PETE GYÖRGY
BATTHYÁNY LAJOS: AZ "ALKOTMÁNYOS TÚLZÓ"
AZ ELSŐ MAGYAR MINISZTERELNÖK ÉRTÉKELÉSÉHEZ
--------------------------------------------------------------------------------Batthyány Lajos jelentőségéhez képest sem
személyében, sem politikai szerepét tekintve nem kapta meg kortársait kivéve a
megérdemelt figyelmet a történetírók korábbi nemzedékeitől. Trócsányi Zsolt írja
rezignáltan, de tényszerűen a nagy emberek elfelejtése kapcsán Wesselényi Miklósról: "...
mindaz, amit az 1830-as évek magyar közvéleménye (s még az 1840-es évek elején is)
mint Wesselényi programját, taktikáját stb. ismer, az belenő Kossuth programjába. Nincs
szükség itt arra, hogy ezekre a jól kivehető összefüggésekre részletesen utaljunk: Wesselényi
programjában már ott szerepel gazdasági fejlődés, társadalmi haladás s nemzeti függetlenség
kapcsolata, ott a polgári szabadságjogok követelése; Kossuth az ő taktikai elveit
veszi át a megyekérdésben stb. ..., De ő viszi tovább a programot, ő népszerűsíti, ő szervezi
a negyvenes évek vállalkozásait s a Széchenyi-Wesselényi-ellentétnek azt az (említettük:
kissé lapos és pontatlan) megfogalmazását, amelyet éppen Kossuth ad a Kelet
Népé-re adott Felelet-ében, az utókor már mint a Széchenyi-Kossuth-ellentét megformulázását
ismeri. Wesselényi eltunik Kossuth mögött."
-----Mindez szóról szóra igaz mutatis mutandis Batthyány Lajos utóéletére is, legfeljebb
ő szerfelett sajátosan tűnik el a történelemkönyvek, kézikönyvek és az idők labirintusában.
-----Batthyány politikai pályájának rövid, mindössze egy évtizedet magába foglaló
volta, mártíromságával pedig szakralizálódása volt az első oka talán, hogy a tudomány
keveset foglalkozott személyével. A másik, hogy alkati és egyéb okokból nem volt "frontember".
Széchenyi könyveket írt, naplót, Kossuth egy vitriolos politikai újságot szerkesztett:
a Pesti Hírlapot. Batthyány német nyelven tanult, levelezett elsősorban, Széchenyihez
hasonlóan csak felnőtt fejjel tanult meg jól magyarul, de még a negyvenes években
is törve, nehezen beszélte. Tehát nagy hatású szónok sem lehetett. De volt valami, amiben
ő volt a legnagyobb: a szervezés. A háttérmunka. Ahogy Richelieu volt a XVII. századi francia politika spiritus rectora, úgy tunik, a retorika mögötti ellenzéki reálpolitika spiritus rectora Batthyány Lajos gróf volt.
-----Meglepően keveset írt. Írásai között alig akad saját kezű. Leginkább titkára által
tisztázott leveleket szignált. Legtöbbjük érdektelen körlevél stb. Ennek oka a félelem, hogy
akarata ellenére érveket adhat ellenségei kezébe. Ez nem feltételezés! Egyrészt ekkor a
Birodalomban és Magyarországon cenzurális viszonyok uralkodtak. A magánszférát pedig
nagy létszámú, jól képzett, szervezett titkosrendőrség felügyelte. A leveleket a postán felbontották!
Hogyan kockáztathatta volna, hogy politikai nézeteiből egy jottányit is a postára
bízzon! Másrészt a címzett automatikusan gyanús. Hogyan akarhatta volna belekeverni
elvbarátait holmi vegzatúrákba? De egy Deák kúriájából Teleki Lászlóhoz írott, 1847. február
9-ei, természetesen saját kezu és nem postára bízott levelében maga ír így: "Kossuthról
is volt szó köztünk, azt máskor elmondandom, mert ámbár tudom, hogy e soromat nem
fogod senkivel is közölni, de én még ennek a lapnak sem tudok mindent közölni." Mint
ebből is kiviláglik, Batthyány Lajos felelős pártvezér. Tud konspirálni, és bátran teszi is:
"Nicht vor dem Policáj."
-----Amely tényt a történész szakma máig nem domborít ki eléggé: Batthyány Lajos
nemcsak magyar, hanem összbirodalmi szempontokat is figyelembe vevő európai politikus.
