MARKÓ PÉTER
ÚJABB IRÁNYZATOK A SZOCIOLÓGIAELMÉLETBEN
A REFLEXÍV MODERNIZÁCIÓ
--------------------------------------------------------------------------------Amikor ezt a dolgozatot írom, a sajtó az amerikai
pénzügyi hitelválságtól hangos. A kormány 700 milliárd dollárral kívánja a csődközeli
jelzálog-hitelezőket megsegíteni, miközben az utca embere attól dühös, hogy az
adózók pénze ismét a gazdagok zsebébe vándorol. A pénzpiaci katasztrófa szelét az egész
világon érzékelik, de a kisember azt is tudja, hogy ő maga ellene semmit sem tehet.
"Minden új nap egy újabb pénzügyi horror show-t hoz el, mintha Alan Greenspan, (a FED
volt elnöke) vette volna rá Stephen Kinget, hogy naponta írjon egy újabb rémtörténetet".1
A válság okainak legmélyén a pénzügyi eszközök egész "posztmodern" rendszere húzódik
meg. "Az öncsalás abban áll, hogy ebben a hitelkultúrában elképzelhetőnek véltek egy
olyan gazdaságot, melyben a pénzügyi szféra önmaga termeli a GDP kétharmadát. [...] A
Wall Street tézise szerint nem kell ipar meg termelési volumen, az mehet Ázsiába vagy a
fejlődő országokba. A szolgáltató társadalomban a pénzügyi szféra önmagát és a gazdaságot
fenntartó gépezet."2 Mostanra kiderült, hogy ez a pénzcsinálási mechanizmus önmagát
pusztítja el.
-----Amikor Ulrich Beck később világhírűvé vált könyve a "kockázat-társadalomról"
1986-ban megjelent, a világ Csernobiltól kapott sokkot. A szerző írja a könyv bevezetőjében:
"Az atomerőművek az emberi alkotóerő csúcspontjai Csernobil óta a veszély
modern középkorának jelképeivé váltak. Olyan fenyegetettségre utalnak, amely a modernség
ezzel egyidejűleg végletekig hajtott individualizmusát annak legszélsőségesebb ellentétébe
fordítják. Még élnek egy másik kor reflexei: hogyan óvhatom meg magamat és az
enyéimet? Virágkorát éli a már nem is létező magánéletre vonatkozó tanácsadás. Csakhogy ugyanakkor mindenkire hat az az antropológiai sokk, amelyet a civilizációs életformáknak
a fenyegetettségben megtapasztalt »természet«-függősége vált ki. Ez a függőség
megszüntette az »önállóságra«, a »saját életre«, a nemzeti hovatartozásra, a térre és időre
vonatkozó valamennyi fogalmunkat. [...] A külső természet fenyegetéseivel szemben megtanultunk
kunyhókat építeni és ismereteket gyűjteni. Viszont szinte védtelenül ki vagyunk
szolgáltatva azoknak az ipari fenyegetéseknek, amelyek az ipari rendszerbe bevont második
természetből indulnak ki. A veszélyek a normál fogyasztás potyautasaivá válnak."3
-----A szociológia mint tudomány kialakulásának és fejlődésének története a modern
nyugati társadalom kialakulásával és fejlődésével párhuzamosan haladt. A szociológia
klasszikusai a közösségről a társadalomra való átmenetet (Tönnies), a világ "varázslat alóli
feloldását" (Weber), a normavilág általánosodását (Durkheim), az osztály- és rétegképződést
vizsgálták. A fejlett ipari társadalom kialakulásával az össztársadalmi rendszer és alrendszereinek
működése, a rendszerproblémák leírása váltak a szociológiaelmélet uralkodó
témájává (Parsons, Luhmann). Az elmúlt évszázad utolsó két évtizedében aztán a posztmodern
társadalomelmélet eljutott a nagyelméletek érvényességének megkérdőjelezéséig
(Lyotard), egészen addig az állításig, hogy a leírni kívánt társadalom egy szöveg. Olyan
szöveg, amelyik nem vezethető vissza valamilyen egységes struktúrára, a szövegek sokasága
létezik. A társadalomtudományok feladata, hogy ezeket a szövegeket olvassák és értelmezzék
(Brown). Az elmúlt évtizedek nyugat-európai szociológiája azt a társadalmat
kívánja tehát magyarázni, amit némelyek "késő-modernnek", mások "posztmodernnek"
neveznek. Jelen dolgozat a főként Ulrich Beck által leírt, és a posztmodernnel vitában álló
"reflexív modernizációt" és a "kockázat-társadalmat" igyekszik bemutatni.
