PUSZTAY JÁNOS
A KÖZOKTATÁS SZEREPE
A TÁRSADALOMBAN*
BEVEZETŐ - BANÁLIS - MEGJEGYZÉSEK
----------------------------------------
-----A stratégiai ágazat
jellemzője, hogy hosszabb időre szól, mint egy választási
ciklus. Eredménye és eredménytelensége egyaránt sokára
mutatkozik meg.
-----Stratégiai ágazatot nem
szabad piaci és/vagy szűk gazdasági érdekek alapján kezelni.
A stratégiai ágazat támogatása nemzetgazdasági befektetés
az állam részéről, feltéve, hogy azt akarja, hogy a nemzet
és gazdasága fennmaradjon.
-----Magyarország szinte egyetlen
eladható terméke a tudás (volna). Ez ma abban nyilvánul meg,
hogy a rendszer hátrányos helyzete ellenére képződő
kiemelkedő képességű szakemberek - a tudományos elit -
jelentős csoportja elhagyja az országot. Mindez azonban nem
jövedelmező export, hanem veszteség, egyszersmind az amúgy is
fejlettebb nyugati államok számára ingyen képzett magas
kvalitású munkaerő.
Az MNB elemzése szerint Magyarország 2006-ban a
tudásteremtésre és innovációra jellemző 25 mutató alapján
az európai eredménytáblázat sereghajtóinak, azaz a lemaradó
országoknak a csoportjába került, míg 2005-ben még a
felzárkózók csoportjába tartozott. Magyarország az EU 25-ök
átlagos teljesítményének 57-58%-át érte el.
-----E téren az Európai Unió mint
szervezet is rossz példát mutat (függetlenül egyes
tagállamainak, pl. Finnországnak rendkívül pozitív, a
tudást támogató tevékenységétől). Az EU
költségvetésének legalább 40%-át fordítja mezőgazdasági
támogatásra, jelentős mértékben arra, hogy ne történjen
termelés. Ezzel szemben az ún. lisszaboni stratégiára,
amelynek eredeti célja Európa felzárkóztatása az USA-hoz és
a Távol-Kelethez, mindössze egyetlen százalékot fordítanak.
Mindaddig, amíg a közös gondolkodásban nem következik be
gyökeres változás, energiahiányunk miatt ki leszünk
szolgáltatva terrorisztikus és diktatórikus államoknak,
amelyek Földünk energiahordozóinak java részével
rendelkeznek.
SZERKEZET ÉS TARTALOM AZ OKTATÁSI RENDSZERBEN
Magyarországon a demográfiai
helyzet rendkívül súlyos. Ez a népesség fogyása
szempontjából átok, az oktatás számára azonban lehet(ne)
áldás. Lehetőség nyílna ugyanis a minőségi képzésre.
Ennek azonban feltétele, hogy ne a fiskális szemlélet
döntsön.
-----Az oktatási rendszer
különböző szintjein nagy változások mentek végbe, ill.
vannak folyamatban.
-----A felsőoktatásban
nagyrészt lezajlott az áttérés az ún. Bologna-rendszerre,
azaz a hároméves egyetemi alapképzés + kétéves
mesterképzés + hároméves doktori képzés struktúrára.
A változást sehol nem hajtották végre ilyen kapkodva, mint
Magyarországon. A 20három szakaszt alulról, s nem - ahogy
kellett volna - felülről tervezték meg, s szinte nincs
kapcsolat a szintek között.
-----Bevezették az egy- illetve
másfélszakosságot. A hároméves BA/BSc képzés színvonala,
a lecsupaszított tartalom miatt számos területen - nekem a
bölcsészettudományi szakokról van áttekintésem - nem éri
el a korábbi főiskolai szintet. Alapvetően minden hallgató
egyszakos, de a szakon belül - az összkreditszám (180
kreditpont) közel egynegyede (50 kreditpont) értékében -
szinte bármely területen lehet specializálódni. Ez az 50
kreditpontnyi anyag a tanárképzés esetében a második szak
szakmai részét jelenti.
-----Mindez rendkívül aggasztó a
tanárképzés jövőjét illetően. A leendő tanár
tantárgyi/szakmai képzésére az említett 180 kreditpontnyi
mennyiség, s azon belül egy 50 kreditpontos modul jut. Ezzel
kívánják biztosítani a pedagógus tantárgyszakmai
felkészítését. A mesterképzés két évében - a tervek
szerint - jószerint csak a pedagógikummal összefüggő
ismeretekre összpontosítanak. Nem nehéz elképzelni, milyen
képzettségű pedagógusok kerülnek így az iskolákba?!
