S. PÁVEL JUDIT
TANÍTÁS ÉS NEVELÉS A RÉGI SZOMBATHELYI ÁLLAMI GIMNÁZIUMOKBAN
--------------------------------------------------------------------------------Az egykori iskolai évkönyvek, értesítők megbízható forrásai az oktatás történetének, mert a megbízható adatok és a sok, jelentéktelennek tűnő részlet révén szinte magától tárul fel bennük a hajdani valóság, az intézmények mindennapi élete. Kezembe került a szombathelyi Faludi Ferenc Gimnázium 1935/36. évről szóló Értesítője, amely felkeltette az érdeklődésemet. Kerestem egy hasonló évjáratú helyi leánygimnáziumi Értesítőt is, és a tanári pályán eltöltött évtizedeim tapasztalatával kezdtem neki a böngészésüknek. A régi magyar iskoláknak kitűnő hírük volt. Vajon van-e titka, vajon mi a titka egy jó iskolának? Vajon mi a jó nevelés titka? E kérdések megválaszolásához szeretnék közelebb jutni, amidőn néhány személyes emlék kíséretében bemutatom a megsárgult lapokat.
-----A két világháború közti években a nemzet felemelkedésének útját a művelődés
erőteljes fejlesztésében látták az ország vezetői. Szombathelyen már a győri püspökség
alapított 1772-ben gimnáziumot, mely alkalmas volt magasabb fokú tanulmányok végzésére,
de ezt később átadta fenntartásra szerzeteseknek. AVallás- és Közoktatásügyi Minisztérium
1912-ben hozta létre a Magyar Királyi Állami Főreáliskolát a fiúk, és 1917-ben a
felső leányiskolát és leánygimnáziumot a lányok részére. Az új alapítású állami középiskolák
arra törekedtek, hogy elérjék a hagyományosan magas igényű egyházi iskolák szintjét.
Többszöri átszervezés után 1935. okt. 15-én megalakult a szombathelyi tankerületi főigazgatóság,
melynek feladata volt a gondoskodás az állami fenntartású iskolákról. A helyi
középiskolák, szakiskolák, de még a járási székhelyű polgári iskolák is adtak ki értesítőket,
amelyeket azonos elvek és elvárások alapján szerkesztettek.
-----Az Értesítők rövidebb-hosszabb méltatással megemlékeznek iskolájuk múltjáról és
minden régi igazgatóról, tanárról. A Faludi Gimnázium Értesítője ezután a Tankerületi Főigazgatóság megalakulásának jelentőségét értékeli. A leánygimnázium Értesítőjében is
először erről, majd az anyák napi ünnepi megemlékezésről olvashatunk. Az iskolaév lefolyásáról
szóló beszámolók adatszerűek. A tanév szeptember 7-étől június 13-áig heti hat
napos tanítással telt el, a kötelező egyházi ünnepek, a kétheti karácsonyi és háromnapi
igazgatói szünet kivételével kb. 36 hétig, 210 napon át tartott. A tanév utolsó hetében
összefoglalásokat kellett tartani. A tanulólétszám a Faludiban 517, a leánygimnáziumban
320 fő volt a megvizsgált évben.
-----A tanári karokat statisztikai táblázat mutatja be, amelyen látható végzettségük,
óraszámuk, órabeosztásuk, és megtudhatjuk belőle a tanításon kívül vállalt iskolai feladataikat,
mint a könyvtár, sportkör, önképzőkör, értekezleti jegyzőség, szertárak őrzése, a
Vöröskereszt vezetése, díjkezelés, és persze az igazgatóhelyettesi munkakör, ami órakedvezménnyel
járt. Ezek a feladatok a tanári munkakörhöz tartoztak. AFaludiban a legmagasabb
óraszám két tanár esetében 20 volt, három tanárnak 19, hatnak 18, ötnek 17, kettőnek
16, az igazgatóhelyettesnek 11, az igazgatónak három órája volt. A tantestülethez tartoztak
még a hitoktatók: egy róm. kat., egy ág. ev., egy ref., három izr. és az iskolaorvos. Irodai
alkalmazott nem volt, csak altisztek, napibéres (alkalmi gépíró és a takarítók) és a fűtő.
