NAGY ZOLTÁN

 

 

HÍRES SZEMÉLYEK, JELES ESEMÉNYEK ÁBRÁZOLÁSA,
ZSIRÁFMOTÍVUM MEGJELENÉSE A XIX. SZÁZADI KÖRMENDI AGYAGPIPÁKON

 

 

                                                                                                                                                     "A Medárd utáni esős vasárnapon kihalt a belváros, csak a Vida József utcán van némi mozgolódás. Első látásra azt hihetnénk, Rábaiék virágüzleténél csőtörés van, ezért ásnak oly szorgalmasan. Furcsa, hogy a kitermelt földet azonban el is szállítják nyomban. Muszáj megállnom. Nincs csőtörés, hanem szennyvízcsatorna áthelyezése folyik, mert végre megindulhat az építkezés. Virágüzlet, felette kávéház, alattuk meg pince. Kisvárosi mérce szerint elég nagy a beruházás... Itt a helyem, gondoltam magamban, mert emlékeztem, hogy 1981-ben a trafóház építése idején igencsak érdekes dolgok kerültek elő a mélyből: agyagpipák. Kértem is az embereket, tegyék félre nekem a vacak cserepeket. Azt is hozzátettem, hogyha pipákat találnak, úgy az 1825-ös évszámmal ellátottakat – amikre vágytam – feltétlenül őrizzék meg, míg megérkezem. Ha pénzt találnak – legyen az csak krajcárocska – ne dobják szemétre, nagy kincs lesz az majd nekünk. A Monaco kávéház alapjainak ásásakor már előre tudtam, nekem dolgozik itt minden ásó férfikéz, közte a sajátom is. Egy méter húsz centit meghaladva felszínre került a sok agyagcsoda. Természetesen minden előkerült. A belvárost a XIX. század első felében itt feltöltötték. Étkezési hulladék között cserépdarabok, kovácsoltvas szegek, egy ajtókilincs, óriási kulcs, melynek tolla törött, üvegpalack nyakak és tömérdek cseréppipa került elő, nem is akármilyen. Egyiken szakállas koszorúval övezett férfifő, másikon kardjával előre mutató, lovát sarkalló király, a harmadikon szuronnyal felszerelt posztok között koronás címerünk, sőt egy töredéken zsiráfot (!) vezető lepelruhás alak, mögötte pálmafás sivatag... Meglett az évszámos darab, de még pénz is előkerült. Terrakotta félkész selejt pipa, rajta három koszorúval övezett fő. Alatta az 1825-ös évszám. A pénz meg tényleg krajcárocska, 1816 óta a föld sava marja. A mintegy 500 darab pipatöredék, még ennél is több cserépdarab, »miegymás« a múlt század első harmadában kerülhetett szemétre"– vetettem papírra 1990. augusztus 15-én (NAGY 1990. 7).
           II. József 1781-ben kiadott türelmi rendelete tette azt lehetővé, hogy a zsidók mesterségeket sajátíthassanak el, gyárakat alapíthassanak. Levéltári adatok – az 1828-as országos összeírás – szerint Körmenden három név szerint ismert zsidó "pipacsináló" működött. "Pintér Moyzer 1 legénnyel folyamatosan, Szicsek János csak télen, legény nélkül, Swarcz János többnyire 1 legényt tartva dolgozott"1. Jelenlétük a korábban keltezett helyi iratok alapján nem mutatható ki, az 1817. évi céhes és az ugyanabban az évben készített zsidó összeírás2 e mesterséget nem említi.3 Mégis, vajon mikor kerülhettek az agyagpipák a föld alá? – izgatott sokáig e kérdés, melynek megválaszolására több alkalommal is kísérletet tettem.4
           Egy 1823-ban készített statisztikai kiadványban5 Körmendről is olvashatunk: "Vannak zsíros, nehéz agyagból, fajanszból valódi feketén égetett podrecsányi pipák, és nem valódiak, amik füsttel feketítettek. A selmecbányai pipák részben aranyozva, a debreceniek vörös agyagból, részben török formára, alacsony széles fejjel, a Kis-Azari pipák dupla aljjal, szász, vagy meiseni formára vannak [...] Podrecsány, Selmec és Kis-Azar kiváló pipáikról már hosszabb ideje ismertek. Körmend, Sopron, Pest szintén állítanak elő agyagpipákat."
           A levéltári kutatás során kitűnt, hogy a három Körmenden összeírt pipakészítő közül kettő adatai a helyben őrzött zsidó anyakönyvekben megtalálhatók, így sikerült kideríteni, hogy Pintér Mojser [Moses Binder] (1788–1856) Nyitrán, Johann Schwarz (1788–1873) a hozzá közel eső Sereden született. Mivel az 1817. évi körmendi zsidó öszszeírásban nevük nem szerepel, így valamikor 1818–1823 között 30–35 éves korukban telepedhettek le Körmenden, és éltek itt halálukig. Az agyagpipákon bepecsételt névanyagot figyelembe véve rajtuk kívül még két másik pipakészítőt fedeztünk fel a feltárás során. Fürst Salamon (1791–1855) és Hirsch József (1799–1869) körmendi születésűek voltak, és itt is porladnak csontjaik. Négyük működése egyúttal kijelöli a pipakészítés lehetséges időbeli határait is, ami legfeljebb 30–50 évet ölelhetett fel. Fel kell tennünk a kérdést, hogy az itteni pipakészítők az egy–másfél emberöltő alatt előállítottak-e olyan művészi ábrázolással ellátott termékeket, melyek előképei támpontot adhatnak a környezetükben talált egyéb leletek pontos kormeghatározásához?
           Agyagpipák a belvárostól távolabbra, az egykori külváros határában, a Rákóczi út 55. szám alatti ház telkén is előkerültek. Az 1988. 1998. és 2000. években összesen 18 m2 területen folytattam néprajzi ásatást, melynek eredményéről számot adtam A régészet módszerével feltárt XIX. századi agyagpipák néprajzi tanulságai címmel megjelent dolgozatomban (NAGY 2002. 49–52). A leletek feldolgozása során az előkerült tárgyak térbeli elhelyezését milliméter-papírra téve hasznos tapasztalatok birtokába jutottunk. A szelvények leleteit darabonként kiértékelve megszerkesztettük a feltárások hossz- és keresztmetszetét, melyek alapján arra a következtetésre jutottunk, hogy a "pipás réteget" illetően egyszeri feltöltés történt a Rákóczi utcai ház telkén.6
           A legnehezebb kérdés annak megválaszolása volt, hogy egy időben, vagy nagyobb időközökben, rétegesen terítették-e el az agyagpipákat, illetve az, hogy a feltételezett tereprendezés egyszerre, egy meghatározott időben történt, vagy szakaszosan?
           A megoldást a figurális pipák elhelyezkedésének tanulmányozásából szűrhettük le. Az azonos csoporton belüli kapcsolatok vizsgálatára a Napóleont ábrázoló pipákat találtuk legalkalmasabbnak.7 Azt figyeltük meg, hogy a III. szelvényben a 12 db Napóleon-figura 115–140 cm mélység közötti teret egyenletesen töltötte ki, ezenkívül közülük egynek a legmélyebb és legmagasabb pontról előkerült, törött darabjai összeilleszthetők voltak8 (NAGY 2001c. XV. t 2), tehát a gyártás időpontja azonos lehetett.
           A kutatás kulcskérdésnek tekintette az ipari selejt agyagpipák földbe kerülési idejének meghatározását azért, hogy a város árkának feltöltésekor a pipákkal együtt előkerült tárgyak – a helyben készült vagy importált ólommázas népi kerámia, kályhaszem, ónmázas keménycserép, hutaüveg, vaseszköz – korát pontosabban meg lehessen határozni. A földből előkerült, 1816-ban vert, kopott egykrajcáros azt bizonyította, hogy kibocsátása előtt az agyagpipák sem lehettek itt eltemetve.

