SZENT MÁRTON ÉPÍTÉSZETI ÉS RÉGÉSZETI KONFERENCIA
Balaton Kongresszusi Központ és Színház, Keszthely, 2016. október 28.
A Keszthelyi Városvédő Egyesület, a Balatoni Múzeum, és a Szent Márton Európai Kulturális Útvonal Magyarországi Tanácsa felhívására építészek, régészek, történészek, levéltárosok gyűltek össze 2016. október 28-án Keszthelyen, a Szent Márton jubileumi év egyik utolsó konferenciájára, melyre „Szent Márton emléke, építészeti és régészeti lenyomata” címmel került sor. A szakemberek a tematika keretei között a Vas és Zala megyék területén álló, illetve az évszázadok során elpusztult, főként középkori eredetű Szent Márton-templomok történeti, régészeti kutatásait ismertették.
Keszthely egykori Szent Márton-templomának történetét Vándor László régész vette górcső alá. A templom históriáját településtörténeti közegbe helyezve, bemutatta a középkori zalai mezőváros struktúrájának kialakulását. Az egykor a mai Festetics-kastélypark területén álló, egy 1247-es oklevélben már szereplő épület alaprajza és a tornya XVIII. századi metszeteken látható. Az 1816-ban elbontott kis templomnak a kastélypark kialakítása során még az alapfalait is kiásták; mára csak a Balatoni Múzeumban őrzött keresztelőmedencéje maradt.
Zágorhidi Czigány Balázs történész többek között arra a kérdésre kereste a választ, hogy a szombathelyi Szent Márton-kultusznak volt-e az átlagosnál erősebb kisugárzása Vas vármegyére. A kutatások szerint a középkori Magyarországon Vas vármegyében 15, Zala vármegyében 21 ilyen templom állt. A Szent Márton-titulusú egyházak területi eloszlása azt mutatja, hogy Vas vármegye nem emelkedik ki az átlagos képből, és minden ma így mondjuk „kistáj”-nak megvolt a maga Szent Márton-temploma. Ezt a Kemenesszentmárton, Őriszentmárton, Hegyhátszentmárton, Rábaszentmárton településnevek máig őrzik. Rámutatott a megvalósult patrocíniumválasztói törekvésre, hogy egy-egy zárt területen minden jelentős szentnek, köztük Mártonnak is legyen temploma. Ennek a középkorban a határnapok és vásárnapok egyenletes eloszlása tekintetében volt jelentősége. A kutatás bebizonyította, hogy Vas vármegyében, a szent szülőhelyének közelében sem szenteltek az átlagosnál sűrűbben templomot Szent Mártonnak.
Boros Zoltán, a Pannonhalmi Főapátság levéltárosa tudós bencések, Erdélyi László és Sólymos Szilveszter kutatási eredményei alapján ismertette a főapátsághoz tartozó Ravazd község Szent Villebald-templomában kialakult kultusz históriáját.
Kiss Gábor, a Savaria Múzeum régésze a szombathelyi Szent Márton-templom története kapcsán a szent születési helyével és kultuszának elterjedésével kapcsolatos kérdéseket is érintette. Az egykori savariai templom helyén a IV. században temető volt. A konkrét születéshely-legenda elterjedése minden valószínűség szerint Nagy Károly VIII. század végi látogatásához köthető. Az uralkodó az avarok ellen vezetett hadjárat után látogatott Savariába, és ő „azonosította a szülőházat”. Az előadó dokumentumokkal mutatta be a Kárpát-medencei első Szentmárton község kialakulását, és részletezte a templomnak a domonkos rend XVII. századi letelepedésétől a Szent Márton-jubileumhoz kapcsolódó megújulásig tartó építéstörténetét.
Feiszt György szombathelyi levéltáros Vas és Zala megyei települések elpusztult Szent Márton-templomait bemutatva, példának Nagytilajt állította. A szántóföldön 1882-ben emelt kőkereszt máig mutatja, hol állt a falu lebontott egykori temploma. Hegyhátszentmárton középkori templomából csupán a 700 éves kapubéllet Agnus Dei-ábrázolásának részlete maradt fenn. Sajnos a középkori Szent Márton-templomokat mindkét megyében át- vagy újraépítették. Ez lett a sorsa a bencések által a XIII. században épített szigligeti vár Szent Márton-kápolnájának is, melyet a régészeti feltárás után 2010-ben szentelt újra Várszegi Asztrik pannonhalmi főapát.