A kizárólag férfiakból álló tanári kar létszáma 21 fő, ebből egy az óraadó. A leánygimnázium
sokkal kisebb tanulólétszáma mellett is 21 fős tanári kart foglalkoztat, de itt heten
csak óraadóként, ketten ideiglenesen kinevezett tanárként működnek. Itt a legmagasabb
óraszám 18. Csak két idős tanár és a hitoktatók férfiak. A tanárok mindnyájan 23 szakos
egyetemi végzettségűek, a rajztanításhoz Képzőművészeti Főiskolát, az énektanításhoz
Zeneakadémiát, a tornatanításhoz Testnevelési Főiskolát kellett végezni. Olvashatunk az
értesítőkben arról is, hogy a tanárok tanítási óráit kik és hányszor látogatták meg az elmúlt
év folyamán. Az új tankerületi főigazgató és helyettese a Faludiban négy hónapon keresztül
1010 alkalommal minden tanár mindkét szakos óráját meglátogatta, és természetesen
látogatásának tapasztalatait tantestületi értekezleten értékelte. Az iskola igazgatója 122
óralátogatást végzett, és látogatási naplót vezetett. A hittanórákat a különböző egyházak
elöljárói felügyelték. A középiskolák tanárai közül többen a város szellemi életének,
művelődésének is tevékeny tagjai, irányítói voltak. Az értesítők tanáronként felsorolják,
kinek-kinek ilyen irányú munkáját, előadásait, megjelentetett írásait. A szülőket tájékoztatja
az igazgató az áthelyezésekről, a Faludiban bemutatja a gyakorló évét végző fiatal
tanárt, és meleg szavakkal elköszön nyugdíjba vonuló kollegájától.
-----Az új tanév kezdetén mindkét iskolában örömmel fogadták az osztályfőnöki órák
bevezetését. Értékelték az ezek által kapott nevelési lehetőséget, és az osztálynaplóban
beszámoltak azokról a színes és emlékezetes eseményekről, melyeket az év folyamán átéltek.
A fiúk nagy örömmel fogadták a bevezetésre kerülő harmadik testnevelési órát, sőt,
hogy az első osztályokban a legújabb tanterv szerint négyre emelkedett ezeknek az óráknak
a száma. Az újítások mellett az értesítő felsorolta a "rendkívüli tárgyak" tanulási lehetőségét.
Ezeket a foglalkozásokat általában a IV. osztálytól ajánlották, amikor már kezdett
kialakulni a tanulókban bizonyos pályák iránti érdeklődés. Ilyen órák voltak az idegen
nyelvű társalgási és a latin órák, valamint a külön gyakorló-kísérletező órák kémiából és
fizikából. Az értesítők beszámolnak a tanulók egészségi állapotáról, a mulasztásokról, felmentésekről
(erről névtelenül). Az egységes bánásmód érdekében a tanárok egymás óráit
is többször meglátogatták, hogy ki tudják egyenlíteni azokat a különbségeket, amelyek
a különböző tanári értékelésekben mutatkoztak. A hivatalos álláspont szerint ugyanis: "A klasszifikálásban megfellebbezhetetlen bíró a tanár lelkiismerete és meggyőződése.
A tanulók szorgalmáról, elsajátított ismereteik mennyiségéről bőséges tájékozódást szerzünk.
Nincs ugyan emberi szem, amely a szellemi hatásokat és eredményeket pontosan
lemérheti". A módszeres értekezletek is azt a célt szolgálták, hogy félévenként részletesen
kijelöljék az elvégzendő tananyagot, az irodalomból és az idegen nyelvekből a dolgozatok
témáját, a házi olvasmányokat, a könyvnélkülieket, a közös elvárásokat és értékrendet a
szaktanárok. A túlterhelés kérdését is állandóan napirenden tartották. Okát akkor: "... nem
ritkán abban találtuk, hogy a tanuló akár a saját, akár szülei akaratából jobb bizonyítványra
törekedett, mint amilyenre tehetsége nyugodt és egyenletes munka mellett jogosította".
Az iskola a szülőkkel a tanárok fogadó óráin tartotta a kapcsolatot. Szeptemberben, félév
és évvége előtt nem tartottak fogadóórát, de a szorgalmi idő alatt az iskolai látogatási napló
kétezer megbeszélés időpontját rögzítette. Minden tanuló szüleinek közös értekezletére
kétszer került sor évente.
-----Az értesítők legterjedelmesebb része a tanulmányokról és a fegyelemről, a közösségi
életről való részletes, személyekre szóló beszámoló. Sokszor elhangzik ma az a kijelentés,
hogy a tudományok fejlődésével igen megnőtt a tananyag. Vajon hogyan tanították 70
évvel ezelőtt, egyszerűbb eszközökkel a természettudományok alapjait, hogy egy-két
évtized múltán Nyugat-Európában és Amerikában a legkeresettebb mérnökök, biológusok,
vegyészek, fizikusok kerültek ki az iskolából, akik növelték a magyar iskolák, az ország
hírnevét és megbecsülését? A Faludi Gimnázium 1935/36-os értesítőjében ezt olvashatjuk:
"Minden tantárgy tanításánál nagy szerepet játszik a tanulók öntevékenysége .A tapasztalat
azt mutatja, hogy a tanuló ismeretei mélyebbek és maradandóbbak, ha megszerzésükben
ő maga is aktívan részt vesz, mintha csak a tanár közlése alapján sajátítja el azokat.
Különösen a természettudományok keretében van tere a munkáltatói tanítási módszernek.