1. kép. Három császárfő SCHWARTZ IN KÖRMEND bepecsételésű agyagpipán,
1825-ös évszámmal

           Nagyjából igazolható feltevésünk a föld alatt talált pipák ábrázolásait tanulmányozva, hiszen egy fekete Cörmend9 és egy terrakotta SCHWARTZ IN KÖRMEND10 bepecsételésű agyagpipán azonos módon ábrázolt három babérkoszorús császárfő (1. kép) alatt kiemelt 1825-ös évszám látható – mely nyilvánvalóan közlésre fontos, híres eseményre emlékeztet –, vagyis a környezetében lévő hulladékok a pipatöredékeken szereplő időpontnál korábban nem kerülhettek a város szemétdombjára. A pipa tűzkosarán megjelenő finom vonalú dombormű és a hozzá tartozó évszám egy időben, 1825-ben, vagy azután készült egy olyan műhelyben, ahol a pipaöntőformához simuló vésett díszű pajzs alakú sárgaréz betéteket készítették. Ilyen kiegészítőkkel tették változatossá az egyébként méretre teljesen megegyező, dísztelen agyagpipákat.11 Távol a belvárostól, a Rákóczi út 55. szám alatt, a külső város feltételezett árkának feltöltési rétegében találkozhattunk a császárkultusz más jeleivel Bonaparte Napóleon (1769–1821) császár (1804–1815) egészalakos,12 valamint I. Ferenc osztrák császár és magyar király (1790–1835) (F. I) monogramjával jelölt portréját13 megismerve.

2a. kép. Fekete pipa töredéke gallion-figurás vitorlás gőzhajóval.
A hajó orrán I. Ferenc császárt és magyar királyt ábrázolja

           Ezen a lelőhelyen még egy másik különlegesség14 is előkerült. A fekete pipa töredéke egy olyan gallion-figurás vitorlás gőzhajót mutat be, mely az előképek tanúsága szerint a hajóorr faragványában I. Ferenc császárt és magyar királyt ábrázolja. (2a. kép) E hajót a Bécs melletti Florisdorfban velencei hajóépítők készítették. Nagy ünnepség közepette 1830. szeptember 4-én I. Franz-ra keresztelték, majd elindult első útjára, amit rendes körülmények között Bécs és Pest között 14 óra 15 perc alatt tett meg.15 E jeles eseményről metszet is készül (2b. kép), melynek hajóábrázolása teljes mértékben megegyezik az itt talált agyagpipa tűzkosarának plasztikus rajzával, illetve a velburgi Irnák Oszkó agyagpipagyűjteményében fellelhető körmendivel azonos, de ép darabjával.16 Ez a pipalelet arra tanúbizonyság, hogy a Rákóczi utca 55. számú ház telkének feltöltése a fent jelzett időpont előtt semmiképpen sem kezdődhetett meg.

