokk templom alaptípusával
(Róma, II Gesu) és az Alpokon túli variánsokkal, a
legközelebbi rokonának a müncheni Szt. Kajetán-templomot
tartja. A templom térkiképzése a barokkból a klasszicizmus
felé vezető átmenetet képviseli, a részletformák
hangsúlyozása (erős koronázópárkány, korinthoszi
pilaszterek, a homlokzat és a belső tér nyugodt ritmusa) a
klasszicizmus térhódítását mutatja. Az építés menetét,
majd a belső díszítés előrehaladását Kapossy a levéltári
adatok alapján szinte hónapról hónapra nyomon követi, így
megismerhetjük a munka menetét, az azt elősegítő vagy
hátráltató tényezőket és a résztvevő művészek, mesterek
névsorát. Az építkezés során Hefele Szombathelyen hunyt el
1794. április 17-én. Ezt az adatot is Kapossy pontosította,
korábban ezzel kapcsolatban is hibás adatok forogtak a
szakirodalomban. Feltűnő viszont, hogy Kapossy nem tudta, hogy
a ferences templomban temettette el Szily az agg mestert, azt
írja: sem a szombathelyi temetőben, sem a székesegyház
kriptájában nem találta sírját (15. old.). Szily János
váratlan halálával (1799. január 2.) a székesegyház
építése megtorpant, s csak második püspökutóda, Somogyi
Lipót kormányzása alatt sikerült befejezni 1813-ban.
-----Kapossy a továbbiakban Szily
építészével, Melchior Hefelével foglalkozik behatóbban.
Hefelét "a XVIII. század kevésbé ismert
művészegyéniségének tartja" (18. old.). Felvázolja
Hefele pályáját a tiroli Kaltenbrunntól Würzburgon át
Bécsig, kitér a mester tanulmányaira, a német és osztrák
mesterek (főként Balthasar Neumann és Fischer von Erlach) és
iskoláik hatásaira. Összeveti Hefele fő egyházi alkotásait,
a passaui érseki palotát, a pozsonyi prímási és a
szombathelyi püspöki palotát. Cáfolja Guby korábbi pontatlan
vagy téves állításait. A székesegyház belsejének
elemzésekor Kapossy kiemeli a főoltár és a mellékoltárok
újszerű, klasszicista felépítését, továbbá Hefele
kitűnő építészetelméleti képzettségét, Palladio
művészetének ismeretét és Pozzo, Sandart nevezetes
építészeti szakkönyveinek használatát.
-----Az épület elemzése és
értékelése után Kapossy a mennyezetképek bemutatására tér
rá. A székesegyház legmonumentálisabb és leghatásosabb
művészi emléke a három hatalmas mennyezetkép volt: a
főhajó dongaboltozatán Szűz Mária születésének jelenete
(ószövetségi előképekkel), a kereszthajó feletti
nagykupolán a Mária bemutatása a jeruzsálemi templomban, a
szentély mennyezetén pedig az Angyali üdvözlet jelenete.
A szerző a mesterek meghatározása mellett fontos feladatnak
tekintette a képek tartalmának pontos meghatározását és a
mögöttük rejlő szimbolikus jelentés kifejtését. A
műemlék analitikus vizsgálata után jutott el a szintézisig,
a mű elhelyezéséig az adott korszak stílustörténetében. A
mennyezetképek mestereinek korábban hol Dorffmaistert, hol
Maulbertschet és Winterhaldert tartották. A levéltári
források feltárása és a stíluskritikai elemzés során
Kapossy bebizonyította, hogy a szentély és a nagykupola
mennyezetképe Winterhalder munkája, a dongaboltozat képe pedig
Anton Spreng műve. (Korábban ugyanis a levéltárban meglévő
hiteles szerződés alapján, amelyet Szily kötött
Maulbertsch-csel a szentély mennyezetképének megfestésére
1795. május 30-án, a szentély képét többen Maulbertsch
művének tartották.) Maulbertsch csupán a színvázlatokat
készítette el, de halála (1796. augusztus 7.) megakadályozta
őt a mennyezetképek kivitelezésében. A mennyezetképek,
oltárok és falképek programját Szily részletesen kidolgozta,
és megküldte Maulbertschnek, s a színvázlatok elkészülte
után is megjegyzéseket, észrevételeket tett, módosításokat
javasolt a művekkel kapcsolatban.