Azt hiába várjuk a tanulótól, hogy törvényeket fedezzen fel. Meg kell elégednünk azzal,
hogy megismertetjük a tanulót a kísérleti megfigyelések fáradságos és sok türelmet
igénylő módszereivel, megsejtetjük vele, hogy egy-egy fizikai törvény felfedezése mennyi
munkának az eredménye, nem ritkán egész nemzedékek együttműködésére volt szükség,
és ezek eredményét foglalta össze egy-egy szerencsés, rendszerező elme. Az elméleti órákból
elvett néhány óra, továbbá az előkészítésre és az eredmények megbeszélésére fordított
egy-egy félóra nem okozott a tanmenetben nagyobb zökkenést." Ennek az alapelvnek
megfelelően az I II. osztálytól kezdve a természetrajzi oktatásban az intézet udvarán, a
közeli parkokban, az oladi dombokon és az akváriumban élő természeti életközösségek,
csíráztatott és nevelt növények és állatok megfigyelése révén eszméltette rá a tanár a tanulókat
a természetben uralkodó törvényszerűségekre. Különösen ősszel és tavasszal folyt
élénken a legkülönbözőbb növény- és állatfajok meghatározása, gyűjtése. A sétákról,
kirándulásokról mindig hoztak haza anyagot a házi vagy az iskolai szertár és akvárium részére a vizsgálódáshoz. Az értesítő név szerint felsorol 18 tanulót, akik a tenyésztett állatok
és a vizek mikrofaunájának tanulmányozásában megfigyeléseikkel kitűntek. Gyakran
az óraközi szünetekben, de a karácsonyi és húsvéti szünetben is szorgalmasan folytak a
mikroszkopizálások, a növények és állatok gondozása. A növények és a rovarok gyűjtése
a természetvédelmi szempontok figyelembevételével történt. Minden megfigyelésről egyszerű,
sematikus ábrázolással feljegyzést készítettek a tanulók. A biológiai oktatás erkölcsi
célját szolgálta a Madarak és Fák Napjáról való megemlékezés, ezen élőlények védelme,
közös, ünnepélyes tiszteletük. Tanáraik szorgalmazására név szerint felsorolt tanulók gyümölcsfát ültettek, madáretetőket állítottak, fészkelő odúkat telepítettek. A IV. osztálytól
kezdve a természettan keretében megfigyeléseik fizikai, kémiai jelenségekre is kiterjedtek.
Kirándultak Körmendre, hogy a folyóvíz munkáját, jelenségeit láthassák. Ezt, a szemléltetés
célját szolgálták az 12 órás üzemlátogatások is a gázgyárban, bőrgyárban, a nyomdában,
a villanytelepen, a posta távírdájában, természetesen a szaktanár vezetésével és
mérnökök magyarázatával. A VII. és VIII. osztályban kötelező volt beiktatni a fizikai
munkáltató órákat. Csoportokat alakítottak, és óracserékkel oldották meg a tanítást, vállalva
az óratöbbletet.
-----A magyar nyelv- és irodalomtanítás területén a kötelező középiskolai tananyag
kiszemelésében a tanterv sok szabadságot biztosított, ezért a módszeres értekezleteken
jelölték ki az elvégzendő feladatokat. 1933-tól a Faludi Gimnáziumban tanított dr. Pável
Ágoston latinmagyar szakos tanár. Huszonkét éves tanári gyakorlattal a háta mögött, a
leánygimnáziumból kérte áthelyezését ide. Kiváló tanítványa, Szemző Magda így jellemezte
irodalomtanítását: "Módszerének titka csak évekkel később világosodott meg előttem,
mikor első verseit olvastam. Így csak magyar költő taníthatott magyar költőkről,
rokonlélek rokonlelkekről. Kerülhettek ki az ország különféle iskoláiból diákok, akik jobban
tudták az irodalomtörténetet, akik összefüggőbben el tudták mondani az érettségi
tételeket, de olyanok nem, akik lelkesebb szeretettel szerették volna a magyar irodalmat,
mint Pável Ágoston tanítványai." Egy továbbképzésen így tanította tanártársait: "Legnagyobb
nemzeti kincsünk a magyar nyelv s az a sajátos szellemi kultúra, melyet a nemzet
történeti élete során kitermel. Az olvasmány nem melléklet, nem lélektelen, unalmas példatár,
hanem állandó főtárgy! Az olvasmányok tárgyalásánál és számonkérésénél a tanár
legfőbb irányelve az irodalom és a könyv megszerettetésének gondolata legyen." Tanártársai
részére összeállított az I VIII. osztályig ajánlott dolgozatírási tételeket. Idézek
közülük néhányat:
-----
II. o. | Vörösmarty édesanyja |
IV. o. | Levél barátomhoz a tanév kezdetén Miklós és György a két testvér /Párhuzam/ Nyugta , Elismervény , Folyamodvány /Okirat szerkesztése/ |
V. o. | Mikes jelleme levelei alapján |
VI. o. | Gondolatok egy útszéli kereszt lábánál |
VII. o. | A középkori magyar élet az "Isten rabjai" alapján Arany János diákévei a Bolond Istók alapján |
VIII. o. | A népies elem térfoglalása irodalmunkban Földi ember kevéssel beéri Egy múzeumlátogatás tanulságai |