2b. kép. Az I. Franz-ra keresztelt hajó avatási ünnepélye, 1830. szeptember 4. (Metszet)

           Vajon melyik királyunk megkoronázásának időpontját rejti a "König von Ungarn Krönung Spende" (Magyarország királya/Koronázási ajándék) feliratú fekete pipa PODRECS bepecsételéssel,17 mely 1990-ben került a körmendi múzeum gyűjteményébe (3. kép). A pipa tűzkosarán lévő ábrázolás szerint lovas, koronás király a koronázó dombon kardjával az égtájak felé suhint. Ránézésre nehéz megállapítani, hogy a feltételezés szerinti koronázási emlékérem alapján készített fekete agyagpipa vajon kit is ábrázolhatott. A leletkörülményeket is figyelembe véve azt gondolhatjuk, hogy I. Ferenc 1792. június 6-i budai koronázása alkalmából készült, de egyáltalán nem zárható ki 1832, V. Ferdinánd pozsonyi koronázásának éve sem.A német-római császár és magyar király kultusza nyilván addig tarthatott, amíg fiának át nem adta a trónt. Ennek a pipának az alját szintén a Monaco kávéház alapozásakor előkerült fekete töredékben azonosítottuk,18 itt a bepecsételésen azonban M. HÖNIG SCHEMNITZ szerepel, ami egy másik feltevésünkre, a helyben készült hamisításokra vet fényt.19

3. kép. "König von Ungarn Krönung Spende"
feliratú fekete pipa PODRECS bepecsételéssel

           Technikatörténelmi hitelességgel és kormeghatározó jelentőséggel bír az a terrakotta agyagpipa, mely a Néprajzi Múzeumban az 127465 leltári szám alatt található. Levárdy Ferenc vázlatfüzetében közölt rajz (4a. kép) adatai alapján sikerült fellelni az ANTON PARTSCH bepecsételésű agyagpipát. Az e műtárgy tűzkosaráról készített rajzon20 (4b. kép) az indóház előtt elhaladó, gőzmozdony vontatású vasúti szerelvény felett WIENER EISENBAHN felirat olvasható, amely a Bécs–Vlorisdorf–Wagram közötti pályaszakasz 1838-ban történt avatásának emlékét örökítette meg.

4a-b. kép. ANTON PARTSCH bepecsételésű
agyagpipa és palástrajza,
WIENER EISENBAHN felirattal, 1838.

           Körmenden is kerültek elő Anton Partsch névbeütéses alakra megegyező, de a díszítést tekintve egyszerűbb terrakotta darabok, melyek egytől egyig hamisítványnak bizonyultak.21 A név viselője pedig a Kismartonhoz közel fekvő (alsó-ausztriai) Theresienfeld 33. sz. alatti házának lakója valóságos, élő személy volt, pipagyárát 1812-től haláláig (1859) működtette. Tudomásunk szerint az első selmeci típusú agyagpipáját 1820 körül készítette, amelyekből 1835-ben a bécsi kiállításon 49-félét mutatott be. Exportja ekkor Magyarország felé irányult. 30 munkással évi 500 000 pipát gyártott.22 Körmenden mindkét lelőhelyen ismert neve alatt készült agyagpipa.23 Jól működő gyárát özvegye, majd fia, az 1842-től a pernitzi üzemét irányító Johann Partsch vette át.

