SALAMON NÁNDOR
RUMI RAJKI ISTVÁN
ELSŐ ÉVTIZEDEI (1881-1914)*
BEVEZETÉS
----------------------------------------
-----Hosszú időn keresztül
egyedül Tóth János - a barát, a támogató, munkatárs és
levelezőpartner - foglalkozott érdemben pályafutásával, és
írta meg halála után szemtanúként a máig legteljesebb,
forrásértékű, monográfia jellegű tanulmányát.3
Évtizedekkel később ugyancsak ő irányította több
írásával a feledésbe merült életműre a
művészettörténészek és a közönség figyelmét. Minden
további szerző, tanulmányíró és újságíró az ő
dolgozataira támaszkodott. Kivételnek tekinthetjük László
Gyula önálló megfigyeléseket tartalmazó, a szobrász
pályafutását, fejlődését három periódusra tagoló,
elemző tanulmányát.4 Ugyancsak az emlékezet
ébrentartásának szándéka vezette Pável Ágoston tollát
szobrait elemezve.5 Heckenast János írásában az
elmulasztott ünnepi évfordulóra utalt, az eljövendő
centenáriumra figyelmeztetett. Ő is átvette Rajki tömör
önéletrajzát, bőven idézett Tóth János említett
tanulmányából. Felvázolta "az újat kereső magyar
szobrászat" másfél évszázados fejlődését s e
keretben keresett helyet szobrászunknak, egyúttal
magyarázatát "elfelejtésének". Kihangsúlyozta ama
meggyőződését, hogy a "magyar
művészettörténet-írás nem engedheti meg Rajki köddé
válását".6 Komoly érdemei vannak a figyelem
felkeltésében a Vas Népe mindenkori újságíróinak és
ugyancsak sokat tett Balogh Péter építészmérnök is, hogy ez
ne történhessen meg helyrehozhatatlanul.
-----A kezdő lépést a hagyomány
felélesztésére mégsem a "hivatásos" kutatók,
hanem a szobrászművész unokaöccse tette meg. A hetvenes évek
közepétől a megszállottak hitével és lendületével látott
nagybátyja hagyatékának kutatásához. Nemcsak a lappangó
vagy elkallódott művek nyomába szegődött, hanem igyekezett
az adathiányos élet- és pályarajz hézagait lehetőségeihez
mérten korrigálni. Levél- és könyvtári feltáró munkát
folytatott és széles körű levelezését kiterjesztette a
szobrász még élő, elérhető kortársaira, azok
leszármazottaira, a rokonságra. Az adattárában felgyűlt
ismereteket, adatokat és emlékanyagot megpróbálta
rendszerezni, és értékes dolgozatban foglalta össze, azt két
részletben publikálta.7 Megbeszéléseket folytatott
e sorok írójával egy megírandó Rumi Rajki István
monográfia ügyében, és önzetlenül átengedte az
összegyűjtött adatokat, dokumentumokat, a művész megmaradt
leveleit, a feldolgozást segítendő. Sajnos, a körülmények
és főként Rajki Gyula korai halála megakasztotta, elodázta
álma beteljesülését. Munkáját az 1991-ben alakult Rumi
Rajki Műpártoló Kör folytatja sokrétű hagyományápolás
keretében.
-----A szombathelyi Berzsenyi
Dániel Könyvtár gondozásában - a Kör kezdeményezésére
és támogatásával! - Nagyváradi Nóra munkájaként 2004-ben
megjelent életrajzi bibliográfia és a szobrász
születésének 125. évfordulója ösztönözte a kutatások
folytatását. Segítették munkánkat az újabb dokumentumok,
Rajki Gyula feljegyzései, cédulái is. Monografikus igényű
kötetünk, mert ma már kellő távlatból látjuk, az életmű
bemutatásának és tárgyilagos összegzésének szándékával
íródott. E formában kívánunk emléket állítani a
hagyomány feltámasztásában elévülhetetlen érdemeket
szerzett Rajki Gyulának, teljesítve akaratát.
SZOBRÁSZ SZÜLETETT
A kiegyezést követő
ötödik kormány idején, Tisza Kálmán
miniszterelnökségének közepe táján, 1881. augusztus 19-én
Rajki István rumi földműves családjába fiú
"érkezett". A krónikák ebben az esztendőben nem
jegyeztek föl sem a világot, sem a kormányfő által
szorgalmazott, erősödő hazai rendet megzavaró eseményt.
Miközben egyre-másra alakultak a bankok, tengerhajózási és
ipari vállalkozások, emberek ezrei keltek útra munka, nagyobb
kenyér reményében Amerika felé. Megalakult a csendőrség. Az
Osztrák-Magyar Monarchia stabilitását erősítő nemzetközi
szerződéseket kötött. Jelei mutatkoztak a nemzetiségek
mozgolódásának, de amúgy, nagyobb zökkenők nélkül
folydogált az élet a Kárpát-medencében.