-----A korszak kétségkívül legnagyobb politikusa, Kossuth Lajos Wesselényi Miklóshoz
1847. október 28-ai levelében írja: "Ez ember előtt kalapot veszünk, a legváratlanabb
körülményekben is éles látású, mint a hiúz, maga elhatározásában sebes, mint a villám s
aztán szilárd és hajthatatlan, mintha minden idege vasból volna."
-----Szemere Bertalan véleménye Batthyány gazdasági és protokolláris erényeiről:
"...meg kell jegyeznem, miként a nagyurak szokása szerint sehova nem adta nevét puszta
címerképpen, ahol ő elnök, s fő volt, ő az volt valósággal, ahol ő tag volt, ő munkás és
fontos személy volt; amely véleményt nem oszthatott, azt nyomósan ostromolta, ami tervet
rosszalt, attól határozottan, s végképpen megvált."
-----Széchenyi jegyezte fel Naplójában 1844. február 8-án. Idézte Mailáth György országbíró
megjegyzését Batthyányról: "Bizony jó rendben tartja őket, még a tekintetével is
vezényel..." Széchenyi pontos és frappáns jellemzést ad Batthyányról 1844. május 7-én:
"Eső. Batthyány Lajos hazahoz a fogatán. Civódunk: alkotmányos túlzó." Széchenyi viszonya
Batthyányhoz rendkívül ambivalens. Kossuthot mindig is parvenünek és veszélyesnek
tekintette, míg Batthyányt irigyelve becsülte és becsülve irigyelte. Egyedül őt
tudta magához méltónak elismerni.
-----Míg kortársai láthatóan nagyra becsülték, később a különböző korszakokban más-más
okok miatt ez a kép jelentősen megváltozott, torzult, hiányossá vált. A dualizmusban
természetes, hogy a koncepciós, felségárulási perben elítélt, majd kivégzett Batthyány a
hatalom számára nem volt kedves személy, kinek jelentőségéről sokat lehetett volna írni.
A XX. század Batthyány-képe a Kemény Zsigmond nyomdokain járó Szekfű Gyula fellépésével,
a Három nemzedék címu művével módosul, eljelentéktelenedik. A tendencia a
hét kötetes HómanSzekfű Magyarország történetében folytatódik. Az ő munkássága állítja
centrumba a konzervatív, reformer Széchenyit, és ellenfélként, minden baj okozójaként
a radikális, liberális Kossuth Lajost. (Kemény Zsigmond nyomán bizonyos értelemben.)
-----E szemlélet számára Batthyány Lajos még akkor is felesleges lenne, ha lett volna is
bőségesebb forrásanyag. De nem volt, és Szekfű nem is akarta, akarhatta 191820-ban, s Trianon után még kevésbé, a vagy-vagy kérdését Batthyány Lajos tevékenységének
elemzésével bővíteni, történeti alternatívaként felléptetni. (E célra Deákot, a negyvennyolcas
vívmányokhoz ragaszkodó, többet nem akaró, a kiegyezést sikeresen levezénylő,
vitathatatlan tekintélyű reformkori ellenzékit használta.)
-----Szekfű műve szándékától függetlenül is "tézist" állított fel: "az alkotmányos állam
mai formájában nem képes a nemzeti élet minden terén döntően közreműködni, munkája
tehát feltétlenül kiegészítendő a nemzeti erőknek társadalmi és gazdasági szervezkedése
által" ... "immár mindenki megegyezik abban, hogy a liberális közelmúlt a tévelygés
korszaka volt..." E tézis a konzervatív elképzeléseket, elsősorban a Széchenyi javasolta
utat állítja helyesnek, a liberalizmust születésétől fogva idegennek, a magyar lélekkel nem
összeegyeztethetőnek, képviselőit, választott útjukat helytelennek.
-----Az antitézis sem érdektelen. Emigrációban, Bécsben, Berlinben és mindenekelőtt
Moszkvában született Révai József tollából. Kezdetben a népfront-gondolat jegyében.
Megosztó és megejtő volt egyszerre! Főleg a világégés nézőpontjából visszatekinteni
184849-re, Kossuthra, Petőfire és másokra. Nem lehet nem egyetérteni az osztrákellenes
harc szükségességével, fontosságával, a nemzeti függetlenség előtérbe állításával, a feudális
kötöttségek felszámolásával, az érdekegyesítés követelményével. Készen álltak az Andics
Erzsébetek, Mód Aladárok, hogy a politikát, az ideológiát "szakmailag" alátámasszák.