5. kép. SOBRI JOSI feliratú agyagpipatöredék rajza Nagyváradról

           Az 1989. év tavaszán Nagyváradon, a Kolozsvári utca 56. számú ház udvarán az egykori izraelita iskola szomszédságában távfűtés vezetékének ásása közben hét méter hosszúságban cseréppipa-töredékekben gazdag részt tártak fel, melynek felső rétege feletti szinten egy 1860-ban vert kopott egykrajcárost is találtak (NAGY 2001c. 38). A ZU THERESIENFELD, SCHEMNITZ, ANTON PARTSCH, AMSTÄTTER névpecsételésű pipák között egy kis terrakotta töredéken keretezett képmezőben mezítlábas, bőgatyás, borjúszájú inges, derekán övet viselő, kezében fokost, boros flaskát tartó figura látható (5. kép), melynek feje hiányzik. A talpa alatt feltüntetett SOBRI JOSI felirat figyelmeztet arra, hogy a híres dunántúli gyalog betyár (1814–1837) képét látjuk (NAGY 2001c. CI. t. Nv9 ábra). Ez a képi ábrázolás elüt minden eddig ismert, Sobrit lovon vagy kedvesével, Répa Rozival együtt szerepeltetett népművészeti alkotástól. A figura kezébe adott fokos és flaska utal csupán a mulatozó pásztor szerepére. E képtöredéken az írás a mértékadó. "Sobri Josi", a börtöntársak előtt ismert, majd ponyván terjesztett, balladába foglalt24 tragikus történet névadója25 pedig éppen kirívó, pásztordivatot teremtő alakjáról volt híres.26 A betyárvezért számos korabeli ábrázolás, pásztorfaragás nevével, gyakran mulatozó kedvesével örökítette meg. Néhány példát említve, egy ostffyasszonyfai tükrösön27 1839-ben Sobrit kedvesével (SZELESTEY 1996. 655. ábra), Németh Mihály zalaegerszegi börtönviselt fafaragó 1841-ben Nyitrai Katalinnak gyermeke keresztelőjére készített mángorlóján – mitikus hősként – lóháton ábrázolja a gyalog betyárt28 (SZELESTEY 1996. 661. ábra). Néhány évvel később Kósa Józsi fafaragó tükrösén29 az 1847-es évszám mellett "S J" monogrammal utal a kedvesével együtt mulatozó, elhíresült személy kilétére (SZELESTEY 1996. 663. ábra). Az irodalmi és ikonográfiai áttekintésből látható, hogy a mindössze 23 földi életet élt haramia felnőtt korának meghatározó részét vagy börtönben, vagy rablásokba keveredve töltötte el. Alakjának mitikus magasságba emelését a ponyvairodalmon túl a börtönben faragó pásztorok munkái tették lehetővé. A népművészet emberábrázolásaihoz kötődő évszám, a megnevesített tárgyak csak az utóbbi évszázadokban, az iskolai oktatás elterjedésével válhattak gyakorlattá, ami mellett a folklorizált történet még elevenen élt. Erre enged következtetni a mulató betyárt monogramjával felidéző tükrös is. A XIX. században már nemcsak a ruha, hanem a név is "teszi az embert." A pásztorművészet körében Sobri halálát (1837) követően egy évtizedig (1839–1847) divatozott alakját felidézni, amit a búcsúkon, vásárokon árusító mézeskalácsos mesterség is átvett a hős nevesítésével együtt. A nagyváradi agyagpipa töredékén leegyszerűsített megjelenésének már csak neve ad hitelt. A rétegsort záró 1860-as használt egykrajcáros, aminek kora megegyezik a szintén névvel ellátott agyagpipákat gyártók (M. HONIG, (?–1846–1853) ANTON PARTS (1812–†1859) feltárt adatai szerinti időhatárokkal (NAGY 2001. 55-71), jelzi, hogy Sobri kultusza az ezt megelőző évtizedekben még élt, vagyis a pipa földbekerülésének valószínű időpontja 1837–1860 között lehetett.

6. kép. SCHWARZ IN KÖRMEND bepecsételésű pipatöredék egzotikus állatábrázolása.
Egy lepelruhás alak felkantározott zsiráfot vezet hosszú vezetőkötélen
(VÖ.: NAGY 2001c. CVIII. t. 1. Leírása idézett mű 259. old.; NAGY 2009. 6. old.)

           Ugyancsak tanulságos lehet egy Körmend földjéből előkerült, egymással összetartozó fekete, SCHWARZ IN KÖRMEND30 bepecsételésű pipatöredék31 egzotikus állatábrázolásának – Egy lepelruhás alak felkantározott zsiráfot vezet32 hosszú vezetőkötélen – (6a-b-c. kép.) tanulmányozása. A zsiráf nem volt teljesen ismeretlen Európában, hiszen már a reneszánsz művészetében feltűnt, aminek az volt az előzménye, hogy Lorenzo de Medici, Firenze ura 1486-ban különleges ajándékot, egy élő zsiráfot kapott Kairóból a mamelukok szultánjától. A zsiráf azonban nem érte el úti célját, mivel a nagy látványosság által kísért, Pisától Firenzébe tartó, gyalogosan megtett útján elpusztult. Ezt követően a legközelebb eleven példány Marseille-ben tűnt fel 1826-ban (MARGÓCSY 2009. 494).
           A "Medici-zsiráf" azonban egy képen biztosan szerepel. A firenzei Piero di Cosimó belefestette az állatot a Vulcanus és Ailosz című, 1496–1500 között készült festményébe. Ezen kívül még vagy tucatnyi kép született az afrikai fajról, de ezek minden bizonnyal az állat "távollétében" készültek.

7. kép. XVI. századi zsiráfábrázolás Pier Belon Observations
című, 1553-ban kiadott kiadványában

           Felkantározott példányával a francia Pierre Belon egyiptomi útján készült, Observations című 1553-ben kiadott művében találkozhatunk (MARGÓCSY 2009. 499) portraict de la giraffe címmel (7. kép).

8. kép. Melchior Lorc 1559-ben Nürnbergben
publikált zsiráfábrázolása

           Egy dán művész, Melchior Lorck Isztambulba utazott 1556-ban I. Ferdinánd király követeként. Törökországi tartózkodása alatt egy zsiráffal is találkozott, amelynek képét 1559- ben Nürnbergben publikálta (8. kép). Az is az igazsághoz tartozik azonban, hogy ez a kép – botjára támaszkodó, kaftános, csúcsos süveget viselő alak bojtos farkát lába közé csapó, felkantározott zsiráfot vezet hosszú hajtószáron – mint a többi más hasonló ábrázolás valójában egy művelt, XV. századi ankonai kereskedelmi utazó, Cyriakus Kairóban látott zsiráfmetszete után készült (MARGÓCSY 496–497, 500). Ez az előkép csaknem teljesen egybevág a körmendi zsiráf alakos agyagpipa művészi megfogalmazásával, de azzal nem minden részletében (zsiráf fejtartása, kísérő alak fejfedője, ruházata) azonos.