Elindul egy lefelé haladó spirál, aminek a vége: az
analfabéták országa lesz.
-----A közoktatásban
sincsenek biztató kilátások. Emelik a tanárok óraszámát,
emelik az osztálylétszámokat, körzetesítik az iskolákat
(ezáltal egyre nehezebb helyzetbe hozva a falu oktatását).
Mindezt azok után, hogy a két legutóbbi PISA-jelentés
alapján kiderült a magyar közoktatás súlyos
eredménytelensége - szemben a finn közoktatás
eredményességével.
-----Hadd idézzek két
"eredményt" magyarországi elemzésekből! A 2006-ban
elvégzett országos kompetenciamérés (Jelentés a magyar
közoktatásról. 2006) során az összes iskola minden 6.,
8. és 10. évfolyamos tanulójánál mérték a diákok
szövegértését és matematikai típusú képességeit.
A szövegértés
Évfolyam | Év | Alapszint (%) | Alapszint alatt (%) |
6. évfolyam 8. évfolyam 10. évfolyam . |
2003 2004 2006 2004 2006 2003 2004 2006 |
16,9 17,5 16,3 19,0 21,8 22,8 24,5 22,8 |
6,1 4,4 4,0 5,9 6,0 6,7 6,0 6,3 |
-----
A matematika
Évfolyam | Év | Alapszint (%) | Alapszint alatt (%) |
6. évfolyam 8. évfolyam 10. évfolyam . |
2003 2004 2006 2004 2006 2003 2004 2006 |
29,9 28,8 32,5 26,0 28,5 24,5 26,9 26,8 |
15,7 14,5 16,6 12,7 15,1 8,0 7,8 7,3 |
-----
A különböző matematikai
teljesítményszinteket elérő 15 éves tanulók aránya (%)
(2003. PISA)
Ország | 1. szint alatt | 1. szint | 2. szint | 3. szint | 4. szint | 5. szint | 6. szint |
OECD Cseho. Finno. Magyaro |
8,2 5,0 1,5 7,8 |
13,2 11,6 5,3 15,2 |
21,1 20,1 16,0 23,8 |
23,7 24,3 27,7 24,3 |
19,1 20,8 26,1 18,2 |
10,6 12,9 16,7 8,2 |
4,0 5,3 6,7 2,5 |
-----
-----A 6. szint szerint
Magyarországnál rosszabb eredményt ért el: USA,
Görögország, Írország, Lengyelország, Luxemburg, Mexikó,
Olaszország, Portugália, Spanyolország, Törökország,
Brazília, Indonézia, Lettország, Oroszország, Szerbia,
Thaiföld, Tunézia és Uruguay.
-----A szakemberek véleménye
szerint az első képességszinten teljesítők nem képesek
normál ütemben továbbtanulni - ide tartozik a szövegértés
esetében a diákok 1/3-a, matematikából (korcsoporttól
függően) a 35-45%-uk.
-----Néhány megállapítás a
magyar adatok alapján:
------ a rosszul teljesítők
20-25%-ánál a családi háttér magyarázhatja az eredményt;
------ a tanulói
teljesítményekben jobbak a dunántúli megyék diákjai, mint a
tiszántúliakéi;
------ felsőoktatásban, K+F-ben
viszont az ország keleti fele az erősebb, ebből az
következik, hogy - amennyiben nem születik alternatív
stratégia - a Dunántúl el fogja veszíteni legjobb diákjait,
s tovább nyílik az olló.
ÖSSZEHASONLÍTÓ ELEMZÉS
Keresve a magyar közoktatás eredménytelenségének okait, összehasonlító elemzést végeztem, amelynek során elsősorban a rendkívül sikeres finn közoktatás adataira összpontosítottam.
Néhány általános megjegyzés
Az oktatás eredményessége függ:
-----1. a tanár/hallgató
aránytól,
-----2. az osztálylétszámtól,
-----3. az óratervi arányoktól.
A pedagógusok színvonala függ:
-----a képzés színvonalától.
A pedagógusképzés színvonala függ:
-----1. a képző intézmény
színvonalától, ez pedig:
----------- a képzési programtól,
----------- a tanár/diák
aránytól;
-----2. a pedagógus pályára
készülők színvonalától (közoktatás).
-----Mindez pedig függ attól, hogy
az oktatási rendszert stratégiai ágazatnak tekinti-e a
politika, s úgy is kezeli-e - ti. kitüntetetten.
