GARZULY FERENC - KASZAP SÁRA*
"HÍRÜNK A VILÁGBAN"
A NEMZETKÖZI BARTÓK SZEMINÁRIUM ÉS FESZTIVÁL SZOMBATHELYEN**
EGY ELKÉSETT KEZDEMÉNYEZÉS
----------------------------------------
-----Budapest az első szeminárium
színhelye. A nyári kurzus - mint majd a későbbiek is - két
hétig tart. A résztvevők számára készült többnyelvű
ismertető (kurzuskiírás) borítólapján Bartók Béla
fényképe látható. A prospektusban további fényképek, a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, a budai Bartók
Archívum, budapesti, esztergomi, tihanyi, keszthelyi látképek
és egy felvétel a Dunakanyarról. A rendező szerv a
Nemzetközi Zenei Versenyek és Fesztiválok Irodája. Úgy
tervezik, az első rendezvényt minden évben hasonló követi
majd.
-----A mesterkurzust olyan hazai és
külföldön élő magyar művészek vezetik, akik Bartók Béla
tanítványai voltak, vagy műveinek bemutatásában különleges
érdemeket szereztek. A szeminárium célja, hogy a hallgatók
hiteles forrásból származó információkat és instrukciókat
kapjanak Bartók műveinek előadásához.
-----Az 1967-es Bartók Szeminárium
programja: II. és IV. vonósnégyes, Szonáta
hegedűre és zongorára, Duók hegedűre, Mikrokozmosz I., III.
és V. kötet. A hallgatók oktatásának színhelye a
Zeneakadémia. A jelentkezőnek igazolnia kell, hogy
zenekonzervatóriumot végzett vagy annak hallgatója. A kurzus
díja tartalmazza a kurzusokon való részvételt, szállást,
két napos kirándulást - koncertek meghallgatásával -
Keszthelyre, Tihanyba, Esztergomba, Martonvásárra. A
záróünnepélyen a legjobb hallgatók Bartók-műveket fognak
játszani. A kurzuskiírásból egyértelműen kiolvasható, hogy
külföldi résztvevőknek készült.1
-----1967 - a kádári puha
diktatúra első harmadának vége. Bartók szelleme már
kiszabadult a zsdanovi palackból. Nyugatra utazni nem lehet,
csak kivételes esetekben. Nagy Imrére gondolni börtönt
jelent. Hogyan volt lehetséges mégis ez a nyitás nemcsak
kelet, hanem nyugat felé is?
-----A szeminárium kezdeti éveinek
programfüzetein leginkább Kadosa Pál nevével találkozunk. A
Magyar Zeneművészek Szövetségének többszörös elnöke, a
Szerzői Jogvédő Hivatal és a Nemzetközi Szerzői Jogi
Testület zenei bizottságának elnöke, 1948-tól a
Zeneakadémia zongora tanszakának tanszékvezető tanára,
1950-től Kossuth-díjas - nemcsak szakmai, hanem hatalmi
tényező is. A szervezés és lebonyolítás (és talán az
ötlet is) Kun Imre, illetve a Nemzetközi Zenei Versenyek és
Fesztiválok Irodája nevéhez fűződik. Lehetséges, hogy egy
tágabb "nyitás" egy szeletéről van szó?
-----"Das musikalische Leben
Ungarns holte eine ältere Versäumnis nach, als es im Sommer
1967 das Bartók Seminar in Budapest zustande brachte und zum
ersten mal organisierte" olvashatjuk a rendelkezésünkre
álló 1968-as, német nyelvű kurzuskiírásban2 -
azaz a Bartók Szemináriummal a magyar zenei élet - bevallottan
- mulasztást is törleszt. Másrészt lehetőséget ad a
nemzetközi zenei versenyek aspiránsainak, hogy a versenyt
rendező országban készülhessenek fel a megmérettetésre.
TOVÁBBI KURZUSOK BUDAPESTEN (1967-76)
A kurzusok vezetői ezekben az
években a Zeneakadémia tanárai - Hernádi Lajos, Zempléni
Kornél, Solymos Péter (zongora), Mihály András, Tátrai
Vilmos (vonósnégyes), Sándor Frigyes, Szigeti József
(hegedű) -, élükön Kadosa Pállal. Az 1967-es
kurzuskiírásban Bartók-Pásztory Ditta nevével is
találkozunk, tervezhették szerepeltetését. Néhány
külföldi, magyar származású professzor is részt vállal az
oktatásban, a legkitartóbban André Gertler, a brüsszeli
zeneakadémia professzora. 1982-ben így nyilatkozik: "A
Bartók Szeminárium nekem nemcsak szívügyem, kötelességem
is, hiszen mesteremmel, Bartókkal kapcsolatos. Az, hogy nyaranta
itt vagyok, csak kicsi törlesztése annak a hálának, amellyel
neki tartozom. Ő az egész zenei világot megajándékozta
művészetével, engem pedig barátságával tisztelt meg.
Kötelességem tehát, hogy tovább adjam mindazt, amit tőle
tanultam."3 Zongora, hegedű és vonósnégyes
kurzusokról van szó, kivéve az 1973-as évet, amikor a zongora
kurzus valamilyen ok folytán elmarad. A szemináriumot
zenetudományi előadások egészítik ki. A Budapesten tartott
további kurzusok koncepciója, organizációja, műsora az első
évi rendezvényhez hasonló. A műsoron az első években
kizárólag Bartók-művek szerepelnek. 1974-ben, az első
énekkurzus idején bővül a program először, Liszt-, Kodály-
és Erkel-művekkel. Ebben az évben a szemináriumnak már 22
országból 60 hallgatója van. A kurzuskiírások,
programfüzetek német, francia, angol, néha magyar és orosz
nyelvűek.
-----1976 - a tizedik rendezvény
éve. Gyenge minőségű, stencilezett a rendelkezésünkre
álló programfüzet. A bevezetőből megtudjuk, hogy a
zongorakurzuson a Bartók- és Liszt-művek gyakorlásához
zenekart is bevontak. A műsort már meghirdették, amikor fény
derült a zenekar azonos idejű egyéb elkötelezettségeire.