9. kép. Nicolas Stoer 1529-ben Bécsben megjelentetett "firenzei zsiráf" ábrázolása

           Egy harmadik, kevésbé ismert metszet is készült a XIX. században ismét közkedveltté vált zsiráfról. Amikor a török 1529-ben megostromolta Bécset, az egzotikus közel-keleti állatok ábrázolásának megnőtt a keletje. Egy nürnbergi kismester, Nicolas Stoer grafikus egy gyönyörűen megrajzolt, turbános, útiköpönyeget viselő török által vezetett – a mellékletben hibás történettel körített "firenzei zsiráfot"– adott ki (9. kép), amire hiteltelensége miatt a XVI. században nem is hivatkoztak. A német nyelvterülethez közel gyűjtött mézeskalács ütőfákon viszont ezt a motívumot annál szívesebben ábrázolták, bár a török ábrázata és viselete, a hosszú kantárszáron vezetett állat tartása itt sem megegyező túlságosan.33 (10–11. kép) Az előképek szerzői bizonytalansága mellett a mézeskalács ütőfák képmetszői viszont ismertek lehetnek, és segíthetnek a kormeghatározásban, ha figyelembe vesszük a kismartoni (Eisenstadt) Johann Wallenstein (JW) 1820 körüli tevékenységét (DOMONKOS 1978. 2).

10–11. kép. A soproni és a kismartoni területi múzeumban őrzött zsiráfábrázolások mézeskalács ütőfákon

           Az 1820-as évek végén Kőszeg királyi városban szenzációs esemény zajlott le. Kresznerics Ferenc jezsuita pap és nyelvész 1831–1833 között kiadott magyar szótárának "Teve-Parducz" Camelopardalis, azaz "Giraffa" címszavát felütve érdekes feljegyzést találunk: "Ilyet küldött ajándékul Ferencz királyunknak az Egyiptomi viczekirály, és én ezt láttam, mikor Kőszögön által vitték 1828. jul. 31."(KRESZNERICS 1831. 121). Ennek a közlésnek kortörténeti jelentősége van, hiszen bizonyossá válik, hogy Vas megyében valóban felbukkant egy különleges állat, mely eddig csaknem ismeretlen volt a kontinensen. És valóban, a bécsi újságok számos tudósítása szerint a schönnbrunni császári Menagery állatkertjének 1828-ban egy zsiráfot ajándékozott Muhamad Ali egyiptomi alkirály. A zsiráf óriási érdeklődést váltott ki a bécsiek körében. Hatással volt az udvari életre, a divatra – ruhák, ékszerek születtek "á la Giraffe". A Penzinger Táncteremben (dancig hall) zsiráf Partyt adtak "Zur blauen Traube" – amelyen a zsiráf gondozóját, aki elhozta Alexandriából – nagy tisztelettel övezték. A zsiráfról számos tudósítás jelent meg a korabeli bécsi lapokban, Eduard Gurk 1830-ban külön metszetet is készített róla.34 (12. kép).

12. kép. Zsiráfábrázolás Eduard Gurk 1830-ban
Bécsben kiadott metszetén

           Talán ennek a metszetnek a párja lelhető fel az egykor szentesi Dóczi család tulajdonában lévő kádár eresztőgyalu vésett előlapján is, melyet a rajta levő évszám tanúsága szerint 1832-ben készítettek35. (13. kép)

13. kép. 1832-ben készült eresztő gyalu
vésett zsiráfábrázolással

           Általában a zsiráffal kapcsolatos XIX. századi ikonográfia előképe minden bizonnyal az 1830-ban készített Gurk metszet, melynek hatása két év múlva egy kádár gyalun is tetten érhető, de lehetséges, hogy Johann Wallenstein kismartoni képmetsző mézeskalács ütőformáiban is az ő hatása fedezhető fel. A körmendi pipatöredéken egy régebbi, nürnbergi metszetű előképpel számolhatunk, de általában az ábrázolás tárgya az afrikai zsiráf "népművészeti tárgyakon" való megjelenése feltételezésünk szerint az 1830- as évekre tehető.

 

ÖSSZEFOGLALÁS

A körmendi néprajzi ásatások (1988, 1998–2000) során a belvárosi Monaco kávéház és az ettől távolabb lévő külvárosi Rákóczi u. 55. sz. ház telkén fellelt agyagpipák ábrázolásai értelmezéseinek segítségével kíséreltük meghatározni a leletek földbe kerülésének időszakát. Egy 1825-ös évszámmal bíró, császárfőkkel ékesített pipafej konkrét eligazítást adott, melyhez a magyarok királyának koronázási éve (1833), egy gallionfigurás gőzhajó vízrebocsátásának metszeten megörökített konkrét időpontja (1830. szeptember 4.), az egyiptomi alkirály a bécsi állatkertnek az 1828. évben ajándékozott zsiráfjának képi ábrázolása (1830), az analógiák közül a bécsi vasút avatásának dátuma (1838), Sobri Józsi betyárvezér népművészeti ikonográfiáinak elemzése (1839–1847) közelebb vitt ahhoz a megalapozott feltételezéshez, hogy a tárgyakon szereplő "nem verbális kommunikáció" alapján a selmeci típusú (hamisított) agyagpipák körmendi földbe kerülési dátuma 1825–1833, illetve a bepecsételt nevek tanulságát is levonva legkésőbb az1850-es évek körül lehetett.