Az adatok
1. A közoktatás részesedése a GDP-ből Magyarországon alacsonyabb, mint az OECD országok átlaga.
- Közoktatási kiadások a GDP arányában
Magyarországon:
1990 - 4,59
1992 - 5,24
1994 - 4,96
1996 - 3,11
1998 - 3,68
1999 - 3,68
2000 - 3,41
2002 - 3,79
2003 - 4,17
2004 - 3,93
2005 - 3,91
Azaz hullámzóan csökkenő tendencia, amit befolyásolhat a demográfiai helyzet éppúgy, mint az infláció.
- Felsőoktatási kiadások a
GDP arányában:
1990 - 0,81
1992 - 1,06
1994 - 1,08
1996 - 0,85
1998 - 0,91
2000 - 1,09
2002 - 1,05
2003 - 1,12
2004 - 1,01
2005 - 0,99
Azaz az emelkedő beiskolázási létszám és az infláció ellenére csökken.
2. A különböző iskolai végzettséggel* rendelkezők aránya a 25-64 éves népességben (%), 2004:
Ország | Felső középfok alatt | Felső középfok | Felsőfok |
Finnország Magyarország |
22,4 24,6 |
43,3 58,6 |
34,3 16,7 |
* felső középfok alatt = nyolc általános
felső középfok = érettségi
felsőfok = diploma
-----
-----A felsőfokú végzettségűek
tekintetében csak Svédország (34,5%) jobb egy hajszállal
Finnországnál.
3. A legfeljebb alsó középfokú végzettséggel rendelkezők aránya a 18-24 évesek körében (%), 2000, 2005:
Ország | 2000 | 2004 |
EU 25 átlag Csehország Észtország Finnország Magyarország |
17,7 - 14,2 8,9 13,8 |
14,9 6,4 14,0 8,7 12,3 |
4. A diák-tanár arány (fő), 2004:
Ország | Alapfok | Alsó középfok | Felső középfok |
OECD-átlag EU-átlag Finnország Magyarország |
16,9 15,3 16,3 10,7 |
13,7 12,0 10,0 10,2 |
12,7 11,5 16,2 12,3 |
Azaz az oktatás hatékonysága szempontjából Magyarországon kedvező az arány.
5. Diákóraszám/év, 2004:
Ország | Alapfok | Alsó középfok | Felső középfok |
OECD-átlag EU 19 átlag Finnország |
808 810 601 |
928 928 815 |
962 959 858 |
Tehát Magyarországon a középfokon magas a terhelés.
6. Tanáróraszám/év, 2004:
Ország | Alapfok | Alsó középfok | Felső középfok |
OECD-átlag EU 19 átlag Finnország Magyarország |
805 804 680 777 |
704 667 595 555 |
663 641 553 555 |
A középfokon nincs lényeges különbség Magyarország és Finnország között.
7. Az egy pedagógusra jutó tanulók száma az állami és a magánfenntartású iskolákban, 2003: a magyar értékek kedvezőbbek (= alacsonyabbak), mint az OECD-átlag és Finnország értékei.
8. Az egy tanórára eső tanárkereset (15 éves gyakorlattal) (USD), 2004:
Ország | Alapfok | Alsó középfok | Felső középfok |
OECD-átlag EU 19 átlag Finnország Csehország Magyarország |
43 43 48 25 19 |
55 56 64 31 26 |
63 64 79 34 32 |
9. Részvételi arányok a különböző tanulási formákban a 25-64 évesek körében az EU-ban (%), 2003:
Ország | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55-64 | Összesen |
EU 25 Csehország Észtország Lettország Finnország Magyarország |
50 34 41 56 85 20 |
45 32 36 49 82 13 |
40 28 30 42 76 8 |
30 20 16 36 68 4 |
42 29 31 46 77 12 |
Magyarországé minden részeredményében a legrosszabb arány az EU-ban.