-----Beck kiindulása: a XX. század utolsó negyedére az NSZK társadalma túljutott az
osztálytársadalmon, az osztályok és a hivatásrendi megközelítések csak alternatíva híján
határozzák meg társadalomképünket.4 A társadalmi egyenlőtlenségek nem szűntek meg,
valószínűleg nem is csökkentek, de az általános jólét növekedésével minden társadalmi
csoport helyzete javult. Az élethelyzetek és életpályák olyan mértékű szóródása következett
be, amely megkérdőjelezi a társadalmi osztályok és rétegek hierarchiájára épülő
szociológiai elméletek magyarázó erejét. A társadalom legjelentősebb változását az élethelyzetek
és életutak individualizációja jelenti. Az individualizáció előrehaladását jelzi
például: az életstílusok pluralizálódása, a család új formái, alternatív kultúrák, újfajta társadalmi
mozgalmak létrejötte. Az egyén és a társadalom között újfajta közvetlen kapcsolat
jön létre, az eddigi közvetítők (csoportok, intézmények) elveszítik jelentőségüket. A
kockázat-társadalom kialakulása együtt halad az individualizációs folyamattal. A kockázatok
emberek tömegére közvetlenül vonatkozó jelenségek, amelyekkel azonban az egyes
egyén egyedül, elszigetelten szembesül. A kockázatok, az öncélúvá vált technikai-gazdasági
fejlődés nem szándékolt mellékkövetkezményei (pl. környezetszennyezés, genetikai
veszélyek, radioaktív sugárzás) a fejlett ipari társadalmakban már globálisan magát
az életet veszélyeztetik. A globális kockázatok legyőzése csak akkor lehetséges, ha a modernizáció
folyamata reflexívvé válik, és a felmerülő problémák miatt felülvizsgálja értékeit,
viselkedési normáit. A reflexív modernizáció fogalma Becknél kétféleképpen értendő. Jelentheti egyfelől a kockázat-társadalom létrejöttének folyamatát az előre nem látható mellékkövetkezményeivel együtt, amelyek visszahatnak magára a folyamatra. Másrészt
jelentheti a társadalmi önkritikán keresztüli tudatosulását ennek a fejlődési folyamatnak.
-----Becknél a reflexszerű és a reflexió két egymással össze nem keverhető fogalom. Az
előbbi az, ami elkerülhetetlenül bekövetkezik, az utóbbi ennek a folyamatnak a tudatosulását
és visszahatását jelenti a gondolkodásunkra. A "reflexív modernizálódáson" empirikus-analitikus értelemben "nem reflexiót értünk (amint azt a reflexív melléknév sugallja),
hanem önkonfrontációt: az átmenet az indusztriális modernség korszakából a kockázatkorszakba
nem szándékosan, nem láthatóan, a látens mellékhatások mintájára megy végbe az
önállósult modernizálódás dinamikája során. [...] A kockázattársadalom nem opció, amelyet
a politikai eszmecserék során választhatunk vagy elvethetünk, hanem az az önállósult,
a következményeikre és veszélyeikre tekintettel vak modernizálódási folyamatok során jön
létre. [...] Ha az ipari társadalomból a kockázattársadalom felé vezető önállósult, nem
szándékos és nem látható, úgymond reflexszerű átmenetet reflexivitásnak nevezzük megkülönböztetve a reflexiótól, ugyanakkor szembe is állítva vele , akkor a reflexív modernizálódás
a következőt jelenti: önkonfrontációt a kockázattársadalom olyan következményeivel,
amelyeket az ipari társadalom rendszerében, az ott intézményesült mércék
segítségével nem lehet (megfelelő mértékben) földolgozni."5 Beck szerint a kockázattársadalom
fogalma a rendszer- és korszakváltás három területére mutat rá: először is a modern
ipari társadalomnak a természeti és kulturális erőforrásokhoz fűződő viszonyára, amelyekre
a létét építi, de amelyek készlete a modernizálódás folyamán fokozatosan eltűnt.