   

IRODALOM
BÍRÓ József 1985 A magyar hajóépítés 150 éve. Budapest, 159 old.
DOMONKOS Ottó 1978 Mézeskalácsminták. Kiállítási katalógus. Sopron, Lábasház, október–december 1–20. old.
EMŐDI János 1998 Egy pipakészítő műhely a Krisztina utcában. In.: Történeti Adatok Nagyvárad múltjából II.
            Nagyvárad (Oradea). 127–135 old.
KEES, Stephan Edem 1823 Darstellung des Fabriks und Gewerbewesens in Österreichischen Kaiserstadte, Wien
KRESZNERICS Ferenc 1831 Magyar Szótár gyökérrendekkel és deákozattal. Buda, Teve-párducz címszó, 121. old.
MARGÓCSY Dániel 2009 A hiteles zsiráf –Az egzotikum ábrázolása a reneszánszban – In.: Margonauták – Írások
            Magócsy István 60. születésnapjára – Budapest [http:// rec.iti.mta.hu./rec.iti], 494–502. old.
MORGENROTH, Walter 2001 Das geheimnis de echten Schemnitzer Tabakspfeifen. In: Knasterkopf – Fachzeitschrift
            für Tonpfeifen und historischen Tabakgenus

NAGY Zoltán
            1990 Agyagpipák a föld alatt. In.: Rábavidék (Körmend), július 15., 7. old.
            1992 Agyagpipák nyomában. In: Néprajzi Hírek, 1. sz., 64–66. old.
            1998 Selmeci pipák nyomában. In: Körmendi Figyelő, aug. 31., 4–5. old.
            2000a Sobri Jóska (1814–1837). Mutatvány a Vasi-Hegyhát című kötetből. In.: Körmendi Figyelő, március 28., 3–4. old.
            2000b Selmecbányához köthető dunántúli pipakészítő manufaktúrák. In: A magyar pipa története – A magyar történelem a pipákon.
            Kiállítási katalógus Budapest–Keszthely, 45–55. old., Szerk.: Haider Edit, Orgona Angelika, Ridovics Anna.
            2000c Egy kemencében készülhettek a leletek. In: Rábavidék (Körmend), okt. 6., 3. old.
            2001a Ami a pipakönyvből kimaradt – Egy elkésett levél és néhány kincset érő pipalelet. In: Körmendi Figyelő, február 8., 8–9. old.
            2001b:. Dunántúli cseréppipa-készítő műhelyek. In.: Néprajzi Hírek, 2001/1–4. sz. 80–85. old.
            2001c Dunántúli cseréppipa-készítő műhelyek és termékeik a XIX. században. Szombathely, 267 old. (Fontes Castriferriensis № 1.)
            2001d Körmendi agyagpipák (Működhetett-e agyagpipa-készítő műhely a XIX. század eleji Körmenden?) In.: Vasi Szemle 3. sz. 322–339. old.
            2002 A régészet módszerével feltárt 19. századi agyagpipák néprajzi tanulságai. In.: X. Kézműves-ipartörténeti Szimpózium.
            Budapest, 2001. október. 29–30. 49–52. old.
            2009 Szemfényvesztés. Agyagpipa-hamisító műhelyek Körmenden a 19. század elején (kézirat)
NAGY Vera 1990 Fafaragás In.: Csongrád megye népművészete. Budapest,. Sorozatszerk.: Hofer Tamás. 443–496. old.
SZELESTEY László 1996 "Hírök, nevök fennmarad..." Vasi betyárok faragott tárgyakon In.: Vas megye Népművészete.
            Szerk.: Gráfik Imre. Szombathely, 337–388. old.

   