Kapossy János (tartalékos) főhadnagyi egyenruhában |
-----
-----Pigler és Kapossy könyvéről
elismerő kritikát írt Domanovszky Sándor a Századok
1921-1922. évi számában (407-410. old.) Kiemeli a két munka
újszerű szemléletmódját, s azt az elemzést, amely a
művész és megbízója kapcsolatát, a művész életmódját
és a külföldi műemlékek hatását vizsgálja. Így ír:
"Nem is mertük volna gondolni, hogy e kor magyar urai a
megbízásukból dolgozó osztrák mestereknek munkájába oly
erélyesen és iránytadóan szólottak bele, ahogy ez a közölt
anyag alapján kitűnik. A levéltári anyagnak ez a szerencsés
összekapcsolása a műalkotás elemzésével tehát egészen új
perspectivákat nyit meg a magyar szellemi kultúra
történetének is." (409. old.)
-----Kapossynak e kötet sikere
után megadatott, hogy a kutatott és olyannyira jól ismert
barokk építészeti emlékeket személyesen is tanulmányozhatta
Ausztriában, Németországban, Olaszországban és
Franciaországban egy ösztöndíj segítségével. Ennek a
tanulmányútnak a tapasztalatait is feldolgozta a Barokk
művészetünk olasz kapcsolatainak kérdéséhez című
tanulmányában.3 E széles emlékanyagot felvonultató munkában
sem feledkezett meg a szombathelyi és Vas megyei emlékek
számbavételéről, amikor az olasz barokk festmények
grafikákon keresztül történő másolatait, változatait
elemezte. Így sorolja fel a sárvári vár
Dorffmaister-freskóinak Pittonitől származó előképeit, vagy
Guido Reni híres Szent Mihály arkangyalának másolatát,
amelyet Herzan bíboros rendelt meg Rómában és ajándékozott
a szombathelyi székesegyháznak. E jól sikerült másolat
további kópiája került Anton Spreng ecsetje nyomán a
kisunyomi templomba.
-----A szombathelyi későbarokk
épületegyüttes és Melchior Hefele munkássága hangsúlyosan
szerepelt az 1927-ben a Magyar Történelmi Társulat
közgyűlésén megtartott előadásában, amely a Magyar
Művészet 1927. évi 5. számában jelent meg. Kapossy
kihangsúlyozta, hogy Franz Anton Pilgram, Franz Anton
Hillebrandt, Fellner Jakab és Hefele művészete egyetemes
jelentőségű, mely szervesen beágyazódik az európai barokk
művészet fejlődésébe. A későbarokkból a klasszicizmus
felé vezető átmenetet legtisztábban Hefele képviselte, amint
azt a pozsonyi prímási palota Tükörterme, vagy a szombathelyi
székesegyház belső kiképzése bizonyítja. A sajátos magyar
barokk vagy későbarokk stílusjegyek megállapítása mindaddig
nem lehetséges, amíg a szakemberek nem végzik el e témában a
részkutatásokat. Szintézisre, összefoglaló
megállapításokra csak ezután vállalkozhatnak.
-----Kapossy Budapestre kerülve sem
szakította meg szombathelyi kapcsolatait, a város
fejlődését, a történeti és régészeti kutatásokat
figyelemmel kísérte. Szakmai barátságot ápolt Géfin
Gyulával, ismerte Horváth Tibor Antal, Paulovics István
publikációit, a Vasi Szemle kiadványait. 1943-ban
ünnepelte a város fennállásának 1900. évfordulóját. Ennek
kapcsán a Szépművészet című folyóiratban Kapossy
felvázolta Szombathely művészeti életének fontosabb
csomópontjait.4 Megemlékezett Savaria jelentős építészeti
emlékeiről, az akkor nemrég (1938-41 között) előkerült
római romokról és mozaikról. Kiemelte, hogy a település
rendkívüli abban, hogy a római kortól fogva ugyanazon a
helyen folyamatos az élet, a népvándorlás viharai sem tudták
megszüntetni a város továbbélését. A középkori püspöki
mezőváros jelentéktelen emlékeket hagyott az utókorra, de
Szily János püspökségével új virágkor következett a
megyeszékhelyen, a XVIII. század végén országos
jelentőségű püspöki székhely épült ki a legjobb
művészek közreműködésével. Kapossy e tanulmányában
újból összefoglalja a püspöki palota, a szeminárium és a
székesegyház művészi értékeit. Átkanyarodva saját
korába, a város új értékei közül kiemeli a szemináriumi
kápolna falképét, amely Kontuly Béla munkája (Jelenetek
Szent Márton életéből és Krisztus király), és a Szent
Márton kútra készült szoborcsoportot, Rumi Rajki István
művét.