Másodszor a társadalomnak az általa létrehozott veszélyhelyzetekhez való viszonyára utal.
Harmadszor: megszűnnek, "feloldódnak a varázslat alól e társadalmak kultúrájának eredeti
kollektív jelentései, mint például a fejlődésbe vetett hit, az osztálytudat, amelyek
biztonságról alkotott elképzeléseikkel a nyugati demokráciák támaszául szolgáltak. Mindez
oda vezetett, hogy mindenfajta definíciós probléma magának az egyénnek a feladatává
vált. Ez az individualizálódás a folyamat valódi jelentése."6
-----Beck a kockázattársadalomról írott könyvének legfőbb hipotézisét a következőképpen
fogalmazza meg: "míg az ipari társadalomban a gazdagság termelésének »logikája«
uralkodik a kockázat termelésének »logikája« felett, addig a kockázattársadalomban ez a
viszony megfordul. A modernizáció folyamatainak reflexivitásában a termelőerők elvesztették
ártatlanságukat. A technikai-gazdasági »haladás« nyomán nyert nagyobb hatalmat
egyre jobban beárnyékolja a kockázatok termelése. Ezek a kockázatok csak egy korábbi
szakaszban voltak »rejtett mellékhatásonként« igazolhatók. Egyetemessé válásukkal, a
nyilvános kritika és a tudományos (tudományellenes) kutatás nyomán levetik a rejtettség
leplét, új és központi jelentőségre tesznek szert a társadalmi és politikai vitákban. A kockázatok
termelésének és elosztásának ez a »logikája« a gazdagság elosztásának (a társadalomtudományos
gondolkodást eddig meghatározó) »logikájával« összevetve bomlik ki".7
-----A kockázati (reflexív-modern) társadalom jellemvonásait Beck az ipari (modern)
társadalom áttűnésében világítja meg. Az egyszerű modern ipari társadalom létrejöttének
időszaka, amely a kezdeti szakaszában a hiány társadalma. A termelés és a gazdagság elosztásának logikája uralkodik felette. A gondolkodás és cselekvés legfőbb jellemzője,
miként lehet egyenlőtlenül, de igazoltan elosztani a társadalmilag termelt gazdagságot. A
modern ipari társadalom, mint a nagycsoportok társadalma jön létre, ahogy azt a marxi
osztályelmélet leírja, kialakul egy olyan osztálystruktúra, amely két homogén osztályból,
a tőkéből és a munkából áll, és az ezeken belüli összetartozást a társadalmi szolidaritás és
a kulturális osztálykörnyezet garantálja.8 A modern ipari társadalomban a tudományos
megismerést értékmentesnek tekintik, a politika formális alapját pedig a nagy pártok
versengése adja, amelynek tagjai és választói a társadalmi osztály-hovatartozás szerint
toborzódnak. Tartalmilag a politika a megtermelt gazdagság elosztása körüli konfliktusok
szabályozására, és a kollektív szociális jogok kiépítésére irányul.