Az egyik fő ellenség a magyar főúri osztály és a magyar klérus. Nemcsak az árulók, az
osztály! Ebből következően Batthyány is, kinek pozitív szerepe nem hangsúlyozandó, kormányfőként
cselekedetei bírálandók. Batthyány személyében ingadozó, megalkuvó, az
udvarhoz lojális, megegyezést kereső. A gátlástalanság diadalát ülte. Készült a diktatúra,
hogy minden korábbi véleményt meghazudtoljon, ellentétébe forgasson, amit a Horthy-rendszer
és előzményei felmutattak, s a fékevesztett bolsevik demagógiát rászabadította a
népre, az országra 1956-ig. S részben utána is. "Finomult ugyan a kín", megjelentek szakmai
elemzések is, de a lényeg Kádár idején sem változott, főleg Batthyány mellőzését
illetően. Legalábbis a "hivatalos" történetírásban. Az ellenzék népi és szamizdatos
egyaránt , már kívül esett ezen.
-----Lett-e szintézis?
-----Volt, az 1980-as évek elején Batthyány Lajos születésének 175. évfordulójához
időzítve. A kezdetek korábbra nyúlnak vissza, Spira György, Urbán Aladár és mások, e
korszak meghatározó kutatói helyezték vissza jogaiba a történész szakmát, de teljesen nem
tudták meghaladni a megrögzött, ideológiai okokból torz szemléletet. Ezt az ekkor fellépő
fiatalabb történész-levéltáros nemzedék próbálta meg, e tárgyban közreadott tanulmányaiban.
(Gergely András, Varga János és mások.) Ennek nyomai markánsan látszanak is a
Glatz Ferenc szerkesztette háromkötetes Magyar történelem új szemléletében. (A vonatkozó
részt Kosáry Domokos írta.) E mű lényegében a rendszerváltás idején jelent meg,
létével is demonstrálva azt. A szellemi-tudományos megújulás szükségességét.
-----Az, hogy Batthyány "egy csapásra" a felsőházi ellenzék vezére tudott lenni, kétségtelen
tehetsége, rátermettsége mellett véleményem szerint annak is tulajdonítható,
hogy égetően szükség volt egy vitathatatlan tekintélyű, "udvarképes" személyre, aki vállalni
és állni is képes a napi konfrontációkat a hatalommal, és aki integráns személyiség, s
kellő tekintély azon ellenzéki személyiségek előtt is, akik erre a szerepre nem vállalkoztak,
és nem is lettek volna rá alkalmasak. Ez magyarázza a gyors és átütő sikert 1839-ben.
-----Szemere Bertalan, reformkori harcostársa, a második magyar miniszterelnök írja 1853-ban megjelent tanulmányában: "...nem csak megalapítá a Mágnási ellenzéket, de
annak vezéréül is közértelemben elismerteték..." Egyszerre mint alapító és vezér tűnt föl.
"A két legnagyobb politikai tekintély nálunk ez időben gr. Széchenyi István és Deák
Ferenc volt. Batthyány amazt felülmúlta a jellemszilárdsága, emezt politikai bátorsága
által." Ugyanő mondja Batthyány valódi szerepéről: "Batthyányt, azaz az ő magas szellemét
és hatalmas értelmét csak az ismerte, aki őt előző értekezésekben és tanácskozmányokban
részt venni látta és hallotta. Ami rövid volt nyilvános szónoklataiban, ott a diszkussziókban
oly bő volt, szavakban mások felülhaladhatták, argumentumokban senki, nem
véleményét szerette s védte, de az ügyet..."
-----Tény, hogy Batthyány Lajos születésének 200. évfordulójára beérni látszik egy új
történész-levéltáros nemzedék kritikus és igényes új szemléletének termése. Ez tetten
érhető a tényanyag bővülésében, valamint a tényanyagból levonható következtetések pontosabb
és teljesebb, nemegyszer szakállas tévedéseket, tévesztéseket kiigazító hagyományosan
kikristályosodott előítéletek, nemegyszer ideológiai-politikai okokból manipulált
vélemények felülvizsgálatából, elvetéséből. Új területek kerültek reflektorfénybe, körvonalazódik
egy új, tudományos szintézis mind Batthyány Lajosról, mind a reformkor
egészéről.