Petró János karnagy - aki jó viszonyban volt a szervezőkkel -
felajánlotta a szombathelyi szimfonikus zenekar segítségét,
amelyre végül mégsem volt szükség. Az Országos Filharmónia
titkára, dr. Várhegyi Tibor Petró Jánosnak küldött
levelében ezt olvashatjuk: "Nagyon köszönöm kedves
segítőkészségedet a Bartók Szemináriummal kapcsolatban,
azonban időközben a Postás Szimfonikus Zenekar külföldi
turnéja elmarad, és technikai megfontolásból a Minisztérium
szeretné, ha az idén még Pesten lenne a zongorakurzus. A
gondolat azonban megítélésem szerint nagyon jó és jövőre
feltétlenül szeretnénk ebben az időszakban veletek és
nálatok dolgozni."4 A levélben szereplő
"Minisztérium" mögött Kadosa Pált és a
Zeneakadémia idősebb tanárait kell keresnünk - idegenkedtek
attól a gondolattól, hogy elhagyják Budapestet.5
SZOMBATHELYI ZENEI ELŐZMÉNYEK
Az Állami Zeneiskolát
Szombathelyen, országosan az elsők között, 1909-ben
nyitották meg. Az első igazgató, Csikor Elemér Bartók Béla
tanítványa. Maga Bartók Béla kétszer adott koncertet
Szombathelyen.6 Lendvai Ernő, a szombathelyi
zeneiskola későbbi igazgatóinak egyike, aki ugyancsak
Bartók-tanítvány volt, 1955-ben írja meg Bartók stílusa
című ismert és sokat vitatott könyvét. Vitányi Iván így
ír Lendvairól szóló cikkében: "Ahogy ma hallgatjuk
Bartókot, abban már elszakíthatatlanul benne van Lendvai Ernő
elemző munkája."7 Nem véletlen, hogy az
Állami Zeneiskola az ötvenes évek közepén Bartók Béla
nevét veszi fel. A város zenei életében a legfontosabb
esemény azonban a szimfonikus zenekar létrehozása, majd a
hangversenyterem kialakítása, utóbbit ugyancsak Bartók
Béláról nevezik el. Petró János a szombathelyi szimfonikus
zenekarról szóló egyik írásában az 1985-ben megjelent 40
év magyar zenekultúrája című könyvből a következőket
idézi: "A harmonikus fejlesztés legjobb példáinak egyike
Szombathely, Vas megye. A város már korábban is szép
eredményeket elért zenekara 1974-ben vált hivatásos
együttessé. 1975-ben megnyílt a hangversenyterem és
megkezdődött a tanítás a város új zenei
szakközépiskolájában... Méltán költözött 1978-ban a
nyaranta megrendezett Nemzetközi Bartók Szeminárium
Szombathelyre."8 A Tanárképző Főiskola, a
Művelődési és Sportház, a Megyei Művelődési és
Ifjúsági Központ, a kollégiumok mellett fontos szerephez fog
jutni a rendezvény életében az 1985-ben felépülő Képtár.
A Képtárral való együttműködés kezdeményezése egyenesen
következett az új fesztiválkoncepcióból. Salamon Nándor, a
Képtár első igazgatója írja: "A Képtárban töltött
éveim alatt kezdettől jó szívvel támogattam a
>>Múzsák testvérisége<< jegyében a zenei
rendezvényeket... Helyet biztosítottunk a kamarakoncerteknek,
szólisták bemutatkozásainak, az aulában rendeztük a baráti
hangú fogadásokat. Emlékezetem őrzi az akkor még csak
hírnév felé induló Amadinda együttes első képtári
koncertjének remek, fiatalos hangulatát... büszke voltam, hogy
John Cage fiatalok körében hallgatott koncertet nálunk."9
A Képtár a Bartók Szemináriummal egyidőben jeles
kiállításokat rendez majd, ezek beépülnek a fesztiválok
programjába. Kiemelkednek ezek közül a nemzetközi
textilbiennálék. Az intézmény mai igazgatója, dr. Gálig
Zoltán folytatja a rendezvényt támogató hagyományokat.
-----A szimfonikus zenekar
létrehozása, a zsinagóga hangversenyteremmé alakítása, a
Képtár felépítése nem volt veszélytelen, következmények
nélküli vállalkozás. Dr. Gonda György, a Vas Megyei Tanács
akkori elnöke vállalta a felelősséget a kezdeményezésekért
és végrehajtásukért. Ezzel megteremtette a Bartók
Szeminárium és Fesztivál szombathelyi letelepülésének
feltételeit.
Az 1978. évi Bartók Szeminárium plakátja |
A SZOMBATHELYI ELSŐ ÉS A BUDAPESTI UTOLSÓ SZEMINÁRIUM (1977-1978)
A Szombathelyen első ízben,
1977-ben megrendezett szemináriumon a zenekar már nem a
zongorakurzust szolgálta ki. Részvétele karmesterkurzusok
szervezését tette lehetővé. A kurzuskiírásból megtudjuk,
hogy "a várost érdekessé teszik a római kori emlékek,
az Iseumban évente előadott Varázsfuvola. A koncertterem, a
zeneiskola, a szimfonikus zenekar a várost magyarországi zenei
centrummá teszi. A Bartók Kurzus idején rendezi a város a
Savaria napokat, a városban és környékén koncerteket,
operaelőadásokat szerveznek, sok külföldi fordul meg itt a
nyári egyetemek idején is. A közelben fekvő >>magyar
Versaille<<, a fertődi kastély rendezvényeit és Sopront
is megismerhetik a hallgatók kirándulás keretében."10
Térképnyi a kurzuskiírás, kétszer van keresztbe és kétszer
hosszába hajtva. Ha kihajtogatjuk, jobbról a szombathelyi,
hangversenyteremmé átalakított zsinagógát látjuk, felette a
hangversenyterem színpadát. A kurzuskiírásból megtudjuk,
hogy a Nemzetközi Bartók Szeminárium a nyári mesterkurzusok
közül már az egyik legrangosabb és legnépszerűbb. Az eddigi
rendezvényeknek több mint ezer hallgatója volt, a résztvevők
későbbi zenei versenyeken jelentős eredményeket értek el. A
karmesterkurzuson Kodály- és Liszt-mű is szerepelt a
Bartók-műsor mellett.
-----Az 1978-as szeminárium
színhelye újból Budapest. Lehet, hogy a Zeneakadémia idősebb
tanárai miatt, hogy a vidék okozta
"megpróbáltatásokat" elkerüljék. Ebből az
alkalomból gyönyörű plakát készült. Zongora, hegedű és
vonósnégyes szakok kerültek meghirdetésre, karmesterkurzus
nem.11 A produkció így szegényesebb lett az előző
évi szombathelyinél. Ráadásul pénzügyi problémák is
adódtak, a gazdasági igazgatót leváltották.12
Talán ezek a negatívumok is hozzájárultak ahhoz, hogy a
Szombathelyre költözés véglegesen megérett.
VÉGLEGES KÖLTÖZÉS SZOMBATHELYRE
Az 1979-es szeminárium
terveiről a következőket olvashatjuk: "A két évvel
ezelőttihez hasonlóan ismét Szombathelyen tervezzük. Ennek
oka egyfelől az a lehetőség, melyet a Vasmegyei Tanács és
szimfonikus zenekarának közreműködése nyújt, másfelől
úgy gondoljuk, hogy egy vidéki városban - akárcsak a többi
nyári zenekari kurzust tekintve - nagyobb jelentősége van egy
ilyen rendezvénynek. Ezt a helyi vezetők és a város
közönsége is igen komolyan veszi, míg Budapesten
gyakorlatilag elvész: néhány tanár óraadására szűkül.