-----Nem volt ez másként a Rába
mellett, az átkelőhelynek számító, a szombathelyi járáshoz
tartozó közjegyzőségi székhelyen, Rum községben sem.
Meglehetősen szegényes ismereteink vannak arról, milyen
körülmények között éltek a falu lakói. A Széchenyi
családi birtok mellett nagygazdák, kisbirtokosok, pár holddal
küszködő családok művelték a földet. Rajkiék feltehetően
az utóbbi kategóriába tartoztak. A gyerekek iskolába jártak,
télen otthonról vitték a meleget adó tűzifát. A községben
hosszú ideig szolgáló Könczöl István plébános úr
följegyzései ideálisnak aligha mondható közéleti
viszonyokról tudósítanak. Meglazultak az erkölcsök.
Gyakoriak voltak az éjszakai csavargások, kocsmáztak,
dorbézoltak az emberek. Nem állt helyzete magaslatán a
községi elöljáróság sem. Erősen kifogásolta a tanítók
iskolai munkavégzését is. A születéseknél kulcsszerepet
betöltő bábákat meg műveletlennek, szakmailag
felkészületlennek ítélte.8
-----Az Arany János utcai, a telek
hosszában nyújtózkodó, egyszerű, zsúppal fedett (1904-ben
leégett!) földműves porta lakóiról még ennyit sem tudunk.
Szobrászunk már említett önéletrajzában nagyon
szűkszavúan emlékezett meg élete korai eseményeiről, a
részleteket csaknem homály fedi.
-----A Rajki család gyökerei az
1800-as évekig vezethetők vissza, tagjaik társadalmi
helyzetét colonusként, jobbágyként határozták meg az
anyakönyvek. A művész apja, Rajki József Hosszúperesztegen
született 1850-ben, egy testvére, István 1861-ben. Ez utóbbi
leszármazottja Rajki Gyula (1927-1992), aki kutatásaival a
feledés homályát oszlatta szét a szobrászművész életműve
körül. Rajki József a római katolikus rumi Németh
Zsófiával kötött házasságot. E frigyből született Rajki
István 1881-ben. A régi templomban keresztelték meg.
Keresztszülei is helyi katolikus földművesek voltak.
-----A dualizmus korának nyolcvanas
évtizede bővelkedett olyan tehetséges szülöttekben, akik
majdan mértéket adó szerepet töltenek be a XX. század magyar
szobrászatának történetében. Rumi Rajkival egy esztendőben
született a gyomai Pásztor János, a begaszentgyörgyi
Szentgyörgyi István és a debreceni Medgyessy Ferenc. Néhány
évvel előzte meg őket az ungvári Vedres Márk (1870) és a
pápai Beck Ö. Fülöp (1873), majd követi őket az alsórajki
Kisfaludi Strobl Zsigmond (1884) és a veszprémi Csikász Imre
(1884), majd az évtized végén a nagybányai Ferenczy Béni
(1890). Szinte mindegyikük pályája érintkezett később
Rajkiéval. E korosztályt nevezte Lyka Károly "ifjabb
nemzedéknek". Csupán érdekességként említjük meg,
hogy Rajkiék "évfolyamtársa" volt az ugyancsak
1881-ben született Pablo Picassó is.
-----A Rajki család csupán
néhány esztendeig lakta a szülőházat. Talán az apa
nyugtalan természete, helykereső igyekezete játszhatott
szerepet a gyakori költözködésben. Nehezen talált jó
megoldást a család kenyérgondjainak megoldására, és sűrűn
váltogatta az állásokat. A fővárosban próbált először
szerencsét. A fiú ötéves volt ekkor, s az elemi iskolai
osztályokat már Budapesten járta. Annyi bizonyos, hogy a 4.
osztályt a IX. kerületi elemi iskolában fejezte be az
1892/93-as tanévben, és ősszel már a losonci kisdiákok
között bukkan föl. Az újabban megszerzett adatok alapján
most már pontossá tehetjük és kiegészíthetjük az alsó
középiskolai tanulmányokkal kapcsolatos ismereteket. A losonci
Királyi Gimnázium tanulóinak katalógusa szerint, az
1893/94-es szorgalmi esztendőben az első osztály beírt
tanulója a 32. sorszám alatt. A család akkor Mocsár
községben lakott, ahol Rajki József gazdálkodást folytatott.