-----A reflexív kockázati társadalomban a gazdagság termelésének és elosztásának
logikáját a kockázattermelés és elosztás logikája váltja fel. A kockázati társadalomban az
élethossziglani egész napos munka normája fellazul, a rész- és rugalmas munkaidőben
foglalkoztatottak aránya növekszik. Eltűnnek a határok a munka és nem munka között, a
munkanélküliség az alulfoglalkoztatottság formájában a kereső munka rendszerébe
integrálódik. A kereső munka pluralizálódásának következményeként megszűnik az osztályszolidaritás
és osztályképződés egyik fontos gazdasági feltétele, s ez aláássa a társadalmi
osztályok és rétegek újratermelődésének folyamatát, és az élethelyzetek individualizálódásához
vezet. Az életszínvonal általános növekedése (a "felvonóhatás"), a nagyobb
mobilitási esélyek nyomán egyre több személy lépi át annak a környezetnek a társadalmi
és kulturális határait, amelyből származik. Ezzel felbomlik a nagycsoportokra épülő társadalmi
rendszer, a társadalom individualizálódik, az egyén lesz a társadalom újratermelődésének
egysége. Akövetkezmény: a szabadabb játéktér nagyobb felelősséget igényel az
egyéni létezés kockázatainak leküzdésében, és ez intézményes támaszok híján túlzott
megterhelésbe csaphat át. Amilyen mértékben nő az emancipáció, és a nők a képzés és a
foglalkoztatás területén egyenlő elbánásban részesülnek a férfiakkal, olyan mértékben
fokozódik a nyomás az elkülönült nemi szerepekre épülő kiscsaládi rendszerre. A nők már
nem hajlandók arra, hogy egyedül töltsék be az újratermelés funkcióját. Következmények:
növekszik a válások, csökken az újraházasodások száma, újradefiniálják a házasságot. A
családban, a munkahelyen és a politikában kirobban a nemek harca. A partnerkapcsolatok
pluralizálódása szintén az individualizálódást mozdítja elő.
-----A reflexív modernitásban a tudomány egész rendszere megváltozik. A tudományos
technológiák ökológiai és szociális kockázatainak hatására megkérdőjeleződik a tudomány
értékmentessége és a technológiai célokkal szembeni semlegessége. A tudomány belülről
és kívülről demisztifikálódik, önkritikussá válik, aminek következménye a tudomány tekintélyének
hanyatlása. "A tudományba beözönlenek az érdeklődő laikusok, akik részt
vesznek a tudományos és technológiai kérdések megvitatásában. A technológiai döntéseket,
amelyeket korábban szakértők egyetértésével döntöttek el, ma a politikai nyilvánosságban
szakértők, ellenszakértők és laikusok hozzák".9 Az ökológiai és szociális kockázatok
ellenőrizetlen növekedése hatására a politika befolyása korlátozottá válik, a politika és
a nem-politika közötti elhatárolás megkérdőjeleződik. A termelési és életfeltételek átalakítását
ma már a színfalak mögött, a feltűnést kerülve a tudományos és gazdasági elitek végzik. Ez a Beck által alpolitikának nevezett tény sokkal sorsdöntőbb a társadalmi
fejlődés és az egyéni életsors szempontjából, mint az állami politika. A politikai küzdőterek
és szereplők fokozódó szétszóródása és pluralizálódása következik be. A társadalmi
fejlődés demokratikus önszabályozása már nem valósítható meg a politikai rendszer
demokratizálódásával, hanem az alpolitika befolyásolási rendszerének kiépítésével, és jogi
garantálásával, különböző alpolitikai cselekvési központok kialakításával.
-----Ulrich Beck "reflexív vagy második modernizáció" és "kockázattársadalom" elmélete
az elmúlt húsz évben nagy figyelmet kapott, sokan vitatták, sokan egyetértettek vele.
A felfokozott figyelemnek köszönhető, hogy három világhírű szociológus, Becken kívül
Anthony Giddens és Scott Lash közös könyvben fejtette ki 1996-ban a "reflexív modernizációról"
vallott nézeteit. Feltűnő, hogy mindegyik szerző a másik kettő véleményét gondolja
egymáshoz hasonlónak és a sajátját markánsan eltérőnek. "Az átmenet egy »korai«
vagy »egyszerű« modernitásból egy »késői« vagy »reflexív« modernitásba írja Lash
elforduláshoz vezet mindkét szerzőnél az emancipatorikus, centralisztikus politikától egy
»életpolitika«, illetőleg egy »alpolitika« felé. Ez az alpolitika sok terület átpolitizálásán
keresztül pl. nemi szerepek, biotechnológia és környezetrombolás , a globális dimenziókra
mutat rá, ugyanakkor a magánéletünk legrejtettebb zugait érinti. Ezeken a területeken
a kockázat, a bizalom és a tudósok és szakértők hatalmi pozíciói döntő szerepet játszanak.