Szombathelyen a Megyei Tanács és a közönség is nagy
jelentőségűnek tartja. Siker esetén a további évekre is
állandósítanánk. Végül a számos országból érkező
hallgatók összefogása, az egész szeminárium kollektív
szelleme szempontjából is előnyösnek látjuk."13
-----Hogyan sikerült ez a
rendezvény? A Jelentés az 1979. évi Bartók
Szemináriumról így számol be erről: "A rendezvény
sikeresnek mondható. Kadosa professzor megbetegedése miatt
utolsó pillanatban Rados Ferencet sikerült megnyernünk. Vaszy
Viktor elhunyta miatt Somogyi László Genfben élő karmestert
kértük fel a karnagyképző tanszak vezetésére.
Újdonságként ez évben brácsa tanszakot is szerveztünk. A
karnagyképző kurzuson Petró János, a Szombathelyi Szimfonikus
Zenekar karnagya nagyszerű segítségnek bizonyult. A zenekar
jól felkészülten, kedvvel és tehetséggel, ritkán
tapasztalható művészi fegyelmezettséggel látta el
feladatát. A város, az általa nyújtott körülmények,
objektív és szubjektív feltételek ideálisnak bizonyultak. A
tanárok két szállodában, a hallgatók az Államigazgatási
Főiskolán laktak, ugyanitt folyt a tanítás egy része
(zongora, hegedű), míg a karnagyképző, valamint a kamarazene
tanszak az Állami Zenei Szakiskolában, illetve a zenekar
székhelyén, a Bartók Teremben zajlott le." Az
"ideális" körülményeket felsorolva a jelentés még
a következő - egy szombathelyi számára nem feltétlenül
pozitív kicsengésű - megállapítást is teszi:
"Kétségkívül megállapítható, hogy egy ilyen szép és
kulturált légkört biztosító kisvárosban alig akad olyan
egyéb vonzóerő, ami elvonná a hallgatók - és tanárok -
figyelmét, s így azok sokkal inkább a gyakorlásra és
tanításra koncentrálnak." A hangsúly azonban a
konklúzión van: "Az 1979. évi Bartók Szeminárium jól
teljesítette feladatát, lefolyása megerősített bennünket
abban az elképzelésünkben, hogy azt a jövőben is
Szombathelyen kell tartanunk."14 Aláíró
Görög Péter, a Nemzetközi Zenei Versenyek és Fesztiválok
Irodájának igazgatója.
AZ ELSŐ SZOMBATHELYI PERIÓDUS
Az 1980. évi rendezvény
sikeresebbnek bizonyult az előzőeknél. A zongora tanszakon a
jelentkezők nagy számára való tekintettel már három tanár
oktatott, Kadosa Pál, Solymos Péter és Sebők György.
Gordonka kurzus is indult. A Bartók Termet az orgonaépítés
miatt nem vehették igénybe, az oktatás mégis problémamentes
volt. Az új Művelődési Központ is bekapcsolódott a
rendezvénybe, itt a hallgatók megismerhették az ország
népművészetét, népzenéjét és a néptáncát. Kirándultak
a Balatonra, Keszthelyen megtekintették a Festetics Kastélyt, a
jáki templomban a szombathelyi szimfonikusok Mozart koncertjét
hallgatták meg. 20 országból érkeztek hallgatók, szocialista
országból 39, tőkés országból 32, ezen kívül 8 magyar.
"Az idei Bartók szeminárium csaknem minden szempontból
előrelépésnek is tekinthető..."15 Görög
Péter levelet ír Kadosa Pálnak "Meggyőződésem, hogy
(talán nem örülsz neki túlságosan) Szombathely ideális
környezet egy ilyen nemzetközi találkozó rendezéséhez.
Mindazonáltal remélem, hogy jövőre is számíthatunk - talán
áldozatos - közreműködésedre."16
-----A Bartók-centenáriumi évben,
1981-ben már négy zongorakurzust kellett indítani. Az
ünnepélyes megnyitón, mint az előző rendezvényeken is, a
megye és város vezetői is részt vettek. Mint az előző
években, a kamarakurzust most is Somogyi László vezette Petró
János asszisztálásával. "Augusztus 6-án tartottuk a
Csónakázó-tavon a Nemzetközi Vízibicikli Versenyt, amely
kitűnő kikapcsolódást nyújtott a másfél heti komoly munka
után. Ezután szalonnasütést rendeztünk a Parkerdőben."
- olvashatjuk az 1981. évi Bartók Szemináriumról szóló
jelentésben.17
-----Kadosa Pál 1982-ben tanít
utoljára, 1983-ban elhunyt. Egy aláírás és dátum nélküli,
biztosan 1982-ben készült írás: "A Bartók Szeminárium
további fejlesztésének iránya, módszerei" - új
koncepció kezdetét sejteti. Ebben a következőket olvashatjuk.
"Generációs kérdés: lassan kikopnak az eredeti
elképzelésnek megfelelő közvetlen Bartók-munkatársak vagy
tanítványok. Új professzorok beállítása a következő
kérdéseket veti fel. A Bartókot már anyanyelvként érző
fiatalabb nemzedék volna kívánatos. Ezekből is olyanok, akik
már nemzetközi hírrel és vonzerővel rendelkeznek. Az ebbe a
kategóriába tartozók általában nem szívesen vállalnak el
nyári kéthetes elfoglaltságot. Helyes-e, ha ilyenek
hiányában külföldön élő magyar professzorokat hívunk?
Felvetődhet-e külföldi, nem magyar professzor meghívása? A
zömmel Bartók műveket képviselő vonalról némileg letérve,
fejlesszünk-e egy általános mesterkurzus irányába?"18
-----Az 1982-ben, Klenjánszky
Tamás igazgatóvá történt kinevezése után (igazgatója az
Interkoncert Fesztiválirodának, majd az általa alapított
Interart Festivalcenternek is) megélénkülő élet kezdetét
több további "emlékeztető", illetve levél őrzi.
Egy május 6-i megbeszélésről készült emlékeztető szerint
a "Bartók kortárszenére való kitekintést" Somfai
László javasolta. Ebből az emlékeztetőből kiderül, hogy
Kocsis Zoltán 1985-re elvállalta a tanítást.19
-----Már 1983-as keltezésű a
következő, a Megyei Tanács elnökhelyetteséhez írt levél,
de hasonló témájú: "Az Interkoncert Fesztiváliroda az
1983-as jó tapasztalatok alapján a következő évek
rendezvényeit azzal az ambícióval készíti elő, hogy azok a
közvetlen tanfolyami munka mellett nemzetközi rangú
fesztiválprogramot is kínáljanak. Mind 1984-ben, mind 1985-ben
ünnepélyes szimfonikus zenekari nyitókoncertre kérjük fel a
Szombathelyi Szimfonikus Zenekart, Petró János főigazgató
vezényletével. A további koncerteken a kurzusok
művésztanárait, meghívott vendégművészeket és a legjobb
hallgatókat tervezzük szerepeltetni. Már most jelezzük, hogy
1985-ben a Párizsban működő Eötvös Péter, 1986-ban pedig
Doráti Antal irányításával felújítjuk a karmesteri
kurzust, amelyen szükségünk van a szimfonikus zenekar teljes
periódusra szóló közreműködésére."20
-----Az 1984. évi kurzuskiírás
már egy kis füzet, 16 oldalas. Az első oldalon Klenjánszky
Tamás köszönetét fejezi ki a rendezvényt támogató
intézményeknek: Művelődési Minisztérium, Nemzetközi
Koncertigazgatóság, MTA Bartók Archívuma, Zeneművészeti
Főiskola, Magyar Zeneművészek Szövetsége, Nemzetközi
Kulturális Intézet, Magyarok Világszövetsége, Magyar
Rádió, Zeneműkiadó Vállalat, Magyar Hanglemezgyártó
Vállalat, Vas Megye Tanácsa, Szombathelyi Tanárképző
Főiskola, Bartók Béla Zeneiskola, Kultúra Külkereskedelmi
Vállalat, Express Ifjúsági Utazási Iroda, Zeneművészeti
Szakiskola Szombathely. Imponáló névsor.