Feltehetően nem sok sikerrel, mert a következő bejegyzés
szerint már Apátfalván napszámos. Fia ekkor a 2. osztályba
járt, sorszáma 24. A tanulás azonban nem erős oldala, csupán
elégségesre értékelik, de magatartása megfelel a
követelményeknek. Érthető okból nem kapott ösztöndíjat,
de nem kellett tandíjat sem fizetni utána. A gimnázium 3.
osztályosaként 1895/96-ban a 37. sorszám alatt
regisztrálták. Tanulmányi eredményei alapján tanárai az
évfolyam megismétlését javasolták. Apja foglalkozási
rovatában ekkor már ismét más megjelölés szerepel:
"magánzó". Rajki István nem folytatta tovább
gimnáziumi tanulmányait. Két évig, az 1896-1897 közötti
időben díszítő szobrászatot tanult magánúton Csordás
András losonci szobrászművésznél.9
-----Losoncról Szegedre vezetett az
útja, ahol az építőipari iskolában tanult. Talán itt
szerezhetett kőfaragó segédlevelet, amelynek birtokában
Budapesten a Rákos cégnél dolgozott egy esztendeig és a
Család utca 53-ban volt lakása.10 1902-ben
visszatért szülőföldjére. Szombathelyen akkor a temető
közelében, a Szent Márton utcában három kőfaragó és
épületszobrász műhely működött. Ezek egyikében, ismét
csak feltételezve, hogy Hudetz József mester 23. szám alatti
műhelye lehetett, helyezkedett el szakmunkásként, és itt is
lakott.
-----A következő évben már
önálló munkával, sikeresen szerepelt a szombathelyi ipari
kiállításon. A katalógus szerint a III. csoportban, az
agyag-, kő- és üvegiparosok között - Hudetz József,
Harkányi Ede kőfaragók és Ortler Anselm társaságában -,
sajnos, közelebbről meg nem határozott
"szobormunkákat" mutatott be.11 (Tóth
István ugyanakkor a képzőművészek között állította ki
szoborterveit, egyebek mellett a Szily János szobor mintáját,
amely "rendelésre vár".)12 A Szombathelyi
Friss Újság számolt be arról, hogy a Brenner János
építész vezette zsűri a III. csoportban elismerő oklevelet
ítélt bemutatott munkáiért Rajki Istvánnak és Harkányi
Edének.13
-----A Szent Márton utcai
műhelyben talált rá Giay Frigyes, a művészetek iránt
fogékony tollforgató ügyvéd, később bíró,
kiállításokon is szereplő műkedvelő festő 1905-ben,
elsőként ismerve föl, hogy a "kőfaragósegéd"
többre hivatott. Emlékidéző kései reflexiója14
és hasonló tartalmú levele15 - szövegük ugyan nem
teljesen egyezik! - a pályakezdés körülményeire vonatkozó
adatokkal egészítette ki a Rajki-biográfiát. Írásainak
legfontosabb része az, amelyben Rajki három korai, ismeretlen
művéről emlékezett meg és adott szemléletes leírást. Az
elsőt dr. Tóth József nagyprépost otthonában "fedezte
föl", amely XIII. Leó pápa portréját ábrázoló relief
volt. Rajki hálaajándékként készítette. Ennek kvalitásai
ragadták meg a látogató figyelmét, az alkotó személyéről
kapott felvilágosítás nyomán jutott el a kőfaragóműhelybe
és ismerkedett meg a szobrásszal. A dombormű
ajándékozásának gesztusa összefüggésben volt a fiatal
kőfaragó családi állapotában történt változással,
ugyanis a nagyprépost adta áldását első házasságára,
amelyet - Rajki Gyula kutatásai szerint - Schulz Rozáliával
kötött. Sajnos, az ara személyéről és az esemény
időpontjáról közelebbit nem sikerült kideríteni.
Személyes találkozásuk döntő hatással volt a művész
további sorsára. A műhelyben látott két "szobrocska
már sok kész művész alkotásával vetekedett", és
komoly elhatározást érlel a látogatóban: "útra akarom
indítani [...] Münchenbe, hogy tökéletesen elsajátíthassa a
szobrászművészetet".16 A Víg özvegy
témáját könnyű elképzelni, a kolduló muzsikusok csoportja
három, "kitűnően összehangolt alakot ábrázolt"17
- a gitározó apa, az éneklő feleség és a tányérozó
gyermek lehetett érzelgős zsáner, de akár az életből
merített, mélyebb tartalmat megragadó kompozíció is.
-----Giay komoly lépéseket tett
Rajki elindítása ügyében, joggal tartott igényt a
"keresztapa" titulusra. Idézzük emlékezéséből az
idevágó részletet:
-----"A terv hamar készen
volt. Nyomban felkerestem hivatalában az akkori alispánt,
Herbst Géza barátomat. Közöltem vele nagy reményekre
jogosító felfedezésemet, és rábírtam őt arra, hogy a
művészetek istápolására való 'nemesi alapból' kiutalta a
megfelelő összeget, és így Rajki elindulhatott Münchenbe
azzal a biztos tudattal, hogy megvalósítja ifjúkori
álmát".18 Az így elnyert ösztöndíjat id.
