LŐCSEI PÉTER
WEÖRES-MOZAIKOK, XIV.
"A HOLDBELI CSÓNAKOST AKKOR ELVITTE A KÖZELEDŐ
FRONT"
(Beszélgetés dr. Székely Györggyel)
------------------------------
Székely György
fiatal színházi rendezőként 1943-ban került kapcsolatba
Weöres Sándorral és darabjával, A holdbeli csónakossal. A
vele folytatott beszélgetésben felidézi a költő alakját, a
dráma bemutatásának számos akadályát. Az előadás akkor
nem jöhetett létre Pécsett, de az előkészületek és a kor
eseményei számos tanulságot hordoznak. Az emlékek
felelevenítését korabeli levelek, színlapok, plakátok,
dedikált könyvek segítették.
BALÁZS GÉZA:
MEMOVERSEK
------------------------------
A nyelvész szerző
tanulmányának témája a tanulásban, a didaktikában
napjainkig megjelenő, az alkalmazott költészethez,
egyszersmind az élő folklórhoz sorolható memovers (esetleg
mnemovers), avagy további megnevezésekkel: emlékezet- vagy
tanuláskönnyítő vers, verses emlékeztető, tréfás
szabály, rigmus, stb. Az irodalom és a folklór, valamint a
pedagógia határán mozgó versezetek a korai magyar
tankönyvirodalomban bukkantak fel, és a XX. század második
feléig jelentős szerepük volt az oktatásban. Ma újra kezdik
felismerni jelentőségüket. A szerző az emlékezet
művelődéstörténetének tágabb keretébe illeszti a műfajt,
és elkülöníti főbb csoportjait, majd bőven idéz az általa
összegyűjtött memoversek gazdag példatárából.
PINTÉRNÉ BUJTÁS TÍMEA:
MOBILTELEFON ÉS SMS A SZOMBATHELYI DIÁKOK
KOMMUNIKÁCIÓJÁBAN
------------------------------
A modern
kommunikáció egyik telekommunikációs eszközéről, az
sms-ről és annak a szombathelyi diákok körében való
elterjedtségéről és a használat mikéntjéről szól a
közlemény. A szerző vélekedése szerint az sms - mint az
újfajta párbeszédes kultúra része - a diákok
interperszonális kapcsolatának fő alakítójává,
eszközévé vált, Szombathelyen is.
ZÁTONYI SÁNDOR
NÉGYSZÁZÖTVEN ÉVES A CSEPREGI ISKOLA
------------------------------
Adatok
bizonyítják, hogy 1557-ben már létezett Csepregen iskola, de
legalább szervezés alatt állhatott. A tanulmány az iskola
1557 és 1643 közötti történetét tekinti át, egyszersmind
elhelyezve a vasi intézményt a kor oktatási környezetében.
Ezt követően Lethenyei Istvánról és az általa 1635-ben
Csepregen kiadott magyar nyelvű tankönyvről szól a szerző.