-----"A rendezvény
helyszínén a Hungaroton, a Zeneműkiadó Vállalat és a
Kultúra Külkereskedelmi Vállalat közreműködésével,
árusítással egybekötött kiállítást rendezünk. A
kiállításon magyarországi zeneszerzést, zenetudományi és
zenepedagógiát képviselő hanglemezeket, kottákat és
könyveket mutatunk be. Fontosnak tartjuk, hogy vendégeink
találkozzanak a magyar népművészettel, szervezünk népzenei
és néptánc programot, és bemutatjuk a népi hagyományokat
őrző kézművesség velemi műhelyét."21
"BARTÓK - ÚJ ZENE". SZEMINÁRIUM ÉS FESZTIVÁL
1984. május 16-i keltezésű,
Kurtág Györgynek szóló levél Klenjánszky Tamástól:
"Hivatkozással személyes megbeszéléseinkre, felkérem,
hogy az 1985. július 6-20. között rendezendő szombathelyi
nemzetközi Bartók Szeminárium kurzusainak irányításában
szíveskedjék közreműködni. A rendezvény szervezői, a
programok szerkesztői számára értékes segítséget jelent,
hogy a közreműködést olyan előadóművészek, szakemberek
vállalták, mint Somfai László, Kocsis Zoltán, Wilheim
András, Rohmann Imre, Devich Sándor, Perényi Miklós és
Eötvös Péter."22
-----"Savaria Fesztivál -
Nemzetközi Bartók Fesztivál" olvasható az 1985-ben
készült programfüzet borítóján. A bevezető a
következőkről tájékoztat: "Az immár 20 éves múltra
visszatekintő Nemzetközi Bartók Szeminárium idei
programjához kapcsolódva első ízben rendezzük meg ezt a
fesztivált, amely elsősorban a 20. század magyar
klasszikusának műveit tűzi műsorára. A kurzusokon és
koncerteken Bartók kortársainak és mai zeneszerzőknek a
darabjai is szerepelnek, ebben az összefüggésben is
demonstrálva Bartók életművének korszerűségét és
feldolgozásának időszerűségét. Az alkotó műhelyszellemet
világszerte elismert kutatók és előadóművészek, az
elmélet és praxis képviselőinek termékeny együttműködése
határozza meg."23
Az 1986. évi Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál programfüzetének borítólapja a rendezvény emblémájával |
-----
-----A Tanárképző Főiskolán
kamarakoncerteken Perényi Miklós és Rohmann Imre Kodály-,
Stravinsky-, Debussy-, Bartók-műveket játszik. Az Amadinda
ütőegyüttes a Képtárban ad koncertet. Velemben a népi
hagyományokat őrző kézművesség műhelyeinek bemutatása,
népzenei és néptáncprogram várja a hallgatókat, a
Jánosi-együttes közreműködésével. A Tanárképző
Főiskolán zenetudományi előadást hallgathatnak, Wilheim
András, a budapesti Bartók Archívum munkatársa A Bartók
analízis változásai-ról beszél. A Bartók teremben a
Győri Leánykar szerepel Bartók: 27 egynemű karának
előadásával. Ezeket kamarakoncertek követik, a legjobb
hallgatók szereplésével, Bartók-, Bulez-, Schönberg-művek
szerepelnek a műsoron. Perényi Miklósról, Rohmann Imréről,
Eötvös Péterről, Dorothy Dorrowról, Kocsis Zoltánról, a
Jánosi- és az Amadinda együttesről készült
fényképfelvételek láthatók a programfüzetben.24
-----Az 1985. évi Bartók
Szemináriumról szóló jelentés a következőkről
tájékoztat: "25 országból 150 jelentkezés, ez eddig a
legtöbb résztvevő... A Szombathelyi Szimfonikus Zenekarral
közös programfüzetet jelentettünk meg a fesztivál
műsoráról. A nyitó- és zárókoncertek telt ház előtt
zajlottak, jegyet már az utolsó napokban sem lehetett kapni. A
többi koncertünkön is szép közönség volt, a szeminárium
hallgatóin kívül szép számmal jelentek meg turisták és
szombathelyi közönség. Új helyszínként bekapcsoltuk a
Szombathelyi Képtárat is, amely kamarakoncertek rendezésére
kitűnő helyszín. A megnyitóra eljött dr. Ujfalussy József,
és ifj. Bartók Béla is."25 Mindketten
nyilvánosan is támogatták a többirányú tartalmi nyitást,
illetve megújulást.
-----Az 1985-ös év a nagyarányú
változás éve volt. Klenjánszky Tamás így ír erről és az
ezt követő időszakról 1999-ben: "Az 1985-ös radikális
megújítás már 1982 őszén egészében megragadható volt. A
koncepció alappillérei: a Bartók-életmű hiteles
interpretációja ... a Bartók-életmű aktualitásának
demonstrálása ... A teleologikus elemekből konstruált
egységes rendszert olyan programnak tekintettem, amely csak a
legkiválóbbakkal megvalósítható. Tehát őket kértem fel:
Eötvös Péter, Kocsis Zoltán és Rohmann Imre, Kurtág
György, Somfai László és Wilheim András, Devich Sándor és
Perényi Miklós. Közös jegyeik: kérlelhetetlen
minőség-elkötelezettség és autonóm gondolkodás ... A
fentiekben vázolt koncepció (program) természetes
következménye - vagy inkább integráns része - volt John
Cage, Ligeti György, majd Jonathan Harvey, Tristan Murail, Brian
Ferneyhough, az Ensemble InterContemporain, az Asko, az Ensemble
Modern és a Contrechamps, Végh Sándor, Dorothy Dorrow,
Pierre-Laurent Aimard, Saschko Gawriloff és Luisa Castellani
közreműködése. Ehhez az egységhez (és az avantgarde
funkcióhoz) természetesen csatlakozott - és illeszkedett,
illett - az IRCAM kutatási részlegét irányító Marco Stroppa
által koncipiált új műhely, a computerzenei program."26
-----Idézet Kurtág Györgynek dr.
Gonda Györgyhöz írt leveléből: "Kedves Barátom,
szépen elterveztem, hogy leírom neked az 1985-ös
>>Új<< Bartók Szeminárium élményét, ahogy akkor
döbbenetes erővel élt bennem. Erre most nem vagyok képes.