Németh Zsolt fizikus a Somló hegy keleti lejtőjén található Szentmártonfölde templomát mutatta be. Az Árpád-kori hajóval bővített egykori rotundát a barokk korban átépítették. Az előadó érdekes kérdéseket vetett fel a korai kerektemplomok datálásával kapcsolatban, és az eredeti, szerinte nem mindig szakrális funkciók meghatározását célzó ásatási program kidolgozását javasolta.
Kerner Gábor építész, néprajzkutató a keszthelyi városi temetőben álló Szent Mártonkápolnáról tartott előadást. A kápolnát Vaszary Kolos hercegprímás a XX. század elején historizáló stílusban átalakíttatta. Az épületben 2004-ben kezdett felújítás során kívül-belül XIV. századi falképeket találtak. A jó állapotú középkori freskók a kis kápolnát Keszthely fontos műemlékévé és idegenforgalmi látványossággá emelték.
Szendrei Zsolt építész, urbanista a konferencia befejező „Üzenet a mának” című előadásában, európai példákkal illusztrálva, a funkciójukat vesztett történelmi épületek problematikájával foglalkozott. A bemutatott, főként spanyol minták jól illusztrálták a lehetséges utakat: hogyan lehet az eredeti jelleg megtalálásával új szerepet adni épületeknek.
Orbán Róbert, a konferencia egyik szervezője, a Szent Márton Európai Kulturális Útvonal Magyarországi Tanácsa egyesület elnöke zárszavában elmondta, sikeresnek tekinti az egyesület januárban közzé tett felhívását. Ennek legjobb példája Keszthely, ahol október 16-án a kastélyparkban emlékkövet helyeztek el a lebontott Szent Márton-templom helyén. Ez a stáció egyrészt bekapcsolja a Balaton-parti várost a nemzetközi Szent Márton-zarándokút hálózatába, másrészt ösztönzi, segíti a közösségeket, plébániákat abban, hogy emlékhellyé tegyék az elpusztult Szent Márton-templomok helyét. (Feiszt György)
MAGYARORSZÁG EZEKBEN A NAPOKBAN VILÁGTÖRTÉNELMET ÍRT
’56-os konferencia az Őrvidék Házban. Szombathely, 2016. november 3.
A rendezvény megnyitóján két köszöntő hangzott el: Dr. Hende Csaba volt miniszter, Szombathely országgyűlési képviselője levelét Farkas Csaba olvasta fel, majd Rettegi Attila, Szombathely MJV Oktatási és Szociális Bizottsága elnöke köszöntötte a konferenciát. A három szekció levezető elnöke Bodó Judit, a Honvéd Hagyományőrző Egyesület (HOHE) alelnöke, Székely Klára politológus, adjunktus (NymE) és Gál Sándor igazgatóhelyettes (NSKI Őrvidék Ház) volt.
Kovács Jenő, az Apáczai Csere János Alapítvány elnöke Csendőrtiszti sors 19451956 címmel tartott előadásában saját édesapja életét, sorsának néhány jellegzetes fordulatát foglalta össze a budai vár ostromától a hadifogságon és hazai táborokon, börtönökön keresztül, a hosszúra nyúlt Kádár-korszakon át egészen a ’94-es rehabilitálásig.
Lechner Ferenc, az ’56-os Szövetség Vas megyei elnöke a szombathelyi októberről beszélt élményei alapján, a munkástanácsok működését állítva középpontba. A vasi székhelyen kiemelt fontosságú volt a Járműjavító szerepe; érdekesség, hogy a munkástanács elnöke az akkori igazgató lett.
Dr. Kövér István, a Recski Szövetség Nyugat-dunántúli Szervezete elnöke Az 50-es évek diktatúrája címmel megtartott előadását a megelőző évek jellemzésével kezdte: a „fordulat éve” előtt sem volt demokrácia. A Rákosi-féle népbíróságok tagjai zömmel tanulatlan, de párthű személyek voltak; tökéletesen megfeleltek az elvárásoknak: gyűlölni kell a „népellenes” személyeket, s ennek megfelelően ítélkezni.