Andráskay Ede építési vállalkozó "nagy lelkű
adománnyal" növelte meg.19
-----Giay szerepe ezzel nem zárult
le. Később több alkalommal megismételte segélykérő
akcióját, amikor hírül vette, hogy Rajki az idegenben
"türelemmel tengette életét", nem egyszer
megélhetési gondok nyomasztották. Közbenjárása mindig
sikerrel járt, újabb támogatásokat járt ki, s így
időnként "csak beköszöntött a müncheni műterembe a
megváltó pénzeslevélhordó". A megyei törvényhatóság
jegyzőkönyve szerint ez a segély négy éven át 400 koronát
tett ki.20
-----Nem maradt hálátlan a szorgos
akadémiai növendék sem. A haladását, sikereit bizonyító
fényképeken - eredetiek Rajki Gyula hagyatékában! - és
beszámolókon kívül szobrok is érkeztek a mecénás ügyvéd
címére. Elsőként "a nénikét ábrázoló
életnagyságú bronz szobor vörös márvány talapzaton",21
amelyhez idővel további négy plasztika társult. 1911-ben
pedig megmintázta, majd bronzba öntötte portré reliefjét is.
Bensőséges kapcsolatuk később ugyan elhidegült, de ez nem
csökkenti Giay Frigyes érdemeit.
TANULMÁNYOK MÜNCHENBEN, PÁRIZSBAN (1905-1915)
A XIX-XX. század fordulója
alapvető változásokat hozott az európai művészet
történetében. "Szobrászatunk rendkívül változatos
lett" - jellemezte a helyzetet Lyka Károly -,
"megjelentek szép sorjában az új művészetek
különböző irányai".22 A század elején már
együtt volt a művészetet megújítani szándékozó szinte
valamennyi stíluskezdemény. A fordulás éveiben - Rajki
szobrászi eszmélése idején, különösen nálunk! - azonban
az uralkodó áramlat még a nagy művészettörténeti
stílusokból táplálkozó, azok jellemző jegyeit, fogásait
alkalmazó historizus maradt. E szellemben oktatták az
akadémiai növendékeket, született meg a művek jelentős
hányada.
A művészeti közélet jellemzője, hogy megnőtt a művészek
száma, nem volt hiány kínálkozó feladatokban, s egyre több
művészeti kiállítást rendeztek a fővárosban és már
vidéken is. Ám, a művek sorsáról, a díjak elosztásáról,
a vásárlásokról a művészetpolitika kívánalmait
teljesítő különféle, konzervatív felfogású bizottságok
döntöttek. A köztéri szobrászat ügye a szoborbizottság
kezébe volt helyezve. Egymást érték a történelmi hősök,
jeles személyiségek alakjainak megörökítését célzó
pályázatok. A vezető mesterek Zala György, Fadrusz János,
meghatározó szellem Stróbl Alajos. Zömében az ő
műtermükből kerültek ki a kort jellemző alkotások. Csupán
néhányat említünk meg ezek közül példaként: Zala György Millenniumi
Emlékműve, Fadrusz János kolozsvári Mátyás király
szobra vagy Stróbl Alajos Anyám című márványszobra
szemléletes kortörténeti dokumentumnak tekinthető. Akkortájt
állították föl Szombathelyen Tóth István Szily János-emlékművét
és a budavári Hunyadi János szobrot. A "nagy
művek" mellett megnőtt a más műfajok, kisplasztikák,
figurális, oszlopos, domborműves síremlékek, a népi és
polgári zsánerfigurák népszerűsége. Mint jellemzőt
említjük meg Pásztor János Búcsúzás című
alkotását. Ő az, aki Rajki előtt járt Párizsban, és
később barátjává is fogadta a vasi művészt.
-----Amikor Rajki István -
1905-ben! - a támogatással megerősített biztatástól
lelkesülten, 24 évesen elindult Münchenbe, néhány esztendős
épületszobrászi múlt és tapasztalás volt már mögötte.
Komoly gyakorlatra tett szert a kőfaragásban, síremlékek
készítésében, amelynek nagy hasznát vette akadémiai
tanulmányai során és később is. Hogy miért a bajor
királyság fővárosába igyekezett, annak két oka képzelhető
el teljességgel. Egyik magyarázat a hazai tanulási
lehetőségek szűkös voltában kereshető. Művészképzésünk
még csak a kezdeti lépéseknél tartott. Az eljövendő
szobrászok az alapismereteket a Mintarajztanodában
szerezhették meg, ahová az első "igazi"
szobrásznövendéket 1903-ban vették fel. A komolyabb itthoni
szobrászképzés Bory Jenő 1904-es "belépésével"
kezdődött, amikor végleges tanszéket kapott az 1908-ban
megalakult Országos Magyar Királyi Képzőművészeti
Főiskolán. Szobrászatot lehetett még tanulni az
Iparrajziskolában és Stróbl Alajos 1885-ben alapított
Szobrászati Mesteriskolájában. Ez utóbbi követelményeit
már egy magasabb fok teljesítése határozta meg!