JEGYZETEK
1 Conscriptio Regnicolaris 1828. Körmend VaML.
2 Conscriptions Judaeorum 1817 Ö. 283 42/1 VaML.
3 A zsidó pipakészítők nem alkottak céhet, inkább önálló gyárakat, kisebb pipakészítő műhelyeket működtettek országszerte. Ezek lehettek egy-egy "mestert" és egy-két "legényt" tömörítő kisebb vállalkozások, és 20-30 munkást alkalmazó "gyárak" is. Az 1828. évi országos összeírás a zsidó pipakészítőket az "opifex" rovatban tünteti fel, de műhelyük városon belüli topográfiai elhelyezkedéséről keveset tudhatunk meg, mert e korban (Körmenden) a zsidók önálló ingatlannal még nem rendelkezhetnek.
4 NAGY 1990; NAGY 1992; NAGY 1998; NAGY 2000a; NAGY 2000b; NAGY 2000c; NAGY 2001a; NAGY 2001b; NAGY 2001c; NAGY 2001d; NAGY 2002; NAGY 2009.
5 KEES, Stephan Edem: Darstellung des Fabriks und Gewerbewesens in Österreichischen Kaiserstadte, Wien, 1823.
6 Lásd: (NAGY 2001c XVII. t.)
7 Hatszáz adat közül 12 vonatkozik a Napóleont ábrázoló darabokra.
8 Körmend RHM Rákóczi u. 55. alatti lelőhely, a továbbiakban (R55) III/A 91-106-120 , III/C 133-72-140 egész alakos Napóleont ábrázoló pipa két összeilleszthető töredéke. (Egybeszerkesztve lásd NAGY 2001c XV. t. 2)
9 Leltárszáma: Körmend Belváros, a továbbiakban (KB) 84. 26. 1.
10 Leltárszáma: Körmend Monaco, a továbbiakban (KM) 152.
11 Ilyen vésett betétek az egykori műhely kiállítási darabjai között Selmecbányán ma is tanulmányozhatók. Lásd: (NAGY 2001c. LXXVII. t.1)
12 Körmend RHM R55 III/B 39-183-114 sz., Körmend R55 III/C 186-65-131 sz.
13 Körmend RHM KM 198, KM 56
14 RHM R55 84. 25. 24., R55.140. Lásd (NAGY 2001c. CXV. t. 3-a, b, c), rekonstruált palástrajza (NAGY 2001. LXXXIX. t. K4)
15 Lásd: (BÍRÓ 1985. 10–11) "A 300 km-es utat völgymenetben 14 óra 15 perc, hegymenetben 48 óra 20 perc alatt tette meg. A hajótér belső beosztása és a hajó hátsó felében elhelyezett "nagyszoba" az utazóközönségnek, míg egy-egy terem az "asszonynem", a kapitány és a vendéglő számára volt berendezve. Falborításuk "pallérozott tölgyfából" készült, tükrökkel ékesítve. A hajó elején egy "téres szoba" az árurakomány számára volt fenntartva; ugyanitt tárolták az üzemanyagként behajózott szenet és fát. Az 1830. év őszén a hajóút csak Győr és Pest közötti szakaszra korlátozódott, mivel hiányoztak még a kikötői berendezések. A rendszeres járat 1831. február1-ével kezdődött meg, elsősorban Bécs és Pest között"
16 Rajzát lásd: (NAGY 2001c. LXXXIX. t.K3,K4. , LXXXI.t.3.)
17 RHM KM 345. Lásd: (NAGY 2001 c. CVI.t.3a–b)
18 RHM KM 291.
19 A hamisítások tényszerű ismertetése: NAGY 2001c. 50 – 54. A lépésről lépésre történő bizonyító eljárás öszszefoglalása (NAGY 2009) – kéziratban, megjelenés alatt.
20 Az 1928-ban vétel útján megszerzett, a Néprajzi Múzeum Táplálkozástörténeti Gyűjteményben fellelhető ép agyagpipáról Garzó Ágnessel készíttettük el a pipa tűzkosarán lévő jelenetsor kiterített rajzát.
21 Lásd: NAGY 2009. 7. "Vajon hibának számított-e az, ha a névbeütés két oldalára is bepecsételték a liliomos mesterjegyet (NAGY 2001. IX. t KM 320 ), esetleg egymásra ütötték azt, (NAGY 2001. IX. t. R55. III/E 257-80-118) vagy hogy a pipa karimára véletlenül kétszer stemplizték rá a ZU THERESIENFELD márkanevet (NAGY 2001. IX. t. KM 565). Hiba-e, hogy egy fekete pipatöredék tanúsága szerint a K.AZAR (Kis-Azar) szokott címeres mesterjegyét a nevet mellőzve mindkét oldalra bepecsételték (NAGY 2001. IX. t. KB 2001. 2, 4). Esetleg véletlen hiba lehet az is, ha SCHWARTZ IN KÖRMEND márkanevű márványozott, jelentéktelen töredék szárkorongján felfedezzük a műhely működési területével összeegyeztethetetlen ZU THERESIENFELD beütést, (NAGY 2001. IX. t. KB 2001. 2. 1.) vagy az ugyancsak SCHWARTZ IN KÖRMEND pecsétjel mellett a kis ovális keretbe foglalt liliomot (NAGY 2001. IX. t. KM 248) akkor, ha tudjuk, hogy ez a jel az ANTON PARTSCH pipákat illeti meg – legalábbis a Körmend földjéből előkerült leletek közül."
22 Morgenroth, Walter: Das geheimnis de echten Schemnitzer Tabakspfeifen. In: Knasterkopf – Fachzeitschrift für Tonpfeifen und historischen Tabakgenus, Heft, 2001/14
23 Körmend Monaco lelőhelyen 13 db, Körmend R55. sz. alatti lelőhelyen 3 db került elő.
24 Alakja az 1800-as években a magyar közbiztonság elrettentő helyzetének szimbólumává vált. A századfordulón a ponyvakiadványok kiszínezték kalandos életét, és hozzáillesztettek meg nem történt részeket is. A róla szóló népballadák legtöbbje hetyke, magabiztos hangú, félelmet és halált megvető figuraként ábrázolja (NAGY 2000a 4).