Dr. Torjay Valter szakorvos, egészségügyi főtanácsadó minden bizonnyal személyes történetét mondta volna el (Egy szombathelyi orvos az 56-os megmozdulásokon), de nem érkezett meg a rendezvényre.
Lovag vitéz Donát Ármin mondandóját ahogy a címben is jelezte: Tiszti iskolások a hazáért In memoriam szombathelyi nemzetőrök két témának szentelte. Lévén, hogy tiszti iskolásként vett részt Budapesten az októberi (és későbbi) eseményekben, hitelesen tudott beszámolni utolsó tanúságtevő szemtanúként! a tűzparancsot kétszer is megtagadók hősiességéről, az átállásról. A szombathelyi nemzetőrök legyilkolása azért is volt égbekiáltó tett, mert ők a törvényes rendre vigyáztak eredményesen , s a vérengzés orvul történt, magyar segédlettel.
Katona Attila egyetemi docens (NymE) nem volt könnyű helyzetben, amikor anyagot gyűjtött témájához (A szabadság hete a szombathelyi járás falvaiban 56. október 28 november 3.); a kevés megmaradt dokumentum is szigorú forráskritikával használható. Előadásában jórészt általános jellemzését adta a magyar vidéknek (téeszek, állami gazdaságok stb.). Vidéken 45 nap alatt szűnt meg a régi hatalom, s formálódott valami új (nemzeti bizottságok). Sorokpolányi és kőszegdoroszlói példákkal mutatta be ezt a folyamatot, és érzékeltette egyúttal a tanácstalanságot, bizonytalanságot a jövőtervezést illetően.
Brenner József nagyprépost, nyugalmazott püspöki helynök Az ifjúsággal foglalkozó papok elleni megtorlás címmel a megélt egyházüldözésről és öccse mártíromságáról beszélt megrázó módon. Végzős győri szeminaristaként élte át a sorsdöntő napokat zárt, de csak részben védett helyzetben. Ő is megérte a házkutatásokat, megismerte a Gyorskocsi utcát, szenvedője volt kihallgatásoknak. Öccse meggyilkolásakor Lentiben szolgált; akkor országosan közel egy időben öt papot öltek meg „ismeretlen tettesek”. Egy megtalált dokumentum és a „bajszos püspök” elejtett szava is árulkodó: Brenner János bűne az volt, hogy rajongtak érte a fiatalok.
Pál Ferenc levéltáros (Magyar Nemzeti Levéltár Vas Megyei Levéltára) szülőfaluja történetének néhány mozzanatával illusztrálta a Rákosi-kor természetét. (Az ’50-es évek paraszti elnyomása zanati példák nyomán) A vidék, a falusi ember nyomorgatása minden réteget érintett; a „kulákbélyeg” alkalmazásánál sem tartották be a 25 holdas vagy 250 aranykoronás határt. Zanaton is szükség volt leleményességre, működött a túlélési taktika. ’56 nyarától szétestek a téeszek; néhány évig újra reménykedhettek faluhelyen, aztán jöttek az agitátorok, cipőgyári munkások...
Dr. Kósa Csabáné Székely Orsolya nagy ívű előadásában (Tölgyek közt a fűszál; 19562006 párhuzamok Egy pesti lány visszaemlékezései) szintén személyes jelenlét alapján tudott beszélni a budapesti ősz eseményeiről. Újdonság volt élményszerű beszámolója arról, hogy november 23-án, a forradalom elindulására emlékezve sztrájkot szerveztek a fővárosban. Nem közlekedtek a villamosok, kivéve egyet, melynek vezetőjét géppisztollyal kényszerítették. Erre a válasz az volt, hogy délután kettőtől háromig egy teremtett lélek nem mutatkozott az utcán.
Záró gondolatában a 2006-os budapesti rendőri attakról számolt be szintén mint szemtanú ; mint mondta: ezek akárhányszor válthatnak álarcot, megváltozni soha nem fognak. (Kapiller Ferenc)