[...] Giddens metaelméleti hipotézisét Jürgen Habermasra [a kommunikatív racionalitásra]
vezeti vissza, és a szakértői rendszert és az intézményeket, mint tényleges nyilvánosságot
értelmezi, ahol a demokratikus és racionális akaratképződés zajlik. Becket ezzel
szemben Zygmunt Bauman munkássága befolyásolja. Az ő nézőpontjából a reflexív modernizáció
az ellentmondások és az új politikai esélyek közötti egyensúlyozáson keresztül
ragadható meg."10 Lash hangsúlyozza, hogy korábbi műveikben a reflexív modernizáció
fogalmát mindhárman meglehetősen individuális értelemben használták, amely szerint a
reflexív modernizáció folyamatában a strukturális változások arra kényszerítik az egyéni
cselekvőket, hogy a strukturális kötöttségektől és az "egyszerű modernizáció" intézményeinek
normatív elvárásaitól önmagukat megszabadítsák, és a személyes identitás előállításának
strukturális kényszereit önreflexívvé tegyék. Ebben a könyvben hangsúlyozza
Lash különböző értelmezését adják a kollektív reflexivitásnak. Ô maga a "reflexív közösség"
fogalmára hivatkozik, míg Beck és Giddens intézményi reflexivitásra. Beck, mint
fentebb említettük, különbséget tesz reflexivitás és reflexió között. A reflexió értelmezése
szerint egyéni módon történik, tudatos és szándékos, míg a reflexivitás se nem
egyéni, se nem tudatos és nem szándékos. A reflexivitás, mint a reflexív modernizáció
alapelve a mellékkövetkezményekre vonatkozik, az egyszerű modern ipari termelés által
okozott veszélyekre és hátrányokra. A második modernizációban létrejövő intézmények
ezekre a veszélyekre reflektálnak. Becknél és Giddensnél Lash értelmezésében ez a
reflexivitás az intézményeken belüli hagyományos képviseleti demokráciához vezet, ahol
a laikusok versengő szakértői elképzelésekre szavaznak. Kevés tér nyílik a közvetlen
részvételi demokráciára, ami azonban a laikusok és a társadalmi mozgalmak hétköznapjait
meghatározza. Az egyszerű modernizáció kulcsfogalma a felelősség volt, ami többé már
nem érvényes a reflexív modernizáció időszakában, ahol a térben, időben és társadalmilag előre nem látható veszélyekért már senki sem vállal felelősséget. (Itt jegyezzük meg, hogy
a veszély Beck értelmezésében abban különbözik a kockázattól, hogy arra már nem lehet
biztosítást kötni). A vállalatvezetők, a politikusok és a szakértők koalíciója termeli a
jelenkori társadalmi veszélyeket, amiért azonban a felelősségüket tagadják. Eljutottunk
tehát a "szervezett felelőtlenség" állapotába, ahol a létrehozott veszélyeket olyan kockázatokká
próbálják eljelentékteleníteni, amilyeneknek például a rendszeresen dohányzó teszi
ki magát.
-----Ulrich Beck és Anthony Giddens a közös könyvükben abból indulnak ki, hogy a
reflexív, illetve késői modernizációban az emberek először a történelemben egy teljesen
poszt-tradicionális társadalomban élnek. Mindeddig azonban nem tették fel azt a
kérdést, mit is kell a tradíción értenünk. Giddens arra tesz most kísérletet, hogy ezt a kérdést
megválaszolja. Szerinte a tradíció az igazság fogalmához kapcsolódik. A tradíció által
uralt társadalmakban a "hagyomány-felvigyázóknak" papoknak és mágusoknak privilegizált
hozzáférésük volt az igazsághoz, és ez az igazság formalizált volt. Amodern társadalomban
ezzel szemben a szakértők birtokolják a tudást és az igazságot. Először csak a
késő-modern társadalom reflexív nyilvánossága kezeli a tudományos állításokat, mint
megvitathatókat, igazságtartalmukat a nyilvános összeütközéseken keresztül elérhetőket.