Szerettem volna mesélni arról a szinte testvéri
közösségről, amely szinte pillanatok alatt jött létre,
arról, ahogy mindannyian végigültük Eötvös Péter és
Kocsis Zoltán próbáit amikor Bartók I. zongoraversenyét
próbálták, vagy Perényi Miklós és Eötvös Péter Ligeti
Csellóversenyét, ahogy a zenekar odaadását és végtelen
türelmét megcsodáltuk, ahogyan újra és újra már a próba
előtt is gyakorolták a Mandarin vagy a Bartók versenymű
kényes állásait - különösen a rézfúvós állásokat.
Arról, ahogy Devich Sándorral egymás óráira beültünk, de
Somfai László is ott volt és tanácsokat adott a
vonósnégyesek előadására és Wilheim Andrással ebéd
közben az Első Hegedűszonáta tonalitás-problémáit
beszélhettük meg élő zenei közösség légköre volt - olyan
boldogság, ami után szinte másfél év szakadatlan
munkájával megírtam a Szombathelyen keletkezett Kafka -
Töredékeket.27
-----Ettől az évtől kezdve a
rendezvény teljes neve: Nemzetközi Bartók Szeminárium és
Fesztivál, mottója: "Bartók - új zene".
Emblémájával az 1986-ban megjelent kurzuskiírásokon,
programfüzeteken találkozunk először, tervezője Tóth Péter
budapesti grafikusművész.
-----"A létrehozott tanári
kar a világon egyedülálló szellemi értéket jelentett"
- írja Klenjánszky Tamás 1999-ben.28
ÉVTIZEDEK, MADÁRTÁVLATBÓL
A "Nemzetközi Bartók
Szeminárium és Fesztivál" közel negyven éves
történetét több szempont szerint bonthatjuk szakaszokra.
Klenjánszky Tamás három időszakot különít el: a tisztán
szemináriumi időszakot, a "Bartók - új zené"-vel
jelzett korszak első időszakát és az utolsó évtizedet.29
Természetesen beszélhetünk a rendezvény budapesti és
szombathelyi szakaszáról is, de a generációs váltások is
szabdalják a rendezvényt: a tanári kar első generációja
1967-ben kezdett, a második generáció - átfedésekkel -
1985-ben.
-----Sok-sok hallgató érkezik a
világ sok országából, neves zeneakadémiák tanítványai.
Híres zeneszerzők, előadóművészek, együttesek fordulnak
meg a városban. A fesztiválprogramban nagyszerű előadásokat,
produkciókat hallhat, illetve láthat a közönség. (3., 4.
ábra) A Magyar Rádió élő, egyenes adásban közvetít
hangversenyeket, és rendszeresen készít teljes
koncert-felvételeket. A Hungaroton Hanglemezgyártó Vállalat
lemezsorozatot indít.
-----A "Bartók - új
zene" időszak újdonságának varázsa lassan szűnik csak
meg. Az egy évtizednyi "virágkor" fokozatosan megy
át a magas szintűvé "érett" rendezvények sorába.
Közben a rendezvényt "forradalmi gócként"
egybetartó "puha diktatúra" összeomlik.
-----Az Interart Fesztiválközpont
Klenjánszky Tamást követő vezetője, Schanda Beáta az
1998-as programfüzetben a következőket írja: "Idei
programunkban a 20. század ismert klasszikus alkotói -
említsük például Bartók, Berg, Stravinsky vagy Lutoslawski
nevét - mellett szerepelnek őket is ihlető klasszikusok, pl.
Brahms, Muszorgszkij és az őket követő nemzedékek
komponistái. A kortárs alkotók között is akadnak ismertek,
mint Eötvös Péter vagy Mauricio Kagel, de szerepelnek a
programban egészen friss alkotások is: az elmúlt években
Négyessy Jánosnak írt hegedűművek, a Szeminárium
tanárainak kompozíciói..."30 1998-ra a
Bartók-repertoár így erősen felduzzad valamilyen módon
hozzá köthető zeneművekkel, olyannyira, hogy 2001-ben már
csak két Bartók-mű kerül bemutatásra a 30-40 egyéb zenemű
mellett. Egy másfajta változás is megfigyelhető a
történésekben: míg kezdetben a zongorakurzus szerepelt a
kurzuskiírások élén, majd 1985-től a karmesterkurzus,
1999-től a vezető helyre a számítógépes zene, illetve
zeneszerzéskurzus kerül. Közben az Interart
Fesztiválközponttól a szervezést a Hungarofest Kht., Schanda
Beátától Rubovszky Rita majd Bencze Ottó veszi át. Bővül a
választék néhány új kurzussal, az utolsó tíz évben a
hallgatók a következő kurzusok közül választhatnak:
zongora-, hegedű-, kamara-, karmester-, gordonka-, fuvola-,
ének-, klarinét-, oboa-, harsona-, ütőhangszeres-, marimba-,
zeneszerzés-, számítógépes zeneszerzés-, számítógépes
zene-, népzene és zenetudományi kurzus.
-----A Bartók Szeminárium és
Fesztivál jó felkészülést jelentett a hallgatóknak az azt
követő versenyekre, így a Budapesten megrendezett Nemzetközi
Liszt Zongoraversenyre vagy a Szombathelyen megrendezett
Nemzetközi Karmesterversenyekre. Számos hallgató mára már
híres művész, zenész vagy zeneszerző. Az Amadinda
Ütőegyüttes és az UMZE (Új Magyar Zeneegylet) megalakulása
is Szombathelyhez köthető.
EGY ÉS MÁS A RENDEZVÉNY ÉLETÉBŐL
Az 1985-ös nyitást készítette elő és fémjelezte a Kurtág, Eötvös, Kocsis, Perényi, Somfai, Rohmann, Devich, Wilheim grémium. Később inkább már csak professzori szerepet vállaltak. 1985 óta fontos szerepet tölt be a rendezvény életében a kurzusok megtervezését, a tanárok kiválasztását, a fesztivál-programok összeállítását végző "kulcsemberek" kis csoportja, később felvett nevén: a Szerkesztő Bizottság. Jelenlegi tagjai: Csengery Adrienne, Kaszap Sára, Lakatos György, Sándor János, Tihanyi László, Vikárius László, Wilheim András.