-----Rajki számára - nyilván
anyagi és szakmai megfontolásból - ez nem kínálkozott
járható útnak. Bizonyára tudatában volt, hogy itthon
legfeljebb a kőfaragó, épületszobrász mesterség és
státusz érhető el számára. Ő azonban tehetségében bízva,
emelkedettebb álmokat dédelgetett. Felismerte, hogy az elszánt
szobrászjelöltek Nyugat-Európa akadémiáin szerezhetnek az
érvényesüléshez utat nyitó biztos alapot. Bécs vonzása
ekkor már halványult, a frissebb forrást München és Párizs
kínálta az ifjaknak. Ő Münchent választotta. "A magyar
művészek [...] a müncheni akadémizmus mestereitől nyernek
képzést és az ő műveikből merítenek ihletet" -
olvasható Nagy Ildikó tanulmányában.23 Ott olyan
felkészültséget, műveltséget szerezhettek, amely megfelelt a
Magyar Szobrászok Egyesülete ugyancsak szigorú
alapszabályainak. Ez lehetett döntésének másik indítéka.
-----Megérkezvén Münchenbe, a
Bajor Királyi Művészeti Akadémiára iratkozott, amely
intézmény "a müncheni művészeti élet konzervatív
központjának számított", de a hallgatók "igen
alapos technikai képzésben részesültek".24 Az
intézményben uralkodó viszonyokat érzékletesen jellemzi
Hubertus Gasner Mattis Teutsch Jánosról írt tanulmányában:
"az Akadémián [...] továbbra is a 'magas' művészetet
oktatták akadémiai áldással [...]. Az Akadémián folytatott
sokéves oktatás hangsúlyt fektetett a mesterségbeli tudásra
és ezt, mint ősidők óta, a polgári társadalomban elérhető
művészkarrier előfeltételeként tüntették fel.25
"Felvételi vizsgát, amelyet minden újonnan érkezőnek le
kellett tennie, évente kétszer tartottak, október második
hetében a téli, és a húsvéti ünnepek utáni első hétfőn
a nyári szemeszterre". Az 1889-es szabályzat szerint
"minden újonnan belépőnek az Akadémia titkárságán
kellett jelentkeznie, ahol egyidejűleg a munkáit is be kellett
mutatnia. A bemutatott munkák megítélésére összeül egy
bizottság, amely megvizsgálja ezeket és eldönti, melyek
alapján jogosult a felvételre [...]. A felvételi vizsga
feladatai: fej- és aktrajz élő modell után".26
A feladatok sikeres teljesítése után nyílt meg az akadémia
kapuja a szerencsés delikvensek előtt.
-----A művészjelöltek nyolc év
tanulmányi időt tölthettek az intézményben. Ez részben
magyarázza Rajki István hosszú müncheni tartózkodását.
"Két-két évet tett ki a rajz- és festőkurzus és
négyet a kompozíciós osztályokban" dolgoztak a
növendékek.27 A tanulási folyamat többszöri
megszakításának anyagi okai voltak.
-----Rajki István sikeresen felelt
meg a követelményeknek 1905 őszén, olyannyira, hogy egyenesen
Balthasar Schmitt (1851-1942) osztályára került, akit nem
sokkal korábban, 1903-ban neveztek ki akadémiai tanárnak.
Számos magyar tanítványa volt az idők folyamán, egyebek
mellett Sámuel Kornél, Csikász Imre, Mattis Teutsch János,
Schönbauer Henrik érett neves művésszé.
-----Schmitt professzor - Stephan
Eberle tanítványa! - a szakrális plasztikát oktatta az
akadémián. Hírnevét monumentális szobraival,
emlékműveivel, vallási tárgyú, templomokat díszítő
festményeivel alapozta meg. Elek Artúr jellemzése szerint:
"...naturalisztikus szemléletű és előadású szobrász
volt, ki különösen templomok számára dolgozott sokat.