A reflexív modernizáció Giddens számára a kísérletező nyitottságon és a vitatkozó demokrácián
keresztül mutatkozik meg. Az intézményesített reflexivitás Giddens és Beck szerint
a szakértői (al)rendszerek átalakulását jelenti egy demokratikusan szervezett, párbeszéd
által összehangolt nyilvános területté. "Egészen általánosan a »dialogikus demokrácia«
ami a másik hitelességének az elismerését jelenti, és azt a készséget, hogy az ő szempontjait
és elképzeléseit is meghallgatjuk és megvitatjuk egy kétoldalú folyamatban az
egyedüli alternatívája a társadalmi élet számos területén felmerülő erőszaknak. [...] Tiszta
és egyértelmű megfelelés áll fenn a személyes élet szintjén az »érzelmek demokráciájának«
lehetősége és a demokrácia megteremtésének lehetősége között a globális rend szintjén".11
-----Ulrich Beck különbséget tesz a reflexív modernizáción belül lineáris és nemlineáris
tudományelméletek között. A lineáris elméletek szerinte azt állítják, hogy a nemtudás
nem lényeges a reflexív modernizáció számára. A nem-lineáris elméletek ezzel
szemben azt hangsúlyozzák, hogy a nem-tudás módozatai, konstrukciói és következményei
amelyek az ipari modernizáción belül megteremtett kockázatokért felelősek jelentik
éppen a kulcsproblémát a második vagy reflexív modernizáció kialakulásában. Míg a
lineáris tudományelméletek a szakértői csoportok egy meglehetősen zárt körében születnek,
addig a nem-lineáris elméleteket egy nyitott, a tudományos szereplők versengő csoportjait
magába foglaló mezőben termelik. A linearitás megegyezéses szakértői tudást
feltételez. A nem-linearitás ezzel szemben a tudományos szereplők átláthatatlan, egymással
versengő csoportjainak, koalícióinak hálózatát feltételezi. "A mellékkövetkezményekről
való beszéd már egy konfliktusos állapotot jelez, ahol a homogén szakértői körök még
abban a helyzetben vannak, hogy más tudományos szereplőket és tudásformákat, mint
nem-tudományosakat kizárjanak. Amilyen mértékben ez a lehetőség érvényét veszti, olyan
mértékben fejeződik be a lineáris, és kezdődik a nem-lineáris (az én értelmezésemben
»reflexív«) modernizáció".12
-----Lash ezzel a reflexivitás fogalommal szemben alkotja meg a maga "hermeneutikai"
vagy "esztétikai" reflexivitás fogalmát. Giddens az érzelmek demokráciájáról beszél, egy
új, poszt-tradicionális autonómiaelvről, ami a saját érdek képviseletét és azt a lehetőséget
jelenti, hogy az érdekkonfliktusokat nyilvános párbeszéden keresztül oldják meg. Az érzelmi
viszonyok az "alpolitika" területéhez tartoznak, amelyeknek a demokráciapotenciálja
az "aktív bizalom" kiszélesítésén nyugszik. Az egyszerű modernizációban a bizalmat
állítják szembe egy absztrakt rendszerrel és a szakértői tudással. Az értelmiségnek nem
csak az a feladata, hogy a szaktudást előállítsa, hanem az is, hogy a bizalmat megteremtse.
Ezt a szakértői tudást vonják kétségbe a laikusok a késő-modern társadalomban.