-----A reformkorra és Batthyányra vonatkozóan leginkább Molnár András kutatásai
hoztak új felismeréseket, melyeket beépítve természetesen mások kutatási eredményeit
is az évforduló nyomán megjelent nagyszabású, forrásokat közlő, életrajzot, pályaképet
adó, országgyulési szereplését is feldolgozó, egyesítő elemző munkájában: a Viam meam
persequor című könyvében adott közre.
-----Ez alapmű! Magunk is erre alapoztuk gondolatmenetünket. Részint a szerző megállapításaira,
különös tekintettel megengedőleges felvetéseire, másrészt a közzétett, ma teljesnek
mondható Batthyány-dokumentációra. (Levelezés, felsőházi felszólalások.) Természetesen
nagy súlyt kaptak a reformkorra vonatkozóan az egykorú, vagy későbbi irodalom
megállapításai, vagy az újabb kutatások nyomán felszínre került források és forrásértelmezések
is.
-----A feltevés, a hipotézis röviden, egy mondatba sűrítve azt tételezi, hogy Batthyány
Lajosnak saját koncepciója volt a polgári átalakulás, a birodalom és Magyarország között
megteremtendő új viszonyokra, a belső, magyarországi politikai elrendeződés fontos alapelveire
nézvést. (Nemzetiségi kérdés, megyei, városi önkormányzatok átalakítása a politikai
irányok, fő célok tekintetében)
-----E koncepció nem volt azonos Széchenyi és Kossuth koncepciójával, a hasonlóság
és a részleges átfedések ellenére sem. Gyökerei 1790-ig nyúlnak vissza, kiemelten rokon
Wesselényi Miklóséval, s folytatódik is sok tekintetben Teleki László politikai törekvéseiben.
(Külön tanulmány tárgya Batthyány viszonya Deák Ferenchez és programjához, ebben
az írásban erre terjedelmi okokból nem térünk ki.) Véleményünk szerint ha Batthyánynak
nem lett volna saját koncepciója, sem a felsőházi ellenzék, sem általában a liberális
ellenzék vezéralakja nem lehetett volna. Nem volna elégségesen magyarázható sem vitája,
végül összekülönbözése a "renitens" Széchenyivel, s különbözése, vitája Kossuthtal, s a
Pesti Hírlappal.
-----A reformkori ellenzék bár megosztott volt a hogyan? tekintetében, s bizonyos tekintetben
a mikor?, milyen sorrendben? kérdéseiben, egységes volt a mit szempontjából. Sőt
a mit szempontjából a konzervatívokkal is sokmindenben egy talajon állott elvileg. Az más kérdés, hogy a bécsi udvar, a bécsi kormányon keresztül befolyását hogyan érvényesítette
a felsőház konzervatívjainak körében, illetve hogy a magyar felsőházban a felsőházi konzervatívok
hogyan politizáltak a liberális ellenzék ellen, a kormányért, a monarchiáért látszólag,
de persze nem függetlenül saját érdekeiktől. Egyetlen szellemi irányzat, vagy
később párt nem volt, amely nyíltan a Habsburg Birodalom keretein kívül, más uralkodócsaláddal
képzelte volna el Magyarország jövőjét. S nem volt vitás köztük egy percig sem,
hogy bizonyos polgári reformok szükségesek elvileg (de csak elvileg!).
-----Ebből következik, hogy a koncepció különbségei a konkrét helyzetben, annak elemzése
után derülnek ki, ott, a gyakorlati politikában mutatkoznak meg, érhetők tetten. Tehát
nem hogy nem elegendő, félrevezető is csak a leírt programok vagy egyáltalán az írott források
alapján csoportosítani embereket, elveket irányzatokká. Részint, mert zömmel cenzurális
viszonyok között születtek (egy-két külföldön megjelent írás kivételével), részint
mert eleve nem fejezték ki propagandisztikus célzatuk: a meggyőzés, a minél szélesebb
körű egyetértés, támogatás igénye miatt készítőjük valódi gondolatait. Taktikai és stratégiai
szempontból ezek az írások nyilván torzítottak. Ennek fényes igazolása látható Széchenyi
1848 márciusi naplóbejegyzésében, melyben önkritikusan elismeri, hogy a radikálisabb
Kossuth-féle politika többet ért el, és hamarabb, mint az övével ért volna el az
ország. Nem is zárkózott el a Batthyány-kormányban való szerepvállalás elől. Batthyány
Lajos sem véletlenül hangsúlyozza programjában a főnemesség felelősségét, az ország
vezető szerepére való predresztinációját 1839-ben közzétett programjában, hiszen éppen a
felsőházi főúri ellenzék megszervezése volt napirenden. Ez volt a célja.