10. A tantárgyi struktúra összehasonlítása a 12-14 éves korosztály esetében Magyarországon és Finnországban:
- | Magyarországon több: társadalomtudomány művészet kötött tantárgy |
- | Finnországban több: idegen nyelv |
- | Kb. egyenlő a két országban: írás-olvasás matematika természettudományok |
ÖSSZEGZÉS
Foglaljuk össze a fenti adatokat:
1. | a közoktatási kiadások Magyarországon 1990-2005 között hullámzóan csökkenő tendenciát mutatnak; |
2. | a felsőoktatási kiadások a GDP arányában 1990-2005 között - az emelkedő beiskolázási létszám és az infláció ellenére - csökkennek; |
3. | alacsony a közoktatásban dolgozó tanárok bére (az EU 19-ek átlagának fele, a finn bérek kb. 40%-a); |
4. | magas a legfeljebb alsó középfokú (= 8 általános) végzettségűek aránya; |
5. | a különböző korcsoportok különböző tanulási formákban való részvételi aránya az EU országai között Magyarországon a legrosszabb; |
6. | a diákóraszám/év a középfokon nálunk magasabb, mint Finnországban, az EU 19-ek átlaga és az OECD-átlag; |
7. | a diák/tanár arány Magyarországon alacsonyabb, mint Finnországban; |
8. | tanári óraszám/év tekintetében a középfokú oktatásban nincs lényeges különbség Magyarország és Finnország között - mindkét országban alacsonyabb az érték, mint az OECD- és az EU 19-ek átlaga; |
9. | az egy pedagógusra jutó tanulók száma Magyarországon alacsonyabb, mint Finnországban és az OECD-átlag. |
KÖVETKEZTETÉS
-----
-----Mivel az előzőkben
ismertetett szakmai mutatók tekintetében Finnország és
Magyarország között nincsenek lényeges különbségek
(bizonyos esetekben a magyar helyzet kedvezőbb is a finn
helyzetnél), marad még egy szempont: az oktatás módszere.
-----Felmérés készült arról,
hogy a két alapvető tanulási stratégia, a versengő és a
kooperatív tanulás közül melyiket hol alkalmazzák inkább. A
kooperatív tanulás azt jelenti, hogy a diák más tanulókkal
együtt dolgozik, mert a közös munkában tanulja a legtöbbet.
A versengő tanulás során a tanuló arra törekszik, hogy jobb
legyen, mint a többiek; azért tanul, hogy lehagyja
diáktársait.
A kooperatív tanulás indexe
OECD-átlag: | 0,00 |
Finnország: | 0,04 |
Magyarország: | -0,34 |
A versengő tanulás indexe
OECD-átlag: | 0,00 |
Finnország: | -0,25 |
Magyarország: | 0,10 |
A lényeg tehát a kooperatív
tanuláson van.
-----Ezt igazolja az az adat is,
amely a korrepetálás céljából igénybe vett különórákra
vonatkozik: Finnországban a diákok 9%-a vesz igénybe ilyen
célból különórákat (ez a Svédország mögött [8%] a 2.
hely), Magyarországon viszont 47% (ez a 6. legmagasabb érték).
-----Vagyis: Finnországban az
iskola megtanít.
"MAGYARI" HELYZET
Országunk előtt a
következő alternatíva áll: vagy a nemzet lebutítása
következik be, vagy felemelése - ez utóbbi szemben a
civilizációs szenny trendjével.
-----Azonban amíg a társadalom
morális állapota - az értéktelenség dicsérete - nem
változik meg, addig nem javul a közoktatás sem. Amíg a
társadalom morális állapota nem változik meg, addig nem
várható, hogy komolyabb szellemi befektetést igénylő
szakokra jelentkezzenek diákok, s ezzel stratégiai fontosságú
szakokon nem lesz szakember-utánpótlás.
MI HÁT A TEENDŐ?
Mindenekelőtt a minőség
megteremtése és védelme. Vonatkozik ez a minőségi
pedagógusképzésre, a minőségi oktatásra éppúgy, mint az
iskolák fenntartására. Ne feledjük, az iskola
közösségmegtartó erő.
-----A minőség megteremtése
érdekében Vas megyében jeles kezdeményezésekre utalhatok:
- | A szombathelyi líceumban (ahol pl. Széchenyi István is tanult) már 1823-ban létrehozták a Tudós Társaságot, két évvel azt megelőzően, hogy Széchenyi felajánlotta éves jövedelmét a - majdani - akadémia létrehozására. A szombathelyi Tudós Társaság tagjai közül számosan a pesti akadémia tagjaivá váltak. |
- | Batthyány létrehozza Bögötén a példaértékű iskolát. |
-----
-----Mindenekelőtt azonban
összefogásra van szükség a minőség megteremtése és
védelme érdekében, ami az István Lajos hirdette nemzeti
minimum egyik pontja lehet.
Jegyzetek:
* Elhangzott a Batthyány Ervin pedagógiai öröksége nyomában c. közművelődési tudományos konferencián, Bögötén. 2007. január 16-án.