Tanítványait a természet másolására oktatta".28
E téren a legismertebb művészek közé tartozott, művei
nemcsak Münchenben örvendtek megbecsülésnek. Schmitt
meghívásával megtört a neobarokk, neoklasszicizmus és
naturalizmus addigi egyeduralma" - írja H. Gasner -
"Fokozatosan utat tört magának egy újabb
formaértelmezésben Hans Hildebrand felé orientálódó
szobrászi felfogás [...]. Schmitt is Hildebrand befolyása
alatt állt, a reneszánsz szobrászat világos és zárt
formáinak bűvöletében. [...] Hildebrand lemondott a
naturalista, vagy a neobarokk szobrászat mozgalmas, felszabdalt
vagy részletező felületkezeléséről", ezzel mintegy
példát mutatott arra, hogy "a neoklasszicista módon
leegyszerűsített és letisztult szobrot" miként lehet
összekapcsolni "az őt körülvevő térrel és
architektúrával".29 "Az architektonikus
alakítás az, ami a természet művészi kutatásából magasabb
rendű műalkotást jelent" - írta alapművében Adolf
Hildebrand.30
Kórházi relief. (Vázlat) München, 1906 |
-----
-----A hírrel együtt érkező
fénykép alapján a Vasvármegye31
részletesen beszámolt a sikerről, és szemléletesen bemutatta
magát a domborművet. Az írásból tudjuk, hogy hetven
pályamű közül kettőt díjaztak, tizenegyet dicsérő
oklevéllel ismertek el, ezek egyike volt Rajki István.
Alkotása az orvosi tudomány betegségekkel való küzdelmét
szimbolizálta. A mű tengelyében Hygia áll, karján a
megszelídített kígyóval. Balján három, jobbján két női
alak az öt érzéket személyesíti meg. A hatodik figura
erőteljes férfi, aki a dombormű alján végigkúszó, a
betegségeket jelképező kígyóval viaskodik. A zsűri a
megoldást, az alakok jó rajzát és a modern mintázást
méltányolta. László Gyula tanulmányában kevésbé
lelkesedett a fénykép alapján ismert vázlat iránt:
"egymás mellé mintázott alakjait nem fűzi össze
semmiféle cselekvés, szinte tudomást sem vesznek egymásról:
beállított modellpózokból sodródtak egymás mellé". A
"jövő" szempontjából azonban figyelmet érdemel
"a kígyóval küzdő ember! Itt még csak mellékalak,
akinek heves küzdelmét a mellette ülő nő lantzenéje
kíséri".32
-----A tört ívvel zárt, antik
példákat követő kompozíció érzékenyen mintázott alakjait
igazából csupán az alul, a lábak között hullámzó,
vonagló kígyóvonal kapcsolja össze, tartásuk, mozdulataik
mégis tudatos elgondolásra utalnak. Rajki függőlegesekből
és ívekből csaknem hibátlan ritmusképletet állított föl,
amely mintegy előre vetíti a "relief gondolkodású"
szobrásznövendék törekvéseinek egyik irányát.
Az 1906. esztendő az első megbízást is magával hozta. A már
idézett Könczöl plébános úr jegyezte föl, hogy a rumi
Szent László templom "özvegy Kovács Józsefné szül.
Helyes Annától állíttatott Szent Domonkos szobrával"
gazdagodott.33 A jelzet szerint gipszből
"mintázta Rajki 1906", de a tranzakció
körülményeiről nem maradt adat.
-----A pályakezdés tehát
biztató, de München napja leáldozóban volt, ezt
nyilvánvalóvá tették a megrendezett modern kiállítások.
Tudta, látta, érzékelte szobrászunk is, hogy az új
művészet törekvéseinek színhelye hosszabb ideje már
Párizs. Nem véletlenül igyekezett oda a magyar
művészjelöltek többsége. "...micsoda magyar világ van
most Párizsban" - üzente a hazaiaknak akkor tájt Ady
Endre,34 amikor Rajki fölkerekedett és a
Münchenből, Bécsből tovább vándorlók útját követte.
Néhány hónapra elvegyült a sokszínű világváros eleven
forgatagába, mintegy "kóstolót" vett a művészeti
életből, amikor "pár száz lelkes magyar készül itt az
életre".35 Érkezése idején - 1907 utolsó
negyedében! - még fennen ragyogott Rodin csillaga, Bourdelle -
az első XX. századi szobrász, aki az archaikus egyiptomi,
görög szobrok felé fordult vissza! - már megrendezte első
kiállítását. Javában tartott Picasso negroid korszaka,
befejezte az Avignoni kisasszonyok korszakos
jelentőségű csoportképét. "Magányosan, ködös
szándékai foglyaként megszállottan dolgozott" Brancusi.36
Rajki ottani tartózkodásának időhatárait nem ismerjük, de
megőrződött egy dedikált, kalapos néger fiatalembert
ábrázoló sárguló fénykép, hátoldalán az alábbi
szöveggel: "A mon bon ami Rajki Samil Charles 21 Decembre
1907" [Az én jó Rajki barátomnak"]37
-----Milyen érintkezési pontokat
talált Párizsba érkezve? Nem tudjuk! Mindenesetre eseményből