-----Mindezek ismeretében véleményem szerint aligha mellőzhető minden forrás
ilyen szempontú vizsgálata. Hiszen a diéta elé kerülő tárgyak részint az udvar, részint az
alsótábla által voltak determináltak. Nem a felsőház választott tematikát. Batthyány koncepciója
csak a felsőházban mondott beszédeinek részleteiből, töredékekből rekonstruálható.
-----Természetesen mint minden hipotézisnek ennek is kell legyen elégséges alapja.
Az is természetes, hogy Batthyány Lajos feltehető koncepcióját is bár le lehet írni egy
mondatban, ahogy Illyés Gyula leírta nagy versében, az Egy mondat a zsarnokságról
címűben a zsarnokság természetét de ez nem elég! Egy koncepciót ki is kell fejteni,
hiszen egy koncepciónak belső szerkezete van, összlogikája, egy koncepciót különböző
részelemeinek szerves egysége jellemez. E logika szerint rugalmasnak is kell bizony
lennie. Még megengedőleg kompromisszumképesnek, változékonynak is. Ezért lehetséges
részekből, töredékekből a rekonstrukció. A rekonstrukció veszélyes, mert megbízhatatlan,
mert hiányos, mert töredezett óhatatlanul.
-----Batthyány Lajos feltételezett koncepciója is felöleli a társadalmi-gazdasági-politikai
feladatok teljes körét, megoldásuk módjait, ütemét, sorrendjét, s kellően variábilis,
stratégiailag konzekvens, ám taktikailag kompromisszumos, az adott témához szabottan,
az adott lehetőségekben. Ne feledjük Kossuth híres mondását, hogy a politika az egzigenciák
függvénye, tudománya.
-----Ezért nem tartjuk elégségesnek annak heurisztikus vizsgálatát, hogy egy adott
témában kifejtett álláspontja hogyan viszonyul Széchenyi, Kossuth vagy mások álláspontjához,
nézeteihez, hanem annak a vizsgálatát tesszük első helyre, hogy mely elemeiben
más, miben tér el azoktól és miért? Van-e és miben önmozgása? (Az eszmetörténeti gyökerek
közösek, és mélyre nyúlnak vissza.) Hiszen az országgyűlésen nem a nemzetiségi kérdésről tárgyaltak, hanem a horvátországi, túrmezei magyar nemesek panaszáról. E
konkrét ügy kapcsán egy hozzászólás keretein belül nyilván nem kerülhet sor a koncepció
nemzetiségi vonatkozásainak teljes kifejtésére, de vannak az érvelésben egy ilyen koherens
nézetrendszer meglétére utaló szempontok. S a jobbágyfelszabadításról, közteherviselésről,
városi önkormányzatokról és országgyűlési képviseletükről, az uralkodói
elitről, az infrastruktúra fejlesztésének prioritásáról, irányairól, a külügyi-birodalmi viszonyokkal
kapcsolatos felszólalásokban bőven találunk olyan passzusokat, állásfoglalásokat,
melyek joggal tekinthetők egy koncepcióból levezethetőnek, abból logikusan következőnek.
Ha tehát előfeltételek meglétéhez kell minden hipotézis felállítását kötni, íme
vannak ilyenek.
-----A már említett ügyben felmerült nemzetiségi egyben nyelvhasználati kérdés, egyben
külpolitikai vetületeket is tartalmazó kérdés. Egymagában is tanúsítja a vizsgálódás
jogosságát. De ilyen gyanú merülhet fel az említett városi képviselet, a honosítások, a
fiumei vasút és rengeteg más téma kapcsán is. (Ezekkel bővebben későbbi írásunkban, a
rekonstrukció során foglalkozunk.)