A
"Kafka-töredékek" szombathelyi bemutatója a
Bartók Teremben, 1987-ben. (Csengery Adrienn, a szerző: Kurtág György és Keller András (Garas Kálmán fényképfelvétele) |
-----
-----A Bartók Fesztivál
Barátainak Köre megalakulásáról a leendő titkár így vall:
"Jól emlékszem 1995. július 13-a éjszakájára. Sokszor
idéztük fel közösen is azt a kíváncsi izgalmat, amellyel az
akkor még fesztiváligazgató Klenjánszky Tamás összehívott
bennünket, a vendégtanárokat, szombathelyi szervezőket és
zenebarátokat, fölvetve egy civil szerződés létrehozásának
ötletét. Jóval éjfél után jártunk, amikor tapasztalatok,
esélyek, igények és remények egymásra reflektálásából
körvonalazódott a forma: a Bartók Szeminárium és Fesztivál
Barátainak Köre. Elnök úrral (dr. Gonda György) itt
ismerkedtünk össze ... Amit vállaltunk, az a legnehezebb, a
híd szerepe volt."31
-----A Baráti Kör a rendezvény
városi és megyei valamint ausztriai propagálása, a megye, a
város és a rendező szerv közötti kapcsolat építése,
bonyolítása terén vállal elsősorban szerepet; két tagjával
jelen van a Szerkesztő Bizottság ülésein. Kezdeményezésére
háromoldalú szerződésben rögzítik a támogatásra és
együttműködésre vonatkozó szándékot Vas Megye,
Szombathely, Megyei Jogú Város vezetői és a rendezvényt
szervező intézmény. Kezdeményezője a www.bartokfestival.hu
honlap építésének, részben ennek is köszönhető, hogy
irattára értékes dokumentumokat őriz. Megyei, városi
ösztöndíjak adását szorgalmazza a szemináriumra jelentkező
szombathelyi, vasi, határon túli fiatalok számára, de a
Baráti Kör maga is részesít ösztöndíjban fiatalokat. Más,
szerteágazó feladatokban is igyekszik segítséget nyújtani a
szervezőknek.
Perényi Miklós koncertezik a szombathelyi Képtárban. (Garas Kálmán fényképfelvétele) |
-----
A Szimfonikus Zenekar létrejötte óta megyei intézmény, a
Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál szervezőivel
ezért Vas Megye Tanácsának majd Vas Megye Közgyűlésének
vezetői mindvégig kapcsolatban voltak. Markó Péter, a
jelenlegi elnök - két választási ciklusban is - az ügyet
magáénak érezve, támogatja a rendezvényt. A megye és a
város ma már azonos nagyságú pénzbeli támogatást nyújt,
háromévente felülvizsgálva a megye, a város és a rendező
szerv között létrejött megállapodást.33, 33
-----Problémák, megoldandó
feladatok természetesen állandóan adódtak. Az első
jelentősebb talán már 1982-ben: "A zenekar nem vállalja
a jövő évi szemináriumon való részvételt. Ennek okai: nem
értenek egyet az oktatás koncepciójával, a zenekarnak nem
jelent már fejlődési lehetőséget (esetleg egy kitűnő, új
professzor jelentene), ... anyagilag sem éri meg nekik."34
Egy novemberi emlékeztető újabb tárgyalásról szól ebben a
témakörben: "Karmesterkurzus ugyan nem lesz az idén, de
zenekari koncertet szívesen vállalnak."35
Megbeszélés a Megyei Tanácson: "Nagyon sajnálták volna,
hogy elszigetelten vizsgálják a zenekar problémáját a
szeminárium többi kurzusától, mert összességében nagyon
eredményes volt. ... Örülnek, hogy nem került sor arra, hogy
más városban rendezzük meg a következő években."36
Az a lehetőség, hogy a szeminárium más városba költözik,
talán ekkor merül fel először. Később is, még
egyszer-kétszer szóba jön ez a lehetőség. A megye és a
város szerencséjére ezt komolyan azonban senki sem gondolja -
a szervezőknek sem könnyű járatlan utakra lépni. De ne
bízzuk el magunkat: 1991-ig rendszeresen Szombathelyen, a
Bartók Szemináriumot és Fesztivált követő időszakokban
került megrendezésre a "Nemzetközi
Karmesterverseny". Ma ennek színhelye már Miskolc.
Két
képeslap Steiner Józsefné (Nagyatád)
gyűjteményéből. A jobb oldalin Kass János illusztrációja A kékszakállú herceg várá-hoz |
-----
-----A másik kedvezőtlen momentum
a Bartók Szeminárium és Fesztivál számára az ugyancsak
Bartókról elnevezett nyári miskolci operafesztivál. Hasonló
próbálkozást Mozart Varázsfuvolájának évenként
megismételt előadásával a szombathelyiek is megélhettek,
sajnos, ez a periódus nem volt túl hosszú életű. A nagy
anyagi támogatással megrendezett, tömegeket vonzó miskolci
rendezvény óriásplakátjai a tájékozatlan nézőt
megtévesztik: a Bartók Fesztivált Miskolchoz köti.
ÉVFORDULÓN, HAJNALI DERENGÉSBEN
Bartók Béla 125 évvel
ezelőtt született, így a Nemzetközi Bartók Szeminárium és
Fesztivál 2006-ban ünnepélyes évfordulóhoz érkezik. Az
ünnepi rendezvény fényét emeli az a tény is, hogy a
"Bartók - új zene" korszak meghatározó
egyéniségeinek egyike, a világhírűvé vált Kurtág György
ebben az évben ünnepli 80. születésnapját. Különleges ez
az év azért is, mert a rendezvény január elsejével új
szervezőt kapott. Igric György igazgatótól, a 2006-os
kurzuskiírás bevezetőjében a következőket tudjuk meg:
"Megtiszteltetés számunkra, hogy ettől az évtől
cégünk, a Filharmónia Budapest Kht. kapta meg a szervezés
feladatát, és örülünk annak, hogy mindez éppen a
Bartók-emlékévben történik. Büszkeségünkre talán okot
adhat, hogy az idén különösen rangos, gazdag és változatos
a szeminárium és fesztivál programja. Valószínű, hogy még
soha nem volt lehetőség arra, hogy Bartók Béla életművét
ilyen mélységben és gazdagságban mutassuk fel. ... Talán
túlzás nélkül állítható, hogy Szombathely soha vissza nem
térő alkalmat kínál ezer oldalról megismerni Bartók Béla
életművét egy gazdag nyári kirándulás keretében."38
-----Klenjánszky Tamás 1999-ben a
következőket írta: "A fesztiválok tűzmadarak. Egy-egy
életszakaszuk új születés és újra meghalás között
zajlik. ...Egy fesztivált csakis izzásban lehet éltetni. Az
éltető oxigént egyrészt a közreműködők kölcsönösen
inspiráló - és kivételes, kivételesen intenzív -
együttléte, másrészt a hallgatói kör és a közönség
inspirált és inspiráló jelenléte biztosítja."39
-----A mesterkurzusok vezetőinek
harmadik generációja lép most fokozatosan színre.
Kezdődhet-e új korszak a "Bartók - új zene" után
vagy azt magába foglalva? Vagy folytatódik, kisebb-nagyobb
változtatásokkal, a magas szintűvé érett rendezvények sora?
Vagy ez az utóbbi érlel majd meg valami igazán újat? A jövő
eseményei sok tényezőtől függenek majd, de - talán
kimondhatjuk, az előző időszakokra visszatekintve -
elsősorban a koncepciótól.