-----Géfin Gyula nekrológjában
megemlíti, hogy Kapossy 1943-ban elkészítette Szombathely
várostörténeti kiállításának tervezetét a múzeum
számára, de ennek semmi nyoma nincs a Savaria Múzeum
Adattárában. A Vas Megyei Levéltárban viszont fennmaradt
Horváth Tibor Antal hagyatékában a kiállítás
előkészítésének forgatókönyve, illetve jegyzőkönyve.5 A
várostörténeti kiállítás előkészítésében részt
vettek: Géfin Gyula, Horváth Tibor Antal, Kapossy János,
Pável Ágoston, Szendy László és Paulovics István. A
kiállításon a város történetét oklevelekkel,
festményekkel, metszetekkel, régészeti leletekkel, céhes
emlékekkel, irodalmi ritkaságokkal igyekeztek bemutatni.
Megjelenítették a város életében fontos szerepet betöltő
személyeket és eseményeket. Mindegyik szakember a maga
ötletét, ismeretanyagát adta közre, hogy minél
sokoldalúbban ismerje meg a közönség Szombathely múltját.
Kár, hogy a terv csak terv maradt, s azóta sem készült el egy
hasonló várostörténeti kiállítás. Ugyancsak ebben az
évben (1943-ban) jelent meg a szombathelyi püspöki palotában
lévő Maulbertsch-freskók elemző összefoglalása, az Acta
Savariensia 3. köteteként, Maulbertsch a szombathelyi
püspöki palotában címmel. A sorozatszerkesztő Géfin Gyula
volt. Kapossy dolgozatában - ismét a szombathelyi Püspöki
Levéltárban végzett feltáró munka nyomán - vázolja Szily
és Maulbertsch levélváltását a munka menetéről, elemzi a
díszterem képeinek tartalmi mondanivalóját. Rámutat arra,
hogy nagy különbség van az oldalfalak történeti témájú
grisaille-képei és a mennyezet színpompás, allegorikus
freskója között. Míg az előbbieknél a tanítványoknak is
nagyobb szerep jutott, a mennyezetkép Maulbertsch klasszikus,
harmonikus kompozíciója. A bonyolult allegorikus téma
meghatározásában Szily püspök játszott döntő szerepet.
-----Kapossy János a
világháborúban súlyos károkat szenvedett szombathelyi
székesegyház helyreállítását szakmai tanácsaival
segítette. Nagy nehézséget jelentett az elpusztult
oltárképek restaurálása vagy új festményekkel való
pótlása. Maulbertsch főoltárképe is megsérült, egyes
részei megsemmisültek. A maradványokat papírra ragasztva
hengerre tekerték, később Budapestre szállították. Bár
Kapossy szerencsésebbnek tartotta volna a sérült kép
restaurálását, ez anyagiak és technikai feltételek híján
nem valósulhatott meg. Így nem zárkózott el az új kép
megfestésének tervétől sem. Végül a főoltárképet Takács
István készítette el 1951-ben, témája azonos a régiével: a
Vizitáció, Szűz Mária és Erzsébet találkozása. Az
oltárképek és más berendezési tárgyak pótlása ügyében
Kapossy több ízben folytatott tárgyalásokat műemlékes
szakemberekkel és a püspökség képviselőivel. Ez irányú
működése a Püspöki Levéltárban található
levelezéséből megismerhető.6
-----Összefoglalásul
megállapíthatjuk, hogy Kapossy János a magyar barokk
művészettörténet-írás kiemelkedő alakja. Elsőként
végzett beható kutatásokat a szombathelyi barokk emlékekről,
azokat példamutató módon publikálta, és számos új
felfedezést tett. Személyét a szakmán kívül nem ismerik,
és így kellően méltányolni sem tudják. Ezért Kapossy
alakját meg kell ismertetnünk a mai szombathelyi
közönséggel, és a feledés homályából az előtérbe kell
emelnünk.
JEGYZETEK
1 | KÖBERL János: Adatok a szombathelyi székesegyház történetéhez. In: Szombathelyi Újság, 1897. 12. szám és köv. |
2 | PIGLER Andor: A pápai plébániatemplom és mennyezetképei. Bp. 1922. |
3 | Az Országos Magyar Régészeti Társulat Évkönyve II. 1923-1926. Szerk.: Gerevich Tibor, Bp. 1927. |
4 | 1900 év művészete Savaria fórumán. Szépművészet, 1944. 2. szám, 48-56. old. |
5 | Vas Megyei Levéltár, Horváth Tibor Antal hagyatéka, Misc. 29. 28. sz. Köszönöm Mayer Lászlónak és Kiss Gábornak, hogy felhívták a figyelmemet erre az iratra. |
6 | Kapossy János véleményét a székesegyházi képek restaurálásával kapcsolatban közli: SILL Ferenc: A szombathelyi székesegyház újjáépítése 1946-1976. In: A 200 éves szombathelyi egyházmegye emlékkönyve (1777-1977) Szombathely, 1977. 127-172. old., különösen a 167. oldalon lévő jegyzetekben. |