25 A Sopron megyei Sobor faluban született "Sobri Jóska" – valóságos nevén Pap József – neve 18 éves korában (1832) tűnik fel először peres iratokban, midőn az eplényi kanásztól négy társával hat disznót lopott, s az orgazda rajtaveszett. Vas vármegye fenyítő törvényszéke Szombathelyen, 1832. évi Szent Iván napi törvényszéki szakasz alatt tartott ülésén két esztendei fogságra, mellékbüntetésül fertályonként 30, összesen 240 pálcaütésre ítélte. "A Sobrival kapcsolatos források mindig jóképű, daliás legényről szólnak. 1835-ben rabtársa »vasban álló Cserép, vagy Picin Gyuri« így írta le fegyvereit, ruházatát. »Sobri Jósinál volt cifra pistol, balta, rövid stutz puska, rajta volt újj czifra szűrét Ságon Soprony vármegyében vette 30 forintokért.« Ahogy kiszabadult, a bor, a rossz pajtások ismét letérítették a tisztességes emberek útjáról, s amilyen mértékben távolodott a becsületes társadalomtól, oly rohamosan emelkedett betyárságának híre is. Csakhamar Vas-Zala-Veszprém és Győr megyék összes haramiái őt tartották vezérüknek, akinek feltétlen engedelmességgel hódoltak. Sobrit pásztornépből és szökött katonákból álló szegénylegények emberi tulajdonságai, határozott fellépése, bátorsága és nem utolsó sorban nőket kímélő cselekedetei elismert vezérré avatták. Tetteiről legendák keringtek. A helytartótanács megelégelve fosztogatásaikat, 1837-ben vérdíjat tűzött ki fejükre. Pandúrokon kívül gyalogos és lovas katonákat küldött ki ellenük. Egy ilyen hajtócsapatnak sikerült Sobrit és társait 1837. március 17-én a Tolna megyei Tamásinál, mások szerint a Lápafőtől északra elterülő erdőben meglepni. A legenda szerint egy, a maga számára mindenkor készen tartott pisztollyal mellbe lőtte magát, s nyomban meg is halt, akit a katonák egy fa mellett halva találtak meg és magukkal is vittek." (NAGY 2000a 4.)
26 Lásd: Néprajzi Lexikon 4. kötet 461. old. Sobri Jóska ábrázolása mézeskalács ütőfán. (Pápa, Veszprém m. 1840- es évek) A SOBRI JOZSI II feliratú ütőfán "sobri kalapot" (cilindert), bevarrt ujjú cifra szűrt, pitykés dolmányt, rojtos rakott bőgatyát, magas sarkú csizmát viselő, kezében "Stutz" puskát, övében egy pár "pistolt" tartó, nyájas képű, nyalka, "csillagszemű", pödrött bajuszú daliaként ábrázolják. Társvezérét, MILFAIT FERENC alakját szintén megtaláljuk a mézeskalács ütőminták között (SZELESTEY 1996. 351, 658. ábra). A Savaria Múzeum (SM) 58. 718. 1 leltárszámú mézeskalács ütőfáján hegyesre pödört bajusszal, kétoldalt varkocsba font hajjal, széles karimájú, szalaggal díszített kalapban, bevarrt ujjú, "szívből kinövő virágtő"-vel hímzett cifraszűrben, rakott, rojtos gatyában, sarkantyús csizmában, fokossal, puskával, selyem övébe tűzött pár pisztollyal, kalárissal ábrázolják. Lába alatt MILFAIT FERENC felirat.
27 Néprajzi Múzeum Rajztár 3221. sz.
28 Göcseji Múzeum 52. 56. 1
29 Néprajzi Múzeum Rajztár 3233. sz.
30 Leltárszáma: KM 161, KM 97
31 A körmendi belvárosban lévő Monaco kávéház alapozásakor előkerült több mint 600 töredék közül csupán három köthető zsiráfot ábrázoló agyagpipához. A redukciós eljárással készített fekete pipatöredékek közül egy kis darab az állat kantározott fejét és a vezetőszár kis darabját mutatja poncolt háttér előtt, egy másik csak a pipa alját formázza a zsiráf elülső patáival és az állatot vezető lábrészletével PODRECS (KB 2001. 2. 5), míg a két darabból összeilleszthető töredék SCHWARZ IN KÖRMEND (KM 161, KM 97) szinte hiánytalanul mutatja be az eredeti kompozíciót semleges háttér előtt. A korábban "pálmafának" nézett sivatagi részlet nem helyt - álló, mert nem fa, hanem az állat bojtos farka tűnik elő a horizont magasságából.
32 NAGY 2001c. CVIII. t. 1. Leírása idézett mű 259. old., NAGY 2009. 6. old.
33 Soproni Múzeum 54. 112. 1 Zsiráfot vezető férfi, 1820 körül. Egy hasonló változata: Burgenländischen Landesmuseum Lebzetmodels (BLM) 2075. Turbános férfi, nyitott, hosszú ujjú mellényben bő nadrágban egy felszerszámozott zsiráf kötőfékét tartja. Gyűjtőhely: Schlaining (Szalonak)
34 KOLLER, Elfriede Iby-Alexander: Schönbrunn. Verlag Christian Brandstatter, Vienna 2004. 205. old. 208. sz. kép.
35 "Az 1865-ben Szentesen született Dóczi Sándor kádármester szerszámainak egy részét Pesten vásárolta, sokat maga készített, de a legszebb régi darabokat mesterétől örökölte. Ezek között találunk 1826-os csínvágót, gyalut 1846-ból, amelynek fogantyúja stilizált kosfej, eresztőgyalut 1832-ből, rajta zsiráfot vezető két alakkal." (NAGY V. 1990, 482–483). A zsiráfábrázolásos "stószpang" a szentesi Koszta József Múzeum tulajdonában van, a múzeum állandó kiállításán tanulmányozható.