bőven választhatott. A Grand Palaisban akkor nyílt meg a Salon
d'Automne a "Vadak", köztük Czóbel Béla
"főszereplésével".38 Ami bizonyos, hogy
rögtön tanulási lehetőség után nézett. A magyar művészek
körében népszerű és látogatott, 1868-ban alapított Julian
Akadémiára iratkozott. A Rue du Dragon 22-33 alatti intézmény
jelentős szerepet játszott a századvég és a XX. század
hazai művészetében, amennyiben meghatározó jelentőségű
mestereink - Ferenczy Károly, Czóbel Béla, Egry József,
Márffy Ödön, Nagy István és sokan mások! - töltöttek itt
tanulóéveikből néhány hónapot vagy esztendőt. Rajki -
emlékezete szerint! - pár hónapot töltött Verle professzor
iskolájában, akiről ugyan nem tudjuk, milyen rangú mester
volt, de az oktatása eredményes lehetett, amit tanítványa
bizonyított a pályaművével elnyert 4. Mensionnal.39
Nyugalom. München, 1912-13 |
-----
-----Ősszel tehát újra munkához
látott. Közel sem teljes műjegyzéke szerint, akkor vagy már
korábban mintázhatta meg Egyed Kálmán, 1906-ban Nagybányán
dolgozó szombathelyi festőművész arcmását (A festő
1913-ban az USÁ-ban telepedett le!). Elkészült az Öregasszony
(1912) portréja, a Fáradt című helyzet- és
izomtanulmánya. A szorgalmi évet lezáró kiállításon
azután a kevesek között éves teljesítményét és Nyugalom
(1912-13) című kompozícióját dicsérő oklevéllel
honorálták.41 Tanulmány jellegű, az akadémiai
szellemet tükröző szobrai között ez a botra támaszkodó,
izmos férfi alak már egyértelműen a "rodin-i"
hatásra utal.
-----Eredményes munkáját,
szorgalmát a következő év elején, a "nagy selejtezés
után" csak néhány növendéket kitüntető zsűri újabb
dicsérő oklevéllel ismerte el, amelyet a Vízözön
(1913) szobortervvel érdemelt meg. "A kevesek között van
Rajki István szombathelyi szobrászművész, aki ezzel már a
harmadik kitüntetését nyerte el az akadémián" - tudatta
a Vasvármegye.42 E mű jelentőségét az
emeli meg, hogy első próbálkozása két alak lehetőleg
szerves összekapcsolására. A kompozíció ugyan bonyolult, de
az izmok kidomborítása jó megfigyelésről, formaismeretről
tanúskodik, a mintázás pedig nem mentes bizonyos
szenvedélyességtől.
Amazon, 1919 |
-----
-----Valószínű, hogy a kedvező
választ hozó levél is szerepet játszott abban, hogy a
további támogatás kérdésével ismételten foglalkoztak a
megye illetékesei. 1913-ban kétszer is terítékre került az
ügy. A törvényhatósági bizottság közgyűlése februárban
az adott évre 400 korona jutalomról döntött,45 ami
nyilván az egyébként folyósított összeg megkettőzését
jelentette. Ez már vitát váltott ki a vármegye nemesi
pénztárának kezelői körében: "Indokolt-e a 400 korona
800 koronára emelése?". A felmerülő kétségekről
tudósító Vasvármegye két hatásos érvet sorakoztatott fel
bizonyíték gyanánt: "Most megjött a válasz, hogy a
vármegye ösztöndíjasa valóban a legmesszebbmenő
pártfogásra méltó, mert művészetével már olyan sikereket
produkál, amelyek dicsőséget ígérnek a magyar
Géniusznak". Az egyik elismerés híre Budapestről
érkezett: A Műcsarnok kiállítására beküldött Női fej
című bronz szobrát elfogadta a zsűri.46 A
Münchenből érkező hírek ugyancsak biztatóak. Szobrászunkat
beosztották a komponálók a legjobbaknak kiváltságokat
jelentő osztályába. Műtermet és állandó modellt kaptak a
bajor király költségén.47 Megnyugtatóan
rendeződni látszott a művész sorsa. Tóth János szerint:
"Rajkinak szép lakása volt és mindig volt munkája".48
Azonosítható művei közül akkor születhetett az
életnagyságú Női akt (1914), amelyet az akadémia
bronzérmével jutalmaztak. Az erről fennmaradt fotók az
alkotás folyamatába engednek bepillantást, a modell
beállításától a kész márványszoborig. Az erős
ellenpontozásra épülő póz kifejező erejét még
hangsúlyosabbá a fej köré záródó karok fokozzák. Erre az
esztendőre datálódik a régi köztemető homokkő feszülete.
A fatörzsnek támaszkodó Akt (1915) hasonló változatai
sűrűn előfordulnak a kortársak életművében, de lényegesen
eltérő szobrászi értékeket csak ritkán lehet
elkülöníteni. Érdekes módon ez a műve azonban nem szerepelt
a növendékek szokásos kiállításán! Egyik, róla készült
fotóra írt megjegyzés szerint: "Krica nincs
kiállítva".49 A művész tapintatból tartotta
vissza a nyilvánosságtól, nem akarta hazafias érzésében a
délszláv származású modelljét megbántani.