-----Lash hangsúlyozza, hogy a kulturális intézmények, különösen a nevelés, a média,
és a tudomány egyre központibb szerepet játszanak a reflexív modernizációban. Ezek az
intézmények az egyszerű modernizációban mindenekelőtt a társadalmilag domináns osztály
érdekeinek kifejezésére szolgáltak (lásd Mannheim totális ideológia fogalmát!), a
jelenkorban azonban már központi helyet foglalnak el. "Jóllehet nem gondolom, hogy mi
manapság valóban posztmodern viszonyok között élünk, az ezen intézmények által létrehozott
kulturális termékek túlnyomó többségükben mégis csak posztmodernek. [...] Magát a
posztmodern elméletet is csak a hatvanas évek egyetemalapítási lázának intézményi háttere
előtt lehet megérteni [...] amelyik egyetemek alapításuktól fogva azonnal a kora-modern
korban létrehozott, és a klasszikus humanista hagyományait azóta is őrző egyetemek
és a huszadik század elején létrehozott modern szakegyetemek ellen fordultak. A művészeti
intézmények, amikhez a műkritika, a múzeumok, a DJ-k, a lemezkiadók és a mozik is hozzátartoznak
véleményem szerint főszerepet játszanak a posztmodern kulturális termékek
legitimálásában és a terjesztésében. Mindkettőt, az intézményeket csakúgy, mint a
kulturális termékeket a reflexív modernizációban a lakósság többségének ízlésvilágához
igazítják".13
-----Napjainkban a társadalmi interakcióknak és a kommunikatív cseréknek egyre nagyobb
része az intézményeken kívül történik. Így zajlik egyre több munkaóra például a
vállalatok között, és nem a vállalatokon belül. Az intézményeken kívüli kommunikációs
hálózatok a jelenkori kapitalizmus szervezetlenségének az eredményei.
-----A Scott Lash által képviselt "esztétikai reflexivitás" fogalma megalkotója szerint
nem új elképzelés, hiszen Kant művéhez, Az ítélőerő kritikájához, továbbá Max Weber
és Georg Simmel "életvezetés", "életmód" (Lebensführung) fogalmához és bizonyos
tekintetben Jürgen Habermashoz, leginkább annak kommunikatív cselekvéselméletéhez
nyúlik vissza. Lash szerint kétféle modernizációt kell megkülönböztetnünk: az "első-modern"-t, a tudományost, amelynek keletkezéstörténete Galilein, Hobbeson, Descartes-on,
Locke-on, az érett Marxon, a szociológiai pozitivizmuson , Le Corbusier-n át vezet az
analitikus filozófiáig és Jürgen Habermas kommunikatív cselekvéselméletéig. A "második",
az "esztétikai-modern", mint az "első-modern" kritikája lépett a színre, tekintsünk el
most a rövid virágzásától a barokkban. Ez a "második-modern" a romantikában és a XIX.
századi esztétikai modernizmusban teljesedett ki. Ha a reflexivitást úgy értjük, mint egy
paradigma önreflexióját, akkor az először a XIX. század végi irodalmi és esztétikai modernben
merült fel. Ennek a második-modernnek a családfájához tartozik a romantika, a
fiatal Hegel, Baudelaire, Nietzsche, Simmel, a szürrealizmus, Walter Benjamin, Adorno, Heidegger, Alfred Schütz, Gadamer, Foucault, Derrida és a jelenkori szociológiában
Sigmunt Bauman.
-----Giddens, Beck és Lash is azt hangsúlyozza, hogy egyedül a mai nyugati társadalom
teljes mértékben poszt-tradicionális társadalom. Giddens felfogásában az analitikus-tudományos
beállítódás előretörése a lakosság mind nagyobb részében egy "késő-modern"
társadalomhoz vezet, míg mások az "esztétikai-modern" irányzat előretörését, mint posztmodernt
írják le. A "reflexív modern" fogalma magába foglalja mindkét fejlődést. Lash
értelmezésében Beck és Giddens vitatja a posztmodern teoretikusok állítását, miszerint a
felvilágosodás projektje egy metaelbeszélést követ, de számukra a reflexív modernizáció
mégis az ellentmondásokon és kísérletezéseken keresztül íródik le annak ellenére, hogy
mindkét fogalom a bizonytalanság tudományos előfeltételezésein és a tudományos beavatkozás
kontrollálhatatlan mellékkövetkezményein nyugszik. Ez Lash számára nem kielégítő,
és meg van győződve arról, hogy a hétköznapokban az ellentmondások elviselése
esztétikai vagy hermeneutikai beállítódáson nyugszik. Az információs és kommunikációs
hálózatok csaknem az egész földgolyót behálózzák, és nem csak információkat, hanem
képeket, elbeszéléseket és hangokat, tehát esztétikai és hermeneutikai jeleket is közvetítenek.