-----De konkrétan vegyünk egy másik területet: az Ausztriához való viszonyt. Deák Ágnes kutatásai során a '90-es évek második felében megtalálta Brünnben, és később feldolgozta, közzétette Victor Franz von Andrian-Werburg báró, neves osztrák ellenzéki publicista
eleddig lappangó 1847-es naplóját. Ismertetéséből kiderült a tény, hogy a magyar és
az osztrák-cseh ellenzék valóban kapcsolatban, és valódi, nem alkalomszerű, hanem tartós
és szervezett kapcsolatban állt egymással. Közösen konspiráltak. Hogy e kapcsolatban
Pulszky közbejöttével Batthyány Lajos fontos szerepet vitt, s rajta keresztül jutott el ez
a konspiráció Kossuthig, Telekiig. Batthyány Lajos nyomására került bele az Ellenzéki
Nyilatkozatba az a pont, melyben a magyar ellenzék alkotmányt követel az örökös tartományok
számára is. (Ez a részben véletlennek is köszönhető felfedezés egyértelműen
bizonyítja független, külföldi forrás, és nagy tekintélyű közszereplő bizonysága alapján
mind Batthyány vezető szerepét a magyar ellenzéki mozgalomban, mind a magyar
ellenzék részvételét az összbirodalmi politikában, s e kettő egymásrahatását. Nem volna
haszon nélkül való itáliai szálakat is keresni-kerestetni ösztöndíjasokkal ilyen célra
ösztöndíjakat alapítani , hiszen Batthyány Lajos nemritkán, sőt 1847-ben is járt Itáliában,
Velencében. A fiatal Batthyány Lajosról írja kutatója, Ács Tibor hadtörténész: "A történetírás
még máig sem adott megnyugtató választ arra, hogy történelmünk olyan jelentős
periódusában, mint a reformkor, a polgári forradalom és szabadságharc, miért éppen
Batthyány Lajos játszotta az egyik vezető szerepet? Történelmi feladatának vállalásához
Batthyány bonyolult és ellentmondásos személyiségfejlődési folyamat eredményeként
jutott el, amely időben átfogja a gyermek- és ifjúkort, de meghatározó változás a katonáskodása
alatt indult meg. Batthyány életének és szerepének mind teljesebb feltárásához,
megítélésem szerint, hasznos támpontokat talál a történetírás gyermek- és ifjúkorából,
valamint katonáskodásának idejéből."
-----Molnár András Deák Ferenc címu könyvének előszavában így ír: "1817-től 1821-ig a győri jogakadémia hallgatója volt. Itt érték az első politikai jellegű benyomások: A Tudományos Gyűjtemény olvasása, és szerkesztőjével, Fejér Györggyel folytatott beszélgetései
során kezdett megismerkedni a rendi nacionalizmusba ágyazott felvilágosult
eszmékkel." Ugyanő Batthyány-könyvében az iskoláztatás kapcsán csak a tényt említi és
így ír: "Batthyányra Győrben sokkal inkább házigazdája és nevelője, a tudós paptanár, Fejér György, a győri tankerület akkori főigazgatója lehetett hatással." A hatás mineműségéről
nem nyilatkozik.
-----Ebből is kiviláglik, itt is volna még kutatnivaló.
-----Jelen írás szerzője bevallja, hogy nem a téma, vagy a tágabb korszak kutatója, szigorú szakmai kritériumok alapján nem is igazán történész. Nem ismeri a források és szakirodalom teljességét, ismeretei, így kompetenciája is hiányos, nem elégséges. Mi vezérelte
tehát a tollát, mi volt ami felbátorította, hogy a nyilvánosság előtt hangot adjon véleményének,
sőt megkockáztassa, hogy feltevését, hipotézisét a szakma figyelmébe ajánlja,
hogy fölötte ítéletet mondjon, s vagy tovább gondolja, vagy elvesse azt? Nem személyes
hiúság, nem feltűnési viszketegség vezérelte, hanem az a felismerés, hogy Batthyány történészi
megítélése, a reformkorban játszott szerepének okán, mégha a megismerhető és
megismert tények ezt lehetővé tennék is, mindmáig nem kap kellő hangsúlyt a szűkebb
szakmai nyilvánosságon túl. Sem a tanuló ifjúság számára készült összefoglaló munkákban,
kézikönyvekben, sem a szélesebb, a magyar történelem, a reformkor iránt érdeklődő
közvélemény előtt. Ez az ok, amiért ez az írás született, s írójának ez magyarázata és mentsége
egyben arra, hogy elkövette. Korlátainak beismerése után csupán annyit kér olvasóitól,
bírálóitól, hogy szándékainak ismeretében, motivációinak méltányolhatósága miatt
fogadják jóindulattal írását.