Háború. (Gipszvázlat) München, 1915 |
-----
Pelikán. Bp. 1919 |
-----
Jegyzetek:
* | Részlet a szerző készülő monográfiájából |
1 | Művészeti Lexikon IV. 192. old. |
2 | Uo. |
3 | TÓTH János: Rumi Rajki István művészete (1981-1941). In: Dunántúli Szemle, 1943. 5-6. sz. 164-188. old. Tovább: TÓTH, 1943. |
4 | LÁSZLÓ Gyula: "A kígyóölő". Rumi Rajki István szobrairól. In: Életünk, 1978. 6. sz. 556-573. old. Tovább: LÁSZLÓ, 1978. |
5 | Lásd írásait a Magyar László szoborról. In: Vasi Szemle, 1938-1939. évf. |
6 | HECKENAST János: Rumi Rajki István szobrászművész. In: Vasi Szemle, 1971. 4. sz. 564-573. old. |
7 | RAJKI Gyula: Rumi Rajki István és életműve I-II. In: Savaria. 9-10. kötet, 1980. 301-309. old. ill. 11-12. kötet, 1983. 459-482. old. |
8 | Rum története. 1246-1996. (2. bővített kiadás) Rum, 2000. |
9 | Dr. Ph. Szabó Kinga losonci múzeumigazgató szíves közlése alapján, 2006. május 14. |
10 | Rajki Gyula dokumentációja. |
11 | UJVÁRI Ede: A szombathelyi iparkiállítás kalauza és katalógusa. 1903. 71. old. |
12 | Uo. 66. old. |
13 | 1903. szeptember 5. sz. 5. old. |
14 | Kismartoni GIAY Frigyes: Néhány szó Tóth Jánosnak Rumi Rajki Istvánról szóló cikkéhez. In: Dunántúli Szemle, 1943. 7-8. sz. 322-323. old. |
15 | Levél, 1942. A címzett valószínűleg Tóth János. |
16 | GIAY, i. m. |
17 | Uo. |
18 | Uo. |
19 | Uo. |
20 | Vasvármegye Hivatalos Lapja, 1911. 10. sz. 81-82. old. |
21 | GIAY, i. m. |
22 | LYKA Károly: Szobrászatunk a századfordulón. Corvina, Bp. 1983. 7. old. |
23 | NAGY Ildikó: A műfajok hierarchiája a historizmus szobrászatában. In: A historizmus művészete Magyarországon. Bp. 1993. 13. old. |
24 | BÖLLER, Susanne: Die Akademie feiert sich selbst. München, 1998. |
25 | GASNER, Hubertus: Mattis Teutsch és a Der Blaue Reiter. In: Mattis Teutsch és a Der Blaue Reiter, Mission Art Galéria. Budapest/Miskolc, 2001. 37-62. old. |
26 | A Bajor Királyi Szépművészeti Akadémia szabályzata. In: Ged Rosso: Giorgo de Chirico. München 1906-1919. 98. p. |
27 | GASNER, i. m. |
28 | Ars Una, 1923. 2. sz. 48. old. |
29 | GASNER, i. m. |
30 | A forma problémája a képzőművészetben. Atheneum, Bp. é. n. |
31 | 1907. január 13. sz. 5-6. old. |
32 | LÁSZLÓ, 1978. |
33 | Rum története, 123. old. |
34 | ADY Endre: Magyar Világ Párizsban. In: Budapesti Napló, 1907. április 3. |
35 | Uo. |
36 | SÍK Csaba: Brancusi. Corvina, Bp. 1972. 9. old. |
37 | Rajki Gyula hagyaték. |
38 | KRATOCHWILL Mimi: Czóbel. Magyar Képek. Veszprém-Budapest, 2001. 24. old. |
39 | TÓTH, 1943. |
40 | KOMJÁTHY Kálmán: A Turul. In: Körmendi Figyelő, 1997. április 15. sz. 13. old. |
41 | Vasvármegye, 1912. július 21. 8. old. |
42 | 1913. január 21. 5. old. |
43 | GIAY, 1943. |
44 | 1912. április 18. München, Balthasar Schmitt |
45 | Vasvármegye Hivatalos Lapja, 1913. 12. sz. 121. old. |
46 | OMKT Tavaszi Kiállítás, Műcsarnok, Kat. szám: 335. Tanulmányfej |
47 | Vasvármegye, 1913. március 15. 4. old. |
48 | TÓTH, 1943. |
49 | Rajki Gyula hagyaték. |
50 | LÁSZLÓ, 1973. |
51 | TÓTH János: Az elfelejtett magyar szobrász. In: Vasvármegye, 1928. április 15. 6. old. |
52 | Uo. |