-----Szombathely városának és Vas
megyének alapvető érdeke fűződik a rendezvénysorozat
folytatásához. Dr. Gonda György, a Baráti Kör első elnöke
így ír erről a Baráti Körről szóló értekezésében:
"A magunk szerény közreműködését értékelve néhány
dolgot talán érdemes megemlíteni. Némi közünk van ahhoz,
hogy Szombathely városa jobban magáénak érzi a programot,
mint a korábbi években. Ez érthető. Azt hiszem, hogy a város
kulturális ajánlatából ennek van a legnagyobb híre a
világban."40
Köszönetnyilvánítás: Az írás elkészítéséhez nyújtott tanácsokért, információkért köszönetet mondunk Klenjánszky Tamásnak, az Interkoncert Fesztiváliroda, illetve Interart Festivalcenter volt igazgatójának, Petró Jánosnak, a Szombathelyi Szimfonikus Zenekar volt igazgató-karmesterének és dr. Gál József helytörténésznek.
* | A Bartók Fesztivál Barátainak Köre elnöke és titkára |
** | 125 éve született Bartók Béla Jövőre 40 éves lesz a Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál 10 éves a Bartók Fesztivál Barátainak Köre |
FORRÁSMUNKÁK, HIVATKOZÁSOK
1. | Hivatkozás a Bartók Szeminárium és Fesztivál Barátainak Köre irattárában (továbbiakban: BBKI) (Művészetek Háza, Szombathely) őrzött kurzuskiírásokra, programfüzetekre (továbbiakban: BBKI-KP) |
2. | BBKI-KP. Szó szerinti fordítás: Magyarország régebbi mulasztását törlesztette, amikor 1967-ben Budapesten létrehozta, és első ízben megrendezte a Bartók Szemináriumot. |
3. | SZAKÁLY Éva: Gertler Endre 75 éves. Vas Népe, 1982. július 29. |
4. | Petró Jánosnak címzett levél Várhegyi Tibortól, Bp. 1976. májusi keltezésű. BBKI 9/82 |
5. | Petró Jánostól nyert információ |
6. | GÁL József: Bartók Béla Szombathelyen. Vasi Szemle, 2006. 3. sz. |
7. | VITÁNYI Iván: Lendvai Ernő és kora. Magyar Zene, 1994; 35:32-37 |
8. | PETRÓ János: A szombathelyi szimfonikus zenekar függetlenítése. Baráti Kör Kép Tár, 2001; 12:15 |
9. | SALAMON Nándor: Emlékeim a Bartók Fesztiválról. In: Bartók - Baráti Körben. A Bartók Fesztivál Baráti Körének kiadványa. 1999. 12-13. |
10. | BBKI-KP |
11. | BBKI-KP |
12. | Az 1979-es Bartók Szeminárium terve. BBKI. 1/79 |
13. | Uo. |
14. | Jelentés az 1979. évi Bartók Szemináriumról. BBKI. 2/79 |
15. | Jelentés az 1980. évi Bartók Szemináriumról. BBKI. 1/80 |
16. | Görög Péter levele Kadosa Pálhoz. 1980. augusztus 29-i keltezésű. BBKI. 2/80 |
17. | Jelentés a 15. Nemzetközi Bartók Szemináriumról, 1981. BBKI. 1/81 |
18. | A Bartók Szeminárium további fejlesztésének iránya, módszerei. A fejlesztés határai. BBKI. 3/82 |
19. | Emlékeztető a Bartók Szeminárium távlati tervezése témában tartott május 6-i megbeszélésről. BBKI. 5/82 |
20. | Levél Csonka György elnökhelyettesnek Klenjánszky Tamástól, 1983. november 16. BBKI. 1/83 |
21. | BBKI-KP |
22. | Kurtág Györgynek szóló levél Klenjánszky Tamástól, 1984. május 16-i keltezésű. BBKI. 2/84 |
23. | BBKI-KP |
24. | BBKI-KP |
25. | Beszámoló az 1985. évi Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál rendezvényeiről BBKI. 4/85 |
26. | KLENJÁNSZKY Tamás: Bartók - Új Zene. In: Bartók - Baráti Körben. A Bartók Fesztivál Baráti Körének kiadványa. 1999. 20-29. |
27. | KURTÁG György: Levél Gonda Györgynek, a Bartók Fesztivál Barátainak Köre Elnökének. In: Bartók - Baráti Körben. A Bartók Fesztivál Baráti Körének kiadványa. 1999. 14-15. |
28. | KLENJÁNSZKY Tamás: Bartók - Új Zene. In: Bartók - Baráti Körben. A Bartók Fesztivál Baráti Körének kiadványa. 1999. 20-29. |
29. | KLENJÁNSZKY Tamástól nyert információ |
30. | BBKI-KP |
31. | KASZAP Sára: Levélféle Gonda Györgyhöz. Baráti Kör Kép Tár, 2001; 12:14 |
32. | Megállapodás Szombathely MJV Önkormányzata, Vas Megye Önkormányzata és az Interart Kht. között, másolat - 1998 BBKI. 1/98 |
33. | Megállapodás Szombathely MJV Önkormányzata, Vas Megye Önkormányzata és az Interart Kht. között, másolat - 2001 BBKI. 1/01 |
34. | Emlékeztető az 1982. okt. 13-14-i szombathelyi Bartók Szemináriumi tárgyalásokról BBKI. 6/82 |
35. | Emlékeztető az 1982. november 24-25-i szombathelyi tárgyalásokról BBKI 7/82 |
36. | Uo. |
37. | Klenjánszky Tamástól nyert információ |
38. | BBKI-KP |
39. | KLENJÁNSZKY Tamás: Bartók - Új Zene. In: Bartók - Baráti Körben. A Bartók Fesztivál Baráti Körének kiadványa. 1999. 20-29. |
40. | GONDA György: Együtt. In: Bartók - Baráti Körben. A Bartók Fesztivál Baráti Körének kiadványa. SáGa Foods Rt. Nyomda. 1999. 4-6. |
FÜGGELÉK
KURZUSOK ÉS PROFESSZOROK (válogatás)
Asszisztens (a), zongorakísérő (zk)
1967
Vonósnégyes: Mihály András, Tátrai Vilmos; hegedű: Sándor
Frigyes, Szigeti József; zongora: Hernádi Lajos, Kadosa Pál,
Solymos Péter
1970 Zongora: André Földes, Kadosa Pál,
Solymos Péter, Zempléni Kornél; hegedű: André Gertler;
vonósnégyes: Mihály András, Tátrai Vilmos
1974 Zongora: Kadosa Pál, Zempléni Kornél,
Kocsis Zoltán (a); hegedű: André Gertler Szerecsényi Norbert
(zk); ének: Sándor Judit, Bende Zsolt; vonósnégyes: Tátrai
Vilmos
1977 (első szombathelyi sz.) Zongora:
Kadosa Pál, Antal István, Kiss Gyula (a); hegedű: André
Gertler, Nilla Pierrou (a); karmesterkurzus: Vaszy Viktor, Petró
János (a)
1978 (utolsó budapesti sz.) Zongora:
Kadosa Pál, Solymos Péter, Ránki Dezső (a); hegedű: André
Gertler, Nilla Pierrou (a); vonósnégyes: Mihály András,
Tátrai Vilmos
1979 Zongora: Kadosa Pál, Sándor György;
hegedű: André Gertler, Nilla Pierrou (a); brácsa: Lukács
Pál; vonósnégyes: Tátrai Vilmos; karmester: Vaszy Viktor,
Petró János (a)
1982 Zongora: Sebők György, Zempléni Kornél,
Solymos Péter; hegedű: André Gertler, Nilla Pierrou (a);
vonósnégyes: Tátrai Vilmos; karmester: Somogyi László,
Petró János (a)
1983 Zongora: Sebők György, Zempléni Kornél,
Rohmann Imre; hegedű: André Gertler, Nilla Pierrou (a);
vonósnégyes: Devich Sándor, Tátrai Vilmos
1984 Zongora: Sebők György, Zempléni Kornél,
Rohmann Imre; hegedű: André Gertler; vonósnégyes: Devich
Sándor
1985 Karmester: Eötvös Péter, Petró János
(a), zongora: Kocsis Zoltán, Rohmann Imre; kamarazene: Kurtág
György, Devich Sándor; gordonka: Perényi Miklós; előadások:
Somfai László, Wilheim András
1988 Karmester: Eötvös Péter, Mark Foster
(a); zongora: Kocsis Zoltán, Rohmann Imre; gordonka: Perényi
Miklós; kamarazene: Kurtág György, Devich Sándor; fuvola:
Matúz István; ének: Dorothy Dorow; elméleti - zenetudományi
program: Somfai László, Wilheim András; számítógépes
zeneszerzés: Marco Stroppa, (elemzések, konzultációk) Jeney
Zoltán
1989 Karmester: Eötvös Péter, Mark Foster
(a); zongora: Kocsis Zoltán, Rohman Imre; hegedű: Csaba Péter,
Végh Sándor; gordonka: Perényi Miklós; kamarazene: Devich
Sándor, Kurtág György; ének: Dorothy Dorow, Kurtág Márta
(zk); klarinét: Alain Damiens; számítógép zene: Marco
Stroppa; zenetudományi program: Somfai László, Wilheim András
1991 Zongora: Kocsis Zoltán, Rohmann Imre;
hegedű: Csaba Péter; gordonka: Perényi Miklós; ének: Luisa
Castellani, Kurtág Márta, Eötvös Péter; elméleti -
zenetudományi program: Somfai László, Wilheim András;
számítógépes zeneszerzés: Marco Stroppa, Szigetvári Andrea;
ütőhangszer: Rácz Zoltán, az Amadinda Ütőegyüttes tagjai;
zeneszerzés: Ligeti György, Marco Stroppa
1993 Karmester: Eötvös Péter, Dominique
Rouits; hegedű: Csaba Péter; gordonka: Perényi Miklós;
kamarazene: Devich Sándor, zongora, zeneszerzés és
zenetudományi műhelyek: Kocsis Zoltán, Pierre-Laurent Aimard,
Rohmann Imre, Ligeti György, Marco Stroppa, Somfai László
1995 Karmester: Eötvös Péter, Dominique
Rouits; zongora: Rohmann Imre, Kocsis Zoltán; hegedű: Pauk
György; gordonka: Perényi Miklós; kamarazene: Kurtág György,
Devich Sándor; ének: Csengery Adrienne; zeneszerzés és
számítógép műhely: Marco Stroppa, Szigetvári Andrea (a),
Johannes Kretz (a); zenei analysis: Wilheim András; Nemzetközi
Bartók Kollokvium: szervezi Somfai László
1997 Karmester: Dominique Rouits; zongora és
zongorás kamarazene: Rohmann Imre, Pierre-Laurent Aimard;
vonósnégyes és kamarazene: Kurtág György, Szervánszky
Valéria; ének: Csengery Adrienne, Hegedűs Gönczi Katalin
(zk); zeneszerzés: Brian Ferneyhough; számítógépes zene:
Szigetvári Andrea, Johannes Kretz (a), Jacopo Baboni Schilingi
(a), előadások: Wilheim András, Jeney Zoltán
1998 Karmester: Dominique Rouits, Robert
Houlihan; zongora: Rohmann Imre, Csalog Gábor, Szervánszky
Valéria; ének: Csengery Adrienne, Katalin Gönczi Hegedűs (a);
zeneszerzés és számítógép műhely: Marco Stroppa, Denis
Smalley, Szigetvári Andrea, Johannes Kretz, Jacopo Baboni
Schilingi, Keresztesi Szabolcs (a); hegedű: Négyesy János;
vonósnégyes: Keller András; előadások és "mini
kurzusok": Wilheim András, Vikárius László, Matuz
István, Tran Quang Hai, Philip Peris
2000 Zeneszerzés és számítógépes zene:
Manuel Hildalgo; számítógépes zene: Johannes Kretz, Jacopo
Babini Schilingi, Szigetvári Andrea, Keresztes Szabolcs (a);
karmester: Peskó Zoltán, Tihanyi László (a); zongorás
kamarazene: Kurtág György, Szervánszky Valéria (a), Csalog
Gábor (a); vonósnégyes: Devich Sándor; zongora: Eckhardt
Gábor; ének: Csengery Adrienne, Hegedűs Gönczi Katalin (zk);
fagott: Lakatos György
2003 Zeneszerzés és számítógépes zene:
Michael Jarell, Jonathan Harvey, Georg Hajdu, Johannes Kretz,
Szigetvári Andrea, Simon Vincent (a), Keresztes Szabolcs (a),
Horváth Balázs (a); zongora: Eckhardt Gábor; zongorás
kamarazene: Csalog Gábor; vonósnégyes: Éder Pál; gordonka
és vonós kamarazene: Déri György; harsona: Benny Sluchin;
oboa: Lencsés Lajos; ének: Csengery Adrienne; ütőhangszeres
kurzus: Rácz Zoltán, Holló Aurél, Váczi Zoltán; marimba:
Gordon Stout
2005 Zeneszerzés és számítógépes
zeneszerzés: Johannes Schöllhorn, Mesias Maiguashca, Volker
Böhm (a), Tanja Müller (a); karmester: Peskó Zoltán, Tihanyi
László; zongora: Csalog Gábor; fuvola: Jacques Zoon; fagott:
Lakatos György, Tóth Mariann (zk); hegedű: Pauk György, Tóth
Mariann (zk); ének: Csengery Adrienne, Jevgenyij Nyesztyerenko,
Hegedűs Gönczy Katalin (a); népzene: Halmos Béla, Sebő
Ferenc, Richter Pál
2006 Zeneszerzés: Johannes Schöllhorn,
Eötvös Péter; karmester: Peskó Zoltán; vonósnégyes: Rados
Ferenc; hegedű: Pauk György, Kovalszki Mária (zk), oboa és
fúvós kamarazene: Hadady László; zongora kurzus: Várjon
Dénes, Rohman Imre; zenekari gyakorlat: Pál Tamás; népzene
"B" kurzus: Jánosi András
A fesztiválprogramok teljes anyaga a www.bartokfestival.hu webcímen megtalálható.