A cselekvők reflexivitása a késő-modern társadalomban ilyen kulturális szerkezetek
létezésén nyugszik. "A jelenkori osztályok, fajok és nemek közötti egyenlőtlenségeket az
információs és kommunikációs struktúrához való a térben és társadalmilag egyenlőtlenül
elosztott hozzáférési lehetőségek okozzák. Ebben az összefüggésben válik jelentőssé,
hogy milyen mértékben is lett a kapitalizmus szó szerint dezorganizált, nem egyszerűen
az intézményesített reflexivitás alapján, hanem a szervezetek és intézmények »vége«
visszafogottabban fogalmazva »alkonya« alapján."14 A magánéletben az érzelmileg
fontos kommunikáció a család és a közösség normatív elvárásai szerint oldódik meg, és
ennek a kommunikációnak a helye valahol az életstílus-csoportokon belül van. A közéletben
az egyirányú kommunikáció egyre inkább kiterebélyesedik a kevés TV-producer és a
sok TV-fogyasztó között. Beck és Giddens intézményesített reflexivitás fogalma sok mindent
megmagyaráz állapítja meg végül Lash , de nem magyarázza meg azokat a viszonyokat,
amelyek a reflexív modernizációban az intézményeken kívül találhatók. "Csak
kevés elmélet befolyásolta annyira a társadalmi viszonyokról való gondolkodásomat az
utóbbi években, mint Beck és Giddens reflexív modernizáció-elmélete. Mindenekelőtt a
posztmodernnek egy új felfogásához vezetett el engem, pontosabban fogalmazva: egy új
kritikájához a modernnek."15
-----Ulrich Beck reflexív modernizációról szóló elmélete, és a kockázattársadalomról
adott megállapításai minden valószínűség szerint annak köszönhetik népszerűségüket,
hogy az eddig uralkodó társadalomtudomány alaptételeit, mindenekelőtt a fejlődésbe és a
fejlődéssel együtt járó társadalmi differenciálódásba vetett hitet kezdték ki. Individualizációs
elmélete pedig Niklas Luhmann funkcionalizmusának érvényességét vitatja. Elméletét
olyan nyelven fogalmazta meg, amely érthető a "szakértők" társadalmának zárt körein
kívül is, és ezzel hozzájárult ahhoz, hogy a napjaink "késő-modern" társadalma által teremtett
kockázatokról és veszélyekről az érintett lakosság egyre nagyobb számban szerezhessen
tudomást.
Jegyzetek
1 | SERWER, AndySLOAN, Allan: The Price Of Greed. In: Time, 2008. szeptember 29. 18. old. |
2 | ALMÁSI Miklós: A lassú válság. In: Népszabadság, Hétvége, 2008. szeptember 27. 2. old. |
3 | BECK, Ulrich: A kockázat-társadalom. Andorka Rudolf Társadalomtudományi TársaságSzázadvég, Bp. 2003. 810. old. |
4 | KAPITÁNY Balázs: A rizikótársadalom másfél évtizede. In: Szociológiai Szemle, 2002. 1. szám, 123133. old. |
5 | BECK, Ulrich: A kritikai elmélettől a kockázattársadalom önkritikájáig. In: Replika, 1998. szeptember, 7778. old. |
6 | Uo. 79. old. |
7 | BECK: A kockázat-társadalom. 18. old. |
8 | PREGLAU, Max: A posztmodern szociológia. Szociológiaelmélet. Osiris, Bp. 2004. 287. old. |
9 | Uo, 290. old. |
10 | LASH, Scott: Expertenwissen oder Situationsdeutung? Kultur und Institutionen im desorganisierten Kapitalismus. In: BECK, UlrichGIDDENS, AnthonyLASH, Scott: Reflexive Modernisierung Eine Kontroverse. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 1996. 338339. old. |
11 | GIDDENS, Anthony: Leben in einer posttraditionalen Gesellshaft. In: BECK-GIDDENS-LASH, 193. old. |
12 | BECK, Ulrich: Wissen oder Nicht-Wissen? Zwei Perspektiven 'reflexiver Modernieserung'. In: BECK-GIDDENS-LASH, 307. old. |
13 | LASH, 354. old. |
14 | Uo. 362. old. |
15 | Uo. 364. old. |